Revista Presei – 16 septembrie.”Proiectul legii Cîmpeanu deschide ușa mătușilor, unchilor și verilor care vor să-și promoveze rudele pe posturi în universități: ministrul a înaintat legalizarea în comisiile de examene a rudelor de gradul III și IV ale candidaților”
16/09/2022 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de vineri, 16 septembrie! Prima avertizare este valabilă pana la ora 12.00. Este de tip cod portocaliu și se aplică local, în Banat, Crișana, vestul Transilvaniei și nordul Carpaților Orientali. Potrivit meteorologilor, în aceste zone vor apărea averse torențiale, vijelii puternice, frecvente descărcări electrice și pe arii restrânse grindină. Există și o a doua avertizare a ANM : un cod galben de instabilitate atmosferică temporar accentuată, valabil până la ora 21.00. În vestul, centrul și nord-vestul țării, precum și în zonele de munte vor fi perioade cu averse torențiale, descărcări electrice, intensificări ale vântului și izolat grindină. Vântul va avea intensificări la munte, îndeosebi pe creste. În aceste zone, rafalele vor depăși 80…100 km/h și temporar în sudul și estul Transilvaniei cu viteze în general de 55…65 km/h,. Local și temporar, intensificări ale vântului se vor semnala și în regiunile sud-estice. Bucuresti: 31/17 gr.C.
“Pentru a putea să controlezi mai departe România, ai nevoie să controlezi energia. Să nu cădem din lac în puț – Interviu …. “Ne axăm pe cauzele care au determinat apariția unui fenomen, nu pe efectele lui și credem că, dacă tratăm efectele, rezolvăm și cauzele. Principala soluție este să creștem producția de energie, producția de gaze, să ajungem în situația că ele să fie mai mari decât cererea sau cel puțin egale”. Dumitru Chisăliță a explicat de ce companii de stat vând la prețuri foarte mari: “Energia hidro nu costă mult mai mult decât costa acum 3 ani, dar are un preț de vânzare mult mai mare. Iar prețul de vânzare este prețul pe care-l dă piață. Și Hidroelectrica, și Nuclearelectrica, și celelalte companii vând la prețul pieții, sunt chiar obligate să facă acest lucru. Altfel, ar veni Curtea de Conturi peste ei și ar spune că au prejudiciat statul român nevânzând la prețul de pieței”. …. Este adevărat că aceste profituri au fost obținute nu neapărat printr-un merit deosebit, deci intenția este una corectă, din punctul meu de vedere. Foarte important va fi cum vor fi puse în aplicare aceste măsuri. Dacă se va merge, ca în România, cu abordare la nivel total, neținându-se seama că discutăm de niște producători de energie electrică eterogeni, putem să ajungem în situația în care unii dintre ei să fie atât de afectați încât, în timp, să fie nevoiți să-și diminueze sau chiar să-și sisteze activitatea. Și să nu ne trezim peste câteva luni de zile că avem o capacitate de producție și mai mică decât acum, adică să nu cădem din lac în puț. Un alt pericol care poate să apară pe termen mai lung este să îndepărtăm investițiile și să ne găsim din nou în situația de acum, adică cerere cu mult mai mare decât oferta, deci prețuri mari. Așadar, nu e chiar cum a spus dl Ciolacu, nu consumăm câtă electricitate producem? Consumăm mai mult decât producem și electricitate, și gaze, și țiței, și cărbune. Conform INS, anul trecut diferența netă între ceea ce am produs și ceea ce am consumat a fost de 5%, chiar 20-24% la vârf de consum. La gaze naturale diferența a fost de 29% la nivel de an. La nivel de zi sau de oră am ajuns și la 35%. Chiar dacă în această iarnă vor fi consumatori care își vor opri activitatea din cauza imposibilității plății facturilor la gaze și energie, mai ales după noua ordonanță din septembrie, nu cred că vor fi atât de mulți încât producția să fie mai mare decât consumul. Deci am acoperi consumul din producție doar dacă ne pică industria. Din păcate, industria ne pică. E o certitudine că sunt mulți consumatori care și-au închis sau redus activitatea. Deocamdată, majoritatea producătorilor, prestatorilor de serviciu încă trag de ei, pentru că încă nu au ajuns facturile mari. Abia când va veni factura din noiembrie vor lua cu adevărat decizii și mai mult ca sigur că vom vedea suficient de multe firme care se vor închide, ceea ce înseamnă în primul șomaj, deci cheltuieli mai mari de la buget. …. Avem din nou băieți deștepți în energie? Cel mai deștept “băiat” e chiar statul român. Din păcate, noi nu beneficiem de această deșteptăciune. Există și o serie de firme care au profitat, au speculat ceea ce s-a întâmplat. Dar e normal să speculeze ori de câte ori cererea este mai mare ca ofertă, pe orice tip de piață, pentru orice tip de produs. Se rezolvă într-un singur fel: să ajungem în situația în care oferta este mai mare decât cererea. Pentru mulți oameni sufocați de facturi e greu de înțeles. E clar de ce electricitatea produsă pe gaz e cu mult mai scumpă, dar cea hidro, din producția internă, de ce costă mai mult? Că aceeași apa împinge aceeași turbină, nu? Ea nu costă mult mai mult decât costa acum 3 ani, dar are un preț de vânzare mult mai mare. Iar prețul de vânzare este prețul pe care-l dă piață. ….” Integral: https://spotmedia.ro
