Revista Presei – 10 septembrie.„România aduce alimente din străinătate de circa 600 de euro/locuitor. Cum a trecut Spania de la importator de carne la cel mai mare exportator”
10/09/2024 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr=o zi de marti, 10 septembrie! Nouă județe din sudul Banatului, sud-vestul Transilvaniei, nord-vestul Olteniei, dar și Carpații Occidentali și vestul Carpaților Meridionali sunt vizate de un cod galben de ploi. Vor fi ploi însemnate cantitativ. Totodată, vântul va avea intensificări, în special în sudul Banatului. De marți vremea se va răcori, la început în jumătatea vestică a țării, acolo unde maximele nu vor mai depăși 20… 24 gr C, în timp ce în Bărăgan, Dobrogea și Moldova temperaturile vor fi până la 29 grade C. Bucuresti: 29/18 gr.C.
“Tranzacție inedită pe piața de energie de la București. Semnal pentru prețul energiei electrice în viitor O tranzacție mai puțin obișnuită a avut loc în această săptămână pe bursa de energie de la București: s-a tranzacționat energie electrică cu livrare în următorii doi ani. Prețul pentru 2026: peste 110 euro/MWh. Nuclearelectrica, operatorul centralei nucleare de la Cernavodă, a scos la vânzare în 4 septembrie 4 pachete de energie electrică, cu livrare în bandă, în perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2026, pe platforma de contracte bilaterale PPCB-LE Flex, administrată de operatorul pieței, OPCOM. Ofertele de energie forward cu livrare timp de doi ani sunt o raritate pe piața de la București, dar este posibil ca, pe fondul re-liberalizării piețelor și opririi mecanismului de achiziție centralizată MACEE, care acum mai este doar opțional, până la finalul anului, acest tip de oferte să mai apară. ....Tranzacția poate fi considerată un semnal de preț pentru anul 2026, în condițiile, în care, potrivit indicelui ROPEX FM de la data de 6 septembrie, cantitățile de energie contractate anterior pe toate piețele cu livrare în 2026 sunt de doar 633 GWh. Prețul mediu este, până acum, potrivit aceleiași surse, de 492 de lei/MWh. Deci prețurile sunt deja în creștere. ….” Integral: https://www.economica.ne
“Haosul plafonării prețurilor la energie, etapa ″filosofică″: CFR e sau nu ″instituție publică″? Două ministere și-au pasat repetat răspunderea, compania a sancționat doi angajați Doi angajați ai Direcției Comerciale a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, controlată integral de statul român prin Ministerul Transporturilor, au fost sancționați disciplinar de societate cu reducerea salariilor pe timp de o lună cu 5%. Principalul motiv invocat a fost că, în ultima parte a anului 2022, aceștia ar fi determinat întârzierea plății mai multor facturi aferente consumului propriu de curent electric al CFR către furnizorul de profil până după termenul-limită până la care operatorul feroviar putea primi subvenție de la bugetul de stat pentru această cheltuială și, astfel, compania a fost nevoită să le achite în cele din urmă din venituri proprii, conform datelor Profit.ro. Cei doi – un șef de Birou și un inginer de la Direcția Comercială a CFR – au atacat însă sancțiunile în instanța de judecată, care le-a dat câștig de cauză și a anulat tăierile de salarii. Judecătorii au argumentat că angajații nu au prejudiciat cu nimic compania, ci dimpotrivă, au protejat-o de prejudicii, refuzând să plătească facturi emise fără aplicarea prețului plafonat prevăzut de lege. ….Cazul este interesant în primul rând pentru că ilustrează haosul legislativ și instituțional din anul crizei energetice determinate de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei, care a dus la scumpiri galopante pe piețele angro și, în replică, la măsuri luate în panică de către autorități, modificate în timp de multiple ori.….” Integral: https://www.profit.ro/
