Memoria Politeia: 11 decembrie 2014. Romania votului bine făcut: fără liste suplimentare, fără verificări informatice, fără adresă în buletin!
24/08/2015 | Autor Cetatean Categorii: Editoriale |
Nota @Cetatean: continuam si azi re-postarea articolelor scrise pe Politeia de romanii din tara si din Diaspora referitoare la votul prin corespondenta/electronic. Facem aceasta pentru a reaminti clasei politice, in special PNL-ului si Presedintelui Klaus Iohannis, ca au o datorie moral-politica fata de Diaspora si ca societatea civila (cea adevarata, nu cea formata din ONG-uri obscure) le-a furnizat inca de acum un an solutii si pentru votul prin corespondenta si pentru votul electronic.
Le reluam si azi (in al treilea episod), pentru ca nici o justificare in fata inactiunii si pasivitatii sa nu fie posibile.
De asemenea, adresam o rugaminte senatorilor si deputatilor PNL Diaspora: fiti pe baricade in Parlament in urmatoarea perioada si sustineti cauza Diasporei si a Romaniei (daca sunteti, intr-adevar, senatori si deputati de Diaspora). Ocaziile pierdute se vor razbuna in 2016!
Redactat de @Cristian Bogdan (Suedia)
Cea mai simplă și mai probabilă soluție pentru dezastrul de la votul din diaspora este menținerea legislației actuale și crearea mai multor secții de votare în diaspora [Nota @Cetatean, 24.08.2015: acest lucru deja s-a facut, prin art. 23, alin 3 din legea 208/2015, insa este prea putin pentru cati romani sunt in afara tarii] Capacitatea politicienilor de a ajunge la un compromis într-o problematică complexă cum e cea a sistemului de vot este scăzută, mai ales că cele două alternative care au luat prim-planul dezbaterilor, votul electronic și votul prin corespondență sunt prea complexe și ambițioase. Ele sunt ușor de atacat de către politicienii conservatori, date fiind dificultățile și suspiciunile legate de identificarea votantului și garantarea libertății votului. În plus, ambele sunt forme de vot anticipat, iar legalizarea votului anticipat implică o schimbare radicală de legislație și perspectivă. Schimbarea legislației este îngreunată și de modul de alocare al mandatelor, iar repararea deficiențelor actualului sistem uninominal-proporțional e complicată de referendumul valid din 2009 (ignorat insa de Parlament) cu privire la numărul de parlamentari. Există măsuri mult mai simple decât introducerea votului anticipat, în orice formă a sa. Ca de exemplu… actualizarea listelor permanente prin facilitarea operaținuilor de înregistrare a domiciliului. Sau pre-înregistrarea votului dacă el va avea loc în afara secției de domiciliu.
I. Noaptea principiilor: lista suplimentară
Ne putem mulțumi cu mărirea numărului de secții de votare în diaspora în 2016? Eu vreau să spun răspicat că nu, pentru că mai avem o problemă majoră, și anume lista suplimentară. Nu cunosc nici o altă democrație europeană sau occidentală în care votantul să se poată prezenta spontan la orice secție de votare îi iese în cale și să lase un vot în urnă!
De ce e lista suplimentară o problemă gravă? Verificarea încrucișată este extrem de importantă: nu numai urnele sunt la vedere, identitatea votantului e verificată de către părțile implicate, se semnează pe lista electorală permanentă, rezultatele locale sunt afișate, etc, dar avem și buletine de vot numărate (în alte țări biletele fiecărui partid se găsesc peste tot în perioada alegerilor), ștampilele numerotate (de parcă n-ar fi ușor de falsificat) etc. Iar peste acest complex eșafodaj în care ne verificăm la sânge unul pe altul, am adăugat un element cu totul și cu totul neverificabil: pentru a verifica votul multiplu, fiecare poziție de pe lista suplimentară trebuie comparată cu fiecare altă poziție de pe listele suplimentare și cu fiecare poziție de pe listele permanente…
Practic permițând alegătorilor să voteze spontan unde vor ei, de fapt ne călcam în picioare propriile principii în legătură cu verificabilitatea procesului de votare! Lista suplimentară, împreună cu sora ei, declarația pe proprie răspundere, nu sunt decât dovezi de incapacitate administrativă. Un lucru prost făcut! În plus, cetățenii s-au obișnuit acum cu o flexibilitate de care vor fi greu de dezobișnuit fără o comunicare clară și susținută din partea statului.
