Revista Presei – 14 noiembrie.„Scumpirile la mâncare și servicii trag în sus inflația din octombrie. Ce alimente ne costă mai mult decât anul trecut”
14/11/2024 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de joi, 14 noiembrie! Cerul va avea înnorări în majoritatea zonelor, dar precipitații slabe se vor semnala pe arii restrânse în sud și în sud-est, precum și în nord și cu totul izolat în centrul țării. Acestea vor fi sub formă de ploaie, iar trecător, în Maramureș, Transilvania și Moldova vor fi și lapoviță sau ninsoare. Ninsori vor cădea în nordul Carpaților Orientali. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 3 și 11 gr C, iar minimele se vor situa între -5 și -4 gr C în depresiuni și 5-6 gr C pe litoral. Bucuresti: 7/5 gr.C.
“Scumpirile la mâncare și servicii trag în sus inflația din octombrie. Ce alimente ne costă mai mult decât anul trecut Rata anuală a inflației a crescut ușor în luna octombrie, ajungând la 4,67%, după scumpiri de 4,75% la alimente și 7,66% la servicii, arată datele publicate marți, 12 noiembrie, de Institutul Național de Statistică. Mărfurile nealimentare au înregistrat creșteri de prețuri de 3,45%. Față de luna octombrie a anului trecut, mălaiul, făina și untul înregistrează prețuri mai mici cu aproximativ 11 puncte procentuale, conform datelor publicate marți. În schimb, legumele și conservele de legume au înregistrat o inflație mai mare cu 11 puncte procentuale, iar fructele proaspete au prețuri mai mari cu 14 puncte procentuale față de aceeași lună a anului trecut. Datele arată că berea și vinul s-au scumpit și ele – un coș de cumpărături de 100 de lei cu astfel de băuturi a costat în luna octombrie a acestui an aproape 108 lei. …. Rata medie a modificării prețurilor de consum în ultimele 12 luni (noiembrie 2023 – octombrie 2024) față de precedentele 12 luni (noiembrie 2022 – octombrie 2023) determinată pe baza IAPC a fost 6,1%. ….” Integral: https://ziare.com/
“Isărescu: Investiţiile au contribuit la un deficit public, dar problema este dinamica şi mărimea deficitului/ Cred că a mişca problema de la un guvern la altul nu este cea mai fericită abordare Guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, afirmă că investiţiile au contribuit la deficitul public, dar a explicat că problema o reprezintă dinamica şi mărimea deficitului. El consideră că mutarea problemei de la un guvern la altul nu este ”cea mai fericită abordare”. Guvernatorul BNR a fost întrebat, luni, într-o conferinţă de presă, despre afirmaţia premiului Marcel Ciolacu conform căreia se justifică acest deficit bugetar prin prisma nivelului foarte ridicat al investiţiilor din ultimii ani şi dacă i se pare corectă această afirmaţie. …..”Dar dinamica deficitului public şi mai ales afişarea unui grad de neputinţă din partea ţării, anunţăm că micşorăm deficitul, dar de fapt el se majorează, asta contează foarte mult. Contează chiar mai mult că ajunge datoria publică la 60%. Când ne angrenăm şi antrenăm într-o micşorare a deficitului public, trebuie să aibă o anumită cadenţă ca să îşi păstreze credibilitatea. Pentru o perioadă electorală cred că am vorbit chiar mult”, a afirmat Mugur Isărescu…..” Integral: https://www.news.ro/
“Deputații au adoptat în regim de urgență achiziționarea a 32 de avioane F-35. De ce așa târziu? …. Contractul pentru achiziția a 32 de avioane F35 va fi semnat pe 21 noiembrie. Aşa că deodată e urgent, deşi până acum proiectul a zăcut pe undeva, după aprobarea din CSAT şi Guvern. Iar acum cu chiu cu vai a trecut de prima Cameră, care s-a reunit în regim hibrid, pentru că e lege organică şi e nevoie de votul a 51% plus 1 din numărul total de parlamentarilor pentru a trece. Primele avioane multirol F-35 sunt estimate să ajungă efectiv în anul 2030, spune președintele interimar al Comisiei de Apărare, Sorin Moldovan. F-35 a aterizat abia după-amiaza asta în Parlament, pentru că a decolat prea târziu din Cotroceni, acuză însă vicepreședintele Comisiei de Apărare, Bogdan Rodeanu, deputat USR. ..