Memoria Politeia: 24 noiembrie 2014. Diaspora si votul prin corespondenta: Comunitatea Politeia face primul pas!
22/08/2015 | Autor Cetatean Categorii: Editoriale |
Continuam si azi republicarea tuturor articolelor prin care Comunitatea Politeia (ce aduna laolalta mii de romani din tara si din Diaspora) a militat pentru inlaturarea barierelor administrative si legislative care impiedica Diaspora sa voteze. Nu au fost putine articole si nu au fost toate scrise de subsemnatul. Cele mai bune articole si mai documentate propuneri apartin chiar romanilor din Diaspora.
Facem acest demers pentru ca incapand de luni, 24 august 2015, Parlamentul se reuneste si, conform balivernelor lui Mihai Voicu (PNL) vor exista “dezbateri” pe legea votului prin corespondenta. Mai mult, presedinta PNL, Alina Gorghiu, cauta deja un vinovat pentru un posibil esec al legii, uitand ca Mihai Voicu (PNL) detine presedintia comisiei de cod electoral!
Duceti legea in plenul Parlamentului, penelistilor (oricare din cele 4 proiecte depuse, insa de preferinta cel trecut deja de Senat prin aprobare tacita), ca sa va credem ca intr-adevar o vreti!
Sau faceti un efort de a trece legea odata cu Codul Fiscal, daca sunteti sinceri!
In plus, dorim sa ii amintim pe aceasta cale si Presedintelui Iohannis ca ar fi bine sa nu mai ignore dezideratele Diasporei si sa nu se mai ascunda dupa scuza ca Parlamentul voteaza legi. Asa este, insa la fel de bine scrie si Curtea Constitutionala in Avizul nr. 1/2007:
“Prerogativele constituţionale ca şi legitimitatea democratică pe care i-o conferă alegerea lui de către electoratul întregii ţări îi impun Preşedintelui României să aibă un rol activ, prezenţa lui în viaţa politică neputând fi rezumată la un exerciţiu simbolic şi protocolar. […] Nici veghea şi nici funcţia de garanţie nu se realizează pasiv, prin contemplare, ci prin activitate vie, concretă. Având în vedere aceste considerente, Curtea constată că Preşedintele României poate, în virtutea prerogativelor şi a legitimităţii sale, să exprime opinii şi opţiuni politice, să formuleze observaţii şi critici cu privire la funcţionarea autorităţilor publice şi a exponenţilor acestora, să propună reforme sau măsuri pe care le apreciază dezirabile interesului naţional. Opiniile, observaţiile, preferinţele sau cererile Preşedintelui nu au însă un caracter decizional şi nu produc efecte juridice, autorităţile publice rămânând exclusiv responsabile pentru însuşirea acestora ca şi pentru ignorarea lor” (sursa)
Deschiderea gurii si solicitarea publica, repetata si argumentata, adresata Parlamentului, pentru adoptarea legii votului prin corespondenta/electronic este un efort chiar atat de mare pentru Presedintele Romaniei ?!
***
Redactat de @Stefan (Italia)
Propunere a unui roman din Italia pentru implementarea votului pentru romanii din diaspora. Solutia avansata doreste sa permita votul prin corespondenta oricarui roman cu drept de vot, indiferent de locul in care se afla.
Problema bazei electorale de date.
Indiferent de modelul de vot adoptat (uninominal, proportional, pe liste blocate sau pe liste cu preferinte ) si indiferent de sistemul de vot aplicat (cu stampila si urna, prin corespondenta sau electronic), baza de date numita oficial Registrul electoral (gestionat de catre Autoritatea Electorala Permanenta) este fundatia oficiala a alegerilor nationale (locale, parlamentare si prezidentiale). Actualmente, aceasta baza de date este inexistenta pentru romanii aflati in afara hotarelor patriei (conform declaratiei ministrilor de Externe succesivi ai Romaniei si ambasadorilor romani la Paris si Roma).
Prima parte: realizarea Registrului Electoral.
In afara granitelor patriei traiesc milioane de romani (conform datelor Eurostat). Nu conteaza exact cati, important e ca sunt de ordinul milioanelor si ca au (e dovedit!) un impact decisiv in cadrul alegerilor. Acesti romani sunt impartiti in mai multe categorii:
A. In mod legal , cu domiciliul stabil in acele tari (document = pasaport CRDS) si carte de sedere permanenta .
B. Temporar, cu carte de identitate romaneasca (si/sau cu pasaport simplu) dar si cu permis de sedere temporara in tara respectiva.
