Revista Presei – 18 iulie.””Sindromul crocodilului”- urechi cât mai mici, gură cât mai mare- este dominant în administrația publică. Aceștia, noua boierime, s-au transformat într-o minoritate ajunsă în postura de a călări, fără nicio jenă, statul. Loialitatea față de cei care i-au plantat capătă forma deificării.”
18/07/2023 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de marti, 18 iulie! Valul de căldură se va intensifica, au anunțat meteorologii, în prognoza meteo. Potrivit ANM, pe lângă caniculă, 11 județe din nord-vest sunt vizate de vijelii. În Crișana, Banat, Oltenia, Muntenia și în sudul Moldovei valul de căldură va persista, iar canicula se va intensifica. Temperaturile maxime anunțate sunt în general de 38 – 39 gr, iar disconfortul termic va fi accentuat, în timp indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăși pragul critic de 80 de unități. Temperaturile minime se vor situa între 18 și 24 gr. Bucuresti: 37/22 gr.C.
“Scumpirile record din 2022 au tăiat din puterea de cumpărare a românilor, dar nu din câştigurile companiilor. Profitul net al mediului de business e la maxim istoric, iar pierderile la minim Scumpirile record din 2022, de la energie la alimente şi de la călătorii la transporturi, au tăiat din puterea de cumpărare a românilor, dar nu şi din câştigurile companiilor. Iar asta într-o perioadă în care atât local cât şi global se vorbeşte despre greedflation, o combinaţie de lăcomie şi inflaţie, greu de tradus în limba română. Mai exact întrebarea retorică ce s-a tot adresat a fost: este inflaţia atât de mare sau companiile au găsit o scuză să îşi rotunjească profiturile? Datele financiare par să ofere un prim răspuns. Cifrele oficiale privind evoluţia mediului de business în 2022 arată că firmele locale au raportat cel mai mare profit cumulat de până acum şi cele mai mici pierderi nete din ultimii ani. Astfel, soldul net al profitului (diferenţa dintre profit şi pierderi) a sărit de pragul de 200 mld. lei, dublu faţă de 2020 şi cu 32% peste nivelul din 2022. …. De altfel, au fost şi mai mulţi antreprenori şi executivi care au recunoscut că scumpirile au fost de multe ori nejustificate. ….” Integral: https://www.zf.ro
“Premierul Ciolacu are de ales: ori majorează acum taxele şi impozitele plus reducerea cheltuielilor bugetare, ori vinde toată Hidroelectrica ca să facă rost rapid de 40 mld. lei, cât este gaura bugetară. Sau poate să nu facă nimic, dar aruncă în aer stabilitatea economică, politică şi socială a României, adică practic ne aruncă într-un război Nimeni nu vrea majorări de taxe, impozite, nimeni nu vrea introducerea altor taxe, şi pe bună dreptate. Chiar şi preşedintele Iohannis, care de obicei este extrem de laconic, a reamintit publicului că nu susţine majorarea taxelor şi impozitelor. Companiile, organizaţiile patronale, camerele de comerţ, brokerii, adică toată lumea businessului, avertizează că orice modificare a sistemului fiscal în sensul majorării de taxe şi impozite sau eliminarea facilităţilor fiscale – IT, construcţii, agricultură şi industrie alimentară – va arunca în aer economia. Dar înainte ca economia să fie dinamitată de schimbarea fiscalităţii, situaţia catastrofală actuală a bugetului de stat va arunca în aer în câteva luni echilibrul economic, politic şi social. Dacă nu se ia acum vreo măsură fiscală, gaura bugetară din acest an se îndreaptă spre 40 de miliarde de lei, dacă nu chiar 50 de miliarde de lei. Iar această gaură bugetară se adaugă la deficitul bugetar bugetat deja, de 68 de miliarde de lei, adică vom avea o gaură totală de peste 100 de miliarde de lei, adică peste 20 de miliarde de euro. Acum câteva luni, când gaura bugetară suplimentară era de 20 de miliarde de lei, guvernatorul BNR Mugur Isărescu spunea că acest lucru este o obscenitate. Când ne îndreptăm către o gaură suplimentară de 40 de miliarde de lei, adică direct în zid, ce va mai spune Isărescu? Din