“Discursul dnei von der Leyen și planul UE pentru energie la iarnă ….. Și nu sunt de acord cu: – trebuie să modificăm modelul de piață de energie electrică de la modelul ”prețului marginal”; – supraimpozitarea (dacă nu va fi temporară) a companiilor din domeniul petrolului, gazelor, cărbunelui sau industrie regenerabilă. Ca să înțelegem ce anume s-a spus azi, trebuie explicat un pic contextul. I. Prețurile mari ale energiei În ultimele luni, prețul energiei (gaz, energie electrică) a crescut foarte mult în Europa, ajungând la un nivel și de 10 ori peste prețurile din 2019 sau 2020. 1. Piața gazului. În UE nu există încă o ”piață europeană” a gazului, un loc comun unde să se poată întâlni orice vânzător cu orice cumpărător. Nu pot cumpăra din România gaz lichefiat care intră în UE prin Spania. Piața constă în tranzacții între cumpărători și vânzători, în funcție de cum se poate transporta gazul. Contractele sunt de multe tipuri, de la termen scurt la termen foarte lung. De regulă, cei doi parteneri se înțeleg la niște clauze de preț cât de cât ”imparțiale”, din acest motiv foarte multe contracte au ca referință de preț o platformă de tranzacționare din UE (bursa olandeză TTF). Pe bursa asta însă se tranzacționează cantități foarte mici față de tot consumul european, câteva procente. Faptul că aproape toate tranzacțiile din Europa cu gaze sunt raportate la acest preț face ca, dacă apare un eveniment neașteptat care aruncă prețurile în aer sau le reduce la fel de brusc, tot gazul din UE ajunge să fie vândut și cumpărat la prețuri volatile. De aceea, e într-adevăr necesar să ne gândim la niște referințe de preț folosibile de partenerii contractuali care să fie relevante pentru cât gaz există și cât gaz se cere în piața europeană în ansamblul ei și să nu fie influențate de evenimente excepționale care influențează prețurile într-o singură bursă. Gazprom a manipulat din greu lunile acestea prețurile din această bursă TTF. Pe scurt, orice anunț de reducere a livrărilor, oriunde, a făcut ca prețurile să crească brusc din cauza panicii imediate a participanților în această bursă (ce facem dacă rușii taie și altora gazul?). Dar dacă eu sunt producător european și am un contract cu un cumpărător european și ne-am înțeles între noi ca prețul să fie ”cel de la TTF”, prețul dintre noi crește din simplul motiv că undeva, cineva e panicat să nu taie rușii gazul, chit că gazul din contractul nostru n-are nicio legătură cu ce fac rușii! 2. Piața energiei electrice. Nu voi face aici un curs de microeconomie (cine e curios, am explicat aici mai pe larg), dar ”modelul prețului marginal” sau ”ordinea de merit” înseamnă că prețul energiei electrice e dat de cel mai scump producător care își găsește cumpărător. Nu este nimic special în asta, absolut orice piață liberalizată funcționează așa. În teorie, nu înseamnă nimic mai mult decât că producătorii care reușesc să producă mai ieftin / eficient fac profituri mai mari, tot așa cum cumpărătorii care ar fi dispuși să plătească mult pentru un anumit produs ies în câștig dacă îl găsesc mai ieftin la tarabă. Revenind la piața de energie electrică, problema pe care o avem azi e că se cere energie, cumpărătorii ar fi dispuși să dea aproape oricât ca să nu rămână fără, dar ultimii producători care intră în piață, cei mai costisitori sau ineficienți, sunt tocmai cei care produc pe cărbune și pe gaz. Soluția acestei probleme – pe care ne-o arată chiar piața – e să mărim urgent capacitatea tuturor producătorilor cu costuri mai mici: regenerabile, hidro, nuclear……Dacă vrem să ”se ajungă la consens”, lucrul care trebuie făcut e ca Comisia Europeană să vină în fața miniștrilor energiei cu o definire clară a termenilor și a unor opțiuni alternative. Să spună clar ce ar putea însemna ”plafonarea prețului gazului” – ce gaz, de la cine, ce plafon, cum facem pentru contractele în derulare că ele sunt problema pentru iarna asta? Ce alternative pentru ”modelul de piață” ar fi și cum facem ca o intervenție brutală azi să nu devină permanentă, periclitând sectorul energiei în 2023, 2025, 2030? Nu poți avea o discuție așezată fără să pui opțiunile clar pe masă cu implicații, costuri și beneficii. ….” Integral: https://www.contributors.ro