C. Cu munca la negru sau fara nici o ocupatie, fara un document legal de sedere in tara respectiva .
In cazul C, cetatenii romani nu au domiciliu stabil; ei pot vota exclusiv in Romania. Insa in cazurile A+B, apare termenul document de identitate (carte de identitate sau pasaport). Aceste documente contin elementele de baza, fundamentale pentru a realiza oricare registru electoral si pentru oricare forma de vot. Elementele de baza (necesare si votului prin corespondenta dar si celui electronic, daca se doreste) sunt :
a. Nume si prenume
b. Data nasterii
c. Codul Numeric Personal ( CNP) sau codul numeric pentru pasapoartele mai vechi dar inca valabile.
d. Seria cartii de identitate si numarul ei .
e. Seria pasaportului.
Tinind cont ca aceasta propunere porneste si de la ipoteza necesitatii unui registru al alegatorilor cu domiciliul in strainatate dar si actualizarea registrului alegatorilor din tara, este necesara introducerea unui document unic/individual si care se numeste CERTIFICAT ELECTORAL (care exista deja intr-o multime de tari, fiind la baza evidentei alegatorilor).
Documentul e compus din doua parti identice si care contin toate datele de la punctele a-d (sau, daca este nevoie, si datele de la punctul e). Are un termen de valabilitate. O parte a certificatului este ridicata personal de fiecare cetatean roman major de la primaria localitatii unde are domiciliul stabil/flotant sau de la consulatul/ambasada roman(a) din regiunea tarii in care traieste. Pe baza documentelor de identitate si de resedinta prezentate se elibereaza (gratuit!) o jumatate a certificatul electoral. Aceasta etapa implica legaturi internet cu Autoritatea Electorala Permanenta din Romania si comunicarea/confirmarea in timp real a datelor.
Partea a doua. Utilizarea Certificatului Electoral de catre votant
Ulterior, fiecare cetatean primeste prin posta si la adresa inscrisa in registrul electoral un plic (ceva mai mare) care contine:
– un plic mai mic in interior deja timbrat cu timbru din tara respectiva si cu adresa deja tiparita a consulatului unde cetateanul e luat in evidenta;
– document explicativ cu modul de vot si metoda de desemnare a candidatului dorit de pe buletinul vot .
– buletinul de vot propriu-zis
Costurile de trimitere a acestor plicuri sint suportate de statul roman si in conformitate cu conventile postale existente cu fiecare natiune in parte sau in tara, conform conventiei cu Posta Romana.
Ce face cetateanul cu documentele primite : desemneaza (de regula) cu un x patratul candidatului agreat, indoaie buletinul de vot conform metodei din documentul explicativ, il introduce in plicul cu adresa deja tiparita a primariei sau a consulatului, introduce jumatate din certificatul electoral (reamintim, e compus din doua parti identice dintre care una apartine electorului si cealalta apartine statului roman, fiind gestionat de Autoritatea Electorala Permanenta), lipeste plicul si il depune la posta pe adresa consulatului Romaniei din tara in care are resedinta.
Partea a treia: Utilizarea Certificatului Electoral de catre stat
Fara sa fie deschise, consulatele trimit la ambasade toate plicurile primite; ambasadele trimit totalitatea plicurilor receptionate prin curier diplomatic si paza armata in tara la Biroul Electoral Central. [Se pot reimite plicurile direct la ambasada, insa presupunem ca exista mai multe consulate care strang plicurile din teritoriu]. Mentionez ca aceasta este practica normala in tari unde votul prin corespondenta e admis (in Italia e permis EXCLUSIV pentru cetatenii italieni cu domiciliul in strainatate, oriunde ar fi acestia).
Ce face BEC cu muntele de scrisori primite :
1. Comisia autorizata, in prezenta observatorilor autorizati (din partea partidelor, ONG, presa) deschide aceste scrisori.
2. Scoate certificatul electoral (jumatatea care apartine electorului) si il introduce in baza de date (Registrul electoral). Programul informatic controleaza in timp real inexistenta votului multiplu in baza datelor din memorie si a celor introduse.
3. Dupa controlul si validarea informatica (cum ca nu a fost vot multiplu) a tuturor certificatelelor electorale individuale extrase din plicuri, se extrag si buletinele de vot din plicurile in care au venit si se introduc in urne. Astfel, in fata comisiei, a observatorilor autorizati, avind (sa zicem) 1.000.000 de certificate electorale valide, vor fi obligatoriu 1.000.000 de buletine de vot in urne.
Secretul votului este asigurat prin desfacerea tuturor plicurilor si depunerea in urne a buletinelor abia dupa validarea informatica a tuturor certificatelor electorale, fiind strict interzisa de lege si impiedicata faptic prin prezenta observatorilor autorizati (dublati de camere de supraveghere in timp real) deschiderea fiecarui plic dupa validarea fiecarui certificat, pentru a nu se afla cu cine a votat electorul respectiv.
