Articole pe subiectul: Magazin Istoric
Sun Tzu: Arta Razboiului
24/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Carte, Magazin Istoric |
Din nefericire, majoritatea cercetatorilor moderni au ajuns la concluzia ca Sun Tzu probabil este un caracter inventat si plasat in perioada de dinainte de unificarea Chinei in regatul Wu pe timpul regelui Helu (544—496 i.Hr.). Dupa cum probabil cunoasteti, China a fost unificata de Qin Shi Huang dupa ce a reusit sa infranga si sa cucereasca teritoriile celor 7 regate […] Continuare…
O Istorie a Japoniei – 6
23/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric |
Feudalismul de la Daimyo la Şogun (3/3) Samurai este un termen care a fost folosit pentru a desemna un membru al aparținînd nobilimii militare. Cuvîntul samurai este derivat din verbul japonez saburau (de unde a derivat și numele masculin “Saburo“) însemnînd a servi. Samuraiul era literal servitorul unui nobil. Au existat și femei samurai. În Japonia medievala doar samuraiului îi […] Continuare…
Hermetica: Medicina Antică
22/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Esoterica, Magazin Istoric, Ziarul de Duminica |
Hermes Trismegistos. Trismegistos s-a “nascut” in secolul al doilea i.Hr., desi primele documente din asa numitul Corpus Hermetic (Corpus Hermeticum) sunt datate pe la inceputul secolului al II-lea d.Hr. Cine este acest personaj? (care pe mine personal ma amuza enorm). Trismegistos este o sincrezie elenistica din perioada in care Egiptul a fost guvernat de dinastia Ptolomeica. Acea perioada infloritoare, in […] Continuare…
Artizanii tradiţiei japoneze
21/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Arta, Magazin Istoric, Ziarul de Duminica |
Redactat de @Demeter Trei denumiri in trei limbi diferite, cu acelasi sens, insa cu conotatii diferite – Gheisha in japoneza, Kisaeng in coreeana si Yueji sau Mingji in chineza. Toate cele trei (patru) denumiri nu sunt sinonime, dar reflecta numele unei profesii artizanale, cu o traditie milenara, traditie care a perpetuat obiceiuri pe care majoritatea occidentalilor nu numai ca nu […] Continuare…
O Istorie a Japoniei – 5
20/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric |
Feudalismul de la Daimyo la Şogun (2/3) Titlul de Şogun / Shogun (de fapt Sei-i-tai shogun, „marele general care subjugă barbarii din est”) ca instituţie guvernamentală, echivalent cu cel de “generalisim”, a fost acordat iniţial de împăratul Go-Toba (1184-1198) şefului clanului Minamoto, Yoritomo, în anul 1192, astfel conferindu-i puterea militară în stat. Japonia a fost cârmuită de shoguni timp de […] Continuare…
Manuscrise celebre: Coranul / Codices Arabici Alhaidary
19/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Arta, Carte, Magazin Istoric |
Textul prezentat in articolul de mai jos este cunoscut sub numele Codices Arabici Additamenta and Codices Simonseniani Arabici de Ali Abd Alhussein Alhaidary. Codexul este de origine Persana, textul este scris in caligrafie araba Naskhī, notele marginale sunt in persana in caligrafie Ta’līq. Majoritatea notelor comentatorii sunt Şiite (Persani sunt şiiti), desi in dou pagini vom intalni si comentarii Sunite. […] Continuare…
Europa în criză – un demers istoric (1) / Între ziduri
17/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric, Magazin Politic |
Între ziduri – criza celor 50 de ani Istoria este si intotdeauna o sa fie parte din politica cotidianului. Nimic nu este desprins de ea si nimic nu se poate naste in afara trecutului. Suntem cu totii parte din trecut si prezentul nu poate fi nimic altceva decat rodul acestui trecut. Daca tot discutam de trecutul prezent in disputele politice […] Continuare…
Calea ceaiului – chanoyu, chakai şi chaji
16/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Arta, Magazin Istoric |
