Cartile Interzise (6) Biblia si omul care a umblat cu Dumnezeu – Partea a Doua
15/06/2013 | Autor theophyle Categorii: Carte, Dosare, Ziarul de Duminica |
Cine considera ca “globalizarea” a inceput acum cateva decenii este un neavizat sau un inocent. Globalizarea a inceput aproape de formarea primelor civilizatii sedentare. Turmele pastorilor migratori calcau pamanturile agricultorilor, care la randul lor cereau protectia asezamintelor urbane apropiate cu care traiau in relatii simbiotice. Amestecul de interese si conditii de trai, atat de bine descrise in relatiile dintre Cain si Abel (Geneza 4:2-8), au fortat omenirea sa se miste intr-un perpetuum material care a determinat pana la urma un perpetuum cultural. Cine crede ca Iudaismul, Crestinismul sau Islamul au fost create intr-un loc anume, de niste anumiti oameni, greseste. Totul s-a nascut din acest perpetuum cultural, aceasta globalizare antica prin modificarea si adoptarea miturilor stravechi si crearea altelor noi.
Nu exista nici o formula acceptata in mediile academice legata de etnogeneza israelitilor antici, nici una acceptata legata de religia lor antica si nici macar de sursele stravechi ale povestirilor biblice. Pentru un credincios lucurile sunt simple. Biblia este divina, scripturile sunt sfinte si Dumnezeu “este cel care este” impreuna cu Fiul si cu Sfantul Duh. Nici macar o clipa nu vreau sa se creada ca acest micro eseu contazice crezul crediciosilor oricare ar fi credinta lor. Intentia mea este de a conclude si de a emite optiuni legate de o carte fundamentala (dupa parerea mea) despre care am vorbit in ultimele zile, carte care din nefericire a fost “macelarita”, cenzurata si exclusa din patrimoniul biblic. Cartea lui Enoh este o productie literara creata in secolele imediate dinaintea aparitiei Crestinismului. Cartile care compun aceasta colectie au fost scrise de cel putin 4 autori in timpuri diferite, in care fiecare si-a expus opiniile religioase, mistice si culturale. Este clar ca aceasta colectie a fost scrisa inaintea lui Iisus, cu o probabilitate mica ca o parte ar putea include invataturile lui. Cartea este fara dubiu sectariana fata de iudaismul masoretic (tradiţional, traditionalism, termenul vine din Ezekiel 20:37). Contactul dintre traditia Greaca si cea Iudaica a nascut nu numai antagonism, a nascut si apropiere.
Cartea lui Enoh reprezinta antagonismul fata de traditia greaca, asa cum cartea canonica in traditia Ortodoxa a VT, Ecclesiasticul sau Cartea Intelepciunii lui Ben Sira (considerata de evrei si protestanti apocrifa) reprezinta apropiere fata de cultura Greaca. Iisus si Crestinismul Primar au fost impotriva adoptarii normelor si sintagmelor culturale grecesti. Cartea lui Enoh ridica supozitia ca Iisus a devenit ceea ce a fost dupa o asteptare de un secol si jumatate si probeaza existenta unor secte proto-crestine in societatea iudaica la sfarsitul celui de al doilea Templu. Cartea lui Enoh indica si probabilitatea ca Esenienii au fost primii Crestini si ca Ioan Botezatorul intr-adevar a fost premergatorul. In fine, Cartea lui Enoh a descis si ipoteze teologice despre care vom vorbi poate alta data.
