Invățământul românesc – quo vadis?
11/02/2016 | Autor Cetatean Categorii: Editoriale |
Redactat de @Hope
Am parasit de cateva luni Romania si trebuie sa recunosc ca ceea ce a cantarit in aceasta decizie a fost lipsa de perspectiva pe care invatamantul le-o oferea copiilor mei. Pana acum, nu regret nicio clipa pasul facut.
Cu mentiunea ca nu sunt experta in educatie, va vorbesc despre cum se vad lucrurile din perspectiva parintelui, vorbesc mai mult cu sufletul. Observ de cateva zile ca apar tot felul de stiri care incearca sa ne povesteasca despre cat de putred este sistemul de invatamant capitalist si cat de grozav este al nostru (care produce “olimpici”). De aceea incerc sa va povestesc putin despre sistemul de invatamant din Anglia (mai exact in doua scoli din Hampshire). De fapt o sa amintesc ce m-a impresionat cel mai mult. Analizati singuri cat este de ‘putred’.
Copiii incep scoala la 4 ani, primul an fiind Reception year (Year R). Parintii pot amana inceperea scolii, pana la 5 ani, daca ei considera ca nu este copilul pregatit pentru acest pas. Dar, sa va spun drept, este o mare eroare – nu am realizat cat de pregatiti pot fi copiii pentru a invata cititul si scrisul la aceasta varsta, pana cand nu mi-am vazut fetele, care nu cunosteau limba engleza, invatand literele cu o rapiditate incredibila cu ajutorul unor cantecele – Jollyphonic.
Doamna care ne-a indrumat in ceea ce priveste relocarea in Anglia imi spunea in iunie anul trecut – ‘Don’t worry, England loves children!’. Am realizat dimensiunea adevarului din spusele sale cand am luat contact direct cu realitatea. Invatamantul englezesc are in centrul universului sau copilul, cu toate nevoile sale. Niciun copil nu este lasat in urma. In primii ani, se lucreaza suplimentar cu cei care au dificultati de invatare sau care raman in urma. In gimnaziu, la matematica, copiii lucreaza in grupuri, in functie de nivelul fiecaruia. Nu se dau note, in schimb se dau teste foarte des (de obicei cand se termina un capitol), teste care reprezinta pentru profesor instrumente de analiza a evolutiei copiilor. Fiecare test se intoarce la elev cu feed-backul profesorului. Se revine asupra subiectelor care au constituit puncte slabe. Profesorii, cel putin in scolile pe care le frecventeaza copiii mei, isi pun tot sufletul la dispozitia copiilor. Sunt cei care le descopera pasiunile si ii sprijina sa isi urmeze chemarea.
Din punctul meu de vedere, un alt factor de succes este implicarea activa a parintilor in viata scolii. Acestia organizeaza campanii de strangere de fonduri care se intorc in actul de invatamant – se cumpara carti si materiale didactice. Nu va ganditi ca este ceva gen fondul scolii si fondul clasei. Se organizeaza, de exemplu, targuri de uniforme second hand – parintii doneaza uniformele mici, acestea putand fi cumparate de alti parinti la preturi foarte bune. La clasele mici – Infant School- parintii participa ca voluntari la ore, ajutand profesorii prin preluarea unor sarcini cum ar fi supravegherea, desenatul, pregatirea materialelor pentru activitatile de bricolaj. Profesorului ii ramane mai mult timp la dispozitie pentru a se concentra pe actul didactic. De fapt este o transparenta totala asupra activitatii didactice.
In multe dimineti sau la terminarea cursurilor, directoarea scolii iese in fata scolii si saluta parintii, discuta cu ei. Nu imi amintesc sa mai fi intalnit aceasta atitudine in Romania. Ma gandesc in fiecare zi cand trec pe langa dumneaei ca in Romania directorul de scoala este un fel de zeitate intangibila, pe care rar o vezi – si in special la inchiderea si deschiderea anului scolar sau la simulacrele de sedinte cu comitetul de parinti pe scoala.
Pana la terminarea Infant School – primii trei ani de scoala – consiliul local asigura o masa gratuita tuturor copiilor. NHS (echivalentul CNAS-ului nostru) le asigura vaccinarea antigripala gratuita, testarea auzului si vazului gratuite.
Faceti un exercitiu de imaginatie. Ce-ar fi daca Romania si-ar iubi copiii in felul acesta? Daca le-ar oferi dragostea sa printr-o educatie de calitate si o viata de calitate a elevilor. Ne tot intrebam: ‘Daca tot se cheltuie banul public, de ce e risipit pe panselute si nu se transforma intr-o investitie pe termen lung – cea in educatie?’ ‘De ce aleg profesorii romani sa practice meseria aceasta daca sunt plini de frustrari?’ Un profesor fara har este o pierdere de timp si bani. Rolul sau nu este mai presus de al ciobanului la stana. Cunosc destui profesori care sunt facuti pentru aceasta meserie. Ei trebuie cautati, mediatizati si sprijiniti pentru a nu sfarsi in butoiul cu lehamite al breslei. Din pacate, tabara celor fara chemare este mult mai numeroasa.
