Protestanţii (3) – Husiții şi războaiele Husite
05/01/2014 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric, Ziarul de Duminica |
Husitii
Arestarea lui Hus în 1414 a provocat resentimente considerabile pe tot teritoriul Boemiei si al Moraviei. Autoritățile din ambele țări au facut apel de urgență și în mod repetat la regele Sigismund pentru a-l elibera pe Jan Hus. Când vestea morții sale dupa sentinta Conciliului de la Constanța în 1415 au ajuns in orasele Boemiei si Moraviei au izbucnit revolte violente îndreptate împotriva clerului și in special împotriva manastirilor catolice. Cavalerii și nobilii din Boemia și Moravia au trimis un protest, așa-numitul Protestatio Bohemorum, prin care executarea lui Hus era condamnată în termeni dintre cei mai aspri.
Împăratului Sigismund (al Sfântului Imperiu Roman) reactioneaza trimitand scrisori de amenințare cehilor, prin care afirma că îi va prinde si executa pe toți discipolii lui John Wycliff și Jan Hus. Scrisoarea Împăratului Sigismund citita in biserici nu a facut decat sa înfurie adeptii lui John Wycliff și Jan Hus.
Cu puțin timp înainte de plecarea sa la Conciliul de la Constanța, Hus acceptase o dogmă predicată în timpul absenței sale de credincioșii din Praga, așa-numitul utraquism, care presupunea obligația credincioșilor să primească împărtășania în ambele feluri (“utraque” – gen sau specie). Această dogmă a devenit cuvântul de ordine al husiților moderați, numiti utraquiști sau calixtiniți (din latina calix – potir), în cehă kalisnici. Alti husiți, de obicei si cei care au adoptat invataturile lui John Wycliff, deci mai radicali, au devenit cunoscuți drept taboriți (în cehă taborite), de la numele orașului Tabor, mai tarziu numiti si orfani (sirotci), denumire adoptata după moartea conducătorului lor militar Jan Zizka.
Husiții au reprezentat trei aspecte sociale care au fost propagate si promovate mai tarziu de intreaga miscare reformatoare a bisericii catolice. Primul aspect, cel religios – o biserica pe intelesul tuturor, care promova egalitatea credinciosilor in fata lui Dumnezeu, cel de-al doilea aspect este cel national – eliminarea lipsei de egalitate dintre diferite etnii aflate pe teritoriul Sfântului Imperiu Roman si al treilea aspect, cel economic – exploatarea si taxele duble pe care le plateau cetatenii statului, dar si bisericii, taxe care in anumite timpuri depaseau posibilitatea platilor pe care oamenii le putea plati.
Din punct de vedere religios, Husiții revendicau cele patru articole de la Praga , care au fost convenite în iulie 1420 și promulgate în latină , cehă și germana. Textul integral este de aproximativ două pagini, dar ele pot fi rezumate astfel:
- Libertatea de a propovădui Cuvântul Domnului in limba nationala;
- Celebrare a Cinei Domnului deopotrivă tuturor credinciosilor (pâine și vin si la preoți și laici);
- Clerului nu ii este permisa nici o putere seculară. De fapt separatia intre stat si biserica.
- Pedeapsa egala pentru “păcatele mortale” fără a ține seama de poziția socială a infractorului.
Declansarea ostilitatilor intre husiți si antihusiți a fost incidentul de la Praga, incident care a avut loc la 30 iulie 1419. Jan Zelivsky, preot husit de la Biserica Fecioarei Maria, a Zăpezilor, și-a condus congregatia într-o procesiune pe străzile Pragăi spre Primăria orașului. Consilierii orășenești au refuzat să-i elibereze pe prizonierii husiți aflati in custodia primariei, iar un consilier antihusit a aruncat cu o piatră spre protestatari. Mulțimea înfuriată a luat cu asalt primăria și i-a aruncat pe membrii consiliului orășenesc pe ferestre, aceștia prăbușindu-se pe sulițele mulțimii înarmate aflate în stradă. La aflarea veștilor, regele Wenceslaus al IV-lea (Wenzel) a făcut un atac de inima și a murit câteva zile mai târziu (16 august 1419).
Aceste violente reciproce au fost punctul de cotitură în dezvoltarea mișcării husite, marcând momentul în care s-a renunțat la negocieri și s-a trecut la acțiuni violente. Această acțiune este considerată ca evenimentul declanșator al războaielor Husite, care au durat până în 1436.
Moartea regelui a adus violente si rafuieli reciproce în Praga și în aproape toate orasele Boemiei. Mulți credincioși catolici, majoritatea germani, datorită faptului că rămăseseră credincioși papei, au fost alungați din orașele Boemiei si proprietatile lor confiscate.
În Praga, în noiembrie 1419, au avut loc lupte grele între husiți și mercenarii pe care regina Sofia (văduva regelui Wenceslaus și regent după moartea soțului ei) îi strânsese în grabă. După ce o bună parte a orașului a fost distrusă de lupte, a fost proclamat un armistițiu la 13 noiembrie.
Nobilii, care deși erau favorabili cauzei husite, o sprijineau pe regină, au promis că aveau să acționeze ca mediatori pe lângă Sigismund, în vreme ce orășenii din Praga au fost de acord să redea forțelor regale castelul Vysehrad. Jan Zizka, care nu acceptase acest tratat, a plecat din Praga și s-a retras la Plzen. De aici el a plecat mai departe în sudul Boemiei, iar după ce a înfrânt forțele romano-catolice la Sudomer (25 martie 1420) în prima bătălie de poziții a războiului husit, a ajuns la Usti, loc de întâlnire al husiților stabilit inca pe vremea cand Jan Hus traia. Cum nu se simțea în siguranță, Zizka s-a mutat în așezările husite nou înființate, numite cu numele biblic Tábor. Despre războaiele Husite in articolul urmator.
Despre istoria husiților pe teritoriul Transilvaniei si al Moldovei – intr-un articol, in care voi descrie patrunderea reformei pe teritoriile romanesti.
Bibliografie si citate:
John Klassen, The Nobility and the Making of the Hussite Revolution (East European Quarterly/Columbia University Press, 1978;
Fudge, Thomas A., The Magnificent Ride: The First Reformation in Hussite Bohemia, Ashgate, 1998;
Klassen, John, “Hus, the Hussites, and Bohemia” in New Cambridge Medieval History Cambridge, 1998.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua si La multi ani!
Perioade si vremuri tulburi.
Cu rugaminti si anticipate multumiri as dori si eu, editia rezumat de 90 de pagini in limba romana, in fromat pdf, “imitatiunea lui cristos”.
O duminica frumoasa alaturi de cei dragi.
La multi Ani Paula,
ok, peste cateva zile.
am asteptat cu nerabdare articolul cu nr 3 din seria PROTESTANTII .este conform asteptarilor,si multumim pt el. rugam continuati.