„ A fost reconvocat plenul Parlamentului și, cu oarecare emoții, a fost întrunită și majoritatea de parlamentari în regim hibrid, cu voturile necesare pentru o lege organică. Explicaţia e simplă, din nou: Președintele, obosit de la atâta muncă pentru <România Educată>, se odihnește acum și la programele majore de înzestrare a Armatei. Oare câte zile au stat reprezentanții instituțiilor guvernamentale pe lângă gardurile Cotroceniului pentru a obține semnătura pe avizul CSAT, de la însuși președintele CSAT și totodată președintele României?”, încheie Rodeanu.. ….” Integral: https://spotmedia.ro/
“Nearshoringul, şansa Europei de Est de a deveni noua Chină, dar şi riscul de a pune economia pe tavă străinilor. Este dificil ca est-europenii să se desprindă de firmele străine, de capitalul şi cunoştinţele lor. Ţările ECE cheltuiesc mult mai puţin pentru cercetare şi dezvoltare decât cele din Europa de Vest şi le lipsesc pieţele de capital cu adâncimi mari Nearshoring-ul, adică relocarea producţiei de către companii mai aproape de piaţa de desfacere, transformă Europa de Est într-o nouă Chină, scrie The Economist. Tendinţa este una generală şi a luat amploare mai peste tot pe glob odată cu creşterea din ultimii ani a riscurilor geopolitice, cu amplificarea tensiunilor comerciale şi apariţia de sincope pe lanţurile de aprovizionare în urma blocajelor cauzate de pandemie. Europa Centrală şi de Est, vecină cu pieţele mai bogate ale Europei de Vest, având economii încă low-cost dacă sunt comparate cu cele din Occident şi forţă de muncă instruită, este un punct focal în această tendinţă, arată mai multe analize, dintre care una este a ING. Acest lucru se vede mai ales la investiţiile făcute în regiune de companiile străine. Iar la acest capitol se disting în mod special Polonia şi Cehia. Pentru companie, nearshoringul aduce, ca avantaje, lanţuri de aprovizionare mai rezistente, costuri cu logistica mai reduse, comunicare îmbunătăţită, creşterea sustenabilităţii operaţiunilor şi timpi de răspuns mai mici, notează Financial Times. Însă o astfel de strategie are şi dezavantaje, pentru economie. Unul este că investitorii străini pot fi capricioşi şi infideli. Uniunea Europeană a încercat în ultima vreme să restricţioneze importurile din China. Cu toate acestea, în această vară China a încurajat importarea unui singur produs european: carnea de pasăre din Polonia. Gestul este nesemnificativ din punct de vedere economic. Dar face parte dintr-un impuls mai amplu al Chinei de a cultiva şi investi în Europa Centrală şi de Est, scrie The Economist. China nu este singura. Ţările din ECE beneficiază de pe urma transferului de producţie mai aproape de piaţa europeană (nearshoring) sau în locuri considerate de încredere din punct de vedere politic (friendshoring), precum şi din offshoringul tradiţional pentru costuri mai mici. În raportul său recent privind competitivitatea europeană, Mario Draghi, fost şef al Băncii Centrale Europene, susţine că UE trebuie să construiască lanţuri de aprovizionare mai rezistente şi să investească în producţia internă strategică, cum ar fi cea de semiconductori. ….” Integral: https://www.zf.ro/
“Tranzacție – Statul cumpără, cu 22 milioane euro, peste 4.000 hectare de pădure de la Eric Ioan Sturdza Regia Națională a Pădurilor – ROMSILVA va achiziționa, pentru 109 milioane lei, echivalentul a circa 22 milioane euro, peste 4.000 de hectare de pădure vândute de omul de afaceri româno-elvețian Eric Ioan Sturdza, unul dintre membrii familiei Sturdza, relevă datele analizate de Profit.ro. …. Pădurile care vor fi achiziționate astfel sunt situate în județul Neamț, în proximitatea Parcului Național Ceahlău, și fac obiectul dreptului de preempțiune al statului, fiind ”terenuri forestiere limitrofe fondului forestier proprietate publică a statului”. ….Omul de afaceri a scos la vânzare 15 loturi de păduri în zonă, la o valoare solicitată de 5.469,876 euro/hectar. În cazul celor 5 terenuri, suma solicitată a fost de aproape 22 milioane euro (21.955.923,635 euro). ….” Integral: https://www.profit.ro/
