Revista Presei – 5 septembrie.”O enumerare de probleme ale sistemului energetic național”
05/09/2023 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de marti, 5 septembrie! Cerul va fi variabil, temporar cu înnorãri în zonele montane şi submontane unde pe areale restrânse va ploua slab, dar şi în sudul teritoriului (inclusiv pe litoral) unde ploile se vor semnala izolat. Vântul va sufla slab şi moderat, cu intensificãri ziua local în sud şi sud-est, precum şi la munte (în special în Carpaţii de Curburã) şi izolat în centru.. Temperaturile maxime se vor încadra între 21…22 de gr în estul Transilvaniei şi 29…30 de gr local în estul Munteniei şi vestul Dobrogei; minimele termice vor fi cuprinse între 5…6 gr în depresiunile Carpaţilor Orientali şi 19…21 de gr pe litoral. Bucuresti: 28/17 gr.C.
“De ce ne finanțăm spitalele atât de prost? Explicațiile unui expert despre un sistem ineficient: “Se minte mult, prost și fără rost” Sistemul DRG stă la baza finanțării în spitale. Mihai Negrea, expert în politici de sănătate, ne explică ce nu a mers bine în implementarea lui în România ….Cu aproape 6% din PIB dedicat sănătății, România se află la coada clasamentului UE. Pe lângă aceasta, puținele resurse pe care le avem sunt la rândul lor gestionate ineficient și distribuite inegal. …. Sistemul de clasificare in grupe de diagnostice – sau DRG – face ceea ce îi spune și numele: clasifică pacienții în funcție de diagnostic. Fiecare diagnostic presupune o cantitate de resurse care trebuie alocate pentru îngrijire, resurse ce se traduc într-o sumă exactă. Există o sumă pentru o naștere în spital, o sumă pentru tratarea unei pneumonii și tot așa. Inventat în SUA anilor ’70 și implementat ulterior la scară națională în anii ’80, scopul DRG era de a crește transparența și eficiența alocării resurselor. Sistemul a fost ulterior implementat în tot mai multe țări sub diverse forme și adaptări iar, în final, a ajuns să fie implementat și la noi la începutul anilor 2000. Esențialul în modul de funcționare al DRG-ului este că nu se decontează costul exact al fiecărui pacient în parte, ci se bazează pe media costurilor pentru un anumit diagnostic, calculat de la mai mulți pacienți în trecut. Într-un fel, am putea spune că este asemănător unui sistem de asigurări în ce privește calculul. Astfel, costul final se calculează pe baza unei formule ce ia în considerare gradul de complexitate al cazurilor în medie, tariful pe caz ponderat, durata medie de spitalizare, la care se adaugă și „penalizarea” (ori valoarea procentului de referință) în funcție de categoria unității medicale. Formulele de calcul pentru toate acestea , precum și categoria fiecărui spital în parte pot fi regăsită în normele metodologice emise de ministerul Sănătății și Casa de Asigurări de Sănătate. ….În cazul nostru, vocile din sistem care se plâng de acest sistem reclamă prețurile DRG rupte de costurile reale suportate de spital și că dacă ar respecta procedurile și ar tarifa doar serviciile reale, spitalele nu ar mai fi finanțate corespunzător. Acesta este motivul pentru care, spun aceștia, sunt nevoiți să manipuleze datele introduse în sistem. Cum ar veni, pacientul vine în realitate doar pentru o problemă, dar pe hârtie este tratat fictiv și pentru anemie, pneumonie, infecție urinară și multe altele. Același fenomen a fost descris și de RISE Project într-o investigație la Institutul Matei Balș. Mai multe afecțiuni ar însemna, așadar, un decont mai mare pentru spital. ….Problema cu sistemul nostru ar fi că finanțează de fapt câte un episod de internare. Dacă pacientul se duce prin 6 secții cu mai multe diagnostice, DRG-ul nu finanțează decât unul, pentru că nu se cumulează, ci se ia cel mai complex diagnostic sau cea mai complexă procedură, conform acestuia. …. Din cele 368 de spitale publice din România, doar 61 aparțin de minister, în timp ce restul de peste 300 au fost transferate autorităților locale. Rezultat al descentralizării din 2011 sub guvernul Boc, ocazie cu care au fost închise peste 50 de spitale, ideea din spatele măsurii a fost că primăriile au un interes mai mare de a finanța corespunzător spitalele decât ministerul. Presupunând că acest lucru este adevărat, nu ar însemna decât încă un strat de inegalități, orașele mari fiind în majoritatea cazurilor mai înstărite și, deci, cu un buget disponibil pentru sănătate mai mare. ….” Integral: https://www.fanatik.ro