punct de vedere fiscal, al deficitului bugetar, al încadrării în parametrii bugetari asumaţi la începutul anului, anul 2023 este compromis, este pierdut. Conform calculelor, deficitul bugetar se îndreaptă spre 7% din PIB, faţă de 4,4% cât era estimat. Ca să crezi că poţi să strângi din piaţă în a doua parte a anului 40 de miliarde de lei în plus fără să faci nimic, fără majorări de taxe şi impozite şi fără reduceri de cheltuieli, este o iluzie. Economia nu poate creşte peste noapte ca să ai mai multe venituri la buget decât cele prognozate, şi oricum economia este în pierdere de viteză destul de accelerată. ….” Integral: https://www.zf.ro
“Analiză ZF. Cu dus şi întors: salariile angajaţilor din construcţii au crescut de trei ori în zece ani, dar, prin facilităţile fiscale, ei nu contribuie la Pilonul II de pensie. „Oamenii se bucură la câştiguri imediate, pentru că se gândesc că mai târziu văd ei ce fac“ ♦ „Este importantă reintegrarea în sistem a salariaţilor din construcţii, agricultură şi industria alimentară, care în prezent sunt exceptaţi de la obligaţia contribuţiei la Pilonul II până în 2028 şi care, din acest motiv, îşi vor vedea pensiile private diminuate“, transmiteau recent reprezentanţii Asociaţiei Pensiilor Private (APAPR). Salariul mediu brut lunar din domeniul construcţiilor a crescut, an la an, în perioada 2014-2023 cu un ritm cuprins între 3% şi 42%, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor disponibile pe platforma Tempo a Institutului Naţional de Statistică. …. Astfel, dacă în aprilie 2014 salariul mediu net din construcţii era de 1.267 de lei, în iunie 2023 această medie a ajuns la 4.348 de lei, adică o creştere de peste trei ori. ….” Integral: https://www.zf.ro
“Impozitarea bacșișului, un eșec total! Câte venituri a încasat statul … Din ianuarie şi până în mai, 6 milioane de lei a colectat statul român din impozitarea bacşişului. Jumătate din această sumă a fost virată de cafenelele, barurile şi restaurantele din Bucureşti. Impozitarea bacșișului a fost un eșec Mai mult de jumătate din această sumă, adică 3,2 milioane de lei, provin din impozite reținute și plătite de barurile și restaurantele din București. …. Datele privind veniturile statului din impozitarea bacșișului arată un eșec al acestei măsuri, întrucât există județe în care sumele plătite ca impozit sunt foarte mici. Chiar dacă practica plății bacșișului în afara bonului fiscal pentru a evita impozitul este încă răspândită în multe locuri, inclusiv în București, pare că legislația intrată în vigoare la 1 ianuarie a fost în mare parte ignorată. Mulți clienți continuă să ofere bacșiș în numerar, fără a-l evidenția pe bonul fiscal, considerându-l un cadou pentru chelner, în urma căruia statul nu va primi și o parte de 10%. ….În primele cinci luni ale anului, sume mici de impozit pe bacșiș au fost plătite în 9 județe din România. Acestea includ județe precum Vaslui, Sălaj, Vrancea, Tulcea, Satu Mare, Ialomița, Caraș-Severin, Giurgiu și Buzău, unde nivelul de impozitare a fost sub 10.000 de lei. ….” Integral: https://newsweek.ro
“Ce salarii au șefii de la Consiliul Legislativ? Președintele instituției, Florin Iordache, fostul ministru al Justiției în guvernul Grindeanu și susținătorul OUG 13, a primit 2.500 euro pe lună în 2022 Consiliul Legislativ se numără printre instituțiile controlate de Parlament, unde șefii Consiliului Legislativ primesc salarii de mii de euro. Consiliul Legislativ este condus de Florin Iordache, fost deputat PSD și fost ministru al Justiției în guvernul Grindeanu, din perioada Dragnea, cunoscut pentru că a semnat celebra ordonanță 13 care instituia un prag de 250.000 de lei de la care abuzul în serviciu devine infracțiune. Florin Iordache a încasat de la Consiliul Legislativ un salariu anual de 153.312, adică 12.776 lei pe lună (peste 2.500 de euro), la fel ca salariul încasat în 2021, potrivit declarației de