Magazin Economic August [1] 2013 / Consiliului Fiscal “Raportul Semestrial 2013-1”
13/08/2013 | Autor theophyle Categorii: Economie |
Consiliul Fiscal: Consiliul Fiscal este un organism guvernamental, creat în iunie 2010, cu rolul de a consilia autoritățile în vederea asigurării unui buget sănătos, capabil să atragă toate veniturile necesare și să se achite de toate cheltuielile obligatorii. Membrii Consiliului Fiscal nu solicită sau primesc instrucțiuni de la autoritățile publice sau de la orice altă instituție sau autoritate.
Consiliul trebuie să ofere o opinie independentă despre cât este de sustenabilă politica fiscală și bugetară pe termen mediu și lung.
În prezent, consiliul este format din cinci membri, respectiv Ionuț Dumitru, din partea Asociației Române a Băncilor (ARB), Răzvan Stanca – Banca Națională a României, Lucian Albu – Academia Română, Tatiana Mosteanu – Academia de Științe Economice (ASE) și Silviu Șeitan – Institutul Bancar Român. Membrii Consiliului Fiscal sunt numiți prin hotărâre a Parlamentului pentru o perioadă de nouă ani.
***
Consiliul Fiscal anuleaza proiectul de rectificare bugetara a Guvernului, din cauza slabelor performante fiscale, dar si a marilor esecuri in materie de atragerea de fonduri europene, investitori straini si reforme structurale.
- Cele mai mari esecuri au fost in domeniul realizarii de venituri fata de program au fost inregistrate in cazul sumelor primite de la UE (-3.347 milioane lei), impozitului pe profit (-827 milioane lei), accizelor (-713 milioane lei), TVA (-485 milioane lei) si veniturilor nefiscale (-467 milioane lei).
- Cheltuielile au fost la un nivel de realizare semnificativ sub asteptari s-a inregistrat la cheltuielile de capital (-1.471 milioane lei) si la alte cheltuieli de natura investitiilor (inclusiv din fonduri UE, -1.881 milioane lei), reflectand o incapacitate de a absorbi fondurile europene destinate investitiilor planificate. Astfel, conform datelor disponibile, în termeni reali, cheltuielile de investiţii publice în standarde ESA95 au scăzut cu 29,9% în trimestrul IV 2012, respectiv cu 32,8% în trimestrul I 2013 faţă de aceleaşi perioade ale anilor anteriori, având astfel o contribuţie puternic negativă la creşterea economică.
- A doua cea mai slaba performanta pe partea de venituri fiscale s-a inregistrat in cazul accizelor, incasarile fiind cu 713 milioane lei mai mici decat programul semestrial (doar 93,3% grad de realizare), cresterea fiind de doar 4,2% comparativ cu semestrul I al anului precedent, mult sub cresterea de 10,4% proiectata in bugetul initial pentru 2013, in conditiile in care in 2013 au fost majorate accizele la bere, tigarete si motorina si cursul de schimb valutar luat in calcul la plata accizelor a fost cu 5,2% mai mare fata de anul 2012, sugerand astfel o scadere a consumului de produse accizabile si/sau o crestere a evaziunii fiscale. In cazul incasarilor din TVA, executia de la 6 luni arata o nerealizare de 485 milioane lei a programului, veniturile nete din TVA crescand cu doar 3,3% fata de semestrul I 2012 (cifre nete de impactul operatiunilor de tip swap). Evolutia incasarilor la TVA a fost influentata negativ de scaderea consumului final al gospodariilor populatiei in prima parte a anului (-0,3% in termeni reali in primul trimestru 2013 fata de aceeasi perioada a anului anterior) si de scaderea importurilor extra-UE (-16,0% in ianuarie – iunie 2013 fata de aceeasi perioada a anului 2012).
