Revista Presei – 15 iulie.”Inflația și deficitul comercial cresc spectaculos. Pericolul recesiunii și guvernul care „merge pe contrasens””
15/07/2022 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de vineri, 15 iulie! Vineri vorbim din nou de noapte tropicală, cu 20 – 22, 23 grade prin Banat, Crișana, Muntenia, sudul Moldovei și Dobrogea. Prin Banat, Crișana, Oltenia, Muntenia, sudul Moldovei, Dobrogea avem maxime de 32 – 34 gr cu 27 – 29, 30 gr în restul regiunilor. Ploi avem pe la munte și, izolat, prin Muntenia și Banat. La munte temperaturile vor fi cele mai scăzute. În Bușteni se anunță o maximă de 26 gr, în Sinaia 27, iar în Predeal o maximă de 25 gr. La mare vremea va fi frumoasă, caldă, iar temperatura apei va fi în creștere, de peste 24 gr. În Constanța vor fi 28 de gr maxim, la amiază, și 20 de gr minim, în Vama Veche 29 (și minim 20), în Neptun 28 (și 19 minim), în Mamaia 30 (și 19 minim). Cele mai ridicate temperaturi se vor înregistra în sudul țării, acolo unde mercurul termometrelor va urca până la 36 gr (în Turnu Măgurele și Zimnicea). Bucuresti: va fi caniculă 35-36/20 gr.C.
“Tulpina super-mutantă Centaurus se răspândește în lume. De ce îi îngrijorează pe medici Noua variantă numită Centaurus a fost identificată pentru prima oară în India, la începutul lunii mai, și pare să câștige foarte ușor teren, înlocuind în mai multe țări varianta dominantă BA.2, relatează The Guardian. Varianta BA.2.75 a fost descoperită ulterior în aproape zece țări, inclusiv în SUA, Canada, Australia, Germania și Marea Britanie. Pe lângă creșterea rapidă a numărului de infectări și răspândirea geografică largă, virusologii au fost alertați de numărul mare de mutații pe care Centaurus îl prezintă în comparație cu varianta BA.2, din care se pare că a evoluat. Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC) a desemnat BA.2.75 “variantă aflată sub monitorizare” pe 7 iulie, existând indicii că ar fi mai contagioasă și ar putea provoca forme severe ale bolii. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) urmărește îndeaproape evoluția noii variante, iar specialiştii nu ştiu la ce să se mai aştepte. În orice caz, Covidul nu poate fi tratat deocamdată ca o gripă…..” Integral: https://spotmedia.ro
“Inflația și deficitul comercial cresc spectaculos. Pericolul recesiunii și guvernul care „merge pe contrasens” Situația economică se deteriorează de la o lună la alta- deficitul comercial a crescut cu peste 40% , iar inflația a ajuns la 15%. Între timp, guvernul „merge pe contrasens”, mărește taxe și impozite, dar și aici se bâlbâie, așa cum a făcut și cu prețul combustibilului. Ultimele date furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) arată îngrijorător în ceea ce privește rata inflației, care a urcat la 15,1% în luna iunie. Cele mai mari scumpiri au avut loc la gaze, de 89,5%, ulei, de 49%, și cartofi, de 42,18%. Creșterea prețurilor vine în condiţiile în care mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 17,92%, mărfurile alimentare cu 14,67%, iar serviciile cu 7,81%, față de iunie 2021. …..Dar, spune pentru Europa Liberă profesorul universitar Cristian Păun, lupta cu inflația nu poarte fi purtată doar prin politica monetară, ci și guvernul ar trebui să ia măsuri, adică să reducă cheltuielile, nu să mai „arunce bani din elicopter” și să „meargă pe contrasens”. „Lupta cu inflația se dă pe două direcții: una monetară, iar aici vedem că Banca Națională a crescut dobânda de referință, care dă un semnal de creștere a dobânzilor, care are deja un impact direct asupra a două lucruri- consumul pe credit este temperat și se stimulează economisirile având în vedere că până acum dobânzile erau real negative. Această temperare a consumului, care vine exclusiv prin intervenție monetară, va duce la presiune pe inflație. Dar trebuie să vedem și la guvern măsuri care să producă efecte similare, dar guvernul a intrat pe contrasens- mărește taxele, ceea ce nu ar trebui să facă în condiții de inflație, și continuă cu toate aceste pomeni sociale otrăvite, plafonăm, compensăm prețuri, care se dau pe baza banilor de la buget, care sunt bani pe deficit și datorie. De aceea, guvernul ar trebui să-și tempereze acești bani din elicopter dați în stânga și dreapta”, explică Cristian Păun….. Cele mai mari pericole din perspectiva recesiunii sunt „datoria publică scăpată de sub control din cauza deficitului scăpat și el de sub control și intrarea României într-o stagflație, spirala inflație-salarii”, explică Cristian Păun. Datoria publică a ajuns anul acesta la cifre record: a depășit 50% din PIB. Dar nu este o noutate, în ultimii ani, guvernul a funcționat pe un deficit mare, care a accelerat datoria publică. „În momentul de față datoria publică a devenit aproape nesustenabilă. Este principalul motiv de îngrijorare care ar putea să anunțe o posibilă recesiune, pentru că încet, încet începem să nu mai avem nicio pârghie guvernamentală prin care să putem susține economia la nevoie fără a face reformele necesare”, spune profesorul universitar Cristian Păun. Forța care ne împinge în recesiune este destul de clară: este această diminuare a posibilităților de producție din cauza crizei resurselor, a crizei energetice și spectrul recesiunii în Vestul Europei. Dacă Germania, de exemplu, intră în recesiune, fiind foarte expusă la criza energetică, ne va trage și pe noi după ea, spune pentru Europa Liberă economistul și profesorul universitar Bogdan Glăvan…..” Integral: https://romania.europalibera.org