Cartea Slavona a lui Enoh, denumita si 2 Enoh sau Secretele lui Enoh, este o carte Gnostica descoperita in secolul al 19-lea. Manuscrisul in Slavona veche dateaza din secolul al 14-lea si a fost clar de la inceput ca are un text grec drept sursa. Textul are doua redactari: una lunga de 70 de versete, cealalta scurta de 24 de versete. Fragmente din textul Grec gasite in anii ‘20 ai secolului trecut au indicat clar existenta unui text si mai vechi in Ebraica sau Aramaica. Textul Grec este plin de cuvinte de origina semita (semitice), exemple fiind: Refaim = Fantome (ingerii raului); Ofanim = ingerii binelui; Rakia Arabot = Cerul inferior (de jos), etc. La Qumran s-au descoperit la mijlocul anilor ‘50 al secolului trecut in pestera no. 11 un fragment catalogat drept 11Q13, identic cu versetele 69-73 din textul 2 Enoh si care a fost denumit Rugaciunea lui Melehtzedek (Exaltation of Melchizedek or 2EM). Evreii, crestinii si islamicii il considera pe Melehtzedek (literal, Regele cel drept), regele Salemului (numele pre-israelit al Ierusalimului), drept aliatul si binefacatorul lui Abraham “tatal natiunilor”. Despre portretul lui Melehtzedek , considerat sfant al bisericii Armene si comemorat in fiecare 30 iulie si sfant al bisericii catolice si comemorat in fiecare 26 august, vom discuta poate intr-un articol viitor.
Cartea 2 Enoh (Cartea Slavona a lui Enoh sau Secretele lui Enoh) este punctul de referinta al ramificarii Iudaismului sectarian in Iudaismul Gnostic (Traditia Setica – de la Set; fiul nascut al lui Adam si Eva dupa moartea lui Abel, Geneza 4:25 ff.) Crestinismul Ortodox (nu in sensul actual al cuvantului Ordodox, ci al celui antic) si Gnosticismului clasic (iudaico-crestin-greco-pagan) Acest fragment este sursa literara a epistolei canonice, parte din Noul Testament, sub numele de “Epistola catre Evrei a Sf. Apostol Pavel”. Versiunea Gnostica a aceleasi surse a fost gasita la Nag Hammadi si face parte din “Biblia Gnostica”.
Cartea 2 Enoh (Cartea Slavona a lui Enoh sau Secretele lui Enoh) descrie decizia lui Dumnezeu de a dezvalui lui Enoh secretele creatiei, secrete care nu au fost dezvaluite nici ingerilor care au contribuit la aceasta creatie. In afara de cuvantul “secrete”, in carte este decrisa conversatia ca una “faţa-în-faţa”. Aceasta expresie este amintita in scripturile Abrahamice numai in legatura cu Moise si Iisus (la Evrei si Crestini) si Muhammad (la Islamici). Dezvaluirile lui Dumnezeu lui Enoh, contin:
- Inaintea creatiei, Dumnezeu a hotarat crearea unui fundament pentru creatia sa;
- Dumnezeu a comandat ca invizibilul sa devina vizibil, adus din negura timpului si a locului;
- Dumnezeu a comandat marelui Eon (vezi definitia DEX) pe numele lui Adoil, sa coboare si sa se dizolve (dezintegreze), aratand si facilitand creatia Domnului;
- Dumnezeu a creat un “tron” (in sensul unui loc de existenta fizica), unde a ordonat “luminii” sa devina fundamentul tuturor lucrurilor inaltate (elevate);
- Dupa care Dumnezeu a ordonat celui de al doilea Eon, Arukhas sa construiasca fundamentul “locurilor de jos”;
- Din ape Dumnezeu creaza structura pamantului si face diferenta intre apa si uscat.
- Dumnezeu creaza crerul, planetele si soarele;
- Din foc Dumnezeu creaza armatele celor “fara de cap” (probabil a nevertebratelor);
- Dumnezeu creaza vegetatia, pestii, reptilele; pasarile si animalele (mamiferele);
- Dumnezeu creaza omul.
Este clar ca aceasta carte incearca sa rescrie Geneza (Facerea) in sensul Gnostic, tot clar este ca sursa este sectariana Iudaica pre-70 i.Hr (distrugerea templului), si ca din aceasta secta vor evolua elemente spre Gnosticismul clasic, Crestinismul primar sau se vor reintoarce (intr-un fel) la Iudaismul traditional, punand bazele literaturii pre Cabaliste (literatura “palatelor”- Hekchalot), care de altfel va genera Cartea lui Enoh-3 in Evul Mediu.
