Chipul lui Iisus în artele plastice
26/12/2013 | Autor theophyle Categorii: Arta, Dosare, Eveniment |
Redactat de @Demeter
Reprezentarea lui Iisus în artă a fost rezultatul unui proces care a durat mai multe secole pentru a ajunge la o forma conventionala a aspectului său fizic, care ulterior a rămas în mare parte identic din acel moment. Cele mai multe imagini ale lui Iisus au în comun un număr de trăsături care în prezent sunt aproape universal asociate cu El, deşi exista destul de multe variatii.
Imaginea unui Iisus cu barba si cu părul lung a fost stabilita aproximativ in secolul al VI-lea al creştinismului ortodox si cam cu cinci – sase secole mai târziu în Occident. Imaginile anterioare au fost mult mai variate. Imaginile cu Iisus tind să arate caracteristici etnice similare cu cele ale culturii în care imaginea a fost creata.
Convingerile că anumite imagini sunt autentice istoric sau au dobândit un statut de autoritate de la tradiţia Bisericii, rămân puternice în rândul unora dintre credincioşi, în ambele Ortodoxii, Anglicanism şi Romano-Catolicism. Giulgiul din Torino este acum cel mai bun exemplu cunoscut, deşi Imaginea din Edessa şi Voalul Veronica reprezinta prototipul lui Iisus in perioada medievala.
Nu exista descriere fizică a lui Iisus în nici una dintre Evangheliile canonice. În Faptele Apostolilor, Iisus se spune că s-a manifestat ca o “lumina din cer”, care l-a orbit temporar pe Apostolul Pavel. Clement din Alexandria (d. 215) şi Eusebiu de Cezareea (d. 339) au respins necesitatea unor portrete cu imagini ale lui Isus, ridicand o problema care a facut obiectul unor controverse până la sfârşitul secolului al VI-lea.
De la mijlocul secolului al IV-lea, după ce creştinismul a fost legalizat prin Edictul de la Milano din anul 313, castigandu-si statutul Imperial, se propaga doua noi tipuri de imagini ale lui Iisus – Hristos Regele, care includea adoptarea costumului regal si creand stilul Imperial al iconografiei. Al doilea stil reprezinta diversele forme de Hristos Majesticul. Unii cercetatori resping legătura între evenimentele politice şi evoluţiile în iconografie, văzând schimbarea ca una pur teologică, care rezultă din trecerea de la conceptul şi titlul de Pantocrator.
Reprezentări convenţionale ale lui Hristos dezvoltate în arta medievală includ scene narative ale vieţii sale, asa cum sunt descrise in Evangheliile canonice. Anumite tradiţii locale au susţinut reprezentări diferite, care reflectă uneori caracteristicile etnice si rasiale locale, la fel ca şi reprezentările catolice sau ortodoxe. Din miile de posibilitati am selectat cele pe care le iubesc cel mai mult si care ma inspiră.
Bibliografie, note si citate:
Every, George. Christian Mythology, Hamlyn 1988
Grabar, André. Christian iconography: a study of its origins, Taylor & Francis, 1968.
G Schiller. Iconography of Christian Art, Vol. I, 1971
Theophyle: Iisus
Britanica si Wikicommon (Eng & Ro.)
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]