Revista Presei – 12 octombrie. “Ce rămâne după Guvernarea PSD…”
12/10/2019 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de sambata, 12 octombrie! Vremea va fi predominant frumoasă și se va încălzi ușor, astfel că valorile termice vor fi apropiate și local chiar peste cele normale ale perioadei. Cerul va fi mai mult senin, iar vântul va sufla slab până la moderat, cu unele intensificări în zona montană înaltă. Temperaturile maxime se vor încadra între 17 și 25 de grade, iar cele minime între 3 și 15 grade, local mai scăzute în Transilvania, spre -5 grade în depresiunile din estul regiunii, unde se va produce brumă. Dimineața și noaptea, în zonele joase pe arii restrânse va fi ceață.(stirimeteo.com) Sâmbătă, vremea va fi deosebit de caldă în București, cu valori termice ce se vor încadra între 23˚C și Min: 8˚C. Vântul va sufla slab, cu 6 km/h dinspre V. Dimineața și noaptea, mai ales în zona preorășenească vor fi condiții de ceață.
Greul de-abia incepe! Capcanele viitorului Caderea Guvernului Dancila nu a fost un scop in sine. Nu e momentul pentru euforie, deoarece greul abia acum incepe, un greu extrem de periculos a carui gestionare isi va primi verdictul la viitoarele alegeri, indiferent cand vor fi ele. Din punctul meu de vedere, cea mai buna solutie, desi nu sunt foarte optimista ca e realizabila, ar fi incheierea unui dublu acord cu sustinere majoritara: pe de-o parte, pentru organizarea de alegeri inainte de termen undeva la primul fir de iarba si, pe de alta parte, pentru investirea unui guvern de tranzitie care sa organizeze aceste alegeri si sa ia cateva masuri urgente, intre care, in mod imperativ, revenirea la doua tururi de scrutin la alegerile locale si armonizarea Legilor Justitiei cu recomandarile Comisiei de la Venetia, GRECO si, nu in ultimul rand, MCV.Presedintele Iohannis a anuntat deja ca va testa solutia alegerilor inainte de termen la consultarile de vineri si dupa ele vom sti probabil daca se profileaza asa ceva. Cu sau fara acord, cea mai probabila varianta ar fi desemnarea dlui Orban sa formeze un guvern, cel mai probabil minoritar, cu o sustinere foarte incerta insa si, de aceea, dependent de fiecare vot, deci obligat la concesii pentru fiecare vot. Nu am sa insist asupra scenariilor, e vreme pentru asta, ceea ce cred ca se impune acum sunt niste concluzii reci de prima etapa: 1. Este pentru prima data in 30 de ani cand PSD, sub diferitele sale denumiri de-a lungul timpului, pierde guvernarea prin motiune de cenzura si tot pentru prima data, cel mai probabil, nu va avea candidat in turul al doilea al prezidentialelor…. Eu stiu ca si foamea PNL e mare dupa atata opozitie. Partidele vechi au metehne cronicizate, insa daca ele vor iesi acum la suprafata, efectul va fi devastator pentru ca, repet, dincolo de incetarea dezastrului si inceperea reconstructiei, rolul esential al acestui guvern va fi sa inceapa refacerea perceptiei asupra actului politic si de guvernare. Deci fiecare functie, de la aceea de premier pana la ultimul secretar de stat, trebuie gandita nu in termeni de merite politice si pozitie in ierarhia partidului, ci exclusiv in termeni de perceptie publica a adecvarii si competentei. Integral: http://www.ziare.com/
Mingea e acum în terenul președintelui Iohannis ….E clar că nu toate cele șase partide sau organizații ale unor minorități naționale care au pus umărul la dărâmarea guvernului Dăncilă nu doar că nu se vor putea regăsi în compoziția noului Executiv, că pentru a-i acorda acestuia votul de învestitură și a-i asigura mai apoi un minimum de confort vor ridica nenumărate pretenții. E foarte probabil să urmeze consultări și negocieri extrem de laborioase, nu e exclusă nici o perioadă de instabilitate. Misiunea președintelui este, așa cum prevede însăși Constituția, să găsească acele soluții încât interesul românilor și al țării să corespundă cât mai curând măcar cu o parte, semnificativă, a politicienilor. Atât politicienii cât și președintele au obligația să înțeleagă rapid că nici țara, nici românii nu mai au prea mult timp la dispoziție. Sunt scadențe, termene care nu mai pot fi amânate, primele, de maximă urgență, fiind identificarea acelor soluții pentru închiderea execuției bugetare pentru anul 2019 cât și elaborarea Legii bugetului de Stat și a Bugetului asigurărilor de