Revista Presei – 28 iunie.”Crearea unei false impresii că PIB-ul românesc creşte sănătos, şi implicit nivelul de trai, fără a spune adevărul în intregime, nu mai poate fi acceptat în continuare fără riscuri majore pentru întreaga naţiune”
28/06/2023 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de miercuri, 28 iunie! ANM a emis o atenționare cod galben de vreme instabilă. Vizate sunt județe din zonele de nord și vest ale țării. In nordul Banatului, Crișana, Maramureș, vestul și nordul Transilvaniei, precum și în nordul Moldovei, în sud, sud-est, la munte și local în restul teritoriului. Sunt așteptate averse, descărcări electrice, intensificări de scurtă durată ale vântului (cu rafale de 55-70 km/h), pe arii restrânse vijelii și grindină. In Bucuresti până la ora 23.00 vremea va fi instabilă. Vor fi perioade cu averse, iar cu o probabilitate mai mare după orele-amiezii se pot semnala descărcări electrice și intensificări de scurtă durată ale vântului. Temperaturi: 26/15 gr.C.
“Eliminarea pensiilor speciale pentru parlamentari va ajunge din nou pe masa CCR. Ioan Oltean: „Este un Parlament corigent la chestiunile juridice” Eliminarea pensiilor speciale pentru deputați și senatori a fost decisă în această după-amiază, însă deja foști parlamentari anunță că vor sesiza din nou CCR. Pensiile speciale ale parlamentarilor au fost abrogate în februarie 2021, însă Curtea Constituțională a decis că acest lucru s-a făcut într-un mod care a contravenit legii fundamentală în mai 2022. CCR se va pronunța și pe noua lege de abrogare, ce va fi adoptată luni, întrucât foștii parlamentari vor sesiza iarăși Curtea. Unul dintre ei este fostul vicepreședinte al Camerei Deputaților, Ioan Oltean (PDL). CCR va fi sesizată din nou de foștii parlamentari În decizia din mai 2022, Curtea Constituțională s-a pronunțat doar pe aspecte legate de procedura de adoptare a legii, nu pe prevederea esențială a acesteia, anume eliminarea pensiilor speciale. Judecătorii Curții au constatat că legea fusese încălcată cu scurtarea nepermisă a termenelor pentru amendamente, dezbateri în Comisia de statut și votul în plen. …. În esență, acesta argumentează că Parlamentul poate să elimine pensiile speciale pentru foștii deputați și senatori, însă această eliminare nu poate să-i vizeze pe actualii pensionari parlamentari, ci doar pe cei care sunt acum în funcție și pe cei care vor veni după ei. Potrivit lui Oltean, eșecul tentativelor de a reglementa definitiv chestiunea indemnizațiilor pentru limită de vârstă acordate foștilor parlamentari este rezultatul incompetenței în domeniul juridic a actualilor deputați și senatori. „Este un parlament corigent, dacă nu chiar repetent la chestiunile de natură juridică. Este a treia sau a patra oară când un act normativ este respins la Curte pe chestiuni procedurale. Ăsta-i nivelul Parlamentului, așa se lucrează. Sunt oameni care au făcut dreptul la facultăți de doi lei, care au apărut ca ciupercile după ploaie în anii 90”, a mai comentat Ioan Oltean. ….” Integral: https://www.fanatik.ro
“Încă un exercițiu electoral cu pensiile parlamentarilor .… Pentru că la fel ca precedenta lege pe aceeași temă – trântită de CCR pe motive extrinseci, nu de fond, după care parlamentarii rămași o vreme fără pensii și le-au primit retroactiv – și cea adoptată luni are mai multe vulnerabilități și procedurale, și de fond. Cea mai problematică este faptul că vizează și pensiile deja în plată, ale foștilor parlamentari. De acolo va veni, de altfel, și sesizarea CCR. În ultima vreme mai ales, CCR a dat semne clare că nu mai face diferențe între tipurile de pensie și merge pe teoria dreptului câștigat. În decembrie anul trecut, CCR arată într-o decizie că ”diminuarea cuantumului pensiei, fie ea contributivă sau de serviciu, cu sume de bani considerabile afectează dreptul la pensie privit lato sensu”. Să nu uităm că și judecătorii, și foști judecători CCR sunt interesați să nu se umble la drepturi de pensie deja câștigate. E destul de greu de crezut că parlamentarii care au votat eliminarea propriilor pensii, unii acum la ultimul mandat, nu au mizat pe existența unor fisuri care să le reinstaureze dreptul. Unele par intenționate. De exemplu, faptul că s-a votat într-o procedură heirupistă, deși CCR a mai trântit o lege din acest motiv. De aceea, scopul nu pare să fi fost rezolvarea unei probleme, ci încercarea de a hrăni măcar