Revista Presei – 8 ianuarie. “Sistemul sanitar este motivul numărul 1 pentru care românii pleacă din ţară..”
08/01/2020 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de miercuri, 8 ianuarie! Va fi ger și în această noapte (marți spre miercuri n.r.) și mâine (miercuri spre joi n.r.) noapte iar stratul de zăpadă, unde există va putea duce din nou la apariția chiciurii. Vor lipsi precipitațiile pentru că suntem sub influența unui anticiclon care trage acest aer foarte rece de pe nord și îl aduce peste România, dar nu va mai dura mult, ci doar până la sfârșitul săptămânii. De joi, vremea se încălzește, fără ninsori, fără fenomene de interes, iar vântul va scădea în intensitate. România este sub influența unui anticiclon care aduce aer rece din nord. Vremea se va încălzi însă ușor, începând cu sfârșitul de săptămână. Bucuresti: +3/ -6 gr. C.
OP-ED Cine este “Stăpânul inelelor”? Și mizele anului politic 2020 în România Agenda de politică internă a României pe anul 2020 cuprinde două exerciții electorale: alegerile locale și alegerile parlamentare la termen (sau anticipate). Rezultatul celor două scrutine electorale vor creiona resursa de putere politică a României pentru cel puțin un ciclu de 4 ani, în care exercițiul guvernării nu va fi apăsat de niciun scrutin electoral și, teoretic, puterea ar avea posibilitatea să pună în practică politicile de modernizare a României. În materialul de față doresc să prezint elementele care pot să influențeze substanțial generarea sau nu a unei puteri politice competitive, cu o majoritate confortabilă, astfel încât România să aibă șansa unei guvernări coerente și performante cel puțin până în 2024. Anul 2020 debutează cu două subiecte majore pe agenda politicii interne: modificarea scrutinului electoral la alegerile locale din anul în curs, prin trecerea la alegerea primarilor în două tururi și la revenirea alegerii președinților de consiliu județean de către consilieri, respectiv: organizarea de alegeri parlamentare anticipate.Schimbarea modalității de organizare a scrutinului electoral în privința alegerii primarilor și a președinților de consilii județene nu are ca obstacol lipsa voinței politice, ce s-ar putea exprima prin asumarea răspunderii guvernului pentru modificarea legislativă în fața Parlamentului, ci o problemă de neconstituționalitate a unei posibile modificări. Astfel, prin Decizia nr. 51 din 25 ianuarie 2012, Curtea Constituțională a României s-a pronunțat pe o speță similară asupra modificării scrutinului electoral cu puține luni înaintea alegerilor locale, declarând legea ca fiind neconstituțională, neconformă cu standardele europene în materie….. Bătălia pentru București, în special poziția de primar general, este cea mai importantă, cu o simbolistică și efecte majore asupra opiniei publice, a evoluțiilor electorale utlerioare. Pe când candidatul de stânga, primarul general în funcție, nu are niciun concurent care să-i ciugulească din voturi, pe partea dreaptă, fiecare dintre cele patru partide are propriul candidat (1 candidat membru de partid, 1 independent și 2 la încălzire/în teste). Un exemplu pozitiv de soluționare a unei astfel de crize a fost procesul de coalizare a partidelor de opoziție din Ungaria în susținerea de candidați unici la alegerile locale din toamna anului 2019, unde, în cazul desemnării candidatului unic al partidelor de opoziție pentru funcția de primar general al Budapestei, s-au organizat prealegeri în două tururi (aproape 70 de mii de participanți în al doilea tur)….USR se află într-o poziție dificilă în demersul său de a sparge această polarizare. PNL poate fi mai expus unui “șantaj” electoral, deși USR, PMP și ALDE nu se află în situația de a câștiga poziții importante de primar sau președinte de consiliu județean, aceste partide putând periclita rezultatele candidaților PNL…. De ce nu s-a reușit generarea unui consens pe subiecte de interes public între cei trei actori instituționali? Cauza principală este sindromul “Stăpânul inelelor”, cine deține PUTEREA? Președintele revendică poziția cu argumentul legitimității dobândite prin alegeri, a atribuțiilor constituționale, respectiv a faptului că este beneficiarul suprem al activității serviciilor secrete. Premierul are în schimb puterea asigurată de resursele și atribuțiile executivului. În această dilemă/conflict, intervine termporar și Parlamentul, respectiv puterea judecătorească. Sindromul “Stăpânul inelelor” arată limitele sistemului regimului semiprezidențial din România, incapacitatea interpretării și aplicării acestui sistem într-o manieră cât mai puțin conflictuală, de echilibru…..În prezent, suntem într-un blocaj al coabitării dintre Parlament și Guvern. O expresie a acestui blocaj este și apelarea executivului la instrumentul asumării răspunderii în fața Parlamentului pentru adoptarea unor proiecte de lege. … Concluzii Miza anului electoral 2020 este generarea unei puteri legislative cu o structură politică care să creeze o majoritate transparentă și coerentă pentru învestirea unui guvern puternic, de aceeași culoare cu președintele în exercițiu. Integral: https://www.g4media.ro
