Revista Presei – 23 februarie.”BREAKING Ministerul Justiției introduce pensii speciale noi, pentru grefieri, în pline negocieri pentru reformarea pensiilor speciale în cadrul PNRR”
23/02/2023 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de joi, 23 februarie! Prin zonele montane, depresiunile Transilvaniei, Maramureș, avem parte de temperaturi de la –1 spre –3 gr, cu valori chiar spre –6, –7 gr. pe creste din nordul Orientalilor). Prin Moldova, Crișana, Banat și Dobrogea ne oprim la 2 – 4 gr., pentru ca Transilvania, Oltenia, Muntenia și sudul Moldovei să aibă parte de minime de 5 – 7 gr. Joi avem o răcire consistentă prin Moldova, Muntenia, Dobrogea, nordul Olteniei, regiuni unde vor fi maxime și cu 10 – 11 gr. sub ce am avut ziua precedentă, astfel că nu trecem de 4 – 6 gr. Prin restul Olteniei, Transilvania, Maramureș, Banat și Crișana mercurul din termometre urcă spre 11 – 13 gr. Bucuresti: 7/4 gr.C., ploaie.
“Studiu: Rapelurile vaccinurilor anti-COVID sunt utile, dar efectul lor durează puţin .… “Dozele de rapel au permis consolidarea protecţiei oferite împotriva riscului de spitalizare, însă această protecţie rămâne limitată în timp”, au concluzionat autorii unui studiu realizat în Franţa sub coordonarea Agenţiei naţionale pentru siguranţa medicamentelor (ANSM) şi a companiei de asigurări medicale Assurance Maladie, scrie Agerpres. Noul studiu, care nu a fost încă publicat într-o revistă ştiinţifică, reprezintă cel mai recent episod al unor cercetări care au examinat eficienţa vaccinurilor anti-COVID-19 de la introducerea lor pe piaţă pentru populaţia generală la începutul anului 2021. Vaccinarea anti-COVID-19, care s-a bazat în Franţa majoritar pe vaccinurile dezvoltate de Pfizer-BionTech şi de Moderna, şi-a demonstrat eficacitatea împotriva formelor grave ale bolii, însă a redus mai puţin riscul de reinfectare pe termen mediu şi lung. Cu toate acestea, chiar şi împotriva riscului de spitalizare, eficienţa tinde să scadă de-a lungul timpului, fapt care le-a făcut pe autorităţile sanitare franceze să organizeze campanii de rapel, în care erau administrate a treia, a patra şi, apoi, a cincea doză de vaccin. …. Studiul publicat marţi – realizat sub coordonarea medicului epidemiolog Mahmoud Zureik – s-a concentrat pe cazurile de pacienţi spitalizaţi cu COVID-19 între iunie 2022 şi octombrie 2022. Cercetătorii francezi au comparat statutul lor vaccinal cu cel al unui grup de persoane care nu au fost spitalizate, o procedură denumită “grup martor”. Mai întâi, a reieşit că vaccinurile şi-au păstrat o bună eficienţă împotriva riscului de spitalizare, chiar şi faţă de varianta Omicron. Este cazul persoanelor care nu au primit decât primele două doze, însă această protecţie este sporită de rapeluri: eficienţa împotriva riscului de spitalizare a fost estimată la 45% după prima vaccinare, la 56% după a treia doză şi la 75% după a patra sau a cincea doză. Însă efectul acestor rapeluri scade odată cu trecerea timpului. După şase luni, există puţine diferenţe în raport cu persoanele care s-au vaccinat o singură dată. ….” Integral: https://stirileprotv.ro
“Analiză Allianz Țiriac: Prețul la energie industrială va crește înainte de iarna viitoare deoarece Europa se confruntă cu o concurență tot mai mare pentru aprovizionarea cu energie din partea Chinei …. Companiile europene se confruntă acum cu o creștere a facturilor la utilități, în funcție de gradul de intervenție fiscală, pentru a limita accelerarea prețurilor la energie. Cea mai mare parte a contractelor de energie electrică vor fi fost reînnoite în 2023, iar prețurile la energia electrică din 2023 vor fi stabilite la nivelul contractelor indexate din 2022. Cu toate acestea, intervențiile guvernamentale pot fi substanțiale, contribuind la reducerea considerabilă a facturilor la energie prin subvenții, reduceri de taxe sau prețuri plafonate, chiar și în cazul contractelor indexate. Este de așteptat ca facturile companiilor la utilitățile de gaze naturale să crească cu peste +100% în 2023, comparativ cu 2021, în Italia și Spania, de exemplu, față de aproximativ +60-70% în Germania, Franța și Regatul Unit, în timp ce facturile la electricitate se așteaptă să crească cu aproximativ +35% în Germania, dar cu +80% în Italia și Spania. Însă, pe măsură ce mai multe contracte vor fi reînnoite, analiștii se așteaptă la o accelerare a prețurilor la utilități, sub 40% în Germania, comparativ cu 2021, față de 90% în Italia și Spania. Totuși, acest lucru nu va schimba nimic în ceea ce privește competitivitatea prețurilor din industria europeană în raport cu cea din SUA. Consumul de energie reprezintă în general aproximativ 1-1.5% din producție în sectorul producției. Deși competitivitatea prețurilor este mult mai sensibilă la modificările costurilor cu forța de muncă și la cursul de schimb, decalajul de preț la energie între SUA și Europa ar duce la pierderi, în general modeste, în ceea ce privește ocuparea forței de muncă și producția din industria prelucrătoare, chiar dacă Spania pare mai slabă. Cu toate acestea, există semne că Europa a început să piardă cote de piață comparativ cu alte țări. Allianz Țiriac transmite că analiza pierderii de competitivitate a exporturilor europene nu ar fi în principiu o veste bună nici pentru România chiar dacă prețul gazului nu va rămâne la minimul înregistrat în ultimul timp, este de așteptat ca ponderea acestuia în costul de producție să nu mai fie la fel de împovărătoare ca în anul trecut. „Dacă în materie de impact al costurilor energetice am putea vorbi de o magnitudine mai redusă prin comparație cu 2022, factorii non-energetici vor prevala. Binomul costuri salariale – curs de schimb valutar are toate șansele să își sporească intensitatea în 2023 și prin cea de a doua componentă. Cursul de schimb EUR/RON a fost remarcabil de stabil, ceea ce nu surprinde dacă luăm în considerare rezervele valutare în creștere și politica monetară prudentă de a nu alimenta inflația și prin deprecierea monedei naționale”, declară Mihai Chipirliu, CFA Risk Director, Allianz Trade. ….” Integral: https://economedia.ro
