Câteva cuvinte despre creștinismul românesc
18/04/2017 | Autor Cetatean Categorii: Editoriale, Magazin Istoric |
Publicat de †Theophyle acum 3 ani, la data de 21 aprilie 2014
Nota @Cetatean, 18 aprilie 2017: Invierea Domnului a rupt barierele dintre cer si pamant, dintre rai si iad, dintre cele vazute si cele nevazute. Azi, a treia zi de Paste, cei pe care i-am iubit si pe care i-am vazut in carne si oase, care acum se odihnesc in Domnul, sunt iarasi impreuna cu noi, duhovniceste. Ei nu ne-au parasit decat pentru a fi mai aproape de noi. Din acest motiv republic azi aceasta postare, mereu la topic.
Hristos a inviat, †Theophyle, sa ne revedem in lumina Lui!
E bine ca de Paşte (cel putin) sa ne amintim sau sa cunoastem cateva date despre traditiile crestine ale romanilor. Probabil ca nu as fi postat acest articol daca nu as fi citit cu stupoare cateva comentarii ale articolului meu publicat pe alt site, comentarii care “invinuiau” ortodoxia de decalajele si mentalitatile romanesti puse pe seama faptului ca romanii sunt ortodocsi si nu catolici.
Nu ai cum sa dezbati o problema de acest gen cu obiectivitate pentru simplul fapt ca religia unui om este complet diferita de cea a unei societati sau a unui popor. Religia personala este un lucru profund subiectiv si este functia unei alegeri personale. Religia unei societati (comunitati, popor) este ancorata in negura istoriei si miturilor ei fondatoare si propagata prin traditiile orale sau scrise ale acelei societati (sau popor).
Majoritatea istoricilor sunt astazi de acord cu posibilitatea ca religia Creştina a ajuns în Dacia odată cu trupele Imperiului roman. Probabil că primii creştini din interiorul regiunilor estice ale Imperiului roman au trecut Dunărea în afara Imperiului încă din secolul I d. Hr., pentru a evita primele persecuţii organizate de catre autorităţile imperiale provinciale, pe vremea împăratului Nero.
Nu avem nici o dovada ca printre soldatii romani care au intrat in Dacia ar fi fost crestini; totusi, avand in vedere ca o parte din legiunile romane care au ajuns in Dacia proveneau si din Tara Sfanta si Siria, exista o posibilitate ca o minoritate sa fi fost totusi crestini.După 297 d.Hr., in Sciţia Inferioara (Scythia minor), care se intindea între malul drept al Dunării de jos şi Tomis – străvechiul oraş grecesc de pe litoralul apusean al Mării Negre, se aflau multi crestini care emigrasera, fugariti de persecutiile religioase anti-creştine organizate din ordinul împăraţilor romani Diocleţian, Galeriu, Liciniu şi Iulian Apostatul. Avem probe istorice ca Episcopul Efrem a fost ucis în 304 d.Hr., în ziua de 7 Martie, la Tomis.
Traditia sustine ca Moesia inferioară a fost vizitată de Sfântul Apostol Andrei, fratele Sfântului Petru şi de discipolii direcţi ai acestora, cu mult înainte de Războaiele dacice. Traditia indica locul din Dobrogea unde Sfântul Andrei s-a adăpostit nu cu mult înainte de a fi martirizat pe crucea sa, de către soldaţi romani, în orasul Patras din Grecia.
Probabil ca Sf. Apostol Andrei s-a nascut la Betsaida (Ebr. bet ţida), fiind fratele Sfântului Apostol Petru (Şimon), dintr-o familie de pescari de pe malul Lacului Genezaret (Ebr. kineret). Traditia aramaica ii atribuie numele original de Amoţ, care in aramaica si ebraica biblica insemna curajos sau barbatesc; tradus in greaca, numele lui a devenit Andreas adica Andrei. Deoarece traditia indica anul sacrificarii, anul 60 d.Hr. este mai mult decat edificator ca vizita Apostolului pe meleagurile romanesti s-a petrecut inaintea acestui an, probabil intre 55-59 d. Hr, avand in vedere ca Sinodul Apostolic a avut loc in jurul anilor 49-50 d. Hr. la Ierusalim, unde s-a decis unde va merge fiecare dintre Apostoli.
