Revista Presei – 10 mai.”PNRR for dummies. Sau planul cincinal cu MCV ataşat”
10/05/2021 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de luni, 10 mai! Vremea va fi predominant frumoasă şi va deveni caldă în regiunile vestice, în timp ce în restul ţării valorile termice diurne se vor situa în jurul celor normale ale datei, dar va fi răcoare dimineaţa şi noaptea. Vântul va sufla slab şi moderat, cu intensificări mai susţinute în zona montană înaltă şi în sudul Banatului, local şi temporar în Oltenia, Transilvania şi Moldova şi izolat în celelalte regiuni. Temperaturile maxime se vor încadra între 14…17 grade în estul Dobrogei şi 26 de grade în Banat şi Crişana, iar cele minime vor fi cuprinse între -1…0 grade în depresiunile Carpaţilor Orientali, unde vor mai fi condiţii de brumă şi 14 grade în Dealurile de Vest. In Bucuresti, temperatura maximă va fi de 21…22 de grade, iar cea minimă de 5…7 grade.
Ioana Mihaila: Nu este posibil ca in acest ritm de vaccinare sa ajungem la cinci milioane pana in iunie, vaccinate cu doua doze ….”Este posibil ca pana la mijlocul lunii iunie sa avem cinci milioane de persoane care sunt vaccinate cu prima doza. Pentru a atinge imunizarea completa, este nevoie de doua doze si de un anumit interval de timp scurs de la a doua doza. Nu este posibil in acest ritm de vaccinare sa ajungem la 5 milioane pana in luna iunie, pana la mijlocul lunii iunie, dar este posibil sa ajungem la 5 milioane cu prima doza si prima doza confera un oarecare grad de protectie”, a transmis Ioana Mihaila. Ea nu crede ca statul trebuie sa ofere cetatenilor bani ca sa se vaccineze si considera ca “ca cea mai mare rasplata pentru vaccinare e linistea pe care o simtim dupa ce ne-am vaccinat”. Intrebata de realizatorul Sebastian Zachmann daca persoanele vaccinate vor avea mai multe drepturi decat cele nevaccinate, Ioana Mihaila a raspuns: “Nu le-as spune drepturi, pentru ca intram intr-un teren sensibil, beneficii. Cred ca persoanele vaccinate ar trebui sa se simta mai relaxate in a reveni la activitati care nu sunt inca acceptabile pentru cei care au risc de contractare a infectiei. (…) Nu vreau sa spun lucruri concrete pe care dupa aceea sa le contrazic. Deciziile nu depind doar de Ministerul Sanatatii, deciziile depind de Ministerul Sanatatii, care se consulta cu industria HORECA, de exemplu, care se consulta cu ceilalti membri ai Guvernului, care se consulta cu Departamentul pentru Situatii de Urgenta. Asa ca atunci cand finalizam toate aceste consultari vom veni cu propunerile concrete”. Ministrul Sanatatii a mai fost intrebat daca este de acord cu afirmatia fostului consilier in cadrul MS Razvan Chereches care a precizat ca nu este niciun motiv sa mai existe restrictii pentru populatia vaccinata. “Sunt de acord ca, atunci cand suficienta populatie va fi vaccinata, nu mai exista motiv de restrictii, dar inca nu suntem in acel moment”, a transmis Ioana Mihaila. Comitetul de coordonare a vaccinarii a transmis, sambata, ca in ultimele 24 de ore au fost vaccinate 110.633 persoane, cel mai mare numar inregistrat pana in prezent. Potrivit celor mai recente date, sunt 2.311.487 de persoane vaccinate cu ambele doze si 1.268.881 de persoane vaccinate cu prima doza. Integral: https://ziare.com
Un asistent medical cere in scris sa ii fie restituita spaga data primarului pentru angajare….Va rog a-mi aproba prezenta cerere prin care solicit in mod direct sa-mi restituiti sumele de bani pe care le-ati cerut de-a lungul celor aproximativ trei ani de cand sunt angajat la UAT Albeni. Sumele pe care mi le datorati sunt urmatoarele: – 3.000 Euro pentru angajarea mea in data de 06-11-2018, orele 18,00, in locatia Campu Mare; – 1.000 de lei + 20 litri vin alb in data de 02-07-2019; – 500 de lei banii mei pe care i-ati pretins in schimbul semnarii actelor pentru sporul COVID-19; – Cat credeti de cuviinta dumneavoastra sa-mi dati pentru cele sase luni in care am muncit la vila d-voastra din Targu Jiu. Potrivit adevarul.ro, asistentul a anuntat ca o sa-si dea demisia pe loc in momentul in care o sa-si recupereze acesti bani. Aceeasi sursa arata ca Irinel Cotojman a depus si o plangere penala impotriva primarului Stan cu privire la spagile pe care le-ar fi dat. De asemenea, in spatul public au aparut o serie de inregistrari video in care primarul Stan recunoaste ca s-au dat bani pentru o angajare. Parchetul de pe langa Tribunalul Gorj nu a comunicat nimic in legatura cu acest dosar penal. Integral: https://ziare.com
Augustin Zegrean dezvaluie fata sinistra a legiuitorilor din Romania: “Din dorinta de a fi promovati, unii din justitie se supun vointei politicienilor” ….Potrivit fostului presedinte al Curtii Constitutionale, lupta politicului pe justitie a debutat in anul 2000, dupa adoptarea Constitutiei Romaniei, ” cand a inceput justitia sa-i intrebe pe politicieni ce fac, ce au facut si ce au de gand sa faca”. Totodata, Zegrean este de parere ca scandalul politicienilor cu justitia, din ultimii ani, provine din lipsa de democratie. “Batalia politicului pe justitie nu a fost dintotdeauna, categoric nu. Au fost si zile linistite in justitie, dar astea au inceput mult dupa adoptarea Constitutiei. N-are nicio legatura cu legislatia din Constitutie, are legatura numai cu dorinta politicienilor de a stapani justitia. Exista aceasta vointa de teama, pentru ca au pornit o dihonie intre justitie si politicieni. Asta a inceput undeva prin 2000, cand a inceput justitia sa-i intrebe pe politicieni ce fac, ce au facut si ce au de gand sa faca. Acestea toate sunt dovezi ale lipsei de democratie in Romania. Noi proclamam democratia, dar democratia la politicieni este buna doar atunci cand au nevoie