Revista Presei – 23 iunie.”Morfina datoriei: Guvernul a ajuns să supravieţuiască doar împrumutându-se cu peste 15 mld. lei pe lună, adică 3 mld. euro. În trei luni, datoria publică a crescut cu 49 mld. lei, adică aproape 10 mld. euro”
23/06/2023 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de vineri, 23 iunie! Meteorologii au emis o avertizare de caniculă valabilă până sâmbătă seară, la ora 22:00. Disconfortul termic va fi ridicat în regiunile vestice și sud-vestice, vineri în toate zonele de câmpie și pe arii restrânse în cele deluroase, iar sâmbătă cu precădere în sud și est. Indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăși pragul critic de 80 de unități. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 31 și 36 gr, iar la câmpie va fi caniculă. De vineri seară, instabilitatea atmosferică se va accentua dinspre regiunile vestice și va cuprinde toată țara. In Bucuresti temperaturile maxime vor fi de 33… 36 gr, iar cele minime, de 18… 20 gr. În cursul după-amiezilor vor fi înnorări și probabilitate pentru averse, descărcări electrice.
“Morfina datoriei: Guvernul a ajuns să supravieţuiască doar împrumutându-se cu peste 15 mld. lei pe lună, adică 3 mld. euro. În trei luni, datoria publică a crescut cu 49 mld. lei, adică aproape 10 mld. euro ….Datoria publică a ajuns la 706,5 mld. lei (141,3 mld. euro), la finalul primului trimestru din 2023. Este o creştere cu 49 de miliarde de lei (9,8 miliarde de euro) faţă de finalul anului 2022. Justificări publice pentru acest salt colosal au fost exprimate deja: la începutul anului Ministerul Finanţelor ar fi văzut oportunităţi în piaţă şi un apetit pentru titlurile de stat româneşti şi atunci s-a împrumutat mai mult la început de an, când piaţa a fost bună scăzând, astfel, presiunea în cea de-a doua parte a anului. Doar că deficitul bugetar este atât de mare încât orice speranţă de reechilibrare, în acutala situaţie, vine ca o glumă. „Este greu de crezut că deficitul bugetar va scădea în 2024 la sub 4% din PIB. Mai ales acum cu nou-promisa grilă de salarizare în care toată lumea primeşte bani“, spune Dumitru Miron, decan al Facultăţii de Relaţii Internaţionale din cadrul ASE. România are nevoie de un necesar de finanţare anul acesta de 150-160 de miliarde de lei, adică undeva la 30-32 de miliarde de euro. A împrumutat, în primele trei luni din an, 10 miliarde de euro, din surse interne şi externe. „A existat la început de an un interes pentru titlurile româneşti, iar, pentru că piaţa a fost favorabilă, Ministerul de Finanţe s-a împrumutat mai mult. S-a împrumutat mai mult decât era înscris în calendar, de aceea datoria a crescut atât de mult, dar presiunea va fi mai slabă în a doua parte a anului“, spune Ionuţ Dumitru, profesor la ASE şi economist-şef la Raiffeisen Bank. Poate că presiunea pe nevoia de împrumuturi scade în a doua parte a anului, dar nu va scădea în anii ce vin. „Problema este că deficitul bugetar este prea mare: 6-7% din PIB este un deficit colosal. Or, deficitul este sursa principală a datoriei“, spune Dumitru. În primele patru luni din an, Finanţele au plătit la dobânzi la credite de 12,7 miliarde de lei, ceea ce ar putea însemna dacă, să zicem, plata va continua în acest ritm, 38 mld. lei, adică 7,8 mld. euro, în acest an. O cheltuială enormă, la un PIB de 300 mld. euro şi venituri bugetare de 100 mld. euro. Ministerul Finanţelor trebuie să găsească, în acest an, cel puţin 150 – 160 de miliarde de lei (30 mld. euro) pentru „necesarul de finanţare“, compus din bani pentru „rostogolirea datoriei“ (imprumuturi ajunse la scadenţă) şi pentru finanţarea deficitului (datorie nouă): peste 60 de miliarde de lei (12 mld. euro) pentru deficit, deci datorie nouă, şi 100 mld. lei (20 mld. euro) pentru rostogolirea datoriei vechi. Problema este că refinanţările şi noile împrumuturi vin cu un preţ mare. Pentru că România plăteşte azi dobânzi la credite luate cu dobânzi mici, dar de azi n-o va mai împrumuta nimeni cu dobânzi de sub 7%. Şi, dacă ne amintim de trecut, în criza financiară din 2008 – 2010 Italia ajunsese să se împrumute la 7% şi toată lumea bună a finanţelor îi cânta prohodul şi prevestea falimentul Italiei pentru că o dobândă de 7% era considerată insuportabil pentru un stat. Italia a fost salvată de UE pentru că altfel era sfâşiată. În situaţia asta este România de azi. Nu e în criză, dar dobânzile la creditele deja contractate sunt colosale şi ajung să coste peste 10% din veniturile bugetare. ….” Integral: https://www.zf.ro
