Jurnal de calatorie – Toscana (5) Florenţa-2 / Uffizi si Pitti
21/06/2013 | Autor theophyle Categorii: Opinii |
Redactat de @Demeter
Galeria Uffizi
Uffizi este cel mai cunoscut muzeu din Florenţa.Colecţia sa de pictură renascentistă, gazduită de un palat din secolul al XVI-lea, este cu adevărat deosebită si conţine lucrări ale celor mai celebri pictori ai epocii. Uffizi gazduieste una dintre cele mai bogate si interesante colectii de arta ale Renasterii italiene.
Construit la comanda si finantat de Cosimo I-ul de Medici, primul Mare Duce de Toscana, este una din marile opere ale lui Giorgio Vasari. Desi nu a reusit sa-si termine opera, Alfonso Parigi si Bernardo Buontalenti, care l-au urmat, au continuat sa construiasca acest magnific muzeu conform planurilor originale ale lui Vasari. Galeriile Uffizi au fost terminate in 1581, la sapte ani dupa moartea lui Cosimo de Medici si a lui Vasari (ambii au murit in 1574).
Uffizi este prima galerie construita in Europa, deschisa la un capat spre raul Arno, cu zeci de incaperi in ambele parti ale galeriei, intr-un lung format acoperit, numit “cortile” (curte interioara), care se termina pe malurile raului Arno, ce traverseaza molcom orasul Toscan.
Cosimo I-ul de Medici a avut doua scopuri in comandarea acestei galerii. Primul, Ufizzi (oficii) – a fost intentia ducelui de a concentra toata birocratia, tribunalul si arhivele statului intr-un singur loc, Palazzo degli Uffizi, palatul care contrapune deschiderii spre Arno. Al doilea ar fi fost pastrarea comorilor de arta din posesia familiei acumulate in ultimele doua secole.
Formal, Galeria Uffizi a devenit muzeu in 1765, cand ultima de Medici, Anna Maria Luisa, a hotarat sa puna la dispozitia publicului ceea ce a fost considerat un fel de “Patto di famiglia de Medici”, mostenire daruita toscanilor. Tot in aceasta perioada cornisele lasate libere in aceasta galerie au fost umplute cu operele de arta ale artistilor secolului al XVIII-lea.
Bineinteles capodopera suprema a galeriilor Uffizi este “ Tribuna degli Uffizi” construita de Bernardo Buontalenti pentru Francesco I de Medici in 1587 – 89. Aceasta incapere octogonala adaposteste opere de arta de o frumusete extraordinara. Un vizitator al Florentei care nu va vedea acesta incapere se poate simti ca un turist in Egipt care nu vede piramidele. Pur si simplu un sacrilegiu. Respectiva incapere a fost pictata zeci de ori, cele mai cunoscute tablouri DESPRE aceasta incapere sunt semnate de Johann Zoffany, neo-clasic german care a trait in Anglia si a pictat incaperea (1772) in cateva tablouri pentru Regina Charlotte a Marii Britanii.
Asa cum am spus trebuie sa vezi cu ochii tai ca sa crezi ca poate exista asa ceva. Ufizii are astazi aproape 8 mii de metri patrati si va avea probabil intr-un an sau doi 12 mii de metri patrati pentru expunerea operelor de arta. Se presupune ca expozitia actuala contine mai putin de jumatate de mostenirea de Medici.
Palazzo Pitti
Palazzo Pitti este situat in partea de sud a râului Arno, la o distanţă scurtă de Ponte Vecchio. Partea principală a palatului datează din 1458 şi a fost prima oară reşedinţa din oraş a lui Luca Pitti, unul dintre primii si cei mai bogati bancheri ai Florentei. Luca Pitti a fost susţinătorul principal şi prietenul lui Cosimo de Medici.
