Revista Presei – 11 septembrie.”Taxare „la grămadă””
11/09/2023 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de luni, 11 septembrie! Valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Cantităţile de precipitaţii vor fi deficitare la nivelul întregii ţări, dar mai ales în regiunile sud-vestice. Cerul va fi variabil ziua, când la munte, izolat, vor fi averse slabe și mai mult senin noaptea. Temperaturile maxime se vor încadra între 22 și 31 gr, cu cele mai ridicate valori în Câmpia de Vest, iar cele minime vor fi cuprinse în general între 6 și 16 gr. Bucuresti: 28/13 gr.C.
“O Românie în degringoladă: deficit bugetar incontrolabil, instituții de stat ineficiente și fără responsabilitate …. Pachetul de echilibrare a bugetului nu a fost definit nici până astăzi, dar sintetic, datele bugetare pe luna iulie ne arată încă o dată zonele sensibile ale bugetului: o creștere a veniturilor cu 11%, dar în același în timp un avans al cheltuielilor cu 14,5%, ceea ce ne arată că economia funcționează, produce mai mulți bani pentru buget, dar, insuficient pentru cât de mult cheltuiesc politicienii cu sectorul public. Drept urmare, deficitul bugetar pe primele șapte luni ale anului, a ajuns la 38,5 miliarde de lei, adică 2,43% din PIB. Acum, la sfârșitul verii, tema bugetară devine oarecum secundară. Catastrofele naționale din luna august trag un semnal dur de alarmă cu privire la modul în care funcționează (dacă mai funcționează) statul român. Fiecare caz în parte – Voluntari, Botoșani, Vama Veche, Crevedia – scoate în evidență funcționarea defectuoasă a statului român. Cel mai grav este că în noianul de instituții ale statului și în haosul legislativ, nimeni nu răspunde pentru accidente sau ilegalități. Este imposibil să găsești o instituție care să fie vinovată, pentru că responsabilitățile se mută de la una la alta și de la un paragraf de lege la altul. Deja România nu are doar o mare problemă bugetară, ci și una imensă care privește funcționarea instituțiilor statului. Să dăm un exemplu din economie. Recent, Ionuț Mișa, șeful Direcției de Administrare a Marilor Contribuabili de la ANAF, a declarat într-un interviu pentru publicația profit.ro că direcția pe care o conduce a făcut controale în sectorul bancar și a reușit să aducă la buget 400 milioane de lei. Dar, spune Ionuț Mișa, ar dori să mai controleze două bănci, dar direcția nu are decât patru funcționari specializați în domeniu. Iar serviciul ar avea nevoie de 17 angajați. Ne putem mira de două ori. O dată, pentru că este incredibil că din cei 20.000 de angajați ai ANAF nu se găsesc 10 specialiști care să fie aduși sau formați profesional pentru a completa direcția de control destinată sistemului bancar. A doua mirare este că exact omul care trebuia să găsească soluțiile se plânge cu nonșalanță. Ionut Mișa are de un deceniu funcții de conducere la ANAF sau la Ministerul Finanțelor și vine acum și ne spune că un departament important are numai patru salariați în loc de 17. Ca și cum nu chiar el ar fi trebuit să rezolve problema. Dar, acest caz ne arată, încă o dată, modul în care funcționează instituțiile statului. Iar cazul Crevedia aduce în atenția publicului o temă gravă. Și anume, firmele legate la zona politică și la fondurile publice. În ultimii ani, politicieni români de diverse „culori” au atacat fără menajamente companiile străine prezente pe piața autohtonă. Au fost acuzate că scot profiturile din țară fără să plătească taxe sau impozite, că otrăvesc cu produsele lor consumatorii români sau că exploatează sălbatic resursele naturale ale țării. Niciun politician nu a suflat niciodată vreun cuvânt despre nocivitatea firmelor de partid, despre distorsionarea profundă a economiei reale de către companiile abonate la contractele cu statul.…..” Integral: https://www.rfi.ro