“În ce condiții ar putea fi nevoită România să raționalizeze consumul de gaze la iarnă. „Lucrurile vor fi critice pentru perioada decembrie 2022 – martie 2023” Premierul Nicolae Ciucă a anunțat marți că depozitele de gaz metan ale României pentru iarna viitoare sunt la aproape 50% și că necesarul energetic va fi acoperit. ….. Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, este de părere că țara noastră a reușit să atingă acest procent de stocare mai degrabă din noroc în condițiile în care în ultimele zile Federația Rusă și-a redus semnificativ livrările de gaze către Europa. „România are noroc că firmele de furnizare gaze din Ungaria importă gaze din Federația Rusă prin conducta South Stream și descarcă o parte din gazele care tranzitează România și în Romania. Dacă Ungaria ar fi fost pe lista neagră a Rusiei, sau dacă nu era nevoită să tranziteze Romania, probabil că România nu beneficia de cele 2 – 3 milioane mc/zi gaze naturale, ceea ce ar fi făcut ca depozitele românești de gaze, probabil, să fie doar la un nivel de 35-38 %, iar la sfârșitul ciclului de înmagazinare, probabil, am fi atins doar un nivel de 65-70%”, a explicat acesta subliniind că dacă „norocul va fi de partea noastră în continuare” și vom avea o iarnă ușoară atunci am putea trece ușor peste această perioadă…..Dumitru Chisăliță este de părere că România ar putea ajunge într-un scenariu în care ar putea să fie nevoită să raționalizeze consumul de gaze naturale pentru consumatorii economici. Acest scenariu prevede stoparea totală a importurilor din Rusia, lipsa unor surse interne de producție plus o iarnă grea, cu temperaturi de minus 15 grade Celsius pentru o perioadă de 10-14 zile, o iarnă cum țara noastră nu a mai avut în ultimii ani. Asta deși autoritățile au declarat până acum că exclud un astfel de scenariu în care să se ajungă la raționalizarea consumului de gaze. „Lucrurile vor fi critice pentru perioada decembrie 2022 – martie 2023, cu posibile episoade extreme în luna februarie 2023. Se impun detalierea Planurilor pentru situații de urgență pe piața de gaze naturale, care să permită raționalizarea gazelor pentru consumatorii economici, în funcție de valoare deficitului. Un val de frig de 14 zile cu temperaturi sub -15 C în ultima parte a iernii, ar necesita raționalizarea aproape a tuturor consumatorilor exceptând consumatorii casnici și consumatorii esențiali. Practic, aproape toată România ar trebui să fie închisă. Chiar dacă teoretic consumatorii casnici nu vor fi afectați, realitatea s-ar putea să infirme această cerință. Trebuie să avem în vedere că în situații de frig extrem consumatorii care sunt mai aproape de sursă consumă mult și fac ca gazele să nu mai ajungă în cantitatea și presiunea minimă de funcționare a aparatelor la consumatorii din extremitățile sistemului de transport sau distribuție, aceștia rămânând efectiv fără gaze”, a explicat Dumitru Chisăliță…..” Integral: https://www.fanatik.ro
“Nu avem și nu vom avea indepentență energetică! Atenționarea vicepreședintelui Comisiei Europene, Franzt Timmermans, că trebuie să ne așteptăm în această iarnă la „conflicte sociale datorate creșterii prețurilor la energie” trebuie să ne pună pe gânduri. Dar decidenții noștrii ne liniștesc declarând că „vom fi independeți energetic”. Nu este prima dată când auzim acest discurs. După ascensiunea prețurilor la energie din Romania de acum un an, fostul premier a făcut același tip de declarații iar la momentul respectiv am amendat narațiunea. Situația regională s-a schimbat și realitatea industriei energetice românești s-a înrăutățit în anul scurs. ….. Combustibili pentru transport Benzina și motorina se obțin în mare parte din petrolul importat care este aproximativ 70%, restul provenind din capacitățile de extracție deținute de OMV. Importurile mari sunt realizate de deținătorii de rafinării: Rompetrol – KazMunaigaz, Petrom – OMV și LukOil. Distribuția aparține: Petrom – OMV, Rompetrol – KazMunaigaz, LukOil, Gazprom, MOL și SOCAR. Toate aceste societăți aparțin altor state care nu întotdeauna ne sunt prietene. Nu suntem și nu putem fi independenți! Gaz natural După cum știm: importul de gaz rusesc a crescut în ultimii trei ani de la 5% la aproape 30% și asta din cauza noastră deoarece legislația a gonit investitorii din extracție și Agentia Naționala a Resurselor Minerale (ANRM) a blocat acordarea de licențe de explorare și exploatare. Dacă cineva se bazează pe faptul că resursele din Marea Neagră ne vor aduce independența se înșeală. Atat timp cât noi producem puțin peste 9 miliarde de metrii cubi pe an (mmc / an) și consumam peste 11,3, iar în anii cu perioade mai mari cu temperaturi scăzute având peste 12, rezerva de joasă adâncime a Black Sea Oil and