Manuscrisele de la Marea Moarta – Qumran (4 ) Constituţia Eseniana
29/03/2013 | Autor theophyle Categorii: Dosare, Magazin Istoric |
Regulamentul Comunitaţi – 1QS
Documentul care poarta numele de “Regulamentul Comunităţi” (Community Rule) codificat drept 1QS, impreuna cu “Regulamentul Congregaţiei” (1Qa-1Qb) si “Regulamentul de Rugaciune” (1QSb), alcatuesc corpusul constitutiv al sectei Eseniene. In afara Deuteronomului Biblic nu exista un corpus constitutiv mai evoluat decat cel al Eseneilor.
In universul Iudeo-Crestin, vom intalni aseamenea documente numai peste cateva decenii in regulamentele religioase Rabinice si peste cateva secole in Crestinismul dupa Nicea. Trebuie de inteles ca Esenieni ca si Crestini de mai tarziu au adoptat Biblia Ebraica interpretand parti din ea diferit de iudaismul normativ. Unul din cele mai interesante exercitii intelectuale (pentru un om care este interesat in felul acesta de intelectualitate) ar fi o comparatie intre “Regulamentul Congregatiei” (1Qb) si cel al Ordinului (Catolic) Dominican (Albertus Magnus si Thomas Aquinas).
Este clar ca “Regulamentul Comunităţi” poate fi datat (apreciere de +/- zece ani) spre anul 100 î.Hr. Documentul a fost gasit tot in pestera no.1, intr-o buna conditie fata de altele, cu cateva fragmente lipsa care au fost descoperite ulterior in pestera 4.
Numarul mare de copii descoperite (numai cateva carti biblice au fost descoperite in mai multe copii) semnifica importanta documentului. Regulamentul contine o colectie de reguli care oficiaza juramantul (covenant) divin, compus din regulile (foarte clar formulate) de admitere, promovare, condamnare si surghiunire a membrilor comunitati. Vermes propune o diferentiere in trei capitole regulative, Dupont-Sommer propune 31 de reguli diferite, personal eu am clasificat 14 subiecte diferite.
(1) Idealurile comunitare (1. 1-15); (2) Ceremonia Juramantului (1.16-II. 18); (3) Recesamantul anual (2. 19-III. 12); (4) Spiritualitate cultica (The Two Spirits 3. 13-4. 26); (5) Atitudinile Comunale (5. 1-7); (6) Structura si functionarea comunitati (5. 8-6. 23); (7) Codul Penal (6. 24-7. 25); (8) Consiliul comunal (8. 1-10a); (9) Instructiunile pentru un nou candidat (8. 10b-16a); (10) Continuarea Codului Penal (8. 16b-IX. 2); (11) Comunicarea fratesca; (12) Invataturile de separare (Teaching on Separation 9. 5b-11), de-facto rationalul existential al comunitati ; (13) Invataturile pentru omul inteligent (Man of Understanding 9. 12-26); (14) Rugaciunea de concludere (Psalm (10. 1-11. 22).
Cateva concluzii: (a) idea monasticismului crestin este fara nici un fel de dubiu de origina Eseniana, (b) filozofia comunitara a Crestinismului Primar, la fel. (c) Personal, mi-as dori sa traiesc intr-o lume cu reguli la fel de clare ca regurile formulate acum 2200 de ani (chiar daca nu acelasi), (d) cine crede ca religia, normele religioase, disciplina si drepturile omului formulate si promulgate prin relige sunt numai superstitii, este in cel mai bun caz un ignorant. (e) interpretarea, asumarea si respectarea acestor norme este o chestie de opinie sau viziune, care in fond este si el un drept al omului, chiar poate cel mai important.
Bibliografie:
Vermes, Geza. The Complete Dead Sea Scrolls in English. New York: Penguin Press, 1997.
Schiffman, Lawrence and VanderKam, James. The Encyclopedia of the Dead Sea Scrolls. Vol. 2. Oxford: Oxford University Press, 2000.
J.H, Qumran Community Rules; Qumran Cave 1 Revisited, JBH, Vol.4. Princeton Press, 2001.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]