“Dacă economia o duce mai prost, de ce băncile din România sunt atât de profitabile în acest moment? Paradoxal, nivelul de profitabilitate a ajuns cel mai ridicat, chiar dacă marja de dobândă între credite şi depozite este la cel mai scăzut nivel. 11 motive ….Dacă băncile vor continua în acelaşi ritm, anul 2023 va marca un an record pentru bănci, cu un profit de aproape 14 miliarde de lei, faţă de 10 miliarde de lei cât a fost anul trecut. Activele nete la jumătatea anului au atins 737 de miliarde de lei, un nou maxim istoric, cu 37 de miliarde de lei mai mult decât la finalul anului trecut. Indicatorul de solvabilitate este de 22,8%, iar rata de rentabilitate, respectiv profitul raportat la capitalul propriu al băncilor a ajuns la jumătatea anului la 21,1%, cel mai ridicat nivel din Europa. Ca o comparaţie, la finalul anului trecut Germania, cea mai puternică economie Europeană, avea o rentabilitate (ROE) de 6%, Polonia de 9%, Franţa de 6,1%, Spania de 10,4%, Austria de 12,8%. Rata creditelor neperformante a coborât la jumătatea anului la 2,65%. …. Sunt bănci care atrag din piaţă bani plătind o dobândă de 7% la lei şi dau credite ipotecare cu o dobândă fixă sub acest nivel. În aceste condiţii, de unde vine profitul băncilor? 1. Portofoliul de credite ipotecare/imobiliare, care are un maxim istoric şi care are cea mai mare pondere în creditare, este foarte curat în acest moment: pentru că valoarea apartamentelor/caselor/terenurilor nu a scăzut (ci, dimpotrivă, chiar a crescut), băncile nu trebuie să facă provizioane şi chiar să marcheze pierderi, aşa cum s-a întâmplat în criza anterioară, când piaţa imobiliară s-a prăbuşit iar băncile erau pline de credite care aveau în spate ipoteci a căror valoare a scăzut la jumătate în cazul apartamentelor şi la 80-90% în cazul terenurilor. 2. Veniturile românilor au crescut substanţial, aşa că pot onora ratele bancare: în aceste condiţii, băncile au venituri pentru că ratele se plătesc şi nu trebuie să facă provizioane în cazul în care clienţii nu ar mai plăti. ….3. Portofoliul de credite pentru IMM-uri este în bună parte garantat de stat prin programele lansate în pandemie – IMM Invest: companiile mici şi mijlocii sunt cele mai riscante, iar în perioadele de criză sunt cele mai afectate. Programul de tip IMM Invest a permis acordarea de credite în continuare pentru aceşti clienţi, iar garanţia acordată de stat acoperă riscul ridicat. ….4. Creditele de capital de lucru pe care le acordau băncile companiilor mici şi mijlocii au fost înlocuite de credite furnizor, acordate de către furnizori companiilor: în aceste condiţii, riscul a fost transferat companiilor furnizor, ieşind din portofoliul băncilor. ….” Integral: https://www.zf.ro
“Taxare „la grămadă” Incapacitatea ANAF de a controla fiscal companiile mari duce la excese. Astfel, este posibil ca guvernul să introducă în pachetul fiscal și o taxă de 1% pe cifra de afaceri. Acest sistem de taxare va face, însă, o serie de victime colaterale. Una dintre ideile care apar în pachetul fiscal este introducerea unei taxe de 1% pe cifra de afaceri, în cazul în care impozitul pe profit de 16% este mai mic decât taxa. Ideea a mai îmbrăcat în ultimii ani, diferite forme, cum ar fi o așa-numită taxă de solidaritate, iar în acest moment este neclar în ce condiții s-ar impune o astfel de taxă. Adică, ministrul finanțelor nu a precizat dacă taxa ar trebui plătită doar de companiile cu capital străin sau și de cele cu capital românesc. Desigur, la acest capitol, apare un prim element discutabil, în sensul că specialiștii se pot întreba în ce măsură taxarea doar a companiilor străine ar fi considerată legală prin prisma legislației europene. Dincolo de acest aspect tehnic, ministrul