Anul 2020 – un efort special de gândire strategică Anul 2020 va fi marcat de trei evenimente cu impact major pentru dezvoltarea României: Uniunea Europeană va adopta noua perspectivă financiară 2021-2027 şi ne aşteptăm ca ţării noastre să îi revină un volum de fonduri europene cel puţin la fel de mare ca şi în perspectiva financiară 2014- 2020; partidele politice din România îşi vor definitiva programele electorale atât pentru alegerile locale , cât şi pentru cele parlamentare, cu un orizont de timp 2024; Guvernul României va definitiva obiectivele sale prioritare pentru negocierea cu Comisia Europeană a noului Acord de parteneriat pentru perioada 2021-2027, inclusiv a condiţiilor pe care le vom avea de îndeplinit pentru accesarea fondurilor europene. În consecinţă, anul 2020 necesită un efort special de gândire strategică, deoarece programele de guvernare ale partidelor politice pentru perioada 2021-2024 vor trebui să răspundă unor cerinţe specifice: ✓ Asigurarea coerenţei cu perspectiva financiară 2021- 2027 a Uniunii Europene şi cu obiectivele prioritare pe care România doreşte să le includă în Acordul de parteneriat; ✓ Concordanţa cu programul public de investiţii pe care Guvernul României are obligaţia să-l elaboreze pentru perioada 2021-2027, prin colaborarea cu partidele politice şi reprezentanţii mediului de afaceri şi ai altor organizaţii civile; ✓ Orice program de guvernare al unui partid politic sau altul pentru perioada 2021-2024 necesită, pentru a fi credibil, o proiecţie a bugetului României care să asigure consistenţa şi coerenţa propunerilor de politici economice şi sociale cuprinse în program. Acest efort de gândire strategică va trebui să răspundă la o întrebare fundamentală pentru etapa care urmează: cum va face România trecerea de la o producţie de bunuri şi servicii, preponderent cu valoare adăugată relativ mică, la o producţie de bunuri şi servicii cu valoare adăugată mărită. Fără această trecere, România nu poate creşte standardul de viaţă şi poate rămâne blocată în ceea ce economiştii denumesc capcana venitului mediu. Iar această trecere impune creşterea productivităţii şi a competitivităţii produselor şi serviciilor, prin introducerea noilor tehnologii de produs şi proces, în sectoarele unde putem dezvolta avantaje competitive. Iar aceste tehnologii noi trebuie să răspundă la criteriile unei economii sustenabile cu un conţinut redus de combustibili fosili şi ale economiei digitale…..Românii doresc servicii publice de calitate (sănătate, educaţie, justiţie, administraţie publică, securitatea persoanei etc.). Această calitate poate fi asigurată numai de către instituţii moderne şi eficiente, cu resurse financiare adecvate. Sigur, putem elimina din buget cheltuielile nejustificate, putem mări gradul de colectare a impozitelor şi taxelor, prin reducerea evaziunii fiscale şi digitalizarea sistemului fiscal, dar nu putem ocoli problema de fond: România are una din cele mai mici ponderi a veniturilor din impozite şi taxe în produsul intern brut din Uniunea Europeană. Dacă dorim să menţinem un grad mic de fiscalitate, între 27 şi 30% din PIB (cifrele respective par uşor subevaluate având în vedere activităţile economice incluse în PIB , dar legal nefiscalizate), comparativ cu peste 40% în statele membre dezvoltate ale UE, atunci este nevoie să mărim contribuţia beneficiarilor de servicii publice, în paralel cu unele măsuri de solidaritate pentru persoanele defavorizate. Consider că, cel puţin în etapa actuală, până la atingerea nivelului mediu de dezvoltare din UE, România ar trebui să menţină un grad de fiscalitate scăzut. Integral: https://www.bursa.ro
A început dansul Orban – Iohannis? …..Orban nu are însă nicio garanție, oricâte asigurări verbale primește, că rămâne într-adevăr la Palatul Victoria. Nimeni nu i-o poate oferi. În consecință, s-ar putea ca liderul PNL să mimeze negocierile cu celelalte partide pe tema anticipatelor, pentru a nu intra în coliziune frontală cu șeful statului pe o temă majoră. Klaus Iohannis își dorește anticipate, deoarece știe bine că fără o nouă majoritate puternică și legitimată prin vot nu va putea realiza marile reforme absolut necesare pentru a dinamiza economia. Fără un nou Parlament, guvernul Orban va conduce țara mereu cu ochii pe sondaje până la alegerile din toamnă. Cel mai bun exemplu este răspunsul oferit de premier celor de la Financial Times, la sfârșitul anului. Ziariștii britanici l-au întrebat de ce aplică măsurile populiste luate de fostul guvern, cum ar fi creșterea pensiilor cu 40% de la 1 septembrie, din moment ce guvernul său se declară pro business. Orban le-a răspuns dezarmant de sincer: ”Dacă nu le implementăm, pierdem alegerile”. Potrivit Financial Times, premierul a explicat că, din cele 19 milioane de cetățeni, 5 milioane sunt pensionari, ”iar aceștia merg la vot”. Inclusiv din acest răspuns rezultă că premierul guvernează mai degrabă cu gândul la alegerile din toamnă, nicidecum la anticipate. Până la toamnă însă, PNL riscă să piardă semnificativ din scorul mare, de 45%, afișat acum în sondaje. Vor interveni inevitabil uzura guvernării, erorile, problemele din economie, la care se adaugă opoziția dură făcută de PSD și USR/ PLUS. Valul de entuziasm se va fi topit demult. Neclar în acest moment cum se raportează premierul Orban la anticipate, mai degrabă pare să