Revista Presei – 27 decembrie.„….Ca o paranteză, dacă e vreo problemă reală în sectorul energiei, aia e poziția dominantă a Ministerului Energiei (80% din energia electrică, 50% în gaz), nu că n-ar avea suficiente companii; iar investițiile în companiile de stat nu doar că merg mai greu decât toate cele private, ba chiar le și blochează pe acestea, iar asta este principala amenințare reală la securitatea energetică a țării….”
27/12/2024 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de vineri, 27 decembrie! Regiunile estice sunt sub incidența unui cod portocaliu și cod galben de vânt puternic, cu rafale care pot depăși 70-90 km/h în unele zone montane și de câmpie. ANM a emis un cod galben de viscol pentru zona Carpaților de Curbură. Se așteaptă intensificări semnificative ale vântului, cu rafale ce vor atinge 60-80 km/h. Zăpada va fi troienită, ceea ce va crea condiții dificile pentru deplasare, iar vizibilitatea va scădea sub 100 de metri, în special pe crestele montane. Bucuresti: 2/1 gr.C., ploi, ninsori.
“Cum a evoluat rata mortalității COVID în ultimii trei ani. Efectele pe termen lung ale bolii rămân o problemă serioasă, arată OMS ….Potrivit cifrelor agenţiei specializate a ONU, până în prezent au fost înregistrate aproape 777 de milioane de cazuri în întreaga lume, cu 7 milioane de decese în 234 de ţări. Pandemia a atins apogeul în 2020, 2021 şi 2022. Anul acesta, 77 de ţări au raportat cazuri, de la jumătatea lunii octombrie până la jumătatea lunii noiembrie. „COVID-19 lung”, care se manifestă prin efecte pe termen lung, rămâne o problemă majoră, potrivit OMS. Cifrele actuale indică faptul că boala apare în 6% din toate cazurile de COVID-19. ….Virusul continuă să circule, provocând ocazional îmbolnăviri grave. O reducere drastică a testelor efectuate a însemnat că OMS este mai puţin capabilă decât în trecut să monitorizeze răspândirea, gravitatea şi posibilele modificări suferite de virus. ….” Integral: https://hotnews.ro/
“Principalele măsuri fiscale din programul de guvernare: cota unică se menține 4 ani, ca și pragul la IMM-uri, se reduc impozitele pe muncă, se schimbă regimul dividendelor. Ce investiții sunt anunțate și ce înseamnă „patriotismul economic” pe care îl promite noul Guvern .... În privința reformei statului, coaliția a pregătit o reducere a numărului de ministere și al agențiilor, dar și o comasare a serviciilor deconcentrate, astfel că niciun minister nu va mai deține mai mult de două servicii deconcentrate în teritoriu. Și numărul secretarilor de stat urmează să fie redus la cel puțin jumătate, pe regula: 2 secretari de stat pe minister și 4 la ministerele mari. Asta ar fi partea bună a programului de guvernare, căci oricum aparatul de stat al României este, de mulți ani, supradimensionat. Pe de altă parte, programul de guvernare cuprinde așa-numite măsuri de reformă fiscal-bugetară, care include un așa zis „patriotism economic”, în ideea stimulării înființării de companii românești care să devină „campioni regionali”. Cota unică se menține pentru următorii patru ani, la fel ca și pragul de 500.000 euro pentru microîntreprinderi. …. Măsuri fiscal-bugetare
- Consolidare fiscal-bugetară în 7 ani pentru o Românie puternică în UE, conform angajamentelor privind setul de reforme și investiții asumate prin Planul bugetar-structural național pe termen mediu al României și PNRR, concomitent cu reducerea deficitului bugetar ESA la 7% din PIB în 2025 și menținerea datoriei în PIB mai mică de 60%;
- Menținerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală;
- Reducerea taxelor și impozitelor pe muncă. Reducerea graduală a poverii fiscale pe muncă cu până la 5 puncte procentuale, în cazul salariilor mici și al familiilor cu copii;
- Zero contribuție la asigurarea de sănătate CASS pentru elevii și studenții care ocupă un loc de muncă/internship în timpul studiilor de licență și masterat (vârsta mai mică de 26 de ani);
- Scutirea de CASS și opțiune la plata CAS pentru pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv și se angajează pe un loc de muncă, pentru încurajarea îmbătrânirii active;
- Impozitarea progresivă a marilor averi. ….Investiții
- Peste 155 miliarde de euro investiții publice în următorii 5 ani (120 miliarde de euro în 4 ani). 8% din PIB investiții din buget și fonduri europene în anul 2025 (adică 150 miliarde de lei, pentru investiții în școli, spitale, autostrăzi și cale ferată, agricultură și mediu);
- Cele mai mari investiții din istorie în infrastructura de transport. Peste 27 miliarde de euro investiții pentru a finaliza rețeaua de 2.000 km de autostrăzi și drumuri expres și peste 2.700 km de infrastructură feroviară;
- Finalizarea celor 3 spitale regionale, construirea a 10 noi spitale, modernizarea a 17 spitale, construirea celor 200 centre comunitare integrate de sănătate în urbanul mic și rural și dotarea celor 2.600 de cabinete medicale;
- Peste 16 miliarde de euro în următorii 4 ani pentru investiții masive în irigații și stimuli pentru fabrici noi de procesare, susținerea depozitării și ambalarea produselor;
- Peste 6 miliarde de euro investiții în sistemul de educație…..
