Revista Presei – 12 ianuarie.„Industria auto de la noi poate fi ajutată foarte bine construind autostrăzi, linii de tren și dragând Dunărea, căi de transport pe care ar putea să-și trimită mai rapid și mai ieftin produsele în toată lumea. Nu cu bani dați de la buget sub masca unui program „verde””
12/01/2022 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de miercuri, 12 ianuarie! In regiunea Muntenia, temperatura maximă va fi de -2/2 gr C, în timp ce temperatura minima va fi de -8/-4 gr C. În regiunea Dobrogea, temperatura maximă va fi de -3/2 gr C, în timp ce temperatura minimă va fi de -7/-4 gr C. În regiunea Transilvania, temperatura maximă va fi de -4/2 gr C, în timp ce temperatura minimă va fi de -14/-9 gr C. In regiunea Moldovei, temperatura maximă va fi de -4/-1 gr C, în timp ce temperatura minimă va fi de -9/-4 gr C. În regiunea Oltenia, temperatura maximă va fi de 0/4 gr C, în timp ce temperatura minimă va fi de -7/-2 gr C. În regiunea Banat, temperatura maximă va fi de -2/2 gr C, în timp ce temperatura minimă va fi de -8/-2 gr C. În regiunea Crisana, temperatura maximă va fi de -2/2 gr C, în timp ce temperatura minimă va fi de -10/-5 gr C. În regiunea Maramures, temperatura maximă va fi de -2/0 gr C, în timp ce temperatura minimă va fi de -15/-10 gr C. În București vom avea un cer senin, temperatura maximă va fi de 0 grade, în timp ce temperatura minimă de -6 gr C.
”Eroul necunoscut” din sistemul imunitar care apără contra Omicron dacă nivelul anticorpilor scade: ”Nu poate împiedica infectarea. Dar poate minimiza daunele care vin după aceea” Un erou necunoscut al sistemului imunitar se dovedește a fi un protector împotriva formelor grave de boală cu Omicron chiar și atunci când nivelul anticorpilor scade, ceea ce explică de ce valul record de infecții cu această variantă nu a dus până acum la copleșirea spitalelor cu pacienți Covid, scrie Bloomberg. Celulele T, arma organismului împotriva celulelor infectate cu virus, au fost suficient de bine pregătite de vaccinare încât să apere împotriva variantei Omicron, arată două studii separate realizate de Universitatea Erasmus (Olanda) și de Universitatea din Cape Town (Africa de Sud). Rezultatele ar putea explica de ce valul de cazuri cu Omicron nu a provocat până acum o creștere a mortalității. Compensează lipsa anticorpilor neutralizanți Ele sugerează că intrăm într-un capitol mai puțin îngrijorător al pandemiei, adăugându-se seriei de dovezi de până acum că Omicron provoacă forme mai puțin grave de Covid decât în cazul versiunilor anterioare. Spre deosebire de anticorpi, celulele T pot viza întreaga proteină spike a virusului, care rămâne în mare parte similară chiar și în cazul Omicron, deși are foarte multe mutații. Atât persoanele vaccinate, cât și cele care au fost infectate ar trebui să aibă aceste celule albe în sânge….. Studiul de la Institutul de boli infecțioase și medicină moleculară al Universității din Cape Town a analizat pacienți care s-au vindecat de virus sau care au fost vaccinați cu seruri de la Pfizer / BioNTech sau Johnson & Johnson. Aceștia au constatat că între 70% și 80% din răspunsul celulelor T a rezistat împotriva Omicron. Ultimele săptămâni au adus informații că noua tulpină poate eroda protecția oferită de vaccinuri, determinând guvernele să facă presiuni pentru administrarea de doze booster cu scopul de a crește nivelul de anticorpi care pot lupta împotriva variantei. Dar protecția imunitară are mai multe straturi. În timp ce anticorpii blochează infecția, celulele T ucid celulele infectate, împiedicând virusul să se răspândească și să provoace o boală mai gravă, a scris Wendy Burgens, unul dintre autorii studiului de la Universitatea din Cape Town, pe contul său de Twitter ”The Virus Monologues”. “Ele nu pot împiedica infectarea. Dar pot minimiza daunele care vin după aceea”, a explicat ea. Integral: https://www.hotnews.ro