“Strategia Energetică a României 2025-2035 propune o ţintă scăzută de energie regenerabilă până în 2030 – organizaţii România îşi bazează în continuare planurile de tranziţie energetică pe creşterea masivă a consumului de combustibili fosili, prin noile proiecte de centrale termice, reţele de distribuţie a gazului fosil, dar şi noi capacităţi de exploatare, care vor conduce la creşterea emisiilor de carbon, precum şi a dependenţei de gaze fosile, avertizează mai multe organizaţii de mediu într-o scrisoare cu recomandări transmisă Ministerului Energiei. …. „Am atras atenţia că România îşi bazează în continuare planurile de tranziţie pe creşterea masivă a consumului de combustibili fosili, prin noile proiecte de centrale termice, reţele de distribuţie a gazului fosil, dar şi noi capacităţi de exploatare, în speţă Neptun Deep, care vor conduce la creşterea emisiilor de carbon, a impactului climatic, precum şi a dependenţei României de gaze fosile. Organizaţiile solicită reducerea capacităţii planificate bazată pe gaze fosile şi mai multă ambiţie în ceea ce priveşte energia din surse regenerabile, eforturi pentru scăderea consumului de gaz împreună cu investiţii în eficienţă energetică. Strategia propune o ţintă scăzută de energie regenerabilă, de 36% până în 2030”, notează sursa citată. În acest context, organizaţiile de mediu reamintesc de recomandările Comisiei Europene în ceea ce priveşte noua ţintă de energie regenerabilă, de cel puţin 41% până în 2030. „România are în continuare multe oportunităţi de introducere a energiei regenerabile în sectorul încălzire-răcire, transporturi, dar şi în producţia de electricitate, dacă se va renunţa la o parte din capacitatea planificată pe gaz şi se va pune mai mult accent pe modernizarea reţelelor şi stocare”, se menţionează în scrisoare. ….” Integral: https://www.economica.net
“România aduce alimente din străinătate de circa 600 de euro/locuitor. Cum a trecut Spania de la importator de carne la cel mai mare exportator România importa anul trecut alimente de 572 de euro/locuitor, potrivit datelor furnizate de Statistică. INS a publicat luni datele privind deficitul comercial al țării pe primele 7 luni, acesta fiind de 18 miliarde de euro. Alimentele reprezintă aproape 10% din totalul importurilor. Sau, la fiecare 10 euro importați, unul se duce pe mâncare. În urmă cu 15 ani, ponderea alimentelor în total importuri abia dacă depășea 4%. Dacă România are deficite de sute de euro/locuitor la produse alimentare, Polonia, Ungaria și Bulgaria au excedente de sute de euro. …. „În contrast cu celelalte trei ţări din regiune, România, în cei doi ani de criză sanitară, a importat mărfuri agroalimentare cu 3,2 miliarde de euro mai mult decât a exportat, reprezentand un deficit de 322 de euro/persoana medie convenţională, ceea ce reprezintă o povară în plus adaugată la cea acumulată în perioadele precedente şi o dependenţă acută a aprovizionării populaţiei la majoritatea produselor agroalimentare de producţiile din alte ţări. În concluzie, deşi are un potenţial natural semnificativ, România şi-a permis “luxul” să importe produse agroalimentare în cantităţi semnificative, în detrimentul producţiei interne. Oare până când vom continua să asigurăm satisfacerea cererii interne de produse agroalimentare prin importuri masive şi oare care va fi preţul pe care îl vom plăti acum şi, mai ales, în viitor?” …..Până în anii 1960, dieta în Spania era caracterizată prin consumul de produse mediteraneene, rezultând un consum relativ scăzut de carne. Cu toate acestea, între 1960 și 1980, consumul a crescut semnificativ, transformând Spania într-unul dintre cei mai mari consumatori de carne din Europa. Pentru a satisface această cerere crescută, industria cărnii a adoptat un model de agrobusiness caracterizat prin companii integrate pe verticală și importuri masive de furaje, rase mai productive și tehnologie avansată din SUA. După integrarea Spaniei în UE în 1986, exporturile sale de carne au luat amploare, carnea de porc devenind cel mai important export mondial în 2020. ….” Integral: https://hotnews.ro/