finanțelor este conștient de criticile la care se expune. A spus-o cu subiect și predicat chiar în cadrul emisiunii de la postul tv Digi 24 în care a creionat și câteva elemente ale posibilei viitoare taxe. …. Problema unei astfel de abordări este aceea că promovează taxarea „la grămadă”. Adică, nu ține cont de contextul în care funcționează companiile, de situațiile particulare în care se pot afla, ci doar de niște indicatori financiari care pot fi, în unele situații, extrem de înșelători. Cum ar fi, de exemplu, cazul unei companii care a realizat o investiție semnificativă, care se amortizează în mai mulți ani și care poate obține o cifră de afaceri foarte mare, dar în același timp să înregistreze pierderi. Într-o economie normală aceste situații se tratează de la caz la caz. Adică, administrația poate constata din raportările financiare și, eventual, prin inspecții la fața locului modul în care funcționează compania din punct de vedere fiscal. De altfel, ministrul finanțelor recunoaște acest lucru atunci când spune foarte clar: „putem interveni cu ANAF să facem controale mai amănunțite, dar până când capacitatea instituțională a ANAF se consolidează trebuie să avem această formă de a proteja interesul statului”. Este de-a dreptul uluitor. Adică, ministrul finanțelor ne spune în față că ANAF nu are capacitatea să controleze companiile mari și din acest motiv se aplică o taxă de 1% din cifra de afaceri. Adică, după 30 de ani de economie funcțională, fiscul nu poate să controleze un număr limitat de companii care au pierderi și afaceri mari. În cazul acesta, de ce mai vorbim despre digitalizarea ANAF, despre salarii mai mari pentru funcționarii care lucrează la fisc și despre 20.000 de angajați? …..” Integral: https://www.rfi.ro
“De ce a fost aleasă România pentru dezvoltarea primei centrale cu minireactoare nucleare din Europa? Explicațiile lui John Kerry, emisarul lui Joe Biden pentru climă …. El a explicat că această tehnologie presupune folosirea unor reactoare nucleare mai mici, care sunt mult mai uşor de gestionat, sunt mult mai standardizate şi costă mai puţin. „Şi au noi măsuri în interiorul lor care oferă siguranţa pe care oamenii o vor cere şi vor să o aibă”, a subliniat emisarul american. „Aşadar, credem că preşedintele Iohannis este clar în privinţa faptului că el crede că aceasta este o cale de a merge mai departe”, a menţionat John Kerry care a avut, joi, o întrevedere cu şeful statului. „Românii au gestionat eficient energia nucleară aici, mai mult de 20-26 de ani, am arătat că este uşor de gestionat. Şi noi avem tehnologii noi, apropo, vom face acelaşi lucru”, a spus John Kerry, referindu-se la faptul că şi în SUA se va implementa această tehnologie SMR. Emisarul pentru climă al preşedintelui SUA a explicat că energia nucleară va face parte din mixul energetic al Statelor Unite şi al altor ţări pentru tranziţia către o energie curată. În Franţa, a arătat el, reprezintă aproximativ 70% din toată baza energetică a ţării, iar Franţa vinde mai departe energie Germaniei şi altor oameni. ….. România, prin intermediul companiei de proiect RoPower, fondată de Nuclearelectrica şi Nova Power & Gas (parte a Grupului E-Infra), este prima ţară din Europa şi a doua după Statele Unite ale Americii care face primii paşi pentru implementarea centralei NuScale VOYGR, cu 6 module SMR şi o capacitate instalată de 462 MWe în acest deceniu, a anunţat, în iulie, Nuclearelectrica. …. În mai 2022, în urma unui studiu realizat cu un grant în valoare de 2,1 milioane de dolari, oferit de USTDA, care a identificat potenţialele amplasamente pentru dezvoltarea de centrale SMR, a fost selectat ca amplasament candidat fosta centrală pe cărbune de la Doicesti, în conformitate cu toate standardele internaţionale şi naţionale. În urma acestui proces preliminar de selecţie, compania de proiect SMR RoPower a fost înfiinţată de Nuclearelectrica şi Nova Power & Gas (parte a grupului E-Infra) în septembrie 2022. ….” Integral: https://www.g4media.ro