avere. Iordache deține o casă de locuit în județul Ilfov, localitatea Bragadiru, de 238 metri pătrați, un teren intravilan în aceeași zonă de 450 metri pătrați. Acesta mai deține două mașini Volkswagen Golf 1200, din 2013, și o Toyota C HR din 2010. Acesta deține titluri de stat, împreună cu soția, în valoare de 97.500 euro. Iordache mai deține patru conturi bancare, cel mai mare având un sold de 254.000 de lei. Mariana Moț, președintele Consiliului Legislativ, a încasat anul trecut un salariu de 116.808 lei, adică 9.734 lei pe lună (aproape 2.000 euro), la fel ca în 2021. Aceasta a mai încasat anul trecut un salariu de la Curtea de Apel Craiova de 46.936 lei, la care se adaugă și o pensie de 294.173 lei, în creștere față de 2021, când a primit o pensie de 272.942 lei. În declarația de avere Mariana Moț deține o casă de locuit în Olt de 158 metri pătrați, un cont bancar de 120.026 lei, două depozite bancar în valoare de 75. 000de euro și 125. 000 lei și titluri de stat în valoare de 497.736 lei. Toni Greblă, președintele secției de Drept Privat, care a fost în 2022 prefect al Bucureștiului, a încasat venituri de la Consiliul Legislativ de 116.808 lei, același salariu ca în 2021. Acesta a mai primit o indemnizație de 47.150 lei de la Senat anul trecut, la care se adaugă o indemnizație de 272.000 lei pe legea 341/2004 și indemnizație pe lege specială de 12.300 lei. ….” Integral: https://economedia.ro
“Stocarea de la prosumatori la geopolitică. Prosumatorii de fapt vor crește facturile A fi prosumator este un lucru bun. Politicile de incurajare a prosumatorilor sunt bune dar trebuie făcute cu cap. Avem 900 de MW capacitate instalată de prosumatori. Mai urmează încă câteva sute de MW ce vin din ultimul program AFM destinat lor. Problemele nu sunt ale lor ci ale companiilor de distribuție. Fiecare mare distribuitor s-a trezit că în timpul zilei are un surpus de câteva sute de MW cu care nu are ce face, deoarece nu are posibilitatea de echilibrare. Dacă eu sunt prosumator, adică mi-am pus pe casă panouri fotovoltaice de (să zicem) 3 KW și nu am stocaj, energia electrică produsă de mine probabil va fi consumată în timpul zilei de frigiderele vecinilor. În timpul zilei este clar ca în zonele de case cu populație tânără și activă, deci care se duce la serviciu, nu prea este consum. Dacă am o aglomerare de case cu panouri fotovoltaice, aceasta va furniza probabil energia electrică necesară pentru un cvartal al unui cartier de case. Astfel distribuitorul de energie electrică se va trezi că trebuie să decupleze o parte din acești prosumatori deoarece surpusul nu poate să-l trimită prea departe. Transformatoarele nu sunt bidirecționale, adică nu sunt apte să ridice energia electrică produsă în rețeaua de medie tensiune pentru a fi distribuită în altă zonă. Acum, ca să râdem, ridic următoarea problemă: majoritatea celor care și-au depus dosarele la Agenția Fondului de Mediu, nu știu ce îi așteaptă. Cum își vor spăla panourile fotovoltaice de pe case? Dacă nu și le vor curăța nu vor mai produce energia preconizată. Câți ani speră ei să funcționeze instalația? Ce vor face după ce aceasta nu va mai funcționa? Revenim la compania de distribuție: dacă aceasta nu va investi în stocare putem spune că statul a cheltuit niște bani mai degeaba, deoarece rețelele de distributie nu sunt apte să preia atât de multă energie. ….Investițiile pe care trebuie să le facă distribuția se pare că sunt destul de mari iar prețul va crește chiar sunt necesare capacități de stocare de dimensiuni mici și medii. Probabil fără o capacitate de câteva sute de MW, companiile de distribuție nu vor face față. Deja există o investiție în stocare. E pentru Transelectrica și nu pentru distribuție. Asta înseamnă că distribuitorii trebuie să investească câteva sute de milioane de euro și acesti bani se vor regăsi în facturile noastre…….” Integral: https://www.hotnews.ro
