Bach: Concertele Brandenburgice
23/03/2013 | Autor theophyle Categorii: Arta, Ziarul de Duminica |
Johann Sebastian Bach (1685 -1750) compozitor german și organist reprezentant de frunte al muzici baroc. S-a născut dintr-o familie de muzicieni profesioniști. Fiul lui Johann Ambrosius Bach, muzician de curte, compozitor si interpret de muzica laica, dar organist al bisericii locale. Mama sa, Elisabeth Lämmerhirt, a murit de timpuriu, urmată curând după aceea de tatăl său, când Johann Sebastian avea numai 9 ani. Rămas orfan, plecă la fratele său mai mare, Johann Christoph Bach, organist la Ohrdurf.
Bach se casatoreste în 1707 cu Maria Barbara, cu care a avut 7 copii, din care numai 4 au supraviețuit bolilor copilăriei. După moartea primei sale soții, Bach s-a recăsătorit în 1721 cu Anna Magdalena Wilcke, o tânără soprană, cu care – deși cu 17 ani mai tânără ca el – a avut o lungă căsnicie fericită. Împreună au avut 13 copii. Toți fiii lui Bach au arătat o deosebită dotare pentru muzică, mulți dintre ei devenind muzicieni consacrați, așa Wilhelm Friedemann Bach, Johann Gottfried Bernhard Bach, Johann Christoph Friedrich Bach, Johann Christian Bach și Carl Philipp Emanuel Bach.
La Ohrdurf, Bach a început să execute primele motive muzicale la orgă, dovedind o înclinație deosebită pentru acest instrument. În 1708 Bach obține postul de organist de curte și maestru de concerte la curtea ducelui de Weimar. În această funcție avea obligația de a compune nu numai muzică pentru orgă, dar și compoziții pentru ansambluri orchestrale, bucurându-se de protecția și prietenia ducelui Johann Ernst, iubitor si compozitor amator. Din cauz unor divergente de natura muzicala, Bach este nevoit să părăsească Weimarul în 1717, transferându-se la curtea prințului Leopold de Anhalt-Cöthen. În acest timp, compune cele 6 concerte brandenburgice, precum și suitele pentru violoncel „solo”, sonatele și suitele orchestrale.
În perioada de timp petrecută la Arnstadt, el cere un concediu de patru săptămâni și pleacă pe jos la Lübeck. Aici, bătrânul D. Buxtehude, în vârstă de 68 de ani, își desfășura activitatea de organist. In loc de patru săptămâni, el rămâne patru luni, timp în care își însușește procedeele de compozitie și instrumentale ale marelui organist. În anii petrecuți ca muzician la curtea ducală din Weimar (1708-1717) și apoi la Köthen (1717-1723) și-a îndreptat privirile înspre muzica de cameră, studiind cu râvnă opera compozitorilor contemporani germani, francezi și italieni, transcriind numeroase lucrări ale acestora pentru orgă și clavir. La Weimar a transcris concerte pentru orgă (6) și pentru clavir (18) din creația lui Vivaldi, Corelli, etc.
În 1723, Johann Sebastian Bach este numit cantor și director muzical la biserica St. Thomas din Leipzig. Bach avea sarcina, pe de o parte, de a preda muzica elevilor de la școala de canto, pe de altă parte, să furnizeze compoziții muzicale celor două biserici principale din Leipzig, compunând câte o cantată în fiecare săptămână, inspirate din lecturile biblice duminicale. Pentru zilele festive, Bach a compus cantate și oratorii de o deosebită frumusețe, ca Pasiunea după Matei pentru Vinerea patimilor, Magnificat pentru Crăciun ș.a. Multe dintre operele acestei perioade sunt fructul colaborării cu Collegium Musicum din Leipzig sau reprezintă compoziții așa-zise erudite, ca cele patru volume de exerciții pentru clavecin, partitele pentru pian, Variațiunile Goldberg, Arta Fugii, Concertul italian ș.a.
Creația bachiană nu este numai o sinteză artistică a stilurilor muzicale care se încrucișau la începutul secolului al XVIII-lea, ci și o încununare a evoluției muzicii polifonice și un moment de vârf al epocii Barocului. La baza limbajului său muzical stă coralul protestant, cu linii melodice provenite nemijlocit din creația populară. Această rădăcină în arta populară constituie cheia de boltă a expresivității operei sale, în pofida aspectului ei aparent abstract. Ca slujitor al bisericii, muzica sa a fost intim legată de serviciile religioase, numeroase pagini fiind mărturii ale profundei sale evlavii. Deși a crezut neștirbit în fericirea vieții veșnice, în creația sa nu a redat omul împăcat, care așteaptă cu seninătate viața de dincolo, ci omul cu toate îndoielile, cu nesfârșitele sale ispite și căderi. În antiteză, aduce imagini luminoase și înălțătoare, ancorate în neclintita credința a prezenței divine în viața omului.
Cea mai subiectivă este muzica de orgă, întrucât ea își are rădăcinile în improvizație, în muzica spontană izvorâtă fără premeditare din sufletul creatorului. De fapt, renumele său printre contemporani nu se datora atât compozitorului, ci inegalabilului improvizator. Bach a dat mare amploare și adâncime concertului pentru instrument și orchestră, dând roluri solistice pentru prima oară și clavecinului, ce slujise doar ca instrument de acompaniament în realizarea așa-numitului basso continuo. Pentru clavecin și orchestră a scris șapte concerte.
