Cultura Tiparului – Incunabul (2)
07/03/2013 | Autor theophyle Categorii: Carte, Magazin Istoric |
Format si Componente
Vezi postarea anterioara. Majoritatea Incunabulelor aveau specificatii stricte, chiar daca forma lor era diferita si specifica locului de imprimare, maestrului tipograf sau textului reprodus. In postarea de astazi ma voi ocupa de cateva componente specifice legate de structura incunabulului.
In primii ani, incunabulul nu era decat o reproducere tiparita a manuscrisului; in ultima lui perioada, adica cele tiparite spre sfarsitul secolului al XV-lea se diferentiau serios de formatul clasic, incepand sa semene cu ceea ce numim noi astazi carti. Vom incepe sa descriem cateva componente importante pentru a intelege evolutia.
Colofonul (Colophon) – este o “mostenire” a manuscrisului. Deoarece manuscrisul nu avea coperti, el fiind pastrat intr-un invelis lucrat artistic sau intr-o caseta decorativa, colofonul era postat la sfarsit, cuprinzand toate datele manuscrisului, autor, titlul, data productiei respective, beneficiarul. La colofonul incunabul s-au introdus bineinteles, date specifice cum ar fi, cantitatea copiilor imprimate si lista beneficiarilor si/sau a “sponsorilor” editiei.
Paginalul titlului – paginal de titlu in manuscrise indica de fapt integritatea manuscrisului, adica indica faptul ca inceputul textului este imediat dupa aceasta pagina. Pagina titlului a evoluat in secolul al XVI-lea in coperta cunoscuta de noi pana in zilele noastre. Incunabulul avea o pagina de titlu asemanatoare cu cea a manuscrisului, cateva exemple mai sus.
Rubrica – asemanator manuscrisului, incunabulul se foloseste de rubrica ca antetul fiecarei sectii, capitol sau parti din carte. Acest antet era subliniat cu o linie colorata sau pictat ca miniatura (de obicei rosie, de aici si derivatia de rubrica, latinul – “ruber”). In tehnica de imprimare initiala a incunabulului, locul era insemnat si lasat la procesare manuala dupa tiparirea textului integral al cartii, cateva exemple mai sus.
Decoratia marginala (Umrahmung – ilustratii) – Decoratia marginala prezenta de obicei la inceputurile unor capitole sau ca insotitoare a unora importante era pregatita inaintea tiparirii textului si aplicata dupa tiparire. La inceputurile incunabulelor era folosita sculptura in lemn care se dovedea mult mai eleganta, dar mai putin eficienta la tiraje mai mari. Spre sfarsitul perioadei s-a trecut la gravura metalica mai putin eleganta, dar mult mai eficienta la tirajul sporit. Din punctul meu de vedere, gravura metalica indica unul din cele doua puncte de divergenta din care cartea va deveni produs “industrial” de “larg consum.” Cateva exemple mai sus.
Arta Tiparului
Tranzitia de la imprimarea de tipul Xylografie/Litografie, care era bazat pe sculptura “negativelor” in lemn (wood cutting), se petrece extreme de rapid. In mijlocul secolului al-XV-lea se trece la tehnica consacrata in tiparul Incunabulelor cunoscute de noi, numita si imprimarea de tip paleta metalica gravata (forma – metallic engraved plate). Aceasta noua tehnica, in variatii diferite si imbunatatite, ne va insotii pana la descoperirea tiparului “offset” inventat de Ira Washington Rubel in 1903. Metoda de imprimare a Incunabulelor era simpla: (1) aranjarea semnelor tipografice in formatul necesar; (2) imbibarea formatului tipografic cu cerneala si (3) aplicarea colii de hartie pe formatul tipografic si tiparirea ei. Simpla da, dar necesita o intensa munca de pregatire a acestor palete sau forme tipografice, necesara pentru a introduce grafica, ilustratiile si miniaturile si bineinteles colorarea si iluminarea lor. Prima etapa in acest procedeu era prepararea matritelor si a literelor necesare. Aceasta preparare consta in construirea a doua elemente primordiale, primul element era matriţa (matrix) si al doilea perforatorul de litere (punch), vezi in poza alaturata.
Pentru a construi litera, trebuia in primul rand facuta gravura literei dintr-un metal dur, de obicei oţel, aceasta gravura era aplicata contra matritei formand o cavitate in forma literei. Paralel la matriţa si perforator a fost elaborat un dispozitiv care trebuia sa introduca literele eficient si exact. Un element important a devenit cerneala de tipar care trebuia sa fie diferita de cerneala folosit in scrierea manuscriselor. Cerneala manuscriselor, de obicei de culoare bruna-inchis, se innegrea cu timpul pe pergamentul manuscrisului. Aceasta cerneala era produsa din carbuni pisati (funingine), amestecati cu gumă arabică (secreţie a unei specii de salcâm – Acacia senegal) si cu clei de origine animala si putea fi folosita eficient din cauza metodei de imprimare si a materialului imprimat (hartia). Metoda de imprimare initiata de Gutenberg necesita impact intre paleta tipografica si hartia folosita. Acest impact trebuia sa se produca fara a “mazgali” coala de hartie, necesitand si o uscare mult mai rapida decat in procesul de scriere manual. Compozitia cernelii a fost un mare secret al tipografului; astazi cunoastem compozitia, insa nu cunoastem exact care erau proportiile acestei compozitii. Cerneala “Gutenberg” era compusa din funingine, ulei de in, ulei de nuca, terebentină, rasina de pin si pudre de cimbru. Aceasta compozitie ne ajuta sa identificam si astazi Incunabulele originale. Al treilea element in procesul de tiparire era tiparul propriu zis, adica aplicarea si presarea colii de hartie pe formatul tipografic.
Pentru amuzament, prototipul presei lui Gutenberg sunt teascurile, cu care se producea vin in secolul al XV-lea. Dispozitivul de presare fiind identic, singura diferenta fiind numai recipientul care continea strugurii, care a fost schimbat cu paleta tipografica.Cu timpul, spre sfarsitul secolului XVI, s-au produs doua schimbari importante, au aparut casetele tipografice, care contineau literele culese si formau un rand intreg dintr-un text tipografiat si o presa tipografica, numita si presa de lemn cu surub (“common wooden hand press with screw”), presa care a functionat din perioada incunabulelor si pana prin anul 1830.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua 🙂
un subiect frumos si interesant!
buna mar 🙂
sper ca este interesant!
Salve Doc! 🙂
Când mai ai timp și pentru musae acum când armele politichiei fac zgomot din greu?!
Oricum clipe în care ne aduc aminte că suntem oameni…
Mulțumesc din suflet pentru tot ce faci ❗
Salut Hashule,
Timpul exista – scurt mult prea scurt, trebuie insa utilizat eficient atat cat mai putem .