“Legile justiției. Fostul ministru, Raluca Prună, consideră hazardat și periculos un amendament depus de UDMR .… Adoptarea legilor justiției reprezintă una dintre condițiile esențiale pentru ridicarea Mecanismului de Verificare și Control (MCV) și pentru intrarea României în Schengen. Vă reamintesc, pachetul de legi înaintat de ministrul Cătălin Predoiu a fost aspru criticat de asociații de magistrați și ONG-uri pe motiv că nu a eliminat prevederi novice, criticate de-a lungul anilor de organismele internaționale. O propunere de modificare a statutului procurorilor și judecătorilor inutilă și periculoasă, reacționează Raluca Prună, fost ministru al Justiției în guvernul tehnocrat. “ Va avea un efecte de boomerang și cred că un asemenea amendament ignoră pur si simplu modul in care aceste structuri, DNA si DIICOT, sunt organizate. Daca aveam nevoie de ceva care sa puna capat si o spun foarte responsabil, sa puna capat, luptei impotriva criminalitatii organizate in Romania , acest amendament e ceea ce ne trebuia. Deci nu exista nici un fel de motiv, cred eu, pentru a impune ca tot ceea ce inseamna crima organizata in Romania sa fie investigat exclusiv de procurori de la Parchetul General. Nu vom avea, deci se va termina, inca odata, acesta vreau sa fie mesajul meu. Amendamentul mi se pare hazardat si sper sa nu treaca in Parlament. La fel cum sper ca proiectele de lege, asa cum au fost depuse, sa fie imbunatatite in Parlament si nu facute mai slabe, mai rele, decat sunt deja in anumite puncte“, crede Raluca Prună. ….” Integral: https://www.rfi.ro
“Politicienii implicați în jefuirea companiilor de energie: de la „băieții deștepți” la transformatoarele din anii ’70. Cine a ajuns în spatele gratiilor și cine a rămas cu banii Din perioada Guvernului Năstase și până în ziua de astăzi, companiile din sectorul energetic au fost o țintă constantă pentru furtul din banul public …. Hidroelectrica și „băieții deștepți din energie” Povestea „băieților deștepți din energie” ascunde în spate unul dintre cele mai mari jafuri din România post-decembristă, depășit poate doar de devalorizarea Bancorex din anii 90. Poate cel mai celebru dintre „băieții deștepți” este Bogdan Buzăianu, cel care s-a lansat în afaceri în 1993, la vârsta de 25 de ani când era student în Elveția, și una dintre firmele sale, Energy Holding. În anul 2005, rechizitoriul DIICOT în cazul contractelor preferențiale încheiate de firmele din energie cu Hidroelectrica menționa că „cel mai important contract bilateral încheiat între Hidroelectrica și Energy Holding fără respectarea reglementărilor ANRE” încheiat în 2004 pe o perioadă de 10 ani depășea 1% din PIB-ul României. …. În evaluarea făcută la preluarea companiei, administratorul Remus Borza spunea că pierderile suferite de Hidroelectrica de pe urma acestor contracte preferențiale se ridică la 1,1 miliarde de euro. O investigația a Comisiei Europene declanșată în 2012 asupra acelorași contracte între 2007 și 2011 estima pierderile statului român la circa 200 de milioane de euro pe an. …. Cine sunt politicienii care au favorizat aceste contracte timp de un deceniu? Fostul președinte, cel care a inventat sintagma „băieții deștepți” și cel care a făcut din acest subiect unul de campanie electorală a susținut că aceste contracte au fost prelungite de către toți miniștrii energiei, începând cu Dan Ioan Popescu. „Varujan Vosganian le-a prelungit din 2008 până în 2014 și dl Adriean Videanu le-a mai prelungit încă o dată, modificând însă condițiile de plata (…) până în 2018”, a spus fostul președinte. Totuși, singurul politician care a fost condamnat în acest dosar a fost fostul ministru al economiei, Codruț Șereș, condamnat în 2016 la patru ani de închisoare pentru infracțiunile de complot și subminare a economiei naționale, după ce ar fi ascuns activitățile ilegale ale conducerii Hidroelectrică. ….Celelalte dosare ce vizau beneficiarii acestor contracte avantajoase, precum Buzăianu, Dan Voiculescu (Grivco a fost una din companiile care a primit energie în mod preferențial) sau Gheorghe Ștefan, dar și politicienii