Revista Presei – 10 martie.”O parte a statului nostru e supărată că am intrat în posesia proprietății noastre comune, căci asta înseamnă informațiile publice: ele sunt proprietatea cetățenilor, precum străzile pe care mergem și aerul pe care-l respirăm.”
10/03/2021 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de miercuri, 10 martie! În jumătatea de sud a teritoriului vremea va deveni deosebit de rece pentru luna martie, iar ca aspect închisă, cu precipitații în general moderate cantitativ (15…25 l/mp), în cea mai mare parte a intervalului. Vor predomina ninsorile, iar pe alocuri se va depune strat de zăpadă, posibil consistent în Oltenia și Muntenia, dar la începutul intervalului în extremitatea de sud și în sud-est vor mai fi și ploi sau lapoviță. Izolat vor fi condiții de polei. La munte va ninge și se va depune strat nou de zăpadă, în special în Carpații Meridionali și în Carpații de Curbură. În restul țării valorile termice se vor situa, ușor sub mediile multianuale; cerul va fi temporar noros, iar precipitații slabe mai ales sub formă de ninsoare, se vor semnala local în Maramureș, Transilvania și Moldova, iar la începutul zilei pe arii restrânse și în zona deluroasă din Banat și Crișana. Vântul va sufla slab şi moderat, temporar cu unele intensificări în regiunile sudice și sud-estice, iar ziua și în cele nord-estice, în general, cu viteze de 40…60 km/h, trecător viscolind ninsoarea. Temperaturile maxime se vor încadra între -1 și 7 grade, cu cele mai ridicate valori în Câmpia de Vest, iar cele minime între -7 și 2 grade. Izolat va fi ceață. În București, vremea va fi închisă şi se va răci accentuat, devenind deosebit de rece pentru această dată. Se vor semnala precipitaţii moderate cantitativ (15 – 20 l/mp) predominant sub formă de ninsoare și se va depune strat de zăpadă. Vântul va prezenta intensificări temporare, în general cu viteze de 40…50 km/h. Temperatura maximă se va situa în jurul valorii de 1 grad, iar cea minimă va fi de -3…-2 grade.
Noi mărturii. Asistentă la Spitalul din Sibiu: “Am văzut cum se omoară oameni prin sedare. Se miza mai mult pe cei fără aparținători” Un dosar penal pentru omor a fost deschis, după ce în presă au apărut dezvăluiri despre cum sunt tratați bolnavii de COVID-19 în secția ATI a Spitalului județean din Sibiu. Doi foști asistenți medicali spun că oameni care nu puteau respira singuri ar fi fost sedați și legați de pat. De cele mai multe ori, aceștia ar fi murit. Șeful secției ATI recunoaște că pacienții sunt legați de paturi, dar spune că este o procedură reglementată, pentru binele lor. Procurorii au deschis o anchetă, iar ministrul Sănătății a trimis la Sibiu Corpul de Control. Apar noi mărturii despre felul în care erau tratați pacienții din secția ATI COVID. O fostă asistentă care a lucrat în această secție confirmă că bolnavii erau legați și sedați, chiar dacă sufereau de insuficiență respiratorie.”Am văzut cum se omoară oameni prin sedare. Mergeau seringile automate. N-am văzut să-și revină nimeni. Lăsam pacientul bine și a doua zi nu-l mai găseam. Mi se spunea că a fost agitat, l-au sedat și a făcut stop, l-au resuscitat, dar, din păcate … La toți pacienții care au fost legați și strânși n-am văzut decât mâini umflate, edeme la picioare. Se miza mai mult pe oamenii care n-aveau aparținători , fie erau plecați sau ai căror aparținători nu veneau la ușa mortuară. Aia însemna că oamenii aceia nu aveau pe nimeni, puteau să le facă orice“, spune asistenta. Aceste declarații au apărut după ce un alt fost angajat al spitalului a făcut dezvăluiri pentru site-ul Turnul Sfatului din Sibiu. Toate acuzațiile au fost însoțite și de fotografii. Sub protecţia anonimatului, fostul angajat a spus că pacienţii erau legați de paturi, sedați și intubați chiar și când nu era nevoie, doar pentru liniștea medicilor și asistentelor. “Pe un om cu insuficiență respiratorie dacă îl sedezi, moare. Pentru că în insuficiență respiratorie nu se dă de dormit și seară. Se face terapie. Se face oxigeno-terapie. {…} Da, oamenii se omoară. Și eu am omorât oameni, pentru că am lucrat acolo.”, spune fostul asistent. În replică, reprezentanţii spitalului au răspuns acuzaţiilor printr-un comunicat…..Șeful secției ATI de la spitalul județean Sibiu, Mihai Sava, recunoaște în același comunicat oficial că pacienţii au fost legați de pat şi că aproximativ 70% dintre cei internaţi la terapie intensivă au murit în spital. Integral: https://www.digi24.ro
