Art Nouveau
15/11/2013 | Autor theophyle Categorii: Arta |
Redactat de @demeter
Art Nouveau (Artă nouă) este un stil artistic manifestat comun multora dintre în artelor vizuale, in arhitectura si chiar in moda feminina si masculina de la începutul secolului 20, aproapre în totalitate culturilor occidentale, inclusiv America.
Art Nouveau a fost o misacre artistică tranzitorie, la ceea ce urma să devină modernismul secolului 20. Numele de “Art Nouveau” provine de la numele unui magazin din Parisul anilor respectivi, Maison de l’Art Nouveau, al cărui proprietar, Samuel Bing, expunea şi vindea obiecte de artă catre promovau acea modalitate de tratare a designului.
Un punct de maxim în evoluţia Art Nouveau a fost Expoziţia Universală din anul 1900, ţinută la Paris, în care acest stil considerat “modern” a fost recunoscut si acceptat de toate clasele sociale. La expoziţia de la Torino din anul 1902, Art Nouveau probabil a atins apogeul său, întrucât majoritatea artistilor europeni, au expus majoritatea creatilor de varf ale artelor vizuale contemprane lor.
Curentul Art Nouveau este uşor de recunoscut datorită liniilor sale curbe, ovale care de multe ori aduc o gratie aproape renescentina. Acelaesi curbe pot fi intalnite si in arhitectura vremii. De asemenea, toate formele folosite anterior în alte stiluri artistice sunt redesenate în Art Nouveau.
Ca mişcare artistică, Art Nouveau, are certe afinităţi cu Confreria Pre-rafaeliţilor şi cu mişcarea artistică a simbolismului. În acelaşi timp, artişti consacraţi precum ar fi Aubrey Beardsley, Edward Burne-Jones, Louis Welden Hawkins, Gustav Klimt şi Jan Toorop pot fi cu uşurinţă consideraţi ca aparţinând mai multor stiluri distincte, dintre care apartenenţa la mişcarea Art Nouveau este doar una.
Comparativ însă cu Simbolismul din pictură , Art Nouveau are un aspect vizual categoric distinctiv şi unic, în timp ce, comparativ cu nostalgia redescoperirii metodelor “clasice”, rafaelite, de către Confreria pre-rafaeliţilor, Art Nouveau este perfect adaptată timpului si noilor descoperiri tehnologice provenite din Revolutia Industriala.
În arhitectură şi decoraţii interioare, artiştii Art Nouveau au evitat cu grijă eclectismul erei victoriene şi excesul ornamental. Designerii Art Nouveau au selecţionat şi modernizat câteva dintre cele mai abstracte elemente ale Rococoului, aşa cum ar fi texturile de tip “flacără” sau “scoică”, folosindu-le consecvent în locul ornamentelor victoriene de tip istoric sau realistic-naturaliste. Corespunzător, Art Nouveau a promovat consecvent utilizarea stilizată a motivelor existente în natură, extinzând domeniul “natural” la orice inspirat de viaţă, de la ierburi marine la muguri florali şi de la formele nevertebratelor, a insectelor în special, la curbele ce se regăsesc în feline şi păsări răpitoare.
Tiffany style
Louis Comfort Tiffany (1848 – 1933) a fost un artist şi designer american, care a lucrat în artele decorative şi este cunoscut pentru vitraliile formidabile pe care le-a creat. Louis Tiffany este asociat cu dezvoltarea curentului Art Nouveau si patrunderea lui in America de Nord. Tiffany a fost legat printr-o prestigioasă asociatie de designerii cunoscuti in istoria culturii secolului XIX si inceputul secolului XX sub numele de Associated Artists (Artisti Asociati), care au inclus Lockwood De Forest, Candace Wheeler si Samuel Colman. Tiffany concepuse vitralii şi lămpi, mozaicuri din sticla, obiecte suflate in sticla, ceramica, bijuterii, emailuri si obiecte metalice.
Louis Tiffany a inceput ca pictor. El a devenit insa interesat de fabricarea sticlei si diferitele procedee de colorare ale sticlei. Din 1875 a lucrat la mai multi producatori de sere artistice din Brooklyn, ajungand la o perfecta cunoastere a procedeului de productie . În 1879 se asociaza cu Candace Wheeler, Samuel Colman şi Lockwood De Forest pentru a forma Louis Comfort Tiffany & Associated Artists, primul exponent serios al Art Nouveau din America . Conducerea şi talentul lui Tiffany, precum si banii tatălui său şi conexiunile sociale, au condus afacerea nou formata la un succes fara precedent in arta americana. Printre cele mai notabile lucrari au fost o podea opalescentă si plafonul de sticlă comandat pentru White House de către preşedintele Chester A. Arthur (1881) si decoratia interioarelor casei lui Mark Twain in Hartford CT
Dorinta lui Tiffany de a se concentra asupra artei din sticlă a dus la destrămarea firmei în 1885, atunci când Tiffany a ales să-si deschidă propria sa firmă de fabricare a sticlei. Prima afacere cunoscuta sub numele de Tiffany Glass Company, deschisa in 1885, s-a transformat în 1902 in Tiffany Studios. În 1893, compania sa a introdus o linie de produse de arta numite Favrile, sau sticla suflata, care a constat in câteva exemple timpurii ale lămpilor sale, care au fost expuse în 1893 la World’s Fair, în Chicago.
La Expoziţia Universală (1900) din Paris in 1900, el a câştigat o medalie de aur cu ferestrele sale de sticlă pictată numite Four Seasons. In 1905, Tiffany a folosit toate cunoştinţele sale în proiectarea propriei case de 84 de camere, numita Laurelton Hall in Long Island NY, care astazi ocupă o aripa intreaga in Muzeul Morse.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]