- E de remarcat faptul ca desi tendinta de evolutie a TVA colectat si a celui de rambursat este similara, TVA incasat net de catre buget are o evolutie volatila, indusa de volatilitatea lunara foarte mare a rambursarilor de TVA. Astfel, incepand cu septembrie 2011, la fiecare sfarsit de trimestru se remarca o scadere pronuntata a rambursarilor de TVA in comparatie cu lunile anterioare, reducerea discretionara a rambursarilor fiind utilizata probabil in scopul atingerii tintelor trimestriale de deficit bugetar pe metodologia cash. Consiliul fiscal recomanda reducerea acestei volatilitati a rambursarilor de TVA, aceasta fiind de natura sa influenteze negativ lichiditatea si situatia financiara generala a companiilor beneficiare de rambursari de TVA.
- Cheltuielile de personal au crescut cu 18% fata de anul anterior, in primul rand ca urmare a reintregirii salariilor in sectorul bugetar, consemnand o depasire a programului semestrial cu 0,6% (136 milioane lei). Depasirea s-a produs in contextul in care bugetul initial pe 2013 avea in vedere finantarea unui numar maxim de posturi in sectorul bugetar de 1.187.000, iar media lunara a numarului de posturi ocupate in sectorul bugetar in primele 6 luni a fost mai mare cu 2.197 posturi (1.189.197 total posturi ocupate).
- În bugetul iniţial pentru 2013 se intenţiona o creştere a ponderii absorbţiei fondurilor UE în total cheltuieli de investiţii, o abordare corectă şi binevenită în opinia Consiliului fiscal, însă, execuţia bugetară pe primele 6 luni arată un eşec din acest punct de vedere. În acest context, Consiliul fiscal recomandă implementarea urgentă în legislaţie a unor criterii clare de prioritizare a investiţiilor publice care să favorizeze şi o trecere de la finanţare din surse proprii la una din fonduri europene, dublată de o bugetare a acestora pe baze multianuale.
În concluzie, sub-performanţa semnificativă pe partea de venituri bugetare a fost compensată în primele 6 luni ale anului 2013 în principal prin reducerea cheltuielilor de investiţii, prin menţinerea cheltuielilor cu bunurile şi serviciile la un nivel mult sub nivelul programat, prin cheltuieli cu dobânzile sub programul semestrial şi prin cheltuieli cu asistenţa socială mult sub aşteptări. Executia veniturilor bugetare in primele 6 luni ale anului arata o nerealizare semnificativa, de peste 6,5 miliarde lei fata de programul aferent primului semestru
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
– Rambursari de TVA incetinesc la sfirsitul fiecarui trimestru sa iasa deficitul .
– cheltuielile de personal au crescut mai mult decit au prevazut domnii guvernanti (la fel ca pensile recalculate )
– se atrag sume ridicole de la finantarea nerambursabila UE dar ce galagie era pe sticla cind se trata valoarea noii transe de finantare . 🙂
– impozitul pe profit , semnul fundamental al “duduielii” sau recesiunii economice a unei tari conduse de nulitati profesionale , e mereu mai mic decit “etalonul” 2008.
– Bine ca reusesc sa taxeze chiria cu contributia pentru pensie (ce minciuna si enormitate lingvistica , juritica) si sa mareasca CAS pentru PFA .
– evident plagiatorul nu va spune nimic despre “succesele” astea . Se va lauda ca creste PIB conform indicatilor trasate catre INS la ultima schimbare de conducere . 🙂
Altii platesc si ultimele rate catre FMI (Turcia , Ungaria ) iar noi declaram ca avem nevoie de un alt acord . 🙂
Ce dovezi mai clare sa elaborezi cind e evident ca sint niste impostori beti de putere si cu diplome de 2 bani ? (chiar plagiate )
Resalut.
Contributiile sociale la veniturile din chirii sunt gainatul de porumbel pe marele musuroi de balega de elefant care se cheama modificarea bazei de impozitare pentru proprietati. Impozitele pe cladiri cu destinatie comerciala (adica alea inchiriate firmelor) vor creste precum cozonacul de la anul (de vreo 15 ori in Bucuresti!).
fiecare popor isi merita conducatorii 🙁
S-a trezit Cacarau si a aparut la tv cu o cuvantare in care il ataca tot pe Basescu si pozitia luata ieri fata de Budapesta. Nu stiu daca va castiga electorat cu aceasta pozitie pro unguri dar face singurul lucru pe care il stie el cel mai bine:il ataca pe Basescu din toate pozitiile desi amicul sau Zlati zicea ca se va transforma intr-un prezidentiabil adevarat, care va avea alte teme bla-bla. Ce dracu mai vrea cu Basescu ca doar nu mai candideaza?