“Drumul lemnului | Cum ajung pădurile tăiate ilegal să fie vândute cu acte în fabricile din Sebeș În România, se taie 38 de milioane de metri cubi de lemn pe an, dintre care 18 milioane sunt tăiate legal, cu documente. Atunci când este vândut lemnul, actele sunt necesare pentru comercializarea buștenilor la poarta fabricilor care prelucrează arborii. Furtul de lemne din pădurile României începe atunci când e defrișat un ocol silvic. Anual, din fondul forestier al Românei se taie ilegal 20 de milioane de metri cubi, adică cel puțin 5 milioane de arbori, arată Inventarul Forestier Național. .... Furtul de lemne continuă după ce cele 5 milioane de bușteni (raportul este un buștean la fiecare arbore) sunt transportați cu autocamione pe sub ochii autorităților care prind doar unul din 100 de transporturi ilegale. Dar unde ajunge lemnul tăiat ilegal din ocoalele silvice care se întind pe 6,5 milioane de hectare, cam 30% din suprafața României? Două sunt destinațiile lemnul tăiat ilegal, așa cum ne explică activistul de mediu Tiberiu Boșutar:
- fabricile de prelucrare a lemnului;
- sobele oamenilor care își încălzesc casele cu lemne.
În România, sunt 3,5 milioane de locuințe care se încălzesc cu lemne, conform datelor Ministerului Dezvoltării. Fiecare gospodărie are nevoie, anual, de minimum 6 metri cubi de lemne. …. Sebeș, destinația lemnului pentru industrie Din cele 35-38 de milioane de metri cubi tăiați anual legal sau ilegal din păduri, 15 milioane ajung în industrie, spune Tiberiu Boșutar. Cifrele lui sunt confirmate și de documente ale Ministerului Mediului. Unul din patru pomi tăiați în România pentru industrie ajunge într-un oraș din județul Alba, care are puțin sub 27.000 de locuitori: Sebeș. Asta dacă ne referim strict matematic la faptul că în România sunt exploatați industrial aproape 15 milioane de metri cubi. În Sebeș sunt cele mai mari două fabrici din România din industria lemnului, cu o capacitate cumulată aproape 3,5 milioane metri cubi. Proprietarii acestor două unități de prelucrare a masei lemnoase sunt companiile Kronospan, din Austria, și Ziegler, din Germania. Cea din urmă a preluat, din 7 august, fabrica deținută până atunci de HS Timber, fosta Holzindustrie Schweighofer (până în 2019). …. În primul rând, spre deosebire de alte state, pe poarta fabricilor din Sebeș intră doar bușteni de calitate, care nu sunt uscați absolut deloc, care provin din foioase (cumpărate în special de Kronospan) sau rășinoase (preferate de Ziegler). „Ca să înțelegeți: ai un arbore tăiat legal și unul ilegal, iei amândoi arborii și sortezi. Ai 2 metri cubi cu acte și 2 fără acte. După aceea sortezi, iei 2 metri cubi de calitate și folosești actul de 2 metri cubi pentru a face comerț cu lemnul de calitate acolo unde ai nevoie obligatoriu de acte. Și ce rămâne? Ceilalți 2 metri cubi de lemn, de o calitate scăzută. Acest lemn îl vinzi unde poți și unde ești plătit rapid cash. Acest lucru îl face de obicei populația care are nevoie de lemne de foc”, ne spune Tiberiu Boșturar. …. Mircea Matei crede că în fabrici se pot introduce cu un singur aviz mai multe transporturi. „Se pot face transporturi multiple, desigur. Nimeni nu controlează, vorbesc de autorități, transporturile de lemn care intră pe poarta fabricii”, ne explică acesta. „Depozitele de lemn sunt situate la câțiva kilometri de fabricile de la noi. Se poate face ușor transport multiplu, dacă asta se vrea. Cu un document care permite un transport de 30 de metri cubi se pot face și două”, este sigur Mircea Matei. ….. Și procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) au găsit probe din care reiese că, la Sebeș, la fabrica Schweighofer Holzindustrie, ajungea lemn achiziționat fără respectarea legislației. După deschiderea – în 2018 – a anchetei penale împotriva Schweighofer, compania și-a schimbat numele, în HS Timber Group. ….” Integral: https://romania.europalibera.org
