Între compasiune şi milă
12/05/2013 | Autor theophyle Categorii: Editoriale, Ziarul de Duminica |
Compasiunea este unul din putinele sentimente care transforma individul intr-un membru de calitate al societatii in care traieste. Compasiunea unui individ este un sentiment profund personal care contine manifestari sociale de genul unul pentru multi-multi pentru unul.
Compasiunea nu este un element transmis genetic, ci este generat prin educatie si exersat social din cele mai fragede varste si pana la diparitia fizica a individului. In multe societati si religii compasiunea este transcedentala, ea depaseste granitele existentei fizice, compasionatul fiind tinut minte generatii intregi sub forme diferite – in crestinism este sanctificat, in judaism el va fi tinut minte ca tsadik, uneori facator de minuni. In islam este transformat in Al-Rahman, adica un om care poarta pecetea divinitatii prin primirea darului pe care-l detine aceasta divinitate.
Etimologic, provenienta termenului este latin:com-passus-sum, adica suferinta comuna. Asa cum am mentionat, compasiunea este un sentiment de reciprocitate si grija colectiva, generat din empatie si altruism. Compasiunea NU este in nici un caz mila.
Desi compasiunea este un sentiment social, el nu poate fi cautat in institutiile societatii. Compasiunea nu poate fi gasita in catedrale si nici intr-una din institutiile statului. Compasiunea nu este apanajul preotilor si nici a ministrilor, ea poate fi insa sentimentul pe care un ministru sau un preot il poate avea sau nu.
Din nefericire, multi profesionisti, de genul de mai sus, il exercita “mecanic”, ca parte din fisa postului – gresit si nedorit! Compasiunea este muntele pe care a urcat Mantuitorul pentru a-si timite mesajul “Noului Juramant” – il veti gasi integral in “Predica de pe munte a Mantuitorului.” [Evanghelia dupa Matei 5:1 – 7:29]. Unul din cele mai importante texte din Noul Testament. Puteti gasi compasiunea si in parabola “Bunului Samaritean” [Evanghelia dupa Luca 1-:25-37] sau in A Doua Epistola catre Corinteni a lui Pavel.
Acum 10 ani am tinut in mana un text vechi de 23 de secole, remasita Eseniana a unor adevaruri stravechi, sta scris acolo:
Mila se simte pentru un altul – Compasiune nu cunoaste un alt [altul esti tu]
Daca sentimentul de compasiune este unul creat si dezvoltat prin educatie pentru a fi exersat (sau nu) prin experiente sociale, sentimentul de mila este o functie a creierului uman. Mila, in latina pietas, a evoluat in italiana moderna in pieta si ajuns in engleza pity. In mitologia romana, Pietas era zeita datoriei fata de stat, societate si familie.
Pe la inceputul anilor ‘60 au fost descoperite la Roma ramasitele templului zeitei Pieta, in locul caruia crestinii au construit bazilica San Nicola in Carcere (Forum Holitorium). Templul respectiv a fost construit de consulul Acilius Glabrius in 191 i.Hr si facea parte dintr-un complex religios pagan. In limba româna sinonimul cuvantului pietas este pietate, adica smerenie, care este o interpretare tarzie (cam prin sec. al V-lea d.Hr) al sensului pietas. Mila este un cuvant de origine cumana, intrat si in limba slava si transmis limbii române in sensul pe care il cunoastem si il dam. Mila este un cuvant laicizat la sfarsitul secolului al XIX-lea si convietuieste cu sensul mila crestineasca.
Despre mila – trei opinii complet diferite. Prima opinie este a filozofului grec Aristotel, care intuitiv a formulat-o ca si cea mai apropiata de ceea ce stim astazi. Aristotel, in Ars Rhetorica [Retorica 2.8], surprinzator intuieste cauzele milei si sustine ca nici un om nu poate simti acest sentiment fara a fi fost el intr-o situatie asemanatoare. Prin aceasta concluzie, Aristotel desprinde sentimentul din contextul social pe care il desfiinteaza si il pune in contextul individual: adevarat, prefacut sau ipocrit.