Ce arată datele publicate de Ministerul Sănătății, care au dus la verificări din partea premierului. Județele în care s-au făcut cele mai multe teste în ultima săptămână În prima săptămâna a lunii martie, în București, au fost făcute aproape 47.000 de teste PCR, arată documentul publicat pe site-ul data.gov.ro, care sunt actualizate zilnic. La polul opus, se află județul Giurgiu, care în perioada 1-7 martie, a efectuat aproximativ 1.100 de teste. … Astăzi, premierul a anunțat că, în urma publicării, „şeful Corpului de control s-a autosesizat să vadă dacă a fost respectată toată legislaţia, avizele dacă au fost date”. Întrebat de jurnaliști despre situație, Vlad Voiculescu a declarat că aceste date ar fi trebuit să fie publicate cu mult timp înainte. „Nu există date publice secrete”, a subliniat ministrul. În plus, el a precizat că „nu există niciun conflict între el şi premier”. Documentele de pe site cuprind informații despre rata de incidență din fiecare localitate, numărul de teste făcute în fiecare județ, precum și date despre vaccinare. După mai bine de un an de la izbucnirea pandemiei de COVID, Ministerul Sănătăţii a publicat joi, 4 martie, datele despre situaţia testărilor pe judeţe. Ce conțin aceste documente? 1. Date legate de evoluția pandemiei….2. Date legate de vaccinare …. Polemica a fost provocată de publicarea numărului de teste din fiecare județ. Întrebat de un jurnalist dacă a avut avizul STS și SRI pentru a publica numărul de teste în fiecare județ, Vlad Voiculescu a răspuns: „Avizele SRI, STS pentru numărul de teste? Numărul de teste trebuia publicat cu mult timp înainte. E primul lucru pe care îl așteptam”. Numărul de teste efectuat în fiecare județ a fost, de asemenea, motiv de nemulțumire și pentru primarii din Timișioara și Cluj, Dominic Fritz și Emil Boc, care au susținut că aici sunt efectuate mai multe teste, prin urmare rata de infectare este mai mare, iar astfel sunt restricții mai dure decât în alte locuri. …. Ce arată, deci, datele legate de testarea din fiecare județ? În prezent, cinci județe se află în scenariul roșu: Timiș (5,43), Ilfov (3,61), Brașov (3,23), Cluj (3,19) și Bucureşti (3,04). București, mai bine de trei ori mai multe teste decât Timiș Cele mai multe teste PCR sunt efectuate în București, care de vineri a revenit în scenariul roșu. În primele 7 zile ale lunii martie au fost făcute în total 46.883 de teste, la o populație de aproximativ 2,1 milioane de locuitori, potrivit datelor oficiale anunțate în octombrie. Cele mai multe teste au fost efectuate pe 3 martie, 8.488. În județul Timiș, au fost făcute, în aceeași perioadă, de 3,6 ori mai puține teste decât în București. Integral: https://www.libertatea.ro
Arătați avizul, dragi tovarăși! E mai mult decât un conflict între premierul Cîțu și ministrul Voiculescu. Publicarea de către Ministerul Sănătății a datelor privind testele Covid pe județe a atins una dintre liniile de fractură din societatea noastră: informațiile care ne privesc pe toți sunt deținute de cei care și-au făcut din secretele oamenilor sursa puterii lor, legitimă sau ilegitimă. ”Să nu ne fure străinii cifrele de plan de la Oraca”. Așa ironiza poporul, pe vremuri, obsesia regimului Ceaușescu pentru păstrarea secretelor. Oraca era un combinat fictiv de pui, imaginat în schițele sale comice de scriitorul Ion Băieșu în anii ’70, pe vremea în care puii înșiși urmau să devină o ficțiune. …. După 50 de ani, peisajul instituțional și-a pierdut capacitatea de represiune, dar și simțul ridicolului. Așa se explică faptul că premierul Florin Cîțu a trimis Corpul de Control după ce Ministerul Sănătății a publicat informații publice, pe care românii ar fi trebuit să le afle din prima săptămână de pandemie. Numai că, odată cu starea de urgență, au intrat în funcțiune oamenii de la Oraca. De la început, ascunderea adevărului despre testele Covid a fost, după cum arată cu putere toate indiciile în timp ale acțiunii autorităților, soluția calmării populației. Sau a controlului, depinde cum îl definim. Adrian Streinu-Cercel ne anunța la începutul lui martie 2020 pe Antena 3 că putem face 2.000 de teste pe zi. „Capacitatea de testare este în funcțiune și este suficientă”, declara liniștitor și Nelu Tătaru, pe atunci secretar de stat. În realitate, așa cum descoperea presa pe 19 martie, surse oficiale din Ministerul Sănătății arătau că nu puteam face mai mult de 700 de teste pe zi, cifră pe care șefii pandemiei au recunoscut-o abia atunci când a fost nevoie, după multe luni, să arate ce sus au ajuns față de cât de jos plecaseră. Ceea ce e adevărat. Am ajuns la zeci de mii de teste pe zi de la câteva sute. … Ministrul Ciucă luptă pe frontul secretelor Astăzi, Nelu Tătaru susține că cifrele testelor Covid defalcate pe județe și furnizate de Ministerul Sănătății aveau nevoie de aviz. Iar întrebarea adresată în public lui Vlad Voiculescu: „Ați avut avizul SRI și STS?” sugerează, dar nu circumscrie și poate păcăli, zona deranjată de transparență, cea care l-a determinat pe premier să trimită Corpul de Control pe urmele lui Tanța și Costel. Însuși Nicolae Ciucă, ministrul apărării, susțin surse concordante, este unul dintre liderii frontului de la Oraca, puternic iritat de publicarea datelor, nu atât cele despre teste, cât despre centrele speciale de vaccinare. …. Și e interesant cum Florin Cîțu, un prim-ministru care s-a luat curajos de gât cu structurile birocratice când a fost vorba de sporurile aberante din sistemul public, s-a retras imediat când cineva i-a făcut cu ochiul. În fond, ce arată aceste informații? Bucureștiul a făcut 7.000 de teste pe zi, Timișoara aproape 2.000, Clujul peste 1.300 și că sunt toate în roșu. În timp ce județele care testează puțin, Buzău, Giurgiu, Tulcea sau Covasna, cu cel mult 200 de teste pe zi, sunt verzi. Avem multe centre de teste pentru ”speciali”, la un moment dat mai multe decât cele pentru cetățenii obișnuiți. O autoritate