care i-au susținut, precum Dan Ioan Popescu, au fost clasate de către DNA în iulie 2018. Parchetul anticorupție a precizat că au fost desfășurate cercetări vizând 32 de persoane, însă dosarul a fost clasat ca urmare deciziei CCR de dezincriminare parțială a abuzului în serviciu. ….Buzăianu a părăsit de mult România, renunțând și la cetățenia română după ce a primit-o pe cea elvețiană, iar firma sa Energy Holding este de ani buni în insolvență, cu datorii de milioane de lei după ce la începutul anilor 2000 anunța profituri de sute de milioane de euro. În declarația de martor dată în dosarul Udrea-Hidroelectrica, acesta a relatat cum i-a dat Elenei Udrea peste 2,5 milioane de euro pentru ca Traian Băsescu, Emil Boc dar și Udrea să înceteze atacurile la adresa companiei sale care era atacată zilnic de fostul președinte. …” Integral: https://www.fanatik.ro
“Renate Weber, Avocatul Poporului: “A fost o mare presiune anul acesta să atac la Curtea Constituțională Tratatul nostru de aderare la Uniunea Europeană” ….Renate Weber: Aici trebuie să vă explic următorul lucru. Vorbim, de fapt, de petițiile care ne sunt adresate de către oameni, care reclamă încălcarea accesului la justiție, dar în realitate este vorba de faptul că sunt fie nemulțumiți de hotărârile judecătorești primite, fie de faptul că o anchetă penală durează prea mult. Ori noi, prin lege, nu avem competențe atunci când este vorba de justiție. Așa că, din păcate, deși primim multe astfel de sesizări, maximum ce putem face, și asta numai în anumite cazuri, este să sesizăm noi înșine Inspecția Judiciară, dacă de exemplu vedem că o investigație penală trenează de prea multă vreme. Mai mult decât atât nu avem voie să facem, pentru că, repet, e un domeniu în care noi nu avem competențe, ba chiar ne este interzis prin lege să intervenim. Oricum foarte multă lume este nemulțumită de hotărârile judecătorești. Mai nou, de vreo 2 ani, foarte mulți ne cer să sesizăm Curtea Constituțională, nemulțumiți de o hotărâre judecătorească, sau să trimitem un Recurs în Interesul Legii la ÎCCJ. Evident, nu este cazul, dar asta vorbește probabil și despre disperarea unor oameni, care se tot gândesc că poate e altcineva până la Cel de Sus și care ar putea să le facă dreptate pe pământ. Sigur că oamenii nu cunosc bine nici legea, nici competențele instituțiilor de care v-am vorbit, dar asta e situația. …. În opinia mea, este o denumire profund greșită și nefericită cea de Avocatul Poporului, pentru că, dacă suntem 20 de milioane în țară sunt 20 de milioane de popoare. Cam așa se percepe fiecare om din țara asta, eu sunt poporul. În realitate, instituția asta este una de tip ombudsman, deci una de tip eminamente de mediere, atunci când drepturile și libertățile persoanelor sunt încălcate de administrația publică, centrală sau locală. Denumirea de Avocatul Poporului induce alte așteptări și de aceea spun că e greșită. Noi am preluat-o din spaniolă. În realitate, în Franța, de pildă, este mediatorul drepturilor, în alte părți este apărătorul drepturilor, iar în cele mai multe situații este pur și simplu ombudsman, termen ce vine din limba suedeză. …. S-a modificat Codul penal și au venit cu chestiuni de “hate speech”, de îndemn la ură pe diferite criterii. Printre multele criterii în România, în plus față de Directiva Europeană, a apărut chestiunea opiniilor politice. Nouă ni s-a părut că este o mare lovitură la adresa libertății de exprimare. Și am pierdut cu brio la Curtea Constituțională. Asta e situația, dar am fost convinsă că am dreptate. Am pierdut la Curtea Constituțională, la un moment dat, pe o chestiune care ținea de drepturile persoanelor cu dizabilități. Nu întotdeauna câștig, dar repet, dacă am convingerea că e ceva neconstituțional, mă duc la CCR, dacă nu, nu. Vă dau exemplu legea cu avertizorii de integritate. Da, a fost o presiune publică. Altfel, nu face nimeni presiune la mine, nu mă sună la telefon. A fost o mare presiune și am decis că, de fapt, nu e de mers la Curtea Constituțională, pentru că eu nu am identificat nimic acolo care să fie așa. Era o chestiune de opțiune politică. Eu însămi nu sunt de acord cu unele din lucrurile de acolo, dar nu de constituționalitate. Și ce s-a întâmplat? S-a dus USR-ul la Curtea Constituțională și a fost respingere cu unanimitate. Asta înseamnă că, de fapt, judecata mea, a noastră, a fost cea corectă…..” Integral: https://justnews.ro