nu și le dorească. Dar este destul de clar că încearcă să-și asigure o majoritate parlamentară cât mai stabilă, oferind generos funcții în guvern, sinecuri în companii de stat și acces la resurse partidelor care l-au ajutat să înlăture PSD de la putere. Nimic nu pare prea mult pentru a-și securiza poziția. Orban a racolat cinci parlamentari – traseiști încălcându-și toate promisiunile și principiile clamate pe când era în opoziție, când tuna și fulgera împotriva traseismului, descris atunci drept un pericol pentru democrație, și promitea interzicerea lui prin lege. (Detalii aici)… Președintele Iohannis și premierul Orban vor încerca să păstreze aparențele și să mimeze buna înțelegere până în ultimul moment, mai ales că este an cu două șiruri de alegeri. Niciuna dintre părți n-are vreun interes să escladeze un conflict de care ar beneficia din plin PSD. La fel s-a întâmplat și în cazul precedentelor tensiuni între Iliescu – Năstase sau Băsescu – Boc. În tot cazul, dacă se va declanșa, va fi meciul anului. De succesul sau eșecul organizării alegerilor anticipate depinde modernizarea României sau încă o perioadă de băltire, într-un soi de guvernare de tip pesedist mai puțin agresivă cu justiția, cu statul de drept, și doar declarativ pro-business, în realitate la fel de atentă cu pomenile electorale ca predecesorii lor. Integral: https://www.g4media.ro
Val de critici la proiectul PNL privind Autoritatea pentru Digitalizarea României: Dublează atribuțiile altor instituții și arată ‘ca un chihuahua pe care scrie killer‘ Guvernul Orban se pregătește să operaționalizeze Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), dar proiectul dezbătut luni la Palatul Victoria a fost în mare măsură criticat atât de industrie, cât și de zona guvernamentală. SRI și CERT-RO au cerut eliminarea prevederii potrivit căreia noua autoritate ar avea printre atribuții ‘asigurarea securității cibernetice pentru sectorul public’, fapt ce ar crea suprapuneri cu obiective ale altor instituții. Din zona privată noua autoritate a fost asemuită cu ‘un chihuahua pe care scrie killer’, pentru că nu este ordonator de credite și are prea puțini angajați cu o salarizare neadecvată. Proiectul de Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Digitalizarea României, unul din principalele obiective ale programului de guvernare al PNL, a fost dezbătut luni la Palatul Victoria, la solicitarea Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS)…. Sunt așteptări mari de la noua autoritate, însă proiectul de HG privind organizarea, funcționarea si atribuțiile ADR, dezbătut public luni la Palatul Victoria, a atras în mare parte critici atât din zona privată cât și din cea guvernamentală. Serviciul Român de Informații (SRI) și Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) au semnalat că noua autoritate nu ar trebui să aibă printre atribuții “asigurarea securității cibernetice pentru sectorul public”….Prezent la dezbatere și reprezentantul CERT-RO a semnalat o problemă cu privire la această prevedere din proiectul de act normativ. În replică, deputatul liberal Pavel Popescu, membru al Comisiei IT din Camera Deputaților și președintele Comisiei IT a PNL, a admis că ar fi o problemă și a spus că prevederea va fi modificată în sensul ca ADR să aibă ca atribuții ‘asigurarea securității cibernetice pentru sistemele pe care le operează‘. Generalul SRI a propus și ca noua autoritate să înglobeze toate departamentele ori serviciile de strategie, coordonare, supraveghere și implementare în domeniul e-guvernării, care acum sunt împărțite la 4 instituții. Integral: https://economie.hotnews.ro
VIDEO Erori grave repetate la Spitalul Floreasca: Beuran folosea frecvent dezinfectantul puternic inflamabil. Intervenția în care a fost arsă pacienta făcută de medici rezidenți / Corpul de control al ministrului a fost trimis din nou la spital fiind informații că a mai fost ars un pacient Ministrul Sănătății, Victor Costache, a prezentat, marți, concluziile anchetei la Spitalul Clinic de Urgență Floreasca, după cazul pacientei arse în sala de operație, fiind înregistrate erori grave repetate. Ministrul a precizat că nu a fost respectată procedura preoperatorie, că s-a intervenit cu medici rezidenți și nu cu medicii specialiști care erau de gardă, că a fost folosită o cantitate foarte mare de substanță puternic inflamabilă, care de altfel a fost utilizată în alte zeci de cazuri. Corpul de control al ministrului a fost trimis din nou la spital, pentru că există informații că a mai fost un pacient ars în sala de operație, incidentul fiind de mai mică amploare. Potrivit concluziilor anchetei, Mircea Beuran folosea frecvent substanța puternic inflamabilă care a fost folosită și în cazul pacientei arse în sala de operație. Intervenția chirurgicală a fost începută de medici rezidenți, și nu de medicii specialiști care erau de gardă, iar pentru dezinfectare s-a folosit o cantitate foarte mare de substanță cu concentrație de 89% de etanol, fiind turnată soluția pe pacientă. S-a folosit această soluție, deși nu există informații certe că pacienta ar fi fost alergică la iod. Ministerul are informații că a mai existat un alt caz similar, de mai mică amploare, pacientul fiind în viață și cercetează