Se posteaza pe Facebook toate realizarile elevilor olimpici romani in incercarea sa de a arata lumii superioritatea invatamantului romanesc. Dar sa fim seriosi, rezultatele acestora se datoreaza, de cele mai multe ori, eforturilor personale ale copiilor si ale parintilor lor. Dupa ce au ajuns la un anumit nivel sunt selectati si preluati de profesorii de la loturile olimpice. In niciun caz nu trebuie asociate rezultatelor sistemului de invatamant romanesc. Ca si in cazul Simonei Halep, acesti olimpici, devin dintr-o data, proprietatea noastra, a intregului popor. Ne identificam ipocrit cu ei – suntem mandri ca sunt desteptii nostri.
Exista oameni cu o viziune sanatoasa despre cum trebuie asezate lucrurile – cei mai dragi imi sunt Mircea Miclea si Solomon Marcus. E o bucurie sa citesti interviurile cu cei doi. Problema este ca in fruntea invatamantului romanesc sunt acei oameni de tip amoeba, ‘cu mari carente structurale’ (Plesu se referea la Victor Ponta, dar caracterizarea poate fi cu usurinta extrapolata la clasa politica, la ocupantii fotoliilor ministeriale sau doar ai modestelor jilturi din inspectoratele scolare).
A doua mare problema este ca ‘materialul’ uman – cat de urat suna – dar asa sunt dascalii numiti in limbajul politrucilor. Ei nu au forta sau vointa de a misca lucrurile din loc. Sunt dezbinati, plini de orgolii sau, pur si simplu, nu mai au energia de a lupta cu morile de vant. Privind in urma, realizez ca de fapt, educatia romaneasca este cea mai invechita si mai greu de schimbat zona a societatii. Este ceea ce da cel mai pur sens cuvantului refractar. Mircea Miclea si-a pus la dispozitia clasei politice intreaga sa experienta, Daniel Funeriu a incercat sa fie catalizatorul schimbarii, dar se pare ca energia aplicata reactantilor nu a fost suficient de puternica pentru a determina o mutare ireversibila in sistem. Ma uit pe lista de “experti” a lui nea Curaj – nu il vad nicicum pe domnul Miclea. Am citit si recitit interviul din Ziarul de Cluj si cred cu tarie ca un sistem de invatamant sanatos este un sistem adresat celor 80% dintre elevi. Ei sunt, de fapt, cei care vor tine pe umeri societatea de maine . Dorim o generatie apatica si superficiala? Cu siguranta, nu. Dar daca nu dorim acest lucru de ce nu facem ceva? Poate ca suntem si noi, la randul nostru, o generatie apatica…
Va invit sa ne gandim ce putem face fiecare pentru a misca lucrurile, ce solutii se pot imagina si implementa, cum putem sau daca putem influenta directia in care se indreapta invatamantul romanesc, care este pe marginea prapastiei insa nimeni nu vrea sa o recunoasca.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Hm, pai raspunsul la ‘sa ne gandim ce putem face fiecare pentru a misca lucrurile’ e chiar la inceput: autoarea a plecat in Anglia.
Radu Pavel Gheo:
“Imi permit să le dau un sfat românilor tineri, în putere şi cu dorinţa de a trăi decent, într-o lume decentă: emigraţi! Plecaţi din România cît mai aveţi timp. Aici n-o să reuşiţi mare lucru şi o să nenorociţi viitorul copiilor pe care, dacă sînteţi naivi, îi veţi naşte în România.
Nu scriu asta aşa, într-un moment de furie sau dezamăgire. Am chibzuit mult. Sînt unul dintre cei care au avut şansa să se stabilească în Statele Unite şi ştiu la ce am renunţat, ştiu la ce am venit. (Din diverse motive, explicate parţial într-o carte, m-am întors şi, probabil, o să rămîn aici – sau cel puţin pe continentul european. Însă susţin în continuare că America e o ţară bună pentru cetăţenii ei, iar România una execrabilă pentru ai săi.)
Gîndiţi-vă şi voi: România nu a oferit niciodată, în toată existenţa ei, măcar două decenii de trai decent. Eu aş zice că nici un deceniu, orice ar spune nostalgicii anilor ’70. Aşadar, de ce să trăieşti într-o ţară în care vor exista întotdeauna şapte vaci slabe, dar nu şi vacile grase? Pentru că aici nu s-a putut, nu se poate şi nu se va putea construi niciodată ceva durabil. Nici măcar pe termen mediu. Niciodată.
Nu o să analizez acum situaţia politică sau economică, să aduc argumente pro sau contra. Invoc doar tradiţia şi istoria. România e o ţară în care lucrurile au mers mereu prost, iar cînd s-au îmbunătăţit cît de cît, minunea nu a durat mai mult de cîţiva ani. Mulţi s-au ratat rămînînd aici, cu speranţa că vor vedea cum, brusc, din bubele şi mucegaiurile locale răsar trandafirii ce vor fermeca Europa. Din bube şi mucegaiuri au răsărit bube şi mucegaiuri, care vor da alte bube şi mucegaiuri.
