Chipul Mantuitorului in artele plastice
26/12/2014 | Autor desy.demeter Categorii: Editoriale |
Redactat de @Desy Demeter
De Craciun, grijile lumesti inceteaza si sufletul se inalta spre cele divine. De-a lungul timpului, reprezentarile iconografice au constituit forma populara a contemplatiei religioase, o Biblie in imagini pentru cei necunoscatori de carte, modul cel mai sigur de a recepta mesajul biblic cu ajutorul imaginii vizuale. Insa reprezentarea lui Iisus în artă a fost rezultatul unui proces care a durat mai multe secole pentru a ajunge la o forma conventionala a aspectului său fizic, care ulterior a rămas în mare parte identic din acel moment. Cele mai multe imagini ale lui Iisus au în comun un număr de trăsături care în prezent sunt aproape universal asociate cu El, deşi exista destul de multe variatii artistice si istorice.
Imaginea unui Iisus cu barba si cu părul lung a fost stabilita aproximativ in secolul al VI-lea al creştinismului ortodox si cam cu cinci – sase secole mai târziu în Occident. Imaginile anterioare au fost mult mai variate. Imaginile cu Iisus tind să arate caracteristici etnice similare cu cele ale culturii în care imaginea a fost creata. Icoana Nasterii Mantuitorului, bunaoara, nu se poate dispensa de imaginarul pastoral al culturii iudeo-crestine.
Convingerile că anumite imagini sunt autentice istoric sau au dobândit un statut de autoritate de la tradiţia Bisericii, rămân puternice în rândul unora dintre credincioşi. Giulgiul din Torino este acum cel mai bun exemplu cunoscut in lumea catolica, in timp ce Voalul Veronicai reprezinta prototipul lui Iisus in perioada medievala.
Nu exista descriere fizică a lui Iisus în nici una dintre Evangheliile canonice. În Faptele Apostolilor, Iisus se spune că s-a manifestat ca o “lumina din cer”, care l-a orbit temporar pe Apostolul Pavel. Clement din Alexandria (d. 215) şi Eusebiu de Cezareea (d. 339) au respins necesitatea unor portrete cu imagini ale lui Isus, ridicand o problema care a facut obiectul unor controverse până la sfârşitul secolului al VI-lea.
De la mijlocul secolului al IV-lea, după ce creştinismul a fost legalizat prin Edictul de la Milano din anul 313, castigandu-si statutul Imperial, se propaga doua noi tipuri de imagini ale lui Iisus – Hristos Regele, care includea adoptarea costumului regal si creand stilul Imperial al iconografiei. Al doilea stil reprezinta diversele forme de Hristos Majesticul. Unii cercetatori resping legătura între evenimentele politice şi evoluţiile în iconografie, văzând schimbarea ca una pur teologică, care rezultă din trecerea de la conceptul şi titlul de Pantocrator.
Reprezentări convenţionale ale lui Hristos dezvoltate în arta medievală includ scene narative ale vieţii sale, asa cum sunt descrise in Evangheliile canonice. Anumite tradiţii locale au susţinut reprezentări diferite, care reflectă uneori caracteristicile etnice si rasiale locale, la fel ca şi reprezentările catolice sau ortodoxe. Din miile de posibilitati am selectat cele pe care le iubesc cel mai mult si care ma inspiră.
Bibliografie, note si citate:
Every, George. Christian Mythology, Hamlyn 1988
Grabar, André. Christian iconography: a study of its origins, Taylor & Francis, 1968.
G Schiller. Iconography of Christian Art, Vol. I, 1971
Theophyle: Iisus
Britanica si Wikicommon (Eng & Ro.)
Va urez tuturor, atat celor din diaspora cat si celor din tara, o a doua zi de Craciun cu liniste in suflet si bucurie in familie! 🙂
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua
On topic oarecum, nu am vazut ca s-ar fi semnalat si partea 2 – tot foarte interesanta mi s-a parut:
http://www.ziare.com/mircea-cartarescu/carti/mircea-cartarescu-avem-si-azi-aceeasi-forma-de-lupta-anti-sistem-politica-culturala-a-sarmalutelor-a-fost-abolita-interviu-ii-1339956
buna, @ A A si o zi calma va dorim si voua! 🙂
http://www.contributors.ro/politica-doctrine/revolutia-sugrumata-procesul-ceausescu-si-geneza-puterii-feseniste/
Articol relevant, cu comentarii bogate in toate.
dupa ani de zile, vinovatii inca nu sunt pedepsiti….
Domnule Cetățean
Magnific, multe mulțumiri! Toate cele bune pentru încă un an – cu probabile buclucuri –
Very many thanks
Buna ziua! Articolul nu e scris de mine, insa multumirile Dvs sunt citite si de @Desy 🙂
Ziua buna
Pe unde stau eu , azi e sfantul Stefan . Tineti minte . 🙂
Se stie , toti care cunosc un Stefan sint protejati de duhul divin . 🙂
Salut, Stefane! 🙂 Desi esti in decalaj…divin fata de meleagurile natale, noi te felicitam inca de azi, stiind fiind ca in Romania Sfantul Stefan e pe 27 decembrie. Deci sa ai parte de ajutor de la Dumnezu, de prieteni de calitate si de bucurii de la copil (si de ce nu… si nepoti 🙂 )
Cu drag, in numele membrilor! 🙂
Stefan60, intaiule Martir :P, nu numai pe unde stai se serbeaza, ci in toata lumea catolica. Si ca sa fie dubla masura si maine e o zi! 🙂 Tanti Auguri a te si La multi ani pentru ziua de maine!
La Multi Ani Stefan si celor care poarta numele Sfantului in 27 decembrie! Sarbatori fericite tuturor! 🙂
http://www.calendar-ortodox.ro/luna/decembrie/decembrie27.htm
https://www.youtube.com/watch?v=lqvLPLZpHjs
Sărbători cu sănătate, pace și bucurie în suflet! Să vă aducă Nașterea Domnului Nostru Iisus Hristos sănătate, împliniri pe toate planurile și prosperitate!
sarbatori cu pace si liniste si la tine in casa, @paganelis! 🙂
Sarbatori linistite si frumoase alaturi de toti cei dragi prieteni!
Seara buna de Craciun, pace & tihna in continuare, oameni buni! 🙂
Vad ca userul “decoder” de pe YT a produs la greu 😀 :
https://www.youtube.com/watch?v=K6NFi6varVQ
PS: sa dau si link la user, la rugamintea lui, cica “dati sursa, nu faceti ca astia care ne fura de ani de zile” 🙂
(youtube.com/user/decoder/videos)
Mulți ani cu sanatate si spor in toate celor care poartă numele Sfântul Arhidiacon Ștefan, întâiul mucenic!
buna dimineata 🙂 postare noua!
http://politeia.org.ro/stiri-revista-presei/cvasi-revista-…arna-adevarata/34129/