“ANALIZĂ Modificări legislative în cascadă promovate în special de PNL lovesc în plin organizațiile neguvernamentale și descurajează protestele / Societatea civilă cere intervenția președintelui Iohannis …. Deși societatea civilă a făcut apel la președintele Klaus Iohannis să se implice pentru a împiedica adoptarea unor legi ce amintesc de „epoca Dragnea”, șeful statului nu a răspuns pînă acum în niciun fel unor astfel de apeluri….. Legea avertizorului de integritate …. Legea avertizorului de integritate este jalon în PNRR și, potrivit unor surse guvernamentale, este în discuție chiar în această perioadă cu oficialii de la Bruxelles, care sunt nemulțumiți de forma în care aceasta a fost adoptată, pentru că descurajează semnalarea cazurilor de corupție sau de încălcări ale legii. Proiectul a fost inițiat de Guvern în urmă cu aproape un an, a trecut o dată de Parlament, a fost atacat la Curtea Constituțională de USR, care l-a declarat constituțional și a fost întors de către președintele Klaus Iohannis în Parlament pentru reexaminare. Parlamentul l-a adoptat din nou și în 16 decembrie 2022 a fost promulgat de către Klaus Iohannis. USR și mai multe ONG-uri au reclamat faptul că în forma adoptată legea descurajează raportările privind încălcări ale legii. Practic, nu mai pot fi făcute raportări anonime. Astfel, legea prevede că „raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele: numele și prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public, contextul profesional în care au fost obținute informațiile, persoana vizată, dacă este cunoscută, descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul unei autorități, instituții publice, oricărei alte persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanei juridice de drept privat, precum și, după caz, probele în susținerea raportării, data și semnătura, după caz”. …. Restrângerea dreptului asociațiilor și fundațiilor de a sesiza instanțele de judecată cu privire la posibile acte de nelegalitate Mai mulți parlamentari PNL, în frunte cu senatorii Daniel Fenechiu și Cristian Niculescu Țăgârlaș, au înregistrat, în noiembrie 2022, la Senat, o inițiativă legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații. 160 de organizații neguvernamentale au solicitat retragerea proiectului care ar îngreuna procesul prin care organizațiile neguvernamentale pot sesiza instanțele de judecată cu privire la orice posibile acte de nelegalitate. Pe de altă parte, inițiatorii proiectului (parlamentari PNL) spun că vor să limiteze „abuzul de drept” al organizațiilor care atacă în instanțe proiecte de infrastructură. Conform proiectului de lege, „pentru a garanta parțial repararea prejudiciului cauzat beneficiarilor actului administrativ atacat, atunci când asociația are calitate de terț față de actul administrativ atacat, aceasta are obligația de a depune o cauțiune în valoare de 1% din valoarea investiției, dar nu mai mult de 50.000 de lei”. …. Desființarea asociațiilor dacă nu țin registre cu persoanele care direcționează 3,5% din impozitul pe venit pentru diverse ONG-uri La același proiect de lege, la Senat deja au mai fost introduse și alte amendamente care amenință activitatea organizațiilor neguvernamentale. …. Deputatul REPER Cătălin Teniță a explicat, marți, la Europa FM, că „ANAF-ul știe foarte clar cât a plătit fiecare om pentru acele asociații. Asociațiile nu știu, dar în același timp asociațiile au acum obligația să raporteze la ANAF. Adică este fix pe dos”. …. Proiectul de lege care înăsprește pedepsele pentru tulburarea liniștii publice Ministrul de Interne, Lucian Bode, și premierul Nicolae Ciucă au inițiat la începutul lunii februarie un proiect de lege pentru modificarea Codului Penal prin care înăspresc pedepsele pentru mai multe infracțiuni, inclusiv pentru tulburarea ordinii și liniștii publice. Mai multe ONG-uri au denunțat proiectul, spunând că duce la restricționarea adunărilor publice. În nota de fundamentare a proiectului, Ciucă și Bode invocă „escaladarea” acestui tip de infracțiune, fără să prezinte vreo statistică. ….” Integral: https://www.g4media.ro
“USR: Creșteri salariale de 25% pentru Curtea de Conturi, votate marți de senatori Senatorii PSD și PNL au votat, marți, în comisia pentru muncă, creșteri salariale cu 25% la Curtea de Conturi, ca amendament la o ordonanță a guvernului care viza salarizarea funcționarilor care lucrează cu PNRR, acuză USR. Conform lor, inițial, senatorii PSD și PNL au propus nu doar creșterea salariilor angajaților Curții de Conturi, precum și creșterea salariilor funcționarilor parlamentari și ai celor de la Institutul Național de Statistică și Studii Economice și Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității. Ulterior, amendamentele privind creșterea salariilor funcționarilor publici din Parlament, INSSE și CNSAS au fost respinse în comisia pentru muncă. În cele din urmă, senatorii coaliției PSD-PNL au votat creșteri salariale cu 25% la Curtea de Conturi. Urmează și decizia comisiei coraportoare, cea de administrație. …. „Toate aceste majorări trebuie justificate – de ce pentru aceste categorii de personal, și nu pentru altele. Dar ele nu pot fi justificate în niciun fel, decât prin dorința PSD și PNL de a crește salariile sinecuriștilor de partid. PSD și PNL nu sunt apărătorii celor săraci, care chiar au nevoie de ajutor, ci apărătorii beneficiarilor de sinecuri nesimțite și de pensii speciale”, a spus senatorul USR Ștefan Pălărie. ….” Integral: https://economedia.ro