“„Eficienţa“ de pe calea ferată: întârzieri de la câteva minute până la peste o oră şi jumătate la sosirile trenurilor în Gara de Nord, cel mai mare nod feroviar, în plin sezon de vacanţă .…Programul de Transport: Cererea pentru călătoriile cu trenul în România este cu 66% mai mică decât media europeană de 650 km/pasager/an ♦ Viteza comercială medie a trenurilor de călători este de 46 km/h la nivel de reţea. …. În plin sezon de vacanţă, trenurile CFR Călători înregistrează întârzieri de la câteva minute până la peste o oră şi jumătate, potrivit datelor din mersul trenurilor din Gara de Nord, cel mai mare nod feroviar. Ieri, tabela online de plecări/sosiri a CFR Călători arăta întârzieri de 90 de minute pentru trenul de Craiova –Bucureşti Nord, în timp ce trenul de Iaşi (care oricum face peste şase ore şi jumătate) avea întârziere de peste jumătate de oră iar cel de Piteşti avea o întârziere de 40 de minute. Şi trenurile din Braşov sau Constanţa aveau întârzieri ieri la sosirea în Gara de Nord, pe unele din cele mai solicitate linii de cale ferată. De altfel, Bucureşti-Constanţa este linia de cale ferată care a fost renovată cu un miliard de euro şi care are 2,9 milioane de pasageri anual, potrivit ultimelor date. Întârzieri se înregistrau şi plecările din Gara de Nord, de la câteva minute la peste zece minute, spre exemplu, pentru trenurile care plecau spre Braşov. ….Cererea pentru călătoriile pe calea ferată în România, măsurată în kilometri parcurşi per pasager, este mult mai redusă comparativ cu alte ţări. Media UE-27 este de 650 km/pasager/ an, în timp ce acest indicator este cu 66% mai mic în România, potrivit Programului de Transport. Viteza comercială medie a trenurilor de călători este de 46 km/h la nivel de reţea, ceea ce arată o deteriorare acută a infrastructurii feroviare. Astfel transportul feroviar este „neatractiv şi „necompetitiv“, aşa cum se arată în Programul de Transport 2021-2027. Doar pe magistralele principale, viteza ajunge la 70 km pe oră. …. Reforma sectorului feroviar a rămas în urmă iar infrastructura feroviară nu ţine pasul cu cererea de trafic generată de o economie în expansiune, în ciuda disponibilităţii unor finanţări semnificative din partea UE, se mai arată în Programul Nde Transport. În ultimii 30 de ani, România a reuşit să modernizeze mai puţin de 700 km din cei peste 10.000 km de căi ferate, cu fonduri europene în special. ….Compania de stat CFR Călători, subvenţionată de stat, rămâne cel mai mare transportator de persoane pe calea ferată, cu afaceri de 2,8 mld. lei anul trecut dar cu pierderi uriaşe de 210 mil. lei, arată datele publice. …Parcul de locomotive al CFR Călători are o vârstă medie de 25-30 de ani. ….” Integral: https://www.businessmagazin.ro/
“Infrastructura rutieră şi feroviară finanţată din PNRR: stadiu, finanţare şi perspective …. PNRR alocă României o sumă totală de aproximativ 7,6 miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, care este împărţită astfel: – 4,55 miliarde euro sunt destinate modernizării şi electrificării infrastructurii feroviare. – 3,05 miliarde euro sunt alocate proiectelor de infrastructură rutieră. Aceste fonduri sunt esenţiale pentru crearea unei reţele de transport eficiente şi sustenabile, capabile să sprijine creşterea economică şi să contribuie la coeziunea socială şi teritorială a României. • Infrastructura Rutieră Investiţiile în infrastructura rutieră sunt considerate esenţiale pentru reducerea izolării economice a anumitor regiuni, îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi reducerea timpilor de transport. Cele mai importante proiecte incluse în PNRR sunt: 1. Autostrada Moldovei (A7), care este parte a Coridorului IX paneuropean şi este considerată o prioritate naţională. Proiectul include 13 loturi care, odată finalizate, vor lega nordul Moldovei de reţeaua de autostrăzi a României, facilitând transportul de mărfuri şi persoane. – Stadiu la 1 august 2024: Lucrările erau în plină desfăşurare, cu un progres de aproximativ 40%. Cele mai avansate sectoare erau cele din apropierea oraşelor Focşani şi Buzău, iar finalizarea primelor tronsoane era preconizată până la sfârşitul anului 2024. 