Stat pentru anul 2019. Primele declarațij ale șefilor celor două principale partide ale Opoziției au pus deja în evidențe opțiunile lor divergente. PNL și dl. Ludovic Orban dau semne că de abia așteaptă să fie convocați la Cotroceni spre a li se încredința misiunea formării noului guvern în vreme ce dl. Dan Barna (el însuși candidat la prezidențiale, cu șanse renăscute după categorica înfrângere și concediere a doamnei Dăncilă care a devenit începând de joi mai mult decât oricând o cantitate neglijabilă) și USR insistă pe soluția alegerilor anticipate. Dl. Victor Ponta o ține langa cu soluția unui guvern Pro România, ALDE, PSD fără Dăncilă și Teodorovici care da, este o fantezie, dar care oricum înseamnă iminența unor piedici în găsirea unei soluții guvernamentale rapide și realiste. Felul în care dl. Klaus Iohannis va gestiona situația se va reflecta mai mult ca sigur în scorul cu care va câștiga în noiembrie viitoarele alegeri prezidențiale. Integral: http://www.contributors.ro
Șapte ani și jumătate în Republica Borfașilor ….Guvernarea PSD, începută de Victor Ponta și continuată după alegerile din 2016 de Liviu Drangea prin interpuși (Grindeanu, Tudose, Dăncilă), s-a caracterizat de la început până la sfârșit printr-un regres continuu de la valorile democrației, în ritm tot mai accelerat în ultimii doi ani și jumătate. România sub guvernele PSD a înregistrat cel mai puternic recul de la respectarea valorilor democratice, comparabil cu mineriadele anilor 90. Exodul de populație din vremurile tulburi de după căderea lui Ceaușescu s-a reluat în forță în ultimii ani. Societatea a răspuns pericolului scoaterii țării de pe orbita occidentală cu cele mai ample mișcări de protest de la căderea comunismului sau părăsind în grabă o țară lipsită de perspectivă. Firul roșu al guvernărilor PSD, singurul mare obiectiv urmărit cu perseverență și îndeplinit doar în parte, a fost preluarea controlului asupra justiției prin modificarea legislației penale și eliminarea magistraților incomozi din funcțiile de conducere. Pentru a-și atinge acest scop, criticii și adversarii regimului au fost la rândul lor vânați, intimidați și reduși la tăcere. Au fost vizate în primul rând presa și ONG-urile. Acțiunile au culminat cu modificarea Codurilor Penale și legilor justiției în Parlament, dar și cu demiterea simbolică a fostei șefe DNA, Laura Codruța Kovesi. Responsabilii politici sunt: PSD, ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, cu largul ajutor dat de UDMR, alt adversar înverșunat al luptei anti-corupție. Asaltul politic la justiție a avut parte de susținerea mediatică a unor posturi tv conduse de mogulii Sebastian Ghiță și Dan Voiculescu, amândoi cu probleme penale. Cu toții au format o veritabilă coaliție anti-justiție, o armadă a penalilor care a ținut sistemul sub teroare mediatică. Sistemul de justiție, paralizat prin înființarea Secției Speciale de investigare a infracțiunilor comise de magistrați, un veritabil buzdugan în mâna puterii, a găsit totuși resurse să reziste unor presiuni politice și mediatice infernale. Dragnea a fost condamnat a doua zi după alegerile din 26 mai, când PSD a încasat o lovitură electorală de proporții. Prima tentativă de a distruge justiția s-a consumat în decembrie 2013, în guvernarea Ponta, episod cunoscut sub numele de „marțea neagră”. A doua mare încercare a avut loc în ianuarie 2017, când guvernul Grindeanu a forțat adoptarea celebrei OUG13. Ambele asalturi la justiție au eșuat în urma unor presiuni externe de la Washington și Bruxelles sau în urma unor ample manifestații de stradă la București și în marile orașe. Mobilizarea diasporei a jucat de asemenea un rol important. Opoziția președintelui Klaus Iohannis, uneori tardivă și ezitantă, a contat la rândul ei. Mitingul diasporei din 10 august 2018 și reprimarea brutală a protestatarilor de către Jandarmerie au arătat că Dragnea și PSD sunt dispuși să treacă toate liniile roșii pentru a-și atinge obiectivul: dinamitarea sistemului de justiție. Incapacitatea de a distruge rapid și eficient justiția a determinat guvernele USL și PSD/ALDE să dezvolte strategii suplimentare, mai subtile. În primul rând, atât Victor Ponta, cât și Liviu Dragnea au apelat la retorica naționalistă, au subminat ideea Occidentală și au încercat crearea unor alternative