Buna dimineata intr-o zi de miercuri, 13 martie! Cerul va fi mai mult acoperit, iar ploile se vor extinde în partea estică a României, afectând și zonele montane și submontane. Aversele vor fi caracterizate prin intensitate variabilă, unele dintre ele putând fi însoțite de descărcări electrice. In unele regiuni, cantitățile de apă vor depăși pragul de 15-20 l/mp, mai ales în nord-estul țării și în zonele montane. Temperaturile maxime vor oscila între 6 și 16 gr C. Minimele vor fi între 1 și 7 gr C. Bucuresti: 15/5 gr.C.
“Operațiune eșuată. Cu fonduri europene de 200 de milioane de euro, autoritățile nu au reușit să rezolve problema spitalelor în care pacienții ard de vii După ce zeci de români au ars în spitale, România a avut la dispoziție 200 de milioane de euro din fonduri europene pentru reabilitarea rețelelor electrice și a instalațiilor de oxigen din peste 100 de unități medicale. După trei ani, niciun proiect major nu a fost finalizat, peste jumătate au ajuns la maximum 15% și doar șase spitale au reușit să-și instaleze alarme antiincendiu, arată o analiză Context.ro. În total, România a cheltuit doar o treime din banii de care a dispus pentru siguranța pacienților.
- Contracte de 19 milioane de euro au fost încheiate cu o firmă conectată la omul care ar fi mituit-o pe Sorina Pintea, fost ministru al Sănătății
- Din lotul de spitale care urmau să fie renovate, unele erau chiar ale Ministerului Sănătății. Nici în aceste cazuri proiectele nu au fost duse la final
- La București, Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale (ASSMB) a promis proiecte de 80 de milioane de lei, dar n-a reușit să folosească aproape deloc banii europeni alocați.
45 oameni au murit în incendiile din spitalele din România în doar doi ani, în perioada 2020-2021. Instalațiile electrice vechi și suprasolicitate de valul de pacienți din pandemie, spațiile prost ventilate în care concentrația de oxigen nu e monitorizată și lipsa sistemelor de alarmare și detectare a fumului au transformat saloanele unde căutăm vindecarea în capcane fatale…..” Integral: https://www.g4media.ro
“Pâinea noastră, cea cu toate E-urile! Povestea celui mai simplu fel de mâncare, de la rețeta antică la era aditivilor alimentari .… Am cumpărat de la cel mai apropiat supermarket o chiflă de 55 de grame, simplă. Proaspătă, nu ambalată. Și 100 de grame de șuncă de Praga. Înainte de masă, am citit bine etichetele. Chifla de 55 de grame:
- e din aluat congelat. Nutriționiștii spun că nu e nicio problemă. Se păstrează proprietățile, deci nu ar trebui să vă faceți griji prea mari.
- are, în schimb, ȘASE E-uri, aditivi alimentari folosiți ca stabilizatori, conservanți, aromatizanți, antioxidanți, emulgatori și lista continuă. E vorba despre produși chimici, obținuți în laborator și folosiți pe scară largă în industria alimentară. Sunt aprobați de Comisia Europeană care spune că, în anumite cantități foarte bine definite, nu fac rău organismului.
