Revista Presei – 3 iulie.”Pensiile speciale “criogenate” de Parlament. Modificările la cumul pensie-salariu, neconstituționale (Interviu)”
03/07/2023 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de luni, 3 iulie! Vor fi perioade cu averse, descărcări electrice, izolat grindină și local intensificări ale vântului, cu viteze de 45…55 km/h., îndeosebi la deal și munte, precum și în sud-est. Local se vor acumula cantități de apă de 15…25 l/mp și izolat peste 30 l/mp. Temperaturile maxime, în scãdere faţã de ziua precedentã, exceptând regiunile estice şi sud-estice unde vor caracteriza încã o vreme cãlduroasã, se vor încadra în general între 25 şi 34 grade, iar minimele între 12 şi 22 grade. Bucuresti: 32/19 gr.C.
“Pensiile speciale “criogenate” de Parlament. Modificările la cumul pensie-salariu, neconstituționale (Interviu) …. Oana Țoiu: Coaliția de guvernare PNL – PSD a fost forțată să propună o reformă a pensiilor din două motive. Principalul motiv este presiunea socială. În special pensionarii români, dar și cetățenii care contribuie și-au dat seama de nivelul uriaș de nedreptate. Pensia specială a crescut anul trecut de 200 de ori mai mult decât pensia contributivă. Al doilea motiv pentru care nu au mai putut să ocolească nevoia unei reforme a fost faptul că USR a introdus acest jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență, jalonul care clarifică că cetățenii trebuie să aibă tratament similar între ei. Aceste categorii au fost create de-a lungul timpului și-au permis ieșirea la pensie la 40 – 45 de ani cu pensii foarte mari și să poți să te întorci la muncă chiar a doua zi, câteodată în același rol și să poți să aduni și salariul și pensia. Aceste portițe, aceste exagerări, aceste excese nu mai trebuie să fie permise. Însă, ce am avut astăzi la vot în plenul Camerei Deputaților a fost o păcăleală. O criogenare a pensiilor speciale până în 2043. Timp de 20 de ani a pus PSD în lege perioada în care pensiile speciale rămân atât ca vârstă scăzută a pensionării, cât și ca perioadă din care se calculează baza pensiilor respective. Pe scurt, un cetățean care contribuie are 35 de ani stagiu complet de cotizare și când i se calculează pensia se iau în calcul veniturile din acești 35 de ani și salariile mai mici de la început și cele poate mai mari spre sfârșitul carierei. Însă la categoriile speciale calculul pensiei este doar pe ultimele 12 luni sau un pic mai mult, cu sporuri cu tot. Evident că asta duce la pensii mult mai mari, aplicându-se cu totul alte reguli decât regulile care se aplică cetățenilor care contribuie. .… Noi am semnalat că în această dimineață a fost inclusă o serie nouă de excepții, Banca Națională a României, ANCOM, ANRE, ASP. Pentru cei care ne ascultă, clarific că acestea sunt autorități și instituții care sunt sub control parlamentar, unde salariile medii pe lună sunt 9.000 – 12.000 de euro pentru persoanele care sunt în conducerea acestor organizații și chiar 6.000 de euro pentru persoane cu rol neexecutiv. Acestora li se va permite în continuare să aibă și pensie și salariu, pe când altor cetățeni români nu. De exemplu, o doamnă îngrijitoare de la grădiniță va trebui în termen de 30 de zile să aleagă o singură sursă de venit între pensie, care probabil e aproape 1.250 RON și salariu, care cel mai probabil se apropie de salariul minim de 2.000 de RON pe lună. Acolo unde vorbim despre bani extrem de puțini, persoanele respective dacă lucrează la stat vor fi forțate să aleagă una dintre aceste două surse, deși niciuna dintre cele două nu ajunge la coșul minim de consum lunar. Pe când cei deja foarte bine plătiți, care au ieșit la pensie la o vârstă mult mai mică, cu o perioadă de vechime mult mai mică, vor putea să își păstreze aceste privilegii. Demnitarii nu vor trebui să aleagă între pensie și salariu dacă au un mandat ales, aceste instituții introduse acum ca excepție. E o serie întreagă de nedreptăți. …. Dar aceste excepții abominabile, absurde a celor care cumulează mii de euro din bani publici în fiecare lună sunt o mare nedreptate care a fost băgată astăzi pe ultima sută de metri. Și astfel legea devine neconstituțională. Cel mai probabil în momentul în care cineva va ajunge în instanță legea întreagă va pica ca neconstituțională. .…” Integral: https://www.rfi.ro
