Istoria Manuscriselor de la Marea Moarta – Qumran (1)
25/03/2013 | Autor theophyle Categorii: Dosare, Magazin Istoric |
Descoperirea Manuscriselor de la Marea Moarta este deja o parte din istoria umanitati. In postarile viitore noi vom pastra terminologia consacrata si le vom denumi DSS (Dead Sea Scrolls). TOATE postarile sunt fragmente traduse din lucrari originale (ale mele), care sunt bazate pe o bibliografie destul de consistenta. Daca cineva doreste sa le foloseasca la orice lucrare, nici o problema, trebuie insa sa ceara prin e-mail bibliografia, pentru a nu incalca drepturile de autor al altora si va trebui sa le mentioneze in lucrarea respectiva. Nerespectarea aceastei rugaminiti va fi considerata incalcare drepturilor de autor.
S-au scris atat de multe prostii si neadevaruri despre aceste manuscrise, s-au publicat atat de multe carti care nici macar nu se apropiau de un adevar stiintific, fara nici o tangenta cu obiectul manuscriselor, cu istoriografia lor, ca sa nu vorbim de epigrafia lor. Personal m-a interesat epigrafia si aspectul teologic, bineinteles ca aceste doua lucruri nu pot fi deconectate de istoria, arheologia si antroplogia subiectului.
Cateva teorii antgoniste referitoare la istoria locatiei din Qumran, alte cateva despre locuitorii posibili al acestui locati. (a) asezamant monastic apartinand sectei Eseniene; (b) cazarma militara care asigura securitate treceri marfurilor si oamenilor din peninsula Arabica si din estul Iordanului spre Ierusalim; (c) ferma agricola si mestesugareasca; (d) toate trei in diferite perioade; (e) resedinta de iarna a unui “magnat” local. Toate cele patru ipoteze sunt bine fondate arheologic, cu dovezi pro si contra.
Trei teorii antgoniste referitoare la originea manuscriselor gasite in imprejurimile Qumranului; (a) apartin sectei Eseniene; (b) apartin bibliotecii Templului de la Ierusalim si au fost ascunse in preajma asediului Roman si (c) cele gasite apropiat de Qumran, apartin sectei (pesterile 4-5- 7-10) cele gasite in pesterile departate (1-2-3-6-8-9-11) probabil contin si manuscrise originare din alte parti, diferite de Qumran.
Ipoteza mea in aceaste articole, este ipoteza majoritara in lumea expertilor academici cu cele mai mari sanse de a fi si cea corecta, ipoteza (d) din punct de vedere a locatiei, implicit si al locuitorilor ei, si (c) din punctul de vedere al originei manuscriselor. Arheologi au descoperit trei asezaminte suprapuse in ruinele din Qumran. Primul dateaza din perioada Macabeilor (160 i.Hr) si a fost construit de primii Esenieni, al doilea care a fost o reconstruire al asezamantului distrus de un cutremur la sfarsitul sec. 1 i. Hr. si repopulat de o garnizoana Herodiana sau de aceasi Esenieni, acest asezamant a fost distrus de legiunile Romane in drumul lor spre Ierusalim in anul 68 d.Hr. Pentru o ultima oara, asezamantul a fost reconstruit probabil de refugiatii din Ierusalim si locuit intre anii 74-136 d.Hr, dupa care a fost abandonat in urma inabusiri rascoalei lui Bar-Kohkba impotriva romanilor din 135-6 d.Hr. Din acea perioada si pana in 1949 d.Hr, Qumranul a fost ingropat. Descoperirea manuscriselor a avut loc intre anii 1949 si 1956-7. De atunci si pana in zilele noastre mai apar din cand in cand zvonuri despre alte fragmente existente in colectii particulare sau pe pieţele de antichitati clandestine. Valoare fiecarui fragment sau manuscris este evaluata de la sute de mii la milioane de dolari. Majoritate manuscriselor se afla in posesia Muzeului Israel din Ierusalim si Muzeului Rockefeller tot din Ierusalim. O mica parte se afla in posesia Scolii Biblice Franceze din Ierusalim si in posesia Muzeului Regal Iordanian de la Amman. TOATE manuscrisele au fost traduse in Engleza si publicate pana la inceputul anilor 2000, dupa aproximativ de 45-50 de ani de munca asidua depusa de sute de specialisti, multi din ei trecuti deja in nefiinta. In aceasta articol si in viitoarele ma voi ocupa de diferite aspecte epigrafice, lingustice si teologice ale acestor texte.