“BREAKING Ministerul Justiției introduce pensii speciale noi, pentru grefieri, în pline negocieri pentru reformarea pensiilor speciale în cadrul PNRR Ministerul Justiției condus în prezent de liberalul Cătălin Predoiu, a pregătit un proiect prin care vrea să dea pensii speciale și grefierilor și specialiștilor IT din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, în pline negocieri dintre Comisia Europeană, Banca Mondială și autoritățile române despre reforma pensiilor speciale pe principiul contributivității, în contextul în care Bruxelles-ul se opune excluderii pensiilor militare din această reformă. Guvernul are acest proiect pe ordinea de zi a ședinței de miercuri. În plus, grefierii se vor putea pensiona cu 5 ani mai devreme, la 60 de ani, iar ei vor putea beneficia și de o serie de drepturi suplimentare, precum spor de vechime, concediu suplimentar sau pensie de urmaș. Astfel, potrivit proiectului pregătit, grefierii pot beneficia, la împlinirea vârstei de 60 ani, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare. Atragem atenția că calcularea pensiei la nivelul ultimului an de activitate înainte de ieșirea la pensie duce de obicei la majorarea artificială a acesteia prin diverse mecanisme, inclusiv prin includerea sporurilor, ceea ce Guvernul va permite în acest caz. Astfel, vor beneficia de pensie de serviciu următoarele categorii de angajați: a) grefieri judiciari, grefieri de ședință și grefieri principali; b) grefieri; c) specialiști IT, specialiști criminaliști și tehnicieni criminaliști. Totodată, vor putea beneficia și următorii angajați: (1) Personalul de specialitate criminalistică este format din experţi criminalişti şi asistenţi criminalişti. (2) Personalul care ocupă funcţii auxiliare de specialitate criminalistică este format din tehnicieni criminalişti şi secretari-dactilografi laborator expertize criminalistice. (3) Personalul prevăzut la alin. (1) și alin. (2) funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice şi al laboratoarelor interjudeţene de expertize criminalistice, denumite în continuare INEC, organizate potrivit legii. În cazul în care cuantumul pensiei de serviciu calculat conform legii va fi mai mic decât cel al pensiei din sistemul de pensii publice se acordă cuantumul cel mai avantajos, prevede proiectul pregătit de Ministerul Justiției. Totodată, Ministerul Justiției vrea să permită grefierilor să se pensioneze cu 5 ani mai devreme, la 60 de ani, și să beneficieze de pensia specială. …. Grefierii vor beneficiază anual de un concediu de odihnă plătit de 35 de zile lucrătoare, față de 30 de zile anterior. Personalul va beneficia și de decontarea cheltuielilor de cazare la structuri turistice de categoria până la 3 stele inclusiv. …. Personalul căruia nu i s-a atribuit locuinţă de serviciu va beneficia de la compensarea diferenţei dintre chiria ce s-ar stabili pentru o locuinţă de serviciu, potrivit legii, şi chiria plătită pe baza unui contract de închiriere încheiat în condiţiile legii. Acest drept nu are caracter salarial şi nu se impozitează. ….Mai mult, statul va da gratuit și haine grefierilor ….” Integral: https://economedia.ro
“PNRR. Proiectul privind reforma pensiilor speciale, amânat două săptămâni în comisia de buget din Senat / Secretar de stat: Anul acesta, partea suportată din buget pentru pensiile speciale este de circa 1,4 miliarde. Pensiile militare însumează 11,1 miliarde lei Proiectul privind reforma pensiilor speciale, inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a primit o amânare de două săptămâni în comisia de buget din Senat, marţi, scrie News.ro. Secretarul de stat în Ministerul de Finanţe, Daniela Pescaru a declarat că, anul acesta, partea suportată din bugetul de stat pentru pensiile speciale este de circa 1,4 miliarde, iar pensiile militare, care sunt plătite din bugetele instituţiilor de apărare, însumează 11,1 miliarde lei. Reprezentantul Ministerului Muncii, Marius-Ilie Stanciu, a declarat că nu se lucrează la un alt proiect de lege la minister, iar proiectul de lege respectă cerinţele din jalonul PNRR. Secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, Daniela Pescaru a afirmat în cadrul dezbaterii din comisia de buget din Senat, că toate măsurile din această lege a pensiilor speciale vor conduce la diminuarea pensiilor. Ea a fost întrebată de cei de la USR care este impactul financiar al legii. „Practic toate pensiile de serviciu care se plătesc din bugetul Ministerului Muncii au două componente, o componentă care reprezintă suma care i se cuvine beneficiarului în funcţie de cât a contribuit pe perioada vieţii active iar diferenţa până la pensia de serviciu, suma care se acordă din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii”, a spus secretarul de stat. „Cu excepţia magistraţilor, toate categoriile de personal, şi aici mă refer la personalul auxiliar din justiţie, la funcţionarii publici parlamentari, la personalul navigant şi diplomaţii şi se reduce procentul de la 80 la 65%, adică astăzi, dacă un diplomat ieşea la pensie, beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 80% din veniturile realizate în ultimele 6 luni de activitate. Aceşti 80%, prin lege, se propune a fi 65%. Dacă e să facem o estimare individuală (..) pentru că actualele pensii ar intra în sistem, recalculate, pe măsură ce se pensionează alte categorii din sistemul respectiv, nu se face o recalculare pentru că ştiţi foarte bine, pensiile sunt un drept câştigat şi este foarte greu să intervii şi să diminuezi, dar contribuţia statului s-ar reduce cu circa 32%, pe această diminuare de procent. De asemenea, pentru anumite categorii de personal, mai creşte şi vârsta de pensionare. Marea majoritate vor putea beneficia de acest drept de pensie la împlinirea vârstei de 65 de ani, se armonizează cu vârsta din sistemul public. V-am dat un exemplu pentru a a scoate în evidenţă faptul că legea are un impact pozitiv pe buget, în sensul că se reduc cheltuielilor, într-un orizont de timp”, a spus Pescaru. Ea a precizat că este foarte dificil de evaluat acest impact bugetar, „pentru că legea este pe viitor, categoriile de beneficiari care urmează să intre în pensie”. „Singura categorie care nu are această diminuare sunt magistraţii, practic, pe legea 303 prin care sunt stabilite pensiile de serviciu pentru magistraţi, rămâne procentul de 80%, singura modificare care s-a făcut a fost că perioada, cele 12 luni care constituie baza de calcul pentru pensia de serviciu rămâne la latitudinea beneficiarului să o aleagă din ultimii 10 ani de activitate”, a explicat secretarul de stat. ….” Integral: https://economedia.ro