Majoritatea popoarelor care au salaşluit pe teritoriul Imperiului Roman sau in zonele adiacente, dupa devenirea crestinismului religie oficiala a Imperiului (fie el de apus sau de rasarit) au fost crestinate “de sus în jos” cate odata prin forţă. De mentionat ca nu a fost cazul la romani! Creştinismul românesc, cum afirma părintele Dumitru Stăniloae, a fost unul de dor şi de taină. Poate da sau poate nu, in nici un caz nu avem nici o proba istorica care sa infirme spusele ale acestui mare duhovnic si carturar.
Primul preot daco-roman cunoscut este Montanus, care a fost înnecat ca martir împreună cu soţia sa Maxima, pentru că a mărturisit credinţa sa creştină în 26 Martie 304. Săpăturile arheologice din anul 1971 sub bazilica paleo-creştină de la Niculiţel (lângă anticul Noviodunum, în Sciţia minor) au dezgropat un Martyrion şi mai vechi, aşezat la temelie.
Terminologia eclesiastica romaneasca este aproape total latina “biserică” – basilica, “Dumnezeu”- Domine Deus, “Paşte” – Paschae, “Păgân” – Paganus, “Înger” – Angelus, “cruce” – crux, -cis, “creştin” – christianus, “a boteza” – batizare. Analizarea etimologica descrie un fenomen extrem de interesant: probabil ca primele contacte ale crestinilor proto-români au fost cu crestinitatea latina si nu cu cea greaca. Alte nume rezervate unor locatii geografice sau onomastice sunt si ele de sorginte latina, de exemplu: “Sântămăria”, “Sâmpetru”, “Sângiorgi”, “Sânmedru” , “Sânandrei”, “Sântoader”, etc. Pana si onaomastica pagana pastrata de traditia romaneasca, de exemplu “Sânziana” si “Cosânzeana” au radacini romane – Sancta Diana si Qua Sancta Diana. Traditiile primare ale crestinismului proto-român, care-l nominalizau pe Sfantul Andrei drept “apostolul lupiilor”, sunt strans legate de mitologia Dacilor care aveau ca stindart un cap de lup, asadar Sfantul Andrei este “apostolul dacilor”.
Cea mai veche dovada scrisa a crestinismului proto-roman gasita pe teritoriul Romaniei este o inscripţie de pe un mormânt care dateaza din al doilea secol d.Hr., găsita în Napoca, care purta inscrisul Sit tibi terra levis (sa-ti fie tarana usoara). Inscripţia a fost făcută de către o “breasla” (o asociaţie), ale cărei membrii provineau probabil din Orientul Mijlociu. Printre persoanele menţionate în inscripţie, majoritare au fost cele care purtau nume romane, ceea ce sugerează că a existat o răspândire a creştinismului în rândurile soldaţilor si ale colonistilor daco-romani încă din secolul al II-lea d.Hr., pe teritoriul national.
La sfârşitul mileniului I d.Hr., deoarece teritoriul muntos de la sudul Dunării de Jos mai era numită şi Vlahia Mare, aceea de la nordul Dunării de Jos a fost numită de către cancelariile bizantine după numele ungurilor (aliaţii bizantini ai timpului) Ungro-Vlahia. Aceste importante fapte geografice şi etnografice au fost reflectate în numele primei Mitropolii româneşti de la nord de Dunăre, Mitropolia Ungro Vlahiei.
Creştinarea slavilor sudici cu ajutorul populaţiei proto-romane n-a fost completă decât după secolul al zecelea, cinci secole după forţarea liniei de apărare Constanţa-Cernavodă (a valului “lui Traian”) întărit cu toate fortificaţiile malurilor dunărene ale Imperiului bizantin.