“Creșterea impozitelor și taxelor și introducerea impozitării progresive: soluțiile pentru acoperirea găurii bugetare / 4 scenarii de cote de impozitare a veniturilor – studiu ... Conform sursei citate, reforme fiscale relativ modeste ar aduce la bugetul de stat 38 miliarde de lei (7,6 miliarde de euro). “Această sumă permite finanțarea golului bugetar din prima parte a anului 2023 (20 miliarde RON) și un răspuns pozitiv la subfinanțarea învățământului reliefată de greva profesorilor (8 miliarde RON, 1,6 miliarde euro)”, se arată în document. Potrivit acestuia, mai puțin de jumătate din acești bani ar veni din introducerea unui impozit moderat progresiv la cote competitive regional, restul de bani venind din: – mărirea impozitului pe dividende la 18% – un impozit de 1,2% pe cifra de afaceri peste pragul de 1 miliard de lei pentru firmele din energie, 100 milioane RON pentru firmele din retail, toate firmele de jocuri de noroc – coborârea pragului la microîntreprinderi la 250.000 euro – eliminarea scutirilor din IT, construcții și agricultură. “Aproape 61% din acest efort de mobilizare fiscală va trebui să vină din măriri de impozite și taxe, iar restul va trebui sa vina din eliminări de scutiri și taxe sectoriale pe construcții, IT, alimentar si agricultură”, se arată în document. Studiul mai spune că dacă societatea românească se poate mobiliza pentru un proiect strategic de transformare sistemică a sistemului fiscal pentru a-l aduce la media regională a țărilor cu care ne comparăm cel mai des (grupul Visegrad) va fi nevoie de un efort de patru ori mai mare decât ce sugerează documentul. “Astfel, pentru a ajunge la media ponderii veniturilor fiscale din grupul de referință reprezentat de țările Visegrad, ar mai fi nevoie de 130 miliarde lei (26 de miliarde euro) în condițiile în care nu se fac reformele sugerate de noi”, menționează sursa citată. -„Această țintă va cere simultan impozite chiar mai mari și mărirea capacității de colectare a ANAF pentru a reduce mai ales flagelul neîncasării TVA /estimat la 33%), al prețurilor de transfer și transferurilor de datorie (impact neestimat, dar estimat în alte țări cu mare dependență de firme multinaționale ca fiind semnificativ)”. ….” Integral: https://economie.hotnews.ro
“O nouă castă se pregătește să intre în sistem: asistenții de judecători (Interviu) Un controversat proiect de lege votat de Camera Deputaților permite angajarea de absolvenți ai Facultății de Drept pe post de asistenți de judecători. Ei ar urma să-i ajute pe magistrații care se confruntă cu un volum foarte mare de dosare. Potrivit unei estimări realizate de Europa Liberă, ar fi vorba de aproximativ 4000 de posturi – asistenții de judecători urmând să fie plătiți precum judecătorii stagiari, adică 7000 de lei suma netă lunară. Proiectul, care a primit aviz pozitiv și din partea CSM, ridică însă mari probleme de constituționalite, explică la RFI Raluca Prună, fost ministru al justiției. Se crează o nouă castă: un fel de mini judecători care intră în sistem pe ușa din spate, atrage atenția Raluca Prună Raluca Prună: Mie proiectul mi se pare hazardat. Cred că va crea niște probleme mari de constituționalitate. Magistratura, justiția este o putere în stat și acest corp profesional are o recunoaștere de la lege care e una specială și care e reflectată în statutul magistratului în general. Dar aici vorbim numai despre judecători pentru că despre ajutorul pentru judecători este vorba. Este un corp profesional special care se pregătește greu și pe care societatea îl recunoaște ca fiind special inclusiv prin salarizare, pensii speciale, perioada limitată a activității profesionale