Multitudinea de verificări necesare pentru a evita votul multiplu ne duce cu gândul la IT. Am scris pe larg de ce folosirea IT în procesul de votare nu e atât de simplă cum pare din cauza aceluiași criteriu al verificabilității, care nu e îndeplinit nici de sistemul din Republica Moldova nici de preconizatul sistem autohton. Dar asemenea sisteme sunt inutile pentru că se introduce o întreagă infrastructură IT pentru o problemă care nu ar trebui să existe! Rezolvarea problemelor listelor suplimentare trebuie făcută prin eliminarea listelor, nu prin adăugarea încă unui sistem informatic! Există o soluție mult mai simplă și mai ieftină: cerneala indelebilă pe degetul votantului, care nu se șterge până după alegeri, se folosește inclusiv în combinație cu votul electronic la cabină. E clar că nu vom vrea să adoptăm o soluție din lumea a treia, când noi avem totuși, nu-i așa, o evidență a populației…
II. Varianta de bază: votul numai la domiciliul oficial, eventual anticipat. Înlesnirea declarării domiciliului. Scoateți adresa din buletin!
Cum se evită ”votul oriunde” și lista suplimentară în mod sistematic? Păi să ne amintim că tocmai ăsta e rolul listelor electorale permanente! Fiecare votează acolo unde e arondat. În Canada cetățenii votează strict numai la secția de acasă. Dacă nu sunt acasă în ziua scrutinului, pot vota anticipat cu 1-2 weekend-uri înaintea alegerilor dar nu pot vota în altă parte. Principiul e simplu: dacă nu îți înregistrezi domiciliul, nu votezi! Votul numai la domiciliul oficial, eventual anticipat, e deci o soluție. De notat că organizarea votului anticipat la secția de domiciliu e mult mai ușor de organizat decât votul anticipat la distanță, pentru că voturile rămân pe loc, nu trebuie trimise la o altă secție de votare.
Și-ar face românii din diaspora mutația în străinătate ca să poată vota acolo? În sistemul actual, foarte probabil că nu, pentru că e multă birocrație și își pierd și buletinul (CI-ul), rămân doar cu pașaport cu un sticker unde apare numele țării în care locuiesc… Iar mulți dintre ei n-au nici măcar pașaport. Dacă statul ar veni în întâmpinarea lor și a celor din țară care locuiesc în cu totul altă parte decât figurează, probabil asta ar fi varianta civilizată. Că doar suntem în zodia lucrului bine făcut.
Se poate argumenta că românii au devenit foarte mobili, iar schimbarea actelor de fiecare dată când cetățeanul se mută presupune prea multă bătaie de cap, iar acesta e motivul pentru care am ajuns în situația deplorabilă de azi a evidenței populației. Și suedezii sunt mobili: în fiecare an, unul din zece suedezi se mută, dar nu au adresa trecută în CI! Adresa e înregistrată în evidența populației și un act doveditor cu adresa poate fi obținut pe bază de CNP la un automat telefonic sau site internet. Nu trebuie dată adresa unde statul să trimită documentul: e expediat automat la adresa înregistrată, deci cetățeanul are tot interesul să-și declare mereu adresa corectă. Schimbarea domiciliului se face prin completarea și trimiterea pe poștă a unui formular, nu e nevoie de prezență la ghișeu, pentru că nu trebuie schimbat CI-ul și un întreg rând de acte. Ăsta da lucru bine făcut! Se găsește și în Austria și în multe alte părți.
În loc să venim cu cârpeli gen lista suplimentară sau sisteme IT de verificat votul multiplu, trebuie să realizăm că secolul XIX a trecut, că multi cetățeni nu mai locuiesc toată viața la aceeași adresă și să adaptăm evidența populaței la această realitate! Eventual, cu această ocazie, putem trece evidența populației la Fisc, care are tot interesul să știe unde sunt cetățenii. Plata taxelor e o problemă care apare mai des decât contravenții, infracțiuni și alte treburi de competența MAI.
Înregistrarea și actualizarea adreselor din străinătate se poate face la fel ca în interiorul granițelor. Statul ar ști exact câți cetățeni locuiesc în fiecare țară și în ce zone. Ar putea deschide suficiente secții de votare, în cele mai mari focare de românism și ar putea publica din timp arondarea lor la aceste secții. Nu ar fi neapărat nevoie nici măcar de vot anticipat. Poate e nevoie aici și de o publicare timpurie a listelor permanente, cu posibilitate de amendare pentru cetățeni. Nu doar pentru ca cei ce s-au mutat de curând să poată verifica prezența pe noua listă, ci și pentru ștergerea, cu act doveditor, a celor plecați la o nouă adresă sau pe alt tărâm.