În urma relaţiilor complexe ale Patriarhatelor Bizantine cu primele forme ale Ţaratelor româno bulgare, autoritatea ortodoxă a adoptat limba paleo slavică, aceea provenita din limba greacă, în Sfânta Liturghie, începând din secolul IX d. Hr.Cu toate acestea, cele mai multe texte religioase erau învăţate pe dinafară de preoţii care nu înţelegeau limba slavonă. Astfel, numeroase rugaciuni din această perioadă au fost denumite boscorodii (lucruri fara sens), reflectand situaţia unui bilingvism aproape inexistent. Aici prtobabil au inceput problemele identificate de uni ca “decalaj ortodox roman” , din nefericire greu de combatut.
Impăratul Galeriu (născut in Dacia, probabil de origine daco-romana) a proclamat în 311 d.Hr. libertatea confesionala pentru creştinii de peste tot teritoriul Imperiului Roman, oraşul Tomis devenind Constanţa, cu o Mitropolie cu 14 episcopate. Până în secolul al IV-lea s-a format pe teritoriul Mitropoliei Tomisului un nucleu puternic şi organizat de călugări creştini, cunoscut sub numele de Călugării Sciti.
Călugării Sciti au format o comunitate monahala in regiunea din jurul Deltei Dunarii, care a jucat un rol influent în creştinarea populatiei autohtone si mentinerea unei vieţi crestinesti între secolele IV-VI d.Hr, contributia lor la aprofundarea dogmei creştine şi a calendarului creştin a fost covarşitoare. Numele Scit nu se referă la etnie, ci provine de la Scythia Minor, numele clasic al modernei regiuni Dobrogea, impartite intre România şi Bulgaria, pe atunci provincie romană. Majoritatea călugărilor sciti au fost proto-romani de origine Daco/Traco-Romana; impreuna cu ei au trait insa si creştini imigranţi care au venit să trăiască viata ascetica si sa raspandeasca creştinismul.
Ce trebuie sa inteleaga romanul zilelor noastre este ca ortodoxia existenta sau absenta in mentalul nostru nu are nici o legatura cu decalajele noastre, ci cu alte lipsuri mult mai grave pe care le cunoastem cu totii.
Bibliografie:
Petre P. Panaitescu, Istoria Românilor, Bucuresti, 1942
Galerius and Constantines edicts of Toleration from 311 and 313
Theophyle – Geneza Creştinismului românesc (I – VII)
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Ziua buna .
Ce noroc ca sintem crestini si ne comportam ca atare . De Pasti . 🙂
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21719470-echipaj-ambulanta-din-vaslui-atacat-iatagane-cutite-bate-rudele-unei-paciente-pasti.htm
Buna ziua,
mare om a fost Theophyle, mare erudit, mare patriot!
Suntem mai saraci fara el, pe zi ce trece ii simtim lipsa, mai ales in aceste vremuri tulburi.
Cat de mult ar fi contat cuvantul lui acum pentru noi cei care l-am apreciat,l-am respectat si l-am iubit!
Dumnezeu sa il odihneasca iar noi sa-i pastram memoria vie, aici, in familia Politeia pe care el a creat-o pentru noi!
Cristos a Inviat!
Doamne, Citi, ce greu este uneori fara Theophyle! Sa nu intelegeti gresit: va admir si va stimez enorm, dar dl. Theophyl imi lipseste si, cred, ne lipseste multora prin lumina care razbatea din scrierile lui. In cea mai mare tristete, gasea cum sa ne incurajeze. Dumneavoastra sunteti cel mai bun urmas si va multumim pentru timpul pe care ni-l dedicati. Insa memoria lui va ramane mereu vie, alaturi de multe regrete. Sa-l odihneasca Dumnezeu si sa stie ca in ‘ziua zagazurilor rupte dintre vazut si nevazut’, ca si in orice alta zi, noi toti, cei din familia intemeiata de domnia sa ii pastram memoria vie si candela aprinsa.
Adevarat a inviat, nana!