de 25 de ani. Iar parcursul pentru a deveni magistrat nu este unul ușor. Trebuie să mergi printr-un Institut Național de Magistratură. România a făcut opțiunea asta prin acest institut. Mi se pare că acum, acest proiect introduce pe ușa din spate o instituție, acest asistent, ajutor al judecătorului, care din câte cunosc eu nu are precedent nicăieri în Uniunea Europeană și care are niște atribuții care nu sunt numai de ajutor. Se vorbește de faptul că judecătorul trebuie să fie degrevat ca să se ocupe de cauzele complexe și că acești asistenți, ajutoare de judecători pot să se ocupe de cauze mai simple. Ce înseamnă asta? Înseamnă că sunt și ei niște mini judecători? Ce înseamnă o cauză simplă? Și aș mai spune că în ciuda faptului că el a funcționat într-o fază de pilot și că există 165 de astfel de ajutoare de judecători, proiectul prevede că se pot angaja nu numai la judecătorii, dar până la Curți de Apel. Cele mai multe cauze din România se judecă în ultimă instanță la Curțile de Apel. Dacă am un proces, fără să intru în amănunte, cel mai probabil nu o să îl termin la Curtea de Casație, ci la o Curte de Apel. De aia mi se pare că dublarea atribuțiilor judecătorului fără garanțiile pe care un judecător trebuie să le ofere, fără să fie numiți în funcție de președintele României, fără să treacă prin Institutul de Magistratură și având dintr-odată salariul unui judecător debutant, mi se par că sunt lucruri care nu sunt constituționale. Repet. Eu nu cunosc să aibă un echivalent oriunde în altă parte în Uniunea Europeană. Dacă îmi îngăduiți, există magistrați asistenți la Curțile de Casație. La Înalta Curte de Casație și Justiție nu știu dacă există în România, dar la marile curți de casație din Franța de exemplu, există instituția magistratului asistent. Dar care nu vine de nicăieri și este numit în urma absolvirii facultății de drept de președintele unei instanțe, cum e aici ajutorul de judecător. E hazardat și cred că lovit de multe hibe de constituționalitate. Și nu mai vorbesc despre impactul bugetar. Citind expunerea de motive, pare o glumă, un râs în fața societății spunându-se că nu e un mare impact. De fapt, nu se face acest calcul și se creează o clasă de, să spunem, semi judecători deocamdată, care probabil că printr-o lege viitoare vor fi făcuți judecători pe ușa din spate. …. Și dacă îmi îngăduiți, poate CSM ar fi trebuit să se uite și să discute cu ministerul Justiției pentru ca în România să nu mai fie atât de facil accesul la justiție. Nu aș vrea să spun că accesul la justiție este facil. Ci numai că noi, prin tot felul de legi speciale, ajungem în instanță cu chestiuni care nu trebuie să fie deduse atenției unui judecător. La altceva trebuia să se uite CSM nu la crearea unei categorii de mini judecători. Pentru că sunt niște mini judecători. ….” Integral: https://www.rfi.ro
“Baronii legii. De ce e greva magistraților total nepopulară, spre deosebire de cea a profesorilor … –Într-o scrisoare trimisă Ursulei von der Leyen, președinta Comisiei Europene, mai multe asociații ale magistraților protestează față de o eventuală lege de reformare a sistemului de pensii speciale. – Motivația magistraților: dispariția privilegiilor ar duce la dispariția independenței profesionale. – Chiar dacă despre subiectul pensiilor speciale se discută de ani de zile, magistrații n-au avut niciodată mesaje convingătoare către societate. – O serie de decizii politice, luate de lideri care doreau să cumpere bunăvoința procurorilor și judecătorilor în cazul în care s-ar fi confruntat cu suspiciuni de corupție, au alterat contractul social inițial, transformând magistrații din România într-un fel de baroni ai legii. – După nepăsarea generală din jurul grevei, societatea arată că e pregătită să accepte o resetare din temelii a sistemului de justiție. …. Judecătorii și procurorii, deși nu au dreptul să facă grevă, au decis să inițieze această mișcare de protest numită „amânarea cauzelor” pentru a-și păstra privilegiile. Dacă greva cadrelor didactice, care a perturbat grav sfârșitul anului școlar, punând în