“Misterele penale din Primăria Iași: au dispărut subit documente-cheie din trei proiecte imobiliare ilegale …. Haos, neglijență sau corupție? Din Primăria Municipiului Iași au dispărut acte esențiale, care pot descifra modul în care au fost autorizate trei proiecte imobiliare controversate. Două dintre acestea au ajuns în atenția Direcției Naționale Anticorupție, iar pentru al treilea municipalitatea însăși a cerut la instanță anularea unui certificat de atestare. …. Alte mistere de nepătruns sunt la Poliția Locală, instituție subordonată municipalității: apel depus în afara termenului legal în încercarea de a recupera daune de la fostul edil Gheorghe Nichita care și-a urmărit amanta cu mașinile polițiștilor. Tristul circ nu se oprește aici: doi polițiști locali au întocmit intenționat în mod greșit procesele-verbale de sancționare a doi dezvoltatori imobiliari de top. Nici un vinovat În acest an, declanșarea mai multor anchete penale care au avut ca țintă modul de autorizare al unor proiecte imobiliare a scos la iveală un fenomen ciudat: subita dispariție din arhivele municipalității ieșene a unor documente-cheie, taman din respectivele autorizații! Deși au trecut multe luni de la aceste descoperiri, Primăria nu a anunțat, până în acest moment, cine sunt responsabilii pentru aceste fapte care, conform legii, au caracter penal. Primul caz de acest gen a fost înregistrat în Dosarul Flux de la DNA, în care a fost trimis în judecată, recent, și primarul Mihai Chirica. În timpul anchetei, la solicitarea de a primi documente despre modul în care a fost autorizată ridicarea, de către firma Flux SRL, a unui imobil în Tătărași, procurorii au fost înștiințați oficial că întreg dosarul din spatele eliberării certificatului de atestare incriminat a dispărut din fișetul din Primărie în care trebuia să se afle! ….” Integral: https://www.reporteris.ro
“BREAKING Proiectul legii Cîmpeanu deschide ușa mătușilor, unchilor și verilor care vor să-și promoveze rudele pe posturi în universități: ministrul a înaintat legalizarea în comisiile de examene a rudelor de gradul III și IV ale candidaților Proiectul legii Cîmpeanu privind învățământul superior coboară ștacheta condițiilor de examinare a angajaților din universități care vor să promoveze în carieră didactică. Dacă legea educației 1/2011, în vigoare astăzi, prevede că „nu pot fi membri ai comisiilor constituite pentru organizarea și desfășurarea examenului în vederea promovării în cariera didactică persoanele care au soțul sau soția, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaților”, actualul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, propune în proiectul legii învățământului superior ca interdicția să se aplice doar până la gradul al doilea. Ceea ce înseamnă că ar urma să se poată examina între ei verii, unchii și mătușile din universități pentru a decide dacă merită să promoveze pe un post de lector universitar, şef de lucrări universitar, conferenţiar universitar sau profesor universitar. …Legalizarea deciziilor luate de rude de gradul III și IV unele în favoarea celorlalte în cadrul universităților este o propunere care apare în mai multe articole ale proiectului Cîmpeanu. Dacă în Legea educației actuală există interdicții pentru blocarea deciziilor pe care rudele de gradul III și IV le-ar putea lua față de afinii lor, în proiectul de lege Cîmpeanu astfel de incompatibilități sunt eliminate, limita fiind gradul II (bunici, nepoți, frați/surori, părinți, copii). ….În ceea ce privește regimul incompatibilităților, de remarcat că Sorin Cîmpeanu nu introduce în proiectul său de lege a învățământului superior niciuna dintre incompatibilitățile aduse de Legea Miclea-Funeriu în 2011 și eliminate în forță în decembrie 2012 de Ecaterina Andronescu: incompatibilitățile rector-parlamentar sau rector-deținător de funcții de conducere în cadrul unui partid politic nu se regăsesc nici astăzi în propunerea Cîmpeanu. ….” Integral: https://www.edupedu.ro