de ea. Politicienii invoca justitia atunci cand trebuie sa se lupte cu altii. Categoric, tot acest scandal cu justitia provine din lipsa de democratie“, a declarat Augustin Zegrean pentru Ziare.com. “Din dorinta de a fi promovati, unii se supun vointei politicienilor”“Politicienii nu au ce sa caute in justitie decat atunci cand sunt dusi de justitie la justitie. In rest, nu au ce sa caute acolo. Politicienii fac legile. Separatia puterilor in stat inseamna asa: Parlamentul face legi, Guvernul da hotarari pentru aplicarea legilor, iar justitia judeca. Separatia puterilor in stat exista in aceasta perioada constitutional, dar nici unii si nici altii nu o respecta. Nici cei din justitie sa stiti ca nu isi asuma aceasta separatie. Nici n-ar trebui sa asculte de politicieni. Cei din justitie trebuie sa fie absolut independenti de justitie, au suficienta legislatie, insa din dorinta de a fi promovati unii se supun vointei politicienilor”, a mai declarat Zegrean. Juristul a explicat si ca in spatele multora dintre modificarile legislative se afla interesele politice, ori multe dintre legi nu sufera modifcari pentru ca nu functioneaza cum trebuie. “Nu viitorul justitiei este problema, ci viitorul nostru este. Din tot acest scandal pe justitie sufera cetatenii, cei care se adreseaza justitiei. Legile se schimba prea des. Va dau un exemplu, Legea 165 din 2013 s-a modificat de 3 ori in anul 2020. Legea 18 din 1991 are vreo 200 de modificari, la fel si Legea Invatamantului din 2019 are vreo 80 si ceva de modificari. Toate acestea sunt facute din interese politice, si nu pentru ca legile n-ar fi functionat. Asta este o regula la noi, de cate ori se schimba puterea, incepe scandalul cu justitia, cu pensia judecatorilor si se redeschide Dosarul Revolutiei. De fiecare data se intampla acest lucru”, a conchis fostul presedinte al Curtii Constitutionale. Romania se afla pe unul din ultimele locuri ale clasamentului UE in ceea ce priveste perceptia asupra independentei judecatorilor si instantelor, potrivit unui Eurobarometru dat publicitatii anul trecut, cu prilejul publicarii Tabloului de bord al justitiei pe 2020, o situatie mai ingrijoratoare din acest punct de vedere avand doar Bulgaria, Polonia, Italia, Slovacia si Croatia. Astfel, o proportie de 45% dintre romani au o parere destul de proasta si foarte proasta despre independenta judecatorilor si a tribunalelor. Integral: https://ziare.com
PNRR for dummies. Sau planul cincinal cu MCV ataşat Luni 10 mai premierul Cîţu şi ministrul Ghinea merg la Bruxelles pentru a discuta o formă finală a Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Hai să vedem despre ce e vorba în acest document pentru că dezbaterea de până acum a fost cam superficială. În primul rând, trebuie să înţelegem patru adevăruri fundamentale despre PNRR: 1. PNRR nu e o finanţare pe proiecte 2. PNRR nu e o finanţare pe proiecte 3. PNRR nu e o finanţare pe proiecte 4. PNRR este despre reforme Asta înseamnă că fără schimbări în sectoarele incluse, în direcţiile agreate cu UE, NU se dau banii chiar dacă proiectele ar fi în principiu bune. Iar dacă s-au plătit bani în avans dar reformele promise nu se întâmplă, finanţarea se blochează chiar dacă proiectele se derulează bine pe teren. Deci fondul ăsta NU merge ca cele Structurale pe care le ştiţi de anii trecuţi şi nu trebuie confundat cu Bugetul multianual 2021-2027 (“cele 50 de miliarde”). PNRR trebuie privit ca o matrice de condiţionalităţi şi benchmarks de tip MCV, unde toată lumea e monitorizată pe progres de două ori pe an. Şi nu sunt doar patru benchmarks pe justiţie ca în MCV, ci o puzderie, în nenumărate domenii. Scopul principal e să se facă reformele; cheltuirea banilor e în subsidiar. Încă patru adevăruri fundamentale despre PNRR 5. Fiecare minister trebuie să trimită nu doar proiecte, ci şi o matrice de reforme ataşată lor. Bună parte din ministere şi administraţie NU a înţeles lucrurile de mai sus şi trimite în continuare în PNRR proiecte, mai bune sau mai rele, dar fără reforme ataşate. Asta e principala dificultate în negocierile cu Comisia: cerem bani dar fără să spunem ce anume vrem să schimbăm, nu doar să construim. 6. Ultima plată din PNRR se poate face în 2026. Tot ce nu-i terminat trebuie să continue din fonduri proprii. Practic avem la dispoziţie doar un cincinal, nu şapte ani (plus prelungiri) ca la Structurale, deci proiectele trebuie executate toate în acest calendar. 7. Suma alocată României în granturi a fost încă din 2020 stabilită la 29.2 miliarde euro (13% din PIB). NU s-a “pierdut” nimic la negocieri până acum şi nu s-a pus problema vreodată să primim 42 miliarde euro. Confuzia vine din aceea că guvernul a decis să adune mai multe proiecte decât se puteau finanţa (cu vreo 35% în plus) astfel încât, dacă unele se resping, să aibă altele la îndemână pe listă. Această confuzie este şi deliberat întreţinută în polemica politică….. Cum se derulează financiar PNRR
- Toată lumea depune planurile naţionale agreate până în mai-iunie 2021
- Apoi începe altă muncă grea: fiecare ţară face un Plan de Finanţare (PF) eşalonat pe fiecare domeniu din PNRR, pe ani şi pe ţinte de atins periodic (milestones & targets). PF trebuie agreat cu Comisia, deci va urma încă o repriză de negocieri şi stres, în funcţie de cât de bine şi clar a fost făcut PNRR iniţial.
- Prefinanţarea (13% din sumă) ni se virează la două luni după aprobarea PF. În funcţie de cum ne mişcăm, poate fi octombrie 2021 sau mai târziu.
- De două ori pe an facem un Raport de Implementare pe reforme (milestones), nu doar pe stadiul proiectelor cum eram obişnuiţi până acum. La ele ataşăm o cerere de plată conform calendarului agreat în PF.