acest lucru. Victor Costache a făcut un apel ca toți pacienții care au suferit astfel de arsuri să le semnaleze….. Acest protocol atipic, ca să fim eleganți, a fost folosit la cel puțin zeci de alți pacienți. Chiar din prima zi, am verificat că în spital existau toți biocizii. În referatele dlui profesor apare produsul incriminat ca folosit frecvent. S-a evidențiat că pacienta ar fi declarat că are alergie la Furazolidon și s-a generalizat la alergie la iod, nu s-a făcut testul pentru alergie la iod. Din dispoziția șefului de secție, nu a lăsat echipa de gardă să intervină. Pacienta a fost operată de echipa profesorului Beuran. Pacienta a prezentat o sângerare secundară probabil în cursul nopții de sâmbătă spre duminică S-a folosit cel puțin 200 ml de substanță, adică s-a dat puțin pe corpul pacientului, apoi s-a luat o tăviță și s-a turnat pe corpul pacientei. Acest lucru a fost făcut de medicul care era în acel moment în sală. M-a șocat întregul eveniment și faptul că s-a pierdut un pacient datorită acestei erori care pleacă de la abecedarul chirugical În sală a fost un medic rezident anul 5, care a făcut aseptizarea, un medic rezident anul 1 și pe parcurs s-au alăturat și medicul specialist și cele două asistente. Integral: https://www.g4media.ro
De ce nu e vorba despre malpraxis in cazul Floreasca. Servilisme, frici si reteaua sefilor Doar ca in istoria de la Spitalul Floreasca nu este vorba doar despre o culpa medicala, ci despre banalizarea acesteia, despre acceptarea faptului ca viata unui pacient poate fi sacrificata pentru ca sistemul sa se salveze, despre aderenta la disfunctional si rau ca parte fireasca a profesiei. Despre acceptarea de a lucra si legitima un sistem in care urmele se acopera, o mana o spala pe cealalta, iar seful este administratorul exclusiv al recompenselor. Despre obisnuirea cu raul. Despre pierderea capacitatii de a ramane stupefiat in fata unei culturi perfide. Despre caile facile – te lasi asimilat de sistem si intri in reteaua de protectie, desi stii despre tine ca, daca ai fi ales calea grea, ai fi fost mai bun. Si tot asa. Intr-o astfel de cultura piramidala, seful nu e in sala de operatii, dar ramane sef peste acea sala si semneaza protocolul medical. Ierarhia a fost servita, fara ca sistemul sa se sparga in brese. Erorile umane care au dus la batjocorirea mortii unei femei bolnave de cancer sunt, si ele, de un caraghios brutal. Dezinfectant nepotrivit si inutil in lipsa unor teste alergice si abandonarea practic a pacientei pe parcursul noptii. Motivul? Asa e sistemul. Imaginati-vi-l pe rezidentul dedicat si convins de profesia pe care a ales-o, nevoit sa urmeze o procedura paralela si sa respecte piramida. Pe rezidentul trimis sa stearga ranile sangerande vreme de o noapte, fara a fi insotit de medicul specialist cel mai bun. Istoria de la Spitalul Floreasca a facut mai multe victime, de la pacienta care a luat foc pana la medicii pe care sistemul vrea sa ii aduca la norma, aceasta fiind regula de a putea accede la recompense, adica la operatii bune si la garantarea unui parcurs profesional. E cumplit sa iti faci meseria in conditii rele si intr-o tara care iti testeaza, cotidian, constiinta. Doctorul Beuran si medicii care s-au solidarizat acum cu el, desi nu e clar ce anume apara ei in acest moment, au o profesie esentiala si in care in cele mai multe dintre cazuri pot excela si fara ca sistemul sa stea in picioare numai daca in trunchiul lui sunt sacrificate reguli si principii, pe modelul sacrificiului ritualic din Balcani, in care o viata e zidita in podul care trece peste Ujana cea rea a Albaniei (trimiterea e la unul dintre cele mai bune romane ale lui Ismail Kadare) sau in temelia manastirii romanesti. Integral: http://www.ziare.com
Dragoş Damian, Terapia Cluj: Sistemul sanitar este motivul numărul 1 pentru care românii pleacă din ţară. Doar două măsuri pentru repornire În 2016 s-a ivit o o situaţie oarecum bizară, când Ministerul Sănătăţii a returnat la buget 1 miliard lei, astfel încât, deşi toată lumea se plângea de deficitul de finanţare în sistem, aparent exista un excedent de bani. Deci, 2016, un an cu o alocare de 30 miliarde lei pentru sănătate, rămânea cu bani neconsumaţi. Situaţia s-a repetat într-un fel anul trecut. În 2019 au fost alocaţi Sănătăţii 40 miliarde, cu 33% mai mult decât în 2016, din care o parte nu a fost utilizată – acesta este şi motivul pentru care bugetul propus pentru 2020 pare redus cu aproape 23%, pentru că se raportează la execuţie şi nu la buget: Ministerul Sănătăţii nu a consumat banii alocaţi, la fel ca în 2016, iar legea (?) nu permite re-alocare între centrele de cost. Asta a ajutat la reducerea deficitului la sfârşit de an, dar nu a ajutat speranţa de viaţă a românilor, care rămâne cu 6 ani mai mică decât media europeană conform ultimul raport OECD. Avem rapoarte doar de la UE privind starea de sănătate a românilor, pentru că după raportul Comisiei Prezidenţiale din 2008 şi analiza Institutului de Prognoză Economică al Academiei Române din 2012, instituţiile statului s-au ferit să ne arate cum stăm cu sănătatea la nivel de ţară. Dar finalmente toate trei rapoartele indică spre un numitor comun: România nu poate fi „o ţară că afară“ dacă cetăţenii