Dar soluția asta (evidentă) presupune o modificare structurală în evidența populației și la cât de bine funcționează aceasta, nu ne putem pune mari speranțe. Variantele de mai jos pot funcționa și cu registrul electoral aproximativ de acum.
III. Pre-înregistrarea votului în afara secției de domiciliu
Croația practică un sistem foarte simplu. Dacă nu votezi la domiciliul oficial, anunți autoritățile unde dorești să votezi în ziua scrutinului. Autoritățile șterg temporar votantul de pe lista de la secția de acasă și pun cetățeanul pe lista secției unde vrea să voteze. Ambele secții trebuie deci notificate, eventual teancul de notificări trebuie tratat ca orice act electoral, verificabil de întreaga comisie de vot. Cetățeanul poate primi o confirmare. Totul se poate face din timp, nu cu hei-rup-ul în ziua scrutinului, care e un prilej perfect pentru fraudă. În diaspora, ambasadele ar putea primi direct notificările celor ce votează în țara respectivă dar nu au mutația făcută acolo. Ambasada poate contacta autoritățile centrale și / sau secția de votare de acasă. La confirmare (sau public) le-ar putea transmite cetățenilor ce zonă din țara respectivă e arondată la fiecare secție organizată de acea ambasadă. S-ar ști exact câți cetățeni doresc să voteze într-o țară și se pot organiza secții de votare acolo unde s-au anunțat cei mai mulți votanți. Foarte important: numărul pre-înregistrărilor ar fi public, iar guvernul nu ar putea spune că n-a știut câți votanți sunt așteptați în diaspora pe lângă cei 200 de mii care sunt înregistrați astăzi cu domiciliu în străinătate.
Un avantaj al acestei variante e că cetățenii declară doar unde vor fi în ziua votului, ceea ce poate fi atractiv pentru cei care, dintr-un motiv sau altul, preferă ca statul să nu știe unde locuiesc ei de fapt. Firește că motivele pentru care cetățenii s-ar putea teme să-și declare domiciliul real ar trebui analizate…
Dezavantajul acestei variante în contextul votului uninominal (sau votului pe listă cu posibilitate de prioritizare a unui anumit candidat), e că cetățeanul votează pentru candidați care nu vor reprezenta colegiul oficial al cetățeanului. Aceasta ar pune în discuție reprezentativitatea alesului, din moment ce el a fost votat de persoane care nu locuiesc în colegiul lui. Dar reprezentativitatea întregului parlament, sau a președintelui, nu ar fi o problemă.
IV. Votul anticipat la distanță în local special amenajat
Spre deosebire de votul la distanță pre-înregistrat, votul exprimat anticipat la distanță este trimis de stat și introdus în urnă la secția de domiciliu a alegătorului, deci alesul va fi cu adevărat reprezentantul votanților cu domiciliul în respectiva zonă, oriunde s-ar afla ei la momentul votului (ceea ce sigur că ar putea strica socotelile baronului local). Votul ajungând totdeauna ”acasă” nu e necesară o listă suplimentară. Este schema aplicată în Suedia, unde localurile de vot anticipat sunt deschise cu 45 de zile înainte de scrutin. Pentru că asigură doar identificarea alegătorului și primirea votului, localul de vot anticipat este mai simplu de organizat decât o secție de votare și poate fi deservit de o singură persoană. În diaspora se pot organiza prin rotație localuri de vot anticipat în diferite localități unde locuiesc români, astfel o singură persoană poate colecta voturi de la mulți români. O înregistrare formală sau informală poate ajuta consulatul să pregătească un plan adecvat pentru localurile de vot anticipat.
Logistica votului anticipat la distanță este mult mai complicată decât pentru votul pre-înregistrat. În primul rând se trimit voturi, nu cereri de strămutare a votului. În al doilea rând, voturile anticipate sunt transportate împreună cu identitatea votantului ceea ce introduce riscuri de violare a secretului votului, orice urmă de deschidere a plicului ducând la anularea votului. În al treilea rând, această variantă introduce o nouă procedură pentru secția de votare de acasă: deschiderea plicurilor cu vot anticipat, separarea lor de identitatea alegătorului, verificarea dacă alegătorul nu a votat și la secție, și introducerea votului în urnă de către comisie, nu de către alegător. În cazul în care alegătorul votează și în secție, se consideră că și-a anulat votul anticipat. În general, metodele de vot anticipat permit anularea votului în ziua scrutinului, dând astfel posibilitatea cetățeanului să se răzgândească.