Gaz nu va depăși 1 mmc /an. Referitor la rezervele de mare adâncime, acestea pentru a putea fi accesate au nevoie de cel putin 4 ani pentru a se construi infrastructura de conducte, de tehnologie și instalații pe care cele două companii (OMV și Romgaz) trebuie să le închirieze și aproximativ 5 miliade de dolari pentru a putea fi investiți. Dar decizia de investiție nu a fost luată. Adăugând și faptul că zona Neptune Deep este în proximitatea conflictului ruso – ucrainian, decizia se va lua greu și posibil că suma de banii necesară va fi mai mare. Interconectivitatea cu țările vecine nu conferă independență ci interdependență, daca nu dependență. Cu cine suntem conectati ? Cu Ungaria și Bulgaria, care nu are rezerve și care erau până acum cateva luni dependente 100% de gazul rusesc. Mai avem si cu Ucraina, dar acestea încă nu intră în discuție. Decidenții erau cât pe aci să se laude cu finalizarea interconectorului dintre Grecia și Bulgaria. Capacitatea noii conducte este de 3 miliarde mc / an. Necesarul Bulgariei este de 3,4 miliarde mc / an. Este posibil ca nici o moleculă de gaz ce provine din Azerbaijan sau de la terminalul Alexandropoulis (din care s-a retras anul trecut Romgazul) să nu ajungă în România……Capacitățile de stocarea a gazelor sunt puțin peste 3 mmc. La momentul redactării analizei, capacitatea de stocare era plină în proporție de 47%, în situația în care Polonia avea pline depozitele 97%, Germania 64%, Portugalia 100%. (informația aici)…. Cărbune Rezervele de cărbune sunt declarate de autorități că ne-ar ajunge peste 100 de ani. Lăsând la o parte calitatea slabă a lignitului de la CE Oltenia, problema este că mineritul a fost distrus. Minele de huilă de la CE Hunedoara mai pot aproviziona Paroșeniul maxim 3 zile / săptămână și carierele de lignit nu pot asigura un flux continu pentru termocentralele CE Oltenia. Capacitățile de extracție care încă mai pot funcționa sunt vechi, uzate fizic și moral, cu randamente mici și o perioada de viață rămasă extrem de scurtă….. Energia electrică Din ianuarie până în 12 iulie, data redactării analizei, România a importat cam 6% din totalul consumului…..Problema majoră este că ne aflăm într-o secetă accentuată. Asta înseamnă că la un moment dat lacurile de acumulare să nu mai poată furniza apă pentru turbinele Hidroelectrica. (Pot confirma cu poze: capacitatea de acumulare a cătorva lacuri este minimă.) Se pune problema ca Nuclearelectrica să nu se mai poată aproviziona cu apa din Dunăre existând posibilitatea ca cele două reactoare de la Cernavodă să fie oprite. (O situație similară a fost în 2003.)…..” Integral: https://www.contributors.ro
“Secretul lui Polichinelle din dulapul analistului de serviciu Subiectul zilei din media internaţională este scandalul din jurul Uber. Compania a încercat să intre pe sub pielea unor persoane influente din zonele unde opera, să cumpere expertiză şi expunere favorabilă. Partea care mă interesează are legătură cu dezvăluirea că un număr de profesori universitari şi economişti cunoscuţi din Europa şi SUA au fost plătiţi de Uber cu sute de mii de dolari pentru a întocmi studii şi cercetări care să prezinte într-o lumină favorabilă modelul de business al companiei, potrivit The Guardian. Ideea era că aceste studii să fie preluate apoi în presă, în cele mai cunoscute publicaţii, şi de aici până la a deveni adevărate axiome nu era decât un pas. Când am mai văzut noi studii livrate la kilogram pentru a justifica validitatea unei politici publice sau scheme de tratament? Cele mai recente le-am văzut în pandemie, ne amintim cu toţii de eficacitatea vaccinurilor demonstrată riguros, prin studii serioase, toate marile companii producătoare din Occident raportând o eficacitate suspect de mare, de peste 95%. Apoi, când realitatea a început să le contrazică au ieşit detalii legate de metodologie, una destul de discutabilă, sau am discutat de apariţia altor tulpini noi care ocoleau bariera de protecţie a vaccinurilor, deci justificau erorile din estimări etc. Vă mai amintiţi de raportul de analiză JP Morgan care vorbea anul trecut de aurul digital şi cum bitcoinul va ajunge la o capitalizare care să depăşească aurul? De rapoartele de analiză ale brokerilor autohtoni cu preţuri ţintă pentru anumite acţiuni de care clienţii lor erau interesaţi, mai mereu cu mult peste nivelul din piaţă din momentul apariţiei analizei? Ca să nu mai pomenesc de rapoartele şi analizele din vreme de război care sunt atât de partizane de parcă autorii le-ar face direct din tranşee……Dacă media şi-ar respecta mai mult cititorii şi ar fi dispusă să sape mai mult pentru ei, fiecare studiu cu pretenţii şi concluzii spectaculoase citat prin articole ar trebui să includă pe lângă finanţatori şi raportări la celelalte studii ale autorilor şi rata lor de succes. Pentru o mai bună imagine de ansamblu.” Integral: https://www.bursa.ro