- Decontarea celor două cereri de plată anuale se face în funcție de reforme, NU proporțional cu avansul fizic al proiectelor. Integral: https://www.contributors.ro
Adevăratul urs Arthur, împușcat în fiecare zi. În alte țări ar fi declanșat o revoluție Poate vă întrebați, dragi cititori, ce discută, în germană, Klaus Werner Iohannis, atunci când se întâlnește cu Rainer Seele, președintele OMV Aktiengesellschaft? Nu vom ști niciodată, aceste informații nu sunt de nasul nostru. Dar nu-i așa că nu prea știați, dragi cititori, că fiecare dintre noi, românii, datorăm vreo 25 de euro companiei austriece OMV, pentru „vina” de a le fi dat, aproape pe gratis, cea mai mare companie a țării, toate rezervele de țiței ale țării și jumătate din gazul acestei națiuni?… Ei bine, dacă nu știați, iată că aflați din raportul anual pe 2020 al austriecilor de OMV (sursa: AICI). Iată ce găsim la pagina 128 a respectivului raport: „Sume recuperabile de la statul român Conform contractului de privatizare, OMV Petrom S.A. este îndreptăţită să recupereze de la statul român o parte din cheltuielile de dezafectare şi de mediu efectuate pentru restaurarea şi decontaminarea zonelor aferente unor activităţi desfăşurate înaintea procesului de privatizare a Societăţii din 2004. Ca urmare, OMV Petrom S.A. a înregistrat ca şi creanţe de la statul român costurile estimate cu dezafectarea având o valoare prezentă netă de 2.152,42 milioane RON la 31 decembrie 2020 (2019: 1.793,22 milioane RON) şi costurile estimate cu obligaţiile de mediu având o valoare prezentă netă de 249,77 milioane RON (2019: 169,61 milioane RON), întrucât acestea existau înaintea procesului de privatizare a OMV Petrom S.A.” Clar, simplu și concis, cu rigoare nemțească. Totul a început în anul 2004, când România trăia afla sub bagheta Fondului Monetar Internațional, a Băncii Mondiale și a Comisiei Europene. Cea mai mare presiune venea pentru privatizarea marilor companii energetice. Atunci, piața industriei de petrol și gaze central și est-europeană era dominată de trei companii de talie egală: Petrom, MOL din Ungaria și OMV din Austria. Orice stat normal ar fi ales să privatizeze Petrom fie pe bursă, fie prin vânzarea către o mare companie occidentală. Nimic, însă, nu au urât guvernanții români mai mult decât transparența asociată privatizării prin listarea la bursă. Așa că, din nefericire, Bucureștiul a ales cea mai proastă variantă posibilă: sub stindardul luptei pentru reformă, Petrom a fost privatizată cu austriecii de la OMV Aktiengesellschaft, după ce compania americană Occidental Petroleum a fost alungată din cursa pentru privatizare. Preţul încasat de statul român pe pachetul majoritar de acţiuni al companiei a fost de 670 de milioane de euro. Cu alte cuvinte, România a vândut, în 2004, jumătate dintr-o companie care valora 2,2 miliarde de euro nu cu 1,1 miliarde de euro, cum era normal, ci cu doar 60% din suma respectivă. Parlamentul României a aprobat, cu entuziasm, contractul de privatizare. Un contract de privatizare ținut secret față de cei 22 de milioane de cetățeni care plăteau salariile guvernanților și parlamentarilor. Un contract de privatizare care le dădea austriecilor și dreptul de a exploata, contra unei redevențe simbolice, jumătate din rezervele de gaz și întreaga rezervă de țiței ale țării. Austriecii au căpătat, ca o consecință a privatizării, inclusiv dreptul de a exploata cel mai mare zăcământ de gaze din Marea Neagră, cel numit Neptun Deep, creditat cu o cantitate de cel puțin 40-50 de miliarde de metri cubi și maxim 80-100 de miliarde de metri cubi. Practic, statul român a vândut o companie care avea, în anul 2004, o cifră de afaceri de 2,14 miliarde de euro (sursa: AICI ), adică 3,5% din PIB-ul țării, căci România avea, în același an, un PIB de 60,8 miliarde de euro (sursa: AICI )….. Performanța economică a companiei după privatizare este mizerabilă, având monopol natural pe o resursă naturală importantă: o creștere a cifrei de afaceri de doar două treimi din creșterea medie a economiei naționale. Austriecii de la OMV au închis definitiv una dintre cele două rafinării primite cadou în 2004 (Arpechim Pitești), au demolat Doljchim și au aruncat la gunoi petrochimia de la Arpechim. Timp în care prețul barilului de petrol a plecat, în 2004, de la 41 de dolari (cotația West Texas Intermediate –WTI), a avut un maxim de 150 de dolari în 2008, a avut și un minim de 20 de dolari anul trecut și se întoarce lent, anul acesta, la peste 60 de dolari, prag sub care nu prea a scăzut în ultimii 17 ani. Adică prețurile i-au ajutat enorm pe austrieci să se îmbogățească la Petrom. Însă, contractul de privatizare stipula şi faptul că statul român este obligat ca, pentru o perioadă de 15 ani, să despăgubească în totalitate compania pentru orice pretenţii în legătură cu poluarea anterioară a mediului, iar pentru o perioadă de 30 de ani să plătească toate costurile de mediu legate de închiderea sondelor. Ca orice urs care se trezește într-un sat fără câini, austriecii de la OMV au profitat din plin de aceste prevederi și au încărcat statul român cu datorii de aproape 450 de milioane de euro numai din închiderea sondelor și din așa-zisele „costuri ale poluării istorice”….. Revin cu întrebarea: Nu-i așa că nu prea știați, dragi cititori, că fiecare dintre noi, românii, datorăm vreo 25 de euro companiei austriece OMV, pentru „vina” de a le fi dat, aproape pe gratis, cea mai mare companie a țării, toate rezervele de țiței ale țării și jumătate din gazul acestei națiuni? Dacă vă încearcă curiozitatea referitor la ce știe despre asta statul român, atunci aflați că acesta știe bine merci întreaga poveste, ba chiar este pe cale de a plăti, în numele nostru, sumele repective. Iar acest lucru nu îl aflăm dintr-unul din discursurile sforăitoare ale veșnic-odihnitului schior Klaus Werner Iohannis sau dintr-unul din discursurile ininteligibile ale agitatului Florin Vasile Cîțu, ci tot de la austrieci: „În data de 7 martie 2017, OMV AG, ca parte din contractul de privatizare, a inițiat o procedură de