2. Autostrada Bucureştiului (A0): – Descriere: Autostrada A0, inelul de centură al capitalei, este un proiect esenţial pentru decongestionarea traficului din Bucureşti şi conectarea eficientă a principalelor autostrăzi ale ţării. …. 3. Autostrada Bucureşti-Nădlac (A1): – Descriere: Continuarea lucrărilor pe A1, care conectează Bucureştiul cu vestul Europei, este vitală pentru îmbunătăţirea conectivităţii României cu restul Uniunii Europene. ….• Infrastructura Feroviară Sectorul feroviar din România a primit o atenţie specială prin PNRR, având în vedere necesitatea urgentă de modernizare a reţelei feroviare învechite. Obiectivele principale includ îmbunătăţirea vitezei, siguranţei şi eficienţei transportului feroviar, prin modernizarea şi electrificarea liniilor existente, precum şi prin construirea de noi sectoare. Proiectele finanţate prin PNRR sunt: Reînnoiri Bucureşti – Piteşti, CET – DALI, Modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad, Quick Wins Braşov, Quick Wins Cluj Quick Wins Iaşi, Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, Quick Wins Bucureşti, Quick Wins Craiova, Quick Wins Galaţi, Quick Wins Timişoara. ….” Integral: https://www.bursa.ro/
“Ursul a ajuns ”țap ispășitor” în România. Cine poartă răspunderea pentru atacurile acestui animal. Filmări în exclusivitate…..Se pot ucide aproape 500 de urși anual, iar autoritățile ne asigură că vor fi eliminate doar animalele care amenință viața oamenilor. Asociațiile de protecția animalelor acuză că legea maschează o vânătoare de trofee. ….Teoretic, statul român trebuie să asigure un management al ursului brun, practic e haos total în gestionarea situației. Autoritățile noastre nu știu, la acest moment, câți urși avem, doar fac presupuneri. Au comandat un studiu, pe bani frumoși, întocmit în prezent de către un institut național, tot de stat, ale cărui rezultate întârzie să apară. Așadar, oficial, habar nu avem câți urși avem și mergem pe speculații. …. E o harababură care generează nu doar confuzie, ci și o permanentă gâlceavă între două tabere. De o parte sunt ONG-urile care apără ursul. De cealaltă sunt gestionarii fondurilor de vânătoare, care de la interdicția din 2016 au cerut permanent reluarea cotelor de împușcare a acestor mamifere. Neoficial, avem între 6.000 și 8.000 de urși pe teritoriul țării – asta susțin asociațiile de protecția mediului. Gestionarii fondurilor de vănătoare, în schimb, raportează aproape 13.000 de exemplare. ….Dar au fost omorâți și aproape 1500 de urși, prin intervenții autorizate, ucideri accidentale sau braconaj. …. Vestea că se reia vânătoarea în România s-a răspândit rapid pe rețelele de socializare și pe site-urile dedicate vânătorilor din toată lumea, unde au și apărut ofertele pentru partide organizate la noi. Intermediari din străinătate promovează pachete de câteva nopți, pentru 3 până la 7 vânători, care să ucidă urs brun. Iată o ofertă în care o agenție spune că are pachete pentru urs brun în alte 2 țări din Europa, însă România e de fapt leagănul exemplarelor maiestuoase. Am rugat un colaborator din America să înregistreze o convorbire cu intermediarii, care promit o partidă de nota 10, cu trofee mari: ”Împușcăm doar urși medalie de aur, adică la 400 de CIC, un urs așa ajunge la 300 de kilograme. Am organizat astfel de partide în România, ursul din poză are peste 500 CIC. ” Cristian Papp, WWF România: ”Va fi cel mai probabil, o presiune pe exemplarele mari pe masculii mari care nu se apropie de localități.” ….În ofertele de pe internet, pasionații de vânătoare trebuie să plătească între 6500 până la 8500 sau chiar 10.000 de euro pentru fiecare exemplar ucis.….Mihai Pop, specialist carnivore mari: ”De exemplu, în Alaska sau în America există un sistem în care toată lumea cînd împușcă anunță imediat, online. Și cei de la stat spun gata, s-a atins cota nu mai e voie la împușcare. La noi nu e așa, la noi se raportează la 7 zile la Agenția de Mediu pe județ și apoi la București în termen de 30 de zile, în perioada asta cota se poate dubla. ” ….” Integral: https://stirileprotv.ro/