“Cristian Popa, membru CA al BNR: Deficitului extern al României nu a mai arătat atât de rău de la marea criză financiară din urmă cu 15 ani …. “Deşi deficitul trebuie redus treptat pentru a nu induce alte şocuri, în cifre absolute deficitul a crescut de la 11 miliarde de euro în 2020 la 26,5 miliarde de euro în 2022. Doar 52% din acest deficit este finanţat de fluxuri stabile non-generatoare de datorie, supranumite “sănătoase” cu un motiv, în scădere de la 90% în 2017. Iar intrările de capitaluri pe termen scurt nu sunt mereu pozitive, pentru că duc la aprecierea nesănătoasă a cursului”, explică Cristian Popa într-o postare pe contul de FB. Recent, şi Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a avertizat că deficitul de cont curent de aproape 10% din PIB este „măricel“ şi impune atenţie, amintind de situaţia dificilă a României de după 2008. Contul curent reflectă relaţia economiei României cu exteriorul, incluzând intrările şi ieşirile de bunuri şi servicii, de venituri şi transferuri curente, iar până în 2008 deficitul de cont curent mare a fost una dintre cele mai importante vulnerabilităţi ale României (penalizată de pieţele externe şi de agenţiile de rating) în condiţiile în care a trecut şi de 13% din PIB. Ulterior, în anii de criză de după 2008 România a fost nevoită să strângă cureaua, deficitul de cont curent ajustându-se puternic şi trecând de la niveluri de peste 10% din PIB în perioada de boom la sub 1% din PIB în 2014. Cristian Popa afirmă că în condiţiile deficitului actual trebuie privită cu atenţie aprecierea cursului. “Atunci când cursul se apreciază este perceput de populaţie ca o evoluţie pozitivă, însă când la nivel fundamental ai deficit atât de mare, bineînţeles că nu este neapărat de lăudat evoluţia, devine o preocupare şi cere atenţie sporită. Ideea conform căreia cursul este fix nu este corectă. În plus, aprecierea nu contribuie la rezolvarea problemei, mai degrabă contrariul, o intensifică, importurile devenind mai ieftine şi exporturile mai scumpe. Deci…atenţie la neatenţie”, concluzionează Cristian Popa. ….” Integral: https://www.zf.ro
“”Mache” pentru DNA, habarnist sau mincinos? Interviul rușinos al candidatului care nu poate explica de ce candidează …. Fostul procuror șef Crin Bologa a reluat în linii mari datele din bilanțul pe 2022 și a prezentat un proiect de relansare, după reconstrucția unei instituții pe care a reușit să o stabilizeze după atacurile sălbatice ale politicului și CCR. Și tocmai pentru că instituția este acum stabilizată, miza șefiei ei redevine mare. Sigur, noile legi ale justiției pot anihila cu mult mai ușor, cu mâna președintelui de instanță, orice judecător sau complet incomod. Dar nu chiar pe toți. Și mai sunt periculoasele acorduri de recunoaștere a vinovăției. După audierea de peste două ore a dlui Bologa, a urmat extrem de interesanta audiere a contracandidatului său, dl procuror Marius Voineag, căruia surse din sistemul judiciar îi atribuie afirmația că este deja câștigător al funcției. Dl Voineag a refuzat să infirme această informație pe surse. Poate cel mai edificator a fost finalul interviului domniei sale, mai precis întrebarea psihologului din comisie despre resortul intern, motivul, nevoia care l-au împins să scrie proiectul. În ce constă, până la urmă, nevoia de schimbare la DNA, cât timp în același proiect dl Voineag scrie și ce vrea să facă, și de ce nu poate să facă ce ar vrea? Dl Voineag nu a fost în stare să dea un răspuns coerent (minutul 1:20:21). …. Nu e nicio mirare că dl psiholog nu a înțeles ce vrea dl Voineag de la DNA, cât timp prezentarea de până atunci a fost o combinație de lozinci, platitudini și citate din autori străini, probabil pentru impresionarea ministrului. Doar că nu a prea ținut minte numele celor citați, pe care le căuta mereu pe foi. Grav este că dl candidat Voineag și-a fundamentat autodeclaratele puncte cheie ale proiectului pe neadevăruri, minciuni sau crase lacune de documentare. Cum ele au generat enervare printre procurorii DNA care au urmărit interviul, am cerut Parchetului o serie de precizări oficiale pentru a lămuri adevărul. Spune și repetă dl Voineag că două sunt obiectivele la care nu ar renunța cu niciun chip: recuperarea produsului infracțional și prevenția, care acum ar fi profund deficitare. Sigur, teme de impact, care dau bine, dar niciuna de competența DNA. Despre prevenție prima a vorbit dna Kovesi, recomandând autorităților să citească hotărârile judecătorești de condamnare pentru a afla unde sunt breșele care trebuie astupate. Nimănui nu i-a trecut însă prin cap, asemeni dlui Voineag, ca DNA să facă sinteze și analize pentru prevenție. Adică decât să ancheteze, mai bine se ocupă de teze și sinteze, înțelegem. Având în vedere că dl Voineag ar dori și o reorganizare a DNA, cam ce ar fi puși procurorii să facă de viitorul posibil șef? De ce nu face asemenea sinteze CSM, unde soția dlui Voineag a fost adusă și promovată în mandatul de președinte al dnei Savonea? În ceea ce privește prejudiciile, nu procurorii anticorupție le recuperează. Ei au obligația să identifice bunuri, sume de bani, produse ale infracțiunii și să instituie măsuri asigurătorii, să le indisponiblizeze. …. Ce se întâmplă cu prejudiciile din hotărârile definitive ar trebui să întrebe dl Voineag la Finanțe, de exemplu. Apoi, dl Voineag se arată superior nemulțumit de activitatea DNA: plafonată cantitativ, mediocră calitativ și cu resursele insuficient de bine folosite. Invitat să indice trei modalități concrete de mai bună folosire a resurselor, dl Voineag nu a reușit. Este ironic că nemulțumirea privind anticorupția vine de la șeful adjunct al structurii