Cartile Interzise (7) Biblia – Evanghelia după Maria Magdalena
18/06/2013 | Autor theophyle Categorii: Carte, Dosare |
Nota: Evanghelie sau (in Engleza Gospel) este definitia oricarui document scris, care descrie invataturi sau evenimente din viata lui Iisus si este contemporana sau compusa in maximum 100 de ani de la nasterea Lui.
Contrar perceptiei generale, Evanghelia dupa Maria nu este o Evanghelie Gnostica, desi o parte din specialisti o considera gnostica, pentru ca fragmente din ea au fost descoperita si la Nag Hammadi. Evanghelia a fost descoperita in 1896, intr-un papirus datat in secolul al V d.Hr. Parerea mea este ca de fapt papirusul respectiv a fost copiat dintr-o sursa mult mai veche, probabil Aramaica si probabil contemporana sau poate putin mai tarzie de viata lui Iisus. Dupa unele indicii de ordin epigrafic, acesta Evanghelie a fost compusa in original mai devreme de majoritatea Evangheliilor Canonice (cele patru aflate in Biblie – Noul Testament).
Asadar, acest codex, care continea si Evanghelia lui Maria, a fost cumparat de cercetatorul german Karl Reinhardt in 1896 de la un anticar egiptean din Cairo. Codexul a fost botezat Codexul Berlinez 8502 (Papyrus Berolinensis 8502). Ceea ce este absolut clar este ca acest papirus a fost descoperit langa localitatea Akhmim, in Egyptul de Sus si este denumit si Codexul din Akhimim. Orasul Akhmim (numit de copti, majoritari in acest oras) este amintit si de Herodot si de Strabo. Noi stim astazi ca in 109 d.Hr. , orasul a fost largit si fortificat de stramosul nostru Traian si ca majoritatea populatiei in acele vremuri erau Crestini Copti. Intr-o oaza din apropierea orasului a fost surghiunit si Nestor (Sf. Nestorius), intemeietorul Bisericii Crestine-Nestoriene (ei se considera de rit Ortodox), majoritara astazi printre Crestini de origina araba din multe state ale Orientului Mijlociu. Surghiunirea lui Nestor, pe atunci patriarhul Constantinopolului, s-a datorat unei dispute doctrinare intre el si Chiril, care sustinut de o grupare de clerici au reusit sa-si impuna doctrina. Deoarece acest document despre care vorbesc a fost gasit in apropierea locului si datei (jumatatea sec IV d.Hr) in care se afla Nestor cu credinciosii lui in acel loc de surghiun, probabil ca sursa acestui manuscris sa fie acesti buni crestini care nu au avut nici in clin si nici in maneca cu gnosticismul.
Impreuna cu acest manuscris au fost in acelasi codex si Apocrifa lui Ioan si Intelepciunea lui Iisus, o alta apocrifa a Noului Testament. Alte surse ale Evangheliei Mariei Magdalena au fost Papirusul din Oxyrhynchus L 3525 (P.Oxy. L 3525) si Papirusul Rylands 463, ambele de provienenta Copta si ambele din Egypt. Interesant de mentionat ca P.Oxy. L 3525, descoperite aproximativ la inceputul secolului 20 ( prin 1900-06), au fost descifrate si traduse in 1983. Copia, transcrisa pe pergament adevarat – Pergamon Technique si papirus (reconstruit) , se afla in posesia mea.
Din Papirusul Berolinensis 8502 lipsesc 6 pagini de la inceput si 4 din mijlocul lui, reconstructia partiala s-a facut cu ajutorul celorlalte fragmente gasite si descifrate in 1983. Aceasta Evanghelie contine o discutie la care iau parte in afara de Maria, Petru, Andrei si Levi. Discutia are loc dupa Invierea lui Iisus si reintoarcerea sa in ceruri. Petru o roaga pe Maria sa le comunice si sa-i desluseasca rosturile ascunse ale spuselor lui Iisus. Maria le comunica spusele lui Iisus si le comenteaza. Andrei nu crede nici in spuse si nici in comentariile Mariei. Petru considerandus-se Apostolul senior nu da crezare si o admonesteaza. Levi si Maria de o parte si Petru cu Andrei de cealalta. De Boer, care este una din cele mai serioase specialiste in subiectele discutate, sustine cu tarie ca aceasta Evanghelie nu poate fi gnostica. Cand este sustinuta si de Karen King de la Harvard, nu ramane decat sa spunem : Amin asa este!
Ceea ce intuim din cititul acestei Evanghelii, pozitiile clare ale o parte din Apostoli (1) o femeie nu poate fi Apostol; (2) au existat in diferite practici religioase o sumedenie de dispute; (3) a existat o aripa conservatoare fata de o aripa mai ezoterica si liberala; (4) Apostolii barbati au castigat partida si astazi in scaunul lui Petru la Roma sta un barbat si nu va sta niciodata o femeie.
Interesant ar fi pentru o parte din noi cand si daca vom ajunge la portiile raiului sa nu-l gasim pe Petru, ci pe Maria Magdalena.
Bibliografie
Meyer, Marvin. The Gospels of Mary. San Francisco: Harper, 2004.
King, Karen L., The Gospel of Mary of Magdala: Jesus and the First Woman Apostle. Santa Rosa: Polebridge Press, 2003.
De Boer, Esther A., The Gospel of Mary Listening to the Beloved Disciple. London: Continuum, 2006 (2005).
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Culmea daca Maria Magdalena ar fi si de culoare . 🙂
Ma faci sa ma gindesc ca cea mai veche meserie din lume e recompensata cu postul la poarta raiului ? Pai sare toata morala si principile lumii moderne . 🙂
in orice caz ar fi brunetica. Avand in vedere regiune, nu se poate blonda cu ochi albastri. Nici vorba de cea mai veche profesiune nemernicii de papi in secolul al vi-lea au nascocit povestea. Ca roman-italian ar trebui sa intelegi ce afaceri se pot face la poarta raiului.
In viata reala se cunosc afacerile bisericii dar eu prefer sa aflu despre afacerile la poarta raiului cit mai tirziu posibil . Sper peste 50 de ani . 🙂
AMIN!
cum adică au născocit-o în secolul şase?
Asa este. Catolicii au creat confuzia ca Maria Magdalena ar fi acea prostituata care s-a pocait, pentru a determina scaderea influentei femeilor in institutia bisericii si in societate.
cred că nişte bârfe despre curia romană ar fi primite cu interes 🙂
Excelent articol. As fi vrut să citesc şi conţinutul evangheliei. Poate în viitor?
Buna! Caut o copie cat mai completa a Evangheliei dupa Maria. Ma poti ajuta?
http://www.scribd.com/doc/4108461/Evanghelia-dupa-Maria-Magdalena