Aşadar, dacă nu aveţi şansa unor rude, părinţi sau prieteni care să vă asigure traiul decent şi postul călduţ şi dacă nu sînteţi iremediabil tîmpiţi ori idealişti, plecaţi cît mai apucaţi.”
Fix aceeasi atitudine idioata ca refugiatii din Siria, plecam din tara. De ce sa nu-i facem pe ei sa plece din tara?
Cum adica “sa-i facem pe ei sa plece din tara”? Care “ei”? Politicienii? Securistii? Mafiotii? Si de ce nu au fost “facuti sa plece” pina acuma? Vad ca post-comunistii fie PSD, fie PNL sint bine-mersi si dupa 26 de ani.
Da pe cei pe care i-ai enumerat. N-au plecat pentru ca nici macar nu ne-am propus sa-i dam afara.
Bun, atunci nu e asta atitudine mai idioata? Sa-i lasi pe idiotii astia sa-ti fure din taxe ani si decenii? Stai in tara, te lupti cu morile de vint iar cind iti ajung copiii la 25-30 de ani pleaca oriunde. Si ramai cu regretele tale sperind la o pensie amarita de la aceiasi ticalosi care si-au batut joc de tine si familia ta. Nu e asta atitudine mai idioata?
Buna ziua si aici. MB, cred ca nu mai e nevoie sa va raspund. Cati “profesori” din viata dvs. isi merita numele?
In toata viata mea de elev (4 + 4 + 4 ani) numai cativa profesori au fost “adevarati”. Cu ei am avut norocul sa ma intalnesc in anii de liceu. In rest, intuneric. Noaptea inimii, macar mintea si literatura au scapat 🙂
Aici trebuie sa dau cateva nume, de care imi voi aminti cu respect. Gheorghe Calugarita, Adrian Costache, Marius Gall, Michel Sterenberg, Doina Calugaru.
Sa va povestesc si cum a esuat prima tentativa de a-mi alege un indrumator la licenta. Ma gandeam sa aleg un domeniu practic, sa -mi gasesc o slujba in minunata industrie socialista. “Profesorul” sef de catedra imi intinde un dosar – era o lucrare scrisa in urma cu cativa ani. “Ne vedem la vara”, zice plictisit. Am aruncat dosarul pe jos si am iesit trantind usa. M-o fi crezut nebuna, dar chiar nu-mi pasa…
Buna ziua.
Din fericire, am intalnit cativa profesori ce-si merita numele atat in viata de elev cat si de student.
Cat despre indrumatorul de la licenta, am avut ceva mai mult noroc. Mi-am ales teza de licenta la unul dintre profesorii exigenti; daca imi amintesc bine, doar vreo patru persoane ne luaseram licenta la el. La una dintre primele intalniri, in care ii aduseseram cate ceva din cele scrise (de mana) 🙂 ii spune unei colege, privind-o pe deasupra ochelarilor: „d-ra, va rog sa puneti ghilimelele atunci cand citati munca unor persoane, ca altfel se cheama plagiat, adica le furati munca”. Iar catre mine: „si dv. incercati, va rog, sa scrieti cat mai impersonal. Personal, sa scrieti dv. cand veti fi la doctorat. Atunci vi se va aprecia scrisul personal si contributia proprie”.
Bună ziua!
Aparent, off-topic: Cioloș l-a demis pe șeful ANAF!
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20788402-premierul-dacian-ciolos-demis-seful-anaf-gelu-stefan-diaconu.htm
Zic eu că e aparent off…, deoarece, un asemenea popor i-a „generat” pe inculții și hoții care l-au numit pe aista șef! Și aceste scursuri, ca ăsta, ca șparlamentarii, „răspund” aceluiași „popor” cu un suveran dispreț față de Educație, Sănătate și Cultură! Trei piloni fără de care existența unui popor, a unei nații, a unui stat e degeaba!
Acum, abia, e off: despre bilanțul „pozitiv” (sau nu?) al carnavalului din Koln:
http://www.ziare.com/invazie-imigranti/germania/agresiuni-sexuale-la-carnavalul-din-koln-numar-record-de-plangeri-1408294
„Anul acesta au fost facute 66 de plangeri de agresiuni sau insulte sexuale, in perioada dintre joia trecuta, cand a inceput carnavalul, si miercuri. Anul trecut au fost 18 plangeri, a aratat politia.
Cu toate acestea, tot politia spune ca numarul ridicat al plangerilor poate fi pus pe seama schimbarii de atitudine a victimelor si martorilor.”
Deci, față de carnavalul de anul trecut, de aproape 4 ori mai multe plângeri. Dar, oricum, față de catastrofa de la Revelion (cu sute de agresiuni) trebuie să recunoaștem că e un „progres”…
Deutsche Madchen, gedanken zu Amerkăloaiei! 🙁
Scuze pentru germana cam „lacustră” (ca să nu zic „de baltă”!).