“Distrugem din motive politice singurul mecanism care va duce la prețuri mai mici pe termen lung: stimularea producției …. Nu mi-a arătat nimeni că la alimente vorbim de monopoluri sau oligopoluri, dimpotrivă sunt piețe foarte competitive, deci prețurile mari indică o cerere crescută în raport cu oferta. Este un semnal pentru producători să intre în aceste piețe, să producă mai mult și astfel vom avea în timp și scăderi de prețuri. Plafonând marja de profit, Guvernul le spune practic să investească în altă parte, deci va descuraja oferta. Scăderea forțată a prețurilor știm că va face cererea să crească, nu e vreo mare descoperire. Deci haideți să vedem ce credem că se poate întâmpla dacă luăm o măsură care face concomitent două lucruri: pune presiune pe ofertă ca ea să meargă în jos și scade artificial prețurile ca cererea să meargă în sus? Ca să nu mai spun că pe întreg lanțul, cu puține excepții, producătorii, procesatorii și comercianții sunt diversificați. Păi dacă la un anumit produs marja de profit este redusă de Guvern, te concentrezi pe celelalte. Cel mai problematic va fi la mărfurile care vin majoritar din import: carne de porc, ouă, orez, ulei. Se poate să mă înșel fiindcă nu-mi spune nimeni ce marje de profit are, dar m-aș mira ca ele să fie 20%, mai mari nici nu zic. Cei care ne vând aceste produse nu au niciun motiv și nicio obligație să scadă prețurile, deci comercianții vor trebuie să absoarbă aceste ieftiniri. Sau să cumpere mai puțin. …. Proiectul de ordonanță vorbește de stoparea creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole, dar nu am văzut alăturată vreo analiză din care să înțeleg ce înseamnă excesiv. 10? 21%? Peste inflație? Intrăm pe un teren minat și periculos dacă politicienii pot stabili aleatoriu că unele prețuri, așa cum consideră ei, sunt excesive. Care este formula după care stabilim dacă un preț este excesiv? Sau cum știe să determine Guvernul care este prețul ”normal” al unui bun? ….” Integral: https://republica.ro
“Opinie Dragoş Damian, Terapia: Prost eşti tu, că nu ştii să ceri şi să primeşti de la stat scutiri, facilităţi, amnistii şi scheme de ajutor Din cand in cand, tot mai des in ultima vreme, se trezeste cate un sector economic din amorteala castigurilor neverosimile din 2022 si, ingrijorat de perspectiva lui 2023 si mai ales a anului electoral 2024, casca si intreaba: “Cum se face ca unii primesc de la stat scutiri, facilitati, amnistii si scheme de ajutor iar eu nu primesc? Asta este discriminare, se creeaza distorsiuni, statul nu mai colecteaza bani, o sa fie introdusa taxa de solidaritate, o sa fie introdusa grila progresiva. Suntem suparati, este nedrept!”. Pai este fapt divers ca cei care primesc scutirile, facilitatile, amnistiile si schemele de ajutor isi planteaza in Guvern prin ministere tot felul de “locotenenti” care ii ajuta sa le obtina, invocand falimentul iminent al sectorului economic in discutie, accesul cetatenilor la servicii sau produse de baza, securitatea tarii sau orice alt argument de interes national. ….Industria automotive si industria energetica, care stau pe munti de bani, obtin o finantare de care oricum nu aveau nevoie de peste 550 de miliarde Euro la nivel european prin Green Deal, ca sa treaca pe energie verde. Nimeni nu intreaba ce contin panourile solare sau bateriile electrice si ce se va intampla cu ele in 25 de ani cand vor incepe sa devina deseuri, important este sa se miste banii acum. …. Exemplul cel mai strigator la cer de incapacitate de a obtine ceva, orice, de la Guvern, este cazul fabricilor de medicamente din Romania, care