“Ce aduce de fapt nou „România educată” a tandemului Iohannis-Cîmpeanu: școli bune doar pentru cei cu bani și o nouă generație de iobagi …. Cum sună legiferarea corupției şi a sistemului neo-iobăgiei propus de reforma „România educată”: „Colegiile vor avea ocazia să susțină un examen de admitere în liceu sau, altfel spus, aceste licee care au demonstrat și vor demonstra calitatea educației vor avea dreptul să-și organizeze propriile examene de admitere în liceu pentru ocuparea 90% din numărul de locuri, 10% vor rămâne pentru a fi ocupate prin procesul normal de distribuire”. Iată o Românie educată doar la centru. Acum 10 zile am scris în Libertatea un text care a făcut ceva valuri despre „școlile bune” care devin „bune” prin mecanisme de selecție, de bani pe meditații, de examene proprii care predetermină pregătirea cu profesorii de acolo, pentru copii cu părinţi cu bani etc. Arătam cum aceste mecanisme produc un exclusivism şi o prăpastie imensă între categorii sociale, care duce la creșterea inegalităților şi reducerii șanselor unei pături imense de copii. Iar asta duce la excluziune socială, la lipsă de educaţie, la sărăcie. …. În loc să luptăm pentru a asigura o echitate şi şanse egale pentru toţi copiii, noi revenim la un sistem medieval pe caste privilegiate? Oare doar câteva şcoli trebuie să fie bune sau noi trebuie să luptăm pentru ca toate şcolile să fie la fel de bune, să aibă condiţii egale, calitate egală, să ofere aceleaşi şanse de instruire copiilor? Oare am uitat că şcoala trebuie să fie una de proximitatea: cea mai bună şcoală pentru copilul tău e cea de lângă tine, nu cea din centru. În centru au acces puţini. Sunt idei de bază dacă vrem o Românie educată. Că nu e ok ca să avem 10% şcoli bune pentru copiii de boieri şi cei de pe la curte şi corporaţii, ci şi pentru copiii ăstora de 90% să li se ofere o şansă. Nu de alta, dar nu e ok să revenim în interbelic cu control de maxim 10-15% la elită, un 30% spre cei ce trebuie să ştie să socotească şi citească de pe lângă ei şi 50% analfabeți. Epoca de aur a analfabetismului – cu toată viteza îndărăt. Pentru că noua lege la acest capitol asta face: legiferează mecanismul mafiot şi instituie legal construirea sistemului feudal de caste: boierii cu boierii – iobagii cu iobagii. Grosul populaţiei nu stă la centru şi nu are ce da de mâncare la copii – de unde să aibă bani de meditații? Sau am uitat de unde venim? Grosul clasei de mijloc şi al pretinsei „elite” sunt copii de ţărani şi muncitori. Am uitat ce şansă imensă ne-a oferit educaţia? Dacă nu ne solidarizăm și nu acționăm acum, atunci ne merităm soarta de iobagi într-o țară fără acces la educație, damnată la sărăcie. Pentru că asta înseamnă lipsa de acces la educație – mână ieftină de lucru pe vecie. ….” Integral: https://www.libertatea.ro
“Independenţa justiţiei şi corupţia – restanţele ţării noastre în Raportul “Rule of law” Presiunile asupra magistraţilor, gradul ridicat de percepţie al corupţiei, netransparenţa cheltuirii fondurilor publice şi desele schimbări legislative sunt doar câteva dintre problemele semnalate de Comisia Europeană cu privire la ţara noastră în raportul anual Rule of Law, pe care îl va prezenta Parlamentului European, document care a fost publicat pe site-ul instituţiei de la Bruxelles. Nivelul perceput de independenţă judiciară în România continuă să fie mediu atât în rândul publicului larg, cât şi al companiilor, se arată în documentul citat. 48% din populaţia generală şi 49% dintre companii percep nivelul de independenţă al instanţelor şi al judecătorilor ca fiind “destul sau foarte bun” în 2022, procent care este în scădere faţă de 2021 în privinţa cetăţenilor (51% – anul trecut), dar mai mare în privinţa companiilor (45% – anul trecut). Acest procent poate fi explicat şi prin faptul că “prevederile legale privind sancţiunile disciplinare ale magistraţilor şi punerea lor în aplicare continuă să ridice preocupări cu privire la independenţa justiţiei”, conform Comisiei Europene…… În mai multe cazuri, judecătorii care şi-au exprimat opinii critice cu privire la reformele justiţiei din perioada 2017-2019 au fost sancţionaţi, în urma acţiunilor disciplinare iniţiate de Inspecţia Judiciară. Într-un caz, cinci judecători au primit diverse sancţiuni disciplinare la sesizarea de către Inspecţia Judiciară, pentru infracţiunea de nerespectare nejustificată a altor obligaţii administrative prevăzute de lege sau reglementări. Într-un al doilea dosar, CSM a impus sancţiunea disciplinară de excludere din magistratură unui judecător (n.red. – este vorba despre magistratul Cristi Danileţ) pentru manifestări prejudiciabile onoarei sau probităţii profesionale ori prestigiului justiţiei”, pentru postarea de videoclipuri legate de viaţa sa privată pe reţelele de socializare. Acelaşi judecător a fost exclus a doua oară din magistratură, pe motiv că s-a angajat în activităţi politice. După cum a subliniat CJUE, pentru a păstra independenţa instanţelor judecătoreşti, este necesar să se prevină deturnarea regimului disciplinar de la scopurile sale legitime şi utilizarea pentru exercitarea controlului politic asupra deciziilor judecătoreşti sau a presiunii asupra judecătorilor”, se arată în raportul Comisiei de la Bruxelles. Oficialii europeni se referă şi la modul neconform cerinţelor instituţiilor europene în care a fost desfiinţată