cu o iluzie așteptările societății care detestă împărțirea în speciali și ordinari. Iar când va veni verdictul CCR, politicul se va ascunde în spatele lui „am vrut, dar n-am putut”. Puțin probabil ca legea votată luni să fie atacată la CCR pentru un control a priori, înainte de intrarea în vigoare. Niciun partid nu își va asuma costul politic de a fi acuzat că s-a opus desființării pensiilor parlamentarilor. Nu va ataca legea la CCR nici măcar Opoziția, care acuză acum neconstituționalitatea, în pofida căreia a votat. Așa a fost și cu legea precedentă. Și actuala lege, la fel ca precedenta, va ajunge pe masa CCR după ce va intra în vigoare și foști parlamentari vor intenta procese în instanță, procese în cadrul cărora vor invoca excepția de neconstituționalitate. Un indiciu despre ceea ce va decide atunci CCR vom avea totuși nu peste mult timp. Adică atunci când ICCJ va ataca la CCR legea pensiilor speciale în privința magistraților, inclusiv prevederea recalculării celor în plată. Vom vedea atunci dacă CCR consideră că se poate umbla sau nu la pensiile în plată. ….” Integral: https://spotmedia.ro
“Alexandru Tănase şi Mihai Rădoi, foşti bancheri: Evoluţia PIB-ului şi evoluţia datoriei externe. “Crearea unei false impresii că PIB-ul românesc creşte sănătos, şi implicit nivelul de trai, fără a spune adevărul în intregime, nu mai poate fi acceptat în continuare fără riscuri majore pentru întreaga naţiune” În literatura economică de specialitate din ţara noastră nu prea s-a vorbit în ultimii ani despre modelul de creştere economică pe care România ar dori să îl adopte şi să îl implementeze. De fapt, în prezent, ţara noastră are doar documente programatice fragmentate, dintre care unele, trebuie să o spunem, au fost solicitate din afară, cum este cazul Planului Naţional de Reconstrucţie şi Rezilienţă (PNRR), elaborat şi negociat sub auspiciile Uniunii Europene (UE). …. Mai pe scurt, nu există o strategie de ţară pe termen mediu şi lung care să fie, într-adevăr, baza de acţiune pentru întreaga societate. Datorită acestei situaţii, România a adoptat, din literatura şi practica occidentală, un indicator cheie pentru a urmări creşterea economică a ţării după evenimentele din decembrie 1989, şi anume Produsul Intern Brut (PIB), care a înlocuit Produsul Social Total şi Venitul Naţional. ….Formarea capitalului brut (adică investiţiile) a avut o pondere relativ mică, în special dacă ne comparăm cu ceea ce ar fi nevoie în ţară. Planurile de investiţii au fost abandonate cu mult timp în urmă, fiind considerate de sorginte socialistă. Acest lucru a avut urmări grave. Măsuri de redresare a acestei situaţii sunt necesare ca o urgenţă naţională. O altă trăsătură definitorie a fost că exporturile româneşti de bunuri şi servicii au fost în permanenţă devansate de importuri. …. În prezent România importă cartofi din Egipt, lapte şi făină din Ungaria, tomate roşii din Turcia şi Siria etc., pentru a da numai câteva exemple. Practic agricultura românească a rămas ca o ramură subdezvoltată, sistemele de irigaţii finanţate prin împrumuturi de la Banca Mondială au fost distruse sau lăsate să se degradeze, forţa de muncă rămasă în mediul rural este îmbătrânită – pentru a enumera doar câteva dintre cele mai grave probleme. În multe alte articole, noi am militat pentru schimbarea fundamentală a acestei atitudini greşite şi, se poate spune, chiar periculoasă pentru securitatea naţională. Finanţarea consumului intern (al gospodăriilor populaţiei şi cel al sectorului public) prin împrumuturi externe, care a fost de fapt o practică a ultimelor trei decenii, ni se pare greşită. România a acumulat o datorie externă substanţială (vezi datele din Tabelul 2) care ar trebui prezentată populaţiei ca atare. Politicienii români se feresc însă să facă acest lucru pentru a nu îşi pierde electoratul, iar populaţia este din ce în ce mai vehementă (greve nesfârşite, proteste în stradă, etc.) în a îşi cere drepturile salariale sau drepturile de pensii pe care fiecare categorie le consideră justificate, având în vedere costul vieţii în prezent. ….