se vaicaresc intr-una de ani de zile de preturile la medicamente, de clawback, de problemele legate de resursa umana calificata, de cresterile de preturi la materiile prime si materiale, de PUZ-uri, de intarzierile autorizatiilor de constructie, de reglementari stricte ale legislatiei care ii oblige la scoaterea din portofoliu de produse, si asa mai departe. Asta in conditiile in care medicamentele si mai ales fabricarea lor in tara sunt subiecte de interes strategic, pana si Nicolae Ciuca si Marcel Ciolacu au recunoscut-o si au cerut planuri de actiune de la directorii de fabrici. Producatorii de medicamente din alte tari ale UE primesc deja de 3 ani subventii masive pentru extinderea capacitatilor de productie. Pai cum sa obtina industria scutiri, facilitati, amnistii si scheme de ajutor daca in ultimii 10 ani directorii narcisisti ai celor mai mari fabrici de medicamente nu au reusit sa isi infraneze greata unul fata de celalalt, sa stea jos la o masa, sa articuleze un plan de actiune, sa angajeze o firma de lobby si sa-l sustina pentru aprobare la toate nivelele? Si eventual, sa-si planteze un secretar de stat sau un director la Ministerul Sanatatii sau Ministerul Economiei, asa cum fac ceilalti, ca sa faciliteze aprobarea? ….” Integral: https://www.zf.ro
“„Unii dezvoltatori își urmăresc doar propriul profit și vor ca terenurile pe care le-au achiziționat ca spații verzi să devină construibile”. Alex Oprița, Fundația Comunitară București, despre miza amendamentelor la legea spațiilor verzi …. Cele aproape 100 de organizații civice care formează Platforma pentru Mediu București, Rețeaua pentru Natură Urbană, Centura Verde și Asociația Peisagiștilor din România consideră însă că „amânarea votului privind modificarea Legii spațiilor verzi nu rezolvă fondul problemei, respectiv atacul concertat la adresa sănătății celor care locuiesc în orașe”. …. „Chit că vorbim de amendamentele depuse la codul urbanismului, chit că vorbim de amendamentele adoptate marți în Comisia de mediu cu privire la noua lege a spațiilor verzi, toate acestea sunt nocive și au scopul de a facilita construirea pe spațiile verzi, în special pe cele private rămase în București. Dar nu vor scăpa nici multe dintre cele publice care nu sunt cadastrate”, spune Alex Oprița. Printre amendamentele controversate se numără considerarea structurilor din beton acoperite cu 50 de centimetri de pământ ca spații verzi; acceptarea construcțiilor ilegale pe spații verzi proprietate privată, fără ca acestea să poată fi demolate de instituțiile publice pe cale administrativă (fără autorizație de demolare); modificarea încadrării spațiilor verzi proprietate privată dacă autoritățile locale doresc asta (cum s-a dorit în cazul PUZ-urilor declarate ilegale în București) sau imposibilitatea includerii spațiilor verzi private în Registrul Verde, dacă nu sunt expropriate. ……..„Dacă avem o parcare, dar punem pe ea minimum 50 de centimetri de pământ, ea poate să fie considerata spațiu verde. Acest gen de intervenții, cu betonare și mai multe subsoluri, sunt intervenții greu reversibile, e foarte greu să mai scoți un munte de beton din pământ. Acela nu mai e un spațiu verde funcțional”, atrage el atenția. ….„Se vede practic influența majoră a lobby-ului făcut de dezvoltatorii imobiliari și nu i-aș băga pe toți în aceeași oală, pentru că sunt și dezvoltatori imobiliari care sunt responsabili și înțeleg că e important să dezvolte orașul într-un mod sustenabil. Dar unii dintre ei își urmăresc doar propriul profit și vor ca o parte din terenurile pe care le dețin în București și pe care le-au achiziționat ca spații verzi să devină construibile. Și spun, victimizându-se, că ei sunt proprietari și că nu au voie să facă ce își doresc pe spațiul lor privat și cum poate cineva să le impună ce să facă. E o poziție foarte incorectă și neetică, pentru că, în momentul în care au achiziționat acele spații, ele erau încadrate urbanistic