De notat că în acest caz există pericolul ca un alegător fraudulos să voteze la secție în numele unui alegător din diaspora, anulându-i astfel votul! Singura soluție pe care o văd e înregistrarea de către alegătorul legitim a unei renunțări la dreptul de a anula votul prin prezentare în ziua scrutinului. Astfel de voturi anticipate ar trebui prelucrate înaintea deschiderii urnelor.
V. Votul anticipat prin corespondență
La votul prin corespondență identitatea alegătorului poate fi dovedită cu ajutorul martorilor sau cu ajutorul unui certificat electoral tipărit și distribuit de stat pentru respectivul scrutin. Votul e trimis de alegător împreună cu formulare speciale. De obicei votul e trimis la secția de votare de la domiciliul oficial, ca în orice formă de vot anticipat. Personal cred că asemenea forme de indentificare fără un reprezentant al statului nu vor fi acceptate în România prea curând. Din moment ce nu știm unde locuiesc cetățenii, nu le putem trimite certificate electorale și există riscul să fie furate și folosite pentru vot fraudulos. Există și un impediment practic: ștampila. Pentru a face această variantă mai acceptabilă, o posibilitate ar fi votul în fața unui notar local, dar nu știu cum poate funcționa asta în diaspora, unde singurii notari recunoscuți de statul român sunt consulii… O altă variantă ar fi identificarea electronică și tipărirea unui QR code care reprezintă identificarea și actul votului. Tehnologia de identificare electornică cu certificat digital pe CI e folosită zilnic în multe țări europene pentru banking, contact cu autoritatea, și chiar pentru vot în Estonia și Elveția. Avantajul identificării electronice combinate cu votul pe hârtie este că evită complicațiile introduse de verificabilitatea serverului de vot care apar la votul electronic la distanță (i-voting). Dar organizarea de către stat a distribuirii cardurilor cu certificat digital, chiar numai la cerere, mi se pare cam la un cincinal distanță…
VI. Votul anticipat electronic la distanță (i-voting)
Termenul de vot electronic trebuie calificat cu precizarea ”la distanță” pentru a nu fi confundat cu votul electronic în cabina de votare, mult mai răspândit, dar care nu ajută cu nimic diaspora sau eliminarea listelor suplimentare ci facilitează doar numărarea mai rapidă a voturilor. Am scris pe larg despre provocările verificabilității votului electronic. Spre deosebire de toate formele de vot de mai sus, votul electronic la distanță nu are acoperire în voturi de hârtie, deci o renumărare nu e posibilă. Estonia a dovedit că e posibil totuși să se organizeze i-voting verificabil, observând atent softul care colectează și numără voturi, instalarea lui, rularea lui, etc. Dar cercetătorii din întreaga lume continuă să fie sceptici deși între timp estonienii merg înainte și au deja câteva scrutinuri cu i-voting fără probleme. Bazat pe exemplul din Estonia și aprecierile observatorilor OSCE, eu cred că votul electronic se poate organiza în mod verificabil la noi, dar nu văd nici o șansă să avem așa ceva în 2016. Saltul de la vot cu ștampilă la vot electronic mi se pare greu de realizat de către clasa politică. Cum am mai spus, distribuția cardurilor cu certificat digital, chiar numai la cerere, presupune un efort titanic la evidența populației. Chiar dacă aceste piedici ar fi surmontate, în experiența Estoniei ponderea votului electronic la primele scrutinuri este sub 10%. Votul electronic la distanță trebuie deci combinat cu altă formă de vot anticipat.
VII. Intrebarea finala: Ce alegem pentru 2016?
Dintre toate variantele considerate, cred că pentru următoarele alegeri pre-înregistrarea pentru votul altundeva decât la secția de domiciliu ar fi cel mai ușor de aplicat. Poate funcționa cu actuala evidență (sau lipsă de evidență) a populației. Nu necesită adoptarea principiului votului anticipat, care ar fi o schimbare destul de însemnată în practicile de vot, și un important efort logistic.