“Asociația Flamandă de Stomatologie acuză universitățile românești că vând diplome de stomatologie: „Candidații cu diplome românești nu sunt în stare să răspundă nici la cele mai banale întrebări” …. Pe scurt, cotidianul belgian de limbă flamandă De Standaard a scris săptămâna asta că Asociația Flamandă de Stomatologie își exprimă dubii serioase cu privire la calitatea diplomelor absolvenților de stomatologie eliberate în România. Potrivit jurnaliștilor de la De Standaard, diplomele sunt scoase la vânzare, la liber, în multe universități din România. ….. Concret, diplomele românești reprezintă un sfert din diplomele obținute în străinătate de cei care vor să profeseze ca stomatologi în Belgia. Potrivit Asociației Flamande de Stomatologie (structura asociativă care a tras primul semnal de alarmă pe această temă), solicitanții de drept de liberă practică cu diplome românești par să aibă cunoștințe foarte limitate despre stomatologie. Puși la zid, aceștia acuză explicit chiar și universitățile de stat din România că vând diplome. Acest lucru se întâmplă în special în cazul cetățenilor din afara UE, dintre care mulți sunt tunisieni. „Când candidații cu diplome românești se prezintă în fața comitetului de acreditare (procedură standard, necesară pentru ca aceștia să obțină dreptul de liberă practică în Belgia), nici măcar nu sunt în stare să răspundă la cele mai banale întrebări”, a declarat pentru cotidianul belgian Le Soir, Frank Herrebout, președintele Asociației Flamande a Medicilor Stomatologi. „Observăm în principal un aflux de persoane cu naționalitate tunisiană care și-au obținut diploma de stomatologie la o universitate din România. Este mai ușor să obții o diplomă de stomatologie acolo sau chiar să plătești pentru una”, a mai adăugat Herrebout. Mai departe intervine riscul generat la nivel european de impostura academică din România. De ce? Pentru că din punct de vedere legal, Belgia trebuie să recunoască în mod automat diplomele eliberate de statele membre ale Uniunii Europene, neputând respinge candidații doar pentru că dețin diplome eliberate de facultățile românești. …. În tot acest context, ministrul belgian al Sănătății, Frank Vandenbroucke, a contactat autoritățile din România pentru a le cere explicații cu privire la modalitățile de control aflate în vigoare în sistemul universitar românesc în legătură cu autenticitatea diplomelor obținute de absolvenții facultăților de stomatologie. ….” Integral: https://republica.ro
“Statul slab și abuziv trebuie să facă loc statului eficient și democratic. Câteva propuneri pentru agenda viitorului președinte al României …. Ne izbim zilnic de un clișeu care a început să domine discursul public: „statul e slab!”. Pe de o parte, asta sună bine, după deceniile dictatoriale care au marcat istoria țării de la Carol al II-lea și Antonescu până la Gheorghiu-Dej și Ceaușescu. Am tot avut un stat tare apăsător, numai bun să sufoce libertățile civile, să strivească individul și să sterilizeze vâna creativă a elitelor, obligate să se alinieze ideologic la o viziune totalitară, etnocratic-fascistă sau național-comunistă. În loc să ne reprezinte pe toți, statul acela ne bântuia viețile ca o fantomă fără chip. …. Un stat slab, rezultatul paradoxal al „obezității” administrative, nu-și îndeplinește cum trebuie misiunile suverane, de la asigurarea ordinii publice și aplicarea legii până la calitatea serviciilor din educație, sănătate, apărare și la politicile fiscale. ….După represiunea comunistă, cu tot cu violența ei arbitrară și propaganda ei deșănțată, regăsirea libertății a pretins contestarea unui stat prin definiție abuziv. Parcă-l aud pe Ion Iliescu, primul președinte al tranziției, care se plângea că „Poliția” de prin 1992-1993, plină cu foștii milițieni din regimul chipurile abolit, se simte „timorată” și, prin urmare, nu-și poate face cum trebuie datoria! O timorau, pur și simplu, drepturile civile recâștigate de români, adică situația stranie în care un sectorist analfabet nu mai are căderea de a teroriza după cum îl taie capul o stradă întreagă… … În loc să educăm o castă de funcționari publici inamovibili, care câștigă mai puțin decât în sectorul privat, dar au garanția stabilității pe post, noi am creat o nouă nomenclatură formată – cu mici excepții – din oamenii care nu se calificau pentru posturi în economia liberă și nici nu au trecut prin concursuri severe. Ei au populat structurile statale ca absolvenți ai „particularelor”, cu pile de la partidele rotite la guvernare și misiunea de a servi nu atât cetățenii, cât grupurile de interese care finanțează liderii formațiunilor politice. Chiar și atunci când UE ne-a impus – pentru a garanta independența justiției – să acceptăm că măcar magistrații sunt inamovibili, ne-am ales cu o justiție nu mai puțin politizată și arondată feudal unor figuri de baroni (așa cum baroni găsim și în consiliile județene, în sistemul medical, în cel universitar etc.). Neo-feudalismul administrației publice supranumerare, mediocru pregătite și politizate nu e un accident de parcurs, ci rezultatul unui consens social tacit. „Capitalismul de cumetrie” (cum îl numea același Ion Iliescu) se combină pervers cu elita de pradă a unei birocrații care sifonează bugetul statului prin felurite „suveici” și rețele de „familie”. De ce ne-ar mira atunci faptul că progeniturile de bani gata ai parveniților de tranziție vânează cu precădere posturile din sectorul public? Beizadelele nu caută asemenea poziții „manageriale” pentru că sunt mai bine plătite, ci doar pentru că numai de acolo pot conserva patrimoniul lor familial, folosind statul – și contractele sale – ca inepuizabilă pușculiță. Care ar fi soluțiile Toți cunoaștem soluțiile menite să ne scoată din actuala fundătură, olimpian patronată de fața bronzată a dlui Iohannis. O reformă administrativ-teritorială care să dezmembreze clanurile neo-feudale, prin apariția a 15 regiuni și comasarea primăriilor. Recrutarea funcționarilor publici prin selecție meritocratică și accelerarea informatizării. Totala depolitizare a administrației centrale și locale (cu excepția șefilor din vârful fiecărei structuri, care trebuie să poată răspunde în fața electoratului). Sancțiuni penale severe pentru cei care încalcă regulile europene de atribuire a contractelor publice ….” Integral: https://www.libertatea.ro
“Prăpastia deficitului bugetar, explicată: cum am ajuns aici, cum cârpim gaura și de ce PNRR e podul peste o criză economică …. Mai multe măsuri au fost aruncate în spațiul public ca fiind parte dintr-un pachet mai amplu de reforme care să acopere gaura din buget, astfel încât România să nu piardă fonduri europene venite prin PNRR, instrumentul financiar al UE prin care ar urma să primim aproape 30 de miliarde de euro. Nu este clar ce va rămâne din toată lista de propuneri la finalul maratonului de negocieri naționale și de la Bruxelles. Cum nu e clar nici dacă există cu adevărat un consens la nivel politic asupra tuturor măsurilor și dacă nu va fi nevoie și de altele, mai drastice, cerute de UE. De la Bruxelles a apărut, recent, în discuție posibilitatea creșterii TVA sau eliminarea cotelor reduse, ca variantă pentru a diminua gaura la buget. Cota medie de TVA aplicată în România este de 16%, existând trei variante: pentru majoritatea bunurilor și serviciilor se aplică o cotă de TVA de 19%, există bunuri și servicii pentru care se aplică o cotă de 9% – de pildă, pentru restaurante – și altele pentru care se aplică o cotă de 5% – cum ar fi manualele școlare. …. Una dintre măsurile vehiculate că le-ar avea pe listă Executivul avea în vedere taxarea marilor companii, cu venituri de peste 50 de milioane de euro, cu 1% din cifra de afaceri dacă impozitul pe profit este mai mic decât acest prag de un procent. O decizie care ar lovi nu doar multinaționalele, atrage atenția Ionuț Dumitru, ci și companiile antreprenoriale și companiile mari de stat românești. „După mine, e o greșeală să tratezi companiile la fel și să le impozitezi pe cifra de afaceri, mai ales companiile mari. Pentru că ele au un specific de afaceri diferit. Sunt companii care au marje de profit, prin natura afacerilor, mai mici sau mai mari. Nu poți să compari, spre exemplu, o companie din distribuție sau retail, care are volume mari și marje mici (cu altele, n.red.)”, astfel încât unele ar putea fi puse în dificultate de o astfel de taxă, în timp ce altele ar putea funcționa în continuare neafectate, explică economistul. …. În opinia lui Ionuț Dumitru, principiul fundamental în taxarea companiilor ar trebui să fie impozitarea profitului. „Cu o mențiune: să fie profitul real, declarat corect. Și cred că, de fapt, aici avem noi o problemă. Această inițiativă de a taxa, mai degrabă, cifra de afaceri relevă cumva o incapacitate a statului sau a instituției fiscale, a ANAF-ului, de a certifica, la un moment dat, acel profit. Adică să fim convinși că acel profit este unul real și nu este diminuat, prin transfer pricing (prețuri de transfer, n.red.) despre care se tot discută”. …. Dacă cheltuielile bugetare sunt mai greu de redus, iar reforma pensiilor speciale pare în impas, taxarea rămâne soluția cea mai rapidă pentru a cârpi bugetul pe ultima sută de metri. …. „Impozitarea trebuie să fie simplă, unitară și aplicabilă pe minimum zece ani (fără condiții ce vizează domeniul de activitate, praguri de venituri, număr de asociați, valoare rentabilitate etc), și nu în funcție de variabile ce se modifică pe parcursul anului”, spune Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România. Ionuț Dumitru spune că reforma fiscală ar trebui să se bazeze pe un singur principiu: restabilirea echității fiscale între toți contribuabilii, fie că vorbim de companii, fie că vorbim de persoane fizice. ….” Integral: https://panorama.ro