În acest condiţii, prezentarea ritmurilor de creştere ale PIB-ului ca fiind o realizare pur românească trebuie nuanţată. Analiştii români ar trebui să semnaleze mai frecvent şi mai consistent această anomalie. Este din ce în ce mai evident, că există o corelaţie între creşterea PIB-ului şi cea a datoriei externe. ….Dar România are nevoie în prezent să se concentreze pe investiţii prin care să se creeze locuri de muncă, în special pentru tineri, care sunt din ce în ce mai mult tentaţi să plece în străinătate. De asemenea, crearea de PIB prin consumul sectorului public nu este sustenabilă. Deficitele fiscale trebuie controlate. Dimensiunile statului, ale instituţiilor guvernamentale şi ale sutelor de agenţii de stat create în ultimele decenii sunt cu totul anormale pentru capacitatea economică a ţării, care a pierdut din 1990 încoace peste 4 milioane de români, în special tineri şi forţă de muncă activă. Mai mult, acordarea de pensii speciale unor categorii de salariaţi din sistemul public este imorală în situaţia în care milioane de bătrâni trăiesc din pensia minimă pe economie. Crearea unei false impresii că PIB-ul românesc creşte sănătos, şi implicit nivelul de trai, fără a spune adevărul în întregime, nu mai poate fi acceptată în continuare fără riscuri majore pentru întreaga naţiune. ….” Integral: https://www.zf.ro
“Plăți suspendate de 143 de milioane de euro pentru România din tranșa a doua din PNRR, în valoare totală de aproape 2,8 miliarde de euro. Jaloanele neîndeplinite și ce urmează …. Conform instituției europene, jaloanele îndeplinite de România acoperă reformele în domeniul tranziției verzi și digitale, precum și reformele și investițiile legate de îmbunătățirea coordonării guvernamentale pentru punerea în aplicare a politicilor publice, îmbunătățirea gestionării apei, sprijinirea turismului și promovarea culturii. Alte reforme și investiții vizează îmbunătățirea gestionării resurselor umane în sectorul asistenței medicale, consolidarea administrației fiscale și a sustenabilității sistemului de pensii, modernizarea infrastructurii în domeniul educației, asigurarea independenței sistemului judiciar și intensificarea luptei împotriva corupției. Cererea de plată acoperă, de asemenea, reforme menite să îmbunătățească siguranța rutieră și investiții pentru sprijinirea financiară a sectorului privat. Valoarea cererii de plată numărul 2, cu tot cu prefinanțarea de 13% deja plătită, este de 3,22 miliarde de euro, din care 2,14 miliarde de euro reprezintă componenta de grant (fonduri nerambursabile) și 1,08 miliarde de euro este componenta de împrumut. Scăzând avansul de 13% deja plătit, tranșa a doua este de 2,8 miliarde de euro, din care 1,86 miliarde de euro este partea de grant și 0,94 miliarde de euro este partea de împrumut. …. Comisia a constatat că două jaloane legate de investițiile în energie (mai exact jaloanele 129 și 133) nu au fost atinse în mod satisfăcător. ….” Integral: https://www.hotnews.ro
“CE a aprobat un ajutor de 100 de milioane de euro pentru 5 ţări din UE, printre care şi România .… După ajutorul de 56 de milioane de euro acordat la sfârşitul lunii martie, Bruxellesul a propus la mijlocul lunii aprilie să acorde alte 100 de milioane de euro fermierilor din cinci ţări (Polonia, Ungaria, Bulgaria, România şi Slovacia) destabilizaţi de importul masiv de cereale din Ucraina din cauza războiului. Aceste importuri saturează silozurile şi scad preţurile pe aceste pieţe. Această nouă tranşă de ajutor nu primise undă verde din partea unor state membre, care au cerut “clarificări” cu privire la criteriile de calcul şi de alocare a fondurilor. În detaliu, Bruxellesul va aloca 39,33 milioane de euro Poloniei, 29,73 milioane de euro României, 15,93 milioane Ungariei, 9,77 milioane Bulgariei şi 5,24 milioane Slovaciei, a precizat executivul UE într-un comunicat. În plus, Comisia a autorizat la începutul lunii iunie aceste cinci state să prelungească până la 15 septembrie măsurile lor restrictive menite să blocheze pe teritoriul lor comercializarea grâului, porumbului, rapiţei şi floarea soarelui din Ucraina, cu condiţia să nu împiedice tranzitarea acestor cereale către alte ţări. Aceste măsuri au fost puternic criticate de aproape jumătate dintre statele membre UE, care s-au declarat alarmate, într-o scrisoare comună, de “tratamentul diferenţiat pe piaţa internă”. …Cele 22 de state vor putea astfel să împartă 330 de milioane de euro pentru a-şi ajuta fermierii să facă faţă crizelor actuale: impactul indirect al războiului din Ucraina care a condus la creşterea preţului energiei şi al îngrăşămintelor, dar şi recentele inundaţii din Italia sau seceta care afectează întreg continentul. ….” Integral: https://www.bursa.ro
