Educația “reformată” – elefantul din sufrageria suveranistă
06/02/2025 | Autor Cetatean Categorii: Editoriale |
Urmaresc de cateva zile, printre picaturi, site-ul Edupedu.ro, pentru ca din data de 31.01.2025, noul Ministru al Educatiei a pus in dezbatere publica planurile-cadru pentru clasele de liceu, altfel spus, ce discipline si cate ore vor studia elevii de liceu incepand cu anul scolar 2025-2026, incepand cu clasa a IX-a.
Si ma ingrozesc in fiecare zi, ca sa fiu sincer. De dimineata pana seara, singurele stiri pe care le vad pe acel portal specializat pe educatie aduc numai vesti “bune”. Cuvantul de ordine este “reducere de ore”/”disparitie” a unor discipline pe care nu credeai ca le vei vedea vreodata in aceasta situatie.
Disparitie completa a Limbii latine, reducere la o ora pe saptamana a Istoriei si Geografiei (pastrate doar la anumite clase!), reducere a limbii straine (a doua) la doar o ora pe saptamana (!), reducere a Fizicii, Chhimiei si Biologiei de la clasele de…Stiinte ale naturii, etc, etc, etc. De noaptea mintii, de iti este si frica sa mai deschizi portalul cu stiri din educatie.
Si, ca sa te linistesti, incerci sa gasesti ceva “optimist” si dai peste astfel de stiri:
După ciclu școlar, trei sferturi dintre elevii de școală primară participanți (74,96%) prezintă funcționalitate numerică, în timp ce 25% se încadrează la analfabetism funcțional (8% – situație de risc major).
Situația se schimbă în gimnaziu, unde doar 64,41% sunt funcționali numeric, iar 35,59% – analfabeți funcțional (17% – situație de risc major). Ea se agravează la liceu, unde aproape jumătate dintre elevii participanți (46,31%) se încadrează la analfabetism numeric funcțional, iar unul din cinci (21,69%) este în situație de risc.
Nivelul de analfabetism depășește jumătate dintre elevii participanți (56,56%) la nivelul clasei a X-a. În clasa a IX-a se apropie de pragul de 50% (48,51%), dar scade, în clasa a XII-a, la un nivel de sub 40%, similar celui din clasele a VII-a și a VIII-a.
Nu sunt glume, si nici cifre gresite. Invatamentul liceal produce, sistematic, analfabeti functionali.
Si aceste cifre trebuie coroborate cu altele, din noiembrie 2024.
Astfel, 41% dintre românii născuți între anii 1990 – 2006 cred că dictatura ar fi un sistem politic bun pentru țara în care trăiesc, chiar dacă nu au experimentat niciodată un astfel de regim și au, probabil, informații în special din relatările părinților.
Si cu aceste cifre: 31% dintre votantii lui Georgescu sunt tineri intre 18 si 24 de ani.
Prima concluzie: a fost votat de o treime dintre tinerii care au vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, față de 8% dintre persoanele care au peste 65 de ani. Alegătorii de până în 44 de ani, l-au preferat pe Mircea Geoană, iar cei de peste 45 de ani l-au ales pe Călin Georgescu, notează sociologul Remus Ștefureac.
Prin urmare, avem un elefant in sufragerie. In sufrageria suveranista. Acesta se numeste Sistemul preuniversitar (mai precis liceul) care produce analfabeti functionali ce vor vota cu Calin Georgescu sau cu alti candidati “suveranisti”, in timp ce ministrul David isi asuma, naiv/obtuz/habarnist planuri-cadru facute pe vremea Ligiei Deca, de oamenii ei si ai lui Sorin Cimpeanu.
A spus-o bine Ioana Ene Dogioiu: cum sa faci “reforma” cu oamenii lui Campeanu, ramasi secretari de stat, care au distrus orice urma de competenta, prin proiectul acela fanfaronic numit “Romania Educata” care a legalizat meditatiile pentru intrarea la liceele mari?! : “Mi-e foarte greu să înțeleg cum își imaginează dl ministru David că înconjurat de aceiași oameni care constituie o structură toxică și osificată a sistemului va putea obține rezultate diferite. Și cum își imaginează că aceștia nu se vor strădui să îi “lege șireturile” cu multe noduri pentru a dezactiva din fașă orice șansă de reformă“.
Si, in conditiile existentei acestui acestui elefant care calca in picioare bruma de democratie si de cultura europeana de dupa 1989, solutiile “echipei Deca” preluate la pachet de Daniel David constau in..vesnicele reduceri de ore si “flexibilizarea” planurilor-cadru, pentru ca elevii sa aleaga disciplinele care “le plac”.
Urmeaza sa vedem asadar, peste cativa ani:
– pe fratii Tate predand in curriculum-ul la decizia elevului: “Influencerii si femeile, curs de imbogatire rapida“,
– pe Dorian Popa predand “Cheluțu si moda canina. Curs veterinar aplicat“,
– pe Alexia Eram predand “Finante-Contabilitate pe banii parintilor” iar
– pe Cristela Georgescu predand “Să țesem frumos firul divin. Curs de moașe pentru mamele minore”. Dacă asta “vor alege elevii”?
Altmiteri, un lucru trebuie sa retinem. Cu cat se reformeaza mai mult Educatia, cu atat ne afundam mai tare, ca tara.
Poate nu ar fi rau daca am copia ca atare un sistem educational de pe continent, de la o tara cu care avem legaturi cultural-istorice vechi: Franta, Italia…? Nu mai vorbim de tarile nordice, caci aceea sunt de pe alta planeta, iar sistemele de educatie din Coreea de Sud, Japonia sau Singapore sunt de pe alta galaxie!