Bun gasit 🙂
poate ca suna ca …naiba,dar ma gandesc ca nu ar fi foarte deplasat ca avand in vedere multimea de privilegii financiare ce si le daruiesc an de an politicienii nostri ,de ce nu s-ar introduce o lege ,care sa-i oblige de la secretari de stat in sus ,si desigur pe parlamentari,ca odraslele lor sa urmeze scolile publice din tara ! Musai !
Poate asa s-ar reusi ca intr-un interval scurt de timp sa se schimbe in bine invatamantul romanesc. De ce nu s-ar putea? Asa sigur ar deschide ochii pe cine pun la conducerea scolii romanesti.
Alta idee nu-mi vine in minte pentru a misca cumva lucrurile si in invatamant.
Sau dl. Ciolos ( terminatorul 😀 ) are ceva “ganduri” pe acest subiect ?
Doamne ajuta !
Salut , macar tratamentele medicale sa si le faca la spitalele publice din tara . Sa beneficieze si ei de o bacterie norocoasa ca tot poporul .
Buna dimineata 🙂
Imi cer scuze de obiectiune. Nu se rezolva nimic. De ce? Pai este simplu:
multi nu au treaba cu SCOALA, cu invatatul si atunci ii intereseaza doar FIRMA scolii. Asa ca nu ar suferi prea mult decat o lovitura de ORGOLIU.
Eventual ar aparea un alt efect PERVERS: coborarea nivelului grupei (clasa sau cum ii spune) ca sa treaca…baiatul (chiar baiatul soferului nu stiu carui ministru – si asta nu este doar in imaginatia mea).
O solutie? Pai acum cateva zeci de ani la o scoala prin Militari, o “minoritara” a reclamat ca fiica ei, promovata in clasa a IIa nu stie sa citeasca. Nu ca nu a luat premiu sau note mari, nu ca a fost nedreptatita; doar ATAT nu stie sa CITEASCA 🙂
Ca mi-am amintit de harvardista noastra: nu stiu cata carte a invatat dar STIU ca a preluat in lucrarile ei (inclusiv in teza) multe din ideile mentorului. Poate a convins-o. Poate. NU VORBESC DE PLAGIAT ca nu am motive. Cert este ca si in domeniul ala sunt pareri si pareri 🙂 Care sunt bune? Pai ramane de definit 🙂 Si asta este un subiect la care muncesc sute de mii de cercetatori veritabili.
Buna ziua si aici!
Hope un numar de dascali se preocupa intens sa schimbe ceva! Si incet incet se inainteaza!
Totul depinde de calitatea umana!
In 2016 insa, nu poti face performanta intr-un mediu de ev mediu. Sunt inca scoli in Romania fara minimum necesar desfasurarii orelor.Aici nu poti avea pretentia manualelor digitale! E ca tichia de margaritar.
http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2015/12/Rezultatele-procesului-de-consultare-asupra-documentului-de-politici-curriculare.pdf
Transparenta bat-o vina! Legea zacea de vreo doi ani prin parlament!
http://fn24.ro/inspectoratele-scolare-judetene-se-desfiinteaza/
Sunt pregatite comunitatile? 🙂
1,Clădirea-monument istoric „Școala Bosianu”, transformată ilegal în primărie-
Bucuresti Sector 3.
2, Pieţar fără BAC, consilier local pe educaţie şi culte- Romania, Targoviste 2011.
3, „POL reiterează ca prioritate pe următorii ani regândirea construcției bugetare pentru finanțarea cu precădere a educației:
Dotarea tuturor școlilor și grădinițelor din Tîrgu-Mureș cu materiale didactice necesare asigurării educației la cerințele societății românești actuale (laboratoare moderne, săli de curs cu smart-board-uri, proiectoare, tablete etc.).
Dotarea tuturor școlilor și grădinițelor cu mobilier modern la standardele secolului 21.
O astfel de strategie va duce la eliminarea „fondului clasei”, colectat imoral și ilegal de la zeci de mii de părinți târgumureșeni. Măsura ar aduce o stare de normalitate, pentru că nu părinții sunt cei responsabili cu finanțarea bazei materiale din educație, ci, potrivit legii, administrația locală și centrală.” Tîrgu Mureș 2015
Buna ziua
@hope
Bravo pentru decizia luata,desi,sunteti inca o persoana mai putin care sa contribuie la pensia mea
On topic
Cheia e “colectivitatea”
Poate e,poate nu e wishful thinking dar
locuiesc in sect 1,de departe unitatea adtiva cu cel mai generos buget din tara
Sa presupunem ca la cererea colectivitatii,consilierii de sector aloca fonduri din bugetul local pentru dublarea salariilor profesorilr din scolile sectorului/sect este contributor la buget nu beneficiar
E posibil asa ceva cu legislatia actuala?