Dar capcana nu stă în fiecare aditiv alimentar în parte, ci în combinația dintre ei. …. – Chifla are și gluten adăugat. „Glutenul este responsabil de elasticitatea pâinii. Ea e mai pufoasă, mai atrăgătoare și mai gustoasă. Dar nu este recomandat să adăugăm gluten. Este suficient glutenul din făină”, mai spune Maria Martac. – Mai are 1,2 grame de sare. Nutriționista semnalează că, în privința cantității de sare, consumatorul ar trebui să fie foarte atent. „O persoană adultă ar trebui să consume, în medie, 5-7 grame de sare pe zi. Dacă noi avem 1,2 grame de sare la suta de grame de pâine, o persoană care mănâncă, să spunem, mai multe felii de pâine pe zi își ia toată cantitatea de sare doar din pâine.” – Și tot în chiflă sunt și 0,3 grame de grăsimi saturate. „O pâine care conține zahăr sau uleiuri sau grăsimi hidrogenate ar trebui să nu o punem în coșul nostru de cumpărături, nu are ce căuta la noi în bucătărie”, spune Maria Martac. Șunca de Praga are carne de porc, apă, amidon, sare, conservanți, stabilizatori, proteină de porc, antioxidant. 2,5 grame de sodiu și 1,3 grame de grăsimi saturate. Are tot ȘASE E-uri. Dacă tragem o linie, înseamnă 12 E-uri în total, dintre care două se repetă, deci ZECE E-uri diferite. ….„Un sandviș pus unui copil la școală poate să ajungă să aibă 47 de aditivi. Un singur sandviș ! O masă de sărbători sau o masă cu musafirii poate să ajungă – din evaluările noastre – la 150, 175 de aditivi, iar consumul pentru o singură zi poate să fie de peste 100 de aditivi”, spune Mierlea. „Orice substanță pe acest pământ, într-o cantitate este medicament, într-o cantitate este aliment și într-o cantitate devine otravă. În momentul în care același aditiv, același E, îl găsim și în pâine, și în șampon, și în pasta de dinți, și în prăjitură, și în băutura răcoritoare, și în gem, și în margarină, și în pizza, s-ar putea ca la sfârșitul unei zile același aditiv să-l consumăm de trei, de patru, de cinci, de șapte, de 10 ori”, adaugă Mierlea. ….” Integral: https://romania.europalibera.org
“Situație alarmantă privind utilizarea pesticidelor în sudul României: probele cu reziduuri au crescut la 40% în 2023, față de 27,9%, în 2022 …. Potrivit raportului aferent anului 2023, publicat de Autoritatea Națională Fitosanitară ( ANF ), analizele efectuate de laboratorul din București au relevat că ”procentul de legume cu reziduuri de pesticide a crescut față de anul 2022, de la 27,9%, la 40,1%”. Din cele 1.323 probe de legume analizate la București, 531 probe (40,1% ) au avut reziduuri de pesticide: 504 probe cu reziduuri de pesticide sub nivelul maxim admis și 27 de probe cu reziduuri de pesticide peste nivelul maxim admis sau cu reziduuri ale unor substanțe active interzise în Uniunea Europeană (probe neconforme). Legumele cu procent mare de probe cu reziduuri de pesticide au fost: mărarul, 67% ( 18 probe din 27 ), salata, 67% ( 64 p din 96 ) și tomatele, 64% ( 259 p din 403 ). Reziduurile de pesticide întâlnite în legume sunt, în special: azoxistrobin, ciprodinil, etefon, boscalid, acetamiprid, fluopiram, cipermetrin, fenxeamid și piraclostrobin. Reziduurile de pesticide detectate în legume provin, în special, de la tratamentele cu fungicide, urmate de cele cu insecticide și regulatori de creștere ….. În aceste probe au fost depistate reziduuri de: carbendazim, acetamiprid, clorotalonil, clorpirifos ( interzis ), clorpirifos-metil ( interzis ), cipermetrin, dimetoat, formetanat, imidacloprid, linuron, miclobutanil, pirimifos-metil, spirodiclofen, tiametoxam. ….” Integral: https://www.g4media.ro