“O enumerare de probleme ale sistemului energetic național .… În primul rând semnalez că vine iarna și problema energiei termice nu este rezolvată. Ministrul Energiei a scris Primarului General al Bucureștiului că trebuie să se întâlnească pentru a rezolva problema. Primarul i-a răspuns din televizor că lucrurile sunt rezolvate și că “e o problema tehnică“. Ca de obicei, începutul toamnei prinde problema termiei bucureștene nerezolvată: datoria către Elcen nu este platită. 1.000.000.000 lei. Dar Primăria mai are o datorie la Elcen: 3.700.000.000 lei de pe vremea RADET-ului. Dacă nu vă amintiți de ea, înseamnă că ați întrat în jocul politicianist și ticalos al politicienilor urbei dâmbovițene! Nu trebuie să fie așa! Aproape un miliad de euro nu pot fi dați uitării, sunt banii tuturor românilor, cele două componente ale SACET-ului fiind pagubite la rândul lor deoarece, fiind companii aflate în dificultate, nu pot accesa fonduri naționale sau europene sau nu pot apela la bănci. Si gazul pentru la iarnă, trebuie cumparat! Nu putem desființa SACET-ul, mai ales acum când Uniunea Europeană dorește decarbonificarea și singura soluție pentru marile aglomerări urbane este menținerea SACET-ului în cazul Bucureștiului și construirea altora în orasele care mai pot face așa ceva, asa cum am scris acum câteva luni. Profesorul Dumitru Chisăliță atrage atenția asupra defectelor legislatiei de plafonare și compensare a prețurilor la gaze și energie electrică. (dacă deschideți link-urile înțelegeți problematica.) Ce deducem: noi, prin taxe și impozite plătim către companiile din energie toate aceste compensații, acestea capitalizând profituri imense, în special “regenerabilii” înbogățindu-se nejustificat, creind fel de fel de probleme, ce se vor vedea pe termen mediu și lung deoarece capacitățile din gaz și cărbune fiind transformate și ele în “intermitente”. (explicații scrise aici) Și mai mult decât atât, fiind făcut atât de prost, astăzi suntem captivi acestui sistem de plafonare și compensare a prețurilor la energie: dacă renunțăm la el se crează o mare nedreptate, cei care consumă puțin, adică cei săraci, vor plăti mai mult decât cei care consumă mult, adică cei mai avuți. Surpriza însă vine de la doi parlamentari UDMR, plecați nu demult de la guvernare: “Fără electricitate în bandă nu există industrie, nu există economie”, a declarat Antal Istvan Lorand, președintele Comisiei pentru Energie, Infrastructură energetică și Resurse minerale din Senat. …. Ne-am trezit și cu o declarație a domnului Bende Sandor, șeful Comisiei de Industrie și Servicii din Camera Deputaților: “lipsa investițiilor în domeniul distribuției, atât a energiei electrice, cât și a gazelor, acum a început să iasă la iveală.” Păi atât timp cât șefii ANRE sunt numiți așa cum sunt numiți, au cv-uri pline de gărgărițe de prin dulapurile colegiilor ce se ocupă de securitate și atât timp cât legenda urbană zice cum pe coridoarele ANRE există un circuit alternativ de genți doldora cu hârtii despre care se spune că ar fi “de valoare”, cum ar putea ANRE-ul să vegheze corect asupra distribuitorilor? … Nu putem demonstra un zvon care zice că ulterior contractelor de privatizare ale companiilor din distribuție, prin care cei care au pus mâna pe monopolul regional de distribuție de energie s-ar fi acoperit cu fel de fel de facturi prin care s-au degrevat de obligațiile de investiții. Dar facturile înaintate la ANRE se pun în socoteala “prețului de distribuție” aprobat de acelasi ANRE, preț care se regăsește în facturile noastre sub cinci tarife de distribuție: …. Dupa aproape patru ani de “domnie” a fostului ministru avem o “grea moștenire”, România suferă din lipsa investițiilor în mai tot ce înseamnă producție. Înțelegem scoaterea din producție a capacităților pe cărbune, dar nu înțelegem de ce capacitățile pe gaz nu au fost înlocuite, dezvoltate, retehnologizate. ….” Integral: https://www.hotnews.ro
“România „pune carul înaintea boilor”, acordă ajutor cfd, pentru niște eoliene care nu ne decarbonizează Banca Mondiala, a infierbântat foarte mult mințile și imaginația multora declarând spectaculos că în Marea Neagră exista un potențial eolian de vreo 75 GW pe care noi românii ne-am și grăbit să declarăm ca ”n-avem dreptul sa-l ratăm” (de parcă ar fi prima noastră ratare in Marea Neagră !?). Pornind de la acest, aparent, uriaș borcan cu miere, Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action al Germaniei, a ”sprijinit” (finanțat ?!) un studiu denumit: Recommendations for Romania”s Long-Term Strategy: Pathways to Climate Neutrality, realizat de EPC (Energy Policy Grup). Însă, ceea ce este interesant este faptul că Studiul amintit specifică chiar de la început:”…Decarbonisation will not be achieved merely through political commitments, it also requires rigorous evidence-based planning. Romania still needs to publish its long-term strategy (LTS) on how decarbonisation will be achieved by 2050…” Această constatare semnificativă descrie perfect ”varza de Bruxelles” pe care o amestecă politic Guvernul si ce acțiuni, aparent dezlânate, vedem înaintea oricăror acțiuni de rigorous evidence-based planning, zise de EPC.