Pre-înregistrarea ar furniza informații publice valoroase cu privire la necesarul de spațiu de vot în diaspora. Facilitarea schimbării domiciliului fără schimbarea CI și fără prezența la ghișeu, și mai târziu scoaterea adresei din CI ar fi un important pas înainte, și ar furniza de asemenea informații despre unde se află alegătorii în vederea organizării secțiilor de votare adecvate. Am avea în sfârșit o evidență aproape corectă a populației, ar mai rămâne de scos doar morții… Probabil acesta ar fi punctul în care am intra în normalitate, am ajunge măcar într-un domeniu la lucrul bine făcut…
Între timp, cred că se poate porni activitatea de eliberare a cardurilor de identitate cu chip și certificat digital (eventual biometric, cu amprente, etc). Asta ar netezi calea spre o identifcare sigură la vot anticipat prin corespondență sau electronic. E clar însă că atât votul electronic cât și votul prin corespondență sunt ținte false pentru 2016! Politicienii le pot dezbate liniștiți vreo doi ani ca apoi să ne spună că nu se poate, dar uite ce dezbatere publică fructuoasă am avut…
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Bun gasit si aici “) ,
ce o fi in spatele acestor declaratii??
Cat despre “desemnat” ,ce sa zic…poate chiar nu glumeste teleormaneanul…
“Dragnea: Zgonea elaborează un set de principii pentru votul prin corespondenţă, AEP transmite proiectul. Legile alegerilor prezidenţiale şi europarlamentare pot aştepta.
Preşedintele interimar al PSD a mai spus că doreşte ca acest proiect să fie adoptat cât mai repede şi că aceasta este raţiunea pentru care s-a luat decizia ca AEP să-l elaboreze.”
http://www.mediafax.ro/politic/dragnea-despre-votul-prin-corespondenta-zgonea-elaboreaza-un-set-de-principii-aep-transmite-proiectul-14686322
Buna 🙂
Ce face Zgonea? Elaboreaza??? Principii???
Uita-te putin la mutra lui. 😀 😀 😀
Salut 🙂 ,stirea nu este de pe TNR 😀
Daca totusi iese “ceva” pur si simplu presedintele va fi luat la misto mult timp de acum incolo…
sa intre pe Politeia, ii furnizam proiecte de legi. Gratis!
Poate este cititor “acoperit”… “D
Nu stiu cum va fi cu presedintele dar numai faptul ca Zgonea ar “elabora” ceva imi evoca un pahar Berzelius in care se produc niste bulbuci, ceva spume acolo… 😀
Mai degraba o halba inspumata de bere…
Buna ziua tuturor…
salutare! Baietii taraganeaza, totul e sa ajunga in noiembrie si sa sustina ca nu mai este timp sa intre in vigoarea legea la anul, si o vor face pentru 2019 sau 2020 🙁
In alta ordine de idei, propagandistul PCR Alexandru Florian de la Elie Wiesel are un venit fabulos, cea mai mare parte obtinuta de la stat: 170.249 RON anual (37.800 euro anual, adica 3150 euro lunar)
Alexandru Florian are 7 surse de venit, dintre care doar una se referă la închirierea unui imobil cu 6.000 lei anual, celelalte fiind:
– Universitatea „Dimitrie Cantemir”, de unde primeşte anual 29.838 RON ca profesor,
– Institutul de Economie Agrară, de unde încasează 37.851 RON pe an fiind cercetător ştiinţific II,
– Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară, de unde ia încă 7.398 RON ca profesor asociat,
– Institutul de Antropologie, de unde mai ia 8.520 RON ca expert,
– Asociaţia Rom. „V. Madgearu”, de unde încasează 5.028 RON ca expert.
“Analizînd aceste documente oficiale, pe care le găsim chiar pe site-ul Institutului „Elie Wiesel”, observăm cîteva ciudăţenii:
– ce treabă are Alexandru Florian cu Agronomia şi Medicina Veterinară ca să fie profesor asociat la Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară?
– ce competenţe l-au recomandat pe Alexandru Florian pentru a fi şi „cercetător ştiinţific” în cadrul Institutului de Economie Agrară?
– pe ce bază o fi fost recrutat în calitate de „cercetător ştiinţific” şi la Institutul de Antropologie?