“România pe toboganul idiocrației. De ce trebuie să le spunem partidelor că nu mai suportăm miniștri incompetenți Deși olimpianul patron al acestui regres, dl Iohannis, a declarat (cu o candidă sinceritate) că România este un „stat eșuat”, ți-e greu să te acomodezi cu o asemenea concluzie. Între timp, ne întrebăm cum Dumnezeu poate un ministru cu studii tardive, precare și diverse pete albe în CV să conducă totuși ditamai structura unei administrații centrale. ….Între timp, ne întrebăm cum Dumnezeu poate un ministru cu studii tardive, precare și diverse pete albe în CV să conducă totuși ditamai structura unei administrații centrale. Răspunsul e că mulți dintre miniștri sunt numiți doar ca să semneze acte („ca primarul”) și, eventual, să joace rolul de țap ispășitor, de îndată ce mizeriile din fișa secretă a postului ies întâmplător la iveală. Aparatele din subordine – de la pletora consilierilor de cabinet, până în măruntaiele direcțiilor dominate de cenușii figuri inamovibile – pregătesc toate documentele din mapa ministerială, își trimit robotic șeful vremelnic la ședințe de guvern unde n-are nimic de spus și așteaptă ziua când respectivul gigel bătut în cap va fi înlocuit de urmașul lui, poate și mai netot. Adevărata deviză a României – „merge și așa!” – își găsește aici suprema întruchipare. Cazul recent demisionatului ministru Budăi mi se pare reprezentativ. Omul s-a bucurat de o inexplicabilă și nejustificată ascensiune, aterizând la Ministerul Muncii doar pentru a face figurație, dar mai ales pentru a răspunde comenzilor de tipul „rupe contractul de colaborare cu Centrul de Resurse Juridice”. N-avem chef ca un nenorocit de ONG să-și bage nasul în afacerile noastre cu bătrâni lăsați fără pensie, casă, medicamente, hrană decentă, așternuturi curate și apă, plini de escare purulente și desfigurați de brutalitățile verbale sau fizice la care sunt supuși, în vreme ce noi raportăm electoral, pe un evlavios fundal de icoane, vibranta noastră filantropie! Conchid: un ministru de paie nu e periculos în sine (căci ministerul funcționează pe pilot automat), cât pentru că – needucat și complet supus celor care l-au propulsat unde neam de neamul lui nu visa să ajungă – va executa manevre ilegale, cu impact social negativ și daune greu de remediat. Din acest unghi, avem nevoie de o trezire colectivă imediată și de o crescută presiune asupra conducerii partidelor politice, pentru ca „validarea” unui ministru să nu se mai facă la foc automat, pe marginea unei mese la restaurant, ci cu un minimum de bun-simț valoric și de responsabilitate față de electorat. ….” Integral: https://www.libertatea.ro
“Țară în Service | Din orfelinatele comuniste, în azilul grupării din Voluntari. Cum a distrus statul viețile a șase copii Azilele îngrozitoare din Voluntari și Afumați, deținute de familia Godei, nu sunt doar cămine de bătrâni. Între oamenii înfometați, umiliți și torturați în acele case se numără mulți tineri, unii cu boli grave. Povestea lor de viață este mai tragică decât v-ați putea închipui. Acești oameni au fost tranzacționați, ca vitele, în loturi, în funcție de boala pe care o au, transformați în numere și sume, și încredințați unor afaceriști în căutare de bani câștigați ușor, din suferința altora. Cifre oficiale și investigațiile procurorilor arată că nenorocirea victimelor s-a transformat în milioane de euro, bani publici. În orfelinatele ceaușiște au murit este 20.000 de copii. E cifra menționată de Institutul de Cercetare a Crimelor Comunismului care abia în 2017 a reușit să facă primele plângeri penale. Până acum, la 34 de ani după Revoluția Română din 1989 și de la prăbușirea dictaturii comuniste, nu există niciun vinovat pentru acele tragedii înfiorătoare din anii comunismului. Cei care au scăpat de acolo și cei mai norocoși au fost adoptați după 1990. Doar că ea a devenit o afacere din care unii au câștigat averi. Afacerii i s-a pus capăt când