Crăciunul în artele plastice
26/12/2019 | Autor desy.demeter Categorii: Arta, Editoriale |
Nota @Desy: acest articol l-am publicat in 2012. Va propun o recitire linistita la ceas de sarbatoare si va uram Craciun fericit, multa sanatate, bucurii si succes voua si familiilor voastre! Sper ca ne vom citi mai departe si dupa aceasta mare sarbatoare a Nasterii Mântuitorului! (@Desy si @Cetatean)
Crăciunul este o sarbatoare creștină târzie. În primele două secole creștine, a existat o puternică opoziție la celebrarea zilelor de naștere a sfintilor, martirilor si chiar al Domnului Iisus Hristos. Părinții Bisericii primare au emis comentarii sarcastice privitoare la obiceiul păgân de a celebra zile de naștere, când, de fapt, sfinții și martirii trebuiau, în viziunea lor, să fie celebrați la data matiriului lor, adică la data “adevăratei lor nașteri” din prespectiva teologica a crestinismului timpuriu. O parte din Părinții Bisericii îl vedeau ca fiind o reminiscență a păgânismului, în special al saturnaliilor romane, sarbatorite în onoarea zeului roman Saturn, zi care coincidea cu solstițiul de iarnă.
Ei aveau dreptate să afirme asta: plasarea sărbătorii nașterii lui Iisus Hristos din momentul în care aceasta a început să fie celebrată de creștini, exact la finele lui decembrie sau începutul lui ianuarie (adică 25 decembrie sau 6 ianuarie), se datora copierii tradițiilor păgâne, căci Evanghelia nu dă nici un detaliu despre data nașterii lui Iisus [citat din Enciclopedia Britanica].
Craciunul face parte din cele 12 sărbători domnești (praznice împărătești) ale Bisericilor ortodoxe, a treia mare sărbătoare după cea de Paști și de Rusalii. Crăciunul e de asemenea sărbătoare legală, iar sărbătoarea se prelungește în ziua următoare, 26 decembrie – a doua zi de Crăciun. De la debutul secolului al XX-lea, Crăciunul devine și o sărbătoare laică, celebrată atât de către creștini cât și de către cei necreștini, centrul de greutate al celebrării deplasându-se de la participarea în biserică la rit spre aspectul familial.
Conform tradiției, acceptată în general ca adevăr istoric, Iisus s-a născut în jurul anului 4 î.Hr. și a murit în jur de 30 d.Hr. fiind martirizat prin răstignire. Evangheliile lui Matei și Luca, precum și Evanghelia după Toma menționează ca loc al nașterii orașul Bethleem.
Biblia relatează că Iisus nu a avut o naștere obișnuită. Încă înainte de naștere, mai mulți profeți din tradiția iudaică au prezis venirea lui Mesia. Înainte de nașterea sa, Biblia spune că o Fecioară din Nazaret, pe nume Maria, a fost vizitată de un înger, Gavril (Gabriel), care i-a prezis venirea pe lume a lui Iisus și faptul că ea îi va fi mamă. Ipostaza Bunevestiri si a Nasterii a fost pictata de un mileniu si jumatate de aproape toti marii maestrii ai tuturor curentelor, de la Bizantin, Gotic, Renastere si pana la impresionismul si expresionismul apropiate zilelor noastre.
Bibliografie Note si Citate:
Sanders, E.P. The Historical Figure of Jesus. London: Allen Lane Penguin Press, 1993.
James Leslie Houlden, “Jesus: The Complete Guide“, Continuum International Publishing Group, 2005.
Britanica si Wikicommon (Eng & Ro.)
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Crăciun fericit!
Mulțumim pentru urări și propunerea de lectură!🎄