Dincolo de bine şi rău
17/07/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Politic |
Am imprumutat titlul de la Friedrich Nietzsche, folosit pentru o lucrare care nu a fost considerata la timpul ei suficient de importanta pentru a fi tiparita. Nietzsche a tiparit-o pe banii lui, om cu principii! Nu sunt fan Nietzsche, de fapt consider ca pentru a fi fanul lui trebuie sa fi putin masochist. Cartea, cu titlul ei original “Jenseits von Gut und Böse”, a fost tradusa in limba romana sub titlul “Dincolo de bine şi rău – Preludiu la o filosofie a viitorului” de Victor Scoradeţ, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Ideea Europeană. Cartea a devenit extrem de actuala in problematica dintre ceea ce se intampla si ceea ce se percepe ca se intampla. In carte, Nietzsche incearca sa reformuleze clasicele pre-supozitii (supozitie prealabilă) despre conştienţă (self-consciousness), cunoaştere, adevar, liber arbitru si propune o alta, pe care el o numeste “der wille zur macht” – in engleza “will to power”; in romana eu as traduce “dorinta de a poseda”. Poseda ce? Poseda tot ceea ce poti sa iei de la societatea in care traiesti. E rau ? In nici un caz. Raul incepe cand ceea ce faci distruge pe altii, care nu au nici puterea si nici uneltele pe care tu le ai sau pe care ti le poti permite. Pentru a termina filozofia si a ne intoarce la ale noastre, capitolele relevante la ceea ce am scris sunt VI-IX (VI – Noi savantii; VII – Virtutile noastre; VIII – Popoare si patrii si IX- Ce este nobil ?)
Nu este o recenzie, ci o introducere la ceea ce am sa spun mai departe. Daca doriti, este o invitatie la o gandire mai profunda despre evenimentele pe care le traim. In paragraful 208 al cartii a VIII-a, scrie amicul Nietzsche – “Timpul pentru politica marunta a trecut: secolul imediat [XX] va aduce cu el o inclestare pentru realizarea unei stăpâniri globale” (sursa engleza a traducerii: “The time for petty politics is past: the very next century will bring with it the struggle for mastery over the whole earth” – (§208). Zic eu astazi cu 125 de ani dupa spusele lui Friedrich Nietzsche, ai avut dreptatea filozofule, asa a fost! Mai zic eu secolul prezent, a XXI-lea ne va arata futilitatea incercarii de a stapani lumea. Simplu nu se poate pentru ca “der wille zur macht” nu este suficient. Sunt oameni care prin duritatea lor nu o vor pemite. Sunt oameni care prin cunostintele lor nu o vor permite. Sunt oameni mult prea slabi pentru ca aceasta posesie sa merite efortul si oameni cu constiinta pe care nimeni niciodata nu-i va poseda. Toti impreuna reprezinta lumea in care traim!
Lumea incepe sa inteleaga ca exista dincolo de bine şi de rău si ca ceea ce definim noi ca bine nu este neaparat bine la celalalt capat al pamantului si ceea ce este rau la fel. Cum putem explica unui japonez supravietuirea cu orice pret cand pentru el onoarea este mai de pret decat viata si sinuciderea, un pacat pentru mine, este un privilegiu care-l scapa de dezonoare pentru el. Cum putem explica “cultura tineretii” unui chinez dupa 50 de generatii de Confucius. Sa vinzi aceiasi blugi sau acelasi hamburgher nu este globalizare. Sa-l intelegi pe om este! Aici s-a terminat povestea – vom ramanem sa vindem si sa cumparam bunuri – restul ramane de vazut!
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Cred ca este un inceput pentru ceea ce va dezvolta mai tarziu in conceptele de Stapani si Sclavi cu toate determinatiile lor. Este caracteristic lui Nietzsche de a vorbi doar despre putere in sens existential si a uita aici solidariltatea umana tot in sens existential iar mai tarziu plasand-o la caracteristicile sclavilor. Vad astazi aplicat acest lucru de catre serviciile de informatii care scuza prin aceasta abordare crimele comise sau se catre terorismul religios. Nu exista dincolo de bine si rau la nivel uman desi unii cauta sa faca reguli si acolo. Daca as fi adept al lui Freud as spune ca este un comportament sexual frustrant ca individ tanar al lui Nietzsche.
salut,
nu lucrarea lui Nietzsche este importanta in acest articol ci faptul ca “der wille zur macht” nu mai conteaza intr-o lume care sustine o globalizare falsa fara a incerca sa inteleaga mentalitatile sociale ale diferitilor.
Buna seara!
E un eseu excelent! Sub o forma concisa ati rezumat acelasi mesaj cu al domnului El Baradei desprins din analiticul pseudojurnal -” Epoca marilor dezamagiri” !Concluzia converge la esenta:”globalizare falsa fara a incerca sa inteleaga mentalitatile sociale ” diferite.
Buna Ziua,
Nu am citit materialul lui El Baradei dar cred ca titlul spune cam tot ce este de spus. Si eu cred ca traim in epoca marilor dezamagiri. Multumesc pt. comentariu.