Istoria timpurie a Palazzo Pitti este un amestec de realitate şi mit. Se presupune că Pitti a dat instrucţiuni ca ferestrele să fie mai mari decât intrarea în Palazzo Medici. Istoricul de artă, Giorgio Vasari, din secolul al XVI-lea, a propus că Brunelleschi a fost arhitectul palatului, iar elevul său Luca Fancelli a avut sarcina de asistent, dar astazi Fancelli este în general creditat pentru lucrare. În afară de diferenţele evidente ale stilul de arhitectură folosit de bătrân, Brunelleschi a murit cu 12 ani înainte de începerea construcţiei la Palat. Proiectarea şi ferestrele sugerează că arhitectul necunoscut a avut mai multă experienţă în domeniul arhitecturii interne utilitare decât în normele umaniste, definite de Alberti în cartea sa De Re Aedificatoria.
Oricine ar fi arhitectul Palatului Pitti, el se mişca împotriva fluxului contemporan la modă. Piatra rustică dă palatului un aer sever şi puternic consolidat prin seria de trei ori-repetată de şapte deschideri de cap de arc, ce amintesc de un apeduct roman. Arhitectura în stil roman a apelat la dragostea florentină pentru noul stil total antic.
Palatul a fost cumparat (si nu prea) de familia Medici în 1549 şi a devenit resedinţa familiilor care conduceau Marele Ducat al Toscanei. A crescut transformându-se într-o comoară de artă deoarece generaţiile, gazduind bogatiile familiei de Medici – picturi, mobila, bijuterii şi tot ceea ce se numea frumos in cele doua secole ale Renasterii florentine.
La sfârşitul secolului XVIII, palatul a fost folosit ca resedinta administrativa de către Napoleon, iar mai târziu a servit pentru o scurtă perioadă ca palat regal principal al Italiei recent unite. Palatul şi conţinutul său au fost donate italienilor de către Regele Victor Emanuel al III-lea în 1919 şi uşile au fost deschise pentru public, reprezentand una dintre cele mai mari galerii de artă din Florenţa. Astăzi, găzduieşte mai multe colecţii minore, în plus faţă de cele ale familiei Medici şi este deschis publicului.
Palazzo Pitti este gazda unei serii de muzee. Biletele pentru Palazzo Pitti pot fi cumparate in combinatie cu cele pentru Gradinile Boboli si ofera acces la doua muzee: Museo del Porcellane (Muzeul Portelanului) si Museo degli Argenti (Muzeu de argintarie). Celelalte muzee se afla toate in Palazzo Pitti si sunt accesibile prin curtea palatului. Interiorul extraordinar de frumos al palatului asigura un cadru excelent pentru muzeele de aici. Dintre toate se distinge Galleria Palatina – o galerie cu o importanta colectie de picturi renascentiste si baroce.
Alte muzee de la Palazzo Pitti sunt Galleria del Costume (cu o colectie de haine din epoca familiei Medici si a Casei de Lorraine), Museo delle Carozze (unde sunt expuse trasurile regale) si Galleria d’Arte Moderne (o galerie cu obiecte de arta din secolele 18 pana la inceputul secolului al 20-lea). Bilet combinat pentru intregul complex muzeal de la Palazzo Pitti – 11,50 € (valabil 3 zile). Bilet combinat pentru intregul complex muzeal de la Palazzo Pitti – 9,00 € (valabil 3 zile cu intrare dupa ora 16.00).
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
buna ziua;
de 1000 ori cate trei ore( cel putin atat pot eu ” recepta” ceea ce vad intr-o galerie)si nu e suficient pentru uffizi;
este probabil cea mai fabuloasa galerie de arta de pe mapamond
salut,
sunt si altele dar este adevarat extraordinara 🙂
Dacă iubeşti Renaştera Italiană nu vei găsi locuri mai bune ca să te bucuri de comorile ei! Şi nu îţi ajung orele unei singure vizite pentru asta. Stendhal a simţit-o pe pielea lui – şi atâţia alţii înainte şi după el: prea frumos şi prea mult! Mi-aş dori să revin în ambele muzee. Aşa că, amândoi aveţi dreptate.