arbitraj împotriva Ministerului Mediului din România, în conformitate cu regulile Camerei Internaționale de Comerț (“ICC”), cu privire la anumite notificări de pretenţii neplătite de către Ministerul Mediului pentru costuri suportate de OMV Petrom cu privire la lucrări de dezafectare de sonde și de refacere a mediului, în sumă de 287,66 milioane RON. În data de 9 Iulie 2020, Tribunalul Arbitral a emis Decizia Finală privind arbitrajul și a solicitat Ministerului Mediului să ramburseze către OMV Petrom SA suma de 287,62 milioane RON și dobânzile aferente (a se vedea nota 24). La 31 decembrie 2020, procedura de recunoaștere și executare a deciziei în România este în derulare. În data de 2 octombrie 2020, OMV AG, ca parte din contractul de privatizare, a inițiat o procedură de arbitraj împotriva Ministerului Mediului din România, în conformitate cu regulile ICC cu privire la anumite notificări de pretenții neplătite de Ministerul Mediului în legătură cu lucrări de dezafectare de sonde și de refacere a mediului în sumă de 155,73 milioane lei. La 31 decembrie 2020 procedura de arbitraj este în derulare.” Ei, poate așa arată „România lucrului bine făcut pentru austrieci”, sloganul real de al „pro-europeanului” Klaus Werner Iohannis. Dar oare, întâiul schior al țării o fi avut curiozitatea să afle cum s-a apărat statul român la instanța de arbitraj a Camerei Internaționale de Comerț ? Oare ce avocați or fi reprezentat România acolo? Oare cu ce mandat or fi plecat ei de la București? Eu, totuși, îl întreb pe Klaus Werner Iohannis, cel plătit cu 30.000 lei pe lună: De ce acest popor, permanent uimit de gențile de fițe ale Ralucăi Turcan, nu are dreptul să știe cum s-au cheltuit banii publici pentru „apărarea” intereselor României? De ce guvernul lui tace chitic și nu își informează plătitorii de taxe din care se cumpără limuzinele de sute de mii de euro ale nenumăraților miniștri ai mediului?….Aflăm, însă, tot de angajații lui Seele un lucru uimitor: în ultimii trei ani, OMV a primit cadou de la noi, iobagii valahi, o sumă de 367 de milioane de lei, sub formă de „subvenție pentru investiția în centrala electrică Brazi”:…. Hai să mai citim o dată: În anul 2016, guvernul Cioloș, numit, bob cu bob, de același Klaus Werner Iohannis, semnează un contract pentru a plăti OMV o subvenție pentru investiția în centrala electrică de la Brazi. Subvenția a fost suplimentată apoi de guvernele Dragnea-Tudose și Dragnea-Dăncilă. Numai că, oameni buni, guvernanții au uitat un mic amănunt: centrala de la Brazi a fost gata în 2012!!! (sursa: AICI ). Poate DNA să ne lămurească vreodată cum se poate conveni în 2016 o subvenție pentru o investiție finalizată cu patru ani înainte? Eu pariez că nici nu va încerca. A, am uitat să vă spun un mic amănunt: centrala de la Brazi arde gazele extrase de OMV și care, conform legii, ar trebui pompate în sistem și pe care OMV ar trebui să le cumpere la prețul pieței de la un furnizor de gaze. Dar asta s-ar întâmpla doar într-o țară care ar avea Consiliul Concurenței și în care acest consiliu ar fi independent…. Aflăm, însă, tot de la angajații lui Seele un alt lucru uimitor: „OMV Petrom va deveni operatorul blocului Neptun Deep dacă Romgaz va finaliza procesul de achiziție a cotei ExxonMobil în acest proiect”. Adică de ce va fi OMV operatorul, deși OMV și Romgaz vor deține fiecare câte 50% din exploatare? De ce nu va fi Romgaz operatorul? Cine a hotărât asta în numele României? Iată și răspunsul: „Aristotel Jude, director general Romgaz: “Suntem pregătiți să fim parteneri egali la realizarea acestui proiect strategic. În cazul în care oferta noastră va fi acceptată, OMV Petrom va deveni operatorul proiectului.” (sursa: AICI) . Un anume Jude Aristotel, numit de guvern la cârma Romgaz a decis că OMV merită să devină operatorul blocului de gaze exploatată de doi „parteneri egali”… Poate vă întrebați de unde a răsărit acest Jude? Păi de unde altundeva decât din guvernul Cioloș, unde a fost secretar de stat în Ministerul Energiei (Decembrie 2015 – Ianuarie 2017), responsabil de coordonarea ministerului în domeniul țițeiului și gazelor naturale (sursa: AICI) . Exact atunci când guvernul decidea să subvenționeze OMV pentru o centrală finalizată cu patru ani înainte! Ajungând și la capitolul resurse umane, să observăm că în Comitetul de Supraveghere al OMV Petrom apare un anume Niculae Havrileț. Havrileț mai este și secretar de stat la ministerul care are ca principal obiect de activitate modificarea legii off-shore în sensul dorit de … OMV….. Poate nu vă vine să credeți, dar reprezentantul statului român încasează lunar un salariu gras de la OMV Petrom, companie cu care statul român se face că se luptă prin instanțe de arbitraj. Lângă Havrileț îl regăsim în Consiliul de supraveghere al OMV Petrom și pe alt reprezentant al statului, Răzvan Nicolescu, fost (în perioada 2009-2014) director de reglementare şi afaceri publice în… OMV Petrom și apoi ministrul Energiei în perioada 2014-2015. Ce să zic, poate oamenii nu au auzit lozinca : „ Mai răsfirați, tovarăși!”… Integral: https://spotmedia.ro
Județele care au câștigat și cele care au pierdut în pandemie: “Ieșim cu o țară inegal dezvoltată, cu o populație ce a suferit inegal” Economic vorbind, pandemia a afectat inegal județele țării. Contracția națională a Produsului Intern Brut a fost anul trecut de 4,4%. A fost media națională pentru că pe județe diferențele sunt majore. De exemplu, PIB-ul județului Buzău a fost aproape neatins de criză – scăderea a fost minoră de -0,2%, spre deosebire de învecinata Brăilă cu o contracție de peste 7,5%. De asemenea, Clujul a scăzut cu doar 1,1%, în vreme ce județe comparabile, cum e Timișul sau Constanța au coborât cu 5,6%, respectiv 7%. Cele mai mari scăderi le-au înregistrat Argeș (-9,3%), Dâmbovița, Satu Mare și Teleorman, cu câte 8%…. Profesorul Mircea Coșea a explicat la Digi24 de unde provin aceste diferențe mari de evoluție. El a spus că aceste diferențe existau de la un județ la altul, dar acum au fost forțate de pandemie.”Pandemia a atacat în