Secţia de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie, prin legea adoptată în Parlament de majoritatea PSD-PNL-UDMR….. “În indicele de percepţie a corupţiei din 2021 al Transparency International, România are scorul de 45/100 şi ocupă locul 25 în Uniunea Europeană şi locul 66 la nivel global. Această percepţie a fost relativ stabilă în ultimii cinci ani. Eurobarometrul special privind corupţia din 2022 arată că 72% dintre respondenţi consideră că corupţia este răspândită în România (media UE 68%) şi 46% dintre respondenţi se simt personal afectaţi de corupţie în viaţa lor de zi cu zi (media UE 24%). În ceea ce priveşte întreprinderile, 88% dintre companii consideră că corupţia este răspândită în România (media UE 63%) şi 70% consideră că această corupţie este o problemă atunci când desfăşoară afaceri (media UE 34%)”, precizează în raport oficialii de la Bruxelles. Dacă în privinţa DNA şi a Parchetului General, Comisia Europeană remarcă o evoluţie a activităţii, în privinţa Curţii Constituţionale arată că “unele decizii ale Curţii Constituţionale au condus efectiv la încetarea procedurilor penale în cauzele de corupţie împotriva politicienilor naţionali, prin anularea de drept a hotărârilor judecătoreşti bazate pe chestiunea componenţei completelor de judecată”…..” Integral: https://www.bursa.ro
“EXCLUSIV Scrisoarea Comisiei Europene care recomandă includerea pensiilor militare în reforma pensiilor Comisia Europeană specifică în mod expres faptul că și pensiile militare ale polițiștilor și militarilor și regimuri speciale de toate tipurile trebuie incluse în reforma legii pensiilor bazate pe contributivitate, arată documentul obținut de Economedia. „Cifrele privind cheltuielile publice cu pensiile pe care le discutăm în contextul RRP (PNRR, n.r.) cuprind toate sistemele publice de pensii din România, adică:
– pensiile pentru limită de vârstă și pensiile anticipate, inclusiv pensiile minime/sociale, – pensii de invaliditate, – pensii de urmaș, – regimuri speciale de toate tipurile – forțele de securitate și apărare (militari, poliție), agricultori, angajați de stat din toate ramurile (funcționari publici din executiv legislativ, inclusiv 6 categorii civile – diplomați/ funcționari din administrația publică generală și locală, parlamentari/ angajați de stat din legislativ (parlamentari), personal aeronautic – aviație civilă, funcționari publici din justiție, magistrați/ personal auxiliar de justiție/ alți angajați din justiție/membri ai Curții de Conturi sau de justiție), indemnizații speciale pentru cei care au merite și persoane defavorizate (veterani de război, invalizi și văduve; persecutați, plecați sau încarcerați de fostul regim comunist; persoane care au servit ca militari în cadrul Direcției Generale a Serviciului de Muncă în perioada 1950-1961; Merit: eroi ai Revoluției Române din Decembrie 1989) sau categorii atipice (artiști; sindicate artistice; soț/soție pensionar supraviețuitor, clerici)”, arată observațiile transmise de Comisia Europeană autorităților române, potrivit documentului obținut de Economedia. Potrivit documentului: „În ceea ce privește pensiile speciale, este important de reiterat că pensiile speciale nu cuprind doar cele 6 categorii de pensii de serviciu existente în România și enumerate în prezent în memorandumul Ministerului Muncii, punctul b). Este important de menționat că pensiile speciale includ și pensiile pentru forțele de securitate și apărare (armată, poliție) și ar trebui să fie și ele acoperite de reformă”. Comisia Europeană mai susține că, în ceea ce privește pensiile pentru forțele de securitate și apărare (armată și poliție), Ministerul Muncii și Solidarității Sociale nu a putut propune elemente de reformă la momentul elaborării RRP, și nici acum……” Integral: https://economedia.ro
“Comisia Europeană: presa este la risc în România Îngrijorări pentru statul de drept și libertatea de exprimare, în România, într-un document care avertizează că MCV va continua până când toate obiectivele de referință sunt îndeplinite în mod satisfăcător. Libertatea de exprimare în presa din România a atins un grad foarte ridicat de risc, categorie din care mai fac parte Ungaria, Polonia sau Malta. Constatarea apare în raportul intermediar al Comisiei Europene dedicat statului de drept din România, care atrage atenția autorităților de la București să se asigure că revizuirea legilor justiției consolidează independența instituțiilor din sistem. Documentul de lucru al oficialilor de la Bruxelles apare în ziua în care Curtea Constituțională a apreciat că textul normativului care reglementează instituția avertizorului de integritate este – în forma adoptată de actuala majoritate parlamentară – conformă cu prevederile legii fundamentale. Aceasta, deși organizații neguvernamentale au atras atenția că textul legislativ îngrădește protecția persoanelor dispuse să dezvăluie actele de corupție din instituțiile publice iar Parchetul European, condus de Laura Codruța Kovesi, a avertizat că legea, care urmează să ajungă la președintele Klaus Iohannis spre promulgare, afectează statul de drept într-o măsură în care există riscul ca România să piardă accesul la finanțări europene. Raportul chiar face referire la protecție inadecvată a avertizorilor de integritate…..