O a doua opinie o primim de la un alt mare filozof, Nietzsche, care considera mila degradanta pentru cel care o primeste si poate deveni in timp un sentiment care va distruge increderea si respectul de sine, devenind un obicei anti-social pentru cei care o acorda (remuscari) si pentru cei care o primesc (degradare etica).
A treia opinie este cea psihologica si psihiatrica. Psihiatric stim exact ce se intampla in creier in clipa cand se declanseaza acest sentiment. Creierul mareste secretiile de β-endorphin, care declansaza un sentiment dual, primul de satisfactie (ce bine ca nu sunt eu in locul subiectului milei) si frica de a nu ajunge in locul respectivului subiect. Vezi opinia lui Aristotel. Majoritatea oamenilor platesc tribut din cauza acestui sentiment de frica. Dau cateva monede la cersetor.
Bineinteles ca “mila de sine” este o boala depresiva care trebuie tratata medicamentos. Una din cele mai letale manifestari ale “milei de sine” este anorexia nervoasa din care de obicei se si moare.
Mila si nevoia de mila sunt de multe ori umilitoare si dureroase. Compasiunea si solidaritatea sunt elementele necesare unei convietuiri sociale sanatoase.
Nota: Eseu din serialul “Lumea în care trăim”
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
buna seara !cum empatia este parte esentiala a inteligentei emotionale ne putem imagina usor cam in ce hal au ajuns unii cetateni ai acestei tari .se mai spune ca oamenii empatici vad dincolo de masti. o fi rau sa fii incrancenat impotriva nedreptatii ? sau indarjit? oare daca evreii nu-si urmareau calaii nazisti si in gaura de sarpe astazi copii si nepotii acelor criminali nu ne-ar fi ranjit satisfacuti din viloaiele si palatele lor si ne-ar fi explicat ce rasa umana are dreptul la viata si ce rasa umana nu are acest drept ?
Frumos si bine ales subiectul zilei. Felicitari!
In opinia mea in Evanghelia dupa Luca 15:11- 32 este cel mai bine conturat subiectul zilei in pilda fiului risipitor
CAPITOLUL 15
Pildele: Oaia cea pierduta, despre drahma cea pierduta si despre fiul risipitor.
1. Si se apropiau de El toti vamesii si pacatosii, ca sa-L asculte.
2. Si fariseii si carturarii carteau, zicand: Acesta primeste la Sine pe pacatosi si mananca cu ei.
3. Si a zis catre ei pilda aceasta, spunand:
4. Care om dintre voi, avand o suta de oi si pierzand din ele una, nu lasa pe cele nouazeci si noua in pustie si se duce dupa cea pierduta, pana ce o gaseste?
5. Si gasind-o, o pune pe umerii sai, bucurandu-se;
6. Si sosind acasa, cheama prietenii si vecinii, zicandu-le: Bucurati-va cu mine, ca am gasit oaia cea pierduta.
7. Zic voua: Ca asa si in cer va fi mai multa bucurie pentru un pacatos care se pocaieste, decat pentru nouazeci si noua de drepti, care n-au nevoie de pocainta.
8. Sau care femeie, avand zece drahme, daca pierde o drahma, nu aprinde lumina si nu matura casa si nu cauta cu grija pana ce o gaseste?
9. Si gasind-o, cheama prietenele si vecinele sale, spunandu-le: Bucurati-va cu mine, caci am gasit drahma pe care o pierdusem.
10. Zic voua, asa se face bucurie ingerilor lui Dumnezeu pentru un pacatos care se pocaieste.
11. Si a zis: Un om avea doi fii.
12. Si a zis cel mai tanar dintre ei tatalui sau: Tata, da-mi partea ce mi se cuvine din avere. Si el le-a impartit averea.
13. Si nu dupa multe zile, adunand toate, fiul cel mai tanar s-a dus intr-o tara departata si acolo si-a risipit averea, traind in desfranari.