In aceste postari ne vom ocupa numai de manuscrisele descoprite in pesterile din imprejurimile Qumranului pe care colectiv le vom numi DSS (prescurtatrea consacrata de la Dead Sea Scrolls). Aceste documente contin in marea lor majoritate manuscrise fragmentate de origine Biblica; Fragmente si manuscrise de origine sectariana, probabil Eseniana (dar nu numai) si proto-Crestina (dupa umila mea parere, minoritara). Limbile majoritare a manuscriselor gasite au fost Ebraica si Aramaica, foarte putine in Greaca si inexistente in Latina. In pestera no. 2 au fost gasite 300 de fragmente in Ebraica; in pestera no.3 a fost descoperit “Sulul de Cupru” (Copper Scroll) care descrie locurile in care au fost ascunse comorile Templului din Ierusalim; in pestera no.4 (ce mai apropiata) de Kumran, s-au descoperit majoritatea manuscriselor si fragmentelor, aproximativ 15000 de fragmente din 500 de lucrari; in pesterele cu no. 5-6, au fost descoperite un mic numar de documente fragmentate, probabil ale unor locuitori ai pesterilor (monahi sau refugiati fugari); pesterele no.7-10 au fost descoperite si 17 fragmente in limba Greaca, inclusiv vestitul document 7Q5, pe care personal l-am tradus diferit de traducerea primara si pe care eu si alti specialisti il consideram sursa proto-Crestina al Evangheliei lui Marcu. Trebie sa mentionez ca parerile mele sunt minoritare si atacate cu “virulenta” si de o minoritate din epigrafistii evrei si de majoritatea celor catolici; in pestera no. 11 s-a descoperit unul din cele mai complete, frumoase, si interesante manuscrise, manuscrisul denumit “Manuscrisul Templului”, manuscris care nu este prezent in Biblie dar ne da indicatii extraordinare despre religia iudaica arhaica, inainte de iudaismul rabinic, de facto religia iudaica din timpul lui Iisus, speculativ vorbind, si religia pe care el a practicat-o.
Descrierea felului in care aceste fragmente/ manuscrise sunt numerotate si catalogate din fragment in manuscris intreg este in felul urmator, exemplu: 4Q493 = pestera 4 + Qumran + fragment no. 493; sau, 1Q28b = Manuscris complet + Qumran + fragmentul 28 + copia b; sau 1QS = Documentul Regulilor Congregatiei = 4QD a/g = fragmentele din pestera 4 din acest manuscris, fragmentele de la a la e plus dupa aceasi rutina + 4Q266/272, 4QDa/e = 4Q266/270, 5Q12, 6Q15, 4Q265-73, s.a.m.d. intr-un cuvant o chestie extrem de complicata si migaloasa (Vezi Umberto Ec0)
Trebuie precizat ca (a) manuscrise datand intre secolele al 2-le i.Hr – 2-lea d.Hr au fost descoperite in pesterile aflate pe versanti muntilor care imprejurul Mari Moarte din nord vestul ei la Qumran si pana in sud-vestul ei la Ein Ghedi, nu s-au descoperit manuscrise pe malul estic al MM. (b) Majoritatea manuscriselor sunt scrise pe piei de animale (capre salbatice sau domesticite), minoritatea scrise pe papirus, una inscriptionata in foita de cupru.
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua 🙂
frumos subiect si extrem de interesant, mai ales pentru novici.
salut mar,
sper sa am musterii 🙂
multumesc si eu, trimit mai departe
cu multa placere 🙂
Un subiect interesant si frumos! Imi place modul si felul cum au fost gandite si descrise aceste fragmente/manuscris pentru a fi numerotate si catalogate din fragment in manuscris intreg. Istoria si deslusirea acestora este fascinanta! Felicitari!
O seara frumoasa alaturi de cei dragi!
sper sa va placa si continuare 🙂
Va multumesc pentru efort ! Interesant … Ce parere aveti: se va reconstrui Templul ? Daca da, atunci ritul de acolo va fi cel antic, adica cel descris in Manuscris ? Se va reveni la sacrificiile de animale ? Unde va fi reconstruit Templul ? Stiu, ca nimeni nu poate da un raspuns sigur la aceste intrebari; pe mine ma intereseaza parerea Dumneavoastra personala. Multumesc 🙂
salut Petronius,
Intrebarea este hazlie 🙂 trebuie sa mentionez ca religia actuala a evreilor are foarte putin in comun, mai nimic cu religia lor antica. Dupa pierderea templului evreii au trecut de la o religie geogentrica (bazata pe un loc sacru care era centrul credintei lor) la o religie bazata pe o carte si comentariile ei – Tanakh, Masora, Mishna, Talmud, Kabala. – doua lucruri complet diferite, nici macar nu suporta o comparatie. Numai cateva zeci (poate sute) de nebuni cre intr-un nou templu.
Un nou templu? poate cand mesia crestinilor se va intoarce sau cel a evreilor o sa soseasca. 🙂
Multumesc pentru raspuns. Oricat de ridicol este, am citit ca exista multi evrei care sunt convinsi de reconstruirea Templului si care fac pregatiri serioase in acest sens. In plus, am mai citit ca exista un plan, care merge pana in cele mai mici detalii de logistica si care este fezabil din toate punctele de vedere. Desigur, mai exista o “mica problema” care ar trebui rezolvata 😉 Eu sper sa nu prind momentul “rezolvarii” acesteia 🙁
da,
Foarte multi 😆 Cam 150 (“credinciosi templului – “Ne’emanei ha mikdash) top. Pura propaganda a extremistilor din ambele parti.
“Sulul de Cupru” (Copper Scroll) care descrie locurile in care au fost ascunse comorile Templului din Ierusalim
şi nici o vânătoare de comori nu s-a declanşat?
Oho,
s-a incercat si se mai incearca si acum. Am sa scriu de spre asta. Figura cinematografica a lui Indiana Jones a fost creata dupa un cvasi-arheolog american care cauta comorile aste de 30 de ani 🙂