funcție de structura fiecărui județ în parte și în funcție de modul în care autoritățile au acționat. Pandemia doar a scos în evidență această dezvoltare inegală care ne va aduce la incapacitatea de a ieși din această situație de dezechilibru”, a spus el. Coșea a subliniat că nu există o viziune unitară de abordare a problemelor de la un județ la altul și c[ este necesar ca la nivel local să se ia decizii serioase. La nivel central central, PNRR poate aduce această șansă de egalizare a ritmului de dezvoltare, a spus el. “Altfel, vom avea probleme și cu migrarea forței de muncă, și cu diferențe mari între puterea de cumpărare dintr-o zonă față de alta, și cu inegalitățile sociale, șa cum diferența de resurse a făcut diferența în timpul școlii online. Ieșim cu o țară inegal dezvoltată, cu o populație care a suferit inegal….. “Sunt primari care știu să conducă, consilii locale care știu să guverneze localitatea, altele care nu știu, nici nu fac față, sau sunt angrenate în lupte politice și uită că au o localitate de administrat”. “Subiectul dezechilibrelor locale trebuie să fie luat în considerare de decidenții politici, pentru că asta ne va costa foarte mult în viitor”, a adăugat economistul. El a vorbit și despre o legătură între aceste dezechilibre și modul diferențiat în care se desfășoară campania de vaccinare și interesul pentru vaccinare. “Ține și de o anumită concepție despre viața în colectiv, ține de responsabilitate și e o chestiune de educație, de civism. Este complicat să lupți contra pandemiei dacă nu te vaccinezi, este complicat să înțelegi că vaccinarea e obligația ta dacă nu înțelegi că ai o responsabilitate și față de viața celor din jur Asta e o dezvoltare a unui civism care ține într-o manieră directă de dezvoltare locală și de mediul economic și social în care trăim”, a adăugat Mircea Coșea. Integral: https://www.digi24.ro
Tehnologiile verzi au nevoie de minerale rare. În lipsa lor, țintele de climă ar putea fi iluzorii Noile tehnologii prietenoase cu mediul, cum ar fi turbinele eoliene și mașinile electrice, vor avea nevoie de mai multe minerale așa-zise „critice”, adică acele metale și nemetale care există în rezerve limitate. Este de așteptat să crească cererea pentru astfel de materiale, ceea ce ridică multe semne de întrebare, iar țintele anunțate pentru climă ar putea fi iluzorii. Oferta de minerale critice va trebui mărită în următoarele decenii, pentru a îndeplini ţintele referitoare la climă, potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie. Un raport al organizaţiei din Paris, intitulat „Rolul mineralelor critice în tranziţia către energia curată”, se concentrează pe importanţa nichelului, cobaltului, litiului, cuprului şi elementelor de pământuri rare, relatează CNBC. Cererea şi vulnerabilitatea ofertei variază foarte mult în funcţie de mineral, dar nevoile generale ale sectorului energetic pentru minerale critice ar putea creşte de până la 6 ori până în 2040, în funcţie de cât de repede vor acţiona guvernele pentru a reduce emisiile, arată raportul. O centrală eoliană are nevoie de 9 ori mai multe resurse minerale decât una pe gaz Potrivit Agenției, o centrală eoliană terestră are nevoie de nouă ori mai multe resurse minerale decât o centrală electrică cu gaz de dimensiuni similare. În întreaga lume, guvernele stabilesc obiective pentru reducerea emisiilor şi dezvoltarea instalaţiilor de energie regenerabilă, pentru a utiliza energia eoliană şi solară ca instrument crucial de reducere a consumului de combustibili fosili. Realitatea de pe teren arată că pentru multe ţări orice astfel de mişcare va reprezenta o provocare semnificativă, care va necesită o schimbare imensă. În ciuda dimensiunii acestei sarcinii, încet, dar sigur, au loc unele schimbări. La sfârşitul lunii aprilie, de exemplu, Departamentul pentru Energie al SUA a anunţat că a acordat o finanţare de 19 milioane de dolari pentru 13 proiecte axate pe producerea de elemente din pământuri rare şi minerale critice. Proiectele vor fi amplasate în ceea ce Departamentul pentru Energie a descris drept „comunităţi tradiţionale producătoare de combustibili fosili”. Elementele de pământuri rare şi mineralele critice sunt vitale pentru fabricarea bateriilor, magneţilor şi a altor componente importante pentru economia energiei curate.….I n acest context, există o eventuală neconcordanţă între ambiţiile climatice ale lumii şi disponibilitatea mineralelor critice, care sunt esenţiale pentru realizarea acestor ambiţii, a declarat Fatih Birol, directorul executiv al Agenției Internaționale pentru Energie, într-un comunicat. Astfel, dacă nu sunt luate măsuri din timp și găsite soluții eficiente, țintele climatice ar putea deveni simple iluzii. Guvernele vor trebui să vină cu un răspuns cât mai concret în această problemă, spun reprezentanții Agenției. Integral: https://www.digi24.ro
Prostologia pe înţelesul tuturor Cu ştaif şi certificat academic, ştiinţa aceasta se cheamă “Agnotologie” şi se ocupă de studiul sistematic al unui fenomen tipic societăţilor post-moderne: producerea şi răspîndirea pe scară largă a neştiinţei. Aş fi putut spune “ignoranţei”, dar termenul neştiinţă are un avantaj. Istoric, problema a fost pusă în evidenţă în legătură cu ştiinţa şi mai ales cu produsele ei. Chiar dacă tîrziu şi cu mare greutate, cineva a băgat de seamă că ceva este grav în neregulă cu rezultatele publicate ale unor cercetări. Prea multă vreme şi mult prea sistematic se bat cap în cap cu cele ale altor cercetări ştiinţifice asupra aceleiaşi clase de evenimente, fenomene. Exemplul clasic, cercetările asupra impactului cancerigen al fumatului. Mai recent, cele cu privire la impactul schimbărilor de mediu, generate de amprenta activităţilor umane…..După ce a eliminat toate sursele posibile ale contradicţiei, care ar fi putut proveni din diferenţe metodologice legitime sau din erori nesesizate de autori în procedurile experimentale şi/sau de interpretare a datelor, cineva a scos la iveală faptul că ştiinţa a fost îmbogăţită cu o specie nouă de activităţi şi produse, cele