În privința presei, Comisia Europeană constată că o practică uzuală și netransparentă a plăților făcute de partide către media tradițională sau social media, fără să existe o evidență a modului în care acești bani, proveniți din subvențiile publice primite de formațiunile politice, sunt cheltuiți…..Raportul Comisiei Europene, care are titlu de document intermediar, amintește și de cazurile de hărțuire sau de violență fizică la adresa jurnaliștilor. Printre cei care au generat actele de violență au fost și susținători ai fostului premier Florin Cîțu dar și ai actualului șef al Guvernului, Nicolae Ciucă. În acest din urmă caz este vorba despre celebrul așa-numit „kompromat” de intimidare a Emiliei Șercan, care a publicat dezvăluiri despre suspiciunile de plagiat din teza de doctorat a premierului Ciucă. ….Comisia Europeană recomandă și introducerea de reguli clare în privința activității de lobby, verificarea provocărilor operaționale cu care se confruntă parchetul anticorupție DNA, consultări publice serioase în procesul legislativ dar și reforma regimului disciplinar al magistraților, cu respectarea standardelor europene și a opiniilor Comisiei de la Veneția.….” Integral: https://www.dw.com
“EXCLUSIV Excursie de lux pentru zeci de bugetari români în Las Vegas, Los Angeles, New York și Washington, plătită din bani publici. În plină criză, angajați de la Consiliile Județene Neamț și Ilfov, Romgaz, ANRE au stat două săptămâni în SUA la întâlniri de afaceri Zeci de bugetari și angajați în companii de stat au petrecut două săptămâni în SUA, într-o călătorie de afaceri care i-a purtat prin Las Vegas, Los Angeles, New York și Washington. Din delegație au făcut parte directori și șefi de la ANRE, Romgaz, Poșta Română, Radiocom, Consiliul Județean Neamț, Consiliul Județean Ilfov și alte instituții de stat. Costul pentru o persoană a fost de minimum 9.500 de dolari, potrivit unui răspuns al Consiliului Județean Ilfov, care și-a trimis în călătorii ambii vicepreședinți – Ștefan Rădulescu și Vincențiu Voicu (ambii PNL). Publicația Buletin de București a anunțat încă din luna mai că în această călătorie de două săptămâni din SUA urma să plece și președintele CJ Ilfov, Hubert Thuma, dar, în cele din urmă, el a fost înlocuit de un vicepreședinte. Vizita a fost organizată de o firmă privată, Grupul de Presă MediaUno, în colaborare cu Institutul Național de Statistică, potrivit răspunsurilor transmise G4Media de mai multe instituții. Evenimentul s-a numit ”Shaping the future 4 a better2morrow” și i-a purtat pe bugetarii români la întâlniri cu diverși oficiali americani, dar și cu reprezentanți ai unor companii locale. Nu e clar rezultatul întâlnirilor și cum au beneficiat instituțiile și companiile de stat românești de pe urma acestei vizite. G4Media a întrebat explicit instituțiile participante care sunt beneficiile vizitei de două săptămâni, dar nu a primit nici un răspuns…..Compania cu capital majoritar de stat Romgaz a avut una dintre cele mai mari delegații, de șase persoane, și arată că ”evenimentul fost aprobat de SNGN ROMGAZ SA şi achitat în proporție de aproximativ 85% înainte de pandemie, motivul decalării misiunii fiind situația de urgență la nivel global cauzată de pandemia de COVID-19”….. O altă instituție care a trimis o delegație consistentă este ANRE, arbitrul pieței energiei, criticată dur pentru incapacitatea de a gestiona criza facturilor la gaze și energia electrică. ANRE nu a răspuns la întrebările adresate de G4Media. Un comunicat al companiei de stat Radiocom arată că din partea acestei companii a participat la vizita de două săptămâni chiar directorul general. Tot comunicatul Radiocom arată care sunt ceilalți participanți: C.N. Poşta Română, Romgaz, Depogaz, Consiliul Judeţean Ilfov, Consiliul Judeţean Neamţ, Primăria Cristian, Asociaţia Producătorilor de Energie Electrică – HENRO, Societatea pentru Administrarea Participaţiilor Statului în Energie (S.A.P.E. S.A.)…… ”A promova România nu înseamnă a trimite delegații lărgite pentru concedii prelungite în diferite destinații exotice”, a declarat Ionuț Simion în 4 iulie, pe fondul discuțiilor aprinse din mediul de afaceri pe marginea așa-zisei misiuni economice pe banii statului…..” Integral: https://www.g4media.ro