- Un cablu de 1000 MW energie (”inverzită”) din Azerbaidjan – destinație- Ungaria (nu credem că Ministrul de Externe al Ungariei si Ursula v. derLeyen au venit degeaba să parafeze acest acord. La ce e bun pt. noi ?
- Ne grăbim cu o Lege a eolienelor off-shore (din Marea Neagră)
- Ne grăbim, în paralel cu asta precedentă, să mai și dăm ceva ”ajutoare” prin legiferarea CfD (Contractele prin Diferență), pentru aceleași eoliene
- Ne angajăm cu un cablu CC (Curent Continuu), 5000 MW, să transporte energia eoliană din Marea Neagră, (pînă unde oare ?) și, cît rămîne la noi ? (dacă rămîne cumva ceva, ca să punem ”în plan” nu-i așa ?!)
La toate astea de mai sus, care (ni) se întîmplă, evident, fără vreun control sau planificare din partea Guvernului nostru, ci, doar așa, că ni s-a cerut de cineva, apare o singură intrebare legitimă: ”what is in it for me ?” adică noi cu ce ne alegem după ce ”le dăm pe toate astea” ? Nu s-a vazut nicăieri vreun rezultat/angajament palpabil. Peste toate acestea, mai vine și Studiul de mai sus, (ref. sectorul producție energie electrică) ne ”indeamnă” să decarbonizăm cu eoliene și solare și ne sperie că fără mai mult de 17 GW on-shore wind (peste ce avem acum), incă 15 GW off-shore si incă 21 GW solar PV nu ne vom decarboniza pînă in 2050 !? Concluzia preliminară a subsemnatului (dar și a altora din domeniul energiei) este că, Studiul EPC, este util ca informație și conține niște recomandări de bun simț (de ex. Introducerea stocării de energie de capacități mari care să suțină marile capacități ERI -energie regenerabilă intermitentă și biomasa – resursa cea mai abundentă de energie regenerabila controlabilă) dar neglijează complet potențialul hidro, care in România este valorificat sub 50% disponibil economic. Cea mai gravă lipsă a acestui studiu, este că, dacă vorbim despre peste 30 GW capacitați intermitente, atunci, necesarul de stocare ar trebui sa se ridice la peste 5000 MW, ca să nu mai vorbim de uriașele capacitati transfrontaliere/interconexiune necesare. …. Marea lipsă a studiului este faptul că nu este intocmit pe baza unei cereri prognozate de energie electrică (dacă ne referim la decarbonizarea producției de energie electrică), nu ține cont de curba clasată de consum, nu ține cont de capacitățile existente (exceptind ”obsesia” închiderii centralelor pe lignit), nu tine cont de capacitîțile de interconectare care ar trebui instalate, nu ține cont de capacitățile electrice ale centralelor de cogenerare existente și mai ales viitoare (pe gaz si biomasă), s.a.m.d ….” Integral: https://www.hotnews.ro
“Să ne facem că luptăm cu drogurile Dacă ar fi să fie puse vreodată în aplicare, măsurile de combatere a consumului de droguri nu ar fi, în general, neapărat rele. Dar și să fie aplicabile, ele sunt modeste, pentru că vizează doar un capăt al problemei, mai facil, dar nu cel esențial. Dacă ar fi fezabilă, testarea antidrog în școli ar fi o idee bună, în primul rând, pentru scoaterea la suprafață a dimensiunilor fenomenului, dar și a tipologiei consumului, pe substanțe și pe zone. Pentru că în acest moment fenomenul consumului în școli este doar bănuit imens. Maparea nu a fost făcută. După cum spune liderul sindicatului Europol, Cosmin Andreica, în interviul acordat SpotMedia.ro, în orice școală ceri unui elev să-ți spună cine consumă droguri, el îți va indica cel puțin 4 nume. Și tot Cosmin Andreica susține că subdotarea Poliției cu aparate DrugTest este deliberată, tocmai pentru a nu afla dimensiunea reală a aisbergului și a înțelege ineficiența acțiunilor de până acum. Apoi, ar fi o modalitate de alertare a părinților, care nu întotdeauna știu ce fac copiii lor. Cu condiția ca, odată alertați, să aibă și soluții cât de cât accesibile de a salva copilul. Adică o procedură, un traseu clar pe care acesta să intre pentru recuperare. …. La fel și acum, cine să facă testarea? De unde atâtea teste? De la mai știu eu ce firmă de apartament agreată politic? Care vor fi pașii concreți următori unui rezultat pozitiv? Nimic nu e clarificat în acest heirupism. ….. Dar dincolo de aceste măsuri care vizează consumatorul, nu am auzit mai nimic despre schimbarea politicii în privința celor care fac posibil consumul, adică