Etic sau nu e alta chestie
Daca unele colectivitati vor vanghelioane e treaba lor
daca se vrea .. este posibil 🙂
Dar automat, ar aparea PROFITORI 🙂 Cum? Un pic de rabdare sa apara situatia ca “gasim noi”. Ca peste tot in lume. 🙂
exact ca la votul intr-un singur tur sau 2 . cand a convenit .. a fost bun . cand nu.. dictatura :))
Lasandu-i p’aia, tu cum crezi ca e mai bine, mai putin risc de izolare a “votantilor” ? Cu un singur “partid” (inaripat?)? Sau cu mai multe tocmai ca, macar din cand in cand, se mai “toarna” boborului? 🙂
cu mai multe , normal .
Chiar daca unii “castiga nemeritat”, nu?
Si eu LA FEL. Nu stiu cum sa OPRESC.
O mica “defilare” ar folosi? Oare ?
Si daca intamplator pomeni de “colectivitate” :), Sidonia Bogdan, ”inraita” jurnalista de la RL, pomeneste de colectivul de succes ce dovedeste puterea …solidaritatii! 😛
”George Maior este cel care a creat școala doctorală a SRI, iar monografia instituției precizează că este unică în Europa. Este unică pentru că este o ciudățenie. Nu civilii bat la ușa SRI să studieze intens securitate, ci invers, cei din servicii ar trebui să se îndrepte către universitățile civililor pentru studii.
Ar fi interesant pe lista aia cu doctori publicată de Melania Cincea să vedem câți sunt civili (adică n-au nicio treabă cu domeniul securității) și câți ofițeri. Au năvălit civilii peste ei, inclusiv Cristina Șincai, de la RTV, este doctorand, potrivit bn24.ro, de nu mai știu oamenii cum să potolească valul. Deci citit interviul lui Marincea cu rectorul, în revista instituției, este ff funny.
Tot Maior, aruncându-l pe Oprea la înaintare, a înființat și ASSN-ul, ai cărei membri (care ar trebuie să fie la vedere, e o onoare să fii academician) sunt mai ascunși decât ofițerii în misiune.
Știm că domnul ambasador în SUA este ocupat tare cu diplomația, dar el nu are nimic de declarat pe temă? Discutăm despre vechea ”elită”, conectată la rețea? ”
Asa umblam noi cu unicatele prin lume!
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20788747-elevii-din-constanta-cerut-instanta-ministerul-educatiei-dea-manuale-gratuite-elevilor-clasele-xii-asa-cum-prevede-legea.htm
Foarte interesant! A aparut Raportul Curtii De Conturi privind situatia sesizărilor adresate organelor de urmărire penală de către Curtea de Conturi în cazurile în care a apreciat că sunt indicii de săvârșire a unor fapte de natură penală perioada 2005-2015.
Ar fi putut fi o sursa de bani!
Anexa nr.1A – cuprinde sesizările transmise Ministerului Public pentru efectuarea urmăririi penale în cazurile în care prejudiciul estimat depășește suma de 500.000 de euro, nesoluționate la data de 31.12.2015. În conținutul acesteia se regăsesc un număr de 105 sesizări, care totalizează un prejudiciu estimat în valoare de 8.424.252,23 mii lei (1.914.550 mii euro).
– Anexa nr.1B – cuprinde sesizările transmise Ministerului Public pentru efectuarea urmăririi penale în cazurile în care prejudiciul estimat nu depășește suma de 500.000 de euro, nesoluționate la data de 31.12.2015. În conținutul acesteia se regăsesc un număr de 317 sesizări, care totalizează un prejudiciu estimat în valoare de 117.070,14 mii lei (26.563 mii euro).
– Anexa nr.2 – cuprinde sesizările transmise Ministerului Public pentru efectuarea urmăririi penale care au fost soluționate de organele competente, în perioada 2005-2015. În conținutul acesteiase regăsesc un număr de 253 sesizări, care totalizează un prejudiciu estimat în valoare de 895.418,91 mii lei (203.460 mii euro).
https://pressone.ro/miliarde-furate-cauze-clasate/
Luati toate rapoartele curtii de conturi cu mari rezerve
multumesc pentru sfat! personal astept reactii pertinente la acest raport!
Ideea asta cu cei plecati afara este si mai relevanta cu exemplul refugiatilor din Ardeal din 1940. Guvernul Roman le-a acordat acestor refugiati o pensie viagera . O mare porcarie pentru ca nu refugiul este solutia ci rezistenta. Pai daca se refugiau toti romanii mai ramanea Ardealul acasa? Nu cred ca cei ramasi acasa au avut in general o soarta mai usoara decat refugiatii.
Ai perfecta dreptate! In fond este si chestie de “care pe care”, de DEMNITATE!
De la asta incepe compromisul.
Asta nu inseamna ca cei care au plecat nu au si ei dreptate. De ce au plecat? Pai, dupa jdeani de “cugetarea” nu exista cauza unica pentru un efect dat 🙂
Buna ziua.