4. Urmeaza practica normala, de verificare si de contabilizare a voturilor exprimate.
Observatii procedurale:
1. Dat fiind ca, asa cum am mentionat in prealabil, inexistenta actuala a registrului alegatorilor romani din strainatate obliga la prezentarea personala a acestora la consulate cu multe zile inainte de alegerile efective (acesta aspect e valabil si daca se doreste implementarea votului prin corespondenta pentru romanii din tara), procedura necesita timp si incepe cu 30-45 de zile inainte de vot. Trimiterea plicurilor prin posta la electori este si ea anticipata (de regula cu 10-15 zile inaintea votului). Expedierea plicurilor de catre electori e anticipata (de regula cu 7-14 zile inaintea votului). Deschiderea plicurilor de catre BEC se face prin modalitatea clasica: imediat dupa inchiderea oficiala a alegerilor.
2. Prezentarea personala pentru inscrierea in registrul electoral pentru romanii din strainatate si ridicarea certificatului electoral este necesara:
– la prima implementare a acestui sistem de vot;
– la oricare schimb de domiciliu care anuleaza datele precedente memorizate de catre Autoritatea Electorala Permanenta .
In restul cazurilor si la toate alegerile succesive, Autoritatea Electorala Permanenta, pe cheltuiala ei, se ocupa de intretinerea si actualizarea sistemului informatic pe baza datelor de la MAI, primarii, MAE, etc.
3. Ce ne facem daca cetateanul nu primeste plicul electoral:
Cu 7-10 zile inaintea alegerilor contacteaza telefonic sau internet primaria/consulatul de apartenenta, se comunica datele certificatului electoral individual si declara ca nu a primit plicul. Institutile respectiva verifica in timp real (e treaba primariilor si a consulatelor sa trimita plicurile) si comunica cetateanului imediat daca plicurile au fost trimise sau, daca nu, decide prin scrisoare recomandata de urgenta sa trimita alegatorului plicul electoral.
4. Atrag atentia ca votul prin corespondenta e complementar votului clasic si nu il inlocuieste nicaieri in UE .
5. Ce se rezolva prin acest proiect :
Realizarea registrului electoral pentru romanii din strainatate.
Eliminarea rusinii cozilor interminabile la consulate.
Eliminarea unor hartii inutile ca declaratia pe propria raspundere .
Reducerea semnificativa a inghesuielii la sectile de vot.
Fluidizarea votului si poate cel mai important aspect : eliminarea turismului electoral si controlul in timp real a numarului de votanti (cine si unde a votat).
Adio „turism electoral” marca Dragnea!
Precizari Politeia:
1. Aceasta propunere nu este un proiect legislativ propriu zis, ci descrierea unei proceduri care poate fi usor inscrisa sub forma unui proiect legislativ depus in Parlament. Reamintesc ca insasi CCR s-a exprimat in favoarea oportunitatii unui astfel de proiect in Decizia 61/2010:
“o atentie sporita trebuie acordata posibilitatii cetatenilor romani cu drept de vot care domiciliaza in strainatate, si nu numai acestora, de a-si exercita dreptul de vot, in cadrul unei proceduri speciale, inclusiv prin votul electronic, care sa se desfasoare in corelare cu orele oficiale ale Romaniei intre care se desfasoara procesul de votare”.
Daca insasi CCR este in favoarea unei “proceduri speciale“, inseamna ca, principial si constitutional, se poate gasi o solutie legislativa si tehnica in acord cu cerintele constitutionale ale votului: “universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, potrivit legii electorale” (art. 62 si art. 81 din Constitutie).
2. Politeia s-a exprimat inca de acum 2 ani in favoarea votului prin corespondenta, alaturandu-se unei initiative a prietenului @Marius Delaepicentru. Cum ar zice nenea Iancu: suntem vechi, stimabile!
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Salve!
O tacere strigatoare ! Dosarul Microsoft! Si mai vin unii si-l acuza pe ”pescarusul”, Jonathan Scheele, fostul şef al Delegaţiei Comisiei Europene, cel care a acuzat România de corupţie endemică.
Din ce citesc. coruptia e precum scabia ! 🙂 🙂 🙂
http://www.cotidianul.ro/dosarul-microsoft-justice-delayed-is-justice-denied-266847/
Buna seara .. martorul e pus pe “treaba ” :))
http://www.romanialibera.ro/politica/partide/dragnea-vrea-adoptarea-rapida-a-votului-prin-corespondenta-390148
Daca asa a cuvantat la Sulina sigur vor lua masuri cei de la Curtici-Arad! 🙂
Salut ca avem (din nou) soare . 🙂
Tara numita Romanaia e in urma colosal fata de ce este normalitate pe alte meleaguri .