secretă a statului Luni seara, la TVR, Dan Barna a spus că reclamația către Guvern ar fi venit de la ”o autoritate a statului”. Dar numele e secret, nu poate fi rostit? Probabil că nu e vorba despre ASF, care și-a vaccinat și ea angajații la un centru special, pentru că în societatea în care Tanța și Costel au avansat la rang de miniștri Autoritatea de Supraveghere Financiară este obiectiv strategic, iar numărul de angajați vaccinați este trecut la secret. Dar nu e ASF, căci alții dețin secretele, exercită puterea nealeși și conduc și Comitetul de Vaccinare. Apropo de secrete și apropiindu-ne de sursa supărării, doar dacă s-ar imuniza și tancurile ar fi justificat să se neliniștească cineva că se cunoaște public numărul, oricum aproximativ, al angajaților MApN, MAI, SRI sau al altor instituții trecute pe la centrele anti-Covid. …. O parte a statului nostru e supărată că am intrat în posesia proprietății noastre comune, căci asta înseamnă informațiile publice: ele sunt proprietatea cetățenilor, precum străzile pe care mergem și aerul pe care-l respirăm. Vlad Voiculescu nu ne-a făcut niciun favor. Ne-a dat cu un an întârziere ceea ce ne aparține. Integral: https://www.libertatea.ro
Tentația și prețul de a fi ca ei. Avocatul Poporului 3 iulie 2012. USL declanșează ofensiva de suspendare a președintelui Traian Băsescu. Prima ţintă a fost Avocatul Poporului demis pentru a fi astfel securizată emiterea fără riscuri a OUG 38/2012 care scotea hotărârile Parlamentului din competența CCR. Deci şi acea hotărâre prin care urma să fie suspendat Traian Băsescu. Din cauza acestor mișcări brutale, un demers constituțional, cum este suspendarea președintelui, a fost transformat într-un blitzkrieg condamnat de UE și SUA ca nedemocratic și împotriva regulilor statului de drept. De ce a fost abuzivă demiterea Avocatului Poporului de către USL în 2012? Pentru că nu respecta condiția legală pentru revocarea Avocatului Poporului. Art 9, al 2 din Legea 35/1997 prevede că : „Revocarea din funcție a Avocatului Poporului, ca urmare a încălcării Constituției și a legilor, se face de Camera Deputaților și de Senat, în ședință comună, cu votul majorității deputaților și senatorilor prezenți, la propunerea birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, pe baza raportului comun al comisiilor juridice ale celor două Camere ale Parlamentului.” Deci dl Gheorghe Iancu putea fi revocat legal doar dacă i se putea imputa o încălcare concretă a legii sau a Constituției. Cum a motivat USL revocarea? Avocatul Poporului „a demonstrat prin acțiunile sale că utilizează prerogativele sale constituționale și legale în scopuri politice, mai ales pentru a servi interesele acelei forțe politice care l-a promovat în această funcție, respectiv Partidul Democrat Liberal, atacând la Curtea Constituțională acte normative adoptate de actualul Guvern învestit după demiterea printr-o moțiune de cenzură a Guvernului Ungureanu.” A fost o motivare criticată inclusiv de Comisia de la Veneția. Februarie – martie 2021. PNL-USR-PLUS-UDMR au început demersurile pentru revocarea Avocatului Poporului. Cum este ea motivată? „A generat excepţii de neconstituţionalitate la Curtea Constituţională care au fost respinse de CCR, pe atitudinea pe care a avut-o în perioada pandemiei, care a generat extrem de multe probleme în apărarea sănătăţii şi vieţii oamenilor, şi, în general, pe conduita partizană pe care a avut-o în raport cu procesul de legiferare şi, mai ales, cu proiectele de lege adoptate de Parlament”. E absurd să spui că „a generat extrem de multe probleme în apărarea sănătăţii şi vieţii oamenilor” prin acțiuni la CCR. Promovarea acțiunilor la CCR este una dintre obligațiile legale ale Avocatului Poporului. Dacă acțiunea e respinsă, ea nu a provocat nicio problemă. Dacă a fost admisă, de vină e fie emitentul normei neconstituționale, fie CCR, emitentul deciziei incorecte. Avocatul Poporului nu e decident, la fel ca procurorul. Vom vedea daca raportul comisiilor juridice va identifica încălcări concrete ale legii și Constituției. Dar este în certă neregulă că acțiunea de revocare a fost declanșată, iar funcția a fost deja alocată unui partener în coaliție, UDMR, fără ca încălcările concrete să fie clar indicate. Asemănarea cu 2012 este izbitoare, ceea ce nu e neapărat surprinzător. Vechiul PNL, din care dl Orban face parte, este consecvent, procedează la fel ca în 2012. Ipocrit este fostul PDL, care a acuzat atunci abuzul, și, desigur, PSD care acum contestă propria practică din 2012. Dna Weber, pe persoană fizica, își merită soarta cât timp în 2012 nu a avut nicio reacție la revocarea fără fundament legal a Avocatului Poporului. Dar nu despre USL și componentele sale, nici despre persoane fizice nu este vorba. Pe de-o parte, este vorba despre Rule of Law, acela clamat în stradă, și care pleacă de la principiul fundamental al respectării legii și când ne convine, și când nu. Statul de drept nu e numai când Dragnea nu are voie să schimbe legea ca să evite pușcăria. Statul de drept este și când nu ai voie să faci revocări fără să ții cont de lege….. Am auzit formulări de tipul „îi atacăm cu armele lor”. Procedând la fel ca aceia pe