“Nouă facilitate pentru bugetarii din Administrație: Naveta la serviciu, decontată de la buget Naveta la serviciu pentru bugetarii din Administrație va fi decontată de la buget. Legea care lasă la latitudinea consiliilor locale această nouă facilitate pentru navetiștii angajați la stat a fost promulgată de președinte. …. Naveta la serviciu pentru bugetarii din Administrație va fi decontată de la buget. Legea care lasă la latitudinea consiliilor locale această nouă facilitate pentru navetiștii angajați la stat a fost promulgată de președinte. …” Integral: https://newsweek.ro
“Fugiţi unde vedeţi cu ochii! Am fost două zile la Mamaia. Nu, nu este un efect direct al insolaţiei. A fost un calcul raţional. Sau cel puţin aşa credeam. În fiecare an, ca simbriaş al Statului, primesc aşa-zisele “tichete de vacanţă”. Habar nu am de ce “tichete”, pentru că în realitate sunt bani transferaţi pe un card special. Suma expira pe 30 Iunie, aşa că, decât să pierd banii, am decis să merg pe undeva prin ţară. Cum nu mai fusesem la Mamaia de prin… 1990, mi-am zis să dau o şansă turismului autohton. Oricum nu prea aveam de ales, pentru că aceşti “bani” pot fi cheltuiţi doar în ţară şi doar în hotelurile care acceptă acest card (destul de puţine, din câte îmi dau seama). Înainte să vă comunic concluziile, să facem o socoteală. Fiecare bugetar primeşte o sumă egală: 1450 de lei. Nu am reuşit să găsesc informaţii despre numărul exact de “tichete” distribuite în 2022, aşa că am să iau pur şi simplu cifra oficială a bugetarilor din România, anul trecut (1.280.003) şi am să obţin totalul costurilor directe, pentru Guvern: 1.856.004.350 lei. Mai pe româneşte, peste 373 de milioane de euro. În mod normal, se puteau face multe cu aceşti bani. Se puteau cumpăra, spre exemplu, cam zece avioane F-16, ultimul model, nu fiarele vechi pe care guvernul Ciucă le-a parcat pe aerodromurile militare. ….Ei bine, nu! Regimul de la Bucureşti este mai interesat să investească în sectorul mititeilor cu muştar sau al “caselor de vacanţă” decât în Educaţie sau Apărare. …. Litoralul – cel puţin partea pe care am văzut-o – arată ca ruinele de la Bahmut. Peste tot chioşcuri hidoase între care faci slalom pe alei pline de gropi. Mâncarea, la terase, cel mult digerabilă. Distracţii pentru copii, puţine. Preţurile? Ca în Dubai. Lucrul care însă m-a frapat cel mai tare este atitudinea angajaţilor. Cu câteva excepţii, aveai senzaţia că deranjai fundamental prin simpla ta prezenţă. Doamna de la Delfinariu a dat ochii peste cap când i-am cerut detalii despre program (nu am reuşit să vedem nici un delfin, dar am găsit două zebre în parcul de alături). La supermarket era să o încasez când am cerut să folosesc, pentru că aveam un copil mic în cărucior, un elevator care trebuia să servească exact genul acesta de clienţi, “cu mobilitate redusă”. Peste tot grupuri de angajaţi care stăteau să fumeze, unii în maieu şi în papuci. Am mai spus şi o repet – schema aceasta a “tichetelor” înseamnă bani publici cheltuiţi fără sens. În România, turismul estival este o cauză pierdută. În parte, pentru că noi nu avem sezon care să dureze mai mult de două, maxim două luni şi jumătate. Să presupunem că sunteţi patron de hotel. Cum să îţi recuperezi investiţia, în condiţii normale, când turiştii vin doar în Iulie şi August? Într-adevăr, acum, la finele lui Iunie, plajele erau aproape goale. Vă mai miraţi că preţurile sunt uriaşe, iar serviciile de calitate practic de negăsit? ….Turismul de masă pe Litoral a început pe vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Regimul comunist se inspirase din politicile fascistului Franco, cel care betona întreg litoralul Spaniei. La noi, plajele aveau până prin 1930 o frumuseţe sălbatică, iar puţinul turism care exista era unul de lux. De atunci însă natura a fost distrusă sistematic. Kilometri de rafinării, porturi şi blocuri tip comunist. Mamaia era cândva un sat de tătari, acum este o durere de cap. (Nu am găsit altă descriere). ….” Integral: https://www.bursa.ro