“Comisia Europeană se implică în scandalul azilelor (eurodeputat Alin Mituța) …Alin Mituța spune cum anume se va implica Bruxelles-ul în scandalul azilelor: ”Comisia a confirmat faptul că va intra în discuții cu autoritățile din România la nivel politic, pentru a vedea care este situația și a pune cumva presiune la nivel politic pentru rezolvarea problemei, pentru că aici trebuie precizat și faptul că avem prin PNRR și politica de coeziune acces la peste 400 de milioane de euro, destinate în general acestor tipuri de azile sau case pentru persoane cu handicap sau persoane în vârstă, iar acele fonduri sunt condiționate de respectarea Cartei Drepturilor Fundamentale a UE și în general a regulilor europene. Deci pentru cheltuirea acelor bani, CE va fi și mai atentă de aici înainte și e o modalitate de a pune presiune pe Guvernul României (…). Ăsta a fost răspunsul comisarului european pentru Muncă, domnul Schmit”. …..” Integral: https://www.rfi.ro
“Epopeea Parcului IOR | O afacere de 60 milioane de euro care a transformat în scrum un parc din București Ultimul incendiu din parcul IOR a readus în atenția opiniei publice situația terenului viran de 12 hectare din Capitală. Bilanțul este îngrijorător: 21 de incendii în ultimii patru ani, amenzi contestate în instanță, niciun suspect. Cu vedere la lacul IOR, situat în imediata apropiere a stației de metrou Titan, terenul este disputat de mai mulți ani atât de locuitorii din zonă care-și doresc o suprafață verde, cât și de cei care au cumpărat drepturile litigioase de la moștenitori. Cei din urmă au fost împroprietăriți pe vechiul amplasament în 2005, de fostul primar general Adriean Videanu. Teoretic, în zonă se poate construi, însă doar ceea ce înseamnă „centru de cartier”, adică o investiție a autorităților publice. Terenul este încadrat în zona destinată construcțiilor, conform Planului Urbanistic General. Asta înseamnă că se permite construcția unor clădiri care pot ocupa până la 70% din teren. …. Potrivit legii, parcurile nu pot fi retrocedate. Împrejmuite pe de o parte de gardurile Primăriei Sector 3 și de cealaltă de un gard de plasă verde, vopsit acum câteva zeci de ani, cele 12 hectare șochează prin aspect. ….Primul lucru care atrage atenția este faptul că 90% dintre copaci sunt uscați. Pini, frasini, plopi sau stejari fără frunze, ei contrastează puternic cu cealaltă parte din parcul IOR cu care se învecinează. Ce s-a întâmplat cu aceste sute de copaci? De ce s-au uscat brusc, în urmă cu un an? Ne spune Daniel Trifu, președintele Fundației Eco Civica. …. „Am fost contactați de grupurile civice care luptă pentru salvarea parcului IOR. Am găsit la fața locului sute de arbori găuriți la rădăcină cu burghie de 10, cu câte patru găuri fiecare. În găuri era pusă o substanță albă. Așa s-au uscat toți arborii. Am cerut Gărzii de Mediu să analizeze substanța, fără niciun efect. Ne-au zis că nu au laborator specializat”, a declarat Trifu. Am întrebat Garda de Mediu București câte amenzi a aplicat proprietarului după incendierea parcului. Răspunsul instituției a fost că terenul respectiv, potrivit extrasului de carte funciară, are categoria de folosință „curți-construcții”, nu de spațiu verde. Astfel, toate sesizările privind defișările din zonă au fost direcționate către Primăria generală București, deoarece Garda de Mediu nu poate interveni. Proprietarul doar a fost notificat să respecte normele de curățenia în zonă, fără a fi sancționat. Trifu mai susține că, în ultimii patru ani, în zona respectivă au avut loc 21 de incendii despre care spune că au fost puse intenționat, iar peste 1.000 de arbori și arbuști s-au uscat. Ulterior, în perimetru a fost adus un tocător de lemn. ….