care i-am contestat obținem trei efecte certe: le validăm acțiunile din trecut, le validăm acțiunile similare viitoare și anulăm diferențele dintre ei și noi. Apoi, practic anulăm rolul esențial al Avocatului Poporului, acela de a fi cenzorul ordonanțelor de urgenta care pot fi instrumente sigure de forțare a Constituției. OUG pot fi atacate doar de Avocatul Poporului până când o lege de respingere sau aprobare este adoptată în Parlament, moment din care legea poate fi atacată și de grupurile parlamentare sau de președinte, când legea ajunge la promulgare. Dacă majoritatea vrea să legifereze ceva neconstituțional, emite o OUG și amână cât vrea dezbaterea ei, timp în care efectele neconstituționale se produc. Este exact ceea ce s-a întâmplat cu Ordonanța migrației primarilor. Dacă asumăm și consolidăm dependența Avocatului Poporului de majoritate și dreptul acesteia de a-l schimba doar pentru că nu este „de-al lor”, vom avea doar obedienți de tip Ciorbea. Integral: https://spotmedia.ro
EXCLUSIV 1.233 de instituții de stat au cerut spor de antenă: comune, ansambluri folclorice, cantine Mii de instituții de stat au cerut, în ultimii cinci ani, acordarea unui spor de antenă pentru angajații lor. Primării, teatre, direcții județene, penitenciare, școli au pretins că viața angajaților este pusă în pericol de radiațiile venite de la computer sau de la antene. In anul 2015, un număr de 329 de instituții publice au plătit (din bani publici) analize pentru determinarea câmpului electromagnetic din interiorul instituțiilor. În anul 2016, a fost vorba de 341 de instituții publice, în 2017 de un număr de 247 instituții publice, în 2018 de un număr de 189 instituții publice, în 2019 de 59 instituții publice, iar în 2020 de 68 instituții publice. Potrivit documentelor obținute de Newsweek România, în ultimii 5 ani, 1.233 de instituții publice au considerat că, în clădirile unde își desfășoară activitatea, există câmpuri electromagnetice, iar angajații ar trebui să primească așa numitul „spor de antenă”. Pe această listă regăsim aproximativ 500 de comune, 70 de orașe, 40 UAT, zeci de școli, agenții (APIA, Protecția mediului, de sănătate publică,) teatre, administrații ale cimitirelor, stațiuni de cercetare agricolă, poliția locală, penitenciare și inspectorate de muncă, servicii și direcții (publice, comunitare, de alimentare cu apă, termoficare, sănătate publică, parcuri, salubritate), spitale etc. 1300 de instituții de stat au considerat că radiațiile pun în pericol viața angajaților Societatea Națională de Radiocomunicații S.A. RADIOCOM a fost plătită pentru a realiza buletinele de măsurători de determinare a densităţii şi intensităţii câmpului electromagnetic la solicitarea instituțiilor de mai sus. „În urma efectuării măsurătorilor câmpului electromagnetic în locaţia definită, RADIOCOM emite un Buletin de măsurare, document care include valorile obţinute, urmând ca autorităţile competente să interpreteze aceste valori pentru clienţi, la cererea acestora. Integral: https://newsweek.ro
Pensiile de stat – un teren minat In Romania, se platesc pensii din doua surse bugetare, complet separate si prin lege si prin executie: bugetul asigurarilor sociale si bugetul de stat. Faptul ca amandoua bugetele sunt gestionate de stat creeaza confuzii intentionate, mai ales in randul publicului analfabet in materia gestionarii treburilor publice, dar nu am de gand sa fac aici vreo alfabetizare. In tot cazul, pensiile din bugetul de stat sunt de mai multe feluri, incadrabile in doua mari categorii, de asemenea separabile si prin lege si prin executie: pensii de serviciu la stat si pensii speciale. In cazul pensiilor de serviciu, statul, care este angajatorul, in loc sa plateasca o contributie in numele angajatului la stat, la bugetul de asigurari sociale, a preferat varianta sa ii dea angajatului un salariu mai mic cu acea contributie, urmand ca, la pensionarea lui, sa ii plateasca tot din bugetul de stat si pensia. De aceea este acea pensie de serviciu, la stat. Asa cum salariul la stat reflecta evaluarea financiara a intregii munci depuse de angajat, inclusiv compensarea conditiilor de munca, tot asa si pensia de serviciu se acorda diferit, in functie de continutul si durata muncii depuse. Pensiile speciale sunt destinate unor categorii de demnitari, magistrati si functionari publici care au avut functii in domeniul public, altele decat cele de angajat la stat, cum sunt parlamentarii, consilierii locali, primarii, ministrii, judecatorii, procurorii. Adica cei carora li se cerea o singura conditie pentru a fi platiti cu indemnizatii, si anume sa ocupe functia corespunzatoare. Fara nicio normare a muncii si evident fara nicio evaluare a produsului muncii lor. Asa ca orice discutie despre caracterul moral al unor pensii de serviciu sau speciale, platite din bugetul de stat, nu poate fi purtata decat tinand seama ca doar pensiile de serviciu reflecta munca depusa pe timpul angajarii, celelalte, cele speciale, fiind golite de orice continut valoric (ele fiind acordate pentru “sacrificiul” facut de demnitar ca sa ocupe functia de demnitate publica si nu pentru rezultatul activitatii demnitarului). Daca acceptam modelul