Aveti dreptate: „un numar de dascali se preocupa intens sa schimbe ceva! Si incet incet se inainteaza!”
era pentru @brindusafrunza11/02/2016 at 16:57
http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/alti-13-copii-din-arges-internati-in-cursul-noptii-in-spital-apelurile-la-112-au-fost-facute-de-catre-parintii-celor-mici.html
Buna seara
Scurt guvernul ciolos in 60 zile
-demis intangibilii de la capul anaf
-terminat evaluare prefecti,tezultat cel putin 60% vor fi schimbati
-schimbat alt “intangibil”sedul digipipi
Se pregateste Borc sa dea cu matura in CA de la intreprinderile de stat
Nu e rau deloc
RABDARE! Daca vrem sa faca CEVA. Peste noapte? Un singur lucru poate sa faca: sa abandoneze.
Indraznesc sa comentez doar o fraza din articolul de la care a pornit discutia:
“nu am realizat cat de…”
Oare cate lucruri nu “realizam” uneori? Si “nerealizandu-le” nu exista riscul de a gresi? Ce facem atunci?
Pai, in opinia mea, sa nu “DAM CU PARUL”! Sa folosim un limbaj asa cum ne-ar placea sa auzim.
Am vazut zilele astea textul lui Marcel Nustiu cum. Ati gasit niste cuvinte care parca puteau sa fie evitate? Spunand FAPTELE si nu parerile personale, mai mult sau mai putin obiective.
O vad acum si pe Oana Moraru, care din nou arunca (de dfata asta mai civilizat decat in scris) cu vorbe.
greu cu invatamantul. Un motiv este foarte simplu: fiecare copil este o personalitate a carei reactie o putem prevedea doar statistic. Fiecare persoana matura” isi are “istoricul” lui iar reactiile sunt diferite.
Vorbeste acum despre “Doamna” (un articol pe care l-a publicat cu ceva timp in urma in Contributors- vad ca intre timp a mai inteles unele lucruri).
De ce iti trebuie Oana sedinte ca sa discuti cu colegii despre problemele predatului?
O alta obiectiune este legata de atacul asupra olimpicilor (sau asimilatii).
Drept este ca s-a ajuns la un formalism EXCESIV, fara acoperire in vorbe. Dar multe propuneri vin sa intareasca acest formalism.
Suntem in urma dar…toti sunt in urma fata de ce TREBUIE. Uite ce zic “unii”
“the UK is not free from issues relating to quality; it has been reported that quality of teaching in secondary schools has ‘plateaued’, with approximately 170,000 children currently being taught in schools deemed to be inadequate by Ofsted.”
Si asta : “After 30 years of endless fiddling with our education system, oh that a new government – whether a single party or a coalition – would turn its attention to regulating big business and the banks, providing an up-to-date infrastructure and protecting the liberties and welfare of its citizens.”
http://www.theguardian.com/education/2010/may/04/education-big-issues-new-government
au dreptate? Desigur, in multe afirmatii. Cum rezolvam . Pai, as zice eu, incercand sa aplicam ceea ce pretindem sistemului. Cu RABDARE si INCAPATANARE. Cu grija la feedback. Altfel?
Scriem multe articole infierand (cu manie mai mult sau mai putin justificata, mai mult sau mai putin “proletara”) lucrurile care nu merg si …atat 🙂
Si eu care voiam sa ma limitez la o idee 🙂
Oare asa fac si aia despre care scriam mai sus? Se ambaleaza din dorinta de a explicita? Probabil.
Ca tot sunt “critic” (doar in seara asta), spunea Oana M.
ca “elevii romani cand ajung la scoli din VEST, trec doua clase – sau cam asa – fata de colegii lor de acolo pentru ca….stapanesc niste algoritmi de rezolvare. Imi pare ciudat cum “aia” de acolo nu simt ca acesti elevi din Romania sunt, cum zic unii, doar “papagali”.
Cat despre testele Pisa din nou trebuie INTELES mai bine ce e cu testele, in general, ce inseamna un subiect “greu” in sine sau prin noutatea formei. Drept este ca avem si multi “papagali” dar nu numai in scoala. Cred ca nimeni nu isi imagineaza ca am “pus-o” de REZOLVARE 🙂
Sper.
De dragul controversei
Daca sistemul de invatamant romanesc e dezastruos,cum naiba se faceca pe unde se duc absolventi ai acestei scoli “de rahat” sunt destul de repede-daca nu imediat-angajati si nu in pozitii proaste
2015 http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20367480-elevii-cer-manuale-scolare-gratuite-pentru-clasele-xii-din-septembrie-acuza-ministerul-educatiei-incalca-legea.htm
problema e aceeasi si azi . sistemul e mega dezastruos daca statul roman nu se poate ( sau il doar in cot pe ” stat ” ) achita de obligatiile constitutionale .
elevii o spun cel mai bine ” Ma intreb de ce ne miram ca avem rezultate slabe la evaluari si o cota mare de analfabeti functionali, cand nici macar minimul necesar, suportul de curs, nu il oferim. Peste doua miloane de elevi au fost pagubiti in ultimii patru ani in acest mod”, a continuat Onita. “
Ok, caz real despre invatamintul romanesc. In State, cu vize de turisti, cineva ne spune ‘luati bre si dati-va copilul la scoala’. Am incercat si de fapt chiar a fost usor, n-au fost probleme de nici-un fel. L-au primit clasa a I-a (avea 6 ani) la “english as a second language” (era nou venit pe-atunci si nu stia decit romaneste). Pentru ca orice copil are dreptul la educatie, e ca o lege la ei. I-au dat si mincare la prinz pt ca in acte aparea ca parintii nu au venituri. A facut doi ani de scoala in State, a I-a si a II-a.