Enoh 3 este de fapt linia de despartire de gnosticismul, sa-l denumim sincrezia “Iudeo-Crestina-Pagana”, pagana in sensul Greco-Roman. Din acest moment se despart apele, masa Gnostica va migra spre Crestinism, incercand sa-si impuna doctrinele. Vor fi eliminati in final, in Conclavul (conciliul) de la Nicea in 325. Gnosticismul Pagan va migra spre Neo-Platonismul lui Plotonius si scoala lui pe la sfarsitul secolului al 3-lea. Gnosticismul Ebraic se va dilua in invataturile mistice ale cabalei.
Enoh 3, numit si “Cartea Palatelor” (Hechalot = palat/templu), numita si“Cartea Rabinului Ismael – Mare Preot”, numita si “Revelatia lui Metatron“, este o carte pe care majoritatea academicilor o dateaza la o data paralela cu Talmudul Babilonian, adica secolele V-VI d.Hr. Personal o datez mai tarziu cu un secol sau doua, adica secolul VII-VIII d.Hr. Fara doar si poate, autorul cartii a fost un om invatat, poate din elita celor invatati. Cartea este scrisa intr-o Ebraica (aproape) Biblica, trebuie mentionat ca la timpul scrierii cartii ne aflam la minimum 4-5 secole in care limba vorbita si scrisa era Aramaica, Greaca sau Latina, exista urme de Greaca si Latina folosite ca neologisme, fara nici o indoiala textul original este Ebraic. In aceasta carte, Enoh devine inger si numele lui va fi Metatron si cum marele Gershom G. Scholem, in “Major Trends in Jewish Mysticism” (Orientari Majore in Misticismul Iudaic) (1941/1961) p. 67 scria:
Enoh, al carui corp va fi transformat in foc, si privirea ochilor lui in lumini sclipitoare, si din adancul ochilor vor ţâşni vălvătăi si pe care Dumnezeu il va aseza pe tronul de langa tronul gloriei si el va fi numit Metatron. (traducerea mea aproximativa)
Am ajuns la sfarsitul literar al misticismului comun Iudeo-Crestin, de aici incolo fiecare religie o va lua pe drumul mistic propriu. Crestinii il vor avea pe Nazianzus, Chrysostom, Cassian, Dionysius Areopagite, Thomas Gallus si altii. Evreii vor avea pe Isac Orbul, Abulafia, Azriel, Nahmanides si Luria. Crestinii si Evreii se vor intalni inca o data in ceea ce numim Cabala Crestina, pe timpul Renasterii, unde ne vom intalni cu maestri invatati ai renasterii. Vom discuta desprea asta intr-un posibil articol urmator.
Enoh-3, este cartea care finalizeaza corpusul Enohic, sustinand mai mult sau mai putin formarea a trei curente teologice diferite, primul va deveni mistica Iudaica, culminand cu Kabala (Cabala, Kabbalah). Al doilea, impreuna cu traditia filizofica si teologica Greco-Romana, numita si neo-Platonism, vor forma Gnosticismul clasic (Porphyry, Iamblichus, Proclus, Imparatul Iulian-apostatul, si Simplicius in secolul VI d.Hr); si in farsit al treilea curent – gnosticismul Crestin care a culminat cu ereziile manihiene ale lui Mani, a carui viata, apropierea si indepartare de Crestinism o cunoastem din vestitul Codex Manichaicus Coloniensis, scris in limba copta si descoperit la Asiut in Egipt si Arie (Arius), crestinul Berber, fost preot in Alexandria.
Similaritatile intre Enoh-3 si Enoh-1 sunt: (1) Enoh este urcat in ceruri intr-o vijelie cu ajutorul unui car de foc, asemanator profetului Ilie ( Enoh-3 6:1; 7:1); (2) Enoh este transformat intr-un inger ( Enoh-3 9:1-5; 15:1-2);(3) Enoh, acum ingerul Metatron, este inscaunat in ceruri (Enoh-3 10:1-3; 16:1); (4) Enoh primeste invataturile legate de creatia cosmologica (Enoch-3 13:1-2); (5) Enoh infrunta ostilul inger numit Azaz’el/Aza’el (Enoh-3 4:6; 5:9). Cam atat, deocamdata.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]