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul

Sistemul de educatie din Finlanda este, tot asa, unul foarte solid – cu foarte putine rebuturi:
https://in-finland.education/system-of-education-in-finland/
https://www.g4media.ro/discurs-surprinzator-despre-calin-georgescu-al-unui-fotbalist-roman-jignit-de-spectatori-asta-e-educatia-noastra-apoi-vom-fi-surprinsi-ca-am-votat-un-debil-mintal-doua-milioane-de-oameni.html
Legaturile cozi de topor basarabene dinspre fucking terrorist catre orcii de la aur condusi de orcul satanila in Romania:
https://www.g4media.ro/exclusiv-politia-de-frontiera-a-blocat-intrarea-in-romania-a-patru-politicieni-pro-rusi-din-republica-moldova-ei-primisera-interdictie-din-partea-sri-si-ministerului-de-interne-deoarece-reprezinta.html
Seara buna
– Nu e nevoie de geografie în școală.
Zice Calin Georgescu că Bolivia are port la ocean ? Să fie primit și refăcute toate hărțile de pe planeta.
– Nici de istorie nu e nevoie.
Știm toți că limba latina a fost creata din limba dacilor.
NU se găsesc documente scrisă în limba primordială dacică, dar scrise în latină de romani , cu grămada? Manipulare a istoriei tovarăși domni.
Să supralicitam :
Cică și Traian ăla care a cucerit Dacia era un dac. A venit cu o căruță Dacia . Plus pe cap un coif acum furat.
E bine că tinerii să devină in totalitate analfabeți funcționali. Doar așa pot vota genii carpatini ca Georgescu, Sosoanca, Simion și să se minuneze de bravi ofițeri care mai cu un concediu neplătit, mai o aventura in Congo, practica evaziunea fiscală cu binecuvântarea superiorilor.
Nu că Ciolacu sau Ponta ar fi mai prezentabili.
România e efectiv țara minunilor.
Si totusi, aceste CATASTROFALE REZULTATE ale invatamantului Romanesc – nu apartin nici lui Georgescu, nici Sosoacai, nici lui Simion. Iar cei cu adevarat vinovati = profesori si inspectori si Ministerul invatamantului = au doar pretentii la mariri de salarii si multiple bonusuri. Legat de halul rezultatelor elevilor…..nimeni nu e vinovat! maxim e schimbat = stil rotatie, pe un post echivalent.
Buna ziua !
salut ! 🙂
N-am apucat sa intru la timp ca sa citesc postarea asta atat de dureroasa.
Atat de multe ar fi de spus.
Nu inteleg nici motivele pt care DDavid a procedat in maniera expusa.L-am urmarit destul de mult in ultimul timp.Imi lasase o anumita impresie,as zice buna…zilele astea se lamenta ca profesorii , cadrele didactice au fost reticente fara ca macar sa fi citit planul cadru propus dezbaterii …
Inclin sa cred tot mai mult ca o educatie la parametri inalti e tot mai greu sa fie obtinuta daca nu exista si contextul social potrivit….la fel cum o democratie autentica nu poate exista fara un popor educat ,cu valori si principii bine sadite ,bine definite.E o ecuatie la care nu vad solutii, momentan.
Am prins educatia anilor 70 , a trebuit sa invat pe de rost sute de poezii, a trebuit sa citesc lecturile obligatorii , iar in vacante ( ehe ce vacante) a trebuit sa fac culegeri de mate si fizica , si cu totii am facut asta ( in termeni statistici , majoritar , covarsitor, si cel mai prost coleg stia sa scrie corect in limba romana ,intelegea si rationa corect, o mai rupea pe cate o limba straina etc) , biologie chimie ,geografie, istorie, latina( intr-a-noua si a zecea aveam doua ore saptamanal -e drept ca si sambata se facea scoala)… ni se inocula ,fara sa ne dam seama, cultura meritocratiei, mai cu lingurita …mai cu palnia/polonicul. Nu se mai poate asa ceva si azi ? Nu stiu.Gadgeturile au preluat inimaginabil de mult timp, poate ar trebui o reglementare dar nu in sensul interzicerii acestora, dimpotriva , a folosirii inteligente a lor ,atunci cand se considera necesar.Cum sa lasi copii imaturi si parinti asisderea (ca sa nu zic idioti) sa “aleaga” ce e mai bine ….
Curricula e extrem de importanta si aici sunt de acord cu IAPop – cred ca ar trebui un trunchi comun , minimal , adaptat epocii pe care o traversam,si mai ales categoriilor de varsta parcurse de elevi/adolescenti -pana incep sa cristalizeze dorintele/motivatiile. fiecaruia, pt drumul pe care vor sa-l urmeze ( dar si a felului cum se doreste a fi aceasta tara – planul de tara pe macar o generatie)
Am vazut probleme de matematica ,aparent banale(geometrie) pe care studenti de la noi nu stiau cu ce se mananca dar care erau predate si rezolvate in clasa 5-a !!! in China ! Fascinant ,nu-i asa ? :))
Miracole nu vor fi.DDavid vorbea de atentat la siguranta statului , de acord.
Dar contextul social ..unde ar putea fi incadrat ? O simpla perioada istorica de ..emancipare ? :)) Mai vorbeam cu fosti colegi de scoli ( liceu,faculta,post-uv) si mai in gluma mai in serios ,la un pahar de vin , concluzionam – daca nici asta n-a fost un plan malefic din 90 incoa` ,atunci… 🙂