14. Si dupa ce a cheltuit totul, s-a facut foamete mare in tara aceea, si el a inceput sa duca lipsa.
15. Si ducandu-se, s-a alipit el de unul din locuitorii acelei tari, si acesta l-a trimis la tarinile sale sa pazeasca porcii.
16. Si dorea sa-si sature pantecele din roscovele pe care le mancau porcii, insa nimeni nu-i dadea.
17. Dar, venindu-si in sine, a zis: Cati argati ai tatalui meu sunt indestulati de paine, iar eu pier aici de foame!
18. Sculandu-ma, ma voi duce la tatal meu si-i voi spune: Tata, am gresit la cer si inaintea ta;
19. Nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau. Fa-ma ca pe unul din argatii tai.
20. Si, sculandu-se, a venit la tatal sau. Si inca departe fiind el, l-a vazut tatal sau si i s-a facut mila si, alergand, a cazut pe grumazul lui si l-a sarutat.
21. Si i-a zis fiul: Tata, am gresit la cer si inaintea ta si nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau.
22. Si a zis tatal catre slugile sale: Aduceti degraba haina lui cea dintai si-l imbracati si dati inel in mana lui si incaltaminte in picioarele lui;
23. Si aduceti vitelul cel ingrasat si-l injunghiati si, mancand, sa ne veselim;
24. Caci acest fiu al meu mort era si a inviat, pierdut era si s-a aflat. Si au inceput sa se veseleasca.
25. Iar fiul cel mare era la tarina. Si cand a venit si s-a apropiat de casa, a auzit cantece si jocuri.
26. Si, chemand la sine pe una dintre slugi, a intrebat ce inseamna acestea.
27. Iar ea i-a raspuns: Fratele tau a venit, si tatal tau a injunghiat vitelul cel ingrasat, pentru ca l-a primit sanatos.
28. Si el s-a maniat si nu voia sa intre; dar tatal lui, iesind, il ruga.
29. Insa el, raspunzand, a zis tatalui sau: Iata, atatia ani iti slujesc si niciodata n-am calcat porunca ta. Si mie niciodata nu mi-ai dat un ied, ca sa ma veselesc cu prietenii mei.
30. Dar cand a venit acest fiu al tau, care ti-a mancat averea cu desfranatele, ai injunghiat pentru el vitelul cel ingrasat.
31. Tatal insa i-a zis: Fiule, tu totdeauna esti cu mine si toate ale mele ale tale sunt.
32. Trebuia insa sa ne veselim si sa ne bucuram, caci fratele tau acesta mort era si a inviat, pierdut era si s-a aflat.
Multumesc pentru subiectul zilei.
Sanatate si o zi frumoasa alaturi de cei dragi.
Este un subiect complex care nu poate fi dezbatut doar in cateva cuvinte. Fiecare dintre noi il poate analiza prin prisma propriei sale personalitati, culturi, etc.
O seara frumoasa.
http://www.evz.ro/detalii/stiri/alegeri-in-bulgaria-scrutinul-anticipatelor-a-inceput-dupa-un-scandal-cu-buletine-false-103693.html se pare ca la bulgari nu a tinut smecheria socialistilor cu fatza sovietica.
Buna seara,
ma bucur enorm pentru bulgari, se dovedesc mult mai destepti decat romanii. Ponta inghite hapul, dar va trece linistit maI departe ca si cum nimic nu s-a intamplat.
pe unde se duce plagiatorul in vizita cam incep socialistii sa piarda alegerile, cred ca nu-l vor mai invita la mingurile lor electorale 🙂
Se pare ca de ieri se stia ca socialistii nu “stau pe roze”. Incepe sa se destepte lumea, sa priceapa ca nu stanaga si pomana este solutia.
buna , poate au si institutii ale statului care vegheaza si nu permit ca votul sa fie furat la scara nationala.