În afară de pasajele solistice din Concertele brandenburgice (1721), Bach a utilizat vioara ca instrument solistic în două Concerte și în Concertul pentru două viori și orchestră în re minor. Marea dezvoltare a tehnicii violonistice, datorată școlii italiene, precum și cultivarea virtuozității de către maeștrii germani au pregătit drumul creației violonistice bachiene. Cele șase Sonate pentru clavecin și vioară, ca și Sonata în sol minor (transcrisă 166 după sonata de clavecin), valorifică calitățile expresive ale viorii ca instrument de monodie. Și Sonatele pentru vioară, fără acompaniament (trei Sonate și trei Partite din 1720), sunt lucrări ce solicită instrumentistului maximum de expresie.
Bach moare la Leipzig in 1750, la varsta de 65 de ani, probabil din cauza unei complicatii pulmonare, dupa o operatie probabil nereusita la ochiul drept. În operele sale a sintetizat împlinirile muzicale anterioare, făurindu-și un limbaj inconfundabil și atingând una dintre culmile muzicale universale. Ca toate geniile umanității, el se ridică deasupra epocii sale, creația sa fiind atotprezentă, depășind timpul și spațiul, ca orice permanență a spiritului uman.
Cele șase concerte brandenburgice, conform originalului din germană, [Die] Brandenburgische Konzerte (BWV 1046 – 1051) de Johann Sebastian Bach, sunt o colecție de lucrări instrumentale prezentate de Bach contelui Christian Ludwig de Brandenburg-Schwedt în 1721, dar probabil compuse mult anterior anterior.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=hZ9qWpa2rIg&feature=related]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=MDrLX7FXba4&feature=related]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Zpf38dQpMzk&feature=related]
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Merci Theophyle. E nevoie de normalitate. Nu stiu cum a fost la voi astazi, dar la mine este soare, o adevarata zi de primavara.
m-am saturat de ei pana in gat. Putina muzica buna 🙂
si eu .de mult. e sambata seara meritam cu totii muzica oferita de gazda si multumesc de invitatie 😀
http://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA
http://www.youtube.com/watch?v=bkQxrdOk8Us&playnext=1&list=PL4191327CA86D9065
salut
inseamna ce cred eu ? ca Antonescu (felix) a luat in seara asta o optiune serioasa pentru prezidentialele de la anul in dauna lui Ponta ? Pentru ca votul de azi pare sa fi fost optiunea pentru presedintele viitor
Ce sa fac TDS daca cred diferit 🙂
S-ar putea sa fie sfarsitul lui Antonescu si o posibila schimbare de optiuni in PNL. In orice caz pentru noi nu este bine. Lucrurile au fost insa luate in considerare!
ok, naiba stie ce sa mai credem.
Dar pariezi – ca FC nu se aliaza cu PNL ul lui Vosganian &co (ca sa nu spun Crin pe care toti spunem ca e oaia neagra, fara de care pnl ar fi frecventabil 🙂 ) pina in 30 martie 2014 ? Adica tu garantezi ca nu va face FC asta ? Sau vorbim asta peste un an ?
Din cate stiu, nici vorba! Nici Vorba!
Sa speram Theophyle…. reperele se duc in mizda pasii cu viteza mare…..
Extraordinara tema aleasa si completa pentru aceasta zi! Este un minunat balsam pentru sufletele noastre! Multumesc!
O seara frumoasa alaturi de cei dragi.
Pentru normalitatea noastra!
http://www.youtube.com/watch?v=BnjqGhAlFzs&feature=em-subs_digest-vrecs
si…
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qMX4RU9Wkt0#!
Wo sind die Tränen von gestern abend?
Wo ist der Schnee vom vergangenen Jahr?
Dites-moi où, n’en quel pays,
Est Flora la belle Romaine,
Archipiades, ne Thaïs,
Qui fut sa cousine germaine,
Echo, parlant quant bruit on mène
Dessus rivière ou sur étang,
Qui beauté eut trop plus qu’humaine ?
Mais où sont les neiges d’antan ?
Où est la très sage Héloïs,
Pour qui fut châtré et puis moine
Pierre Esbaillart à Saint-Denis ?
Pour son amour eut cette essoine.
Semblablement, où est la roine
Qui commanda que Buridan
Fût jeté en un sac en Seine ?
Mais où sont les neiges d’antan ?
La roine Blanche comme un lis
Qui chantait à voix de sirène,
Berthe au grand pied, Bietrix, Aliz,
Haramburgis qui tint le Maine,
Et Jeanne, la bonne Lorraine
Qu’Anglais brûlèrent à Rouen ;
Où sont-ils, où, Vierge souvraine ?
Mais où sont les neiges d’antan ?
Prince, n’enquerrez de semaine
Où elles sont, ni de cet an,
Que ce refrain ne vous remaine :
Mais où sont les neiges d’antan ?
Postare noua – MRU – PUNCT SI DE LA CAPAT!