“De ce ar putea o schemă de sprijin de 3 miliarde de euro să bulverseze piața energiei din România, timp de 15 ani / Ce sunt contractele pentru diferență În plin boom al investițiilor în energia regenerabilă, Comisia Europeană a aprobat, pentru România, o nouă schemă de finanțare, de 3 miliarde de euro, pentru proiecte noi în fotovoltaice și eoliene. Sunt bani care vor finanța contracte pentru diferență (CfD), prin care prețul energiei electrice va fi fixat pentru o perioadă de 15 ani. …. Vor urma niște licitații, cu oferte separate pe eolian și fotovoltaic, pentru capacități de 5.000 MW (cât 7 reactoare nucleare), în cadrul cărora beneficiarii vor propune pe lângă proiect și un preț de exercitare. Ministrul energiei Sebastian Burduja a anunțat luni că prețurile maximale de pornire vor fi 91 de euro/MWh pentru fotovoltaice și 93 de euro/MWh pentru eoliene. Acestea sunt chiar mai mari decât cele estimate în septembrie 2023, când erau considerate deja prea ridicate. …. Nu este pentru prima oară când finanțarea proiectelor regenerabile au bulversat piața. Schemele de sprijin, cele prin certificate verzi, care se regăsesc în facturile la energie, au creat supracompensare şi dezechilibre în piaţă. Inițial, prin Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din resurse regenerabile, a fost creată o schemă de sprijin mult prea generoasă pentru energia regenerabilă, prin certificate verzi. …. Acum se dorește o nouă schemă de sprijin, prin finanțarea contractului pentru diferență, chiar dacă de doi ani se observă o creștere masivă a investițiilor în zona regenerabilelor, pe fondul finanțărilor UE oferite prin fondul de modernizare și PNRR. La acestea se adaugă și fenomenul instalării de panouri solare pe case, capacitatea lor depășind 1.400 MW, adică 2 reactoare nucleare. HotNews.ro arăta în luna septembrie că dacă după licitație iese un preț prea mic față de cel maximal, atunci va exista riscul ca o mare parte din proiectele aflate în derulare, care nu intră pe contracte pentru diferență, să se oprească, deoarece ar deveni nerentabile. Dacă, dimpotrivă iese un preț mare, atunci consumatorii vor fi afectați pentru o perioadă de 15 ani. Practic, contractul pentru diferență este un mecanism de intervenție în piață care va influența piața masiv în toată perioada de aplicare, adică timp de 15 ani. Adică, piața ar risca să nu se formeze după principiile sănătoase ale cererii și ofertei, ci într-un mod artificial. Aceasta și în condițiile în care s-a dovedit în ultimii ani, mai ales în perioada crizei energetice, că piața românească este ușor de manipulat. ….” Integral: https://economie.hotnews.ro
“Guvernarea la secret. Tot mai multe documente care ar trebui să fie publice sunt clasificate fără nici o justificare publică / Cele mai flagrante cazuri – DOCUMENTE ….Unele dintre ele sunt controversate, precum contractul care vizează renovarea cu 9 milioane de euro a unei vile care ar urma să fie destinată președintelui Klaus Iohannis după terminarea mandatului. Secretizarea unor astfel de contracte, relevante pentru interesul public dată fiind valoarea mare a investiției din bani publici, nu a fost justificată de autorități. Astfel de contracte ar trebui să fie publice. Nu este un caz izolat, ci un trend de opacizare a statului și de guvernare în secret. Există, așadar, numeroase exemple, din care vom enumera mai jos câteva dintre cele mai flagrante cazuri. De exemplu, Economedia a scris săptămâna trecută că la secțiunea „Confidențiale” a ordinii de zi a ședinței de Guvern a fost inclus un memorandum prin care Ministerul Finanțelor solicita mandatarea reprezentanților statului astfel încât să distribuie ca dividende 90% din profiturile înregistrate de companiile de stat, statul estimând că va colecta aproape 8 miliarde de lei în acest an. Nu este clar de ce memorandumul a fost inclus la secțiunea „Confidențiale” ținând cont că colectarea de dividende de la companiile de stat este o practică uzuală. Economedia a cerut un punct de vedere de la Ministerul Finanțelor, dar nu l-a primit, până la această oră. ….De asemenea, G4Media.ro a intrat în posesia unui document care arată că lucrările de 9 milioane de euro pentru renovarea unei clădiri de pe Bd. Aviatorilor nr. 86 din București au fost secretizate de Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat (ORNISS). Cu circa un an mai devreme, același imobil a apărut într-o Hotărâre de Guvern semnată de premierul Nicolae Ciucă, document care, însă, nu a fost făcut niciodată public, fiind, de asemenea, secretizat. ….” Integral: https://economedia.ro