,,,,Autorii documentului par să-și fi exersat umorul când au scris că România va deveni „hub de securitate cibernetică”, la puțin timp după ce CSAT acuza un actor statal că ne-ar fi atacat cibernetic la fel de puternic ca pe Ucraina înainte de invazie. Pentru construirea acestui pol european de expertiză tehnologică în materie de securitate cibernetică ar urma să se investească 217 milioane de euro alocați din PNRR și fonduri europene. Adițional, prin PNRR se investesc peste 25 de milioane de euro în dezvoltarea de noi competențe de securitate cibernetică și prevenirea dezinformării. ….” Integral: https://republica.ro/
“Subiectul despre care coaliția PSD+PNL+UDMR nu vrea să discute. Semnal de alarmă tras de economiști …. Numărul uriaș de angajați la stat ține în continuare rănile deschise, la buget. Nu este vorba despre pompieri, medici, polițiști, militari, cadre didactice, funcționari din posturi esențiale, ci despre angajații din funcțiile administrative cu rol mai degrabă decorativ, asimilați în sistem în baza unui criteriu „esențial”: obediența față de partid. A recunoscut-o chiar Marcel Ciolacu, în discursul de luni, din Parlament. „În prezent, funcționarul public a devenit similar cu cornul abundenței. Așa arată raiul oricărui angajat din România: multe zile de concediu pe an, salarii mai mari ca la privat, sporuri fără niciun criteriu de performanță și garanția că aproape nimeni nu te poate da afară, indiferent dacă îți faci treaba sau nu. Aceste lucruri trebuie să înceteze. …. Din ce în ce mai mulți membri de partid, recompensați cu locuri de muncă la stat În România, în ultimii 15 ani, schema de angajați din sistemul public a tot crescut. Astfel, a ajuns la 1,3 milioane de bugetari, dintre care 700.000 reprezintă personalul din administrația publică centrală și locală. La începutul anilor ‘2000, România avea în jur 800.000 de angajați la stat. Astăzi, când se discută intens, dar steril despre digitalizare, avem cu peste 50% mai mulți. ….Un fost ministru al Economiei, Claudiu Năsui, a declarat în iulie, pentru Ziare.com că administrația publică este ținută de doar 20% dintre angajați. Restul sunt doar „plimbători de hârtii”, aduși în baza celebrelor „pile de partid”. Deputatul Dan Tănasă atrăgea atenția, de asemenea, că România plătește dublu pe salariile bugetarilor, față de Germania. ….„Prioritatea viitorului guvern ar trebui să fie reducerea cheltuielilor publice, ca număr de miliarde de euro anual, nu ca procent din PIB. Avem o chemă de personal foarte încărcată. Avem o mulțime de agenții care se încalcă unele pe altele, care trebuie desființate. Atenție, nu trebuie restructurări, eficientizări. Unele activități pe care le face statul nu trebuie eficientizate, ci trebuie să nu le mai facă. Eu vreau să văd listă cu agenții desființate, listă cu lucruri pe care statul nu le mai face, punând la dispoziție angajați foarte competenți”, a declarat Radu Nechita, pentru Ziare.com. …..” Integral: https://ziare.com/
“Comisia Europeană a suspendat plăți de 53 milioane euro din PNRR pentru România. Motivul: nu au fost făcute unele investiții în energie …. Pe 15 decembrie 2022, România a depus a doua cerere de plată, pentru 51 de jaloane și ținte. Comisia a adoptat o evaluare preliminară pozitivă a tuturor etapelor, cu excepția a două, în septembrie 2023. Jaloanele 129 și 133, referitoare la investițiile în energie, nu au fost îndeplinite în mod satisfăcător, ceea ce a dus la o suspendare de 53,4 milioane euro, a precizat Comisia Europeană. …. „După ce România a furnizat informații suplimentare și a făcut progrese cu privire la aceste etape, Comisia a deblocat acum o sumă brută de 42,59 milioane EUR. Aceasta include 17,78 milioane euro aferente jalonului 133, care a fost atins pe deplin, și 24,8 milioane EUR aferente jalonului 129, în care au fost recunoscute progrese, deși obiectivul de referință nu este încă considerat îndeplinit în mod satisfăcător”, a transmis Comisia. „Plata către România este de 37,05 milioane de euro, după deducerea prefinanțării. În paralel, din cauza nerespectării în totalitate a jalonului 129, Comisia a redus suma totală a împrumutului disponibil României cu 10,77 milioane EUR”, a mai arătat Comisia Europeană. Până în prezent, România a primit un total de 9,4 miliarde de euro, din cele 28,53 miliarde de euro alocate planului de redresare și reziliență al României. …..” Integral: https://hotnews.ro/
