Text: Trithemius – “Steganografia”
30/01/2013 | Autor theophyle Categorii: Carte, Esoterica |
Johannes Trithemius este autorul primei carti, care se ocupa cu criptografia. Cartea, numita Polygraphia a fost publicata in 1518 si i-a asigurat lui Trithemius locul istoric de fondator al criptografiei moderne. Inaintea acestei carti, Trithemius publica o alta carte, numita Steganographia , care continea 3 volume. Fusese compusa in 1499-1500, dar nu a fost publicata pana in 1606, din nefericire (pentru Trithemius si contemporanii sai) a fost considerata, fara nici un fel de dovezi certe (sau mai putin certe), drept o carte care continea invataminte despre “magia neagra”.
In 1609 cartea este proclamata eretica si este introdusa in vestitul index papa – Index Librorum Prohibitorum, adica publicarea si citirea ei a fost interzisa. Adevarul este ca la o prima citire cartea este extrem de ambigua. Cartea vorbeste despre “ingeri si demoni” care trimit mesaje secrete, intre ei, omenirii, unor magicieni s.a.m.d. In prefata primului volum (Steganographia), Trithemius explica tehnicile descrise ca fiind absolut naturale si ca ceea ce a descris el nu sunt decat tehnici pe care statul le poate folosi pentru a-si ocroti secretele de inamici (ceea ce se si intampla pana in zilele noastre) si limba pe care o foloseste el, care pare demonica, nu este decat un fel de a “masca” adevaratele intentii.
Majoritatea cititorilor cartii nu au citit prefata (ca in cele mai multe cazuri cunoscute si in zilele noastre), prefata in care autorul incearca o delimitare (destul de evaziva) de orice fel de magie, si bineinteles de magia neagra. Cititorul inteligent (in special cel contemporan) poate percepe cartea ca pe un adevarat manual de steganografie / criptologie, explicat putin cam ciudat de un autor extravagant. De fapt Trithemius este un criptolog prost inteles de publicul care este pus pentru prima data in fata unor probleme neclare de un om care fusese deja acuzat de ocultism. Sunt absolut sigur ca acelasi lucru i s-ar fi putut intampla unui proto-Einstein care ar fi incercatt sa-si explice teoria in secolul al XVI-lea.
Intrebarea care a preocupat zeci de cercetatori (inclusiv autorul acestor randuri) a fost: alternativa (a) Trithemius a fost un invatat interesat in magie, conform traditiei Hermetice, care cucerise Renasterea, sau alternativa (b) a fost Trithemius un savant, care a descris tehnici matematice de inalta valoare intr-o aplicatie criptografica, adica a fost un matematician care s-a ocupat de matematica aplicata. Parererea mea este ca ambele lucruri sunt verosimile. Noi stim astazi ca Trithemius a fost un mare Kabalist; el s-a folosit de tehnicile Kabalei de a permuta litere care reprezentau cifre si a construit din aceste permutari si combinatii un cifru cu ajutorul caruia putea incriptiona si descriptiona mesaje.
Dupa cate se pare, Steganografia lui Trithemius, explica cum sa te ajuti de “spirite” pentru a trimite mesaje la distanta. O mare parte din aceasta carte se rezuma la descrierea unor ierarhii celeste de spirite diferite, numele lor, directii de conectare (N-S-E-V), orele zilei permise sau interzise, planete, constelatii, s.am.d.; cartea contine invocatii prin recitarea unor fraze pentru a chema spiritul mesager. Spre exemplu, recitarea invocatiei:
“Padiel aporsy mesarpon omeuas peludyn malpreaxo. Condusen, vlearo thersephi bayl merphon, paroys gebuly mailthomyon ilthear tamarson acrimy lon peatha Casmy Chertiel, medony reabdo, lasonti iaciel mal arti bulomeon abry pathulmon theoma pathormyn”
Ce se intampla dupa aceasta invocatie? Raspunsurile le puteti gasi in I.P. Culianu “Eros şi magie în Renaştere. 1484”, Bucureşti, Nemira, 1994, 1999; Iaşi, Polirom, 2002 ).
Adevarata lovitura de teatru se afla insa in volumul al III-a al cartii. Acest volum neterminat contine date, cifre si calcule care au ramas nerezolvate si controversate timp de aproape 500 de ani, pana cand Dr Jim Reeds, matematician de la Harvard a rezolvat enigma in 1998, pentru AT&T Labs – Research, unde a fost angajat.Celor interesati va pot pune la dispozitie (articolul stiintific) publicat de Dr. Reeds, bineinteles in limba engleza si superba rezolvare a acestei enigme renascentiste.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Seara bună, Theophyle! 🙂
Transmite-i, te rog, dnei Demeter multumirile mele ca, in familie, si-a luat partea ei cu sarcini politice, lăsându-i istoricului posibilitatea de a ne bucura cu “bunătăți” ca cele de mai sus! 😆
Am citit și prima parte și alte materiale puse aici dar vechi probleme cu sănătatea (cele care m-au scos din activitate) mă țin departe de tastatură. Da’ ochii în ecran tot îi arunc, cu totată cârâiala cerberului meu 😉
Nu stăpânesc destul engleza pentru a lectura articolul oferit, mai ales acum când “procesorul” a început să gâfâie…
Multă sănătate și ție și dnei!
Multa sanatate, Hashule. Si multumesc pentru urari 🙂
Ziua buna,
M-ar interesa sa citesc articolul dr Reed si multumesc pentru disponibilitate! Acum ceva ani am parcurs draft-ul ce aparuse pe site-ul unei universitati . Citisem anterior Cartea 1 si 2 si De semptem secundeis. Tin minte si acum ca de cate ori pe ecran scria “spirit” mintea mea citea frecventa. Trithemius.cred ca a fost si a) si b) . 🙂 Un timp am incercat sa aflu mai multe despre Libanius, cel pe care T il numea cel mai mare dintre invatatori. Era intr-o scrisoare ceva ce mi-a ramas in minte mult timp, “ramai credincios intru Christos si Pitagorean in ceea ce priveste … ” nu-mi mai amintesc exact, doar ca alaturarea Christos Pitagora a ramas marcata undeva pe-un neuron. .
Buna ziua,
daca adresa de mail al comentariului este corecta il voi trimite acolo in cateva minute. Daca doriti sa-l primiti pe alta adresa, va rog sa-mi comunicati pe adresa portalului.
Adresa este corecta. Multumesc.