“1.000.000 lei sporuri la Agenția care a concesionat aurul de la Roșia Montană. Ce bani iau șefii? ….. Aceeași Agenție Națională pentru pentru Resurse Minertale a semnat, în 2019, cu Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), dezvoltatorul proiectului minier aurifer blocat de la Roșia Montană, un act adițional la licența de concesiune pentru exploatare a perimetrului auro-argintifer Roșia Montană, care prevede prelungirea cu 5 ani a valabilității licențe. Detalii AICI Agenția a fost „călcată” de 3 ori de către Corpul de Control al premierului, în perioada 2010 – 2022, stabilind existența unui număr uriaș de nereguli. Acestea au fost aduse la cunoștința guvernului (de la acea vreme) dar niciunul nu a făcut curățenie la ANRM. Neregulile au foste semnalate AICI, AICI și AICI Spre exemplu, între 2010 și 2014, ANRM a aplicat amenzi în valoare de 3.000.000 de lei, dar nu a încasat decât 600.000 de lei. …. Din documente reiese că „în cazul unor decizii manageriale de la nivelul ANRM, s-au evidențiat o serie de deficiențe și o evidentă incoerență la nivelul actelor decizionale ale Agenției, coroborate cu posibile conflicte de interese, cu consecințe privind gestionarea resurselor umane și financiare”. În acest context, la Agenție se acordă sporuri pentru condiții de muncă de peste 1.100.000 de lei pe an, potrivit unui document consultat de Newsweek România și prezentat mai jos. …În pofida a 12 ani de erori, Agenția este condusă de un președinte care ia 15.000 de lei pe lună și de 4 directori care au peste 12.000 de lei la care se aduaugă un spor pentru condiții de muncă de peste 1.600 de lei. ….” Integral: https://m.newsweek.ro
“SURSE Piedone a negociat un loc de europarlamentar pentru fiica sa. Fiul, împins să ajungă senator ….Popescu Piedone a anunțat, zilele trecute, că va candida la primăria București.ș Îna caest caz, fiul său va fi împins să candideze la primăria sectorului 5. Dacă Piedone nu candidează la primăria București, atunci fiul său va ajunge senator PSD. Sursele Newsweek spun că Piedone a cerut un post de europarlamentar pentru fiica sa. Nemulțumirea primarului sectorului 5, Cristian Popescu Piedone, nu vine numai din faptul că nu este desemnat de alianța PSD PNL drept candidat al acesteia pentru primăria municipiului București. … “Domnul Piedone a ținut morțiș să-și pună fiica pe un loc eligibil pe listele PSD pentru europarlamentare după ce reușise să-și impună fiul pe listele pentru senat al PSD, la Suceava. Însă i s-a spus că este prea mult totuși”, au declarat pentru Newsweek România surse politice. Șerban Popescu Ana Maria este femeie de afaceri deținând alături de fratele acesteia, deputatul PSD, Vlad Popescu, o serie de companii ale familiei care sunt folosite drept paravan în diferite afaceri ale primarului de la sectorul 5. De exemplu, conform rechizitoriului procurorilor din 2016, Șerban Popescu Ana Maria apare alături de fratele său în două companii God Trust Enterprises SRL și Chocoland SRL pentru care Piedone a semnat autorizații de funcționare. Acesta a și fost motivul pentru care el a fost trimis în judecată de către ANI în 2016 pentru trei infracțiuni de conflict de interese. ….” Integral: https://newsweek.ro
“Primăria a dat, Catedrala a luat, banul fie lăudat! Patru milioane de euro din bani publici au ajuns la Catedrala Neamului doar în 2024 Administrațiile locale din România au dăruit în primele două luni ale anului peste 20 de milioane de lei (4 milioane de euro) pentru construcția Catedralei Mântuirii Neamului din București. E cea mai importantă infuzie din bani publici din ultimii șase ani.
- Între 2016 și 2024, 176 de milioane de euro din bugetele publice au fost alocate pentru Catedrala Mântuirii Neamului.
- Administrațiile locale au dat 32 de milioane de euro.
- De la bugetul de stat, prin Secretariatul de Stat pentru Culte au fost alocate Catedralei 142 de milioane de euro.