ei mor cu 6 ani mai repede decât restul europenilor. Nemaivorbind de calitatea vieţii ultimilor 10 ani înainte să mori cu 6 ani mai devreme….. Să dăm doar un exemplu: se cumpără un echipament la preţ dublu pentru o secţie din spital şi al doilea apare la clinica privată care aparţine şefului de secţie din spital. Această suveică este bine cunoscută, funcţionează de minune în special pe finanţările din bugetele locale şi, dacă vreţi, este varianta vârf de gamă la rapoartele de acum 10 ani că într-un spital se cumpără o mănuşă chirurgicală cu 1 leu şi în altul cu 10 lei. Orice este posibil. Însă toate acestea pot fi evitate prin informatizarea întregului sistem sanitar şi prin liberalizarea completă a competiţiei între public şi privat, inclusiv a sursei de finanţare, adică introducerea asigurărilor private de sănătate. Numai din acel moment se va putea vorbi de furnizarea de servicii având pacientul (sau, în fine, asiguratul, sau, şi mai corect, plătitorul) în centrul sistemului sanitar. Integral: https://www.zf.ro
Românii speciali Există o limită a neruşinării? Din câte se pare, nu. La sfârşitul anului au încetat activitatea judecătorii şi grefierii de la Curtea de Apel Bucureşti. Au ieşit pe treptele tribunalului sau pe holuri, îmbrăcaţi în cearceafuri vineţii. Blocaseră judecarea cauzelor pe motiv… de pensie specială. Asta după ce oricum indivizii respectivi au salarii uriaşe. România a devenit vaca de muls a românilor speciali. Nu sunt mulţi, puţin peste o sută de mii. Populaţia unui oraş măricel de provincie. Însă sifonea-ză o bună parte a Bugetului. “Pensiile speciale” au ajuns să coste circa 2 (două) miliarde de euro anual. Cine este cuplat la robinetul cu bani al Statului? Cam 3800 de procurori şi de judecători, 850 de diplomaţi, 650 de angajaţi la Curtea de Conturi, precum şi o mulţime de alţi privilegiaţi. Cei mai mulţi sunt militari cu grad înalt şi securişti. Imensa majoritate a celorlalţi 5 milioane de pensionari primeşte pensii de mizerie. Dar asta nu îi împiedică pe “românii speciali” să ceară mai mult. Recent, primarii aşteaptă şi ei pensii speciale, votate de un Parlament care face scut în jurul penalilor. Psihologia românului special este, la rândul său, una specială. Pensionarii primesc bani pe baza principiului contributivităţii. Ai plătit la Buget pensiile altora din salariul tău, iar acum, proporţional, primeşti bani în funcţie de această contribuţie. Pare corect, nu? Da, când se aplică celorlalţi. Românul special este însă prea special pentru asemenea morală comună. El vrea mai mult. Cât se poate de mult. Aşa că vrea bani doar pentru că el a fost special pe timpul cât a fost angajat la Stat. A obosit în slujba Statului, motiv pentru care se pensionează la 52 de ani, nu la 64 ca ceilalţi simpli muritori. După care se angajează iar la Stat, pentru a cumula pensia cu salariul şi pentru a ţine un loc ocupat. Specialii au o teorie. Pretind că au avut un job special. Unii dintre noi cred, cu naivitate, că a fi educator este o muncă specială. Sau să salvezi vieţi într-o cameră de gardă. Ei bine, nu. Să duci hârtii pe holurile Parlamentului este special. Să tragi cu urechea la ce spune unul sau altul printr-o redacţie de ziar este ceva special. Să tai frunză la câini ca “rezident SIE” şi să trimiţi rapoarte cu zvonuri adunate de pe Facebook, asta e special. Iată-l pe unul dintre aceşti români speciali, viitor pensionar de lux al Statului, pe numele său Gelu Oltean, fost şef al serviciului secret din Ministerul de Interne. Ai fi zis că, în această calitate, este un monument de integritate, un erou al luptei anti-Mafia…. Ca să înţelegeţi cât de scandaloasă este situaţia, comparaţi bugetul pensiilor speciale (circa 9 miliarde de lei) cu întreg bugetul pentru Educaţie (30 de miliarde, din care 20 de miliarde doar salariile). Rezultă că “specialii” înghit cât toată Educaţia minus salariile. Viitor de aur ţara noastră are! Altă comparaţie. Costul unui kilometru de autostradă în Austria (una dintre cele mai scumpe ţări din Europa, şi cu teren destul de dificil) este de circa 12 milioane de euro per kilometru. Cu cele 2,1 miliarde de euro care se duc pe ani în buzunarele “specialilor”, s-ar putea construi în România, în fiecare an, 175 de kilometri de autostradă. În zece ani, România ar avea aproape 2000 de kilometri noi de autostradă….. Regimul socialist s-a bazat întotdeauna pe “speciali”. Karl Marx a susţinut că proletariatul este o clasă specială. Lenin a susţinut că Partidul este special. Odată cu Stalin, a devenit special Secretarul-General şi grupul din jurul său. Aşa am ajuns să avem, înainte de 1989, o “nomenclatură”. Acesta este sistemul, de sorginte rusească, pe care regimul socialist al lui Ion Iliescu l-a moştenit şi l-a dezvoltat. Integral: https://www.bursa.ro