Redactat de @Demeter Calea ceaiului sau ceremonia ceaiului (chanoyu sau chado) este in primul rand un ritual care deriva din budismul clasic si pana la urma s-a impamantenit in Budismul Zen practicat in Japonia. Ceaiul detine o valoare sacra intr-un fel asemanator vinului in crestinism. Filozofia Zen considera ca aceasta cale a ceaiului intruneste cele patru elemente necesare spiritului – […] Continuare…
O Istorie a Japoniei – 4
14/09/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric, Ziarul de Duminica |
Feudalismul de la Daimyo la Şogun (1/3) În urma reformei Taika, din anul 645, vechii șefi de clanuri și-au menținut statutul. Reforma Taika a fost înfăptuită în urma distrugerii de către prințul Nakanoe a clanului Saga, care reușise să înlăture pentru scurt timp familia imperială de la conducerea statului. Aristocrații, în afară de lotul personal (shōen) – pe care îl […] Continuare…
Feudalismul de la Daimyo la Şogun (1/3)
În urma reformei Taika, din anul 645, vechii șefi de clanuri și-au menținut statutul. Reforma Taika a fost înfăptuită în urma distrugerii de către prințul Nakanoe a clanului Saga, care reușise să înlăture pentru scurt timp familia imperială de la conducerea statului. Aristocrații, în afară de lotul personal (shōen) – pe care îl stăpâneau în funcție de rangul de la curte, de funcția ocupată în aparatul de stat, adică în calitate de stare privilegiată, mai primeau de la împărat și loturi pentru rang (iden), loturi pentru serviciul prestat (shikibunden și kubunden), loturi pentru merite (kōden), loturi dăruite (shiden) ș.a. Astfel s-a creat marea proprietate funciară.
Loturile de pământ acordate nobilimii, pentru rang și funcție, rămâneau în folosința persoanelor respective atâta timp cât își păstrau funcția sau rangul, adică pe timp limitat. Aceste loturi erau de la 40 până la 1.250 ori mai mari decât lotul unui țăran. Nobilii mai puteau primii și donații, pe care împăratul le făcea pentru merite deosebite (de exemplu: familia Fujiwara va primi o suprafață mare de pământ pentru sprijinul pe care l-a acordat în revoluția Taika, din anul 645). Aceste loturi intrau în proprietatea definitivă a aristocratului respectiv. Cu timpul dreptul de folosire pe timp limitat a pământului începe să capete un caracter formal și se transformă de fapt în proprietate definitivă a nobilului. Terenurile defrișate deveneau, de asemenea, proprietate definitivă a nobilului care întreprindea acest lucru, fapt legiferat în anul 743.
Fiecare clan (uji) avea dreptul să-și bată moneda proprie, și astfel banii nu puteau circula liberi în orice parte a arhipelagului. Până la urmă, situația daimyo-ilor s-a înrăutățit, deoarece veniturile lor scădeau, iar cheltuielile creșteau. Unii daimyo făceau tot posibilul să supraviețuiască prin majorarea dărilor în orez, suplimentând dările în bani și alte produse care au încordat și mai mult atmosfera social-politică.
De obicei, tinerii căsătoriți locuiau la părinții soției, în sarcina cărora rămânea întreținerea familiei nou înjghebate. Alteori, fiecare membru al tânărului cuplu locuia la părinții lui, soțul venind să-și viziteze soția (obicei matrimonial numit tsumadoi). Încetarea vizitelor era echivalentă cu divorțul. Mai rareori tinerii se mutau într-o casă nouă, care nu era nici a părinților fetei nici a băiatului. Dar și în acest caz sarcina întreținerii cuplului revenea tot părinților fetei, care lăsau casa moștenire fetei, nu băiatului.
Femeia epocii Heian (794-1185) și-a păstrat independența materială, având dreptul de a poseda bunuri, palate și moșii, de a le moșteni și transmite urmașilor. Ea nu putea fi măritată împotriva voinței sale, dar de obicei aceasta accepta mariajul propus de părinții ei. Ea beneficia în egală măsură cu bărbatul de învățământ și cultură, de participare la ceremoniile laice și religioase. Din rândul femeilor aristocrate s-au născut poete și prozatoare de excepție (de exemplu: Murasaki Shikibu cu al ei „Genji Monogatari” – tradus și în limba română). În perioada Heian au apărut circa 200 de romane, povestiri, jurnale personale, memorii și eseuri, majoritatea fiind scrise de femei. Din această producție s-au păstrat circa 20 de titluri.