Planul Bisericii Ortodoxe Române este ca, anul viitor, pe 30 septembrie 2025, când se vor împlini 100 de ani de existență a Patriarhiei Române, Catedrala Mântuirii Neamului să fie gata. Secretariatul de Stat pentru Culte, un canal important prin care banii publici se duc către Catedrală, a primit în bugetul pe 2024, pentru lăcașurile de cult, 90 de milioane de euro (450 de milioane de lei), cu aproape 7% mai mult ca anul trecut. Din această sumă urmează ca, pe parcursul anilor – la fel ca în trecut – să fie făcute alocări și către catedrala ridicată de Patriarhie în centrul Capitalei, în fostul cartier Uranus, demolat de Nicolae Ceaușescu în anii ’80. Și nu e singurul ajutor dat de Guvern, în an electoral, Bisericii Ortodoxe. Potrivit unui proiect de ordonanță care a ajuns direct la Consiliul Legislativ, pentru avizare, vor putea fi angajați peste 1.000 de noi preoți și 1.500 de oameni, personal neclerical. În paralel, doar în ultima săptămână, premierul Marcel Ciolacu a avut trei întâlniri cu înalte fețe bisericești ortodoxe și greco-catolice , inclusiv cu Patriarhul Daniel, liderul Bisericii Ortodoxe Române….. Pe 12 februarie 2024, consilierii locali de la Primaria Sectorul 1 București au aprobat, ca amendament la proiectul de buget al sectorului, o modificare a modului în care sunt împărțiți banii alocați secțiunii „Cultură, recreere, religie”. Au decis astfel ca 2 milioane de euro (10 milioane de lei) să ajungă în conturile Patriarhiei pentru construcția Catedralei Mântuirii Neamului. ….Trei zile mai târziu, pe 15 februarie, consilierii județeni de la Ilfov sunt și ei de acord ca, din bugetul județului, să dea bani pentru Catedrala Mântuirii Neamului. Tot 2 milioane de euro (10 milioane de lei)…..” Integral: https://romania.europalibera.org
“Parlamentul European critică dur regulile din legea pentru verificarea plagiatului: Cîmpeanu, Ciucă și Bode, exemple de plagiat și relații politice Influența politicului și abuzul de putere politică, precum și problema conducerii instituționale sunt principalele probleme cu care se confruntă mediul academic din România, arată un raport publicat recent sub egida Parlamentului European. Analiza consemnează o scădere a punctajului României la peste jumătate din criteriile pe baza cărora e evaluată libertatea academică în țară și trece în revistă cazurile notorii de plagiat…..”Sistemul pare să fie expus unei interacțiuni de nepotism între actori politici și cei academici, putând dăuna integrității academice prin introducerea unor aspecte politice în chestiunile academice, de exemplu prin raportare la consecințele plagiatului sau alegerea conducerii universităților”, arată analiza. Raportul enumeră problemele semnalate în precedentul raport și arată că “noile cazuri identificate sunt legate în principal de interferența guvernului și a lumii politice, care pot fi legate și de potențiale interferențe în managementul instituțional” din mediul academic.”Sistemul românesc se luptă cu influența și abuzul de putere politică abordarea unor probleme academice. În special, dezbaterile recente s-au concentrat în mod predominant asupra unor cazuri multiple și răsunătoare de plagiat, asupra incapacității comunității academice de a soluționa în mod adecvat încălcările principiilor academice, influența elitei politice asupra unor elemente din noua lege a învățământului superior”, toate exacerbate de o “rotativă a unor persoane aflate în poziții de influență”, subliniază raportul PE. …. Este menționat numărul mare de cazuri de plagiat la nivel înalt descoperite în anii 2018 și 2019 și se menționează că în prezent “comunitatea academică pare împiedicată în eforturile ei de a urmări cazuri de fraudă academică, din cauza unui set de slăbiciuni structurale în procesele de raportare și evaluare, precum și prin implicarea unor persoane influente care minimizează consecințele legale și politice”. “O problemă cu mare parte dintre aceste cazuri (recent înregistrate – n.red.) este că ajung să fie decise în instanțe care se concentrează asupra elementelor procedurale, nu de fond, ceea ce mută judecata academică în afara spațiului academic”, afirmă documentul. Raportul prezintă cazul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, “ale cărui legături personale și profesionale cu universitatea sa, Consiliul Național al Rectorilor (CNR) și Consiliul de Etică și Management Universitar (CEMU) par să fi ascuns, amânat și minimizat acuzațiile legat de plagierea unui curs universitar pe care-l preda”. Documentul prezintă felul cum Sorin Cîmpeanu a demisionat ca ministru doar pentru a se reinstala rapid ca rector al USAMV București și ca președinte al CNR, fiind și promovat în Senat. ….” Integral: https://spotmedia.ro
