Articole pe subiectul: Crestinismul Românesc

Sfantul Apostol Andrei si limuzinele lui Daniel

Mereu m-a deranjat modul in care tot felul de ierarhi lumesti ca gandire si comportament (in ortodoxie, a fi “lumesc” este cea mai mare insulta pentru un monah) se raporteaza la sfintii care au fost candva oameni si care au stiut sa biruiasca, prin harul Domnului si jertfa lor, carnea si sangele. Bunaoara, titulaturile ridicole prin care diversi ierarhi (singuri […] Continuare…

Câteva cuvinte despre Creştinismul Românesc

E bine ca de Paşte (cel putin)  sa ne amintim sau sa cunoastem cateva date despre traditiile crestine ale romanilor. Probabil ca nu as fi postat acest articol daca nu as fi citit cu stupoare cateva comentarii ale articolului meu publicat pe alt site, comentarii care “invinuiau” ortodoxia de decalajele si mentalitatile romanesti puse pe seama faptului ca romanii sunt […] Continuare…

Începuturile creştinismului românesc (7)

Slavonismul cultural (3) Vezi postarile anterioare despre slavonismul cultural (prima si a doua). Prezenţele slavone din Transilvania se limitează doar la mărturii păgâne şi dispar din secolul al X-lea [1], când provincia este reîmpărţită politic între influenţa şi dominaţia maghiară şi cea pecenegă, ambele la fel de necreştine. Aşadar, în urma acestor constatări, bulgarii primului ţarat se exclud ca potenţiali […] Continuare…

Începuturile creştinismului românesc (6)

Slavonismul cultural (2) Vezi postarea precedenta. Alte „subtilităţi” au rezultat ulterior, pentru a colora interpretările bazate pe date oricum prea sărace. S-a scris, de pildă, că opţiunea pentru slavonism nu s-a datorat faptului că ne găseam în vecinătatea focarelor care ni-l puteau transmite şi alimenta, ci pentru „largile posibilităţi pe care aderarea la acest rit le-a oferit… pentru a păstra […] Continuare…

Începuturile creştinismului românesc (5)

Slavonismul cultural (1) Interpretările de care dispunem astăzi nu sunt nici foarte vechi, nici unanime. Pentru A. D. Xenopol, slavonismul nu se explica decât numai printr-o silnicie a slavilor netoleranţi, faţă de români [1]. După el, majoritatea marilor istorici români au evitat vreun angajament sistematic ori bine argumentat în delicatul subiect. Principalul exeget al interpretărilor laice a fenomenului cultural-religios a […] Continuare…

Începuturile creştinismului românesc (4)

 Contextul slav al creştinismului românesc Textele de referinţă ale istoriografiei bisericeşti şi laice socotesc că la venirea slavilor, romanicii erau deja creştini [1]. Se afirmă acest lucru pentru a da procesul de „romanizare-încreştinare” drept încheiat. Dar, este destul de limpede că în aceleaşi momente, românizarea nu se finalizase, iar legat de globalitatea sau calitatea creştină a populaţiei nord-dunărene sunt încă […] Continuare…