E bolnav, n-are alte subiecte de discutie: sa zica si el ce parere are despre buget, economie, salarii, impozite. Ash, nu se pricepe la nimic, decat la vorbarie goala. De un sfert de ora, bate apa in piua cu Basescu.
un imbecil sinistru am avut rabdare pentru el exact 2 minute
M-am “sfortat” sa il ascult, sa vad pana unde poate merge. Este inimaginabil pt. un om normal cum poate vorbi ipochimenul fara sa spuna nimic. Au incercat ziaristii sa scoata ceva de la el , pe teme arzatoare, dar n-a raspuns nimic. Acum Barbu Mateescu ii analizeaza discursul la b1.
Mesaje (extrase de BM)
-campanie impotriva unui om care nu mai candideaza si
-discurs numai impotriva persoanei TB
Am si eu o intrebare pentru ‘legalisti’: schimbarea legii actelor notariale e naspa sau naspa rau?
http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/schimbare-majora-privind-actele-notariale-185351.html
personal, mi se pare o prostie. ce te faci cand arde, se pierde, se distruge cu buna stiinta sau se greseste ceva in singurul act original?
si eu l-am ascultat, era o morisca de vorbe goale 😆
mutati-va, oameni buni, la postarea “principala” 😉
FC la b1: MRU si Pirpiliu!
Care e postarea principala ca sunt in deruta?
MRU il face praf si pulbere pe Cacarau! Mor de placere, mi se rasplateste sacrificiul ca i-am ascultat aberatiile!
L-au intrerupt idiotii de la b1. Theophyle, daca gasesti conferinta de presa a FC pe undeva, da linkul, te rog.
Hmm, consiliul fiscal zice ca 6,5 miliarde de lei nu ies la socoteala, aia pe hotnews dau o stire in care ceva oficiu statistic european a calculat ca sintem pe locul 1 la crestere industriala. 10% in plus numai in iunie. Aia de la INS le tin isonul cu cresteri industriale una mai mare ca alta. Care naiba e realitatea?
salut Aha,
long time. cresterea nu inseamna musai nici bani si nici locuri de munca. Simplu Dacia a vandut mai multe masini. Restul baliverne!
Da’ dar tot imi suna ciudat. Pai mai toate investitiile au fost sistate, autostrazile au fost abandonate in asteptarea unui viitor sf unde se circula prin levitatie si nu mai e nevoie de ele. Cresterea asta industriala nu se traduce in noi locuri de munca ca somerii sint tot atitia. Ce e de stat e ba in faliment ba in privatizare a la domnu Dan. In afara de citeva mii de posturi prin ministere, acolo da, a fost crestere chiar industriala.
uite Aha si de aici:
http://www.zf.ro/zf-24/fabricile-din-sibiu-ale-louis-vuitton-si-au-dublat-afacerile-in-criza-au-fost-printre-cei-care-au-si-angajat-11248862
Theophyle
Nu stiu citi au observat in raport partea cu arieratele din sanatate .
E scris negru pe alb ca au modificat contractele cu plata la 210 zile ( !!!!!!!! ) . Adunind si cele 90 zile legale pentru a putea fi declarate arierate , in sanatate se plateste (daca se plateste) DUPA 300 ZILE !.
E subliniat si faptul ca asta e o “inginerie” guvernamentala pentru a ocoli norma aia UE care prevede plata facturilor de catre stat la 30 de zile dar si “temele” cu FMI .
Ce smecheri care cred ca toti sint idioti si doar ei genii . Pseudo opozitia are pe aceste raport subiecte si munitie (cu date si cifre oficiale) pentru saptamini intregi dara se vede ca sint in vacanta . 🙁
Sigur ca am observat si stiu si ingineria, maine am sa si scriu despre asta. O escrocherie adevarata!