“Toți elevii din Iași trec prin testări inițiale, impuse de inspectorat. Un liceu și un sindicat se opun: „Nu pui un întreg județ să fie cobai” Inspectorii școlari ieșeni au decis, pentru al doilea an, să introducă teste inițiale la toate clasele și școlile din județ. Mai mulți profesori și sindicaliști reclamă că vor avea de scanat și încărcat sute de documente. „Ce relevanță au notele dacă nu le treci în catalog?”, se întreabă Laviniu Lăcustă, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar Iași (USLIP). Potrivit noii legi a educației, din 2027, toate evaluările și examenele naționale trebuie să fie standardizate și administrate digital. Anul trecut când elevii au revenit în bănci după o perioadă lungă de educație online, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași a decis să susțină o testare inițială standardizată în toate școlile. Aceasta a arătat decalaje uriașe între elevii din oraș și cei de la țară: aproape jumătate dintre copiii din școlile gimnaziale din urban luau nota de trecere, față de doar 11% din rural. Inspectorii ieșeni au anunțat că vor să repete evaluarea și la începutul acestui an școlar. De data aceasta nu vor fi subiecte unice, ci o serie de itemi pe care profesorii trebuie să îi poată introduce în propriile lor subiecte din evaluările de la școală. În majoritatea școlilor testările au început, termenul limită de raportare la ISJ Iași fiind vineri, 23 septembrie. „Nu văd la ce ar putea fi folosite rezultatele, ne batem joc de niște oameni?” Ce i-a speriat pe mai mulți profesori care au refuzat deja să susțină testarea și au solicitat lămuriri a fost tocmai modul de raportare a rezultatelor. Ei trebuie să completeze punctajele pentru clasele la care predau într-un document Excel standard, pe care îl primesc de la ISJ, și apoi să completeze și un formular Google cu subiectele scanate și cu rezultatele în Excel. Toate trebuie urcate apoi pe un FTP al inspectoratului. …. Acesta a făcut un calcul simplu: un profesor de istorie care are, de exemplu, 18 clase a câte 30 de copii, are de încărcat 540 de documente. „Trebuie să facă un fișier extrem de complex, un formular Google, un Excel. Sunt lucruri incredibile, ce facem acum, ne batem joc de niște oameni?”, e revoltat sindicalistul. ….” Integral: https://scoala9.ro
“Importurile care dau dependențe toxice Europei, dincolo de petrol și gaze din Rusia …. Tabloul celor mai importate 5 categorii de mărfuri din afara UE, după valoare, ilustrează foarte clar cum preferințele sau dependențele comerciale se aliniază uneori cu cele geopolitice și cu afinitățile de politică externă. Europenii au cheltuit pe telefoanele importate din China de două ori mai mult decât pe gazele luate din Rusia și aproape la fel de mult ca pe petrolul venit de la Moscova: peste 45 de miliarde de euro, în 2021. Aparatura de telefonie este a doua cea mai importată marfă din afara UE, iar 65% din ea e achiziționată din China. Este o dependență mai acută decât cea de Rusia, unde petrolul are o pondere medie de doar 25% la nivelul UE (din totalul importurilor extra-UE), iar gazele, de 33%. Dacă statele UE își acoperă nevoile de petrol sau gaze și cu importuri din țări precum Norvegia, SUA, Algeria, Libia, Irak sau Azerbaidjan, la aparatele telefonice e mai greu. O dependență chiar mai gravă a Europei se observă la computere și aparatură electronică, unde importurile din China acopereau 74% din totalul cumpărăturilor extra-comunitare, la acest capitol. În 2021, statele UE au cheltuit peste 60 de miliarde de euro (a patra cea mai importată clasă de mărfuri, din afara UE) pe astfel de aparatură. Problema a fost atinsă și de Ursula von der Leyen, în discursul său privind starea Uniunii, de pe 14 septembrie. Șefa Comisiei Europene a anunțat că va fi lansată o lege europeană privind materiile prime critice și un „fond european al suveranității”, care să vină în completarea unor inițiative similare (e vorba de producerea de baterii și cipuri electronice, în UE). Scopul? De a contracara dependențele de furnizori-gigant precum China. ….Totuși, importurile de mărfuri din afara Uniunii Europene, cu care cele 27 de state din blocul comunitar își acoperă nevoile și piețele, sunt încă dominate de petrol și gaze. Europenii au cheltuit anul trecut 261 de miliarde de euro pe petrol și gaze importate din afara UE. Când te uiți de unde își cumpărau statele UE aceste mărfuri în 2021, Rusia era pe primul loc, per total, chiar dacă fiecare stat are surse de import diferite și divers prioritizate. Olanda este cel mai mare importator de produse din afara UE. Depinde masiv de China la telefoane (74% din importurile extra-comunitare), la computere și alte aparate electronice (83%). Anul trecut, Olanda a cheltuit aproape 122 de miliarde de euro doar pe cele mai importate 5 categorii de mărfuri din afara UE. Dintre acestea, petrolul ocupă primul loc, cu o valoare de peste 41 de miliarde de euro. Aici, Olanda este diversificată. Deși tot Rusia ocupă primul loc, cu 34% din importurile olandeze extra-comunitare de petrol, în