Omul din Nazaret
13/04/2014 | Autor theophyle Categorii: Editoriale, Ziarul de Duminica |
Articolul nu este nici teologic si nici apologetic. Cele de mai jos nu sunt adresate numai religiosilor, ci si ateilor. Articolul nu vine creeze argumente pentru sau contra in vesnica disputa dintre cei care cred sau cei care nu cred.
In putine cuvinte vreau sa povestesc despre o criza economica, sociala, politica, dar in primul rand morala. Criza a avut loc intr-un teritoriu mai mic decat un judet romanesc al zilelor noastre, unde s-au intalnit trei tipuri de societati complet diferite, care fiecare isi traia viata de sute de ani conform traditiilor lor ancestrale. Asta se intampla acum 2000 si ceva de ani, in Iudea istorica, inca inainte de a fi numita Palestina. Un popor mic, care isi traia viata inchinandu-se unui Dumnezeu fara chip si fara a avea dreptul pana si a-i rosti numele, intalnea maretia imperiala a Romei, asa cum intalnise doua secole inainte cultura rafinata a Elenilor, care isi construisera orasele pe acele meleaguri de pe timpul lui Alexandru Macedonianul.
Elitele, ca elitele de pretutindeni, si-au adoptat stilul de viata al celor puternici, poporul a continuat sa pastreze datina platind cu supunere zeciuiala la templul din Ierualim si o alta zeciuiala domnului pamantean, asa cum o facusera si parintii lor dintotdeauna. “Cota unica” asigura o egalitate acceptata de generatii. Cei oropsiti de soarta sau fara noroc – vaduva si orfanul, erau ajutati de cei care traiau in aceasi comunitate, fiecare dupa cum putea.
Ca de obicei, lacomia isi face loc atunci cand exista oportunitatea. Bogatii obstei au incercat sa “acomodeze” Biblia la oportunitatile oferite de legile Romane, care permiteau dobanzile si camata. Intr-un cuvant sa “modernizeze” economia traditionala cu cea a imperiului.
“Statul social biblic” se baza pe doua legi mentionate in Vechiul Testament. Prima lege prevedea amnistia datornicilor dupa 7 ani si amanarea platilor pentru o alta perioada de 7 ani, dand posibilitatea datornicului sa-si plateasca datoria.
O a doua lege mult mai importanta, mentionata de doua ori in Biblie, se referea la imprumutul cu dobanda (Exod – Ieşirea 25:26 – De vei împrumuta bani fratelui sărac din poporul Meu, să nu-l strâmtorezi şi să nu-i pui camătă) si mai important in Iezechiel 8.13 (Banii şi-i dă cu dobândă şi ia camătă; unul ca acesta va trăi oare? Nu! De va face asemenea ticăloşii nu va trăi, ci sigur va muri şi sângele lui va fi asupra lui). Adaptarea rabinica prin cele 18 amendamente ale rabinului Şamai (Shammai ) permitea de fapt dobanda si anula amnistia datornicilor, transformandu-i de facto in sclavi pe cei care nu puteau sa-si plateasca datoriile.
Contemporane Omului din Nazaret, aceste schimbari au fost devastatoare societatii in care a trait. Celebra scena a zarafilor din templu nu a fost inteleasa de catre suficient de multi teologi. Protestul nu a fost numai impotriva zarafilor, ci in primul rand impotriva autoritatilor templului, care au permis o incalcare atat de flagranta a echilibrelor societatii contemporane lui.
Traim intr-o lume in care toate echilibrele au fost incalcate. Traim intr-o lume in care zarafii au castigat si continua sa castige folosindu-se de prostia, lacomia si incompetenta autoritatilor. Traim intr-o Europa care isi denunta traditia crestina si care nu recunoaste morala Omului din Nazaret. O regandire a atitudinii ar putea fi salvatoare. Omul din Nazaret a trait si va trai intotdeauna cel putin prin vorbele, faptele si jertfa lui.