România a vrut să intre în Uniunea Europeană și a încetat, la capătul a multe eforturi, să mai permită tranzacțiile cu copii. Dar mulți dintre acești copii au rămas în grija statului. Au rămas tot în grija statului și la maturitate. Poartă cu ei boli, traume fizice și sufletești care îi fac incompatibili cu un trai pe cont propriu. ….Undeva între 2012 și 2014, centrul din str. Marin Pazon s-a desființat și toți rezidenții au fost relocați în alte cămine din București și împrejurimi. Cei șase au ajuns la Bragadiru, la un centru privat, care primea bani de la stat ca să aibă grijă de ei. Despre afacerile celor care dețineau acest cămin, Centrul de Investigații Media a scris aici. Pentru întreținerea lor, DGSAPC Sector 3 plătea, lunar, 73.800 de lei din bani publici. ….În acei ani, căminul de Bragadiru era unul al ororilor. Un raport al Centrului de Resurse Juridice (CRJ) și jurnalistul Ovidiu Vanghele, după o vizită din 2016, relatau lucruri terifiante. Oameni murdari, slabi, plini de răni și care miroseau îngrozitor. Oameni care atunci când deveneau agitați erau legați cu bandă adezivă. … Potrivit informațiilor CRJ, o rezidentă a centrului de 27 de ani, moartă de ziua copilului în 2016, cântărea 34 de kilograme. … După plecarea celor șase copii din Centrul Crinul Alb, Primăria Sector 3 a preluat clădirea din str. Marin Pazon și a transformat-o în creșă. În aprilie 2018, primarul sectorului 3, Robert Negoiță și primarul general, Gabriela Firea, au tăiat panglica la Creșa Greierașul, înființată în locul fostului centru. ….Ce nu a spus niciunul dintre ei este că în clădirea cu pricina funcționase un centru pentru copiii cu probleme neuropsihice care au fost trimiși în alte centre. Și nici că, odată cu închiderea acestui centru, va scădea numărul de locuri disponibile în sistemul de stat pentru oamenii cu probleme. …. Prin centrul de la Voluntari au trecut nu doar reprezentanții CRJ, ci și cei ai Autorității Naționale pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități. În noiembrie 2022 ei au întocmit un raport. Concluziile vizitei la Căminul Sfântul Gabriel cel Viteaz sunt severe. Documentul menționează de unde provin oamenii ajunși în grija lui Ștefan Godei. Grijă pentru care încasa lunar de la stat 30.000 de euro. Din cei 27 de rezidenți câți erau la momentul vizitei autorității, cu vârste între 24 și 74 ani, șapte provin din sistemul de protecție a copilului, cinci de la Centrul Bălăceanca, șase abandonați în spitale, patru de la Spitalul Săpoca și trei persoane fără adăpost. Pentru șapte dintre ei, tutore este chiar statul român, prin Direcția de Protecția a Copilului Sector 3 …..Modul în care acești oameni au ajuns mulți fără voia lor marfă, mutați dintr-un cămin în altul este descris și de procurorii DIICOT. Anchetatorii vorbesc de „obținere în mod nelegal de beneficiari”, cu complicitatea unor angajați ai statului, și prin falsificarea declarațiilor lor……După ce apele se vor liniști, vor fi, din nou, ambalați în loturi și trimiși către un alt centru din țară, gestionat de o asociație care se va angaja că-i va îngriji, că le va face viața mai ușoară……” Integral: https://romania.europalibera.org
“Cinci ani de închisoare pentru fostul profesor de etică și integritate academică Rudolf Cristian, care a primit mită de la studenți. Instanța i-a interzis să mai fie profesor 5 ani, după executarea pedepsei, și a ridicat sechestrul pentru două lingouri de aur / Decizia nu este definitivă Profesorul Rudolf Cristian, de la Facultatea de Administrație Publică Reșița, a Universității Babeș Bolyai Cluj-Napoca, a fost condamnat la 5 ani de închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de luare de mită în formă continuată, cu drept de apel în termen de 10 zile de la data comunicării hotărârii și i se interzice să mai fie profesor pe o durată de 5 ani, după executarea pedepsei, au decis magistrații Tribunalului Caraș-Severin.