la parteneriatele strategice (cu China, Turcia, țările arabe, Israel) sperând să obțină în acest fel spații mai mari de manevră. Suplimentar, consultanții israelieni au inventat dușmanii de moarte ai regimului Dragnea: statul paralel și Soros, care nu s-a bucurat de succesul înregistrat de propaganda regimului de la Budapesta…. În epoca Dragnea, guvernarea s-a remarcat în mod special prin degradarea funcției publice până la derizoriu și caricatură. Fostul lider PSD s-a văzut nevoit, din cauza unei condamnări care l-a împiedicat să ajungă premier, să manevreze puterea din umbră, prin oameni de paie, slabi, vulnerabili, obedienți. Niciodată după 89 România n-a cunoscut un proces de contraselecție mai păgubos atât pentru viața cetățenilor, cât și pentru prestigiul statului român în interiorul și în afara țării. Colonizată de incompetență, clientelism și corupție, administrația centrală și locală oferă azi imaginea unui stat aproape nefuncțional. Autoritatea statului român s-a diluat până la dispariție în unele zone din țară, așa cum s-a văzut în cazul Caracal și într-o serie de alte evenimente alarmante. Criminalitatea a scăpat de sub control în regiuni întregi aflate la cheremul baronilor locali înfrățiți cu crima organizată.Căderea guvernului Dăncilă, pe 10 octombrie 2019, pune punct celei mai negre perioade din istoria recentă a României. Prioritatea strategică a viitorului guvern, dincolo de interveții legislative punctuale și imediate, ar trebui să fie restabilirea prestigiului funcției publice în România și redarea încrederii în actul de guvernare….Partidele care vor forma viitorul guvern au obligația să înțeleagă că așteptările publicului sunt uriașe și că au o imensă responsabilitate. Din acest motiv, viitorul cabinet trebuie format din oameni competenți, reintrodusă meritocrația și integritatea ca principale criterii de selecție a viitorilor miniștri, nu loialitatea sau obediența față de partid. Integral: https://www.g4media.ro
In Romania, exista 10.000 de legi sau acte normative cu putere de lege. Judecatorii ar trebui sa le stie pe toate In Romania exista peste 10.000 de acte normative care fac parte din legislatia primara, ceea ce inseamna ca toate au putere de lege.Intr-un raspuns oficial furnizat asociatiei Vedem Just, Consiliul Legislativ a transmis ca la data de 8 octombrie 2019 in Romania erau in vigoare:- 6.898 de legi; – 1.015 de ordonante de guvern; – 2.171 de ordonante de urgenta ale guvernului. “Reamintim ca, potrivit dictonului latin “Iura novit curia”, se presupune ca judecatorul stie legea. Avem rezerve ca acest lucru mai este valabil astazi”, noteaza pe Facebook asociatia Vedem Just. Reprezentantii asociatiei precizeaza ca, potrivit art. 1 alin. (5) din Constitutia Romaniei, “respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie” si ca nimeni nu poate invoca drept scuza necunoasterea legii (“Nemo legem ignorare censetur”). “Noi, insa, ne indoim sincer ca cetatenii obisnuiti pot sa cunoasca atatea acte normative pentru a mentine ordinea de drept in societate, pentru a pretinde respectarea drepturilor proprii si pentru a respecta drepturile celorlalti. Singura solutie viabila este EDUCATIA JURIDICA, care trebuie sa inceapa urgent si inca de la o varsta frageda. Doar asa putem sa avem, mai tarziu, adulti responsabili. Integral: http://www.ziare.com
Judecător Cristi Danileţ: „Se loveşte în structura judiciară a statului pentru ca oamenii corupți să câştige războiul cu Justiţia. Societatea pierde” ….Domnule Cristi Danileţ, se împlineşte curând un an de la momentul în care mi-aţi declarat că „justiția penală este pe tușă”. S-a schimbat ceva? Nu, nimic. Şi, după părerea mea, criza este în continuare uriaşă. Avem în Parlament un proiect care va afecta legislaţia penală. Avem un statut neclar al procurorilor şi o situaţie de interimat la Parchetul General, la DNA, la DIICOT, aş spune că şi la Ministerul Justiţei. Avem o ineficienţă la nivel de DNA. Avem o secţie de anchetă împotriva magistraţilor care a retras în mod discutabil nişte căi de atac în dosare cu oameni importanţi şi care a început urmărirea penală a unor magistraţi într-o modalitate discutabilă – o secţie care, în plus, nu are legitimitate şi este profund contestată în rândul magistraţilor. Şi avem, de asemenea, valuri de pensionări din