de mai sus, de aici incolo discutia despre caracterul moral al pensiilor din bugetul de stat intra pe un teren necunoscut, dar cu siguranta minat. Teren necunoscut deoarece nimeni, dar chiar nimeni nu stie de cata munca la stat este nevoie, pentru ca statul sa isi indeplineasca in totalitate functiile si sa produca bunurile publice asteptate de la el (administratia publica centrala si locala, ordinea publica, sanatatea publica, educatia nationala, cultura nationala, apararea nationala si ale cateva). Si teren minat deoarece se vede cu ochiul liber ca cel putin o treime dintre functiile ocupate cu angajati la stat nu au justificare in activitatea propriu-zisa. Sau, cum se mai zice, nu au incarcare de munca, dar ocupantii lor sunt platiti bine-merci. Asa ca degeaba discutam pe principii morale ca unii angajati la stat se pensioneaza anticipat, la 40 si de ani, ca incaseaza de la stat pensii nesimtite, daca nu discutam mai inainte si concret ce munca au desfasurat ei la stat, inainte de pensionare. Ce valoare a produs acea munca? Integral: https://ziare.com
Dacă taxarea e furt, inflația este furt calificat! Ne uităm mereu cu mare atenție la tot ce înseamnă spălarea banilor din activități criminale. Cele care încalcă legea. Sunt tot felul de restricții astăzi legate de transferul de bani între conturi, de prezența unor sume mari de bani în conturi. Banii trebuie justificați. Plățile mai mari sunt luate la ochi. Trebuie să dai explicații cu privire la sursa banilor. Pe de altă parte, Rothbard spunea magistral că ”bancherii centrali sunt hoți legali de bani” ridicând în discuție o problemă cu care intră în coliziune toți economiștii mainstream de la Keynes încoace: natura banilor. Banii fiat (moneda fiduciară), produși din nimic, fură legal din puterea de cumpărare a celor care deja dețin acești bani. Când relaxarea cantitativă era redusă nimeni nu îl lua în seamă pe unul ca Rothbard. Când deja tiparnița duduie pentru trilioane de dolari sau euro problema morală devine una economică. Cu impact în nivelul și structura prețurilor. Instrumentele financiare, culmea și cripto-monedele mai nou, au devenit destinație predilectă pentru cei care primesc în brațe acele trilioane tipărite proaspăt. Sunt locul unde banii furați ”legal” se spală masiv la fel de ”legal”. Se multiplică chiar, având în vedere că prin tiparniță dobânzile sunt reduse artificial, ceea ce duce la o creștere artificială a prețurilor activelor financiare. Se întâmplă un dublu redistribuționism, nevăzut de către mulți: unul în momentul în care se tipăresc banii și unul, mai apoi, când prețurile activelor financiare sunt umflate generând profituri suplimentare în detrimentul altor activități economice care rămân în urmă din punct de vedere al profitabilității (producția de cartofi, de exemplu). Dacă taxarea e furt, inflația este furt calificat. Integral: https://project-e.ro
Edilii din teritoriu avertizează asupra fraudării fondurilor europene Eliminarea standardelor de cost de către guvernul Dăncilă a aruncat în aer preţurile studiilor de fezabilitate • De la 3%, preţul unui studiu de fezabilitate a ajuns chiar la 47% din valoarea proiectului • Estimări de costuri exorbitante pentru proiectele adresate localităţilor mici: 696 milioane euro, un proiect “smart” Fondurile alocate pentru proiectele care se vor derula pe Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă riscă să fie fraudate, afirmă mai mulţi reprezentanţi ai unor structuri asociative legate de administraţia publică locală, care au contactat ziarul BURSA. În opinia acestora, atât timp cât nu există standarde de cost pentru investiţiile publice ce urmează a fi realizate din cele 30,5 miliarde euro alocate ţării noastre de Comisia Europeană din Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă, estimările de cost vor fi mai mari, plăţile efectuate pentru unele lucrări le vor depăşi cu mult pe cele existente în piaţă, iar toată această stare de lucruri va avea efecte negative cu privire la numărul de proiecte finanţate. Mai mult, edilii respectiv susţin că astfel de preţuri stabilite aleatoriu de fiecare executant sau beneficiar al unei lucrări, vor include în ele şi comisioane tentante pentru cei care ar urma să semneze contractele de achiziţie publică din partea autorităţilor locale. “Să vă dau un exemplu: când au existat standardele de cost pentru investiţiile publice, în perioada 2010-2018, cheltuielile cu proiectarea nu puteau depăşi 3%. Erau reglementate standardele de cost pentru studiile de fezabilitate, dar şi pentru studiile de prefezabilitate solicitate în cazul investiţiilor publice mai mari de 50 milioane euro şi pentru investiţiile din transport mai mari de 75 milioane euro. După ce în 13 septembrie 2018, guvernul Dăncilă a abrogat, prin OUG 85, standardele de cost, preţul studiilor de fezabilitate a explodat. De la 3%, au urcat iniţial la 15%, apoi la 20% ca să ajungă chiar la 30%. De exemplu, există studii de fezabilitate pentru heliporturi, în care preţul studiului este de 47% din valoarea de bază a întregului proiect. În practică mai sunt şi situaţii când unii edili au făcut atât studii de prefezabilitate, cât şi studii de fezabilitate pentru aceeaşi lucrare. Dacă te uiţi în ele, sunt identice, de la prima până la ultima literă şi cifră, dar edilii au plătit 90.000 lei pentru studiul de prefezabilitate şi 100.000 lei pentru studiul de fezabilitate, deşi documentaţia este aceeaşi”, ne-a transmis una dintre sursele noastre. Reprezentanţii primarilor susţin că OUG 85/2018, prin care s-au abrogat HG 363/2010 şi HG 1394/2010 privind stabilirea standardelor de cost, a fost aprobată de guvernul Dăncilă, deoarece “social-democraţii erau nemulţumiţi de valoarea mică a comisioanelor încasate”.