“Marea Neagră rămâne teatrul preferat al revizionismului rusesc. Cum luptă NATO, după summitul de la Madrid….. „The Euro-Atlantic area is not at peace” – este o descriere succintă a mindsetului în care operează NATO pentru următorul deceniu. Rusia este percepută drept cea mai importantă amenințare pentru pacea și securitatea spațiului euro-atlantic. Deși se concentrează pe amenințarea imediată, pentru prima dată într-un astfel de document apare bine conturată și umbra chineză. În ultimele luni, pe fondul războiului din Ucraina, liderii politici ai NATO au preferat să țină forțele navale NATO departe de Marea Neagră, pentru a nu escalada suplimentar un context și așa extrem de volatil.…. Pe scurt, summitul de la Madrid consacră intrarea NATO într-o nouă paradigmă strategică, într-un alt ciclu geopolitic, unul marcat de revenirea „competiției strategice” dintre marile puteri, de proliferarea revizionismului teritorial, dar și de posibilitatea războiului convențional de mare intensitate așa cum ne arată agresiunea rusă împotrivă Ucrainei. Deciziile summitului pregătesc NATO pentru o lume care se apropie structural de trăsăturile primului Război Rece și unde accentul cade pe un repertoriu operațional mai degrabă familiar, adânc înrădăcinat în memoria instituțională primară a organizației precum apărare colectivă, descurajare, „apărare înaintată” pe linia de contact cu adversarul. Din această perspectivă este o revenire acasă a alianței, pe un teren cunoscut și pentru tipul de provocări pentru care a fost inițial creată…… Textual, Rusia este percepută drept cea mai importantă amenințare pentru pacea și securitatea spațiului euro-atlantic. Nu doar războiul împotrivă Ucrainei predispune NATO să îmbrățișeze acest diagnostic, dar și eficiența campaniilor de dezinformare și subminare a societăților occidentale, arsenalul deopotrivă militar și economic folosit pentru a-și atinge obiectivele coercitive și pentru a-și reconstitui propria sferă de influență geopolitică. Rusia rămâne o amenințare hibridă, multidimensională, cu capabilități redutabile, care ar putea avea efect disruptiv asupra liniilor maritime de realimentare transatlantice (și de care depinde proiecția de putere americană în Europa), în timp ce altele sunt desfășurate în puncte cheie pentru a ține în șah mările adiacente Europei – Baltică, Neagră sau Mediterana…..Deși se concentrează pe amenințarea imediată, pentru prima dată într-un astfel de document apare bine conturată și umbra chineză. Aceasta din urmă este văzută ca o „provocare sistemică” pentru „interesele, securitatea și valorile” euro-atlantice, în special din perspectiva parteneriatului strategic ruso-chinez (se vede astăzi rolul pieței chineze în offset-ul efectelor sancțiunilor occidentale), dar și a intenției de a dezvolta „dependențe strategice” în sectoarele care definesc reziliența de secol XXI: lanțuri de aprovizionare, infrastructura critică, tehnologia viitorului, minerale rare și semiconductori. …. În principiu Conceptul Strategic transmite un mesaj al transformării, al tranziției prezenței modeste care există pe Flancul Estic (și care avea mai degrabă un rol de „tripwire”, care să declanșeze o intervenție a grosului forțelor NATO) spre o formulă capabilă de „deterrence by denial”, care să demonstreze că obiectivele potențialului agresor sunt fie imposibil de atins, fie necesită costuri prea mari de suportat. Nu în ultimul rând, este regândit pachetul de forțe de reacție rapidă menit să intervină în cazul unui scenariu de apărare colectivă: în prezent, aproximativ 40.000 de militari pot fi desfășurați în mai puțin de 15 zile. Tinta este ca bazinul acestor forțe să crească până la 300.000 de militari (cu 100.000 care să fie desfășurați în 10 zile)….. De ce NATO nu încurajează o flotă a sa la Marea Neagră? Cât de gravă este situația la Marea Neagră din perspectiva amenințării rusești? Cel mai serios impediment ține de regimul juridic al Strâmtorilor, reglat prin Convenția de la Montreux (1936). Astfel, navele militare aparținând statelor non-riverane nu pot rămâne în Marea Neagră mai mult de 21 de zile. Desigur, o variabilă foarte importantă rămâne Turcia, o putere mai degrabă „palmerstoniană” și care în mod tradițional nu este favorabilă NATO-izării Mării Negre….. Totodată, lărgirea NATO cu Suedia și Finlanda transformă complet arhitectura defensivă a alianței în ecosistemul baltic. Mulți observatori o consideră drept o veritabilă revoluție strategică. Cert este că se deschid căi suplimentare de realimentare a statelor baltice, dincolo de culoarul terestru dintre Kaliningrad și Belarus. Mai mult, Kaliningradul devine o insulă într-o mare (dominată de) NATO. De asemenea, dacă se vor materializa investițiile germane sub imperativul Zeitenwende, este foarte probabil ca atenția strategică și operațională a Bundeswherului să se îndrepte în primul rând spre zona baltică…..” Integral: https://presshub.ro
“Cuvintele memorabile spuse după anexarea Crimeii, valabile și astăzi: “Rusia e o benzinărie care se dă drept țară” În 2014, John McCain a declarat în mod memorabil că Rusia este o benzinărie deghizată în țară. Această afirmație este valabilă și mai mult astăzi decât atunci când McCain a spus-o acum opt ani. În 2021, 1,18 trilioane de dolari din totalul veniturilor guvernamentale de 2,37 trilioane de dolari ale Moscovei au fost colectate din petrol și gaze. Aceasta reprezintă aproape jumătate din veniturile guvernamentale în 2021. Prin comparație, în 2020 (cel mai recent an disponibil), „regatul petrolier” al Arabiei Saudite a primit 53% din veniturile guvernamentale din petrol și gaze. În timp ce veniturile federale mari pe care Rusia le generează din petrol și gaze ar putea surprinde unii cititori, ceea ce este și mai izbitor este că petrolul și gazele reprezintă doar între 