Facsimile celebre (1): Biblia Alba
02/08/2013 | Autor theophyle Categorii: Magazin Istoric |
Editie Facsimilă – Generalitati
Facsimilul (din Latina fac simile, “make like”) este o copie sau o reproducere a unei carti, manuscris sau al oricarui document, care are o valoare stiintifica, culturala sau religioasa. Aceasta copie trebuie sa fie 100% exacta fata de originalul reprodus, incluzand si defectele sau degradarea acestuia. Fara aceasta tehnica, probabil ca studiul documentelor nu ar fi fost posibil. In unele cazuri, din cauza lipsei materialelor de scris originale, ele pot fi schimbate cu materiale moderne care au aceleasi calitati si facute special pentru o editie respectiva a unui original. Facsimilele sunt facute in special pentru cercetarea stiintifica academica, dar si pentru o comercializare bibliofila. De obicei, editiile Bibliofile sunt produse in cantitati limitate si numerotate, de obicei mai mici de 1000 de bucati. Preturile de pornire incep de la 300 USD si pot ajunge la 100000 USD. Aceste editii bibliofile au o piata constanta, si uneori dupa epuizarea cantitatii initiale, preturile pota atinge sume fantastice, desi aceste editii sunt de fapt replici sau reproduceri. In unele cazuri exista si re-imprimari, adica editii noi, care intodeauna, desi pot fi mai calitative din cauza diferentelor tehnologice, au preturile mai mici decat cele initiale.
Elementele importante ale unei editii facsimile sunt: (1) Codicologia (codicology) care se ocupa de detaliile externe ale materialelor folosite pentru a ajunge la o maxima asemanare dintre replica si original. De exemplu: marimea colilor din care se taie paginile, calitatea lor, greutatea si culoarea. Aceasta codicologie se ocupa si cu redarea exacta a semnelor scribale care au fost folosite; (2) Papirologia care se ocupa cu specificul hartiei, marimea paginilor (nu intodeauna identica si exacta la toate paginile) cantitatea de pH, adica aciditatea sau alkalinitatea existenta in hartie; (3) Colorificarea care se ocupa cu procedeul prin care se ajunge la culoarea originala, acest procedeu poate include zeci de diferentieri coloristice pana la prima “proba” (proof) care poate fi urmata (si este deobicei) de pana la 4 probe pentru a ajunge la maximul de exactitate; (4) Tratamentul metalelor pretioase – in unele editii facsimile este nevoie de laminarea cu aur sau argint a unor suprafete inainte de imprimare. In cazurile in care exista text imprimat pe foite de aur sau argint acestea sunt aplicate inainte de imprimare, iluminarea miniaturilor dupa imprimare este facuta prin metodele cvsi-originale cu ajutorul pensulei si prin suflarea uniforma a prafului de aur sau argint. Pentru a reda patina arigntului, acesta trece un proces de oxidare care poate reda exact patina originala; (5) Imprimarea care se face (in zilele noastre) prin litografie ofset (Offset Lithography). Dupa imprimarea numarului necesar, toate materialele necesare pentru tiparirea editiei, inclusiv hartia sunt distruse.
Biblia Alba – Editie Facsimila
Editia facsimila a Bibliei Alba contine in afara reproducerii la un nivel foarte inalt al manuscrisului medieval si comentariile biblice ale marilor teologi evrei si crestini, inclusiv cele ale lui Maimonides si Thomas Aquinas. Editia facsimila contine 1026 de pagini, 513 folio si 334 de miniaturi, un volum de comentarii in traducere engleza si 25de pagini de corespondenta intre Rabbi Arragel si Don Luís Guzmán si intre ambii si diferitii franciscani care au participat la proiect. O copie din aceasta editie costa un “nimic” de 44250 USD. In randurile de la subsolul postarii veti putea citi cateva explicatii despre ce este de fapt o editie facsimila la un nivel inalt. Cat despre Biblia Alba cateva puncte interesante.
Biblia Alba poate produce costernare unui evreu religios care s-ar “cruci” la vederea acestui manuscris, unui crestin religios i-ar putea produce un sentiment de neintelegere al textului si al contextului. De ce?: (1) Biblia Alba nu este Vechiul Testament Crestin in formatul cunoscut si nici Biblia Ebraica. Un crestin nu va putea gasi ordinea cartilor cu care este obisnuit si va constata neincluderea unor carti canonice la crestini, dar necanonice la evrei, adica nu vor putea gasi spre exemplu Cartile Macabeilor sau Tobit, nu va gasi nici “suplimentele” la Cartea lui Daniel, spre exemplu. (2) manuscrisul include reprezentari antropomorfice si zoomorfice de negandit la evrei dar obisnuite in manuscrisele medievale; (3) Crestinul va intalni numele Domnului (Yahve, Elohim, El Shadai) si evreul isi va vedea Dumnezeul acceptand jertfele lui Cain si Abel in reprezentarea christologica a lui Iisus.
In fine initiatorul Bibliei si autorii ei sunt pictati conform traditiei Renasterii, travestiti in eroi biblici. Nimic din aceasta Biblie nu este ortodox (in sensul corectitudinii), manuscrisul a fost probabil o speranta desarta de reconciliere venita poate mult prea devreme. Nici astazi aceasta Biblie nu pate fi considerata din punct religios, ea este insa un superb document uman al sperantelor neimplinite si imposiblie, atunci si acum.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]