pericol examenele naționale, a fost susținută puternic de opinia publică din România, nu cred că există ceva mai nepopular în țară, astăzi, ca pensiile speciale ale magistraților. Vârsta timpurie de încheiere a carierei și faptul că după sfârșitul acesteia, în multe cazuri, magistrații primesc pensii mai mari decât salariul din timpul exercitării profesiei au creat un curent de opinie care dezaprobă privilegiile magistraților. …. În textul protestului se observă două lucruri: șantajul pe care îl exercită magistrații la adresa societății, sugerând faptul că renunțarea la privilegii ar duce la dispariția independenței lor și disperarea că o astfel de măsură e cerută chiar și de conducerea executivă a Uniunii Europene. Ar fi fost indicat, în opinia mea, ca asociațiile magistraților să scrie o scrisoare și cetățenilor români în care să enumere principiile etice, morale și profesionale ce stau la baza pensionării, în multe cazuri, la 45 de ani, obligând contribuabilul să plătească lunar o sumă de bani mai mare sau egală cu salariul avut. Deși despre subiectul pensiilor speciale se discută de ani de zile, magistrații n-au avut niciodată mesaje convingătoare către societate. Baronii legii … O serie de decizii politice, luate de lideri care doreau să cumpere bunăvoința oamenilor legii în cazul în care s-ar fi confruntat cu suspiciuni de corupție, au alterat contractul social inițial, transformând magistrații din România într-un fel de baroni, imposibil de tras la răspundere de societate. Astfel, pe parcursul unor ani, s-a ajuns ca vârsta de pensionare să scadă semnificativ, iar calculul drepturilor financiare cuvenite după încetarea activității să nu aibă nicio legătură cu principiul contributivității, aplicat celorlalți salariați. …. Magistrații au pierdut contactul cu realitatea ….Și-au folosit puterea și influența pentru a se poziționa deasupra legii și a celorlalți oameni până când s-au izolat și au pierdut contactul cu realitatea. …. Printre procurori și judecători sunt mulți oameni care-și fac treaba cu pasiune și responsabilitate, unii dintre ei recunosc, în discuții particulare, că s-a ajuns prea departe, dar marea majoritate nu vrea să renunțe la privilegiile financiare legate de vârsta de pensionare. …. Oricum, la nivelul societății, se manifestă o mare nemulțumire din cauza faptului că procurorii anticorupție au depus armele, prea multe decizii sunt în favoarea privilegiaților, criminalitatea crește, iar instanțele funcționează cu încetinitorul. ....”” Integral: https://spotmedia.ro
“Când dai și când iei Magistrații au anunțat că încep unul din cele mai aberante proteste. De astăzi, își vor suspenda activitatea pe o perioadă nelimitată, cu excepția unor cauze considerate urgente. De asemenea, protestul va afecta și mediul economic, pentru că va bloca activitatea Registrului Comerțului, ceea ce va însemna că înregistrările de firme, majorările de capital sau schimbările de statut nu se vor putea realiza. Paradoxal, protestele magistraților îi lezează direct chiar pe cei care plătesc taxe și impozite către buget pentru ca protestatarii să își poată primi salariile. Societatea românească tocmai a ieșit dintr-o grevă a profesorilor. O grevă care a fost oprită în cele din urmă la timp pentru ca o generație de tineri să își poată susțină examenele și deci să nu piardă un an de zile din viață. Adevărul este că greva profesorilor a făcut ca sfârșitul de an școlar să fie lamentabil, în sensul că profesori, elevi și părinți au închis ochii în ceea ce privește o așa-zisă recuperare a orelor de clasă pierdute și au organizat împreună festivitățile tradiționale de încheiere a anului școlar și de intrare în vacanță sau în examene. Protestul magistraților este mult mai ridicol decât cel al profesorilor. Măcar profesorii au defilat prin București pentru o creștere a salariilor. Magistrații blochează justiția și Registrul Comerțului pentru a-și apăra drepturile câștigate, în fapt, privilegii care îi așează în materie de beneficii salariale și de pensii pe primul loc între categoriile profesionale din