“„Bacalaureat 2023 Leaks”. Subiectele la Matematică s-au „vândut” înainte pe rețelele de socializare După situația stranie de luni în care subiectele la Limba și Literatura Română au fost „decriptate” de elevi cu multe ore înainte ca ele să apară în mod oficial, acum este rândul subiectelor la Matematică să fie „vândute” elevilor pe grupurile de socializare înainte de examen. ….În cazul acesta este vorba de ceva și mai grav, întrucât elevii aveau acces la toată lista subiectelor. Aceste liste fiind „scurse” pe grupurile private ale elevilor. … Numai că, surpriză, subiectele sunt autentice și au apărut în presă. Nu cred că Procuratura ar trebui să aștepe o sesizare în acest caz”, spune profesorul Cătălin Osiceanu. …. Examenul de Bacalaureat 2023 a debutat cu prima probă la Limba și Literatura Română, iar o curiozitate remarcabilă a fost creșterea căutărilor pe internet pentru locuțiunea adverbială “De bună seamă” înainte ca subiectele să fie publicate. Căutările expresiei “de bună seamă” au înregistrat o creștere semnificativă în cursul nopții de duminică spre luni, fiind efectuate de câteva sute de persoane, cu ore înainte de începerea examenului de Limba și Literatura Română la bacalaureat. Conform datelor oferite de Google Trends, numărul căutărilor pentru această locuțiune adverbială a atins un vârf la ora 01:56 și un altul la 05:16. Cele mai multe căutări au fost înregistrate în București și Suceava. ….”Integral: https://newsweek.ro
“Restanțe. Ce nu a înțeles școala românească după ce a ieșit din online și de ce învățământul trebuie să fie hibrid …. Un alt efect e că elevii mai mari și studenții din „generațiile pandemiei” vor fi mai slab pregătiți în câmpul muncii. Și este așa din cauza modului în care s-a produs învățământul online în România în perioada Covid. Dacă în străinătate au fost luate măsuri și s-a făcut remediere cu elevii și studenții, tocmai pentru a nu pierde prea multe cunoștințe, la noi în țară s-a mers pe un învățământ de tip streaming care, de multe ori, nu a făcut altceva decât să plaseze școala offline în fața unui calculator, fără adaptarea metodelor și a tehnicilor de predare. Concret, dacă un elev lipsea de la orele care s-au ținut pe o platformă ca Zoom, el pierdea efectiv noțiunile predate de profesor, neavând posibilitatea de a revedea lecția. Totuși, ce avem de învățat din pandemie este că viitorul aparține, în fapt, unui învățământ hibrid, în care conținuturile online sunt combinate cu învățarea față în față la clasă. „Trebuie să fie așa, pentru că nu toată lumea poate avea cel mai bun profesor din țară la clasă”, completează profesorul Mircea Miclea. ….Mircea Miclea: Este esențial să înțelegem că, în perspectivă, viitorul aparține unui învățământ hibrid în care se combină conținuturile online cu învățarea față în față la clasă. Poți avea acces la lecțiile celui mai bun profesor online, pentru că nu toată lumea poate avea cel mai bun profesor din țară la clasă. …. Conexiunea elevilor din aceeași clasă sau a studenților din același an de studiu este redusă și nu se mai poate reface. Dacă, spre exemplu, la nivel de licență ai trei ani de studiu și doi ani stai la tine acasă și nu îți cunoști colegii, e foarte puțin probabil să ai o coeziune a generației tale astfel încât să poți să vii la întâlnirea de 10 ani sau de 20 de ani. Și nu o faci pentru că simți că nu-i cunoști. …. Funcționarea adecvată a relațiilor interpersonale susține sănătatea mintală. Deteriorarea calității relațiilor interpersonale duce la deteriorarea sănătății mintale, dovadă creșterea spectaculoasă a nivelului de anxietate. Studiile arată că în multe țări a crescut simptomatologia de tip anxios cam cu 30% în această perioadă. Deci, sunt consecințe pe relații, care au avut apoi impact pe starea de sănătate mintală a elevilor. …Elevii au pierdut anumite conținuturi de învățare, au pierdut anumite lecții. Au fost învățate superficial, notarea s-a făcut superficial. Și la Bacalaureat, și la Evaluarea Națională s-au dat subiecte extrem de ușoare, ca să se ascundă sub preș faptul că nu s-a produs învățarea și o cosmetizăm printr-o evaluare extrem de ușoară. Unii vor putea recupera dacă vor fi motivați să învețe, alții, în schimb, nu. ….La noi nu s-a făcut nici remedierea care putea fi făcută pe parcursul verilor respective. Spre exemplu, Marea Britanie a investit 2 miliarde de lire sterline pentru învățământ remedial, iar noi nu am investit aproape nimic. Ei și-au dat seama că pierderea este reală și au înțeles că prin școli de vară pot face diverse activități pentru a recupera ce s-a pierdut. La noi nu s-a făcut nimic. …. Deficiențele de la noi sunt mai mari decât în alte țări, dar, așa cum punctam anterior, ele sunt ascunse sub evaluări cosmetizate. Cum soluția remedială nu s-a aplicat, toată responsabilitatea a rămas pe umerii copiilor și a familiilor lor. Ulterior, va deveni responsabilitatea angajatorilor de a pregăti personalul mai slab pregătit astfel încât industria să funcționeze. ….” Integral: https://panorama.ro