Cartea lui Daniel este cea care creaza continuitatea teologica dintre Vechiul si Noul Testament. “Predica de pe Munte” (Matei 5:1 p.p.) a lui Iisus poate fi considerata reinnoirea juramantului Dumnezeiesc. Nu pot sa stiu daca fiecare om are un inger pazitor, dar in vremurile noastre chiar cred ca omenirea ar avea nevoie de ceva ingeri. O mica propunere pentru fiecare dintre noi, indiferent de religia pe care o imbratisati (sa nu o…) faceti-va putin timp si cititi “Predica de pe Munte” (Matei 5:1 pp.); aceasta, impreuna cu cele 10 porunci, pot fi considerate drept constitutia umanitatii.
Articolul a fost publicat pe Politeia Veche in anul 2011
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
educativa postarea 😀
buna ziua !
http://www.agerpres.ro/politica/2014/04/12/interviu-eba-despre-prezidentiabili-predoiu-cu-prune-in-gura-ponta-tanar-invechit-in-rele-antonescu-raul-cel-mai-mic-19-36-13
pe kakarau sa-l voteze ea , impreuna cu tacsu’ si lenutza .
exact! Ce imbecil l-ar dori pe Basescu premier in afara de Antonescu. Asta e miscarea!
http://www.agerpres.ro/politica/2014/04/12/elena-udrea-respinge-acuzatia-de-viol-politic-adusa-de-m-r-ungureanu-la-viol-nu-ne-pricepem–20-18-47
no coment :))
numai violurile de la Cotroceni sunt permise
au iesit pe rand “fetele” lui tata sa si dea cu parerea fara sa le intrebe nimeni. la schimb , vad ca a primit si baselu bilet de voie la rtv ( gusa) asta seara :D.
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-17030369-cata-influenta-are-rusia-economia-romaniei-companiile-cheie-oligarhii-situatia-lor.htm
Nepotrivit de Florii, dar acestea sunt Floriile 2014
Sunt mai mult mai multi agenti decat semnalati.
http://www.bbc.com/news/world-europe-27008026
buna seara
deh… “pravoslavnicul” putin
si inca,
un interesant punct de vedere despre ambivalenta sau ,mai corect,atitudinea pro rusa a germaniei
http://www.bbc.com/news/magazine-26988891
buna @intamplator,
pana la urma, germanii nu o sa aiba ce face – se vor alinia sau americanii ii vor elimina din joc
Buna seara.
Ingrijorator, rau…
Da, este mai rau decat am crezut ca o sa fie!
Ucraina trebuie sa raspunda. Acum. O spun toti care cunosc.
depinde de ajutorul pe care il vor primi de la americani!
http://www.cnn.com/2014/04/13/world/europe/ukraine-crisis/index.html?hpt=wo_c1
Vor ajuta. Sunt curios cum se ajuta Romania impotriva terorismului oligarhic ca sa fie ajutata in aceeasi situatie. Tot acum.
Echilibrul unei comunitati se poate rupe foarte usor. Analiza adinca cu trimitere in prezent jaloneaza drumul adevarului. Sarbatori fericite tuturor.
Sarbatori fericite si tie Smaranda 🙂
o seara buna.
(de obicei sambata si duminica mi-o dedic familiei, dar nu m-am putut abtine sa nu impartasesc cu voi):
De Florii, am văzut bisericile oraşului luate cu asalt de flori. Bisericile erau îngrădite cu flori. Chiar şi cerşetorii aveau flori în mână. Oamenii ieşiseră îmbrăcaţi în haine de sărbătoare, fără îndoială haine noi, pregătite spre a fi puse ca un covor în calea lui Cristos, la fel ca acum 2000 de ani. Şi câtă bucurie, cât entuziasm. Fiecare, la porţile Ierusalimului său interior, ieşise în întâmpinarea Doctorului, cel care îl înviase pe Lazăr din morţi. Fiecare îl aştepta cu un Lazăr mort în spate şi cu o floare în mână.