“„Interesul național” sau naționalizări ostile în stil mafiot? Cu justificarea perfectă ”vin rușii peste noi”, odată cu suspiciunile că prin tranzacția MVM-E.ON se încearcă o preluare ostilă a furnizării de gaz natural în România, Guvernul României a aprobat săptămâna trecută introducerea prin ordonanță de urgență (OUG 152/2024) a două prevederi cel puțin interesante. Acestea permit statului să cumpere acțiuni la companii, prin aprobarea ministrului de resort, după o analiză și o hotărâre de guvern. Câteva chestiuni ridică semne serioase de întrebare: 1. Dacă într-adevăr problema și urgența era tranzacția MVM-E.ON, de ce prevederile au fost introduse abia acum, după semnarea tranzacției, deși conținutul celor două articole e în discuție încă din octombrie? De ce pe 20 decembrie, când tranzacția comercială s-a finalizat pe 16? 2. Dacă există interese rusești la mijloc, cum probabil că sunt și le-am semnalat și eu, de ce mecanismul actual – cu verificarea investițiilor prin acea comisie pentru examinarea investițiilor străine directe (CEISD) nu e lăsat să-și facă exact treaba pentru care a fost înființat, iar discuția să ajungă apoi și în CSAT? De ce Spania nu s-a gândit să dea o lege ca statul să cumpere acțiuni la orice, ci a blocat o tranzacție similară în sectorul feroviar exclusiv pe motive de interese rusești? De ce nu putem cere ajutorul Comisiei, sau NATO, să verifice interesele rusești, dacă noi nu suntem în stare cu instituțiile pe care le avem? 3. Dacă statul român s-ar gândi, chipurile, să oprească tocmai tranzacția MVM-E.ON cu statul cumpărând rapid acțiunile, 1) din ce bani și 2) cum, după ce partea comercială a tranzacției a fost tranșată deja, iar acum mai rămâne doar controlul CEISD? Ca o paranteză, dacă e vreo problemă reală în sectorul energiei, aia e poziția dominantă a Ministerului Energiei (80% din energia electrică, 50% în gaz), nu că n-ar avea suficiente companii; iar investițiile în companiile de stat nu doar că merg mai greu decât toate cele private, ba chiar le și blochează pe acestea, iar asta este principala amenințare reală la securitatea energetică a țării. 4. Ce s-a discutat realmente la întâlnirea Ciolacu – Orban? Nu de alta, dar Orban are deja o experiență bogată în operațiuni de presat investitorii străini să vândă statului sau companiilor controlate de el, în cel mai pur stil mafiot. Pe scurt: se trimit mesaje investitorilor străini, vrem să cumpărăm acțiunile voastre. Dacă nu se înțelege mesajul, statul adoptă o lege, o reglementare care să distrugă orice șansă de supraviețuire a companiei respective și o preia după aceea, aproape pe gratis. Ce încredere pot să am, la cum arată statul român, că nu se duce la OMV, de exemplu, dă-mi înapoi Petromul. Nu vrei? Ok, atunci supraimpozitare 100%. …..” Integral: https://www.contributors.ro/
“Producţia de energie în România: Ce pondere au străinii în acest sector strategic şi cât contează producătorii de stat? Peste 70% din producţia de energie din România este controlată de statul român prin intermediul companiilor sale strategice, arată datele anuale pentru 2023 publicate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Hidroelectrica, Nuclearelectrica şi Complexul Energetic Oltenia, toate companii deţinute majoritar de Ministerul Energiei, au acoperit în 2023 peste 64% din producţia de energie la nivel naţional. Al patrulea producător de energie ca şi cotă de piaţă este OMV Petrom, companie deţinută majoritar de OMV (Austria), dar unde statul român mai deţine 20% din acţiuni. Prin intermediul centralei de la Brazi, un grup de 860 MW pe gaz, OMV Petrom deţine o pondere de 9,7% în producţia de energie a