Iaca de ce trebuie boicot la Constitutie. Pentru ca oricum, vor baga in urne o droaie de buletine cu DA. Cand distanta pana la cvorum e mare, frauda e mai greu de facut. Cand cvorumul e aproape sau e depasit, cateva zeci de mii de buletine cu DA pot face diferenta in favoarea lor.
iaca .. buna seara :)) 😛
buna seara 🙂 m-am bagat direct cu comentariul.
iaca n-are nika :)))
In seara asta la RRA, “Pre fraudare” a anuntzat ca “nu se poate modifica limba, forma de guvernamant etc” deoarece este un proces de revizuire si nu se voteaza o noua constitutie. A mai spus ceva, ca “propunerea inaintata de TB este blocata undeva pe traseu, nu a ajuns in Parlamen”t.
minte. Proiectul de revizuire e trimis la Parlament.
cand il vad pe nea “pre fraudare” schimb canalul . nush cine l a facut pe ala “analist politic” .
cum cine? Hrebenciuc si Tariceanu.
hmm .. inseamna ca e de incredere , nu l am apreciat corect :))
Pentru Luciana: daca bunii stau de-o parte, raii ajung iarasi si iarasi deasupra.
(Mai tre’ sa adaug A bon entendeur salut ???)
am uitat: multumesc pt “munitie” (tre’ sa recurg la tot felul de artificii.. Anyway, challenging la greu. N-am cum sa-i adun la un curs !)
.Boiko B……este considerat un personaj “macho” si charismatic de bulgari, care isi doresc o “mana forte” pentru eradicarea saraciei si coruptiei din tara……. 🙂 🙂
Probabil ca al de stanga nu prea dorea eradicarea saraciei si coruptiei sau ……. nu era destul de macho si charismatik.
Nu, a incercat sa palpeze 5% din voturi 🙁 – “Sâmbătă, în ajunul alegerilor, reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Securitate au descins la sediul unei tipografii deţinute de un apropiat al lui Borisov, de unde au confiscat 350.000 de buletine de vot false” – sursa RL
Ma refer doar la faptul ca electoratul romano-bulgar e feminoid si machoist dupa cum spune ziaristul. Aici cistiga candidatul cu par pe piept zambetul lui Florin Piersic si vocea lui Gheorghe sau Calboreanu. Ca aia fura voturi ? Fura de 100 de ani si vor fura si in urmatorii 100. Doar sunt bulgari de-ai lui Bai Ganiu … 🙂
http://www.romanialibera.ro/actualitate/europa/cum-se-fura-alegerile-intr-un-stat-mafiot-ca-bulgaria-301715.html
Pai se putea fara al “nostru ca bradul” – Mai mult, Ţvetanov a amintit că soţia liderului socialist Hannes Swoboda este membră în consiliul de administraţie al Siemens şi l-a acuzat pe Stanişev că şi-a cumpărat astfel preşedinţia PES. Stanişev a dezminţit şi la fel s-a grăbit să o facă şi Swoboda, dar cel mai bizar lucru este că în toată povestea s-a amestecat şi Victor Ponta, care a ţinut să declare că acuzaţiile lui Ţvetanov sunt nişte neadevăruri. Nu este clar dacă Ponta vrea să se pună bine cu Stanişev şi Swoboda sau dacă ştie ceva despre afacerile Siemens în Bulgaria ori, în general, despre afacerile Siemens cu paşapoarte, dar este limpede că intervenţia sa este cel puţin bizară.
sursa – RRA, art de mai sus
asta iar a avut vise erotice : http://www.ziare.com/geoana/senator/geoana-daca-voi-fi-secretarul-general-al-nato-am-o-mare-sansa-cu-mare-drag-1234908
Doamne si fereste !!!!!!!
Nu stiam ce (ne) lipsea: exact Mihaela dragostea mea, mare secretar mare.. undeeeee ???? + infinit
vrabia malai viseaza
Buna Dimineata,
Postare noua – Revista Presei – 13 Mai / Nu hrăniţi câinii fără stăpân şi politicienii cu mai mult de unul!