• Costuri “nesimţite” pentru localităţile mici “Furatul spectaculos e în zona studiilor de prefezabilitate şi a studiilor de fezabilitate. Pentru că întocmirea acestor studii, nu implica neapărat şi realizarea investiţiei. Primarii respectivi pot susţine că ei au făcut studiile respective, dar guvernul sau altă autoritate centrală a decis să nu mai finanţeze proiectul respectiv. Motivul invocat de guvernul Dăncilă pentru abrogarea studiilor de cost a fost dinamizarea investiţiilor. Din ce s-a întâmplat după şi din datele pe care le avem, considerăm că întregul guvern care a aprobat această ordonanţă de urgenţă ar trebui să dea cu subsemnatul în faţa DNA. Şi mai este ceva: unii au pregătit şi adoptat abrogarea standardelor de cost, dar cei care o vor folosit mai mult sunt alţii. Deoarece, după numai un an guvernul Dăncilă a fost demis şi au urmat guvernările de dreapta. Care nici ele nu sunt interesate de introducerea unor standarde de cost”, ne-a spus una dintre sursele citate. Aceasta din urmă a precizat că din lecturarea unor proiecte care ar urma să se regăsească în PNRR, a constatat că firmele de consultanţă au estimat costuri “nesimţite”. “Din opt localităţi analizate, am găsit acelaşi proiect pentru trei localităţi care au 5000, 6000 şi 7000 de locuitori. Conform fişei de reformă, proiectul se referă la crearea de comunicaţii smart prin eficientizarea energetică şi digitalizare. Acelaşi nume pentru fiecare localitate. Integral https://www.bursa.ro
Kovesi, interviu în presa italiană: Parchetul nu este pentru femei, aceasta a fost una dintre primele fraze pe care le-am auzit când am fost numită procuror Procurorul general european Laura Codruța Kovesi vorbește într-un interviu pentru Il Sole 24 Ore, citat de Rador, despre provocările funcției pe care o deține acum, dar și despre cum la 22 de ani intra în magistratură auzind fraze precum ”Parchetul nu este pentru femei”. ”Eram hotărâtă să dovedesc că nu era adevărat, însă pentru a face acest lucru a trebuit să lucrez mult mai mult decât colegii mei de sex masculin”. Laura Codruța Kövesi, născută în România în urmă cu 47 de ani, nu este genul de om care se sperie cu ușurință. Simbol al anticorupției, foarte iubită de societatea civilă, a trebuit să se confrunte cu multe intimidări și atacuri. Sub conducerea sa, din 2013, Direcția Națională Anticorupție a României a efectuat mii de investigații politice transversale, care au afectat primari, miniștri și foști prim-miniștri și au dus la recuperarea a sute de milioane de euro. Acum, se confruntă cu o altă provocare: lansarea și conducerea noului Parchet European (EPPO), un organism independent al UE, care va fi responsabil de investigarea și urmărirea penală în fața instanțelor din statele participante a infracțiunilor precum fraudă, corupție și fraudă transfrontalieră a TVA care au ca rezultat daune ce depășesc 10 milioane de euro, care lezează interesele financiare ale Uniunii. Infracțiuni semnificative – doar fraudele TVA variază între 30 și 60 miliarde de euro pe an – împotriva cărora autoritățile statelor individuale pot face puțin, din moment ce puterile lor se opresc la frontierele naționale….. Laura Codruța Kövesi: Dacă ar depinde de noi, am fi început de mâine. La nivel central suntem pregătiți: procurorii europeni au fost numiți în iulie 2020. Cu toate acestea, lipsește un element cheie: procurorii europeni delegați care trebuie să efectueze investigații în cadrul statelor. Suntem deosebit de îngrijorați de Italia, deoarece este foarte târziu. Mă bazez pe noul ministru al justiției pentru a accelera procedurile. Reporter: În Italia, investigațiile pentru fraudă împotriva bugetului european ar putea oscila între 500 și o mie în fiecare an (printre cele mai multe din Europa). Câți avocați ar fi necesari? Laura Codruța Kövesi: Numărul de cazuri potențiale este rezultatul unei estimări. Oricum, Italia va avea unul dintre cele mai mari numere de procurori europeni delegați, însă este prea devreme pentru a spune câți anume. Reporter: În ce alte țări lipsesc procurori europeni delegați? Laura Codruța Kövesi: Până acum am numit 32 de procurori delegați din 7 țări: Slovacia, Germania, Estonia, Lituania, Olanda, Republica Cehă și România. Evaluăm candidați din Bulgaria. În majoritatea celorlalte țări procesul este în desfășurare, în timp ce în Italia nu a început încă. Reporter: Cooperarea judiciară nu va fi ușoară. Cum veţi lucra? Laura Codruța Kövesi: Procuratura Europeană este un adevărat punct de cotitură. Structura și puterile sunt fără precedent, concepute special pentru a avea un impact major asupra investigațiilor transfrontaliere. Va