traficanții. De la micul distribuitor de pe stradă, până la capii de rețele. DIICOT a avut anul trecut, potrivit bilanțului de activitate, rezultate extrem de modeste, deși războiul din Ucraina a redirecționat spre România nu numai comerțul cu cereale, ci și traficul de droguri, mai ales prin Portul Constanța unde scanarele, chiar și atunci când funcționează, nu sunt adaptate pentru depistarea drogurilor, după cum arată ProTV. Ultima captură în port a fost acum doi ani. Și când există sisteme de monitorizare, în momentele cheie ele sunt scoase din priză, cum a fost SCOMAR, fix în noaptea când în țară intrau sute de kilograme de cocaină. În schimb, a fost declanșată marea operațiune Blocada, în care mii de polițiști și jandarmi pleacă în uniforme, cu surle și trâmbițe să prindă traficanți. Dacă n-ar fi de plâns, ar fi de râs. Sigur, e ceva mai bine decât operațiunile în care polițiștii împart pliante antidrog pe străzi. …. „Mărim pedepsele, dar nu creăm structurile de Poliție și Parchet care să lucreze eficient. Nu formăm oamenii care să lucreze într-o manieră specializată. Și atunci degeaba ai pedepse foarte mari, dacă nu ajungi la ele. Nu știi să faci dosare, să cercetezi și să investighezi infracțiunea.” Așa cum este acum, legea ar fi suficientă, dacă ar fi aplicată de multele instituții care dorm pe fenomen: DIICOT, Poliție, Agenția Națională Antidrog. ….” Integral: https://spotmedia.ro
“Fiul primarului din Caracal, achiziție de 10 milioane de euro, înainte de explozia de la Crevedia. Câte stații GPL deține afaceristul Fiul primarului din Caracal a făcut o achiziție costisitoare la începutul acestui an, atunci când a devenit unul dintre cei mai importanți jucători pe piața de carburanți GPL. …. În ianuarie 2023, Ionuț Doldurea și-a arătat forța financiară printr-o tranzacție de amploare. Fiul primarului din Caracal a cheltuit o sumă uriașă pentru a-și scoate din joc unul dintre concurenți, preluând cu totul compania și activele acesteia. Mai exact, firma Fagas SRL, deținută de Ionuţ Daniel Doldurea (51%) și Cosmin Ionuț Stângă (49%) a preluat toate părțile sociale ale companiei Rombeer Crângașu SRL, deținută de Crîngașu Gabriel Mihai. Achiziția a fost realizată prin cesiune în schimbul unei sume de 9.475.260,71 euro (47.995.409 lei) și a fost perfectată printr-o hotărâre a asociatului unic, în data de 28 noiembrie 2022, fiind publicată în Monitorul Oficial pe 17 ianuarie 2023. …. Miza afacerii a fost constituită de activele societății Rombeer Crângașu, respectiv 18 stații GPL (7 în Dâmbovița, 10 în Prahova și una în Ilfov). De cealaltă parte, Flagas deține în portofoliu alte 28 de stații GPL (6 în Brașov, 2 în Dâmbovița, 2 în Giurgiu, 5 în Iași, 3 în Ilfov, 4 în Teleroman și câte una în Vaslui, Călărași, Ialomița, Olt, Botoșani și Vrancea). În acest moment, fiul primarului din Caracal a ajuns la 46 de stații GPL, situate în 13 județe din România, la care lucrează peste 220 de angajați, doar pentru cele două firme. ….Aceasta nu este, însă, decât o parte a imperiului financiar al familiei Doldurea. Afacerile cu combustibil au fost începute chiar de actualul edil al municipiului Caracal, supranumit ”Împăratul”. Băieții primarului controlează, prin intermediul societății Dochimex SRL, 33% din compania Ade Gas Oil Company, care deține peste 166 de stații GPL și este principalul distribuitor de autogas din Sud-Vestul Țării, potrivit site-ului oficial. Ade Gas este și furnizor de butelii pentru consumatorii industriali și casnici, cu 50 de puncte de vânzare. Compania a sponsorizat echipele de handbal feminin (senioare și junioare) din Craiova, și a plătit ca reclamele cu titulatura firmei să apară la meciului de acasă a echipei de fotbal U. Craiova. ….” Integral: https://www.fanatik.ro