Raspund cu intarziere, din motive personale. Sunt perfect de acord cu Dvs. Si noua, Desy si Citi, ne lipseste dragul nostru Theo in fiecare zi. In fiecare zi. Ma intreb aproape la fiecare postare: ce ar fi zis, cum ar fi gandit, ar fi aprobat? Nu am fost niciodata pregatit sa preiau blogul, nu mi=am dorit niciodata asta, stiind cat de erudit era Theophyle, insa Dumnezeu a vrut altceva…
GRECO a publicat raportul:
***
66. In view of the conclusions contained in the previous Third Round Compliance Reports on Romania and in light of the above, GRECO concludes that to date, Romania has implemented satisfactorily or dealt with in a satisfactory manner fifteen of the twenty recommendations contained in the Third Round Evaluation Report.
67. With respect to Theme I – Incriminations, recommendations ii, iii, v and vii have been implemented satisfactorily, recommendation vi remains partly implemented and recommendations i and iv remain not implemented. With respect to Theme II – Transparency of Party Funding, recommendation i has now been dealt with in a satisfactory manner and recommendations iii and iv have been implemented satisfactorily, while recommendations ii, vi, vii, viii, ix, x, xi and xiii had already been implemented satisfactorily and recommendations v and xii remain partly implemented.
68. Concerning incriminations, GRECO had expressed the view in previous compliance reports that with the entry into force of the new Criminal Code on 1 February 2014, together with additional amendments approved at an earlier stage, the incriminations of bribery and trading in influence of Romania comply to a larger extent with the Criminal Law Convention on Corruption (ETS 173). However, GRECO calls on the Romanian authorities to take steps to achieve compliance with the remaining recommendations and, in particular, to ensure that all acts/omissions in the exercise of the functions of a public official, whether or not within the scope of the official’s competence, are covered by active and passive bribery in the public sector and trading in influence; to ensure that the incrimination of bribery in the private sector covers as bribe-taker the full range of persons who work for private sector entities whether legal persons or not; and to amend the provision on automatic exemption from punishment granted to perpetrators of active bribery and trading in
influence in cases of effective regret.
69. In connection with Romania’s obligations as a contracting party to the Criminal Law Convention
on Corruption, GRECO has followed closely recent developments in Romania related to the
amendments (subsequently withdrawn) to its criminal legislation, inasmuch as there were links to
its conventional obligations. Leaving aside the detail of the emergency ordinance adopted by the
Government on 31 January 2017 as it has now been withdrawn, GRECO nevertheless wishes to
reiterate its concerns on having recourse to such emergency procedures as an alternative to
proper parliamentary process in order to amend legislation, as also expressed in its 4th Evaluation
Round Report on Romania.4
GRECO considers that such far-reaching initiatives should be
thoroughly examined and scrutinised by Parliament. GRECO alerts the authorities to the need to be mindful of the country’s commitments regarding incriminations against corruption and of the relevant GRECO recommendations in any future legislative initiatives.
***
72. Finally, GRECO invites the authorities of Romania to authorise, as soon as possible, the publication of the report, to translate the report into the national language and to make this translation public.
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168070a582
Acu’ o sa vina mos parpateanu sa intrebe: Da’ cine’i domn’le Greco asta?
“Pe mine mă îngrijorează întotdeauna când există acumulare de putere în mâna unei singure persoane. Sigur că formula pe care majoritatea populației în Turcia a votat-o nu este o formulă inedită. Republici prezidențiale există și în alte părți ale lumii, dar spre deosebire de formula care a fost consacrată, o formulă bazată pe echilibrul puterilor în stat cred că este întotdeauna preferabilă acumulării în mâna unei singure persoane a tuturor puterilor în lipsa unor mecanisme, în lipsa unor mecanisme de contrabalansat. Dar până la urmă este până la urmă decizia suverană a Turciei și, în condițiile în care vor fi respectate standardele de democrație, nu știu dacă avem noi foarte multe comentarii a face pe acest subiect”, a afirmat Tăriceanu, marți, la Senat.
https://www.agerpres.ro/politica/2017/04/18/tariceanu-afirma-ca-este-decizia-suverana-a-turciei-sa-si-modifice-constitutia-14-38-30
Contiuna telenovela, de slab nivel, ghita:
Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a anuntat ca Ministerul Justitiei asteapta in acest moment o incheiere din partea unei instante de judecata romane privind procedura de extradare a lui Sebastian Ghita din Serbia. “Din momentul in care o vom avea, nu vom intarzia nici un minut”, a spus Tudorel Toader.