România. Magistrații își apără dreptul de a fi speciali, adică dreptul de a ieși la pensie la o vârstă mai scăzută decât cea standard, dreptul de a avea o pensie în valoare de 80% din salariul brut plus sporurile din ultima lună de activitate plus dreptul de a se indexa pensia în funcție de salariul și sporurile pe care le au un magistrat aflat în serviciu, în aceeași funcție cu cel pensionat. Mai clar, pensia se mărește în funcție de salariile plus sporurile la zi. Sunt condiții cu totul și cu totul speciale, de aceea vine și denumirea de pensii speciale și nu de pensii de serviciu așa cum sunt calificate în legislația specifică. Problema care se pune cu ocazia protestului magistraților este așa-numita temă a „drepturilor câștigate”. În contexte diferite, politicienii au cedat oferind privilegii exagerate pentru o serie de categorii profesionale. În felul acesta s-au creat adevărate caste care și-au stabilit prin lege facilități cu totul speciale față de cetățenii normali care au contribuit ani de zile la bugetul asigurărilor sociale. Diferențele dintre speciali și cei care au plătit contribuții lună de lună au fost pe trei direcții: vârsta de pensionare, modul de calcul al pensiei și metoda de indexare. Astfel, magistrații au ajuns la o pensie medie de 21.300 lei, aproape de 10 de ori mai mult decât pensia media pe contributivitate. Toate privilegiile au fost obținute pe baza legilor. ….De fapt, politicienii români sunt foarte generoși atunci când dau din banii bugetului. Când vine momentul să ia, adică să schimbe ceva din privilegiile oferite, totul devine un fel de „misiune imposibilă”…..” Integral: https://www.rfi.ro
“Cu instanțele blocate de protestul magistraților, CSM vine cu noi precizări privind pensiile speciale / Solicitările exprese ale judecătorilor și procurorilor …. Cu ce NU sunt de acord magistrații CSM susține, într-un comunicat de presă, că sistemul judiciar este de acord cu soluția legislativă ca nivelul maxim al pensiei să nu depășească salariul în plată al unui magistrat în activitate, precum și cu stabilirea unui prag de vechime de 25 de ani. Magistrații spun că sunt de acord și cu stabilirea unei vârste de pensionare, însă cer însă o perioadă de tranziție. Astfel, susțin ei, se va „asigura încrederea legitimă a profesioniștilor din sistemul judiciar, care și-au început cariera în temeiul unui cadru juridic diferit”. „Prin urmare, este necesar ca dispozițiile legale să reglementeze o metodă reală de etapizare a creșterii vârstei de pensionare, pe o perioadă de timp rezonabilă, astfel încât să nu se creeze situații discriminatorii între profesioniștii cu o vechime similară în sistemul judiciar, dar cu o vârstă biologică diferită”, se arartă în comunicatul CSM. De asemenea, potrivit CSM, este „necesar ca soluția legislativă să prevadă un mecanism de pensionare anticipată, cu penalizarea cuantumului drepturilor de pensie, ce există în prezent în legislația care reglementează sistemul public de pensii”. „Este echitabil ca o astfel de posibilitate să fie prevăzută și pentru magistrați, mai ales în condițiile în care, potrivit proiectului de lege, limita de vârstă pentru pensionare urmează a fi majorată considerabil”, menționează sursa citată. …. Reforma pensiilor speciale este un jalon în PNRR, România riscând să piardă peste 3 miliarde de euro de la UE în caz că nu o face. Beneficiari de pensii speciale – de serviciu și militare – sunt în jur de 190.000 de persoane, grosul fiind la pensiile militare – aproape 180.000 – unde intră cele de la MAI, MApN, SRI, SIE și STS. ….” Integral: https://www.hotnews.ro