fi ușor? Nu, 22 de state înseamnă 22 de legislații, 22 de proceduri, 22 de structuri, 22 de culturi… Dar sunt convinsă că suntem pregătiţi. Avem concentrarea corectă, spiritul potrivit, determinarea corectă de a reuși. Nu cunosc o provocare mai interesantă. Reporter: În raportul către Parlament, nu aţi ascuns problemele legate de resursele economice și de personal, întrebând deschis, dacă obiectivul era cel de a avea un Parchet eficient, sau pur și simplu de a arăta că acesta există. Au fost rezolvate aceste noduri? Laura Codruța Kövesi: Trebuie să mărturisesc că obținerea unui buget suficient pentru 2021 a fost o provocare mult mai mare decât mă așteptam. Pentru mine era clar că volumul de muncă va fi mult mai mare decât cel prevăzut, având în vedere creșterea semnificativă a intereselor financiare europene de protejat. Cerem 55,5 milioane față de cele 37,7 milioane propuse de Comisie. Am primit aproape 45, un compromis bun. Ne-ar plăcea să folosim acești bani pentru a crește personalul și negociam deja cu Comisia. Reporter: Infracțiunile de competența EPPO sunt infracțiuni importante care implică, prin urmare, persoane puternice. Laura Codruța Kövesi: Desigur, vom investiga persoane puternice și bogate. Nu mi-e frică. Dacă eşti curajoș și respecți întotdeauna legea, rezultatele bune sunt asigurate. Integral: https://revistapresei.hotnews.ro
Absolventă de Drept la Cambridge: Un student exmatriculat pentru că a copiat are valori ce contravin grav corectitudinii și eticii profesionale / Cum îi poți spune unui client „scuze că ai ajuns la pușcărie din vina mea, dar unde am făcut eu facultatea se copia” Un student exmatriculat pentru că a copiat nu este interesat de domeniul Dreptului, ale cărui valori sunt tocmai corectitudinea și etica profesională, iar argumentul „toată lumea copiază” este un sofism, spune Irina Țuca, absolventă de Drept la Cambridge, una din cele mai prestigioase și respectate instituții universitare din lume. În plus, incidentul de la Facultatea de Drept a Universității din București, unde 45 de studenți au fost exmatriculați pentru fraudarea examenelor, reflectă o problemă în ceea ce privește examinarea studenților, este de părere Țuca. Cangrena fraudei din învățământul românesc vine de la faptul că accentul se pune pe cantitate, iar asta face din fraudă o tentație și mai mare, mai spune ea. Nu în ultimul rând, dacă ajung în sistemul juridic trișorii, să nu uităm că ulciorul nu merge de multe ori la apă, iar un client, chiar și fără cunoștințe juridice, își dă seama dacă al său avocat a copiat pe băncile facultății, atrage atenția absolventa de Drept de la Cambridge, într-un interviu acordat Edupedu.ro. Ca fostă studentă la Drept la Cambridge, cazul de la Facultatea de Drept a Universității din București mi se pare de neimaginat. Este foarte trist și șocant ca o facultate al cărei domeniu de studiu este dreptul, adică însăși arta justeții și a corectitudinii, să fie subiectul unui incident de fraudă. Cred că un student exmatriculat pentru că a copiat este un student care nu este interesat de domeniul pe care îl studiază, ale cărui valori contravin grav corectitudinii și eticii profesionale. Incidentul reflectă o problemă în ceea ce privește examinarea studenților. Examenul ideal este un examen la care, efectiv, nu poți copia. Studentului ar trebui să i se pună întrebări care nu își au răspuns în notițele de la curs și care îl provoacă să gândească singur. Studentului ar trebui să i se ceară să interpreteze, să analizeze, să aplice norma de drept. Nu există un test de caracter al studenților, dar admiterea la Universitatea Cambridge testează, indirect, și acest lucru. Procedeul de admitere este atât de dificil și verifică atât de minuțios felul în care gândește viitorul student, încât dacă treci probele cu brio înseamnă, automat, că nu ai trișat. Examenele din timpul studenției funcționează pe același principiu.Facultatea de la Cambridge pleacă de la premisa că abilitățile intelectuale pe care le are un student care a fost admis acolo îl conduc, în mod natural, la niște concluzii de bun simț despre etică. (…) Universitatea Cambridge îți impune un standard academic atât de ridicat și îți insuflă un respect atât de mare pentru profesori, încât a copia nu este nici măcar o opțiune. Argumentul „toată lumea copiază” este un sofism. În primul rând, nu toată lumea copiază. Este o jignire adusă studenților cinstiți să presupui că ei sunt lipsiți de integritate doar pentru că „așa e în sistemul românesc”. (…) Dacă toată lumea trece strada neregulamentar, răspunsul nu e să desființăm regulile de circulație, ci să concepem măsuri suplimentare care să întărească caracterul lor obligatoriu. Pentru argumentul „așa e în sistemul românesc” am și mai puțină toleranță. (…) Nu prea văd cum îi poți spune unui client „scuze că ai ajuns la pușcărie din vina mea, dar unde am făcut eu facultatea se copia” sau „mă scuzați că nu m-am gândit la concluziile scrise, eu în facultate doar transcriam cursul”. Buna credință și integritatea sunt valori absolute. Un student care copiază și iese șef de promoție nu este cu absolut nimic mai competent decât un student care nu copiază și termină cu media opt, ba dimpotrivă: a nu trișa, a te strădui să înveți și să înțelegi materia care ți se predă și a accepta provocarea intelectuală sunt câștiguri personale mult mai importante decât notele din catalog. Scopul facultății este nu să te convingă să iei mai mult decât colegul de la seminar, ci să te formeze că viitor jurist. (La Cambridge nici nu se afișează în mod public notele de la examen – eu nici nu știu ce note au luat colegii mei, știu doar cum am fost evaluată eu). Integral: https://www.edupedu.ro