“Cât plătește CFR pentru „curățenia” din Gara de Nord. Peste un milion de lei încasați lunar din închirierea spațiilor comerciale Potrivit datelor furnizate de către CFR Infrastructură, compania de stat plătește aproape 2,5 milioane lei pe an pentru curățenia din Gara de Nord. …. Orice bucureștean care trece des prin Gara de Nord sau navetiștii care folosesc în special peronul 1 al gării, acolo unde în anul 2013 a fost inaugurat trotuarul rulant în urma unei investiții de 11 milioane de lei, cea mai mare din ultimii 15 ani, miroase mereu a toaletă publică. De curățenia Gării de Nord se ocupă firma SC Gelano Prest SRL, o firmă din Cluj Napoca ce activează de 25 de ani pe piața serviciilor de salubrizare. …. Asta înseamnă că CFR Infrastructură plătește puțin peste 200.000 lei pe lună, circa 40.000 de euro, pentru serviciile de salubrizare în Gara de Nord. Suma este infimă în contextul în care CFR Infrastructură are, potrivit bugetului pe anul 2023, estimate peste 2,6 miliarde lei venituri din exploatare. Pe de altă parte, Gara de Nord, care are o suprafață de 100.000 mp, reprezintă în sine o sursă de venit pentru compania de stat. Potrivit unui răspuns al companiei pentru FANATIK, din închirierea spațiilor comerciale aflate în incinta Gării de Nord compania obține venituri de 1.392.781,83 lei/ lună, adică aproape 280.000 euro pe lună. Pe an, suma ajunge la peste 16,7 milioane lei, adică peste 3 milioane euro. …. Care sunt firmele care vor moderniza Gara de Nord Firma SC GDO MOV Impex SRL, care va trebui să ducă la capăt contractul de 420 milioane lei, a avut anul trecut doar 35 de angajați, o cifră de afaceri de doar 35 de milioane lei și un profit net de 1,7 milioane lei. În anul 2016, firma avea 160 de angajați, o cifră de afaceri de 20 milioane lei și un profit net de 1,5 milioane. Societatea deține active de 24 milioane și, în anul 2022, raporta datorii de puțin peste 10 milioane lei. …. Revenind la firma câștigătoare, GDO MOV Impex SRL, aceasta este deținută de omul de afaceri băimărean Goie Vasile, în acte societatea fiind trecută pe numele soției, Goie Delia. Presa locală a scris în repetate rânduri despre contractele publice, în special cele cu CFR SA, câștigate de către această firmă. Gazeta de Cluj scria în 2019 că doar în acel an firma din Baia Mare a câștigat 5 contracte cu regionala CFR în valoare de 21 milioane lei, unul dintre acestea, de aproape un milion lei, fiind pentru vopsirea unui pod. Sursa citată scrie că numele firmei apare și într-un raport al Curții de Conturi, fiind menționat un contract de 380.000 lei pentru reparația unei instalații de cabluri. ….” Integral: https://www.fanatik.ro
“NATO, în fața pericolului destrămării. „Aripa populistă a Partidului Republican pune în pericol cea mai puternică alianță militară” Opoziția față de ajutorul militar oferit Ucrainei în interiorul Partidului Republican riscă să ducă la scindarea NATO, arată o analiză publicată în The Atlantic. …. Profesorul Phillips O. Brien scrie că Europa și Statele Unite se află în pragul „celui mai important de-cuplaj conștient” în relațiile internaționale din ultimele decenii. El subliniază că, din 1949, NATO a fost singura constantă în materie de securitate mondială. Inițial, o alianță între Statele Unite, Canada și 10 țări din Europa de Vest, NATO a câștigat Războiul Rece și, de atunci, s-a extins pentru a include aproape toată Europa. „A fost cea mai de succes grupare de securitate din istoria modernă a lumii. De asemenea, s-ar putea prăbuși până în 2025”, subliniază istoricul militar…..„Cauza acestei prăbușiri ar fi diferența profundă de viziune dintre aripa populistă a Partidului Republican – condusă de Donald Trump, dar care acum constituie în mod clar majoritatea Partidului Republican – și preocupările existențiale de securitate ale unei mari părți a Europei. Catalizatorul imediat al colapsului ar fi războiul din Ucraina. Atunci când facțiunea dominantă din cadrul unuia dintre cele două mari partide politice americane nu poate vedea rostul de a ajuta o țară cu spirit democratic să lupte împotriva invadatorilor ruși, acest lucru sugerează că centrul spectrului politic s-a schimbat în moduri care vor face din SUA un aliat mai puțin fiabil pentru Europa. Aceasta din urmă ar trebui să se pregătească în consecință”, scrie profesorul Phillips O. Brien în The Atlantic. Acesta subliniază că ultimele săptămâni au arătat că perspectiva pro-rusă și anti-NATO a lui Trump nu este doar un scurt interludiu în politica republicană; suspiciunea privind implicarea americană în susținerea Ucrainei este acum consensul inimii populiste a partidului. În timpul dezbaterii prezidențiale republicane