Cum vrea compania americană ExxonMobil să ocolească complet statul român în negocierile cu Lukoil pentru vânzarea participației din Marea Neagră Compania americană ExxonMobil, care negociază cu Lukoil și un alt consorțiu româno-polonez preluarea operațiunii din Marea Neagră, vrea să scoată statul român din procesul de cedare a licenței. Ministrul Economiei, Virgil Popescu, a lansat luni seară un avertisment voalat la adresa ExxonMobil în acest sens. Ministrul Popescu a cerut companiei americane într-o postare pe Facebook ca eventuala ieșire din România să se facă cu respectarea legislației române, adică o hotărâre de guvern ”pentru transferul de licență”. De unde au apărut tensiunile între statul român și ExxonMobil? Compania americană vrea să ocolească complet statul român în procesul de vânzare a participației de 50% din consorțiul cu OMV Petrom care deține licența pentru gazele din perimetrul de mare adâncime Neptun Deep din Marea Neagră. Mai precis, ExxonMobil vrea să facă eventual exit nu prin transferul licenței – care ar necesita o hotărâre de guvern, ci prin vânzarea companiei înregistrate în Bahamas care deține licența de exploatare. Or, pentru statul român, vânzarea companiei ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited Nassau (Bahamas) de către firma-mamă ar însemna lipsa oricărui control asupra procesului de exit. În cazul unei tranzacții ExxonMobil – Lukoil, pentru statul român ar însemna o problemă uriașă de securitate națională: prezența unei companii ruse în consorțiul care exploatează cel mai mare zăcământ intern de gaze. De altfel, Virgil Popescu a făcut referire concretă la acest interes al statului român: ”Operațiunile de la Marea Neagra reprezintă o chestiune de securitate națională și recomand ca nimeni să nu ne pună la încercare cu acest lucru”, a scris ministrul în postarea sa pe Facebook. Care sunt scenariile posibile în acest moment? Prima opțiune ar fi o înțelegere între ExxonMobil și statul român pentru transferul licenței. Cu alte cuvinte, ExxonMobil ar recunoaște dreptul statului de a avea un cuvânt de spus în transferul licenței, iar vânzarea participației ar fi condiționată de acordul statului. Acest scenariu ar limita posibilitatea ca Lukoil să preia participația ExxonMobil, dar are dezavantajul că limitează capacitatea de negociere a companiei americane cu potențialii cumpărători. A doua opțiune este inflexibilitatea ExxonMobil și încercarea de vânzare a companiei care deține licența în absența oricărui acord al statului. Integral: https://www.g4media.ro
Presa internațională: Ţările din Balcani, nepregătite în cazul unui mare cutremur. România nu face excepție Cutremurul din data de 26 noiembrie din Albania a lăsat în urmă 51 de morţi, sute de răniţi în spitale şi mii de oameni fără locuinţe. Pe măsura ce şocul trece, tragedia oferă lecţii utile, dar specialiştii insistă că regiunea Balcanilor rămâne nepregătită în cazul unei noi activităţi seismice puternice. De la Bucureşti la Sofia şi în toate statele din Balcani, guvernele care s-au perindat au evitat – sau au eşuat – să contracareze riscul pe care îl reprezintă clădirile îmbătrânite. Guvernanţii au favorizat, dimpotrivă, un dezmăţ în construcţii în anii 1990, în timpul tranziţiei de la comunism la capitalism, arătând indiferenţă faţă de siguranţa clădirilor. În luna decembrie, premierul albanez Edi Rama a anunţat rectificarea bugetului de stat cu scopul rezolvării crizei locuinţelor provocate de cutremur, semnalând că ajutorul din partea comunităţii internaţionale este necesar. „Nu este omeneşte posibil să terminăm singuri această muncă” a spus Rama. În timp ce Albania continuă să suporte consecinţele seismului, alte state balcanice trag semnalul de alarmă. La Bucureşti, 349 de clădiri au fost caracterizate recent „clădiri cu risc ridicat”, fiind ameninţate cu prăbuşirea în cazul unui seism puternic. Multe dintre acestea sunt blocuri de locuinţe. „Vorbim de circa 300 de clădiri care riscă să se prăbuşească în Bucureşti. Ştim de asemenea că alte 1.600 de clădiri sunt în pericol. Ne prefacem însă că inventarierea lor nu este necesară”, spune Matei Sumbasacu, fondatorul unei organizaţii neguvernamentale pentru protecţie antiseismică. România a suferit două cutremure catastrofale în secolul 20, în 1940 cu multe mii de morţi şi în 1977 cu 1.579 de victime. Cutremurul de 5,7 grade pe scara Richter care a lovit Bulgaria în 1986 a lăsat mii de oameni fără locuinţe. Cu toate că ţara a adoptat un regulament strict în domeniul construcţiilor după intrarea în UE, în 2007 majoritatea clădirilor datau din perioada regimului socialist, când guvernanţii de atunci preferau să construiască ansambluri gigantice de locuinţe, fără nicio preocupare pentru riscurile seismice. Integral: https://www.g4media.ro
Urs, căzut din tavan peste pacienţi într-un spital din Braşov La câteva zile după cazul din Constanţa, încă un animal carnivor cade din tavanul unui spital românesc! De data aceasta, incidentul s-a petrecut în Spitalul Municipal Braşov, unde o placă din tavanul fals a căzut peste un pacient, urmată imediat de ursul brun de 400 de kilograme care hiberna dedesubt. “Am auzit un ‘trosc’, un ‘bum’ şi mai multe instanţe de ‘mor, mor’, astfel încât am descins la faţa locului pentru verificări. Într-adevăr, un exemplar din specia Ursus arctos căzuse peste un pacient din specia Homo sapiens”, declară Manole Crainic, poliţist medical. “Ambele mamifere erau derutate şi letargice, probabil din cauza impactului.” Ursul şi pacientul s-au privit o vreme în ochi, dar nu s-au sărutat, în ciuda declaraţiilor câtorva martori. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Revin 🙂
35 rachete iraniane lansate.