- Rudolf Cristian a fost prins în flagrant de procurorii DNA, în timp ce primea o șpagă de 50.000 de lei de la studenții la master ca să îi treacă la examene.
- Universitatea Babeș-Bolyai l-a concediat pe Rudolf Cristian, profesor de „etică și integritate academică” de la extensia sa din Reșița, trimis în judecată de DNA, pe 23 martie 2023. ….” Integral: https://www.edupedu.ro
“Proștii În primul rând ar trebui să-mi cer scuze cititorilor pentru faptul că titlul nu-mi aparține, ci l-am preluat din nuvela ”Proștii” , a lui Liviu Rebreanu, publicată în anul 1910 în revista ”Convorbiri critice”. Nuvela sintetizează conflictul dintre două categorii sociale: cea a țăranilor săraci, disprețuiți, umiliți și ”proști” și cea a funcționarilor publici aroganți, disprețuitori, violenți aparținând unui regim opresiv. …. Funcționarii statului, cei plătiți din taxele cetățenilor, au o atitudine arogantă, de sorginte fanariotă, față de cetățeni, alimentată de cultura toxică existentă în instituțiile pe care le reprezintă, transformate în culcușuri ale lehamitei. Este arhicunoscut faptul că nimeni nu dă socoteală cuiva pentru comportamentul anormal în relația cu cetățeanul. Fiecare funcționar public este interesat doar de securizarea poziției politice, care-i asigură stabilitate și liniște. Toată administrația a devenit un disclaimer. Nepăsarea față de cetățean atinge cote apocaliptice. Fomistele și sanctificatele contracte colective de muncă încurajează traiul ”glamor”, dar nu prevăd sancțiuni pentru neîndeplinirea sarcinilor de serviciu. Toate partidele au germinat posturi în zona căldicel, aflate la limita dintre job și adeziune, dar niciunele nu s-au gândit la calitatea serviciului prestat. Cei care au comis Legea funcționarului public au conceput-o astfel încât funcționarul ”Hulk” este protejat de mai multe rânduri de fortificații, care-l apără 100% de oricine ar vrea să-i tulbure maligna apatie. Aerul ștrengăresc-golănesc este la el acasă și nimeni nu poate să-l perturbe. Mulți se confruntă cu neadecvarea pentru posturile pe care le ocupă, au nimerit în administrație ca Pilat în Crez, dar adeziunea este cea care le girează stabilitatea. Astfel România a ajuns o țară captivă celor care și-au ocupat un post în administrație, băieți buni numai de adus mingi, de unde emană un iz disprețuitor față de cei pe care ar trebui să-i deservească. ”Sindromul crocodilului”- urechi cât mai mici, gură cât mai mare- este dominant în administrația publică. Aceștia, noua boierime, s-au transformat într-o minoritate ajunsă în postura de a călări, fără nicio jenă, statul. Loialitatea față de cei care i-au plantat capătă forma deificării. Megasila cu care este tratat contribuabilul, rigiditatea comportamentală a funcționarului public, faptul că acesta se umple de importanță, toate acestea au dus la fisurarea încrederii în instituțiile statului. În campaniile electorale se mai încearcă să se pună paiete pe realitate, să se cosmetizeze ceva, dar plăcerea aproape erotică de a disprețui cetățeanul nu poate fi ascunsă. Modul de funcționare al lotizatei administrații publice, politizată până la os, este safe mode, unul de supraviețuire la limita inferioară, fără a face valuri, fără a lăsa vreo dâră profesională. Dar aceeași gonflată administrație este talibanizată și hienizată când e vorba de drepturile ei. Privilegiile întinse pe clanuri și neamuri trebuie păstrate și chiar înmulțite. Instituțiile publice au devenit ”case conspirative”, unde nu te deranjează nimeni, atât timp cât ai adeziunea la partid. La pensionarea unui bugetar ”buchetul bugetar” se aruncă în familie, generând bugetarismul dinastic. Peste uriașul autosuficient aparat de stat tronează vectorul slugărniciei, dominant în toate structurile statului. Administrația publică a devenit zonă interzisă pentru meritocrație. ….” Integral: https://republica.ro