– cînd are timp să desfăşoare toate aceste activităţi, căci doar nu şi-a dovedit ubicuitatea?”.
http://www.cotidianul.ro/alexandru-florian-are-un-salariu-de-81614-ron-pe-an-de-la-guvernul-ponta-266933/
acesta este “omul nou…..multilateral dezvoltat” ,n`asha ?
ce treabă are Alexandru Florian cu Agronomia şi Medicina Veterinară ca să fie profesor asociat la Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară?”‘
are .. e specializat in Muls ! mulsul banilor publici !
salve !
Off topic! sa fie adevarata? decat maine nu-i poimaine!
http://www.comisarul.ro/politic/dragnea-i-ar-fi-cerut-demisia-lui-ponta-pana-joi/s_544404.html
buna seara
cum sa demisioneze pacalici?
pai in noiembrie e “mare”summit la Beijing!
sa lipseasa el de-acolo?doar acolo s-a casatorit,doar de acolo a adus 10(sau 15,nu mai conteaza)miliarde-dolari,nu euro-investitii,,doar de acolo isi ia “invataturi”- ca putin nu-l baga in seama,oricat s-a gudurat pe langa el
nu se poate,sa demisionezez “tehnocratul”?
Buna seara,
“oameni rai” ce sunteti!
pe langa cei 1,18 milioane nu poate si “gura lu’ politrucu’ sa manance(mulga) o ciorba”?
http://www.capital.ro/uploads/2015-08/tabel2-04-05.jpg
buna seara,
se pare ca Ponta si-a gasit nasul (daca stirea o fi adevarata):
http://www.comisarul.ro/politic/exploziv/dragnea-despre-ponta-l-ati-chemat-pe-derb_544281.html
Dosarul „Microsoft” se judecă, aşadar, fără mituitor! mai ce stire….cine a resuscitat oare stirea (din martie a.c.) si de ce?
http://www.stiripesurse.ro/bomba-in-dosarul-microsoft-au-fost-sco-i-de-sub-urmarirea-penala_965033.html
Buna dimineata!
Ceva vesti despre Laura? De la DNA.
Nu prea i-am mai vazut numele prin presa. Concediu? 🙂
Scapam de Ponta?
http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-20377496-ponta-impins-scari.htm
”Și, în vreme ce UE se luptă cu emigranții, se interesează prea puțin de cauza emigrației. Războiul din Orient, unde alături de Al Qaeda, a apărut și pericolul ISIS, care și-a format un califat, care include părți din Irak, Siria, Yemen, țări aflate în război, bombardate și de coaliția internațională condusă de americani (cărora, fie vorba între noi, situația le convine) și din care mai fac parte Arabia Saudită, Iordania, Irak și, mai recent, Turcia..
Iar Turcia lui Erdogan nu alege. Se luptă și cu ISIS, dar și cu gherila kurdă, singura forță care a reușit să-i oprească pe extremiștii islamiști, care au pătrus, însă, și în nord, spre Caucaz.
Dacă la aceste războaie adăugăm și criza petrolului, care a coborât în premieră sub 40 de dolari barilul și, dacă tendința se păstrează, va da de pământ cu economiile dependente de el, precum Arabia Saudită sau Kuweit, lucrurile se agravează cumplit, dar criza nu se termină aici.
Bursele asiatice sunt trase în jos de situația din China – care era de așteptat că va exploda mai devreme sau mai târziu, întrebarea e dacă vor reuși comuniștii de la Beijing să atenueze picajul – și azi au pierdut 4,02% la Tokio, 4,96% la Hong Kong și aproape 9% la Shanghai, mii de miliarde de dolari dispar (nu că ar fi existat vreodată, dar se lucra în numele lor).
Mda, lumea nu e într-o situație prea bună.
Și dacă la toate acestea adăugăm faptul că în Ucraina au reînceput luptele dintre armată și separatiști, iar rușii, își flexează mușchii și în vest unde se întrec în exerciții militare cu trupele NATO, dar și în est, unde și-au extins țara cu 50.000 kmp în urma unui decret în zona insulelor Kurile, disputate cu Japonia, ceea ce a provocat furie la Tokio, e clar că nu trăim tocmai cea mai luminoasă perioadă a lumii, oricâte poze cu pisici s-ar pune pe Facebook.”
http://www.businesscover.ro/lumea-pare-a-se-prabusi-in-jurul-ue-la-bruxelles-coafura-rezista/
buna dimineata, postare noua!
http://politeia.org.ro/stiri-revista-presei/revista-presei-25-august-ponta-tras-de-dragnea-afara-cu-arcanul/40144/