“Tezaurul pierdut al României – E oficial. Parlamentul European cere Comisiei Europene să analizeze posibilitatea de a acționa ca partener al ţării noastre în recuperarea aurului național de la ruși Parlamentul European solicită Comisiei Europene, într-o rezoluție privind returnarea tezaurului național al României însușit ilegal de Rusia, publicată astăzi în Jurnalul Oficial al UE, să ia măsuri pentru a sprijini autoritățile de la București să recupereze rezerva de stat. Până în prezent, nicio parte dintre cele 91,5 tone de aur fin, care fac parte din rezervele Băncii Naționale a României, nu a fost returnată de către Rusia. Parlamentul European invită Comisia să analizeze posibilitatea de a acționa în calitate de partener al reprezentanților români care fac parte din Comisia mixtă româno-rusă mandatată să discute despre restituirea tezaurului național al României și să creeze sinergii concrete cu statul român și cu Banca Națională a României și alte instituții relevante pentru a mobiliza eforturi coordonate și pentru a urmări toate mijloacele diplomatice de mediere, de promovare a comunicării, atunci când este cazul, cu omologii ruși și de căutare de soluții pentru a se asigura că tezaurul național dispărut este returnat fără întârziere acolo unde îi este locul, potrivit rezoluției Parlamentului European publicat astăzi în Jurnalul Oficial al UE. De asemenea, Comisia și Serviciul European de Acțiune Externă, spun parlamentarii UE, ar trebui să includă restituirea patrimoniului național român pe agenda bilaterală diplomatică care reglementează relațiile UE-Rusia, de îndată ce contextul regional permite reluarea dialogului politic între părți. Totodată, Parlamentul invită Comisia să extindă domeniul de aplicare al politicilor UE care reglementează protecția bunurilor culturale pentru a include recuperarea bunurilor de patrimoniu național mutate pe timp de război în temeiul acordurilor bilaterale dintre state. ….” Integral: https://www.economica.net/
“9 orașe mari din România, sub lupa Băncii Mondiale: Oradea e cea mai performantă. La ce stă foarte prost Capitala Climatul de afaceri din nouă mari orașe din România prezintă diferențe semnificative la patru capitole importante: amplasarea afacerilor, serviciile de utilități, soluționarea disputelor și insolvența afacerilor, reiese dintr-o analiză a Băncii Mondiale. Singurul domeniu uniform este intrarea în afaceri. …Analiza B-READY a Băncii Mondiale a acoperit nouă orașe din România: Brașov (Centru), București (București-Ilfov), Cluj-Napoca, Oradea (Nord-Vest), Constanța (Sud-Est), Craiova (Sud-Vest Oltenia), Iași (Nord-Est), Ploiești (Sud Muntenia) și Timișoara (Vest). …. Niciun oraș nu s-a remarcat în toate domeniile, deși Oradea s-a evidențiat ca fiind cel mai performant în trei dintre ele: amplasarea afacerilor (80,6), soluționarea disputelor (75,5) și insolvența afacerilor (71,8). Craiova s-a clasat pe primul loc la serviciile de utilități (72,9). Atât Oradea, cât și Craiova au avut o performanță generală solidă, fără a primi un scor sub 66,8 în vreun domeniu. De exemplu, Oradea a obținut scorul de 70 la serviciile de utilități, iar Craiova a obținut 66,8 la insolvența afacerilor. …. Timișoara este singurul oraș care s-a clasat constant în jumătatea inferioară în cele patru domenii analizate unde există variație. Bucureștiul are cele mai mici scoruri dintre orașe la serviciile de utilități (69,1) și la insolvența afacerilor (58,6). Cea mai mare diferență de performanță între orașe este înregistrată la insolvența afacerilor, urmată de amplasarea afacerilor. Aceste domenii sunt cele mai problematice în București, pentru insolvența afacerilor, și în Constanța, pentru amplasarea afacerilor, indicând necesitatea unor reforme substanțiale. …. În Oradea, o autorizație de construire se obține în 53 de zile; la Iași în 382 de zile ….Costul obținerii unei autorizații de construire variază și el, dezvoltatorii din Iași cheltuind cu aproximativ 12.500 de lei în plus față de cei din Craiova. Aceste diferențe de costuri se datorează în principal aprobărilor suplimentare solicitate de agenții specializate, necesare doar în anumite orașe, cum ar fi Iași. ….” Integral: https://spotmedia.ro/