Mi-au venit în minte versurile câtecului din Maramureş: „Codrule, te-aş îngrădi/Şi din tine n-aş ieşi./Eu te-aş îngrădi cu flori…”. Cu garduri de flori ne protejăm ori poate ne parcelăm doar bucuriile şi speranţele. Garduri fragile pentru bucurii fragile, de scurtă durată.
Cu urale, cu aplauze, cu ramuri de finic a fost întâmpinat Cristos la porţile Ierusalimului şi purtat în triumf ca un rege. Pentru ca, peste câteva zile, să urmeze un întreg lanţ de trădări, judecăţi, huliri, deziceri. Cei care l-au aclamat ca pe un Mântuitor au optat pentru Baraba. Sărbătoarea Floriilor s-a transformat într-o „sărbătoare a capcanei”. Cristos a fost atras cu flori în cursă. Ramurile de finic s-au lepădat de frunze şi au lăsat să li se vadă spinii. Codrul, ca să reiau metafora românească, a fost îngrădit cu flori, dar odată Cristos intrat în el, florile au cunoscut o ciudată metamorfoză: au devenit flori carnivore. Cu o floare carnivoră în mână nu mai poţi surâde, poţi doar scuipa. Dacă nu ai la îndemână o floare, e bună şi o piatră.
Multe îmvăţăminte se pot trage din sărbătoarea care deschide Săptămâna Patimilor. Las altora ocazia de a se plânge de instabilitatea mulţimilor, de faptul că ele sunt la modul cel mai execrabil repede schimbătoare. Odată, în predica rostită cu ocazia sărbătorii, episcopul unit Florentin Crihălmeanu atrăgea atenţia asupra faptului că „responsabilitatea e personală”. La fel susținea și regretatul arhiepiscop ortodox Valeriu Ananania. Nu ne putem ascunde în mulţimea care l-a întâmpinat cu flori pe Cristos la intrarea în Ierusalim, după cum nu ne putem sustrage din mulţimea care l-a condus cu înjurături pe Drumul Golgotei. O dată ce l-am atras pe Cristos în capcană, conducându-l cu fast prin porţile Ierusalimului, aclamându-l, noi înşine am intrat în capcană. La Judecata de Apoi nu mulţimile răspund pentru faptele noastre, ci fiecare, personal, stă în faţa scaunului de judecată. Din capcana pe care i-o întindem zilnic lui Isus, intrând odată cu El în propria noastră capcană, nu putem decât să repetăm comportamentul nostru de acum 2000 de ani, anume să-i cerem Mântuitorului să se mântuiască pe Sine (un fel de „medicae cura pe ipsum”), ştiind că ne va mântui şi pe noi.
La intrarea în Săptămâna Patimilor, bine ar fi să găsim o clipă în care să ne gândim la toate trădările şi dezicerile de peste an, la toate bolile slabului nostru suflet. Şi să sperăm că la sfârşitul Săptămânii Mari, vom găsi o părticică, cât de neînsemnată, care să învie odată cu Isus. Şi care să aştepte din nou cu flori în faţa Ierusalimului, pentru o nouă atragere în capcană, pentru o nouă pătimire, pentru o nouă Înviere.
http://sareinochi.com/2011/04/17/floriile-o-sarbatoare-a-capcanei/
Buna Ziua Sare,
toate gandurile bune tie si familiei tale. Ne indreptam spre timpuri grele si suntem obligati sa ne uitam in sus spre cerurile care intoteauna au protejat Romania. Poporul asta re nevoie de putina unitate ca sa traverseze izbelistea spre care ne indreptam
eu am incredere.
“Ukraine’s president says a full-scale operation involving the army will be launched in the east after pro-Russian militants seized government buildings”(sursa bbc)
din ce in ce mai rau/chiar incepe “saptamana Patimilor” in Ucraina
greu de crezut ca Putin va fi rational
Rational? Are we kidding? Razboi si crima, asta este filozofia la care ajung oligarhii acum. Romania este aproape, mesajul american nu a fost “regional”.
Buna dimineata,
postare noua – Revista presei – 14 aprilie / Penalii PSD reintroduc legea amnistiei