României. Restul producătorilor de energie sunt companii străine, mai ales investitori în producţia de energie eoliană. Astfel, EDPR (Portugalia) sau PPC (Grecia) deţin mai multe proiecte de producere a energiei, dar ponderea fiecăruia nu depăşeşte 5% în producţia naţională de energie. Pe tip de resurse, energia hidro este cea mai puternică prezenţă din sectorul local de producţie, cu o pondere de 33,47%. Aceasta este urmată de energie nucleară cu 19,36%, gazul cu 16,81% şi energia eoliană cu 14,13%. Investiţiile în producţia de energie au fost neglijate complet în ultimii 35 de ani, acesta fiind principalul motiv pentru care România a alunecat pe poziţia de importator de energie. …..” Integral: https://www.zf.ro/
“Simbioza. Cum funcționează puterea politică și economică în România (Op-ed de Lucian Croitoru) G4Media a decis să republice un articol publicat de Lucian Croitoru în noiembrie 2015 pentru că descrie un fenomen valabil și astăzi în societate: în schimbul libertății politice oferite cetățenilor în 1989, fosta nomenclatură și protejații ei au primit afacerile acestei țări. Articolul a fost publicat inițial după demisia guvernului Ponta ca urmare a protestelor masive provocate de reacția statului față de tragedia din clubul Colectiv. La acel moment se discuta despre un guvern de tehnocrați. Articolul este la fel de actual în ceea ce privește descrierea forțelor politice și economice din societate. Principalele cauze ale „Miracolului românesc” din noiembrie 2014 și ale „Străzii” din noiembrie anul acesta sunt (i) libertatea redusă a proprietății (drepturile reduse de proprietate) și (ii) corupția extinsă. Dimensiunile neadecvate ale acestor libertăți* nu permit României să se dezvolte, dar permit extragerea de rente. Rentele sunt extrase de cei care reprezintă simbioza apărută în 1989 între noua clasă politică, pe de o parte, și noua elită de afaceri, pe de altă parte. Împotriva acestei Simbioze s-au îndreptat și „Miracolul” și „Strada”. Ea explică eșecul trecerii la capitalism competitiv în România și este principalul adversar al bunăstării. Simbioza este produsul transformării de către liderii comuniști a capitalului politic în capital economic. În schimbul libertății politice oferite cetățenilor în 1989, fosta nomenclatură și protejații ei au primit afacerile acestei țări. Tranzacția a fost posibilă deoarece ei s-au metamorfozat în „noua clasă politică” și în „noua birocrație”, generând din rândurile lor noua elită de afaceri cu statul. Astfel, Simbioza s-a localizat la nivelul partidelor politice și a elitei de afaceri, fără a deveni una cu acestea, dar fiind suficient de mult un constituent al lor încât să-și impună propriul ei scop. Scopul ultim al Simbiozei a fost și este să împiedice dezvoltarea peste o anumită limită a unei elite autentice de afaceri, separate de politic, care ar fi dus la însăși desființarea ei, a Simbiozei.În acest scop, Simbioza a țintit permanent să mențină libertatea proprietății la niveluri scăzute și să mențină o minimă influență asupra justiției, făcând loc corupției. În perioada 1989-2008 nu a existat niciun obstacol serios în atingerea acestui scop. Astfel, Simbioza a reușit să-i mențină pe cei mai mulți – salariați sau firme – dependenți de redistribuirea de la bugetul public. În acest scop, ea a avut grijă să producă reglementări neclare, contradictorii și partinice, care să facă orice afacere dependentă de interpretarea reglementărilor de către o administrație coruptă și o justiție neliberă. Păstrând controlul asupra justiției și administrației, Simbioza a putut stabili cine câștigă din afacerile cu statul și care afaceri sunt „călcate” de controale și care sunt „păsuite”. Stăpânii acestor afaceri, au transferat resurse financiare către cei din politică și administrație, în special prin intermediul companiilor de stat. ….Totuși, comparativ cu țările dezvoltate, corupția este încă foarte mare, iar libertatea proprietății este încă foarte mică. Aceste niveluri arată că Simbioza născută în 1990 este puternic prezentă în