Jurnal de calatorie – Toscana (3) Siena
09/06/2013 | Autor SysAdmin Categorii: Opinii, Ziarul de Duminica |
Palio di Siena
De doua ori in sezonul estival are loc in Siena celebra cursa de cai numita Palio di Siena, sau mai simplu Il Palio, prima editie a anului la 2 iulie si este dedicat Madonei Provenzano, care isi are lacasul in catedrala cu acelasi nume in Siena. A doua editie are loc in 16 August, numit Palio dell’Assunta si comemoreaza Adormirea Maicii Domnului. Ambele curse sunt precedate de o procesiune si reprezentatii medievale extrem de apreciate de zecile de turisti adunati pe strazile Sienei.Adevarul este ca aceste curse nu sunt recomandate iubitorilor de animale sau de calareti. Caii sunt condusi de jochei care calaresc aceste splendide animale fara sa, deci este nevoie de o exceptionala dexteritate si cunoastere a animalului.
Aproape in fiecare an au loc accidente extrem de neplacute la cele trei ocoluri in jurul Piazza del Campo, care este considerata cea mai mare si mai frumoasa piata medievala din Europa. Mentionez ca centrul istoric al Sienei a fost inscris in lista patrimoniului cultural mondial al UNESCO. Piazza del Campo este un spatiu deschis, enorm, in forma de scoica, inconjurat de cladiri istorice, construite rand pe rand de-a lungul ultimului mileniu.
La “Il Palio” participa 10 cai calariti asa cum am mentionat de calareti fara ajutorul unei sei si cu un harnasament rudimentar. Fiecare cal este imbracat in culorile cartierului pe care il reprezinta. Desi sunt 17 cartiere (contrade), numai 10 sunt reprezentate. Fiecare Contrada are culorile proprii care o simbolizeaza, cu o heraldica aproape mitologica, care poate fi la randul ei o poveste la fel de interesanta ca aceasta cursa. Contradele care nu participa au fost de fapt unificate cu cele care participa, deci unii cai poarta culorile catorva Contrade.
Asa cum am spus, inaintea cursei are loc acea procesiune medievala numita Corteo Storico, care prezinta intr-o maniera simbolica evenimente din istoria orasului. Culorile, organizarea si coreografia evenimentului sunt pur si simplu magnifice.
Din nefericire, la Il Palio la care am asistat au avut loc doua accidente, care din fericire s-au soldat numai cu rani usoare.
Trebuie sa va povestesc ca pentru mine procesiunea medievala a fost mult mai frumoasa decat cursa de cai. Iubesc mult prea mult acest animal nobil pentru a-l vedea atat de chinuit si supus unui tratament “medieval”.
Domul din Siena
Fara indoiala unul dintre obiectivele principale ale vizitatorului Sienei este vestitul dom (catedrala). Constructia a inceput in 1215, o parte a fatadei – terminata in 1263, cealalta in 1380 si a fost finalizata (partial) aproape dupa 10 ani, dupa ce s-au terminat banii. Din punct de vedere canonic, Domul este o catedrala extrem de bizara, avand in vedere ca axa lunga a crucii este orientata nord-sud si naosul este orientat est-vest, asta pentru ca aceasta catedrala trebuia sa devina cea mai mare din Europa (de atunci) si lipsa banilor a transformat axa scurta in axa lunga in clipa cand a fost clar constructorilor ca nu vor fi bani pentru dimensiunile originale.
Stilul de constructie este Romanic cu influente gotice (destul de putine). Dupa secolul al XI-lea a fost relativ calm în Europa, urmând invaziei vikingilor, a arabilor musulmani şi a hunilor nomazi care, în final, s-au stabilit fiecare pe un teritoriul cucerit. Vremurile liniştite au adus şi o perioadă de refacere economică, dar şi o creştere a interesului acordat arhitecturii in general si a cea monahale in special.
Trăsătura definitorie a catedralelor romanice este masivitatea şi utilizarea frecventă a arcurilor curbe pentru ferestre, uşi sau arcade. Acelaşi principiu al construcţiilor semicirculare a fost aplicat şi pentru acoperişul de piatră, care a înlocuit în cele mai multe biserici lemnul; bolta in leagan (ca un arc rotund continuu) sau pe cea a bolţii ogivale (care consta din două bolţi în leagan, care se intersecteaza). Stâlpii masivi, rotunzi şi pereţii groşi ai clădirilor romanice erau necesităţi structurale până la descoperirea tehnicilor perfecţionate, asociate cu stilul gotic târziu, care permiteau preluarea tensiunilor, unele dintre acestea (mai ales bolţile ogivale) fiind utilizate chiar şi în perioada precedentă.
Elementul Gotic, necaracteristic catedralelor romanice, este amvonul octogonal (sublim !!!) construit de marele artizan pre-renscentist Giovanni Pisano, acelasi care a construit altarele (aproape in acelasi stil in Pisa si Bolonia). Manuello di Ranieri si fiul sau Parri au sculptat toata lemnaria, inclusiv balustradele corale. Habar nu am (de fapt nimeni nu stie) cum au realizat aceste sculpturi si cum a fost tratat lemnul, care arata exceptional si in zilele noastre.
Vitraliile au fost pictate de Duccio di Buoninsegna (un panel construit de el scos la vanzare in 2004 a fost cumparat de Muzeul Metropolitan din NY cu 50 de milioane de dolari). Picturile Domului sunt un sirag intreg de maestri cunoscuti si mai putin cunoscuti, incepand cu secolul al XIV-lea si terminand cu secolul al XVI-lea. Nu stiu cat va pot spune nume de genul Ventura di Giuliano, Benvenuto di Giovanni sau Francesco di Giorgio Martini.
Importanta este “Cina cea de taina” pe care o puteti vedea in aceasta catedrala si care a fost pictata de Pastorino Pastorini, atat de cunoscut pe timpul lui si adulat de maestrii ai Renasterii si care este un absolut anonim pentru majoritatea noastra.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Salut
Paio di Siena e pentru mine personal o porcarie . Au murit ceva cai in timpul “concursului” deoarece spatiul e insuficient pentru a pune la galop niste animale calarite de alte animale care se pretind inteligente .