Cartile Interzise (10): Evanghelia după Iacob cel Drept
18/08/2013 | Autor theophyle Categorii: Carte, Dosare, Esoterica, Ziarul de Duminica |
Comentariile sunt blocate.
|
Evanghelia după Iacob cel Drept (Protevangelium Jacobi), cunoscută și sub numele de Protoevanghelia lui Iacob sau Evanghelia Copilăriei lui Iisus, este o evanghelie apocrifă si pseudoepigrafa cunoscuta si sub denumiri diferite in fragmente care s-au descoperit ulterior sau anterior primelor documentari existente despre aceasta evanghelie apocrifa. Fragmentele poarta titluri diferite cum ar fi: “ Nașterea Mariei”, “Povestea nașterii Mariei, Mama Domnului” sau “Nașterea Mariei; Evanghelia lui Iacob“.
Evanghelia apocrifa a fost scrisa intre anii 130 – 154 d.Hr., deci este clar o pseudoepigrafa (lucrare semnata de o personalitate diferita decat cea atribuita). Evanghelia după Iacob cel Drept descrie copilăria lui Iisus relatată în evangheliile lui Matei și Luca și prezintă o relatare a nașterii și copilăriei Fecioarei Maria însăși.
Important este si probabil faptul ca aceasta Evanghelie nu a fost introdusa in Noul Testament din cauza ca pentru prima data Iacob cel Drept este prezentat ca frate al lui Isus (Adelphotheos), desi intr-un fel sau altul putem intelege acest lucru si din Evangheliile canonice (Luca si Matei).
Evanghelia după Iacob cel Drept este cea mai veche sursă care susține ideea verginitatii fecioriei Mariei nu numai înainte de nașterea lui Iisus, ci chiar și după aceea. Bineinteles ca astazi stim ca motivatia practica este total gresita chiar si teologic. Fara indoiala ca autorul nu cunostea regulile religiei iudaice ale timpului, reguli si traditii pe care fara indoiala Iacob cel Drept le-ar fi cunoscut amanuntit. Autorul sustine ca în iudaism au existat fecioare consacrate templului, similare vestalelor din Roma , lucru complet fals si inexistent, cunoscut contemporanilor Templului din Ierusalim. Celibatul a fost extrem de rar în iudaism, iar casatoria și datoria de a face copii erau considerate drept datorii sacre .
Aceasta evanghelie apocrifa este mentionata pentru prima data de Origen la începutul secolului al III-lea, adoptand aceasi părere cu cele scrise că „frații Domnului” erau fiii lui Iosif cu o nevastă anterioară. Acesta este de asemenea și singurul text care proclamă în mod explicit că Iosif era văduv, cu copii, în momentul în care Maria îi este încredințată. Acest fapt este menționat într-unul din textele lui Origene (The Brethren of Jesus), ce aduce dovezi pentru a demonstra că “rudele Domnului erau copiii lui Iosif cu o soție anterioară”.
Aceasta lucrare, care a fost cenzurata si neacceptata in Noul Testament, sta totusi la baza unor doctrine esentiale in Crestinismul Ortodox si Catolic, multe dintre ideile apocrife si pseudoepigrafe fiind preluate de parintii biserici in secolele III-V d.Hr.
P.S. Fragmentele expuse in articol se afla la Manastirea Santa Caterina din Sinai si sunt probabil copii din secolul V. d.Hr .
Bibliografie Note si Citate:
Bart D. Ehrman, ” Lost Scriptures: Books that did not make it into the New Testament” .
Wilhelm Schneemelcher, Robert McLachlan Wilson, New Testament Apocrypha: Gospels and related writings, Westminster John Knox Press, 2003.
Origene – “The Brethren of Jesus”
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]