“Ce ar însemna pentru Moldova ca pe 20 octombrie să pice testul referendumului UE? Dacă referendumul pentru aderarea la Uniunea Europeană ar pica, Republica Moldova ar risca să cadă într-o capcană similară cu cea a Georgiei. Și-ar periclita statutul de țară candidată prin blocarea asistenței europene și stagnarea progresului de integrare europeană. Eșecul referendumului ar submina angajamentele constituționale și ar crea o percepție de indecizie în rândul cetățenilor și al partenerilor internaționali. În absența unei strategii clare și ireversibile de integrare, Moldova s-ar putea confrunta cu o scădere a sprijinului din partea Uniunii Europene, iar reformele interne, în special în domeniul justiției, ar putea fi compromise. Eșecul ar putea amplifica influența externă, în special din partea Federației Ruse, care ar profita de situație pentru a-și extinde controlul asupra politicii moldovenești. În acest context, ar deveni din ce în ce mai greu pentru Chișinău să convingă statele membre ale UE că Moldova este un stat cu adevărat european. În cazul în care acest exercițiu democratic ar eșua, asta ar avea consecințe grave pe mai multe planuri – politic, economic și social, cu efecte pe termen lung asupra viitorului țării. Un eșec al referendumului ar marca un moment critic în istoria Republicii Moldova, punând în pericol nu doar cursul nostru european, ci și stabilitatea, oportunitățile de dezvoltare pe care le-am dobândit cu greu. ….Politic, rezultatul negativ al referendumului ar putea duce la o schimbare majoră în orientarea strategică a țării. Forțele politice care promovează o politică pro-europeană ar pierde din legitimitate și susținere populară, ceea ce ar deschide ușa pentru partidele sau liderii politici care susțin o reorientare spre Est, mai ales spre Federația Rusă. Acest scenariu ar crește considerabil riscul adoptării unor legi de inspirație rusă, cum ar fi cea privind „agenții străini”, promovată și în alte state post-sovietice, precum Georgia. Implementarea unor astfel de măsuri ar putea restrânge drastic activitatea societății civile, a presei independente și a organizațiilor internaționale, erodând democrația și libertățile fundamentale ale țării noastre. ….” Integral: https://www.contributors.ro/
“China lui Xi Jinping, pe drumul Uniunii Sovietice. Companiile occidentale își retrag miliardele de dolari ….Dacă până recent China obișnuia să anunțe investiții străine de zeci de miliarde de dolari anual, în ultimii doi ani există un trend accelerat în care multinaționalele își reduc activitățile aici – mutându-și centrele de producție în țări învecinate (China, Bangladesh), și alegând să scoată din țară profitul obținut. Este un trend ce a început odată cu preluarea puterii absolute de către Xi Jinping și intervențiile Partidului Comunist în viața economică. Acum practic China anunță un bilanț negativ ce denotă plecarea investitorilor din țară. …. Chiar recent IBM a anunțat că își mută din China departamentul de cercetare. ….