ca spații verzi, având o funcțiune esențială în viața orașului. Spațiile verzi oferă niște beneficii ecosistemice de care ne bucurăm toți, chiar dacă locuim lângă ele sau la distanță. E foarte important pentru sănătatea noastră, a tuturor, să păstrăm spațiile verzi, pentru că filtrează aerul, opresc praful, vara ne oferă o umbră și răcoare, ne oferă un nivel de viață superior. Și aici e o discuție destul de importantă, că de la un punct încolo nu mai e suficient să ne dezvoltăm doar economic. Dezvoltarea orașului nu înseamnă doar producere de profit și salarii, înseamnă și un nivel bun de locuire în oraș. Iar dacă noi vom betona totul, nu îl vom mai avea. Sunt niște intervenții care sunt foarte greu reversibile”, afirmă coordonatorul Platformei de Mediu pentru București. ….” Integral: https://republica.ro
“Zece curat sau minciuna cu care creștem …. Zecele românesc a devenit o obligație de serviciu: părinții au ajuns să scrie petiții pentru ca inclusiv răspunsurile greșite la un examen să fie punctate. …. Căci da, felul în care notăm și ceea ce notăm noi ca profesori este o repetată și consolidată minciună educațională și socială. O minciună care s-a agravat în ultimii ani, atunci când zeci de copii dintr-o clasă sau dintr-o școală au terminat anul școlar cu „zece curat”, această expresie a perfecțiunii inutile cu care ne amăgim, elevi sau părinți fiind, că suntem în top, în orice top, mai ales în topul clasei sau al școlii. La recentul examen de evaluare națională, a crescut spectaculos numărul elevilor care au obținut „zece curat”, sunt peste 400 în toată țara, iar presa din unele județe a publicat această știre ca fiind una de mare mândrie locală. Dar ceea ce este cu adevărat dramatic este numărul uriaș de elevi care se înghesuie în niște ierarhii distribuite pe câteva zecimale. Și abia când ajungem la aceste zecimale putem constata absurditatea în care se sufocă un sistem docimologic, adică de evaluare cantitativă, în care soarta a mii de copii este decisă de diferențe infime, cărora nimeni nu le poate justifica existența și pe care orice altă evaluare le-ar modifica dramatic, cu siguranță. Presa franceză a publicat cu câțiva ani în urmă un articol în care se afirma că o notă corectă se poate obține atunci când o lucrare de bacalaureat la matematică este corectată de 13 evaluatori, una la franceză (sau română, cum ar veni la noi) de 78 de evaluatori, pentru ca o lucrare la filosofie să aibă nevoie de 127 de evaluatori pentru a fi siguri că nota acordată este cea justă. Dar chiar și așa, absurditatea sistemului de notare din România, cu aglomerația incredibilă între 9 și 10, sau chiar între 8 și 10, cum spune Oana Moraru, trădează una dintre cele mai grave deformări ale educației din România. Ea provine din utilizarea notelor, cu aceste diferențe minime aberante, pentru a crea clasamente și topuri care îi împart pe copii în clase și școli ele însele astfel ierarhizate, îi așază pe niște trasee educaționale aleatorii și complet lipsite de justificare doar pentru că au câteva sutimi mai mult sau mai puțin decât alți copii cu care n-au avut niciodată nimic de-a face și care, iată, au devenit cumva inamicii lor. …. Școala românească nu a progresat deloc în ultimii zece ani ca sistem în interiorul sistemului social. Continuă să producă, la celălalt capăt, eșecuri masive, erori strategice, abandon și analfabetism la proporții încă greu de imaginat. Fabrică și participă la fabricarea socială de sărăcie, inegalitate și discriminare, dar și de pseudoștiință și obscurantism. Cei înghesuiți de niște evaluatori grăbiți între 9 și 10 își vor lua zborul spre alte zări deîndată ce pașaportul le va permite asta, în vreme ce majoritatea celor rămași vor alimenta cu judecăți grăbite și cu educație deficitară un spațiu social și public tot mai ispitit de extremism, fundamentalism și xenofobie. ….” Integral: https://republica.ro