menite să servească nu ştiinţa, adică lărgirea capacităţii de raţională înţelegere, explicare şi folosire în interes social a diferitelor procese naturale sau sociale, ci blocarea afirmării şi răspîndirii unor cunoştinţe perfect întemeiate şi legitime, dar care contravin intereselor de grup ale anumitor centre de putere economică şi/sau politică. Ca să folosesc o paradigmă pe care am pus-o deja în evidenţă în domeniul comunicării sociale, este vorba tot despre raportul “semnal-zgomot”. O parte dintre produsele ştiinţei (semnal purtător de sens), atunci cînd devin “indezirabile” pentru unii, sunt bombardate masiv cu zgomot, cu produse fals purtătoare de sens şi/sau purtătoare de sens falsificat (fake science!!) avînd ca efect acoperirea comunicării ştiinţifice autentice, deraierea ei metologică şi tematică, împiedicarea sau îngreunarea recepţiei rapide şi corecte a rezultatelor autentice, respectiv blocarea implementării consecinţelor raţionale, a deciziilor şi acţiunilor impuse de rezultatele ştiinţifice legitime. Blocarea ştiinţei şi a produselor sale prin producerea şi difuzarea masivă a neştiinţei foloseşte o diversitate de căi şi mijloace de acţiune…..Mai mult de 90% din efortul de cercetare, astăzi, a fost anexat marilor centre de putere financiar-comerciale. Ilustrativ, desigur, cazul “big farma”, al cartelului marilor producători de tutun sau al cartelurilor din asigurări, pentru domeniul medical-biologic. Exact acelaşi tip de fenomen poate fi spectaculos evidenţiat în domeniul economic, financiar-bancar. Este vorba despre rolul celor 4 mari firme de audit financiar şi de contribuţia lor masivă la distorsionarea atît a interacţiunilor de pe marile pieţe financiare, cît şi a “imaginii oficiale” a stării de fapt, sfîrşite aproape fără excepţie în episoade majore de criză. Relativ recent, scandalul “Wirecard” în Germania, cu extensii internaţionale complexe, este mai mult decît concludent, la fel cum au fost, la aceeaşi scală, scandalurile prăbuşirilor Enron, Worldcom, Lehman Brothers sau al fondului de investiţii gestionat de Bernie Madoff în Statele Unite……Prostia şi răspîndirea ei sistematică, însă, operează masiv nu doar în domeniul ştiinţei, ci şi al activităţilor de guvernare, politice şi economice. Iar rezultatele sunt mai mult decît evidente şi cît se poate de costisitoare. Nu doar financiar, cît mai ales pe scala şanselor de supravieţuire istorică. Integral: https://www.bursa.ro
Asociatia VeDem Just sesizeaza CNCD in urma declaratiilor facute de IPS Teodosie cu referire la femei …..”Membrii asociatiei VeDem Just considera discriminatorii aceste declaratii facute de un inalt cleric roman ortodox si membru al Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si solicita CNCD constatarea comiterii contraventiei prevazute de dispozitiile art. 15 din OG 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata”, a transmis, sambata, asociatia. Organizatia afirma ca este important ca declaratiile facute de reprezentantii institutiilor sa fie “corecte, neutre, de sustinere” si nu distriminatorii. “Tinand cont de eforturile la nivel national si la nivelul Uniunii Europene de implementare a strategiilor de promovare a drepturilor si combatere a discriminarii de orice natura, consideram ca este foarte important ca declaratiile si informatiile emise de reprezentantii institutiilor si entitatilor publice sa contina informatii corecte, neutre, de sustinere a acestor drepturi, iar comunicarile in spatiul public sa nu se transforme in incitare la discriminare de orice fel”, a mai transmis organizatia. Arhiepiscopul Tomisului, Inalt Prea Sfintitul (IPS) Teodosie, a afirmat ca nu este discriminare faptul ca femeia nu are roluri importante in Biserica, asa cum are barbatul, deoarece aceasta este conditia ei si ca femeia “nu poate fi perpetuu intr-o rugaciune, pentru ca are conditia slabiciunilor sale”. “Ea a inceput pacatul si iata, se afla cu aceasta neputinta”, a mai explicat arhiepiscopul Tomisului. Integral: https://ziare.com
Arhimandritul Gică Pro-Contra. De ce vorbește BOR pe mai multe voci și cum au ajuns la război Daniel și Teodosie Cel mai tare cetățean e cel pe care l-aș numi Gică Pro-Contra. Un oportunist care vrea să adune bani și popularitate și din prosistem, și din antisistem. Cele mai puternice exemple ni le oferă Biserica Ortodoxă Română. Înainte de Paști, arhimandritul Ciprian Grădinaru ne anunța la Agerpres că se va vaccina și că e bun vaccinul. După aceea a declarat, pe cel mai fără scrupule canal de vândut gunoi mediatic, România TV, că el n-a zis nimic la Agerpres despre vaccin, că se folosesc unii de el ca să facă reclamă vaccinului. Agerpres a publicat înregistrarea și bine a făcut. Grădinaru spunea fix ce pretindea că n-a spus: că se va vaccina și că e bun vaccinul. E doar un preot mincinos și tupeist? Nu, omul se adaptează la mediu. Și unii o fac dezgustător de bine. Când vorbesc cu o agenție publică de presă le dau ce vor să audă: că e bine cu vaccinul. Când vorbesc prin hrube conspiraționiste, se adaptează și acolo: vaccinul e un experiment, e riscant etc. Nu e nicio contradicție aici. Acest oportunism feroce care urmărește în același timp și popularitate, dar și stabilitate financiară se manifestă pe mai toate palierele. Iar contradicțiile exprimate de unul precum Ciprian Grădinaru sunt însăși contradicțiile Bisericii Ortodoxe Române. Să privim războiul deja public din interiorul BOR, Teodosie vs Daniel. Audiență contra bani. CEO-ul Daniel și Teodosie HoReCa În plină pandemie, lumea preoțească a ieșit în public cu o atitudine stranie. Pe de o parte, ne-au comunicat că sunt cu oficialitățile, că le sprijină cu campania provaccin etc. De cealaltă parte, clevetesc pe la colțuri cât pot că nu se mai poate cu botnița etc. BOR s-a prezentat tot timpul cu o imagine bicefală, ca în perechea Daniel-Teodosie. Unul e serios ca un CEO de corporație, atent la vorbe și gesturi publice, celălalt strânge bani și popularitate din scheme facile de talcioc. Lumea vorbește deja de un război pe față. E război și nu prea. Până