În numărul din această săptămână, săptămânalul The Economist scrie că, pe fondul unei crize majore pe piața imobiliară și a unei cereri în scădere, „firmele multinaționale scot bani din China într-un ritm record” conducând la previziuni pesimiste privind economia Chinei. …„Pesimismul analiștilor reflectă probleme reale, de la case pe jumătate construite la datorii neperformante. Dar reflectă și neîncrederea tot mai mare în informațiile despre China. În general, se crede că guvernul maschează datele, suprimă fapte sensibile și uneori oferă rețete iluzorii pentru economie. Acest vid se auto-alimentează: cu cât economia este mai fragilă, cu atât mai multe cunoștințe sunt suprimate și cu atât mai multă nervozitate…..„Mai puțin cunoscută este dispariția paralelă a datelor tehnice, mai ales dacă acestea sunt incomode sau stânjenitoare pentru partid. Cifrele privind șomajul în rândul tinerilor, o problemă uriașă, au fost „îmbunătățite și optimizate” – și reduse. Statisticile privind balanța de plăți au devenit atât de obscure, încât până și Trezoreria americană este derutată. La 19 august, bursele de valori au încetat să mai publice cifre zilnice privind scăderea fluxurilor de investiții străine. Pe măsură ce tabloul de bord economic se întunecă, sectorului privat îi este mai greu să ia decizii corecte. Probabil că și oficialilor le este la fel”, arată sursa citată. ….” Integral: https://www.fanatik.ro/
“MApN somează Rusia să nu mai dea cu drone sâmbăta, că se uită generalii noștri la Asia Express …. „Ruși nesimțiți, ați intrat cu dronele în România fix sâmbătă noaptea, când generalii noștri se uitau la Asia Express. Păi normal că nu aveau cum să reacționeze, că doar nu aveau cum să se întrerupă din uitat la Asia Express doar ca să dea niște ordine militare. Sunt oameni, nu roboți”, s-a revoltat purtătorul de cuvânt al MApN. El a adăugat că ambasadorul rus de la București a fost deja notificat în privința orelor la care generalii noștri nu se pot desprinde din fața televizoarelor și se așteaptă ca Rusia să nu mai trimită drone în spațiul nostru aerian în acele intervale orare. ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro/
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Guvern: Legislaţia privind guvernanţa corporativă se va aplica inclusiv întreprinderilor publice care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol (RAAPPS)….”
https://www.news.ro/politic-intern/guvern-legislatia-privind-guvernanta-corporativa-se-va-aplica-inclusiv-intreprinderilor-publice-care-au-ca-obiect-de-activitate-administrarea-bazei-materiale-de-reprezentare-si-protocol-raapps-1922402909002024091321727259
“Generalul american Ben Hodges, despre momentul în care Putin va fi „detronat”: „Când oligarhii se vor enerva ca nu-și mai pot vedea amantele prin Europa”….”
https://www.libertatea.ro/stiri/generalul-american-ben-hodges-despre-momentul-in-care-vladimir-putin-va-fi-detronat-5010231
Buna ziua
Generalul nu pricepe gândirea rusă.
Ca el, foarte multi în occident.
Miliardarii ruși , ” oligarhii” ruși sunt produsul sistemului Putin. Cine a îndrăznit să comenteze ceva, trimis în pușcării prin Siberia sau căzut de pe geam.
Adică supunerea e totala că se riscă viața.
Și Puțin ai lasă să facă cum vor in schimb. Adică să fure in continuare.
Basca unii sunt foști ofițeri KGB ( ca Putin) .
Putin și camarila lui pot fi detronați doar prin o revolta militară.
Identic ca în decembrie 1989 , in cazul RSR- Ceaușescu – PCR.
Puhoiul de oameni pe străzi, e exclus.
Deoarece nu se face foamete in Rusia , nu sunt pane de curent și incalzirea duduie iarna.
Sancțiunile devastatoare, apa de ploaie.
Rusia a trecut de la fosta tara sovietică flamanda, îndatorată la o Rusie cu groase rezerve valutare, exportatrice mare de grau, ulei de floarea soarelui, uraniu, titan, gaz, țiței.
Deci doar o lovitură militară , o lupta intre armata și FSB poate matura dictatura. ( Înlocuind cu alta )
De aia Putin a dezlănțuit FSB in arestat generali de armata ( ca corupți. )
Corupția exista identic și în FSB, ministerul justiției, GRU. Putin doar asmuțește un grup împotriva altuia pentru a induce frica .
In KGB se învață și aplica “Divide et impera” ca metoda a puterii .
Putin provine din KGB.