“Să nu vă miraţi dacă Generaţia Z va vota prima pentru impozitarea progresivă a salariilor mari, pentru taxarea multinaţionalelor şi a băncilor. Care este motivaţia din spate …. Gen Z are alte nevoi, care pot fi acoperite numai printr-un salariu mai mare: un white flat la o terasă mai cool costă 15-25 de lei, un pahar de prosecco costă 15-20 de lei, schimbarea hainelor o dată la trei luni costă mai mult, arătatul mai bine, atât la fete, cât şi la băieţi, costă mai mult, un city-break o dată pe lună costă, la prânz nu mai vii cu mâncare de acasă, ci te duci jos, la cafenea, la parterul clădirii de birouri, într-un apartament nu mai stai cu trei-patru colegi, ci vrei să stai singur/singură, iar asta costă 400-500 de euro pe lună. Din acest motiv Generaţia Z, când se duce la un interviu, cere din start 1.000 de euro fără să ştie nimic, pentru că şi-a făcut calculul cât costă să trăieşti într-un oraş mare. Iar când nu primesc aceşti bani devin foarte nervoşi, foarte depresivi, se ridică împotriva multinaţionalelor, băncile devin cămătari, patronii sunt văzuţi ca exploatatori, iar multinaţionalele ajung cei mai mari duşmani. Mulţi din Generaţia Z preferă mai degrabă să lucreze la stat, unde ştiu că salariile sunt mai mari şi nu fac nimic, în timp ce într-o companie privată munceşti nonstop, fără să ştii dacă la finalul lunii îţi iei banii sau nu. Conform sondajelor, şomajul în rândul tinerilor este extrem de ridicat peste tot în lume, ajungând chiar la 25%, în timp ce media într-o economie occidentală este sub 10%. …. Generaţia Z intră în economie pornind de la un salariu mai ridicat, dar de aici posibilităţile de creştere sunt mult mai reduse, posibilităţile de promovare care implică şi salarii mai mari sunt mult mai reduse pentru că nimeni din Generaţia X nu se va da deoparte ca să fie scos la pensie mai repede pentru a face loc Generaţiei Z. Aşa că urmează o luptă de surdină în care Generaţia Z va deveni extrem de socialistă, va dori o împărţire mai socială a câştigurilor, va avea acces la venituri mai mari. Să nu vă miraţi dacă Generaţia Z va vota pentru impozitarea salariilor mai mari. ….” Integral: https://www.zf.ro
“Departamentul de stat al SUA a aprobat vânzarea de echipamente către România pentru modernizarea de F-16 .… Potrivit Reuters, valoarea estimată a vânzării acestor echipamente şi servicii este de 105 milioane de dolari, a anunţat vineri Pentagonul, informează Agerpres. Antreprenorul principal va fi Lockheed Martin, a adăugat Departamentul american al Apărării. În noimebrie 2022, Ministerul Apărării Naționale a semnat contractul de achiziție a 32 de avioane F-16 de către România de la Guvernul Regatului Norvegiei, primele avioane fiind prevăzut să vină în 2023. Acestea se vor adăuga celor 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române, care vor fi modernizate la configurația M6.6. Aceste 17 avioane F-16 au fost cumpărate în două tranșe din Portugalia și au fost modernizate tot cu ajutorul SUA. ….” Integral: https://spotmedia.ro
“one2one | Miliardele de euro din tranșa a treia din PNRR nu vin în 2023. Investițiile Guvernului Ungariei în Secuime vor continua …. Președintele UDMR, Kelemen Hunor, care până la învestirea Guvernului Marcel Ciulacu, ce va avea loc joi, încă deține funcția de viceprim-ministru, spune la interviul one2one, că tranșa a treia de bani din PNRR, în valoare de 3,1 miliarde de euro, nu mai are cum să ajungă în bugetul României în acest an. În plus, liderul UDMR anunță, în premieră, că România ar putea rata și atragerea unei sume de bani din tranșa a doua, în valoare de 2,8 miliarde de euro. Guvernul Nicolae Ciucă a făcut a doua cerere de plată aferentă PNRR către Comisia Europeană la finalul anului trecut, dar din cauză că mai multe obiective asumate nu au fost îndeplinite la timp, banii nu au fost virați nici acum României. Președintele UDMR atrage atenția că bugetul României este, parțial, dependent de banii europeni. În interviul one2one de la Europa Liberă, președintele