Apoi a trebuit sa-l trimitem in tara pt vreo 2-3 luni, cam prin august-septembrie. Natural, am incercat (telefoane etc) sa-l inscriem sa mearga cu verii lui la scoala. Ei bine, nu se putea! Pt ca 1) In Romania nu recunosteau scoala elementara din State 2) Cel mult se putea la clasa 1 si doar cu aprobare de la Ministru! Inapoi la bastonase si liniute 🙂
FRICA de responsabilitate, supra reglementarea? Si inca altele 🙁
Exact. Si pina la urma care e tara ta? Romania sau alta in care, chit ca esti complet strain dar macar ti se acorda niste sanse? Unde esti tratat ca om si nu doar ca un sclav platitor de taxe?
Din cauza unor chestii de genul asta sint foarte sceptic la ideea de “rezistenta”, de a lupta in Romania impotriva sistemului. Frectie la picior de lemn, sistemul e exact la fel ca inainte, doar denumirile de departamente si numele de vatafi s-au schimbat. Metodele, rotitele, angrenajele sint exact la fel.
“Sistemul este la fel ca inainte”. O afirmatie cu care nu sunt de acord. Acum a avut posibilitatea sa se manifste din plin. Unde sunt politrucii? Unde sunt directorii aia cu productiile record? Cine voiai sa faca “democratie”? Dar “economie”?
Constat ca si la aia care nu au avut “pauza” “democratiei populare” sunt probleme. Iti imaginezi ca daca “eu” (generic eu) ma uit ca ceva nu merge si “imi trece prin cap” o solutie chiar este o solutie? Poate da, poate nu .
Crezi ca “knowhow” e doar o vorba? Eu nu cred ca e doar o vorba. Dimpotriva, e o chestie foarte complicat de castigat. In orice facem.
Crezi ca undeva pe lumea asta este posibil ca oamenii sa fie buni si corecti si binevoitori pur si simplu? Din cate am vazut (nu neaparat direct) nu prea. Doar FORTATI au facut-o. E in firea omului. E altfel? Ne indreptam spre comunism daca UITAM cauza lui.
Cum ai vrea sa fie altfel? De ce?
Imi cer scuze dar la altele am uitat sa adaug si NESIMTIREA. O chestie omeneasca, totusi.
Unde gresesc?
Vatafi? Te rog sa te uiti in jurul tau ca (aproape) fiecare se vrea “vataf”. Doar ca unii nu au si puterea.
Scuze, dar nu inteleg, dincolo de suparare, ce ai scris. Cum putea sa fie ALTFEL? Chiar nu inteleg 🙁
Chestia cu sistemul ma INFURIE. Eu “lupt” pe “nodul” meu; drept este ca uneori pierd. Scuze de vorbele mari dar “sistemul” traieste din lipsa mea de speranta.\
Cum putea sa fie altfel: pai sa se fi inceput cu punctul 8 de la Timisoara. Ar fi fost cu totul altceva fara comunisti la butoane, nu? Apoi sa se fi condamnat de-alde Visinesti atunci, in ’90. Asa, s-a perpetuat aceeasi specie de tovarasi. Ce diferenta e intre Ponta si Dragnea? Ma refer politic, bineinteles. Amindoi niste ordinari. Bine ca nici PNL sau UDMR nu-s mai breji. Deci asta e nivelul, asta e specia care s-a perpetuat. O tumoare uriasa. Iar lumea se bucura cind cite-o celula din tumoare e scoasa de DNA. Pentru ceva timp dupa care e bagata la loc…
Salutare tuturor! Rock On !_! 😀
M-am gandit ceva vreme la invitatia din finalul articolului… Din pacate, “mi-a dat” (in mai multe trepte, e adevarat) ca romanii* (generic vorbind) nu sunt in stare nici sa genereze (nicicum SA SI RESPECTE) sisteme proprii si care sa fie functionale si ne-lovite de bolile romanismului (sooner or later), dar nici sa adopte SI SA RESPECTE sisteme deja verificate ca fiind perfect functionale. Sisteme bune sau rele, nu conteaza.** Si vorbesc despre termene lungi, nu despre cele trei zile zile traditionale ale unei… minuni romanesti). Ca sa reiau ideea unei polemici mai vechi 🙂 , ROMANII NU SADESC COPACI.