care a preluat anchetele magistraților, SUPC din PICCJ, și care, de la înființare – azi, mâine un an de zile – nu a produs niciun rechizitoriu. Nici măcar unul. …. Una dintre principalele nemulțumiri ale dlui Voineag este că DNA nu ar fi făcut decât 38 de investigații financiare. Fals! Potrivit datelor oficiale pe care le-am solicitat DNA, Biroul de Analiză a Informațiilor și Investigații Financiare și-a început activitatea în 2022 și a realizat nu 38, ci 124 de lucrări. Dar nu numai acest birou face investigații financiare în DNA, ci și Serviciul Specialiști, procurorii de caz și ofițerii de poliție judiciară. Una peste alta, anul trecut 795 de lucrări, doar de 10 ori mai multe decât credea/spunea/mințea dl Voineag. Dl candidat este nemulțumit de pregătirea profesională a procurorilor DNA care ar cam avea nevoie de perfecționare și, când colo, doar 22 de procurori ar fi avut parte așa ceva anul trecut. Altă minciuna/lipsă de informare. 22 au făcut cursuri la INM, pentru că acestea au fost locurile. ….Nu mă întreb ce resort l-a împins pe dl Voineag să candideze, ci mă întreb cine e resortul care l-a împins pe soțul dnei Voineag de la CSM să încerce să ocupe DNA.……..” Integral: https://spotmedia.ro
“Fact checking: Ce înseamnă adâncirea canalului Bâstroe? Seacă Delta? Dispar sturionii? Și ce poate să facă România – soluția de compromis Interviu video .... Avem în prezent această solicitare a Ucrainei adresată Comisiei Europene pentru includerea brațului Chilia și a segmentului Bâstroe, care e ultimul segment la vărsarea în Marea Neagră, în rețeaua europeană de transport naval, tocmai ca să le permită, cel puțin temporar, circulația navelor cu pescaj marin direct către porturile lor. Este vorba de Chilia Nouă și Izmail. Și aici aflăm din presă, chiar de la doamna Adina Vălean care este comisarul european pentru Transporturi, care a zis ceva de felul: “am primit această cerere oficială, însă acest lucru nu este decizia Comisiei Europene, fără un acord al celeilalte țări riverane, care este România. Ăsta e motivul pentru care am formulat o întrebare clară României, care ne-a răspuns cu toate argumentele de mediu, că nu este de acord și nici nu consideră necesar”. …. Vedem o listă de patru puncte pe care le-aș enumera de la început. Este vorba despre Pădurea Letea, care ar avea de suferit, despre circulația sturionilor, de colmatarea brațului Sulina, adică s-ar colmata calea principală de acces maritim, iar a patra ar fi scăderea nivelului apei, eventual chiar secarea Deltei. Să recunoaștem, toate aceste presupuse consecințe sunt foarte grave. Dacă ar fi adevărate, mai ales la pachet, ar fi un adevărat dezastru. Însă, sincer, niciuna nu stă în picioare la o analiză științifică serioasă. Pe scurt, pădurea Letea, ca și Pădurea Caraorman, care desigur sunt foarte valoroase ecologic, ecosistemele de acolo forestiere sunt foarte valoroase, sunt practic condiționate de nivelul pânzei freatice și de nivelul local al apei, care nivel local depinde de nivelul Dunării și de nivelul Mării Negre. Așadar, oricât de adânci sau de puțin adânci sunt brațele Sulina sau Bâstroe, nu avem un impact direct asupra pădurii Letea. Iar dacă e să fie, adică să spunem nu că draghează, ci presupunem că ar construi niște jetiuri, lucru complet indezirabil, dar dacă ar face așa ceva, nivelul chiar ar crește, adică pentru Letea ar fi puțin mai bine. Dar nu despre asta este vorba, oricum nu este un impact negativ, chiar dacă ar face niște astfel de construcții, impactul ar fi un pic pozitiv. Despre sturioni nu sunt specialist, dar totuși am stat puțin de vorbă cu oameni care se ocupă, inclusiv cu pescari. Și punctul de vedere unanim este că impactul este extrem de redus, în general doar pe perioada dragării – în acele zile, sigur că da. Dar mai departe, pentru ei, ruta de migrație este intactă. Nu contează prea puțin că apa este puțin adâncă sau foarte adâncă în zona gurii de vărsare sau pe braț, mai departe, deci nu vorbim de un impact. Despre colmatarea Sulinei: am auzit de curând punctul ăsta de vedere, de la autorități, de la AFDJ, de la Ministerul Transporturilor, că deja avem probleme pe bara gurii Sulina. Serios? Vorbim în realitate de faptul că după un an de secetă, în sfârșit, Dunărea a crescut întâmplător în mod natural. Chiar am venit din Deltă acum câteva zile și poți să vezi Delta plină de apă – tulbure, normal, apă cu sedimente, s-au topit zăpezile și a și plouat foarte mult. Și atunci sigur că intensitatea proceselor sedimentare, nu a colmatării, ci a depunerilor aluvionare din zona gurilor de vărsare a crescut, în aceste săptămâni, este un proces sută la sută 100% natural, nu poate fi legat în niciun fel de dragajele de pe Bistroe, despre care încă nici nu știm dacă au avut loc și unde au avut loc, pe Bâstroe. Iar ultima “problemă”, asta cu secarea Deltei și cu rămânerea brațelor “românești” fără apă, iarăși este o trăsnaie!, fiindcă Chilia, care a avut 70%, în secolul 19, din totalul debitului Dunării, a tot scăzut organic până la un punct. De ce? Fiindcă este brațul cel mai lung, are în jur de 110 kilometri, celelalte sunt mai scurte și atunci trag natural mai multă apă. Mai mult, în 2004, când a început diferendul cu Ucraina, România, unilateral, fără să consulte partea ucraineană, a construit un dig transversal pe brațul Chilia, în dreptul Ceatalului Ismail, adică unde începe Delta și în felul ăsta a contribuit la redirecționarea unei părți din ape către brațul Tulcea și apoi către Sulina și Sfântul Gheorghe. Lucrul acesta, vă spun sincer, a fost benefic, dar felul în care a fost făcut n-a fost în regulă. …. Pericolul real este general, este creșterea artificializării Deltei Dunării, ceea ce este complet de nedorit într-o astfel de rezervație a biosferei. Categoric nu e bine să ai, nu una, ci două căi navigabile maritime, cu tot ce presupun ele, adică dragaje periodice – fiindcă trebuie s-o faci periodic, de cele mai multe ori sezonier, lunar sau multianual. Acolo (n.r. pe Bâstroe) chiar ar trebui să fie făcute cu o periodicitate încă mai ridicată decât la Sulina, fiindcă vorbim de un șelf continental cu pantă foarte mică, în care foarte rapid are loc colmatarea. La fel, este vorba de circulația maritimă, de valurile și curenții costieri, care sunt mai slabi și atunci redistribuirea sedimentelor este mai lentă. Așadar, acolo este o gură, ca să fim sinceri, de vărsare greu de întreținut, care presupune cheltuieli mult mai mari decât la Sulina și automat și un impact continuu. …. Eu văd foarte multe minciuni în spațiul public și cred că acest lucru este efectiv aproape o trădare, fiindcă e o contaminare inutilă care nu poate să prejudicieze decât foarte grav interesele reale ale României, inclusiv direct cu Ucraina în a administra Delta Dunării. Un exemplu: avem o rezervație a biosferei, deci patrimoniu UNESCO și o administrație a acestei rezervații. Este cumva și Ucraina parte a ei (n.r. nu)? Adică Dacă admitem că Delta are o parte, mult mai mica, pe teritoriul ucrainean, ne-am gândit la faptul că e necesar din start să avem o integrare decizională, comunicațională? Lucrurile sunt în prezent extrem de prost făcute (n.r. de către partea română), dar avem pretenții foarte mari când suflă vântul mai tare…….” Integral: https://spotmedia.ro
“Relațiile România – Ucraina Până în 2014, Ucraina a fost privită de la București ca un pion al Federației Rusiei în Europa de Est și, mai ales, în Republica Moldova. Relațiile României cu Ucraina au fost mai degrabă reci, din cauze istorice, pierderile teritoriale ale României în urma ultimatului sovietic, din 1940, dar și din motive apărute după căderea comunismului. Trei probleme mari au afectat relația bilaterală: drepturile comunității românești din Ucraina, delimitarea platoului continental al Insulei Șerpilor și construcția în Delta Dunării a canalului Bâstroe. După 1989, relația României cu statele din fostul spațiu comunist a fost marcată fie de rusofobie, fie de teama liderilor politici români care au pus mâna pe putere după decembrie 1989, de a fi asociați cu Rusia. …. În 1991, când Ucraina Sovietică a anunțat referendumul pentru declararea independenței, Guvernul și Parlamentul român au emis declarații similare prin care negau dreptul Kievului de a consulta populația din teritoriile care aparținuseră României: …. După cum a remarcat istoricul Armand Goșu, spre deosebire de Polonia, România a preferat să abordeze relațiile cu Ucraina din perspectivă naționalistă: „În vreme ce în Ucraina se desfăşurau primele alegeri prezidenţiale şi referendumul pentru independenţă, la Bucureşti, în Parlament, se vota o rezoluţie de condamnare a Pactului Molotov – Ribbentrop care cerea restituirea teritoriilor care au aparţinut României Mari. Polonia, care a dispărut în urma Pactului sovieto-nazist din 1939, s-a uitat spre viitor, România […] s-a uitat spre trecut”.[3] ….. După 1992, România a figurat constant printre amenințările la adresa securității naționale a Ucrainei (conform Strategiei Naționale de Securitate a Ucrainei[8]), pe fondul declarațiilor făcute la București cu privire la nedreptatea istorică făcută României prin Pactul Ribbentrop-Molotov, care sugera revendicări teritoriale. De cealaltă parte, Bucureștiul privea, la rândul său, cu neîncredere, Ucraina, pe care o bănuia că alimentează mișcarea separatistă din Transnistria[9]. …. Chiar dacă, prin tratatul bilateral, a fost formată o comisie mixtă inter-guvernamentală pe tema situației minorităților, cele șapte întruniri nu au adus vreo soluție acceptabilă și, implicit, o îmbunătățire a relațiilor dintre cele două țări. Pentru disputa asupra delimitării platoului continental al Insulei Șerpilor, România, având acordul Ucrainei prin anexa la tratatul din 1997, a apelat la Curtea Internațională de Justiției de la Haga, după cele 34 runde de negocieri bilaterale, între 1998 și 2004. În interpretarea Bucureștiului, decizia CIJ din 2009 a dat câștig de cauză României, însă disputele au continuat, de data acestea pe tema transportului pe Dunăre. …. Autodeclarat „președinte jucător”, Băsescu a anunțat, chiar la începutul primului mandat, că obiectivul său, pe lângă aderarea României la UE, este crearea unei axe București – Londra – Washington și a mizat pe parteneriatul strategic cu Statele Unite. Conform unuia dintre consilierii prezidențiali ai lui Băsescu, România a intrat într-o competiție acerbă cu Polonia pentru amplasarea primelor elemente ale scutului anti-rachetă, pe care-l considera drept cea mai serioasă garanție de securitate pentru România.[21] …..Un nou punct de cotitură în relațiile bilaterale a fost anul 2014, după Euromaidan și anexarea Crimeii de către Rusia. După începerea violențelor în timpul protestelor la Kiev, România a avut un mesaj coordonat cu cel al statelor occidentale, în care a condamnat violențele și a îndemnat la dialog între președintele Ianukovici și forțele de opoziție. Existau însă în discursurile de la București, nuanțe care indicau spre o poziție anti-Euromaidan: apelul lui Băsescu la liderii opoziției de la Kiev să se delimiteze de elementele radicale violente, declarația ministrului de Externe Titus Corlățean, în fața Grupului de Vișegrad, față de abrogarea legii minorităților și chiar un comunicat al Ministerului de Externe, care anunța că urmărește cu îngrijorare evoluția acestei legi. [37] Nici în această situație, România nu a reușit să devină un actor regional, limitându-se la aceleași teme care marcaseră relația cu Ucraina până atunci: …. La finalul mandatelor președintelui Băsescu nu s-a făcut nici un audit, nu a existat o analiză a eficienței acestei politici în relația cu Federația Rusă și Ucraina. Nu sunt clare nici obiectivele fixate în programele de guvernare, nici în ce măsură au fost sau nu realizate. În regiunea estică, politica externă a României s-a limitat la Republica Moldova, în pofida ambițiilor României de a deveni un actor regional mai important decât Polonia. …. Nu doar legăturile politice dintre cele două țări au fost la un nivel scăzut, atât înainte cât și după 2014, ci și cele economice și socio-culturale. Spre deosebire de Polonia, unde peste 1,3 milioane de ucraineni au emigrat și au găsit un loc de muncă, România nu a fost un punct de atracție pentru cetățenii din țara vecină și nici măcar pentru enticii români din Ucraina. ….” Integral: https://www.contributors.ro