UDMR, Kelemen Hunor, explică și de ce din comunitatea maghiară din România au plecat zeci de mii de oameni în ultimii ani și în ce domenii va continua să pompeze bani Guvernul Ungariei condus de Viktor Orbán. …. Liderul UDMR este convins că până la urmă, Guvernul comunitar va da României tranșa a doua de bani în acest an, dar, din cele 2,8 miliarde de euro disponibile, vor fi scăzute sumele eferente pentru neîndeplinirea acestor obiective care se referă la infrastructura energetică. Kelemen Hunor nu precizează despre ce sumă este vorba. Tranșa a treia de bani, în valoare de 3,1 miliarde de euro, depinde în primul rând de realizarea reformei pensiilor speciale. Parlamentul ar fi trebuit încă de acum șase luni să voteze această reformă, însă liderii politici aflați la guvernare nu au ajuns la consens. Ca atare, Guvernul nu a avut cum să ceară tranșa a treia de bani din PNRR. Iar dacă o va face, banii vor ajunge la anul în buget, crede liderul UDMR. …. În ciuda faptului că în ultimii ani, Guvernul Ungariei a construit sute de școli, grădinițe, săli de sport, silozuri și alte obiective de infrastructură în comunitățile maghiare din România, între 80 de mii și 90 de mii de membri ai acestei minorități au plecat din România în ultimul deceniu, spune președintele UDMR. Kelemen Hunor susține că investițiile Guvernului Viktor Orbán vor continua în localitățile în care trăiesc membri ai acestei minorități. ….” Integral: https://romania.europalibera.org
“Fără autonomie strategică Europa nu-și poate apăra valorile și interesele – interviu cu Christopher Layne (II) …. Christopher Layne: De la al Doilea Război Mondial, chiar dinainte, decidenții politici americani tot repetă că nu cred în echilibrul puterilor sau în ideea sferelor de influență. Motivul este că ei cred în DEZ-echilibrul puterilor în favoarea Americii și includ întreaga lume în sfera lor de influență. Care ar fi reacția SUA dacă Mexicul și China s-ar alia și China ar desfășura trupe în Mexic aproape de Rio Grande? Nu e doar o chestiune ipotetică, răspunsul îl știm. În 1962, când Rusia a încercat să amplaseze rachete balistice la o bază militară din Cuba, America a reacționat dur, la fel cum a reacționat la telegrama Zimmerman trimisă în 1917 guvernului mexican de ministrul german de externe. Telegrama propunea o alianță între Mexic și Germania imperială, cu promisiunea că în caz de victorie în Primul Război Mondial Mexicul va redobândi teritoriile pierdute în dauna SUA în războiul din 1846-48. Când telegrama a devenit publică după ce a fost interceptată de britanici și dezvăluită Casei Albe și presei, Statele Unite au fost cuprinse de indignare. A fost unul dintre adevărații factori care au determinat decizia americană de a întra în război. Deci, America își protejează cu mare gelozie sfera ei de influență și interesele proprii dar, cine știe de ce, nu poate înțelege că și alte mari puteri au dreptul să-și definească sfere de influență și interese legitime ce decurg din ele. ….. Atâta timp cât Europa nu atinge autonomia strategică autentică în raport cu SUA nu, nu există, pentru că Washington-ul va continua să domine alianța transatlantică și Europa îi va duce trena. E periculos, și nu doar în privința Ucrainei, dar europenii nu par capabili să-l urmeze pe președintele Macron sau pe Charles de Gaulle–să transforme în realitate ideea unei Europe autonome strategic. Atâta timp cât depinde, sau crede că depinde pentru apărarea sa de SUA, Europa nu se va putea nicioadată ridica în apărarea intereselor proprii, viziunii sale proprii asupra lumii. Da, ne putem întoarce la perioada 1989-91 și spune că a fost o mare ocazie pierdută. Au fost în Europa personalități precum Mitterand sau Hans-Dietrich Genscher care au susținut că spre sfârșitul Războiului Rece exista o nevoie urgentă de o nouă arhitectură securitară post-Război Rece în Europa, de la Atlantic până la Urali într-adevăr, și incluzând Rusia, nu excluzând-o. Numai