Si cum ramane cu urmarirea prin Interpol, colaborarea cu politiile din Serbia si Slovenia…dupa 4 luni de la disparitie sa declari acum ca cercetezi legalitatea…si oamenii astia sunt printre cei mai bine platiti din Romania!!!
Cristos a Înviat!
Dumnezeu sa-l odihneasca! Un erudit și un mare patriot, care încerca să gasescă o explicație și anticipeze evoluția vremurilor tulburi în care trăim. Timpul a dovedit că in cele mai multe cazuri/postări a simțit corect evoluția lucrurilor, a anticipat pericolul, nu s-a înșelat în cea ce a scris. RIP!
Încă un cartonaș roșu pentru gașca penală – Organismul anticorupție al Consiliului Europei, GRECO, și-a exprimat preocuparea față de folosirea în România a procedurii de urgență pentru modificarea legislației, în locul procesului parlamentar obișnuit, într-un raport publicat marți în care evaluează progresele înregistrate de țara noastră în punerea în aplicare a recomandărilor anterioare ale GRECO privind penalizarea corupției și transparența finanțelor pe scena politică.
http://miscareaderezistenta.ro/actualitate/consiliul-europei-preocupat-de-folosirea-procedurii-de-urgenta-pentru-amendarea-legislatiei-in-romania-41229.html
calugarii sciti, dar totusi din alta subdiviziune a imperiului roman. Dobrogea devenita +- pustiu, apoi ocupata de musulmani. Bine, o ramura mai putin habotnica, care mai bea si un vin, mai manca un porc, dupa cum se indigna ceva calator prin tarile romane, dar musulmani. Babadag a fost resedinta unui mare sfant musulman sufit, de ex, oras infiintat de o secta musulmana care cauta sa se stabileasca permanent, gen puritanii in America.
Nu prea se poate pretinde vreo continuitate.
Impresionant, cred ca este singurul parlamentar care a facut o astfel de ancheta. O mare bila alba pentru muncitorii de la Pata, este ca muncesc, se chinuie pentru un banuț spre deosebire de asistații PSD-ului. Punctul de plecare exista, teoretic ar trebui sa apara propuneri si solutii de incluziune sociala. Marea problema este legata de autismul socialistilor de caviar.- Adrian Dohotaru,activistul ajuns parlamentar celebru in toata Romania dupa ce a mancat saratele din gunoi a stat trei zile la groapa de gunoi a Clujului, Pata Rat, ca sa vada cum locuiesc si muncesc oamenii.
http://actualdecluj.ro/reportaj-la-pata-rat-prostitutie-jocuri-de-noroc-si-gunoaie-cum-muncesc-si-traiesc-sutele-de-rromi-de-la-groapa-de-gunoi-a-clujului/
Am memoria Pata Rit de pe vremea RSR.
Lucram la BJATM Cluj care avea depozite chiar la o azvarlitura de bat de groapa de gunoi.
E un regres total. Progresul nu a ajuns si la amaratii astia. Din contra.
Ca comparatie , satul asta italian unde locuiesc are de peste 10 ani colectarea diferentiata a deseurilor chiar din locuinta. Hartia in saci de carton , resturi de mancare in saci albi de plastic, plastic aluminiu in saci albastri , deseul nediferentiat in sac galben . Zilnic vine camionul si strige pungile. Lunea si joia indiferentiat. Marti umidul adica restul de mancare, miercuri si sambata plasticul iar vinerea hartia. In plus avem si bidoane de gunoi colorate pt.gunoi in caz ca ai strans mai mult in casa si nu e ziua stabilita pentru gunoiul respectiv. + butoi galben pt. uleiul alimentar folosit + container pt. haine uzate si pantofi + remorci pt. deseu lemn, saltele,electronica ,fier. Tot diferentiat pe culori.