“Influenţa Chinei în România. Proiectul China Index (I) Pentru noi, europenii, Rusia este vijelia, dar China e schimbarea climatică, cum zicea deunăzi şeful contraspionajului din Germania: prima produce deranj pe termen scurt, dar trece, pe când cealaltă este inexorabilă şi va schimba totul, pentru totdeauna. E drept că în ultima vreme a apărut o întreagă dezbatere în jurul teoriei peak China, adică ideea că perioada de creştere vertiginoasă a Republicii Populare Chineze (RPC) s-a cam încheiat, iar acum s-a intrat pe un platou – demografic, economic, investiţional – pentru că s-au epuizat resursele de creştere extensivă prin industrializare şi urmează un lent declin prin raport cu alte state ale lumii. Dar chiar dacă Beijingul e la apogeu şi intră într-o perioadă de stagnare, regimul tot va continua să exercite mari presiuni asupra Europei prin pârghiile pe care deja le deţine, în primul rând prin intermediul multinaţionalelor occidentale activând în RPC şi care sunt dependente de piaţa de acolo. Dar nici prezenţa economică, diplomatică, mediatică, ştiinţifică ori prin grupuri de cetăţeni aflaţi în Europa (diaspora chineză) nu e de neglijat, în anumite state membre sau în Uniunea Europeană ca întreg. …. Însă dacă marile proiecte de investiţii (Belt-and-Road) sau relaţiile comerciale (cu balanţa lor mai mereu deficitară pentru statul-gazdă) s-au tot dezbătut, mai puţin discutată public a fost până de curând influenţa ilicită a RPC peste hotare prin intermediul unor structuri para-legale, precum organizarea unor secţii de poliţie ad-hoc şi extrateritoriale, de regulă sub forma unor acorduri de cooperare cu administraţii regionale din China, iar nu cu instituţiile de stat din Beijing. Rostul acestor entităţi, coordonate de Frontul Unit – entitate sub coordonarea Comitetului Central al PCC cu peste 40.000 angajaţi şi buget secret, care dirijează munca de organizare şi influenţare a celor care nu sunt membri PCC, acasă sau peste hotare (în business, politică locală, universităţi, asociaţii de prietenie, Institute Confucius etc) – este să infiltreze şi să intimideze diaspora chineză din acele state şi chiar să deruleze acţiuni mai agresive contra dizidenţilor, mai ales cei proveniţi din Hong Kong. Totul se face sub acoperirea unor operaţiuni legitime de uşurare a procedurilor birocratice pentru cetăţenii chinezi rezidenţi peste hotare care au de înnoit documente (paşapoarte, permise de conducere, servicii de traducere), ori de cooperare cu poliţia locală în zonele unde există comunităţi mari provenite din China. Au existat multe scandaluri în ultimii câţiva ani legate de “secţiile ilegale de poliţie chineză” care operau astfel acoperite în Italia, Spania, Marea Britanie sau Statele Unite, culegând date şi ameninţând membri ai diasporei. La un moment dat s-a făcut şi în România un asemenea demers, după tipicul standard: o delegaţie din provincia Nantong (niciodată de la ministerele centrale) a venit în vizită şi a semnat un memorandum cu primăria Dobroeşti pentru furnizarea de echipamente de supraveghere. Desigur, nu e o întâmplare ci tot parte din strategia Frontului Unit că Dobroeşti este acea suburbie