Cauzele sint multiple dar esenta , baza inapoierii (care a dus doar la cosmetizari de fatada , coruptie colosala si clasa politica de risul lumii) e acea dorinta a tovarasului Ion Iliescu & Co. de a aplica in Romania politica venita de la rasarit numita “perestroika si glasnost”.
– prima insemna restructurare, reconstrucție
– a doua insemna deschidre (transparenta sociala )
Evident tot cu un singur partid conducator . Care atunci a devenit FSN.
Atit il ducea capul pe ilustrul nomenclaturist . Nu conta numarul de cadavre de pe strazi . Corpurile arse si cenusa aruncata .
La vremuri noi , tot noi. Puterea cu orice pret . Calcind chiar peste cadavre . (mineriadele) .
Complici a gasit cu gramada . Recompensati pe masura . Cu pensii , functii , case si averi . (ca se inchideau ambii ochi , se astupau urechile la devalizarea natiunii )
Din perestroika mioritica a ramas o gramada de fier vechi vandut si un nou slogan . “sa vina strainii sa ne construiasca economia”. 🙂
Din glasnost a ramas o masa de politicieni penali cu averi ascunse prin strainatate , seifuri de la pretini , vacante la Dubai si nevoia de a fura cit mai mult pentru a parvenii .
Dupa 25 de ani sa se lupte pentru a obtine ceva absolut natural , normal (tinind cont ca oficial cam 3 milioane de romani au parasit raiul mioritic) , adica votul prin corespondenta , e dovada vie ca acesta clasa politica e construita dupa fata si mintea “tatucului” Iliescu . Puterea cu oricare pret , minciuna institutionalizata .
Pe functii de conducere pina la moarte tovarasi . 🙁
draga stefan6 parca ai fi secretar cu propaganda al Ligii Nordului! 🙂
Lega Nord e o imitatie de partid .
Fondatorul , mister Bossi se afla sub proces (impreuna cu fiul) pentru deturnare in interes personal de fonduri publice acordate partidului . E si motivul pentru care in locul lui e unu numit Matteo Salvini . Mintal e identic cu Ponta . Minte cum respira . 🙂
PS . Salvini a fost student universitar la Milano timp de 16 ani (nu e greseala) . Chiar si asa nu a reusit sa termine facultatea (declaratia lui : “mai lipseau 5 examene ca sa termin “) 🙂 🙂
Citeam pe undeva ca uominii astia nu-i inghit la gramada pe romani! Nea Bossi e pretenar cu papa Berlusconi! 🙂 Culmea este ca silvica are pretenari in politichia damboviteana (baeti si fete) 😛
Buna seara (..cea mai ramas din ea..)
Diaspora si votul prin corespondenta…..din pacate nu cred ca intereseaza prea mult actuala clasa politica. Cu atit mai surprinzator cu cit Herr Klaus J. datoreaza extrem de mult diasporei , nu neaparat prin numarul de voturi aduse.
Nenorocitii astia au ajuns sa traiasca undeva in lumea lor.
Daca maine ar fi sa voteze cresteri de salarii ….ar vota toti cu ambele maini. Ar vota pt ca le-ar fi de folos in preajma alegerilor nu pt ca respectivii ar merita o crestere de salariu.
Si chiar daca ar fi salariile astea marite….eu nu cred ca maine, poimaine ar fi mai putini bolnavi prin spitale sau mai putini derbedei conducind bmw-uri.
Cita vreme diaspora si votul prin corespondenta nu aduc “bunastarea” clasei politice e putin probabil sa fie tratate la modul serios. Probabil ca nu s-a ajuns la masa aceea critica de care vorbea tapalaga dar relativ la subiectul cretinoidului national. Ce vor ei ….??? Sa emigram cu totii??Si atunci …cine-i mai voteaza??
E cu atit mai tulburator jocul de glezne al lui Herr J. si al partidului sau de suflet cu cit finalul e acelasi.Vor pierde. Vor pierde tot. Vile ,firme si masini(la plural…caci au mai multe..).Nota de plata insa e cu acelasi adresant :boboru. Si ce uita nenorocitii e ca tot boboru are securea in mana. Ma rog …deocamdata nu e constient de chestia asta …
“N-avem puteri şi chip de-acum
Să mai trăim cerşind mereu,
Că prea ne schingiuiesc cum vreu
Stăpâni luaţi din drum!
Să nu dea Dumnezeu cel sfânt,
Să vrem noi sânge, nu pământ!
Când nu vom mai putea răbda,
Când foamea ne va răscula,
Hristoşi să fiţi, nu veţi scăpa
Nici în mormânt!”
George Cosbuc – Noi Vrem Pământ!