17 au ” deraiat” si au cazut aiurea.
Din care cel putin unu a cazut fara sa explodeze.
Elbid a fost o tinta. Cu baza militara aferenta. Unde sint americanos dar si italianos ( 400). Toti in bunkere . Italianii zic ca nu au pierdut nici un om.
Repet din nou , sistemul ala Patriot prezent in Irak , dormea sau a ratat oricare interceptie? Ar fi clamoros.
Ce face Trump ? Raspunde sau sta cuminte in banca lui ? Si asta ar fi clamoros.
Erbil nu Erbid. 🙂
Bună dimineața!
Să sperăm că va da dovadă de echilibru, escaladarea poate scăpa de sub control. Oricum nu este bine dacă ne raportăm la bâlbele legate retragerea/ne retragerea trupelor.
Buna ziua.
Trump ar trebui sa de-escaladeze conflictul in aceasta faza daca doreste credibilitate interna si externa. O va face?
Salutare!
Inca o dovada de prostie, la liberali:
“Modul în care muncim în acest moment în PNL Bucureşti ne obligă să avem pentru Capitală un candidat susţinut de Partidul Naţional Liberal din interiorul echipei PNL, a declarat, marţi seara, ministrul Muncii, Violeta Alexandru.”
Prostie masiva, pura.
Nasol, în Iran s-a prăbușit un avion ucrainian cu 180 de oameni la bord. Să sperăm că nu are legătură cu atacul. – ”Ora 6.45: Un avion ucrainen de pasageri cu 180 de oameni la bord s-a prăbușit în apropiere de Teheran la câteva minute după ce a decolat spre Kiev din capitala Iranului, transmite BBC. Nu există informații că prăbușirea aeronavei ar avea vreo legătură cu atacul Iranului asupra trupelor americane din Irak”
https://www.g4media.ro/iranul-a-lansat-peste-10-rachete-impotriva-soldatilor-americani-din-doua-baze-aflate-in-irak-la-cateva-ore-dupa-funeraliile-generalului-soleimani.html
Nu pare sa fie legate. Momente diferite.
A luat foc, incendiu la motoare.
Buna ziua
Atacul iranian :nu ar fi de mirare daca prin canale “neștiute “ iranienii i au anunțat înainte pe americani/
s au grăbit sa anunțe ca “gata,l au răzbunat pe suleimani “ și acum sunt “chit”…
Cam asa am perceput si eu…
Mda, rachetele alea au fost cam blegi. 🙂
Stranie concluzie și cam rapid trasă. – ”9.10: Ambasada Ucrainei la Teheran a confirmat că tragedia aviatică s-a produs din cauza unor defecțiuni la motorul aeronavei și nu are legătură cu atacuri teroriste.”
https://www.hotnews.ro/stiri-international-23585856-avion-180-persoane-bord-prabusit-scurt-timp-dupa-decolarea-teheran.htm
cu urme de TOR
Update Iran
gata, iranienii au numărat victimile:nici o alta victima in afara de 80 americani uciși;rachetele n au prea nimerit,dar,”numărătoarea” iraniana e perfecta;mai rămâne sa spună ca au “ucis” atâția americani cât au planificat
N ar fi de mirare-din nou-ca in viitorul apropiat sa auzim de niște “accidente/explozii” la instalațiile petroliere din Iran /cauza?”neglijente” in operarea instalațiilor
Adică ”ghinion de neșansă” 🙂 Mai ales că este genul de ”accidente” imprevizibile.
https://www.g4media.ro/breaking-irakul-a-primit-un-avertisment-verbal-oficial-inainte-de-atacul-cu-rachete-al-iranului.html
Trump ar trebui sa aprecieze delicatetea Iranului in conditiile date. Pe bune.
Trump a ratat o ocazie. Cand au avut loc funeraliile, trebuia sa dea o declaratie ca n-are nimic cu Iranul, dar Suleimani a fost un tip evil, care organiza atentate in afara tarii si risipea banii iranienilor in razboaie fara sfarsit. Nu lasa povestea cu SUA vs Iran sa prinda putere.
Exista iranieni care sunt de partea Americii si in felul asta se crea un front ideologic clar in Iran. Multi oameni suparati pe atacul american puteau in felul asta sa se razgandeasca in timp. Nu neaparat acum, dar peste un an, doi, zece. Da dom’le a fost de-al nostru, dar orientarea lui a fost gresita.