că acest concept n-a fost susținut suficient de abil de europeni și a fost respins categoric de americani, care au vrut să utilizeze o alianță făurită în Războiul Rece, NATO, pentru a crea această nouă arhitectură. Cum putea fi transformată NATO într-un instrument securitar eficient care să includă Rusia nu să creeze noi delimitări care să ducă la un nou Război Rece? ….Am fost în prima tinerețe, și rămân, un mare admirator al lui Charles De Gaulle. El a înțeles că în interesul ei propriu Europa are nevoie să fie independentă de SUA. Mă șochează modul în care gândesc mulți lideri europeni care s-au lăsat purtați de valul anti-rusesc pe tema războiului din Ucraina. Acționează ca dependenți securitar de SUA, din teama de a nu pierde protecția. E o mentalitate extrem de mărginită. Europa este tărâtă pas cu pas în confruntarea dintre SUA și China, confruntare care n-are nimic de-a face cu interesele ei. Pe măsură ce conflictul se agravează, Europa va fi afectată economic, poate chiar geostrategic. ….” Integral: https://www.rfi.ro
“Interviu cu analistul Armand Goșu: „Elita rusească este paralizată de frică sau de nepăsare, iar cei mai curajoși urcă în avioanele personale și fug în străinătate” „N-am asistat la turnarea unui film la Hollywood și nici la Mosfilm, a fost o răscoală militară, o rebeliune reală. N-a fost teatru, nici pentru Putin, nici pentru Evgheni Prigojin, nici pentru altcineva. A fost o criză autentică. Nu cred că se poate înscena așa ceva. Asta nu înseamnă că nu au existat forțe politice sau grupări din armată și serviciile secrete interesate în apariția acestei crize, pe care au încercat s-o utilizeze în propriul interes.” Rebeliunea lui Prigojin a fost reală, a fost o criză autentică, nu se poate înscena așa ceva. Prigojin nu e un idiot, știa că nu poate cuceri Moscova cu cei 3000 de mercenari, câți avea în realitate. Când a constatat că nu i se alătură alte trupe, a înțeles că nu are șanse să câștige. Totuși, Putin dispăruse în cursul zilei, zvonurile erau că președintele s-ar fi ascuns în buncărul de la Valdai. Nu doar avionul președintelui a părăsit Moscova, ci și al primului ministru, al altor miniștri. Prigojin, fără să apară pe televizoarele controlate de Kremlin, doar folosind rețeaua de canale Telegram și portalurile de știri, a ajuns al doilea la încredere și notorietate, după Putin. Iar faptul că marșul s-a numit marș spravedlivosti, adică al dreptății, pare o declarație politică foarte puternică. Ce aliați ar fi putut avea Prigojin? Generalul Mihail Mizințev pe care Șoigu îl trăsese pe linie moartă, dar care se bucură de un mare prestigiu, Serghei Surovikin, „generalul Armaghedon”, Aleksei Diumin, guvernator de Tula, cel ce este considerat nașul Wagner. Există rețele complicate de interese în instituțiile militarizate, care sunt departe de a fi loiale necondiționat lui Putin. Greu de spus ce atuuri mai are acum Prigojin. Poate are informații sensibile sau poate contează afacerile din Africa astfel încât să nu poată fi asasinat acum. Ce e ciudat e că centrele de recrutare ale Wagner sunt în continuare deschise pe tot teritoriul Rusiei și funcționează în regim normal, conform BBC. Principala grijă a lui Putin, după revolta mercenarilor pare să fie câștigarea încrederii militarilor. Prigojin a demonstrat că se poate, că nimeni nu-i sare în ajutor lui Putin …. Desigur că Prigojin nu e un idiot, nu-și închipuia că va cuceri puterea în Rusia cu trei mii de mercenari, cât avea coloana care s-a îndreptat spre Moscova. Faptul că mercenarii au intrat fără nici o problemă pe teritoriul Rusiei, că au ocupat fără rezistență comandamentul regiunii militare de sud, din Rostov pe Don, de unde este coordonat războiul cu Ucraina, că au ocupat centrul orașului și principalele instituții fără un foc de armă, a făcut ca multă lume să speculeze că a fost un complot. Unii au vorbit chiar de implicarea FSB, cel mai puternic serviciu de securitate din Rusia. Cred că