Justiţie, urmare a reformelor ministrului Toader – am mulţi colegi, unii foarte, foarte buni, care abia aşteaptă să împlinească vârsta de pensionare, sătui de ceea ce s-a întâmplat în ultimii doi ani. DNA, etalonul anticorupţiei, pare ori chiar este paralizată. Auzim foarte rar de câte o acţiune, şi aceea vizând funcţionari publici de nivel inferior. De ce s-a ajuns aici? E greu de crezut să s-a terminat marea corupţie în România...Sunt câteva motive pentru care s-a ajuns aici. Cel mai grav este decapitarea politică a DNA. În momentul în care liderul a fost dat jos, cred că s-a produs un val de neîncredere a procurorilor în sistem. Dar o instituţie stă într-un om? Deşi am vrea să credem că nu e aşa, totuşi s-a văzut cât este de important cel ce conduce instituţia. Codruţa Kovesi – la fel cum, înaintea ei, fusese Daniel Morar –, a împins instituţia asta într-o direcţie. Extrem de vocală în spaţiul public, Codruţa Kovesi a reuşit să convingă oamenii că DNA funcţionează, a reuşit să-i sădească omului obişnuit încredere în ea, iar denunţurile erau foarte multe. După plecarea ei, s-au stopat şi dosarele, şi denunţurile, iar activitatea DNA e ineficientă. În plus, cred că nu mai sunt dosare notabile de mare corupţie pentru că s-a obturat o anumită legătură între serviciile de informații și procurori, din cauza unei decizii a CCR din anul 2016 – decizie controversată, ca multe altele ale Curții din ultimii trei ani. Și eu cred că serviciile de informații nu trebuie să se implice în actul de justiţie, dar cred că ele ar trebui să aibă o implicare în combaterea corupţiei la nivel înalt. Domeniul ăsta e atât de sensibil într-o ţară mai ales ca a noastră, încât combaterea corupţiei la nivel înalt poate fi asimilată oricând siguranţei naţionale. Altfel, prin coruperea unor miniştri pot dispărea părți din teritoriul ţării, prin coruperea unor primari sau prefecţi să avem autostrăzi al căror preț de realizare să fie umflat artificial, prin coruperea unor judecători supremi s-ar putea să avem dosare deturnate, închise ilegal. Dar combaterea corupţiei a fost inclusă de CSAT în Strategia de Securitate Naţională, în mandatele lui Traian Băsescu. Da, dar urmare a unei decizii a CCR expres date pe acest domeniu, corupţia a fost scoasă din domeniul siguranţei naţionale. De altfel, în Strategia de Securitate Naţională adoptată sub Klaus Iohannis se prevede că şi siguranţa în şcoli şi cea din sistemul sanitar ţin de securitate naţională. Şi chiar aşa cred și eu. Să ne amintim de cazul Hexipharma, când ne-am trezit că avem o mare problemă în toate spitalele din România. Apoi, uitaţi-vă ce se întâmplă în educaţie, un sistem total ineficient de jos până sus, cu profesori care copiază la examenul de titularizare, cu supleanți care nu iau nota minimă, dar totuși predau, cu doctorate plagiate prin complicitatea îndrumătorilor etc….Și sunt siderat că dacă unii magistraţi atacă o instituţie gen DNA, SRI sau chiar pe preşedintele statului, lor nu li se întâmplă nimic. Şi acest aspect a creat suspiciuni în interior, alimentându-le şi pe cele publice: „Dacă şi unii judecători spun că nu e în regulă la DNA, chiar aşa o fi”. De fapt, sunt doar șapte astfel de judecători în toată țara, dar sunt susținuți de presa antijustiție și, de aici, vizibilitatea lor. S-a sădit astfel o mare neîncredere în tot ce înseamnă activitatea anticorupţie…..Când ai un şef temporar la o instituţie, acea instituţie este practic blocată. La Ministerul Justiţiei cred că e cel mai grav, pentru că instituţia răspunde de politica penală a statului, iar noiîncă nu ştim care este aceasta. A fost la un moment dat în prim-plan anticorupţia, acum ar trebui să fie, cred, crima organizată, mai ales după ce ne relevă cazul Caracal; unii dintre noi, magistraţii, spunem de ani de zile că avem o problemă cu traficul de persoane şi cu creşterea numărului infracţiunilor cu violenţă în societate, dar nu ne-a băgat nimeni în seamă. Avem şi foarte multe cazuri de omor cu autor necunoscut în România. 633, în momentul de faţă, şi nu ştim nici cine și sunt criminalii şi unde sunt aceştia. În plus, mai e o problemă, cu poliţiştii: nu sunt suficienţi. Valul de pensionare de acum doi-trei ani din Poliţie – ca şi cel din serviciile de informații și, acum, pensionarea magistraților – a creat dificultăţi în desfăşurarea unor anchete penale….Tot astfel, se încurajează pensionarea noastră la o vârstă cât mai timpurie. Cum e posibil să spui că, după 20 de ani de muncă în sistem un magistrat poate pleca acasă, unde să primească o pensie mai mare decât salariul? …În CSM sunt însă două tabere care nu s-au înţeles din prima zi. Sunt acolo nişte persoane viscerale, cu aere de sindicaliști, care au un comportament total nedemn cu ministrul Justiţiei şi cu ceilalţi membri ai CSM. De altfel, s-a şi propus revocarea unora dintre acestea de către judecătorii din ţară. Integral: https://putereaacincea.ro