In afara tarii, insa, romanii se adapteaza aproape ORICARUI sistem. Il/le si respecta fara probleme. Se integreaza repede si foarte bine. ROMANUL SE SIMTE BINE LA SISTEME D-A GATA. Inventiv si… descuracaret, le si poate exploata, la o adica 🙂 . Carevasazica romanul POATE fi si un om de sistem, un tip procedural (so to speak). Dar, si asta o pot confirma sau infirma DOAR diasporenii, pe cat de bine se integreaza, pe atat de mare se face dorul de casa si de ceea ce e acolo; asa cum e. Este una dintre dramele permanente ale romanilor, ale fiecarei generatii de expati romani, mai bine zis, oameni care si-au luat lumea in cap si care s-au carat unde au vazut cu ochii. La alte neamuri, acest neajuns al “trasului spre casa” este mult diminuat sau chiar nu exista. C’est la vie!
Observati, desigur, ca lipseste ideea cum ca sistemele ar trebui importate; d-alea verificate, vreau sa zic. Nu cred in aceasta idee foarte tare: romanii nu au asimilat nici pana in ziua de azi reforme facute, hat, inca de pe vremea lui Cuza. Sunt multe situatii in care Legea pamantului, obieiurile, traditiile samd sunt mai tari ca orice reforma, oricand ar fi fost ea facuta**.
Singurul sistem romanesc viabil, functional (si etern, banuiesc) e ala/asta pe care il stie si il vede toata lumea, dar pe care numai romanul il si intelege 🙂 . Cred ca atat putem si ca astia suntem noi. Cu mare parere de rau am gandit si am scris astea. Si dau “Post Comment” cu mare greu; nu mai re-citesc, ca poate ma razgandesc…
—-
*Romanul, romanii, noi etc din scrisa de mai sus inseamna poporul si emanatiile sale, ca rezultanta observabila pe termen lung.
**Acest unic sistem romanesc are si parti bune, insa. Dar despre ele, alta data 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U
Ai dreptate, Doxa, trebuie saditi copaci!
“Cât de importantă este încrederea pentru dezvoltarea unei societăţi, e o condiţie?
EB: După părerea mea, este esenţială. Pentru că orice dezvoltare implică o comunitate de oameni, care trebuie să meargă spre acelaşi ţel şi neîncrederea face să-i împartă în grupuri, grupuleţe şi se împrăştie în foarte multe segmente, iar acest lucru dăunează.
Încrederea trebuie să fie sentimentul dominant….
Cum credeţi că am putea ca în societatea românească să ne dezvoltăm, să ne cultivăm încrederea unii în alţii?
EB: Prima problemă ar fi să redescoperim valorile, în toate domeniile, şi acestea să constituie o bază, ca să redea încrederea, care să contribuie la dezvoltarea societăţii.“
Emil Burzo (n. 1935) este fizician şi inginer, academician, preşedintele Academiei Române, filiala Cluj, specializat în ştiinţa materialelor şi descoperirea de noi tipuri de materiale cu aplicaţii în tehnică.
http://revistasinteza.ro/academicianul-emil-burzo-ce-incredere-poti-sa-mai-ai-cand-printre-delatorii-familiei-se-afla-prieteni-apropiati/
🙂 Invataturi – Sfantul Paisie Aghioritul
– Părinte, simt o nesiguranţă, un stres.
– Asigură-te, bre, copilaşule, în Dumnezeu! Ştii numai de asigurarea maşinii? Fă-ţi cruce şi, înainte de a face orice, spune: „Hristoase al meu, Maica Domnului, ajută-mă!”. Există asigurare mai mare decât încrederea în Dumnezeu? Atunci când omul se încredinţează pe sine lui Dumnezeu, primeşte mereu de la Dumnezeu benzină „super”, iar automobilul său duhovnicesc nu se opreşte niciodată, ci aleargă mereu. Pe cât poţi, ia aminte, roagă-te şi încredinţează-te lui Dumnezeu, iar El te va ajuta în orice greutate. Simplifică-ţi viaţa prin încrederea desăvârşită în Dumnezeu, ca să te eliberezi de stres şi de nelinişte.
Sfantul Paisie Aghioritul
“Numele pe care îl scrijeleşti pe scoarţa unui copac se va mări, va creşte odată cu el. La fel şi inima copilului tău. Ceea ce scrijeleşti în anii lui de gingăşie vei citi în cei care vor urma.”
“În catacombele politicii internaționale, care este, în esența ei, anticristică, se elaborează savant distrugerea Bisericii, a neamurilor, relativizarea adevărului, parazitismul guvernamental, izolarea individului și controlarea lui până la desființare prin toate mijloacele de propagandă, spulberarea familiei; persoana trebuie să devină tot mai mult o proprietate a guvernului; instalarea unui totalitarism lent care, în cele din urmă, să ducă la subordonarea întregii lumi unui guvern internațional uns de cineva din adâncuri.” – Părintele Gheoghe Calciu-Dumitreasa
Buna dimineata! 🙂
Si in comentariul de mai sus, ca si in acesta, anticipati cate ceva din “partile alea bune” despre care ziceam…
buna dimineata 🙂
http://politeia.org.ro/stiri-revista-presei/revista-presei-12-februarie-da-sefu-onest-dragnea-sa-traiti/44123/