în Rostov pe Don, în dimineața de sâmbătă, 24 iunie, după discursul televizat al lui Putin și constatarea că nu i se alătură alte trupe, cum probabil i s-a promis, a înțeles că sunt șanse mici să câștige. Poate din aceasta cauză a rămas la Rostov pe Don de unde a purtat negocieri. Pe unele canale Telegram s-a dat informația că Prigojin a încercat de mai multe ori să vorbească cu Putin, însă fără succes. …. Cât privește afacerile Wagner de pe alte continente, înțeleg că un viceministru de Externe a plecat la Damasc ca să-l asigure pe liderul sirian că poate conta pe Rusia în continuare, iar liderii africani unde primit și ei asigurări telefonice în același sens. Ciudată mi se pare altă informație, de vineri, 30 iunie. Potrivit BBC, centrele de recrutare ale Wagner sunt în continuare deschise pe tot teritoriul Rusiei și funcționează în regim normal. ….Abia acum organizarea unei lovituri de stat poate deveni o opțiune serioasă pentru o partea nemulțumită a elitei. Prigojin a demonstrat că se poate, că nimeni nu-i sare în ajutor lui Putin, că mai toată elita este paralizată de frică sau de nepăsare, așteaptă evoluția lucrurilor, iar cei mai curajoși urcă în avioanele personale și fug în străinătate ….” Integral: https://www.contributors.ro
“UE ne obligă să scriem pe pachetul de spaghete și câte sunt înăuntru, nu doar gramajul …. Directiva Comisiei Europene a fost votată în urmă cu 3 ani de zile și până acum toți producătorii au avut timp să se adapteze noilor cerințe. Decizia vine pentru a proteja consumatorul final, care nu știe câte spaghete sunt într-o pungă și riscă să pună prea multe, sau prea puține în oală, afectându-și astfel în mod grav dieta. „Cetățenii europeni trebuie să fie informați și să știe pe ce dau banii”, a declarat Almund Torsfer, comisarul european pentru spaghete. Acesta este doar un pas într-un proiect mai larg al Uniunii Europene pentru informarea cetățenilor. Astfel, de anul viitor, pe pungile de cipsuri se va scrie și presiunea interioară a gazului, în kilopascali, pentru a evita eventualele accidente casnice. ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“EXCLUSIV Critici dure pentru „reforma” Deca-Iohannis din educație, într-un raport-cheie al OCDE, organizația la care România dorește să adere: România nu are o strategie națională pentru îmbunătățirea școlilor, bugetul pentru educație nu ține cont de obiectivele pe termen lung, iar sistemul rămâne foarte birocratic, cu un nivel ridicat de risipă – Edupedu.ro…”
https://www.edupedu.ro/exclusiv-critici-dure-pentru-reforma-deca-iohannis-din-educatie-intr-un-raport-cheie-al-ocde-organizatia-la-care-romania-doreste-sa-adere-romania-nu-are-o-strategie-nationala-pentru-imbunatatirea-s/
Buna ziua
F 16 din Norvegia, NU a venit nici măcar una bucata pină acum.
Iar aprobarea aia americană pentru modernizarea unor chestii software, e inca neplătită. Deci răbdare. 😀
Extaziat cum presa mioritica denaturează faptele.
Exact ca rachetele antinava . Toti urlau in 2018 că le cumpărăm, că se obține offset.
Câștigător NSM suedez și prin intermediul guvernului USA. Offset, zero barat.
Plata făcută de RO abia în decembrie 2022.
Contractul de realizare a rachetelor pentru Romania a fost demarat în ianuarie din acest an.
Livrarea finala, 2024.
După 6 ani de propaganda și tromboane românești.
” Romania e furnizor de securitate la Marea Neagră” .
Ce banc bun. 😀😀
Daca nu ar fi străinii cu oamenii și tehnică lor de lupta , am fi in curul gol.
Dar plini de mega generali patrioți ( ca Ciuca) care a votat sa fie o exceptie . Adică a votat sa poată cumula ( inclus Isărescu, alte lipitori sugătoare de bani de la buget ) in continuare pensia de la stat cu salariul bugetar.
Patrioți pe toată linia. 🖕🖕
🙁
Oooops… https://www.g4media.ro/breaking-ministrul-finantelor-marcel-bolos-le-a-transmis-liberalilor-ca-o-scrisoare-a-comisiei-europene-anunta-taierea-fondurilor-europene-daca-romania-nu-scade-deficitul-bugetar-surse.html