Sat nu oras.
In 27 de ani in RO au tocat banii si atit.
De la gazeta locala :unu si-a comandat nu-sh ce pe internet. I-a fost lene sa taie cartoanele.Le-a lasat linga container, cu tot cu nume si adresa. I-a venit amenda.
Stiu pe cineva care si-a cumparat fierastrau electric pt unicul motiv de facut bucati mobila de lemn masiv mostenita de la fostii chiriasi.A eliberat si el ,la rindul lui, apartamentul.Legea e lege si e mult mai ieftin sa chemi un prieten cu o duba (sa duci la reciclare cam tot ce nu prea mai ai nevoie la momentul respectiv) daca nu ai reusit s-o vinzi pe ebay..
Hristos A Inviat!
Astia de la pseudoguvernare au luat-o razna!!
Impozitul pe venit ar urma să fie aplicat, de anul următor, în funcție de un venit anual global pe gospodărie, însă o gospodărie va avea dreptul la un venit neimpozabil calculat în funcție de numărul de persoane care fac parte din acea gospodărie, precum și la o serie de deduceri, printre care asigurarea pentru casă și mașină (RCA), abonament la sală de fitness și dans, bilete la cinema, medicamente sau susținerea unor entități nonprofit, potrivit unui draft de modificare a Codului Fiscal aflat în discuție și obținut de Profit.ro din surse guvernamentale.
***
Astfel, o gospodărie formată dintr-o singură persoană va avea un plafon neimpozabil de 24.000 de lei pe an, bani la care statul nu va aplica impozit pe venit. Totodată, va avea dreptul la deduceri cumulând într-un an 2.000 de lei (în cazul în care plafonul neimpozabil lunar nu variază). Din venitul total obținut de acea persoană într-un an se scad în primă fază cei 24.000 de lei, după care se scad și deducerile până la un maxim de 2.000 de lei pe an, iar la ce rămîne statul ar urma să aplice un impozit de 10%.
https://www.profit.ro/taxe-si-consultanta/exclusiv-lista-deducerilor-cum-vom-calcula-venitul-net-anual-global-pe-gospodarie-16912303
Sumele sau bunurile, inclusiv titluri de valoare și aur financiar, primite cu titlu de moștenire ori donație sunt pregătite să fie impozitate cu 3% dacă depășesc valoarea de 100.000 de euro, același impozit fiind pregătit să fie introdus și pentru veniturile realizate de către proprietarii imobilelor naționalizate la prima tranzacționare a acțiunile emise de Fondul Proprietatea și pe care le-au primit în schimbul acestor imobile. Guvernul a pregătit introducerea acestei limite valorice peste care va fi aplicat impozitul de 3% într-un draft de modificare a Codului Fiscal, aflat în discuție și obținut de Profit.ro din surse guvenamentale.
https://www.profit.ro/stiri/social/exclusiv-guvernul-pregateste-impozitarea-cu-3-a-mostenirilor-sau-donatiilor-peste-o-anumita-limita-si-a-veniturilor-din-prima-tranzactionare-a-actiunilor-fp-pentru-imobile-nationalizate-16911741
Hristos a inviat! Revista Presei 🙂
http://politeia.org.ro/stiri-revista-presei/revista-presei-19-aprilie-politia-timisoara-ameninta-cu-amenda-un-om-cinstit/53241/
In legatura cu „vizita și crestinarea”, adica Sf. Andrei in Dobrogea:
https://techirghiol.com/cum-se-nasc-legendele-religioase-mitul-pesterii-sf-andrei
Un articol din condeiul celui mai reputat specialist/arheolog in viata vis a vis de crestinismul la romani:
https://www.medievistica.ro/texte/istorie/cercetarea/Inceputurile1000Rusu.htm
Cititi si va luminati. In rest, can-can.