Uite un razboi cultural care putea fi castigat.
Aveti dreptate. Chestie de common sense. Dar nu-l are; el manca inghetata cand criminalul era topit de la drona, iar acum s-a dus sa doarma inainte sa dea o declaratie. Chestii marunte si indecente, nepotrivite pentru sef de stat US. Sper ca macar cineva sa-i spuna ca iranienii au procedat decent anuntand ca vor trimita rachete, ca sa nu fie victime.
Bună seara!
Sarko(pitecul) (co)rupt (în fond)…
https://www.hotnews.ro/stiri-international-23587430-franta-fostul-presedinte-nicolas-sarkozy-judecat-pentru-coruptie-octombrie.htm
https://news.yahoo.com/us-knew-iranian-missiles-were-130330752.html
Buna seara
asta ce-o mai fi?
https://www.g4media.ro/angajatii-spitalelor-din-subordinea-primariei-capitalei-nu-mai-pot-furniza-informatii-presei-daca-nu-sunt-abilitati-in-acest-sens-loialitatea-criteriu-de-evaluare-a-salariatilor-presedintele-auto.html
Seara buna.
Trump flutura ramura de maslin iranienilor.
” vulturii” din guvern au pierdut in fata ” porumbeilor” care nu vor rasbel.
De remarcat :
– se cere un nou tratat nuclear ( evident dur)
– se cere NATO sa se implice mai substantial in zona. ( slabe sperante ca “greii” coalitiei , aia care au oameni si tehnica, sint cu frana trasa)
– o chestie hazlie , ultima parte cind se promite prosperitate, pace daca Iran abandoneaza terorismul si programul nuclear. E cum ai fi cerut lui Stalin sa reduca armata si sa se retraga din tarile ocupate. 🙂
Regimul ayatollahilor e bazat pe dictatura. Cum nu e socialista , e religioasa. Dusmanul e tot occidentul ca la comunisti.
Iar pasdaran nu pot fi bagati in armata iraniana. Ca securitatea noastra in armata dupa 1989. Au privilegii de care vor tine cu dintii si sabia . ( ca nu degeaba a fost marit bugetul lor cu 300% . )
PS. Ucrainii au retras declaratia ca avionul lor de la Teheran a cazut din cauza unui motor in flacari. Iar iranienii nu vor sa dea ” cutiile negre” altora pentru analizat.
Nu cumva iranienii au doborit din greseala , voit sau accidental avionul cu ceva mica racheta portabila care a lovit motorul ?
Intreb ca ayatollahul nu raspunde la telefon . 🙂
Buna seara,
daca era agresiv si nu era bland trump pierdea alegerile
Buna seara…iranienii nu vor război/se vede de pe marte ….ei mizează pe “oboseala” americană ….sa speram ca de data asta America nu va “obosi” și va menține presiunea
Este exact ce mu a explicat ieri dl care știe ce vorbește /vezi mai jos
Buna seara…
Am ascultat declarația lui Trump ….surprinzător -pentru mine-exceptând atacul la Obama (dar asta e leit motiv la Trump ) e echilibrata /daca Trump e “smart enough” are o șansa unica sa înceapă discuții cu Iran /spre deosebire de N Corea iranienii nu sunt “spălați pe creier” cu tot “radicalismul lor shiit”/ei folosesc ideologia musulmană pentru a și atinge obiectivele spre deosebire de SA care o folosește ca un scop in sine/oricât ar părea de paradoxal nu iranienii sunt fanatici religioși ci saudiții /ar mai fi niște lectii =nici saddam nici khadaffi nu erau neaparat anti-americani /doreau doar sa rămână la putere/cam asta cred ca doresc și ayatolahii in Iran /se poate dialoga cu ei si semnalul transmis azi asta spune=suntem raționali nu fanatici…sa speram ca sunt niște canale de dialog si ca dl Kushner nu va interveni sa distrugă aceasta speranta
un ultim argument:iranienii au știut sa profite de haosul din Irak iar saudiții nu…e pana la urma vorba de istorie
E vorba de “real politik”…. cum îmi explica ieri un bun cunoscător al ME și USA,dl Trump nu și poate permite anul asta sa înceapă un război dar ,după uciderea lui soleimani ,își poate permite sa fie marinimos/ tot el îmi spunea ca dl Kushner e cel care poate sabota aceasta șansa /am motive sa cred ca analiza acestui domn e corecta/mi a spus ieri,in discuție, ca Iran va “Răspunde sa și spele obrazul și va încerca sa nu ucidă nici un american”și asta era ieri in jurul orei 19.00 ora României
in materie de me un excelent cunoscator – merita citit –
https://ejmagnier.com/2020/01/05/fragmentation-in-the-axis-of-resistance-led-to-soleimanis-death/
Hmmm..: e cam “solomonic” sau “rabinic”….fiecare are dreptate…mai lipsea sa spună ca soleimani ar fi putut fi cel mai bun “asset” american in zona…intram deja in “ce ar fi fost daca”…faptele sunt fapte …Iran a răspuns logic e acum la latitudinea lui Trump sa profite…sper ca nu va repeta greșeala făcută in “cazul Kim “….Iran e oricum in alta liga/e cel mai rațional jucător in zona…da clase și lui Erdogan
probabil ca sunt cei mai buni si mai vechi negutatori de bazar –