acum, cu figuri opuse precum Daniel și Teodosie (și nu numai el, mai sunt tot felul de personalități populiste prin bisericile României), biserica rădea tot: și audiență, și bugete. Banii generează aceste contradicții. Banii publici, banii din administrație generează opinii provaccin. Capacitatea de a ține lipiți enoriașii de biserică, de a le vinde imaginea unei biserici active și alături de popor este departamentul lui Teodosie, el e cu like-urile și share-urile și antimască. …. Banii pe care îi vrea Daniel sunt amestec de sprijin public deja foarte prezent (de la plata din bani publici pentru personal la patrimoniu susținut din buget) și putere politică. Banii pe care îi vrea Teodosie sunt din ăia „crescuți organic”, din evenimente live. Banii publici vs cutia milei Daniel e ca o companie de vânzări online, o mașinărie de exploatare și distribuire. Teodosie e ca Untoldul, are nevoie de public live. Amândouă resursele de bani și putere se împletesc în jurul instituției bisericești. Nu întotdeauna armonios. În ultimele luni, banii publici și influența lui Daniel au intrat în contradicție cu popularitatea și cutia milei doldora a lui Teodosie. În februarie, Iohannis și Daniel se întâlneau în văzul lumii fără să comunice nimic. S-au întâlnit, s-au pozat și nu au spus nimănui ce au discutat. Pentru că nu era nevoie. Era ușor de înțeles mesajul: ne ajutăm între noi, tu ai nevoie de bani, eu am nevoie de susținere pentru politici nepopulare; mai repari niște biserici, dar îi mai potolești pe ultrașii bisericești antimască. ….. Daniel e departamentul „dăm Cezarului ce e al Cezarului”. Însă zeci de site-uri, sute de figuri bisericești care au descoperit Facebookul vând mesaj conspiraționist și războinic împotriva a ce zice Cezarul. Daniel mai că nu e făcut „sorosist”, dar e numit pe site-urile bisericești radicale „securist”, „globalist” etc. Ceea ce părea echilibrat în politica bisericii, un discurs cu două fețe de cucerit și public, și bunăvoința puterii nu mai pare deloc echilibrat. S-au activat radicalisme vechi tolerate și încurajate în biserică. …. Vechiul extremism de sub preș Dar nu e doar de la pandemie. În timp ce Daniel ținea discursuri sforăitor-europene și uneori surprinzător de tolerante, avea în spate tot timpul un cor de apucați, unii legionari pe față, alții „doar” ultraconservatori care ar fi mâncat friptură de papistaș la micul dejun. Patriarhia nu simțea nevoia să ia vreo măsură împotriva unora care îi cântau cântece legionare lui Iustin Pârvu, de exemplu (sursa). Și câte exemple pot aduna! Politica BOR a fost, se pare, tocmai credința că vor putea ține în frâu, undeva ascunși prin altar, tot soiul de apucați. Mi se pare că zodia apucaților ultraradicali a reexplodat. …. Teodosie se comportă ca vlogării pe YouTube. Vindem orice „merge”. Suntem antibotniță, că e la modă, suntem orice „prinde la publicul nostru, îi dăm ce vrea să audă”. E un populism pervers. Teodosie cel atât de priceput în afaceri „tomitane” nu le va zice niciodată enoriașilor „bă, ce salarii mici aveți, ce greu o duceți”, le va livra noua vrăjeală, împreună cu Șoșoacă, „sunteți vai de voi din cauza măștii”. ….. BOR a greșit teribil când nu a condamnat ferm nici trecutul strâns legat de extrema dreaptă criminală în interbelic, a greșit teribil băgând sub preș și susținând retorici cu succes popular extrem de periculoase prin intoleranță. E timpul ca Daniel să mai lase din pofta de bani și administrație și să reechilibreze o instituție care acum pare pur și simplu un mușuroi al fanaticilor de tot soiul. Integral: https://www.libertatea.ro
Stăpânii de dinozauri, sfătuiți să-i bage în casă, că diseară e ploaie de meteoriți Și în această noapte vom avea parte de un spectacol pe cer, datorită Eta Aquaridelor, particule de gheață lăsate în urmă de Cometa Halley. Meteoriții ce vor cădea din cer în această noapte vor putea fi văzuți chiar și din România, dacă cerul este suficient de senin. NASA avertizează totuși pe proprietarii de dinozauri să-ți țină în această seară animalele în casă pentru a nu avea surprize. „Meteoriții rămân, în continuare, principala cauză a decesului dinozaurilor”, spune Duke Bishop, secretar general al NASA și om de știință…..În plus, statul a anunțat că nu va acorda despăgubiri gospodăriilor în care șeptelul de dinozauri a fost micșorat din cauza ploii de meteoriți. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua.
Hai ca, in sfarsit, se infiinteaza si in California USA scolile de facut prosti in masa.
Noua conducere vor baga 4 trillion in infrastructura, tehnologie inalta si prostalai cu gramada prin scoala. Alta forma de dileala, mai au pana sa ajunga dementa precedenta.
https://reason.com/2021/05/04/california-math-framework-woke-equity-calculus/
https://www.kmkz.ro/de-ras/teodosie-va-iesi-din-ora-n-ora-la-balcon-si-va-striga-saaaaarpiliii-ca-sa-nu-mai-pacatuiasca
Eurodeputaţii USR PLUS invită cetăţenii să contribuie la redactarea unui manifest privind Viitorul Europe
https://m.hotnews.ro/stire/24787247
Mare problemă … viitorul UE e sa fie moașa comunală pentru cetățenii europeni, cu prioritate cei esențiali, prea obosiți între lucrul la distanță (din Maldive) si concediu (in Zanzibar) sa mai gândească cu capul propriu … pe Facebook si Instagram! 🙂
👍
Doresc sa multumesc celor trei crai (din care doua craite) pentru aportul adus din putinul lor prin rubrica dreapta, sus. Reinnoire domeniu, taxa anuala blog, taxa gazduire pe server, mutari pe servere diferite. Toate le platesc de la inceput.
https://www.timesnewroman.ro/ovi/surpriza-pentru-teodosie/
“Cat costa sa fii membru de partid in Romania: AUR are cea mai mare cotizatie, iar la PSD trebuie sa dai doar 1 leu
….Membrii PSD trebuie sa plateasca pe luna cel putin 1 leu. Suma creste daca politicienii sunt angajati, si vor plati 5 lei, sau daca fac parte din structuri de conducere sau din Parlament si, in acest caz, poate ajunge pana la 150 de lei. Social-democratii sunt recunoscuti si pentru donatiile serioase pe care le fac catre partid, mai ales in perioadele electorale.