“EXCLUSIV Judecătoarele care l-au eliberat pe Piedone au salarii între 25.000 – 28.000 lei/lună .… Cele trei judecătoare care l-au eliberat pe Piedone au, fiecare, salarii între 25.000 – 28.000 lei/lună Trei judecătoare au decis, ieri, eliberarea lui Cristian Popescu Piedone, care fusese condamnat la 4 ani de pușcărie în Dosarul Colectiv. Piedone a fost eliberat din pușcărie printr-un recurs extrordinar făcut la Înalta Curte de Casație și Justiție. Piedone se afla, deja, de un an în pușcărie. …. Newsweek România a anunțat, în premieră, numele celor 3 judecătoare care au decis eliberarea lui Piedone. Judecătoarele ÎCCJ Elena Barbu, Eleni Cristina Marcu și Valerica Voica au dispus achitarea definitivă a lui Cristian Popescu Piedone. Primele două au semnat o scrisoare în care îi înfierau pe magistrații care protestau față de OUG 13 în epoca Dragnea. Pentru prestația sa de la Înalta Curte de Casație și Justiție, statul român le plătește foarte bine, potrivit documentelor consultate de Newsweek România. ….” Integral: https://newsweek.ro
“România rămâne acționară în două bănci controlate de Rusia, la 15 luni de la declanșarea războiului … România rămâne acționară în două bănci controlate de Rusia, la 15 luni de la declanșarea războiului. La un an și patru luni de la invazia Ucrainei de către trupele rusești, statul român a făcut mult prea puțin pentru a se retrage din acționariatul celor trei bănci controlate de Federația Rusă: Banca Internațională de Investiții (BII), Banca pentru Cooperare și Dezvoltare la Marea Neagră (BCDMN) și Banca pentru Investiții și Cooperare Economică (BICE). Formal, ne-am retras doar din banca spionilor ruși Conform unor surse guvernamentale, statul român a reușit să finalizeze, la începutul acestei luni, pe 6 iunie, formalitățile de retragere din acționariatul Băncii Internaționale de Investiții (BII). Procesul a durat mai bine de un an și trei luni, oficialii guvernamentali anunțând oficial, la o lună de la izbucnirea conflictului din Ucraina, că se vor retrage din acționariatul acestei bănci. Oficialii Ministerului Finanțelor Publice (MFP) nu au răspuns întrebărilor Newsweek România legate de stadiul demersurilor întreprinse de statul român pentru a ieși din acționariatul acestor trei bănci și cum ne vom recupera banii investiți în acestea. În BII, Federația Rusă are 43%, iar România 7,5%, restul acțiunilor fiind deținute de o serie de state comuniste sau foste comuniste din estul Europei și din Asia. Al doilea cel mai mare acționar al băncii, cu 17%, este Ungaria. Etichetată drept “banca spionilor” ruși, BII are sediul central la Budapesta, și a fost condusă de Nikolai Kosov, fiul unui fost spion KGB, Elena Kosov. Newsweek România a scris recent că 11 fonduri private de pensii din România au blocate 440 milioane lei în obligațiuni ale BII. Cea mai mare expunere o aveau olandezii de la NN cu aproape 60% din total. …. Procesul de recuperare a investiției făcute de statul român în această bancă, însă, este unul diferit și neclar cum va fi finalizat având în vedere că această bancă cu sediul la Budapesta este în cvasifaliment după ce a fost inclusă pe lista de sancțiuni atât de către instituțiile europene dar și de către guvernul SUA. ….” Integral: https://newsweek.ro
“Deputaţii au adoptat proiectul care abilitează Guvernul să emită ordonanţe, pe perioada vacanţei parlamentare / Legea merge la promulgare …. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice, de la încheierea primei sesiuni ordinare a anului 2023, până la reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de-a doua sesiune ordinară a anului 2023. Astfel, în temeiul Constituţia României, Guvernul este abilitat ca, de la data intrării în vigoare a prezentei legi, dar nu înainte de încheierea primei sesiuni ordinare a anului 2023, şi până la reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de a doua sesiune ordinară a anului 2023, să emită ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice, după cum urmează: ….” Integral: https://www.news.ro