“PSD vs PNL: egalitate în imoralitate Perspectiva ca Ciolacu sau Ciucă să devină președinte, la 35 de ani de la căderea regimului comunist, dă măsura putreziciunii morale a clasei politice și a lipsei de substanță a democrației noastre. …. Renovarea unei vile de protocol, fie și pentru Klaus Iohannis, nu încalcă nicio lege, de vreme ce domnul Iohannis are dreptul la o reședință și nimeni nu se așteaptă ca aceasta să fie situată într-un cartier de blocuri de la periferie. Problema este exclusiv de moralitate. Renovarea vilei din Șoseaua Aviatorilor nr. 86 va înghiți, după toate probabilitățile, cel puțin 35 de milioane de lei, din care 14 milioane de lei au fost deja cheltuite – 6,4 milioane de lei numai pentru lucrări de arhitectură și 3,2 milioane de lei pentru lucrări efectuate la instalaţiile electrice, sanitare, termice, internet şi TV, plus aproape un milion pentru lucrări de consolidare şi de mărire a capacităţii portante a clădirii. Este o sumă percepută ca indecentă, pentru reședința unui om care a cheltuit deja mai multe milioane de euro din banii publici pentru călătorii în condiții de lux, dar fără nicio utilitate publică. Cum contractul cu firma de construcții nu a fost desecretizat, nici nu putem ști sigur cât va costa, de fapt, acest proiect opulent. …. După ce i-a aprobat toate cheltuielile de călătorie, premierul se declară acum scandalizat de turismul prezidențial și trece nonșalant peste faptul că HG din 10 august 2022 a fost semnată nu doar de premierul de atunci Nicolae Ciucă, ci și de secretarul general al guvernului Marian Neacșu, omul de încredere al lui Ciolacu, și de ministrul PSD al Finanțelor Adrian Câciu. Deci era o mânărie comună PNL-PSD, care trebuia ascunsă de ochii alegătorilor, pentru că știau cu toții că este o risipă nerușinată de bani publici. Nu există deci nicio diferență la capitolul imoralitate între PSD și PNL; există doar o abilitate politică superioară a PSD în a specula electoral toată povestea și a-l arunca pe Nicolae Ciucă în corzi a doua oară. Prima dată a fost după ce Marcel Ciolacu a respins amendamentul neconstituțional cerut de PNL pentru a-i permite lui Iohannis să candideze independent pe listele PNL pentru Senat. Singurul penelist care a spus că amendamentul nu trebuia propus a fost Ilie Bolojan, dar cel care l-a exploatat politic a fost tot Marcel Ciolacu, deși avusese, se pare, un aranjament anterior cu PNL în acest sens. … ” Integral: https://revista22.ro/
“Iulia Joja: UE îl poate împiedica pe Trump să dicteze viitorul securității europene. Dar nu vrea .…Domnul Trump a reușit pe parcursul ultimului deceniu, dar acum în forță, să se profileze în fața alegătorului american drept candidatul care poate să aducă schimbare, sau speranța de schimbare în raport cu elitele. Vedem ura față de elite, elitele de pe coastă se numesc, fie că vorbim de coasta de est, Washington, New York, fie de California, unde, într-adevăr, oamenii votează democrat, în special în spațiile urbane. .... Din acest punct de vedere, al menținerii polarizării, având în vedere puterea informațională pe care o are, este un pericol această apropiere extremă a lui Elon Musk de Trump? Ce rol credeți că va juca la Casa Albă? Este o întrebare serioasă pe care trebuie să ne-o punem: dacă problema mai mare din acest punct de vedere este Trump sau este Musk? E clar că aceștia au un dialog informal, continuu și întrebarea este cine pe cine controlează. Mă tem că