Birchall o acuza pe Savonea de incalcarea Constitutiei si-i reaminteste ca judecatorii au cerut revocarea ei din acest motiv Ministrul Justitiei, Ana Birchall, continua disputa cu sefa CSM, Lia Savonea, in cazul modificarii Legii ANI. Ministrul ii explica judecatorului ca CSM, “si cu atat mai putin presedintele acestei institutii, nu are initiativa legislativa si nici nu poate transmite propuneri de modificari legislative decat prin intermediul ministrului Justitiei.” Intr-o postare pe Facebook, Ana Birchall trece in revista prevederile din Constitutie, legi si regulamente care demonstreaza punctul sau de vedere. Potrivit art. 74 din Constitutie: “Initiativa legislativa apartine, dupa caz, Guvernului, deputatilor, senatorilor sau unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot. Cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative”. “Astfel, prin dispozitiile constitutionale anterior mentionate sunt determinati limitativ subiectii exclusivi ai dreptului de exercitare a initiativei legislative, respectiv: Guvernul, deputatii, senatorii sau un numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot“, explica Birchal. Integral: http://www.ziare.com
Curtea de Apel Bucuresti motiveaza in timp record o decizie favorabila lui Liviu Dragnea Judecatorul Nicoleta Nolden de la Curtea de Apel Bucuresti a motivat decizia prin care a anulat pe 2 octombrie o hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii si doua hotarari ale Colegiului de Conducere a Inaltei Curti, care vizau organizarea tragerilor la sorti ale completurilor de 5 judecatori. Procesul urmeaza sa ajunga la sectia de contencios administrativ a Inaltei Curti, dupa ce instanta suprema a contestat sentinta. Daca aceasta decizie ar ramane definitiva, Inalta Curte ar trebui sa treaca la o noua tragere la sorti a completurilor de 5 judecatori, iar procesele vor fi reluate de la zero, explica surse din magistratura pentru Ziare.com. Daca ar ramane definitiva, decizia pronuntata de judecatorul Nolden l-ar putea ajuta inclusiv pe fostul lider PSD Liviu Dragnea, care ar putea depune o contestatie in anulare, invocand ca “instanta nu a fost compusa potrivit legii.” Sentinta a fost data intr-un dosar deschis de judecatorul Camelia Bogdan, care are mai multe procese pe rolul completurilor de 5 judecatori. In acest caz, deputatul PSD (fost PMP) Octavian Goga a facut o cerere conexa. Decizia a fost data pe 2 octombrie, iar potrivit portalului instantelor, aceasta a fost motivata pe 7 octombrie. Nicoleta Nolden explica motivul pentru care a anulat hotararea CSM, care indica Inaltei Curti cum sa traga la sorti completurile de 5 judecatori: Aceasta trebuia publicata in Monitorul Oficial, deoarece este vorba de un act administrativ cu caracter normativ. Asta in timp ce CSM doar a publicat hotararea pe pagina de Internet a institutiei. Integral: http://www.ziare.com
Decizia CCR privind dosarele de corupţie. Ce dosare vor fi rejudecate Marile dosare de corupție, soluționate definitiv de Instanța Supremă, nu vor fi rejudecate, chiar dacă prima sentință a fost pronunțată de completuri nespecializate pe infracțiuni de corupție. Este decizia Curții Constituționale, care a admis totuși că Înalta Curte a încălcat legea. Vor fi însă rejudecate de la zero, dosarele aflate în apel, inclusiv cele în care inculpații au fost declarați nevinovați. În această situație sunt Victor Ponta și Dan Șova. Liviu Dragnea rămâne după gratii și trebuie să își execute pedeapsa de trei ani și jumătate de închisoare primită în luna mai. Procesul sau nu va fi rejudecat așa cum speră atunci când prin intermediul lui Florin Iordache a convins Curtea Constiutionala că Înalta Curte nu a organizat pentru marile dosare de