“În războiul hibrid, România a fost învinsă de Rusia …. Deși a trecut peste un deceniu de la momentul în care experții militari atrăgeau atenția că Rusia dezvoltă acest tip de război, bazându-se pe internet, date și rețele sociale, autoritățile din România nu l-au înțeles, nu au perceput amenințarea și n-au făcut mare lucru pentru a o contracara. Klaus Iohannis, cel care astăzi încearcă să ajungă în fruntea NATO, și guverne succesive n-au avut nicio preocupare pentru înțelegerea și dezvoltarea unei strategii defensive în fața acestui tip de conflict. Partidul AUR, condus de George Simion, un deputat român care are conexiuni cu agenții Rusiei, având interdicție de a intra pe teritoriul Ucrainei și Moldovei, a crescut vertiginos în numai șase luni, începând cu jumătatea anului 2020, într-o perioadă în care țara noastră era foarte grav afectată de pandemie. Întreaga popularitate a noii formațiuni s-a bazat pe o uriașă campanie pe rețelele sociale a cărei finanțare a rămas un mister până în zilele noastre. ….La sfârșitul lunii ianuarie, în urma unui atac cibernetic asupra Camerei Deputaților au fost sustrase peste 300 de documente oficiale, inclusiv datele cărții de identitate a prim-ministrului Marcel Ciolacu….. Nu impactul sau senzaționalul acestor acțiuni sunt importante, ci frecvența lor, care e tot mai mare, și lipsa totală de pregătire a autorităților, care nu au nici cea mai mică strategie defensivă în fața atacurile hibride. Lipsa unui plan, a unui pachet de legi, a profesioniștilor și antrenamentului în acest domeniu au făcut ca la doi ani de la invadarea Ucrainei, România să fie o victimă colaterală în acest tip de război purtat de Rusia. ….Kremlinul rulează astăzi în țara noastră mii de pagini și conturi pe rețelele sociale, are adepți, „influenceri”, „idioți utili”, posturi de radio, emisiuni TV, aleși în Parlamentul României, iar prin acțiunea conjugată a a acestor forțe, o mare parte a opiniei publice a devenit susținătoare a agresiunii și crimei. ….” Integral: https://spotmedia.ro
“Pe lângă ouă, țuică și legume, țăranii cu panouri vând curent de casă la poartă Șoferii care obișnuiesc să cumpere diverse produse de la țăranii care le vând pe marginea drumurilor naționale spun că în ultima vreme oferta s-a diversificat foarte mult. Astfel, acum pot achiziționa, fără bon, fără factură, curent electric de la țăranii care au panouri pe casă. „Dom’le, uite ce-ți dau aici, curent natural, de casă, nu de-ăla de la oraș, de vă vine vouă prin perete. Nu știi ce bagă-n el, ăia de la Hidroelectrica pun apă să pară mai mult, ăia de la Enel pun E-uri, ăsta al meu e pur, merge mașina matale și 800 de kilometri cu el, fără s-o mai încarci”, a explicat un țăran care vindea 2000 de kilowați din curte. Autoritățile spun să nu ne încredem în țăranii care vând curent de la ei din curte că nu înseamnă că este 100% natural. …..” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Like this:
Like Loading...
“Jucătorul Klaus Iohannis și ultima favoare pe care i-o face României
La felul în care și-a anunțat oficial candidatura pentru șefia NATO, în numele României, Klaus Iohannis sugerează cumva că țara ar trebui să-i fie recunoscătoare pentru acest ultim sacrificiu făcut pentru ea. ….Înainte de anunțul efectiv, domnia sa a enumerat o serie de atuuri ale României: bugetul pentru apărare, performanțele Armatei Române, susținerea Ucrainei.
Așadar, dl Iohannis se cațără pe banii publici investiți de românii plătitori de impozite în Armată și ajutorul pentru Ucraina, cu sacrificiile pe care el le implică, pe efortul și chiar sângele soldaților români din ultimele două decenii pentru a pune mâna pe viitoarea dregătorie.
Și îi spune României că o face pentru ea, în numele ei, pentru a-i împlini aspirațiile, ar putea să-i fie chiar recunoscătoare, nu? Aspirațiile multor români sunt să ajungă în Zanzibar și la safari în Kenya, iar președintele le-a răspuns ducându-se acolo pentru toți…..Cât s-a întrebuințat vreme de 10 ani dl Iohannis pentru țară? De câte ori a asudat dl Iohannis în Consiliul European pentru o cauză a României? De câte ori ați văzut lumina aprinsă la Palatul Cotroceni până dimineața sau în weekend? Nu e nimic pentru România aici, este strict pentru dl Iohannis pe persoană fizică și ostoiește complexul nostru despre prima generație încălțată prin efortul întregului sat. Dacă nu are nimic de câștigat, în schimb, România e pusă la muncă pentru această candidatură. Toate informațiile sunt că diplomația românească duduie cum nu s-a întâmplat niciodată până acum în 10 ani, nici pentru Schengen, nici pentru vreun alt interes național. Este un efort imens și fără precedent al tuturor pârghiilor românești pentru ca dl Iohannis să capete următoarea dregătorie. La NATO sau, în schimb, ca să deblocheze jocul, la UE.