“Un eșec usturător: După trei ani de contract și cu banii alocați, Avioane Craiova nu a modernizat încă niciun avion IAR-99 La 3 ani de la semnarea contractului cu Fabrica Avioane Craiova pentru modernizarea a 10 avioane militare de antrenament ale MApN, avionul IAR-99 Standard Modernizat (SM) a rămas doar pe hârtie. Fabrica de stat Avioane Craiova nu a fost în stare să procure toate piesele necesare modernizării, deși banii pentru proiect au fost alocați, transmite jurnalistul Adelin Petrișor într-un reportaj TVR. Armata a oferit peste 55 de milioane de euro pentru modernizarea a 10 aparate IAR-99. Contractul pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 la nivelul SM (Standard Modernizat) a fost semnat în august 2020 și avea termen patru ani pentru realizarea întregului lot. Însă, deși au trecut deja aproape 3 ani, nici măcar un singur avion nu a fost modernizat complet, programul fiind mult întârziat. Vorbim de cele 10 aeronave școală IAR-99 Standard (în configurația de bază, clasică de la nivelul anului 1989) din dotarea MApN. Armata mai are şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR). … Valoarea contractului este de 275 de milioane de lei, plus TVA (327,25 milioane de lei în total), iar durata de 48 de luni pentru livrarea tuturor celor 10 aparate modernizate. Din această sumă, compania Avioane Craiova a încasat în avans două tranșe, 51.775.400 lei în 2020 și 46.398.600 lei în 2021. ….. În decembrie 2020 Avioane Craiova acordau un contract de circa 27 milioane de dolari către israelienii de la Elbit Systems pentru echipamentele necesare modernizării avioanelor. Elbit a mai participat în trecut și la programele de modernizare ale avioanelor MiG-21 și ale celor 11 avioane IAR-99 Șoim. În 2022, când era deja clar că programul are întârziere, directorul Avioane Craiova dădea vina pe compania Elbit pentru întârziere. ….” Integral: https://www.hotnews.ro
“Înșelarea din nou a Diasporei …. Am venit cu drag între 24 și 26 mai 2023 la București și am participat la „Festivalul Aici-Acolo”, organizat cu ocazia Zilei Românilor de Pretutindeni de către Departamentul Românilor de Pretutindeni (DRP). Pe data de 16 iunie 2023 însă site-ul DRP publică un document numit „Rezoluție” și alteori “Rezoluția Românilor de Pretutindeni”, alcătuit „prin grija doamnei Sandra Pralong – consilier de stat din cadrul Administrației Prezidențiale și a domnului Gheorghe Cârciu – secretar de stat pentru românii de pretutindeni din cadrul Guvernului României”. În numele documentului se cere instituțiilor statului „grabnica soluționare” a cerințelor incluse. Anunțul care însoțește documentul pretinde că participanții la festival „și-au exprimat opiniile în privința principalelor teme de interes pentru românii din diaspora și din comunitățile istorice”, că documentul este formulat „în urma unor dezbateri”, și a fost „supus aprobării tuturor participanților”. Problema este că demersul se bazează pe o înșelăciune: 1. Festivalul nu a fost anunțat participanților ca o pregătire a acestui demers, 2. Nu ni s-au ascultat opiniile pentru că nu au existat dezbateri în festival, cu atât mai puțin pe punctele propuse, 3. Nu a fost organizat un vot reprezentativ, 4. S-au exclus alte probleme semnalate de participanți, iar 5. Documentul a fost adoptat „grabnic”, cu acord implicit și termene de 24 de ore. ….Am comunicat cu bună credință și în timp util către departament problemele de procedură. Au fost ignorate. Mai grav este că publicarea acestui document cu grave vicii de procedură discreditează nu atât persoanele semnatare dar instituțiile Statului Român care îl girează: Președintele, Guvernul, și Departamentul Românilor de Pretutindeni. …. Pe 8 iunie, am participat la o dezbatere organizată de jurnaliștii români din Diaspora. Dezbaterea întreagă poate fi urmărită aici și a adunat o largă serie de suferințe și probleme ale românilor din diaspora. Niciuna din cele de mai jos nu se regăsește în documentul propus. Enumăr aici doar câteva: „Organizarea unui Congres anual al Diasporei la care asociațiile românești din Diaspora sa fie implicate în organizare și să participe reprezentanții aleși ai Diasporei, din Diaspora. Organizarea congreselor și întâlnirilor Diasporei sa fie modulară, asemeni conferințelor, cu plenare și keynote speakers, și apoi dezbateri reale pe teme, subteme și subiecte specializate. Sprijinirea mai multor forme de comunitate românească:
- Organizarea de centre cultural-sociale și protecție pentru femeile care se îmbolnăvesc la muncă în străinătate (cursuri de bucătărie de bază pentru badante, cursuri de broderie, etc.).