corupție completuri specializate….Completurile specializate vor rejudeca, așadar, numai dosarele care se află în fază de apel la completuri de cinci judecători. În jur de 15 la număr, estimează Înalta Curte. Printre acestea, dosarul în care fostul ministru al Finanțelor Darius Vâlcov a fost condamnat în prima instanța la 8 ani de închisoare dar și dosarul Turceni-Rovinari, în care fostul premier Victor Ponta și fostul ministru Dan Șova au fost declarați nevinovați. Un caz atipic este cel al Elenei Udrea, care nu știe deocamdată dacă, în ciuda deciziei CCR, dosarul Gala Bute va fi rejudecat de la zero sau fostul ministru al Turimului va ajunge la închisoare așa cum a decis acum aproape un an și jumătate completul de cinci- să o condamne la 6 ani de închisoare cu executare. Elena Udrea și ceilalți inculpați din dosarul Gala Bute sunt singurii cărora Instanța Supremă nu le-a clarificat situația după ce au cerut anularea condamnarilor pe motiv că și în cazul lor completul de cinci nu a fost legal compus. Situația Elenei Udrea va fi decisă după ce își va spune cuvântul și Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Integral: https://stirileprotv.ro
FINANȚE – Ce rămâne după Guvernarea PSD: Viitorul Executiv trebuie să găsească 25 miliarde lei/ 60 din 100 de lei se duc pe salariile bugetarilor și asistență socială ….Am luat câțiva indicatori fiscali importanți și 2 probleme care trebuie rezolvate pe partea ce ține de Finanțe, asta pe lângă marea problemă, pe care o tratăm în partea a doua a articolului. Viitorul guvern va trebui să se gândească ce face cu bugetarii, respectiv faptul că aceștia primesc un spor de 15% pentru „condiții vătămătoare”. Probabil va fi eliminat. Cinci (5) indicatori fiscali (evoluția în cei 3 ani de Guvernare PSD): 1. Deficit bugetar (metodologia europeană) …În ceea ce privește suma nominală, aceasta a urcat mult. În 2017 a fost de peste 24 miliarde lei, în 2018 – peste 27 miliarde lei, iar anul anul acesta la 8 luni deja a ajuns la 22 miliarde lei, estimarea pentru finalul anului fiind de circa 28 miliarde lei, la un deficit de 2,76%. Având în vedere un document publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor zilele trecute, deficitul va fi mai mare, adăugându-se un miliard la deficit pe raportul privind necesarul de finanțare pentru acest an. Posibil să fie mult mai mare cifra, având în vedere datele la 8 luni. 2. Datoria Publică –….2019 estimare Guvern: 360 miliarde lei (posibil să fie mai mare pentru că, în mod ciudat, un document publicat zilele pe site-ul MFP arată că a crescut cu 4 miliarde lei necesarul de finanțare pentru acest an) 3. Investițiile – Cheltuielile pentru investiții nu arată bine. Pentru a putea crește pensiile și salariile, investițiile au avut de suferit…4. Cheltuielile de personal și asistența socială – Situația de la punctul 3 (investitii) a ajuns așa din cauza creșterii cheltuielilor de personal. Singurele creșteri bune au fost pe sectoarele sanătății și educației. În ceea ce privește asistența socială (asa cum este numita de Guvern in fiecare statistică a Ministerului Finanțelor, fiind cuvintele lor), creșterea a fost din cauza pensiilor, procente care puteau oricum fi susținute. …5. Veniturile fiscale – Pe scurt, veniturile nu reușesc să susțină eficient creșterea de cheltuieli. Acestea au urcat cu puțin peste 3,8 miliarde lei, în 2017 și cu 2,5 miliarde lei în 2018…..Legea pensiilor este cea care va da bătăi de cap celor care vor face bugetul pe anul viitor. Să nu uităm că de la 1 septembrie 2020 punctul de pensie crește cu 40%. De asemenea, să nu uităm nici că este an electoral….Legea pensiilor cere un plus de 25,4 miliarde lei, anul viitor, potrivit Consiliului Fiscal. Asta pentru că pensiile cresc de la 1 septembrie 2020 cu 40%. Păi, suma e peste valoarea investițiilor. Probabil de la anul urmează să intrăm pe degradare. Adică să nu se mai facă lucrări de mentenanță etc. Ajungem ca în reportajul „România, te iubesc!” despre Vrancea. Infrastructură în degradare etc. Așteptăm să vedem bugetul pe 2020. Ați văzut plăcinta de mai sus. La cum se face bugetul în România și luând în considerare legea pensiilor, sigur va crește ponderea asistenței sociale….Una dintre măsuri va fi, în mod sigur, eliminarea sporului de 15% din aparatul bugetar pentru „condiții vătămătoare”, care s-a dat de anul acesta și angajaților Ministerului Finanțelor pentru că ei erau singurii fără și se simțeau discriminați. A încercat asta și Teodorovici, dar i-a fost întoarsă ideea. Integral: https://economie.hotnews.ro