Dacă nimeni nu-l vrea, el vrea orice și luptă cu dinții pentru propriul interes. Pentru sine știe să fie jucător. Este fără precedent ca un șef de stat în funcție să își anunțe candidatura pentru altă funcție, care mai și începe înainte de finalul mandatului prezidențial, deci implică o demisie…..”
https://spotmedia.ro/stiri/opinii-si-analize/jucatorul-klaus-iohannis-si-ultima-favoare-pe-care-i-o-face-romaniei
Plavanul netrebnic are sanse sa sadeasca disensiuni in Nato cu ocazia alegerii noului secretar general, pe tema tampita ca “sa fie sef si unul din frontul de est al Nato”…
Adica de pe “frontul de est” nu candideaza Polonia sau Finlanda sau alta tara cu aparare proprie responsabila, dar candideaza plavanul ticalos de Romania…
Nu ar fi candidat daca nu i s-ar fi promis ceva sustinere de la orci tradatori din Nato din unele tari precum Ungaria, Slovenia, Turcia.
De pe FB:
Hari Bucur-Marcu
sSdonpeortah6m8ag8t032887htf94t1f1f2u72i5g7cutmfh9m66576g14h ·
Deși i-am pomenit numele cu link spre pagina sa Facebook, președintele Klaus Iohannis nu mi-a citit (nici personal, nici prin consilierii săi) textul din 23 februarie anul acesta, când reacționam la o știre pusă în flux de Bloomberg, cum că același Klaus Iohannis și-ar face reclamă, pe la unele cancelarii aliate, pentru a fi viitorul secretar general al Organizației Tratatului Atlanticului de Nord – NATO.
Așa că, necitindu-mă, domnul Președinte al României a ieșit azi cu o „declarație de presă” (adică un comunicat citit chiar de domnia sa, în loc să fie distribuit de cei de la comunicare, de la Cotroceni), prin care anunța că a decis să intre „în competiție pentru funcția de Secretar General al NATO”.
Eu rămân la convingerea educată că domnul Klaus Iohannis nu are nicio șansă să fie viitorul secretar general al NATO. Aceeași convingere ar fi trebuit să o aibă și domnia sa.
Dacă e așa, atunci anunțul public că Iohannis „intră în competiție” este făcut pentru alte motive decât cele declarate, cum că ar dori să contribuie personal, din acea funcție executivă (despre care nu are habar și nici nu poate beneficia de vreo perioadă de învățare rapidă) la securitatea continentului și implict a Lumii. Care ar fi acele alte motive nu îmi este de fel clar. Și nici nu vreu să speculez.
Tot ce pot să fac aici este să reiau punctajul acela de argumente pentru care ziceam din 23 februarie că domnul Klaus Iohannis nu are ce căuta în „cursa” pentru șefia executivă a NATO.
Cu mențiunea că șefia propriu-zisă a NATO este, conform Tratatului constitutiv, încredințată Consiliului Nord-Atlantic, care ia toate deciziile, mari și mici, inclusiv cea de numire (nu e nicio alegere, în urma vreunei competiții, ci e o numire) a secretarului general.
1. Nu există o regulă scrisă, dar tradițional Secretarul General al NATO este un european provenit din executivul țării sale. Adică, din funcția de ministru al Apărării sau de Externe, ori din funcția de premier, de preferat cu stagiu anterior la Apărare sau la Externe.
Adică, dintr-o funcție din care, în țara sa, a căpătat experiență și mai ales deprinderi de negociere a concluziilor evaluărilor privind amenințările, vulnerabilitățile și riscurile de securitate și apărare națională, de negociere a bugetelor de apărare, de negociere a legislației propusă de Executiv, în domeniul public al apărării naționale, dar mai ales a căpătat experiență de lucru în Consiliul Nord-Atlantic, la nivel de miniștri. Adică, acolo unde se pregătesc prin consens toate acțiunile Alianței, politice și diplomatice, reieșite din deciziile șefilor de stat și de guvern. Accentul evident este pus pe negociere și nu pe decizii arbitrare, imposibil de luat prin consens.