“EXCLUSIV România a ieșit din două dintre „băncile lui Putin” în 464 zile. De ce a rămas în a treia …. Oficial, vestea bună dată de Finanțele Publice este că România s-a retras, după un parcurs lung și greoi, atât din Banca Internațională de Investiții (BII) cât și din Banca Internațională pentru Cooperare Economică (BICE). Vestea proastă este că banii investiți în cele două bănci nu au fost recuperați încă iar oficialii Finanțelor Publice afirmă că nu au motive să ne retragem din Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre (BCDMN). … Conform unui răspuns al Ministerului Finanțelor Publice pentru Newsweek România, procesul de ieșire a statului român din acționariatul BII, etichetată drept banca spionilor ruși, a durat numai puțin de 464 de zile, primul pas fiind făcut la două săptămâni de la izbucnirea războiului din Ucraina:….România nu și-a recuperat însă banii investiți în această bancă iar oficialii Finanțelor Publice nu au oferit un răspuns legat de modul cum se va întâmpla acest lucru: “În prezent, România se află în process de reglemwentare a datoriilor pe care BII le are față de țara noastră. Capitalul subscris vărsat de România la BII este de 26.103.958,51 Euro”….. România a transmis, în data de 08/12/2022, prin intermediul Ambasadei României din Federația Rusă, notificarea de ieșire din acționariatul BICE, denunțând astfel Acordul de funcționare și organizare al BICE. În notificare se prevede că România se va retrage din acționariat în șase luni de la data primirii notificării de către BICE, respectiv la data de 09/06/2023, conform prevederilor documentelor statutare ale acesteia”. Oficialii Finanțelor Publice sunt și aici într-o dilemă în privința recuperării banilor investiți de statul român: “În prezent, România se află în proces de reglementare a datoriilor pe care BICE le are față de țara noastră. Capitalul subscris vărsat de România la BICE este de 14.232.000,00 EUR”. …. În același răspuns pentru Newsweek România, oficialii Finanțelor Publice susțin că nu există motive pentru ca România să se retragă din cea de-a treia bancă unde Federația Rusă deține un pachet important de acțiuni…. Federația Rusă nu deține controlul asupra instituției, participarea sa la capital fiind situată la 16,5%, iar din data de 16 iulie 2022 nu mai este reprezentată în conducerea BCDMN. Menționăm că statele membre care sunt și membre UE și Ucraina dețin împreună 57,5% din capital (Republica Elenă 16,5%, România 14%, Bulgaria și Ucraina câte 13,5%) și niciunul dintre acestea nu a manifestat intenția de ieșire din BCDMN”. …. Printre proiectele finanțate de BCDMN în România se numără linii de finanțare acordate băncii turcești Garanti Bank, în valoare de 80 milioane Euro, alt împrumut de 10 milioane de Euro pentru Ralphi IFN deținut tot de Garanti Bank, un împrumut de 40 milioane de dolari acordat companiei Alro SA controlat de oligarhul rus Vitaly Matchiski, supus sancțiunilor occidentale. Aceeași bancă a finanțat cu 50 milioane de Euro un proiect imobiliar al dezvoltatorului One United SA, altul de 40 milioane Euro pentru alt dezvoltator imobiliar Globalworth Real Estate Financing, o investiție de 20 milioane Euro în bonduri ale Alpha Bank, 15 milioane Euro pentru dezvoltarea extracției gazelor din Marea Neagră de către americanii de la BSOG și un împrumut de 15 milioane Euro pentru Agricover Credit IFN. ….” Integral: https://newsweek.ro
“Sfârşitul regimului Putin – primul episod …. Războiul din Ucraina, cel puţin până în prezent, este un dezastru pentru Federaţia Rusă. Responsabili de acest dezastru sunt cei mai înalţi demnitari din aparatul politico-militar: Putin, Șoigu, Gherasimov. Ministrul apărării Șoigu este la originea unor ordine care s-au dovedit a fi catastrofale dar s-a remarcat prin loialitatea sa absolută pentru Putin. Șoigu are la bază studii de inginerie, nu a făcut armata şi provine din Tuva – un loc mai aproape de China decât de Europa. Originea sa este cea mai bună garanţie pentru Putin că acesta nu se va amesteca în jocurile politice de la Moscova. Incompetenţa lui Șoigu este depăşită doar de cea a lui Gherasimov, şeful Marelui