ENERGIA – Ce rămâne după guvernarea PSD: Investiții zero, prețuri mai mari la electricitate și gaze, importuri fără precedent, investitori alungați cu Legea Offshore In domeniul energiei, una dintre priorități a fost adoptarea unei noi strategii naționale. Trei ani s-a discutat la nivelul Ministerului Energiei despre o nouă strategie, însă a rămas doar pe hârtie. Există o formă neaprobată, care prevede promovarea unor proiecte despre care se discută de zeci de ani, precum realizarea Hidrocentrala cu Acumulare prin Pompaj de la Tarnița-Lăpuștești sau Complexul Hidrotehnic Turnu-Măgurele-Nicopole. În timpul guvernării PSD-ALDE nu a fost finalizat nicio investiție în capacități noi de producție a energiei electrice. Din cauza lipsei investițiilor, România a ajuns în ultimele luni importator net de energie electrică. Până în 2023, ar putea fi închise capacități de producție pe cărbune, din cauza costurilor uriașe de mediu, însă chiar dacă este cunoscută această situație la nivelul autorităților, nu au fost luate măsuri pentru înlocuirea acestora cu centrale bazate pe alte surse. În acest moment, doar o centrală pe gaze, de 430 MW, se află în construcție de circa 3 ani, la Iernut, fiind un proiect al Romgaz. În schimb, guvernarea PSD-ALDE au inițiat acte normative care s-au dovedit nocive pentru sectorul energetic: Legea offshore și prevederile legate de sectorul energetic din controversata OUG 114/2018. Legea offshore a fost inițiată de Guvernul Tudose în 2017, suferind transformări importante în Parlament, în 2018, prevederile fiind impuse de Liviu Dragnea. Au fost discuții aprinse, multe dintre ele în biroul lui Dragnea. Astfel, legea a avut un traseu sinuos, aflându-se de două ori în Parlament după ce o primă formă adoptată în iulie 2018 a fost retrimisă pentru reexaminare de președintele Klaus Iohannis. Forma finală a fost aprobată în octombrie 2018 și prevede o schemă de impozitare progresivă asupra veniturilor suplimentare, în funcție de prețul gazelor. Este impus un preț de referință în determinarea bazei de calcul a impozitului asupra veniturilor suplimentare. Limita maximă a deducerii investiţiilor în segmentul upstream nu poate depăşi 30% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare offshore. De asemenea, este sunt impuse obligații de tranzactionare pe pietele centralizate din Romania. Legea nu a fost bine primită de investitorii din domeniul gazelor, motiv pentru care americanii de la ExxonMobil ar intenționa să renunțe la licența petrolieră din Marea Neagră. În luna septembrie, Ministerul Energiei a pus în dezbatere publică un proiect de lege care modifică Legea Offshore, cu prevederi mult mai prietenoase cu mediul de afaceri, fiind eliminate în mare parte acele obligații care împiedică investițiile din Marea Neagră. În ceea ce privește OUG 114, prevederile au fost nocive pentru piața energiei. Integral: https://economie.hotnews.ro
Ca o consolare că n-a luat Nobelul, Cărtărescu va primi Cerbul de Aur pentru Literatură Brașovul se îmbracă din nou în straie de sărbătoare. În Piața Sfatului e forfotă, muncitorii lucrează în ritm accelerat pentru a construi din nou scena Cerbului de Aur. Festivalul revine în Brașov pentru o ediție specială, care-l va omagia pe scriitorul Mircea Cărtărescu. „Mai mult decât pentru acest premiu mă bucur că am ocazia să-l cunosc în persoană pe Horia Brenciu, pe care am dorit să-l întâlnesc de mai bine de un sfert de veac, de când prezenta Robingo”, a spus talentatul scriitor român. Festivalul Cerbul de Aur pentr literatură de la Brașov se va desfășura pe durata a trei zile, și va fi prezentat de fiul lui Nicolae Manolescu, Niki Manolescu jr. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna dimineata all 🙂
Lia Savonea incearca pentru a saptea oara numirea Adinei Florea la sefia SS
“Presedintele CSM, Lia Savonea, a convocat, pentru marti, 15 octombrie, o noua sedinta a plenului Consiliului, care are pe ordinea de zi numirea Adinei Florea la sefia Sectiei pentru investigarea infractiunilor din Justitie (SIIJ), cunoscuta ca Sectia Speciala (SS).