a Bucureştiului unde locuiesc cei mai mulţi membri ai diasporei chineze din România şi unde funcţionează celebrul centru comercial Dragonul Roşu. Cel mai probabil, administraţia locală din România – poate şi cea centrală – habar nu are de această metodă aplicată de PCC în Occident. ….Naivitatea Occidentului în a gestiona aceste situaţii e uneori eclatantă: până în 2018 preşedintele Interpol a fost un ofiţer chinez de poliţie. Infiltrarea oficialilor chinezi în instituţii internaţionale ajută astfel regimul să aibă acces la bazele de date cu urmăriţii transfrontalier, să acopere ce are de acoperit şi, invers, să şicaneze dizidenţi cu proceduri aparent legale. (Din 2021 preşedinte Interpol este un general din Arabia Saudită, a doua ţară după China în topul global al represiunii transfrontaliere). O anchetă de presă publicată zilele trecute în Italia foloseşte cazul masivei diaspora chineze din Prato pentru a ilustra cum se infiltrează mafia chineză într-o comunitate locală pentru a o controla, cum generează bani negri pentru a fi trimişi acasă în China şi cum sprijină ea regimul de la Beijing, cu care are întâlniri directe şi confidenţiale. ….” Integral: https://www.hotnews.ro
“Din cauza căldurii livratorii au renunțat la biciclete și au trecut la cămile .... Cei mai norocoși sunt livratorii care au venit în România din Orientul Mijlociu și care aveau cămile acasă. Ei pur și simplu și-au adus cămilele aici, prin mecanismul de reîntregire a familiei. Situația cea mai interesantă este a livratorilor din Asia Centrală, care au cămile bactriene, cu două cocoașe, și nu dromaderi, cum au livratorii din Sudan, Irak sau Yemen. Ca să nu riște atacurile bandiților în marele deșert bucureștean, livratorii pornesc la drum în grup, sub formă de caravană, și livrează mai ales seara sau dimineața devreme. Cămilele sunt adaptate la genul acesta de temperaturi. Tălpile lor pot suporta asfaltul de 70 de grade, pe care cauciucul se topește. ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Guvernul a ajuns la o înţelegere informală cu Bruxelles-ul să nu piardă bani UE pentru depăşirea ţintei de deficit în 2023 şi 2024
…. Reducerea de deficit trebuie să fie una structurală, astfel că trebuie majorate taxe şi impozite care se regăsesc în veniturile statului anual, nu ocazional, conform Profit.ro.
Guvernul are libertate în ceea ce priveşte măsurile care ar trebui luate. Potrivit informaţiilor Profit.ro, la nivel de Comisie este agreat ca statul să aleagă din măsurile fiscale propuse în studiul Băncii Mondiale, realizat pentru România ca parte a PNRR.
Nu este clar, însă, ce vor decide guvernanţii în negocierile politice, în contextul în care pe lista de măsuri vehiculate se află, pe lângă cele propuse de BM, şi alte creşteri de taxe, cum este majorarea accizelor pentru tutun şi alcool, în pofida calendarului de creşteri stabilit anul trecut cu industria…..”
https://www.news.ro/economic/guvernul-a-ajuns-la-o-intelegere-informala-cu-bruxelles-ul-sa-nu-piarda-bani-ue-pentru-depasirea-tintei-de-deficit-in-2023-si-2024-1922404918002023070721259533
https://www.g4media.ro/breaking-generalul-sri-anton-rog-declaratii-intr-un-context-legat-de-aur-inchidem-site-uri-si-luam-mandate-pe-siguranta-nationala-daca-un-partid-vrea-sa-castige-alegerile-prin-actiuni-hibride-ccr.html
Tarziu. Dar mai bine foarte tarziu decat deloc.
Buna ziua.
Acum 42 grade pe balcon și la umbra.
Așa căldură nu am nimerit niciodată de când sunt în Italia.( 1990)
Dimineața mă salvez că merg la mare. 😀😀