de săptămâna trecută, Ron DeSantis și Vivek Ramaswamy – cei doi candidați care au avut cea mai mare intenție de a apela la noua bază trumpistă a partidului – s-au pronunțat amândoi împotriva unui ajutor suplimentar pentru Ucraina. DeSantis a făcut acest lucru în mod blând, promițând să condiționeze orice ajutor suplimentar de o asistență europeană mai mare și spunând că ar prefera să trimită trupe la granița dintre SUA și Mexic. Ramaswamy a fost mai strident: El a descris situația actuală ca fiind “dezastruoasă” și a cerut încetarea completă și imediată a sprijinului SUA pentru Ucraina. Ulterior, Ramaswamy a mers chiar mai departe, spunând practic că Ucraina ar trebui să fie divizată; Vladimir Putin ar putea păstra o mare parte din țară…..” Integral: https://www.fanatik.ro
“Credeai că e o viaţă uşoară? În medie, un miliardar e invitat la 200 de nunţi pe an …. În exclusivitate pentru TNR, multimiliardarul Samir Dîrţ din Giurgiu (locul 103 în Top 100 Forbes România) a dezvăluit o latură mai puţin cunoscută şi mult mai întunecată a vieţii de barosan cu buzunarul gros. „Oricât ai încerca să te izolezi de lume, să trăieşti ca un pustnic într-un chalet din Alpi sau pe insula ta privată, cam o dată la două zile eşti invitat la o nuntă”, mărturiseşte nababul. „Nu e frumos să refuzi o invitaţie la nuntă, aşa că de 200 de ori pe an treci prin tot chinul: costum, pantofi, biserică, restaurant, trandafiri de salam, sarmale, tort, lăutari, selfie-uri cu mustăţi de carton, furat mireasa, strigat darul.” „Am coşmaruri noaptea cu meneaito şi dansul pinguinului”, mărturiseşte miliardarul, cu ochii în lacrimi. „Practic, când nu vânez foci în Groenlanda sau elefanţi în Namibia, sunt la o nuntă în Ilfov.” ….” Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Senatul a votat noul Birou permanent. Cine sunt liderii grupurilor parlamentare pentru actuala sesiune
…Grupul parlamentar al PSD, cu 48 de membri, are două funcţii de vicepreşedinte al Senatului – Robert Cazanciuc şi Paul Stănescu, un secretar – Ion Mocioalcă şi un chestor – Marius Dunca, potrivit Agerpres.
PNL are 39 de senatori şi este reprezentat în Biroul permanent de doi vicepreşedinţi – Virgil Guran şi Sorin Mihai Cîmpeanu şi un secretar – Roberta Alma Anastase, precum şi un chestor – Ciprian Pandea.
Grupului USR PLUS, cu 21 de membri, îi revine o funcţie de secretar al Senatului – Narcis Mircescu şi una de chestor – Sergiu Vlad…..”
https://stirileprotv.ro/stiri/politic/senatul-a-votat-noul-birou-permanent-cine-sunt-liderii-grupurilor-parlamentare-pentru-actuala-sesiune.html
“Deputata Cosette Chichirău a demisionat din USR. „Motorul e cam gripat şi nu mai trage”…”
https://www.hotnews.ro/stiri-politic-26508253-deputata-cosette-chichirau-demisionat-din-usr-motorul-cam-gripat-nu-mai-trage.htm
“G4Media: Șoferul băut și drogat, care a ucis o femeie în Popești-Leordeni, a fost șef al BCCO București, înainte să se pensioneze
Șoferul băut și drogat care, sâmbătă, 2 septembrie, a ucis o femeie, a rănit o alta și a lovit cinci mașini în Popești-Leordeni, este colonelul în rezervă Constantin Păun, 59 de ani, fost șef al Biroului de Combatere a Criminalității Organizate (BCCO) București, potrivit surselor citate de G4Media.Colonelul în rezervă Constantin Păun a fost și șef de cabinet al ministrului de interne Gavril Dejeu, în guvernarea 1996-1999, potrivit acelorași surse. Conform Știrile PRO TV, el a iesit la pensie ca profesor al Institutului de Studii pentru Ordine Publică din cadrul Ministerului de Interne. Șoferul, băut şi care consumase şi droguri, a accidentat două femei, dintre care una, în vârstă de 56 de ani, mortal. În plus, a lovit și 5 mașini parcate pe strada Unirii din Popeşti-Leordeni, judeţul Ilfov…..”
https://www.libertatea.ro/stiri/soferul-baut-si-drogat-care-a-ucis-o-femeie-a-ranit-o-alta-si-a-lovit-cinci-masini-in-popesti-leordeni-fostul-sef-de-la-combatere-crimei-organizate-bucuresti-4652399
https://kyivindependent.com/kuleba-pointless-to-deny-drones-fell-on-romania/?utm_source=flipboard&utm_content=EllyElinor%2Fmagazine%2FRussian+War+on+Ukraine
Cred ca daca drone ar lovi Bucurestiul, lasitatea politica romaneasca s-ar scuza la orci ca a stat capitala in calea dronei.
🙂