societatea românească. Efectele ei nocive, adică lipsa libertății proprietății și corupția, nu sunt, de regulă, percepute în mod direct de fiecare în parte ca șocuri. Ele sunt mai degrabă percepute ca parte din condițiile de zi cu zi ale vieții, neapărând ca evenimente bine localizate, deși sunt permanent dăunătoare pentru oamenii obișnuiți și pentru societate în ansamblu. …. Urâțenia Simbiozei mai fusese văzută de multe ori înainte: la Mineriadă, în 13-15 iunie 1990, la decapitarea unor instituții în iulie 2012, la atacul asupra justiției în „Marțea neagră” a lui 2013, pentru a da câteva exemple. Niciodată fața sub care s-a arătat nu a fost văzută și înțeleasă în același timp de foarte mulți. De exemplu, la Mineriadă, sub influența propagandei, mulți oameni chiar credeau că minerii restabilesc ordinea pe care, aparent, România o pierduse. Pe 30 octombrie însă, pocitania a avut ghinionul să fie văzută și înțeleasă de aproape toată țara, fără dubii. Acest fapt face ca Simbioza să intre într-o a treia etapă, în care, pentru a putea limita în continuare libertatea proprietății și a prezerva corupția, va trebui să se redeghizeze, pentru a ca prezența ei în politică și afaceri oneroase cu statul să nu mai poată fi recunoscută. Scopul temporar este o operație de chirurgie plastică reușită. Cei care alcătuiesc Simbioza știu că nu vor reuși să se deghizeze din nou decât dacă se folosesc de ceea ce pare astăzi respectabil de către „Stradă”. ” Integral: https://economedia.ro/
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“”Ordonanţa trenuleţ” va fi discutată de Guvern în a treia zi de Crăciun. Ce cuprinde proiectul SURSE,,,,”
https://ziare.com/proiect-de-lege/ordonanta-trenulet-discutata-guvern-treia-zi-craciun-1914257
“Metrorex a decis, în noiembrie, mărirea cu 1.050 lei a salariului fiecărui angajat. Acum compania propune scumpirea călătoriei cu metroul la 5 lei / Ce motive a prezentat….”
https://hotnews.ro/metrorex-a-decis-in-noiembrie-marirea-cu-1-050-lei-a-salariului-fiecarui-angajat-acum-compania-propune-scumpirea-calatoriei-cu-metroul-la-5-lei-ce-motive-a-prezentat-1869356
La Multi Ani cu sanatate si bucurii celor care au onomastica de Sfantul Stefan! 🙂
“Provocarea lansată de Daniel Funeriu pentru candidații la prezidențiale: „Statul să vă spună încotro mergem și să nu vă mai mintă”
Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, care și-a anunțat intenția de a candida la alegerile prezidențiale 2025, a lansat, joi, o provocare pentru ceilalți pretendenți la funcția de șef al statului: „Să spună, punct cu punct, ce au făcut ei, concret, în viața publică”. Funeriu spune că, în caz contrar, „vorbim vorbe meşteşugite, bune la aburit electorat”. ….El spune că deși la început au fost foarte puțini oameni care i s-au alăturat, azi „lucrurile s-au schimbat în mentalul colectiv”.
„La început au fost puțini jurnalişti curajoşi (Tapalagă, Turcescu, Marian (scuze celor pe care nu i-am citat)), iar grație muncii ulterioare, eroice pe alocuri, a Emiliei Şercan, azi lucrurile s-au schimbat în mentalul colectiv. Doar în mentalul colectiv, pentru că statul îi protejează pe cei dovediți hoți intelectuali: unora nu li se mai găsesc tezele, altora li se blochează dosarele pe chichițe, alții îşi primesc titlurile de doctor înapoi. Cică „în justiție”, dar de fapt într-o justiție strâmbă”, a scris fostul ministru al Educației. …..
„Provocarea: îi rog pe candidații anunțați (Crin Antonescu, Nicuşor Dan, Georgescu) să spună, punct cu punct, ce au făcut ei, concret, în viața publică. Fără o prezentare clară a bilanțului vorbim vorbe meşteşugite bune la aburit electorat. Eu, când am condus educația, am început curățenia morală. În această campanie cuvintele mele cheie sunt claritate şi etică: statul să vă spună încotro mergem şi să nu vă mai mintă”, a scris Funeriu pe Facebook. ….”
https://hotnews.ro/provocarea-lansata-de-daniel-funeriu-pentru-candidatii-la-prezidentiale-statul-sa-va-spuna-incotro-mergem-si-sa-nu-va-mai-minta-1869395
Nu-i nevoie ca N. Dan sa dea raportul… 😎