top mai sunt Norvegia (15%) și SUA (13%). Diversificarea furnizorilor și-a făcut-o Olanda și la capitolul cipuri electronice: Malaysia e principala sursă din afara UE (36%), iar China vine abia pe locul doi, cu 14%. Belgia, de exemplu, avea anul trecut diamantele pe locul trei la importurile extra-comunitare. Bruxelles-ul, „capitala UE”, a cheltuit peste 9,6 miliarde de euro pe diamante din afara UE, în 2021. Cele mai multe au fost importate din India (20%), Rusia (19%) și Emiratele Arabe Unite (12%). ….. Nimic nu se compară însă cu adevăratele mega-dependențe comerciale toxice. Iar aici topul este dominat de statele baltice. În Estonia, principalele trei categorii de mărfuri importate din afara UE proveneau, anul trecut, din Rusia și Belarus. Estonia a cheltuit cel mai mult (1,2 miliarde de euro) pe importul extra-comunitar de produse distilate din gudron de cărbune, iar aceste mărfuri au venit predominant din Rusia (54%) și Belarus (44%). Produsele pe bază de petrol (locul doi în importurile estoniene extra-UE) veneau tot din Rusia (84%) și Belarus (6%). La fel în cazul lemnelor luate din afara UE, unde Rusia furniza 84%, iar Belarus 9%. La doi pași, Letonia își cumpăra 100% din gazele din afara UE de la Rusia…..” Integral: https://panorama.ro
“Ucraina şi eşafodajul putinismului Înfrângerile militare din Ucraina dezvăluie, de o manieră dramatică, impasul regimului politic rus. Imaginile de retragere dezordonată şi umilitoare subminează eşafodajul de propagandă pe care se ridică putinismul. Refacerea Uniunii Sovietice devine un război pe care o armată demotivată şi slab echipată nu îl mai poate câştiga cu uşurinţă. …. Emul al lui Stalin, întruchipare contemporană a unui Conducător puternic, Putin şi-a fondat autoritatea pe acest mit al invincibilităţii Rusiei revigorate şi agresive. Discursul oficial a mobilizat delirul de grandoare al unei întregi naţiuni, alimentând himera unei operaţiuni militare speciale eficace şi precise chirurgical. Iată că acest edificiu al putinismului începe să se fisureze. Şi nici măcar şantajul nuclear nu mai poate evita umilirea unui imperiu care a proiectat imaginea unei puteri de neoprit. Rusia lui Putin se dezvăluie drept ceea ce este cu adevărat: un stat cleptocrat, minat de corupţie, sedus de potemkiniadă şi capabil să fie credibil militar doar în circumstanţele confruntării cu populaţia civilă din Siria. Ordinea lui Putin poate dăinui atâta vreme cât clauzele contractului social sunt îndeplinite : menţinerea normalităţii economice şi hrănirea, prin victorii şi şantaj internaţional, a orgoliului celor pe care dictatura de la Moscova îi ţine în sclavie. Ficţiunea unei Rusii prospere şi triumfătoare, iată temelia puterii sale. …. Regimul de la Moscova este obligat să administreze acest impas strategic. Declararea mobilizării generale ar însemna nu doar renunţarea la aparenţele de firesc cotidian , ci şi intrarea într-o etapă ale cărei consecinţe nu mai pot fi anticipate. Tradiţional, eşecurile militare ale Rusiei şi ale URSS au fost punctele de pornire ale schimbărilor de adâncime în natura regimului. Putin poate deveni un alt Nicolae al II-lea: un suveran care, sedus de iluziile grandorii, distruge însuşi imperiul pe care îl conduce. Putinismul se află într-un moment al opţiunilor existenţiale. Tirania lui Putin nu poate supravieţui în afara legitimităţii pe care i-o conferă exploatarea vulnerabilităţilor ruse: flatarea nostalgiei imperiale nu se poate împăca cu eşecul în Ucraina. Presiunile unui război care începe a fi numit ca atare afectează soliditatea dictaturii de la Moscova. Mai devreme sau mai târziu, un impas umilitor în Ucraina poate fi cauza căderii celui care s-a vrut un alt Stalin. ….” Integral: https://www.contributors.ro
“Noua doctrină „umanitară” a lui Putin, un fel de „soft power rusesc cu ranga” Botezată „Politica umanitară”, noua doctrină de promovare a culturii, istoriei și valorilor rusești, cele pe placul Moscovei, se alătură documentelor de politică externă și reprezintă în opinia istoricului Armand Goșu declanșarea „marelui război pentru creierul rușilor și al occidentalilor”. Documentul de 31 de pagini, care are 117 articole, a fost aprobat luni de președintele Vladimir Putin și se centrează pe conceptul euroasianismului, mai important chiar decât „Russkiy Mir”, Lumea Rusă, prin care în ultimii zece ani sunt justificate ideologic anexările teritoriale, inclusiv invazia din Ucraina. Noua doctrină are ca obiectiv apărarea „valorilor morale și spirituale rusești” și promovarea lor în străinătate și este primul document oficial de genul acesta asumat la cel mai înalt nivel, chiar de președintele Vladimir Putin. Conceptul Russkiy Mir justifică expasiunea Rusiei În document se arată că „politica umanitară a Federației Ruse în străinătate este parte integrală a politicii externe a Federației Ruse” și sunt introduse idei promovate sistematic de Putin însuși și de adepții liniei dure. Potrivit acestora, Rusia este îndreptățită să-și extindă influența în străinătate și să aducă sub flamura Kremlinului statele considerate de acesta drept curtea sa din spate, în baza istoriei și limbii comune. Printre ele și Ucraina, căreia de la anexarea Crimeei în 2014 i se neagă însăși existența ca națiune și stat independent. ….Percepția Moscovei și a Bisericii Ortodoxe Ruse, care a susținut conceptul încă din stadiile sale inițiale și îl susține și acum de la începutul invaziei în Ucraina, proiectează confruntarea dintre Occident, descris ca ostil și decadent la nivel civilizațional, care încearcă șă-și impună „valorile distructive” și Rusia, păstrătoarea tradițiilor și a adevăratelor valori. …. Un război cu valorile occidentale …. „E un fel de soft power rusesc cu ranga”, susține Goșu, care spune că este vorba de „mult mai mult decât de promovarea Rusiei, este un război cu valorile Occidentului, cu civilizația occidentală și documentul explică cum trebuie toată lumea înregimentată în acest război”. E o doctrină căreia trebuie să i se acorde atenția necesară, pentru că nu e vorba numai de un document de politică externă pe diverse dosare, explică istoricul. „În interpretarea mea”, spune istoricul Armand Goșu, „orice face referire la istoria rusă, la cultura rusă și contravine vederilor Kremlinului poate fi interzis. Nu ar fi prima oară. Să ne amintim că o comedie „Moartea lui Stalin”, acum vreo trei ani, a fost interzisă. Dar acum deja este un document-cadru prin care îi obligă pe toți să interzică, în toate colțurile Rusiei”. După momentul acesta poți să interzici 95% din filmele occidentale despre Rusia, afirmă Goșu. …. Legislația a pus pumnul în gura presei independente, organizațiilor nonguvernamentale, oamenilor de cultură, iar arestările și condamnările se țin lanț. Nu mai departe de acum două zile a fost condamnat la 22 de ani închisoare jurnalistul rus Ivan Safronov, fost reporter pentru Kommersant și Vedomosti, acuzat de „înaltă trădare”, scrie The Guardian. …. Este lupta pentru mintea rusului și pentru mințile occidentalilor. Aici Moscova va depune eforturi și va investi foarte mult în propaganda masivă. Documentul anunță un nou val de propaganda”, apreciază Armand Goșu. Noua doctrină „umanitară” mai spune că Rusia ar trebui să își intensifice cooperarea cu națiunile slave, cu China și India și să își consolideze legăturile cu Orientul Mijlociu, America Latină și Africa. ….” Integral: https://romania.europalibera.org
“Iohannis a cerut mutarea înmormântării reginei, că are rezervare la Miami .… De asemenea, Iohannis a cerut să fie exceptat de la orice cod vestimentar, pentru că el de la Londra la pleca direct spre Miami, așa că are de gând să participe la înmormântare în bermude și cămașă în stil hawaian, eventual și-o pălărie care să-l protejeze de soare. Totuși, președintele României le-a oferit englezilor și-o alternativă rezonabilă, în caz că nu pot sub nicio formă muta înmormântarea. „Din câte știu eu, e un cimitir destul de aproape de terenul de golf din Miami unde o să fiu eu luni, deci le-am sugerat să mute înmormântarea acolo. Sunt convins că și regina, dacă o întreba cineva, ar fi preferat să fie înmormântată în Miami, nu în Londra“, a spus Iohannis.” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua.
Azi noapte la mine ( centru Italiei ) a plouat de părea potopul.
In localitățile la mare, in 60 de minute a căzut apa cat in un an întreg.
6 morti , doi dispăruți.
Satul meu a fost evitat de ploaia asta torențială. Chiar daca a plouat neîntrerupt de aseară.
( nici o legătură cu faptul că locuiesc eu aici. 😀😀 )
Acum e senin pina unde vezi cu ochii.
Ca urmare recomand :
NU cumpărați mașini electrice. Intra la apa și sunt de aruncat.
Cumpărați bărci. Cu vâsle , cu motor, în funcție de posibilități. 😀😀
Salutare tuturor! Chiar asa,Ștefan niciodata nu mi-am pus problema asta la masinile electrice.
Buna dimineata 🙂
https://politeia.org.ro/stiri-revista-presei/revista-presei-romania-educata-pardon-plagiata/69789/