“Ultima cacealma a lui Vladimir Putin: suspendarea tratatului de control al armelor nucleare. „E strategia nebunului pe plan internațional” Anunțul președintelui rus privind suspendarea tratatului New Start de control al armelor nucleare cu SUA ar putea duce la o nouă cursă a înarmării Analiștii militari sunt de părere că anunțul președintelui rus privind suspendarea ultimului tratat de control a armelor nucleare cu SUA nu reprezintă decât un nou șantaj din partea liderului de la Kremlin prin care urmărește să acopere incapacitatea armatei ruse de a câștiga războiul împotriva Ucrainei. …. Analiștii militari sunt de părere că printr-o astfel de decizie, deocamdată de suspendare a acestui tratat, și nu de denunțare a lui, devine evidentă lipsa de încredere și de dialog între Moscova și Washington prin faptul că vor fi oprite mijloacele de control reciproc în privința arsenalului nuclear. Generalul maior în retragere, Dan Grecu, a declarat pentru FANATIK că Rusia este în fapt avantajată de acest tip de tratate în condițiile în care ea deține mai multe arme nucleare, însă, potrivit acestuia, această decizie este una dintre puținele opțiuni rămase pentru Vladimir Putin în condițiile eșecurilor armatei ruse pe câmpul de luptă. …. „Logica ieșirii din această înțelege este logica ieșirii din controlul asigurat de acest tratat – vorbim de un control reciproc atât a numărului de mijloace nucleare existente de ambele părți, cât și un control al acestora în bazele lor de lansare, în Montana la americani, prin Siberia la ruși și pe unde mai sunt aceste baze. Prin faptul că ei ies din acest tratat practic, în opinia mea, vor să pună o presiune pe Occident – că nu ne mai controlați voi pe noi și că facem ce vrem cu ele și că vom dezvolta aceste capacități. Ceea ce este greșit, ei având întotdeauna mai multe focoase nucleare decât americanii. Balanța în fapt, este una doar ruso-americană, și nu una globală, în care să intre și celelalte puteri NATO. Anglia, Franța nu intră în această balanță ce limitează la 1.550 de mijloace operaționale. Această măsură împiedică doar controlul reciproc, ceea ce reprezintă o măsură de încredere reciprocă. Practic este o retragere dintr-o acțiune de control ce viza înarmarea suplimentară cu arme nucleare și este luată de Vladimir Putin în lipsa oricărui alt argument sau opțiune de a contracara ceea ce el nu poate să facă în Ucraina”, a declarat, pentru, FANATIK, generalul-maior (r) Dan Grecu. ….” Integral: https://www.fanatik.ro
“Ucrainenii au adâncit degeaba canalul Bîstroe. Românii l-au înfundat cu peturi Ne-am agitat degeaba! Furia românilor după ce ucrainenii au adâncit pe șest canalul Bîstroe s-a dovedit inutilă, pentru că în dimineața aceasta canalul a devenit inutilizabil, în urma unei viituri imense cu peturi din România. Experții spun că adâncirea canalului a dus la creșterea vitezei apei în amonte, așa că peturile au luat-o brusc la vale, într-o avalanșă de Neumarkt imposibil de stăvilit. Ucrainenii estimează că e nevoie de câteva decenii ca să elibereze canalul de peturile și răgăliile venite dinspre români…. Un alt efect al colmatării canalului Bîstroe este pe celelalte brațe ale Dunării e curățenie lună, peturile fiind luate de curenți și duse înspre zona unde s-au făcut lucrările. ”În prezent, se mai poate naviga doar pe la Sulina, dar atenție la pirați”, explică ministrul de externe Aurescu. ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Medicul Dan Tesloianu falsifica acordul pacienților pentru implantarea dispozitivelor medicale de la pacienți decedați, acuză procurorii
Formularele privind „Consimțământul informat al pacientului” erau modificate după semnarea de către pacienți, fără ca aceștia să știe, cu un pasaj scris de mână prin care și-ar fi dat acordul pentru pentru implantarea unor dispozitive refolosite, susțin procurorii în referatul prin care au cerut arestarea cardiologului Dan Tesloianu….”
https://www.libertatea.ro/stiri/medicul-dan-tesloianu-falsifica-acordul-pacientilor-pentru-implantarea-dispozitivelor-medicale-de-la-pacienti-decedati-acuza-procurorii-4457106
In sfarsit, s-a pins ideea completa si-a fost introdusa in maniera potrivita, clara in spatiul public romanesc:
https://www.europafm.ro/judecata-de-joi-cu-cristian-tudor-popescu-bastroe-nu-e-ucraina/
Buna ziua 😆
“FOTO Reportaj în Veneția: Prețurile la control, ponturi pentru turiști / Pensionat la 38 de ani din armata română, cântă într-un restaurant lângă Grand Canale: Dacă e sezon fac 100 de euro pe zi / Asaltul oamenilor de afaceri chinezi ….”
https://www.g4media.ro/foto-reportaj-in-venetia-preturile-la-control-ponturi-pentru-turisti-pensionat-la-38-de-ani-din-armata-romana-canta-intr-un-restaurant-langa-grand-canale-daca-e-sezon-fac-100-de-euro-pe-zi-as.html
“Breaking news. Colaborare fără precedent – giganţii Orange şi Vodafone anunţă că au ales România pentru a face teste în comun pentru construcţia de reţele 5G şi cu alţi furnizori decât Ericsson, Huawei sau Nokia. Primele teste “în mediul rural, lângă Bucureşti”.>, este compoenta electronică ce îi spune antenei mută pe frecvenţa cealaltă, deci face un management al spectrului radio şi dă comanda cu ce putere să emită, şi lucruri pure de gestioare a unui semnal radio; al treilea element este base band unit – este ceea ce asigură legătura staţiei radio cu restul reţelei şi pe de altă parte gestionează radio unit-ul.> între echipamente de la doi furnizori diferiţi. Lucrurile se complică sau devin imposibile. Acest lockin, acest black box creează toată problema de care spuneam.”