suntem într-o perioadă în care entități nonguvernamentale ajung să aibă atât de multă putere încât raportul dintre controlul statului și mediul privat devine unul care e greu de înțeles. Deci, da, îmi fac foarte mari griji în legătură cu puterea pe care o are Elon Musk și rolul activ pe care l-a jucat în campanie și, mai ales, îmi fac griji în legătură cu părerile pe care le are Elon Musk ca persoană neavizată asupra problemelor de politică externă. Mă refer la relațiile lui cu Rusia, la acele incidente din cadrul războiului în care practic Ucraina a fost oprită în a se apăra dintr-un buton al lui Musk personal. Plus modul în care reușește să manipuleze algoritmul X este îngrijorător. Deci avem intuiția că va fi o problemă mare în următorii ani relația personală, comercială, între Musk și Trump. ….Per ansamblu, trebuie să ne așteptăm la o administrație foarte, foarte tânără și cu foarte puțină experiență, ceea ce înseamnă mai înclinată către risc. Oamenii care au 20-30 de ani, care lucrează în domeniul securității naționale, sunt mai puțin precauți decât cei care au câteva decenii de experiență. Și acesta este un element care va juca un rol foarte important atât pe politica internă, cât și pe politica externă. …. Apreciez marile cuvinte ale președintelui Macron, foarte frumos, dar întrebarea este ce a pus pe masă Uniunea Europeană până acum. UE a adoptat pentru prima dată un buget al apărării care este în totalitate de câteva miliarde de euro, sub 10 miliarde, pe 5 ani și a fost tăiat în urma pandemiei. A venit războiul pe scară largă și a fost un apel din partea Parlamentului European să crească acest buget, dar Comisia și Consiliul nu au răspuns. Mark Rute a spus recent că, per ansamblu, NATO a dat în 2024 pentru Ucraina 40 de miliarde, ca să vă dați seama de raport. Vorbim de 40 de miliarde, într-un an vs câteva miliarde în 5 ani. …. Este absolut la latitudinea noastră să nu-l lăsăm să dicteze viitorul securității europene și să se ia în brațe cu Putin, să nu câștige războaie comerciale cu Uniunea Europeană, să se retragă sau să nu se retragă din NATO. Avem capacitatea și avem resursele să facem acest lucru, e pur și simplu vorba de voință politică. Uniunea Europeană a adoptat după pandemie bugetul cel mai mare pe care l-a avut vreodată, de sute și sute de miliarde. Nu-i o problemă să găsim bani pentru apărare și să nu-i mai lăsăm pe americani să plătească pentru noi, doar că nu vrem. …..Cu toată puterea lui Trump, dați-mi voie să am un ușor dubiu că are capacitatea de a negocia un tratat permanent de pace. Nici nu pare să-și dorească. El vrea să înghețe conflictul și această înghețare a conflictului știm că este în interesul Rusiei, care în acest moment are nevoie disperată de o pauză pentru a se reînarma.,,,,” Integral: https://revista22.ro/
“Ursula Von der Leyen anunță 3 puncte cheie din viitoarea strategie europeană de pregătire civilă și militară ….Pe lângă ameninţarea militară ca urmare a invaziei ruse în Ucraina, Von der Leyen a avertizat că există “un spectru larg de riscuri emergente” la adresa Uniunii Europene (UE), aşa cum demonstrează numărul tot mai mare de atacuri hibride împotriva statelor sale membre, informează EFE. Printre aceste riscuri, şefa Comisiei Europene a menţionat dezinformarea, folosirea migranţilor pe post de armă, atacurile cibernetice, sabotajele, întreruperea lanţurilor de aprovizionare, atacurile asupra rutelor comerciale globale şi efectele schimbărilor climatice. “Trebuie să examinăm toate politicile noastre din punct de vedere al securităţii şi al pregătirii. Şi trebuie să o facem la toate nivelurile: local, naţional şi, da, la nivel european”, a subliniat ea. …. Din acest motiv, Ursula von der Leyen a anunţat că noua Comisie va prezenta o “Strategie de Pregătire a Uniunii” care să anticipeze şi să facă faţă acestor ameninţări, introducând modificările necesare în reglementarea europeană în jurul a trei aspecte cheie.