„Pârjolesc și taie totul ca să susțină apoi că nu mai este spațiu verde. Trebuie să intervină și procurorii, nu se poate să ai 21 de incendii accidentale în același loc. Garda de Mediu se eschivează pe motiv că locul respectiv e proprietate privată, Poliția Locală Sector 3 a fost luată la bătaie de apropiații proprietarilor, nu înțelegem de ce autoritățile refuză să intervină”, mai spune Trifu. ….” Integral: https://romania.europalibera.org
“PNL, „ospătarul” PSD, își asumă răspunderea pentru eșecul statului Dacă nu va apărea vreuna dintre faimoasele lebede negre care au venit și altă dată de hac PSD, în 2024 România va fi împărțită între coaliția PSD-PNL, în care PNL va face figurație, și AUR. „Marea revoltă” din PNL împotriva adoptării măsurilor fiscale pritocite de PSD și a lui Ciucă, personificarea obedienței, s-a dovedit un mare fâs. Doar trei din cei 50 de lideri din BPN au votat împotrivă. Previzibil. Așa arată partidul care plutește în derivă pe apele tulburi ale statului eșuat. La cârma bărcii se află Marcel Ciolacu și veșnic relaxatul Klaus Iohannis. Decizia liberalilor de a merge până la capăt pe mâna PSD prin asumarea răspunderii pentru așa-zisa „reformă” fiscală, în fapt măriri de taxe și impozite, oricum considerate insuficiente de Comisia Europeană pentru a reduce deficitul bugetar, vine în contextul succesivelor nenorociri care au lovit România în ultima perioadă. …. E țara condusă peste 20 de ani de PDS și de acoliții săi, fie că s-au numit liberali, fie peremiști sau oameni ai securistului Dan Voiculescu. …. De altfel, întrebat dacă s-a pus sau se va pune problema ieșirii de la guvernare, Nicolae Ciucă a pus placa stabilității și a interesului național în contextul războiului din Ucraina. În numele lor, țara poate fi spoliată și prost guvernată acum și în următorii patru ani pentru care PSD și PNL își fac planuri împreună. PNL a ajuns într-o situație jalnică, sondajele îl dau undeva la 19%, dar există altele interne care arată și mai prost, iar șansele de redresare se îngustează cu fiecare zi care trece, cu fiecare atitudine care arată că nu există nicio diferență între el și PSD. Liberalii sunt, vorba unui vechi slogan „aceeași mizerie”. În tragedia de la 2 Mai, cea de la Crevedia sau scandalul azilelor groazei, nu au spus nimic despre faptul că în toate aceste cazuri au fost implicați primari PSD, în frunte cu Pandele și consoarta Firea, că șeful Poliției Române, căruia i se datorează prăbușirea instituției, faimosul Despescu, este prieten cu Ciolacu. Nu au spus pentru că, la rândul lor, liberalii au primari, șefi de instituții și de consilii județene care funcționează fix în aceeași paradigmă a incompetenței, a intereselor de clan și răspunsului comenzilor de partid. Cei care încă își mai leagă, poate, onest iluziile de PNL, sperând într-o revenire a partidului, o desprindere de PSD, pot să-și ia adio. ….Realist, Vasile Blaga le-a atras atenția că „o să ajungem să ne fie dor de 10% în ritmul ăsta”. Da, și? E partidul-balama, cel care asigură supraviețuirea liderilor și a clientelei, accesul la resurse. Nu le trebuie mai mult, cu cât statul e mai eșuat, cu atât le merge lor mai bine. ….” Integral: https://revista22.ro