….“Astăzi, Orange şi Vodafone au convenit să construiască o Reţea de Acces Radio (RAN) deschisă, cu partajarea RAN în zonele rurale din Europa în care ambele companii deţin reţele mobile. Este pentru prima dată când două companii au convenit să partajeze reţele Open RAN în Europa. Primele site-uri comerciale care urmează să fie implementate în cadrul acestei înţelegeri sunt planificate să înceapă anul acesta într-o zonă rurală din România, lângă Bucureşti. Acestea vor oferi o experienţă reală iniţială a acestui nou model operaţional bazat pe integrarea hardware-ului şi software-ului de la mai mulţi furnizori, pregătind terenul pentru implementări la scară largă. Orange şi Vodafone lucrează în prezent la selectarea individuală a furnizorilor strategici pentru această fază iniţială de construcţie”, au anunţat miercuri cele două grupuri de telecomunicaţii. …. “Staţiile radio pe care le vedeţi pe turnuri sau pe o scară de bloc, care dau semnal telefoanelor mobile, au practic 3 mari piese componente – este antena radio – care e ca o tablă, ca la maşină, nu este un element smart; a doua piesă este <
Radio unitul şi base band-ul vin astăzi ca o cutie neagră de la producători, Dacă ai mers la drum cu un furnizor într-o localitate trebuie să rămâi cu el toată localitatea pentru că altfel este foarte greu să faci <
Soluţia giganţilor din telecom este dezvoltarea unor reţele deschise de telecom, practic dezvoltarea unui ecosistem în care diferiţi producători de echipamente şi de soft să poată oferi diferite segmente de infrastructură, ca o completare sau alternativă la Nokia şi Ericsson…..”
https://www.zf.ro/business-hi-tech/breaking-news-colaborare-precedent-gigantii-orange-vodafone-anunta-21634700
https://www.g4media.ro/ciolacu-dupa-criticile-lui-iohannis-pe-subiectul-bistroe-cred-ca-ne-am-castigat-cu-totii-dreptul-de-opinie-asta-nu-inseamna-ca-suntem-pro-rusi-am-mai-trait-un-moment-in-pandemie-cu-izoletele-si-t.html
Dupa Bastroe, urmatoarea ingrijorare (la un moment dat) simulata a proxies romanesti ai orcilor criminali moskoviti va fi “cum sa ne ia Ukraina pe Transnistria, care e pamant romanesc / moldovenesc?
Un vomitiv sa-si ia 🙂 , ce spunea Eminescu: “… De la Nistru pân’la Tisa
Tot românul plânsu-mi-s-a…”. Transnistria nu-i pamant romanesc. E o adaugitura a criminalului stalin la Moldova, ca sa aibe prilej de dezbinare si interventie armata oricand in zona.
Pai sa nu se bage in seama si orcii horhysti ardeleni ii discutia cu Bastroie?… chiar ma miram de ce intarzie cand indicatiile de la orcul budapestan sunt clare pe subiect…
https://ziare.com/reac-ia-lui-kelemen-hunor-privind/kelemen-hunor-canalul-bastroe-lucrarile-oprite-1790518
Orcii ar fi in stare sa foloseasca chiar acorduri CSI la care Moldova a fost obligata sa adere in trecut ca sa justifice invazie in vreo forma (ocupare aeroport Chisnau, banditi, etc)… Bineinteles, Transnistria este un alt argument al orcilor, cum ca ar fi invadata de Ucraina (e plin twitter pe trends din astea)
https://www.g4media.ro/moldova-incepe-procesul-de-denuntare-a-mai-multor-acorduri-semnate-in-cadrul-csi-comunitatea-politica-dominata-de-rusia.html
“FOTO Trenuri dirijate cu prăjina: Ucrainenii au redeschis o cale ferată cu România, dar la noi trenul s-a blocat în cablurile de electricitate….”
https://economie.hotnews.ro/stiri-industrie_feroviara-26101967-foto-trenuri-dirijate-prajina-ucrainenii-redeschis-cale-ferata-romania-dar-noi-trenul-blocat-cablurile-electricitate.htm
Buna ziua .
Maresc pensile speciale, fac autostrăzi ( cioturi) care se surpeaza , nimeni nu vede furtul colosal din sistemul de asigurări, medici scot aparate din morți și le implantează in vii, alba- neagra cu pensile speciale civile și militare că prea multi ar rămâne fără chilipir , încasează anul trecut cu 20 miliarde lei mai mult decât planificat și reușesc să facă un deficit bugetar de 80 miliarde lei.
Practic 20 + 80 = cat deficitul făcut de Citu- wow- Superman la începutul pandemiei.
Real, nici o reformă. Din contra. Umflarea cheltuielilor bugetare colosala.
Se vede deja în dobânda de platit anuală. Și va creste garantat.
E rău să fi prost, pe funcții și să nu înveți nimic din falimentul grecilor.
Stat eșuat e puțin spus.
E evident di falit dar ținut în picioare de alții datorita războiului la granița.
Multe gunoaie fac umbra solului pe-aici…
https://www.g4media.ro/eurobarometru-romanii-sunt-europenii-care-se-impotrivesc-cel-mai-mult-ajutorului-dat-ucrainei-de-ue-dupa-invazia-rusa-romanii-si-bulgarii-fac-cele-mai-mici-economii-la-consumul-de-energie.html