Este a saptea incercare a Liei Savonea de a obtine un vot in plenul CSM pentru validarea Adinei Florea. In cazul in care lipsesc 5 membri, nu se poate realiza cvorumul sedintei. Din acest motiv, Lia Savonea a anuntat ca sesizeaza CCR pentru a modifica Legea 317/2004 care reglementeaza functionarea Consiliului.”
http://www.ziare.com/lia-savonea/csm/lia-savonea-incearca-pentru-a-saptea-oara-numirea-adinei-florea-la-sefia-ss-1581181
Salut voios.
Banuiesc ca tovarasa Savonea e un fel de Stanoiu redivivus.
Sluga devotata dar si ” desteapta de bubuie “. Cum e tipic nulitatilor comuniste , ex comuniste care au facut cariera doar pe baza de pile, cunostinte , relatii.
Adica normalitatea societatii romanesti.
Cu PSD asta la butoane si de ani de zile , au iesit la suprafata o gramada de ” omul nou , constructor a orinduirii socialiste “.
Barbati , femei , la gramada.
Inculti, iubitori de produse occidentale , slugi devotate catre cei care au facut din ei ” oameni”.
E uimitor cum se tin cu dintii de functii ,fotolii , salarii . Adica la tot ce ar fi imposibil de cucerit in occident.
PS. Placut surprins de programul candidatului Dan Barna. Sper sa il invinga pe adormitul actual de la Cotroceni care a reusit sa se trezeasca exclusiv acum ca e in joc fotoliul ocupat ca ” raul cel mai mic”.
Si cum sint rau azi 🙂 herr Iohannis , sinteti comandant suprem . Stiti ca Piranha V nu sint inca livrate dupa sutele de milioane euro deja platite ?
Sau e neimportant cit timp urlam ” sa vina NATO sa ne apere ” si ne chinuim doar sa inlocuim o gasca de borfasi cu alta dar la fel de flaminda ?
Bună ziua!
Halucinant!
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-23420899-usr-istul-iulian-bulai-dus-bicicleta-consultarile-iohannis-dar-nu-fost-lasat-intre-curtea-palatului-credeam-parlament-incremenit-comunismul-fals-cotroceni.htm
Buna ziua….nu e deloc “halucinant”….este normalitatea….parca iohannis se “dădea cu bicicleta”…
Bună ziua!
Dacă venea cu motoreta, ca motocicleanu/tyrliceanov, acum mai bine de 11 ani, era primit!
P.S. Am primit și eu, pe e-mail, programul lui Barna.
Bună ziua!
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-23420783-dupa-669-zile-protestul-vedem-din-sibiu-suspenda.htm
Poate scot și eu imaginea cu #REZIST de pe blog!…
Bună seara!
Suntem ”campioni”, la fraude cu fonduri europene. Aici ne-a adus PSD-ul și camarila din jurul lor.
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-23421351-raport-olaf-romania-raportat-cele-mai-multe-fraude-fonduri-europene-domeniul-agriculturii-2018-este-primul-loc-capitolul-documente-false.htm
Va fi prăpăd 🙁
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-23421870-criza-din-siria-kurzii-anunta-pazirea-prizonierilor-isis-nu-mai-este-prioritate-timp-trupele-turciei-isi-continua-ofensiva.htm