Stat Major. Gherasimov este cel care l-a convins pe Putin că invazia Ucrainei nu va dura mai mult de câteva zile şi că, odată cu capturarea aeroportului Antonov în primul moment al declanşării războiului, ucrainenii vor depune armele şi îi vor aplauda pe ruşi. Gherasimov este autorul doctrinei militare care îi poartă numele şi care postulează că războaiele nu se mai poartă pe câmpul de luptă, ci la nivel informaţional, iar “războiul hibrid” reprezintă viitorul. Războiul din Ucraina a dovedit până acum că războiul informaţional este doar un instrument adiacent, prezenţa pe câmpul de luptă şi comportamentul militarilor fiind în schimb decisive. …. Strategia pusă în aplicare de Șoigu şi Gherasimov începând cu luna noiembrie 2022, s-a dovedit de asemenea total neinspirată. Bombardarea masivă a oraşelor şi a infrastructurii energetice, cu scopul de a slăbi moralul ucrainenilor, a avut exact efectul contrar. Arsenalul rus a fost epuizat pe lovituri aeriene care au fost de cele mai multe ori interceptate de apărarea anti-aeriană ucraineană. În loc să oprească această strategie, Șoigu şi Gherasimov au aruncat în luptă muniţii din ce în ce mai sofisticate, într-un efort militar inutil. Este momentul în care apare în scenă Evgheni Prigojin, liderul Grupului Wagner. Acesta a realizat incompetenţa catastrofală a celor doi şi nevoia de a folosi tacticile clasice prin care infanteria şi artileria domină câmpul de bătălie. Şoigu şi Gherasimov, la iniţiativa lui Putin, au recurs la Grupul Wagner pentru a captura Bahmut. După 9 luni de lupte asidue, cu mari pierderi de vieţi omeneşti, Wagner cucereşte Bahmut. Lui Prigojin i se acordă puteri practic nelimitate, inclusiv accesul neîngrădit la recrutarea puşcăriaşilor. Inevitabilul are loc: Prigojin intră în competiţie cu Șoigu pentru a avea acces la mai multă muniţie. Întrucât cantităţile sunt limitate, Prigojin începe să-şi exprime nemulţumirile în public …. Întrucât disputa a devenit şi mai vizibilă, Soigu a luat o măsură radicală: toate unităţile militare private, inclusiv şi mai ales Wagner, trec în subordinea Ministrerului Apărării. Prigojin se manifestă şi mai vocal împotriva acestei măsuri. Este momentul în care puterea de la Kremlin intervine direct, încercând să medieze între Prigojin şi Soigu. Vineri, 23 iunie, are loc o ultimă discuţie în acest sens. Prigojin cere din nou armament, autonomie totală şi demisia lui Șoigu. Întrucât toate trei condiţii erau greu de realizat, Prigojin trece la acţiune în data de 24 iunie. ….Până în prezent, regimul lui Putin se baza pe un contract nescris: sunt restrânse drepturi şi libertăţi fundamentale, în schimb este asigurată securitatea deplină a cetăţenilor. Prin ceea ce s-a întâmplat în ultima perioadă, acest contract nu mai are valoare, după cum remarca Samatha de Bendern în The Guardian. Incursiunile grupărilor paramilitare ruse la graniţa cu Ucraina, mai ales în oraşul Belgorod, au arătat că Federaţia Rusă nu-şi poate apăra propriile graniţe. Capturarea oraşului Rostov-pe-Don fără nicio reacţie din partea militarilor ruşi, urmată de marşul unităţilor Wagner până la 200 de kilometri de Moscova, au arătat din nou că forţele de apărare ruse sunt ineficiente. ….Greşeala monumentală a lui Putin a fost că aparatul represiv s-a făcut simţit peste tot în Federaţia Rusă – în afară de Grupul Wagner. Prigojin a fost lăsat liber, să facă ceea ce doreşte. Câtă vreme a acţionat în Africa pentru interesele Federaţiei Ruse, pactul de neagresiune cu aparatul represiv a funcţionat foarte bine. Odată ce Prigojin începe să critice regimul Putin, trecând linia roşie şi afirmând că războiul din Ucraina este o greşeală şi o ambiţie personală, nu a existat o persoană în anturajul său care să susţină tezele Kremlinului, care să încerce să-l compromită. Prigojin a fost lăsat să intre în cercul intim de putere, fără să existe niciun control asupra lui (aşa cum toţi membrii cercului de putere de la Kremlin pot fi şantajaţi în orice moment). Potrivit opiniei lui Vladislav Inozemţev exprimată în Novaya Gazeta Europa, după ce a revenit la putere în 2012 Putin a distrus sistemul de putere existent care garanta o funcţionare echilibrată a puterilor, chiar şi într-o formă coruptă: “statul sunt eu” a devenit singura raţiune a exercitării puterii. Din acest motiv, Putin a devenit nu mai puternic, ci mai vulnerabil. ….La ora actuală, există aproximativ 25000 