- Primul aspect se referă la creşterea producţiei industriale de apărare, atât în ceea ce priveşte armamentul de înaltă tehnologie, cât şi muniţiile, iar pentru aceasta Ursula von der Leyen a pledat pentru crearea unei pieţe unice de apărare cu o mai mare cooperare transfrontalieră şi un rol mai proeminent pentru întreprinderile mici şi mijlocii europene.
- Al doilea aspect are legătură cu protejarea lanţurilor de aprovizionare critice pentru a le face rezistente la crize, creând rezerve strategice de vaccinuri, medicamente esenţiale, echipamente militare şi materii prime cheie.
- În fine, al treilea aspect priveşte nevoia de adaptare la schimbările climatice prin crearea unui mecanism european de protecţie civilă capabil să facă faţă situaţiilor de urgenţă şi dezastrelor naturale la nivel comunitar, în cooperare cu autorităţile naţionale. ….” Integral: https://spotmedia.ro/
“Evoluţia speciilor! Corporatiştilor le-a crescut blană după ce au ieşit azi la ţigară Teoria evoluţiei se confirmă încă o dată sub ochii noştri, în cartierul bucureştean Pipera! Mii de corporatişti care au ieşit azi la ţigară, sfidând cele 2 grade de afară şi lapoviţa asta nenorocită, au devenit deja o specie nouă de om, Homo rezistensis. Membrii acestei specii se remarcă printr-un strat de blană groasă şi o capacitate pulmonară aproape dublă faţă de semenii lor nefumători. „Plămânii măriţi te ajută să poţi să sudezi o ţigară în 20, 30 de secunde în loc de 2-3 minute. Avantajele blănii sunt evidente. Aşa e viaţa la corporaţie, te adaptezi sau crăpi”, explică Gnog Popescu, un exemplar superb de Homo rezistensis care lucrează ca Junior Process Managing Operative pentru o multinaţională triplu stratificată. ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro/
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Marco Rubio și „vulturii” anti-Beijing din echipa lui Donald Trump și impactul lor asupra relațiilor SUA-China I Analiză….”
https://www.libertatea.ro/stiri/marco-rubio-si-vulturii-anti-beijing-din-echipa-lui-donald-trump-si-impactul-lor-asupra-relatiilor-sua-china-i-analiza-5082245
“VIDEO Nicușor Dan prezintă cum se împarte bugetul Capitalei / Dintr-o pizza mănâncă toate sectoarele, iar Primăria Generală achită nota de plată și nu rămâne cu nimic / ”Banii orașului nu sunt distribuiți echitabil”….”
https://www.g4media.ro/video-nicusor-dan-prezinta-cum-se-imparte-bugetul-capitalei-dintr-o-pizza-mananca-toate-sectarele-iar-primaria-generala-achita-nota-de-plata-si-nu-ramane-cu-nimic-banii-orasului-nu-sunt.html