- Sprijinirea proiectelor prin care tinerii învață valori civice, sa înțeleagă binele comun, să își dezvolta spiritul antreprenorial, să își pregăteasca mentalitatea pentru noțiunea de cetățenie.
- Programe de informare pentru sănătate mintală în limba română. Românii din străinătate suferă adeseori de izolare, stres, și anxietate.
- Program de informare pentru romii care ajung să fie exploatați în străinătate. Programe care să îi ajute la integrare.
- Sprijinirea semnificativă a bibliotecilor românești din străinătate, ca spații de comunitate, cunoaștere și comunicare în care astfel de programe pot fi găzduite.
Întâlnirile cu autoritățile române sa fie anunțate cu mai mult timp înainte, nu doar cu doua zile înainte. Alocarea de fonduri pentru îngrijirea mormintelor si monumentelor românești din străinătate. Reamenajarea corespunzătoare a consulatelor, fără bariere arhitectonice, și cu o reală facilitate de deplasare pentru persoanele cu handicap. Problemele cetățenilor români cu domiciliul in străinătate si posesori de pașapoarte CRDS: nu putem vota pe baza Pașaportului CRDS, nu putem semna acte notariale, nu putem încheia nici un document în formă autentică, nu putem participa la încheierea de acte succesorale, nu putem închiria o locuință, nu ne putem legitima cu Pașaportul CRDS în fața instanțelor de judecată, nu ne putem asocia în cadrul societăților comerciale, nu putem deschide conturi bancare, nu putem obține un permis de conducere, nu putem nici să conducem vehicule în România pentru că Regulamentul de aplicarea a Codului rutier prevede obligativitatea prezentării la control a actului de identitate, nu ne putem căsători, nu putem divorța, nu ne putem asista bolnavii in spital. Putem oare muri?” La acest moment, un act minim de reparație este retragerea de către departament a titulaturii de „Rezoluție a Românilor de Pretutindeni” de pe acest document. ….” Integral: https://www.contributors.ro
“OMV începe exploatarea în Marea Neagră. Vor fi exploatați 2000 de angajați noi …. „Ne-am gândit să începem cu niște salarii mici, că doar de-aia facem afaceri aici. Apoi vom încerca o schemă cu orele suplimentare, gen, să nu le plătim cum cere codul muncii. Faze de-astea. Apoi lucrăm și la concedii, știți ce zic?”, a declarat un reprezentant al companiei. Economiștii estimează că o bună exploatare a angajaților va aduce un profit și mai mare pentru OMV anul acesta. Totodată, exploatarea relației de prietenie pe care o au cu Consiliul Concurenței va asigura venituri consistente în a doua jumătate a anului. ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua
Puțini pricep ” capcana datoriei de stat”.
Când plătești aproape 10 % din încasările fiscale ca dobânda la datoria publică, ești în coma financiara profundă.
Se vede foarte bine și la italieni.
Fără împrumuturi noi anuale, fonduri UE ( partea din PNRR care e asigurată prin noi împrumuturi) , nu sunt bani nici pentru cârpit străzile.
Basca având euro , se împrumută la dobânzi mai calmate. Chiar și așa, situația e nasoala.
La români , nici poveste de dobânzi calmate. Vor plăti exact ce le cer finanțatorii.
Fără împrumuturi noi anuale , lipsesc chiar miliarde multe pentru cheltuieli curente (umflate).
Faliment financiar ascuns datorita războiului din Ucraina și poziției geografice.
Nota de plata vine oricum.
Cu cât mai târziu, cu atât mai dezastroasa.