Liberalii le solicita celor care vor sa devina membri de partid sa plateasca cel putin 3 lei pe luna. Cei mai “bogati” liberali platesc mai mult, prin donatii, dar si la PNL creste tariful cotizatiei, in functie de pozitia ocupata.
La USR Plus un membru poate alege sa plateasca o cotizatie obligatorie lunara de 10 lei sau de 50 de lei, potrivit site-ului plus.ro. Studentii, pensionarii, sau persoanele cu venituri modeste pot solicita o reducere a acestui cost….Membrii activi ai AUR sunt obligati, potrivit statutului formatiunii, sa plateasca lunar o cotizatie de 47 de lei. AUR are tarif de 10 euro pe luna pentru membrii din Diaspora. Studentii platesc 10 lei pe luna, iar aderentii nu platesc nicio taxa….”
https://ziare.com/politica/stiri-politice/costa-membru-partid-inromania-aur-mare-cotizatie-luna-membrilor-1677991
Am ajuns groapa de gunoi a Europei:
“Deseuri din Germania, gasite in 15 containere in Portul Constanta. 300 de tone de gunoaie urmau sa fie aruncate pe teritoriul Romaniei
…”In data de 10.05.2021, in continuarea cercetarilor in cazul din 07.05.2021, politistii de frontiera in cooperare cu lucratori din cadrul Garzii de Mediu Constanta ai Biroului Vamal de Frontiera Constanta Sud, si a unui reprezentant al Agentiei FRONTEX, au identificat alte 15 containere sosite din Germania, pentru aceeasi firma de pe raza judetului Prahova care efectueaza activitati de import in Romania”, potrivit unui comunicat al Politiei de Frontiera….”
https://ziare.com/stiri/politie/300-de-tone-de-deseuri-din-germania-descoperite-in-portul-constanta-1678066
“Ministrul Aurescu solicita un punct de vedere Camerei Deputatilor in cauza “Kovesi impotriva Romaniei”
de Alina Toma….
Biroul permanent al Camerei Deputatilor a luat act, luni, de o scrisoare trimisa de catre ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, in continuarea corespondentei purtate cu privire la cauza “Kovesi impotriva Romaniei”…..
“Aceasta comunicare a fost inaintata prin e-mail Agentului guvernamental pentru CEDO de catre Serviciul de Executare a Hotararilor CEDO (Serviciul) din cadrul Comitetului Ministrilor (CM). Prin respectivul memorandum se solicita autoritatilor nationale sa identifice si sa propuna, in cel mai scurt timp, in vederea executarii hotararii CEDO din cauza Kovesi, “masuri cu caracter general indispensabile pentru o evolutie pozitiva a statului de drept in Romania.
Alaturi de o analiza a incalcarilor Conventiei constatate de Curte in aceasta cauza, realizata de FJR, comunicarea mai contine si o serie de propuneri de amendamente aduse legislatiei nationale relevante si practicii adoptate de unele institutii”, subliniaza documentul trimis Camerei Deputatilor.
Potrivit acestuia, FJR face o trecere in revista si o analiza a principalelor actiuni cuprinse in Planul de Actiune transmis CM la data de 4 februarie – masurile pentru apararea libertatii de exprimare a magistratilor, reintroducerea principiului independentei procurorilor, modificarea procedurii de numire in functii de conducere a procurorilor de rang inalt.
“Evaluarea FJR retine si ca, desi masurile propuse de autoritati sunt binevenite, nu a fost anuntat si un calendar de implementare a acestora. In plus, fata de actiunile planificate de autoritati si cuprinse in Planul de Actiune. FJR propune mai multe masuri suplimentare de modificare a cadrului normativ existent in vederea executarii hotararilor CEDO din cauza Kovesi. (…)
Avand in vedere posibilitatea oferita de art. 9 din Regulamentul CM, va adresam rugamintea de a comunica punctul de vedere al institutiei dumneavoastra pe marginea comunicarii FJR sus mentionate, pana la data de 11 mai 2021, in masura posibilului. In plus, indiferent de transmiterea unor comentarii fata de comunicarea FJR, deoarece cauza Kovesi se va afla pe agenda reuniunii CM din 7 – 9 iunie 2021, va adresam rugamintea de a ne transmite, pana la data de 21 mai 2021, orice informatii suplimentare pe care le apreciati relevante pentru executarea hotararii in cauza..”
https://ziare.com/stiri/justitie/aurescu-punct-vedere-camera-deputatilor-kovesi-impotriva-romaniei-1678062
“Compania chineză Fosum Pharma a semnat un contract cu BioNtech pentru producerea a 1 miliard de vaccinuri anti-COVID-19
Compania farmaceutică chineză Fosum Pharma a ajuns la un acord cu partenerul său german BioNTech, care îi va permite să producă un miliard de doze anuale de vaccin Pfizer-BionNTech împotriva COVID-19, au informat luni mass-media locale citate de EFE, relatează Agerpres. …Fosun Pharma a informat duminică bursa din Shanghai că va investi 100 de milioane de dolari pentru a produce vaccinul BioNTech, care îi va facilita brevetul şi cunoştinţele tehnologice….”
https://www.economica.net/compania-chineza-fosum-pharma-a-semnat-un-contract-cu-biontech-pentru-producerea-unui-miliard-de-vaccinuri-anti-covid-19_509860.html
Buna seara
Dl ,,,,,nu a aflat ca chinezii au tradus “copyright” prin “ dreptul de a copia”
Poate ii spun cei de-l la Siemens care au dat planurile trenului superrapid când chinezii le au spus ca vir face 100 mii km/km aproape i au făcut , dar și locomotive “made in China” după model Siemens