Astea, deoarece funcția de secretar general este una eminamente executivă. Și este una în care ocupantul nu mai are timp de învățare, de pregătire, de formare a deprinderilor de șef executiv, ci trebuie obligatoriu să vină cu ele gata formate și exersate, de acasă.
Ceea ce nu se poate spune despre un președinte care nu a fost niciodată ministru, premier sau în altă funcție executivă. Primăria Sibiu nu se pune, așa cum nu se pune nici funcția de președinte de țară, care este în afara Executivului (ca să îl poată supraveghea pentru respectarea Constituției și pentru buna lui funcționare).
Mai ales dacă nici măcar atribuțiile ălea de veghe și supraveghere asupra Executivului, ca și asupra celorlalte autorități publice, nu a învățat președintele să le îndeplinească și nici nu le-a îndeplinit vreodată corect și complet, în 10 ani de mandat.
2. La toate nivelurile, de la șefii de stat și de guvern și până la plutonierul de la biroul de documente secrete, din cel mai modest comandament din structura militară a Alianței, s-a convenit că, în etapa asta istorică, din existența NATO, Alianța trebuie neapărat să facă două lucruri:
– să se arate că este atât de puternică, politic și mai ales militar, încât să descurajeze orice intenție, gând, vis sau tentativă prostească, de a agresa militar măcar un metru de frontieră NATO sau măcar un metru pătrat de spațiu terestru și maritim NATO, ori măcar un metru cub de spațiu aerian NATO (în condițiile în care sunt cinci medii de mainfestare a puterii militare, ca răspuns la o agresiune militară: terestru, maritim, aerian, cosmic și cibernetic);
– să învingă efectiv, pe teatrul de război, în oricare dintre cele cinci medii din paranteza anterioară, orice inamic care ar fi atât de nesăbuit încât să ignore puterea politică și militară a NATO și să atace pe vreunul dintre aliați.
Condiția obligatorie, pentru ca NATO să poată fi așa cum știe că trebuie să fie oricine din NATO, este ca Secretarul General NATO să garanteze prin propria sa persoană că Alianța este pregătită, credibilă, cu o singură voință și gata să îndeplinească cele două misiuni strategice, alături de alte câteva, importante și ele, dar nu vitale, ca acestea două.
Ceea ce domnul Klaus Iohannis nu poate să facă nici dacă ar vrea. Dar nu a dat niciodată semne că ar vrea să fie în stare de așa ceva.
3. Numirea noului Secretar General NATO se face pe o procedură rămasă imuabilă, de la primul diplomat/politician pe această funcție și până acum. Procedură ce nu presupune nominalizări formale (prin note diplomatice sau notificări de altă natură), pe care să le afle presa internațională.
Așa că, dacă România chiar o fi „notificat” pe „unii dintre” aliați că ar intenționa să îl propună pe Klaus Iohannis, atunci România a acționat în afară de procedură, adică informal. Și s-ar mai fi și făcut de râs, în condițiile în care toată lumea știe că România nu poate face nimic fără mandat de la însuși Klaus Iohannis. Care cică s-ar fi propus singur. Ha. Ha.
Oricum, procedura aceasta este confidențială. Și este firesc să fie așa, mai ales pentru a îndeplini condiția de unanimitate ce caracterizează toate deciziile Alianței Nord-Altantice, inclusiv și mai ales cea de numire a secretarului său general.
Nu se așteaptă nimeni ca cineva să comande și toți ceilalți să execute. Nu se așteaptă nimeni ca, în faza intițială a discuțiilor dintre aliați, privind cine ar fi cel mai potrivit secretar general, pentru viitorul imediat al Alianței, să se facă o singură propunere. Nu se așteaptă nimeni ca propunerile să nu creeze disensiuni, discuții, argumente pro și contra. Din contră. Acesta este procesul sănătos al deciziei prin consens, care consens se obține doar la finalul său, al procesului.
Dar acest proces trebuie să fie și să rămână unul confidențial. Deoarece discuțiile contradictorii, argumentele pro și contra, disensiunile care pot apărea în cadrul său, al procesului, pot da o imagine nerealistă, de dezbinare a coeziunii obligatorii a NATO. Ceea ce servește exclusiv propagandei anti-NATO, anti-Occident și anti-democrație.
👍