4.000 de posturi de poliţist local vor fi ocupate prin concurs de mâncat şaorma În martie a început organizarea concursurilor pentru ocuparea a peste 4000 de posturi de polițist local pentru unitățile locale din București și din țară. Examenul constă în devorarea unei șaorme în timpul alocat, în timp ce șoferii claxonează nervos pentru că ai oprit mașina pe avarii în fața șaormăriei. „Este un examen dur pe care nu poate să-l treacă orice sărac pentru că nu are stomacul antrenat să mănânce un kil de «carne» cu maioneză, varză, cartofi și lipie dintr-un foc. Vorbim de un glonț de 1800 de calorii care lovește greu acolo unde contează, la mațe”, explică Stelian Negrea, șef Poliția Locală Brașov. După examinarea orală, candidatul la postul de polițist local trebuie să treacă imediat la proba practică, adică să hărțuiască un piețar care vinde morcovi ca și cum i-ar fi foame. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Am dat gata pandemia cu un excel. Două zile de penibil instituționalizat
Într-o dimineață, când colonelul Valeriu Gheorghiță se pregătea de o nouă raportare de succes a campaniei de vaccinare a primit un telefon. Nu se poate! Nu se poate! Deschide laptopul. Pe ditamai platforma guvernamentală, toate datele erau publicate. Cum e posibil? Niciun funcționar n-a venit cu vreo hârtie la mapă, după ce a mers pe la zece birouri după câte o semnătură. Sistemul nu funcționează, premierul trebuie să știe. Statul e vulnerabil. E total descoperit: s-au publicat ci-fre-le, ci-fre-le.
Nu știu dacă așa a trăit momentul colonelul Gheorghiță, e doar un exercițiu de imaginație. Cert este însă că de câteva zile ni se servește penibilul instituționalizat. Nu se mai vorbește despre pandemie, prioritatea națională este acum un excel. …Cine a avut curiozitatea să consulte documentul excel a remarcat cu siguranță că nu avem vreo problemă de GDPR, că nu sunt date personale sau medicale. Pur si simplu sunt date statistice pe care, de altfel, presa le-a cerut constant în ultimul an pentru a oferi informația completă în condițiile în care teza că datele sunt ascunse pentru a acoperi situația reală a fost extrem de răspândită.
Și atunci de unde deranjul? A fost nevoie de peste o zi ca să aflăm. Luni, premierul a anunțat că “se autosesizează” Corpul de Control că ar fi fost nevoie de niște avize. Pentru ce, nu ne-a lămurit, doar a insistat că este vorba “despre publicarea unor informaţii care ţin de mai multe instituţii şi atunci, natural, trebuia să existe avizul şi acelor instituţii”. Natural ar fi fost să ne spună și care sunt instituțiile și de ce era nevoie de avizul lor. Natural, nu a făcut-o. N-a făcut-o nici Ministerul Sănătății. Doar vicepremierul Dan Barna a spus conspirativ că e vorba de o “autoritate a statului”.
După 24 de ore, premierul Cîțu a revenit cu o postare pe Facebook, plină de lozinci, în care ne-a sugerat că suntem noi deștepți și înțelegem cine e cu reclamația. A incercuit într-o poză categoria care ar fi ridicat probleme de avizare: “personalul în activitate din cadrul instituțiilor din sistemul național de apărare națională, ordine publică, securitate națională și al autorității judecătorești, executorii judecătorești, interpreții și traducătorii autorizați de Ministerul Justiției, avocații înscriși în tabloul avocaților, membrii Uniunii Naționale a Notarilor Publici, precum și membrii din România în Parlamentul European”.
În final, colonelul Gheorghiță a anunțat că “a făcut o informare premierului, la solicitarea dumnealui, legată de datele privitoare la activitatea de vaccinare, respectiv modalitatea prin care aceste date sunt puse în mediul online şi ce informaţii sunt prezentate”. Zice colonelul Gheorghiță că “toate aceste informaţii, în opinia noastră şi a specialiştilor, necesită a fi validate înainte de a fi puse în mediul online, pentru că pot să fie erori de selectare în centrele de vaccinare” și de aici “interpretări eronate pe baza unor date care sunt nevalidate”. …”
https://m.hotnews.ro/stire/24654346
https://buletin.de/bucuresti/centrele-de-vaccinare-care-nu-apar-in-platforma-oficiala/
“…Datele publicate de Ministerul Sănătății arată că, în interval de 5 zile, 60% dintre vaccinări s-au făcut în afara programărilor oficiale….”
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/romania-ar-avea-un-sistem-de-vaccinare-paralel-1465334
https://ziare.com/bani/stiri-financiare/pensii-de-sacrificiu-1666379
Exerciții de matematică… nu se pot prognoza “deciziile” din fiecare buget anual pe perioade lungi … cat timp legea pensiilor e modificata de 200 de ori în 10 ani ! 🙁
Buna ziua, postare noua de reactie 🙂
https://politeia.org.ro/editoriale/esentialii/66274/