“România, veriga slabă a NATO? Cele patru scenarii și cum poate folosi Rusia bâlbele de la București Interviu video Avertizând asupra dronei rusești căzute pe teritoriul țării noastre, Ucraina a urmărit nu să atragă NATO, deoarece ei știu foarte bine că nu pot să atragă NATO în conflict, dar să întărească poziția de reacție a României și a NATO, astfel încât rușii să ia treaba în serios, să nu mai considere România o verigă slabă peste care se poate trece la orice oră și, eventual, să-și mute țintele mai departe de această graniță. Dar autoritățile de la București au demonstrat că nu pot gestiona o comunicare unitară pe teme de securitate națională, creând percepția că România este vulnerabilă și nu își apără cetățenii, consideră Corneliu Bjola, profesor de studii diplomatice la Universitatea Oxford si director al Oxford Digital Diplomacy Research Group, într-un interviu acordat spotmedia.ro. …. În primul rând, Armata Română nu prea știe ce se întâmplă la graniță și asta e destul de grav. Am văzut toți imaginile cu ministrul Apărării cotrobăind prin tufișuri, în competiție cu primarul. Sunt imagini care nu creează încredere internă și externă în autoritățile române, despre gestionarea unui astfel de crize. Este o problemă foarte serioasă ce se întâmplă la graniță. E adevărat, în zona respectivă Dunărea este foarte sinuoasă, totuși, nu putem folosi această scuză, pentru că aceste atacuri nu au început de ieri, durează de ceva timp și scuza eternă a autorităților românești că iarna nu-i ca vara nu mai funcționează. Momentan, trebuia destul de clar știut cam pe ce zonă apar aceste drone, deci nu este “rocket science” să înțelegi cam pe unde ar trebui să folosești anumite sisteme de apărare. Deci primul lucru care îngrijorează este că, într-adevăr, nu pare în momentul de față că autoritățile românești, și în special Armata Româna, știu ce se întâmplă la graniță, în zona de conflict….. A doua este criza de comunicare, o lecție usturătoare, care este destul de lamentabilă. Am văzut cu toții cum autoritățile române se călcau în picioare unele pe altele, unul spunea ceva, altul spune altceva, pe urmă trebuia corectat. Și asta îmi ridică întrebarea dacă există o celulă de criză, de comunicare de criză sau de comunicare strategică. Toate țările au și mă așteptam și România să aibă…… Cetățenii trebuie să aibă încredere în timp de criză în autorități. Este foarte important acest lucru. Punem de o parte politicile sau celelalte ce se mai întâmplă, dar pe probleme de securitate națională, este imperativ ca oamenii să aibă încredere în autorități. Altă problemă cu această comunicare este că se creează o imagine de verigă slabă, în lanțul NATO, pentru ceilalți aliați, chiar în prezența prim-ministrului luxemburghez, care a spus, diplomatic: dacă spune președintele României, pot eu să mai adaug ceva? Și care s-a suprapus și cu un summit, al celor Trei Mări, unde trebuia să se discute cu totul altceva, dar a fost confiscat mediatic de această criză și în care, după cum am observat cu toții la transmisiunea TV, se uitau cam jenați unul la altul când președintele Iohannis vorbea despre ceea ce s-a întâmplat. Este deci acest cost intern, de adâncirea crizei de neîncredere față de autorități. Ne așteptăm cu toții la probleme de educație, de sănătate, de economie, unde știm cam pe unde se învârt guvernanții, dar la securitate națională, aici nu e loc de eroare, mai ales la nivel de comunicare. Al treilea lucru, a treia lecție care mi se pare destul de importantă. Acum ce se întâmplă? Care este consecința acestei crize? Se va repeta, vom asista la aceste spectacole jalnice în continuare? …. Deci poate fi dronă rătăcită, asta este posibil pentru că aceste drone nu sunt foarte sofisticate și pot devia de la curs, dar ar fi o problemă care ridică mult mai multe semne de întrebare și pentru NATO. Pentru că trebuie să faci ceea ce au încercat să facă și polonezii, să-i conving pe ruși să nu mai atace în această zonă. După reacția poloneză, rușii nu au mai atacat aproape de granița