15-20% din PIB-ul Rusiei. Astfel, un sector care constituie mai puțin de o cincime din economie umple aproximativ jumătate din cuferele Rusiei. Comparați acest lucru cu Arabia Saudită, unde 53% din fondurile Riadului provin din petrol și gaze, dar sectorul reprezintă o proporție de 50% din PIB-ul Saudit. Preluarea publică de către Putin a petrolului și gazelor rusești la începutul anilor 2000 a condus la o finanțare disproporționată din partea industriei, care ia dat numele de „revizionist care caută chirii”. Astfel, poate că este mai corect să spunem că statul rus este o benzinărie (care vinde și cantități substanțiale de oțel și mărfuri) deghizată în țară. Capacitatea lui Putin de a „captura” Gazprom – cea mai mare companie din Rusia – servește ca un exemplu grăitor al concentrării și politizării industriei ruse de petrol și gaze. În 2000, Putin l-a instalat pe apropiatul său Dmitri Medvedev ca președinte al companiei, poziție în care a rămas până când l-a eliberat pe Putin din funcția de președinte pentru un mandat în 2008…… Unele state au plătit pentru gaze scumpe, altele precum Ucraina, Moldova și statele baltice s-au confruntat cu lipsuri intermitente de gaze și creșteri ale prețurilor din cauze motivate politic. În tot acest timp, Gazprom și-a crescut substanțial contribuțiile la statul rus, care au reprezentat 25% din veniturile fiscale federale ale Rusiei în 2011. Fostul vicepremier și apropiat al lui Putin Victor Zubkov este în prezent președinte al Gazprom…..” Integral: https://ziare.com
“S-a câștigat marele premiu la 6 din 49: două ciorbe la Mamaia Fericire la Galați, unde un pensionar a câștigat la marea extragere Loto 6 din 49, adjudecându-și ciorba la Mamaia, precum și cealaltă ciorbă, care fusese reportată de la extragerea anterioară. Norocosul gălățean a reușit și performanța unică de a câștiga și smântâna și un ardei iute la extragerea Noroc. ”Joc aceleași numere de 30 de ani. Secretul e să nu te dai bătut. Eram convins că până la urmă nu doar că o să-mi scot banii, ci o să mă bucur de câștigul fabulos. Acum așteptăm să facă soția mea un CAR ca să avem bani de bilete de autobuz până la Constanța și o să ne ajute băiatul meu cu banii pentru taxi până la Mamaia”, spune fericitul câștigător la loterie…..” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Ministrul agriculturii voia să-și angajeze pilele, deși știa „cât dă proști sunt”. Atât de proști că, dacă le dă subiectele, ei le vor copia integral și ”ia zece”!
https://f7td5.app.goo.gl/pCyRN9
BBC News – Italian PM Mario Draghi resigns as coalition collapses
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-62171284
Buna ziua
Știam de scrisoarea UE care cere includerea pensilor de servici, speciale în reforma sistemului de pensii.
Așteptam să văd cum se mobilizează mafia in uniformă pentru a urla cat de juste, echitabile sunt pensile lor și cum nu merita revizuite.
Punctual a venit și “plânsul”pe ecrane , presa. Cu Bode , Dancu , marionete politice la ordinul juntei militare. 😃😃
UE NU contesta pensile speciale/ de serviciu in sine.
Pensia e un drept fundamental pentru oricare cetățean care a lucrat. Civil sau militar.
Se contestă :
– vârstă scazuta de pensionare ( 40 ani la militari, 52 la magistrați)
– metoda de calcul a pensiei . Garantata la minim 85% din media ultimelor venituri.
NOTA:
Aceasta metoda e exact metoda de pensie din RSR.( Vârsta de pensionare era mult mai ridicată )
Adică PENSIE RETRIBUTIVA. Statul socialist calcula pensia exact la fel. Medie ultimele venituri.
Șmecheria e că atunci , in socialism , nu intrau în calcul și varie sporuri ( că sporul de hrana, chirie, munca de noapte, etc ) . Pensia civilă sau
militara se calcula egal.
Diferențele de pensie erau date de categoria de încadrare a angajaților.
In prima și cea mai retribuită, intrau minerii și armata, urmau industria grea și așa pină la pensile cele mai mici din industria ușoară. ( care aveau și salariile mult mai mici)
Cu ” interesul național ” Oprea , includerea tuturor sporurilor in calculul pensiei a fost arma politică a UNPR .
Acum mă distrez cum repeta toți aceiași placa veche .
Gen nu avem drept la sindicat, greva , activități extra.
Pe timpul lui Ceașcă erau aceste drepturi tovarăși galonați ? Nu ? Mai să fie. 😃😃
Și am mai remarcat o noutate.
Vechimea militară e (cică) de când unu a început liceul militar , școala de ofițeri.
Nu exista nicăieri în lume așa ceva privind calculul vechimii în munca.
Nici în USA , nici măcar în Rusia sau Corea de Nord nu intra ca vechime in munca liceul militar și școala de ofițeri/ subofiteri.
PS.
Da un civil nu are același drept ?
Un medic cu 6 ani universitate și alți 3 ani de specializare nu are recunoscuti că vechime in munca toți acești ani. Cum e și just .
Unu în uniformă cu doar 3 ani de școală militară e mai șmecher ? Care militar mai devine și ” doctor” prin plagiat ?
A nu se uita de generalul fara nici o școală militară ajuns și primar. La asta cine și cum a calculat vechimea militară din moment ce a ajuns din fruntaș general ?
Junta militara se vede încolțită și caută justificări pentru a nu pierde ciolanul. 🖕🖕
🙁