Numele de botez nu era purtat de japonezul medieval toată viața. Orice nume nou, fie el pseudonim, poreclă sau titlu, se trecea în tabelele genealogice, registrele templelor, în cronici și în alte documente oficiale. Aceasta numai în ce privește bărbații, copilul de sex feminin nefiind înregistrat în nici un act oficial.
Nobilii și funcționarii imperiali erau obligați să țină seama de o anumită etichetă referitor la îmbrăcăminte. În perioada Heian luxul în îmbrăcăminte va atinge culmea. În mediul aristocratic se purta o haină foarte lungă, cu mâneci atât de largi încât, atunci când cel ce o purta sta cu brațele încrucișate, pulpanele mânecilor îi ajungeau până la genunchi. Pantalonii (hakama) erau de asemenea atât de largi încât păreau o fustă. Pe cap se purta o bonetă neagră, de hârtie lăcuită sau de tifon, legată sub bărbie cu o panglică de mătase. Forma și culoarea veșmântului variau în funcție de rangul persoanei. Nobili de la curtea imperială purtau veșminte cu atât mai lungi, cu cât erau de rang mai înalt, rang pe care îl indicau în primul rând prin forma pălăriei. De ea atârna la spate un fel de tub de lemn prin care era trecut smocul lung de păr din creștet.
Daimyo este reprezentanul marii nobilimi in Japonia feudala. Etimologic se poate traduce in “mare nume” (dai-mare și myo-nume). Daimyo a fost un senior feudal aparținând elitei samurailor care a apărut în secolul al XIV – XVI (divergente cronologice) ca vasal direct al shogunului. Daimyo trebuia să posede un domeniu care să producă cel puțin 10.000 koku [1 koku = 180 l/kg] de orez pe an și să aibă în slujba sa cel putin 100 de samurai.
După lupta de la Sekigahara din anul 1600 au existat două categorii distincte de daimyo: din prima categorie fac parte “daimyo de interior”, care furnizau cadre pentru armată și administrație datorită alianței lor cu familia shogunală Tokugawa, iar din cea de-a doua categorie fac parte “daimyo de exterior”, care au fost inamicii clanului Tokugawa în lupta de la Sekigahara, fiind socotiți drept niște posibili rivali. În ultima parte a regimului Tokugawa existau circa 300 de daimyo, disparuți dupa restaurația imperială Meiji din anul 1868, ei au dispărut.
Daimyo erau adesea poligami, având mai multe soții dintre care una era principală și se numea “doamna din odăile dinspre miazănoapte” (kitanokata), întrucât locuia, conform obiceiului, în pavilionul nordic al palatului. Celelalte soții locuiau în câte o clădire separată primită de la părinții lor. Nobilul coabita liber cu fiecare soție sau concubină pe rând. Femeia aristocrată era strict subordonată soțului.
Fiii nobililor începeau școala de la șapte ani, învățând scrierea japoneză și chineză și, pe de rost, sutre budiste, poeme japoneze și fragmente întinse din clasicii chinezi. Adesea înalta aristocrație își trimitea copiii să fie educați și instruiți în mănăstiri. Aici rămâneau până la vârsta majoratului, își rădeau sprâncenele, se machiau ca femeile și serveau ca paji pe lângă călugări. (În Japonia medievală homosexualitatea era admisă și frecventă.) Programul de învățământ mai cuprindea și studiul caligrafiei, al poeziei chineze, al muzicii, al picturii, al etichetei și felului de a recunoaște diferitele varietăți de ceai, de parfumuri sau de bulbi de iris. La vârsta majoratului fiicele aristocraților își rădeau sprâncenele și își căutau un soț sau făceau tot ce le sta în putință să ajungă una din concubinele imperiale. Căsătoria era aranjată de părinți.
Bibliografie si citate:
Mihnea Voicu Șimăndan, Spiritul Japoniei medievale – The Spirit of Mediaeval Japan, editie bilingva (romana-engleza), Editura Nipponica, Bucuresti, 1999.