poloneză. Asta este, de fapt, și miza declarației ucrainiene, la care mulți au sărit și cu mânie proletară încercau să învinuiască ucrainienii…..Cu toate acestea, e foarte clar că mișcările domnului Iohannis sunt neinspirate. Nu te duci ca turist în Deltă, ci mergi într-un loc unde oamenii sunt afectați, vrei să demonstrezi determinarea de a apăra acest teritoriu, nu plimbându-te cu pelicanii, ci trecând prin zona respectivă și vorbind cu oamenii….. Aș aduce în discuție cazul Turciei din noiembrie 2015, când un avion rusesc a intrat în spațiul aerian al Turciei, vreo 10 secunde, iar aviația turcă l-a doborât fără drept de apel. A urmat o criză mică între cele două state, dar n-a început niciun fel de război, acum Erdogan și Putin sunt chiar prieteni foarte buni, dar niciun avion rusesc n-a mai intrat în spațiul aerian turc din acel moment. O dronă rusească, dacă intră în spațiul tău, trebuie doborâtă fără doar și poate. Mesajul ăsta nu se face confidențial, ci public, comunicând părții ruse, foarte clar, că a doua oară când se întâmplă, va fi doborâtă. …. ” Integral: https://spotmedia.ro
“Hai că se poate! România, la două gherle cu drone de a deveni trending #1 pe Twitter Desigur, poate că bâlbâielile autorităților române deranjează în unele cercuri dar pe de altă parte ne oferă posibilitatea de a ajunge pe locul 1 în trending pe Twitter, sau cum i se mai spune acum, X. Astfel, acest trofeu important, câștigat de multe persoane importante, ca Oprah Winfrey sau Spiderman ar putea reveni și țării noastre. „Mă bucur că România devine astfel mai cunoscută și mai promovată în lume”, a spus Luminița Odobescu, ministrul de externe al României. „În perioada următoare vom face demersurile necesare pentru o vizită la Washington unde vom ridica acest trofeu important”…..” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua
Guvernanții români vor suprataxarea băncilor.
După ultima ” descoperire” italiană.
Ei, e cu probleme ( suprataxarea băncilor la italieni)
1- calculul optimist inițial prevedea 2,5 miliarde de încasări suplimentare de la bănci.
2- azi același calcul nu mai e optimist. Se vor încasa cel mult 1 miliard. Daca se vor încasa. 😄
3- Problema de fond, fundamentală și comuna atât Italiei cât și României :
– lipsa oricărei dorințe de a reduce cheltuielile bugetare.
– nici măcar o analiză a cheltuielilor bugetului pentru a descoperii unde se cheltuiește aiurea. Clientela politică nu permite.
Și dacă în RO urlam că tăiem 200.000 posturi neocupate ( ce economie faci daca nu plătești salariile pe posturile lipsa 😄 ) Italia e un pas înainte.
A reînviat podul intre Sicilia și peninsula.
Și Berlusconi îl dorea.Ca de aia numise un consiliu de administrație super platit ( piloși )
A fost desfințat ulterior de alții.
Acum a renăscut. Tot in același scop.
Un consiliu de administrație ales pe sprânceană și cu salarizări de sute de mii de
euro / persoana anual.
Condiția partidului Lega Nord sa mai stea in coaliție.
Evident nimeni nu va vedea un metru cub de beton pentru acest pod irealizabil in cea mai sismica zona italiana.
Dar câți vor avea portofelele pline, neimportant.
Oamenii sunt plini de idei pentru posturi cu salarii mari peste tot. 🙁
https://www.g4media.ro/taierea-banilor-pentru-spitale-crima-cu-premeditare-cum-minte-ministrul-rafila-despre-banii-din-pnrr.html
Minte cum respira si mai da si cu barza in subalterne 🙂
Tia 11.09…
https://revista22.ro/bref/tia-serbanescu/delta-vatra-dronei
Buna ziua tuturor 🙂
Inceput de scoala, am asistat la diferite discursuri sforaitoare, vazut politicieni peste tot la deschideri. Impresia?
Avem viitor, avem valoare, s-au schimbat legile Educatiei, va fi bine si la vara cald, Romania Educata e de fapt Romania Pacanelelor, Drogurilor si Manelelor.
“Romania mea” (K.W. I.)