de mercenari Wagner care au fost implicaţi in rebeliunea din 24 iunie. De asemenea, există aproximativ 32.000 de mercenari demobilizaţi, proveniţi în marea lor majoritate din foşti deţinuţi eliberaţi pentru a lupta în Ucraina. Este vorba de persoane cu experienţă armată, frustraţi, care oricând se pot revolta împotriva regimului. Un alt semnal al faptului că regimul Putin se poate confrunta cu mari probleme în viitorul apropiat. ….Sigur este însă că, aşa cum susţine şi Edward Luttwak în UnHerd, dacă Putin nu îi va schimba pe Șoigu şi pe Gherasimov, războiul din Ucraina va fi definitiv pierdut, iar Putin nu va mai putea rămâne la putere……” Integral: https://www.contributors.ro
“Suspiciuni de fraudă! Aseară s-a căutat pe internet “Ce este Bacalaureatul” Se pare că și anul acesta șmecherii știau de dinainte ce subiecte se vor da la BAC. Aseară pe internetul românesc s-a căutat în draci expresia ”Ce este Bacalaureatul”, indiciu clar că subiectele au fost date pe sub mână și informația a circulat masiv pe grupurile de Facebook. Cel mai probabil un membru al comisiei naționale de elaborare a subiectelor de BAC a dezvăluit că urmează BAC-ul, deci din nou subiectele sunt secrete doar pentru fraieri. ….Pe locul doi în căutări a fost ”ce trebuie învățat pentru BAC”, ceea ce înseamnă că elevii știau că urmează să susțină examenul. Pe locul trei în topul căutărilor a rămas Bogdan de la Ploiești cu Puerto Rico, pentru că înainte de un examen important nu trebuie să tocești, ci să te relaxezi și cum să te relaxezi mai bine dacă nu pe cea mai apreciată melodie din istoria României. ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Unde va duce „joaca” de-a plafonarea adaosului și creșterea TVA. „Statul, de fapt, scumpește majoritatea alimentelor, fluturându-ne ieftinirile promoționale”
….„Ieftinirea alimentelor devine, pe zi ce trece, o știre demnă de Radio Erevan. Statul, de fapt, scumpește majoritatea alimentelor, fluturându-ne ieftinirile promoționale la doar câteva produse.Asistăm la un adevărat exercițiu de prestidigitație fiscală, cu efecte greu de calculat în acest moment.Dacă Guvernul va alege să reducă TVA la câteva alimente de bază – 7-8 sortimente – și pe celelalte, sute de produse, să le scumpească, prin creșterea TVA de la 9 la 19%, principalul efect nu va fi altul decât o scădere drastică a consumului și, implicit, a încasărilor la buget”, a declarat Adrian Negrescu.Expertul a spus că ultimele creșteri de TVA sunt un exemplu că prețurile cresc și la raft.„Putem lua exemplul apei minerale, unde vânzările au scăzut drastic de la începutului anului, odată cu creșterea taxelor. La fel și la sucurile acidulate unde majorarea TVA de la 1 ianuarie a dus o sticlă de suc de 2 litri în zona produselor de lux. …..”
https://ziare.com/reducere-tva/crestere-tva-produse-scumpiri-1812391
Tia…
https://revista22.ro/bref/tia-serbanescu/magicianul-si-economia
🙁
“Adevărata poveste a lui Ilan Șor: de la privatizarea Aeroportului Chișinău cu sprijinul Moscovei și până la felicitările soției pentru Putin
Partidul unui politician penal prorus a fost interzis în Republica Moldova. Ce ar putea urma, mai ales că el a anunțat că fondează altul, scrie pentru publicul Libertatea jurnalista Alina Radu, directoarea Ziarului de Gardă, publicație de investigații de la Chișinău…..”
https://www.libertatea.ro/opinii/adevarata-poveste-a-lui-ilan-sor-de-la-privatizarea-aeroportului-chisinau-cu-sprijinul-moscovei-si-pana-la-felicitarile-sotiei-pentru-putin-4588127
“Proiectul eliminării pensiilor speciale, adoptat de Parlament / USR: Nu se elimină nicio pensie specială / Modificările PSD și PNL: reforma se amână 5 ani și se finalizează în 2043 / Impozit doar de 15%, și nu de 30% cum era anunțat inițial
Parlamentul a adoptat, miercuri, proiectul de lege privind eliminarea pensiilor speciale. Proiectul de lege a suferit modificări față de varianta asumată de Guvern și convenită cu oficialii europeni. Mai exact, parlamentarii PSD și PNL au introdus derogări și excepții care amână aplicarea reformei în următorii 5 ani și prelungește eliminarea pensiilor speciale pe o perioadă de 20 de ani. USR a refuzat să voteze proiectul de lege precizând că acesta nu elimină nicio pensie specială. ….”
https://www.hotnews.ro/stiri-politic-26362928-senatul-adoptat-proiectul-eliminarii-pensiilor-speciale-reforma-pensiilor-speciale-amana-5-ani-finalizeaza-20-ani.htm