Cele 4 tipuri de coronavirus care provoacă o ”banală” răceală. Care sunt diferențele față de noile tulpini COVID ….Stim, inca dinainte de a merge la Facultatea de Medicina, ca o raceala “banala” trece in sapte zile cu tratament si intr-o saptamana daca nu iei nicio pastila, ci doar stai si astepti sa treaca. Odata insa ce am intrat in Facultatea de Medicina, devine obligatoriu sa ne si sa le explicam celorlalti ce poate insemna, de fapt, o “banala” raceala. Cum de a devenit banala si de ce, devenind banala, noi totusi inca vorbim despre ea si o transformam in referinta. Ar fi trei motive pentru care nu putem ignora aceasta “banalitate”: – apare foarte des, aproape in fiecare sezon de toamna-iarna-primavara. – ne scoate din ritmul cu care suntem obisnuiti, ne obliga sa lipsim de la munca/scoala, oricum ne scade considerabil randamentul. – pentru unii dintre noi, cei care prezinta “comorbiditati”, aceasta banalitate poate insemna vizita la medic, internarea, nevoia de terapie intensiva sau, uneori, in cazuri complicate, poate aparea decesul. In cifre, aceasta banalitate de raceala a fost cuantificata astfel, in SUA (2003, dar sunt usor de gasit si alte studii): – peste 100 de milioane de vizite la medic. – cheltuieli de peste 7 miliarde de dolari pentru sistemul de sanatate. – peste 40 de miliarde de dolari pierduti prin scaderea productivitatii. – costuri mai mari decat astmul bronsic sau insuficienta cardiaca. – o treime dintre cei care ajung la medic primesc prescriptie cu antibiotice, contribuind la aparitia rezistentei microbilor la antibiotice….. In general, banala raceala este cauzata de rhinovirusuri, dar in aproape 20% dintre cazuri este cauzata de 4 coronavirusuri: – HCoV-OC43 – HCoV-HKU1 – HCoV-229E – HCoV-NL63 Acestea provoaca forme usoare de infectii ale tractului respirator superior (banala raceala, nu-i asa?). Desi fac parte din aceeasi familie, SARS-CoV, MERS si SARS-CoV-2 pot determina forme grave si aparitia decesului, intr-un numar semnificativ de cazuri….Daca ne-am uita la cele 4 coronavirusuri cu nivelul de detaliu cu care ne uitam la SARS-CoV-2 (si sunt echipe care fac asta, retrospectiv, pentru HCoV-229E) vom constata ca pentru fiecare in parte, de-a lungul timpului, au existat numeroase variante, mai mult sau mai putin infectioase sau letale, care au circulat printre oameni si fata de care organismul nostru a reactionat, prin dezvoltarea de anticorpi specifici, dar si de limfocite B cu memorie si limfocite T citotoxice. Sistemul imun s-a antrenat, timp de decenii si mai mult, pentru a ne permite noua sa spunem, superior, ca avem “o banala raceala”. Celelalte 3 coronavirusuri, SARS-CoV, MERS-CoV si SARS-CoV-2 se afla in circulatie de prea putin timp pentru a le cunoaste, prin sistemele noastre imunitare, toate secretele. Pur si simplu, nu a fost timp. Asa incat nu ne putem gandi inca la dezvoltarea unei imunitati fata de infectie atat de completa si persistenta. In cazul SARS-CoV-2, insa, avem o arma unica: vaccinurile, care ne permit sa recuperam decenii sau secole de asteptare, cum a fost si este cazul pentru cele 4 coronavirusuri care determina “banala raceala”. Vaccinarea impotriva SARS-CoV-2 iti poate salva viata si poate transforma infectarea, da, ati ghicit, intr-o “banala raceala”. Integral: https://ziare.com
Situație rară: Eolienele duduie la o putere medie orară de aproape 2.700 MWh. Prețul spot e printre cele mai mici din Europa ….Prețul mediu al energiei electrice tranzacționate în data de 10 ianuarie pe piața de la București, cu livrare în ziua de 11 ianuarie, este de 174 de euro/MWh, potrivit datelor de pe platforma OPCOM. Cu acest preț, România este printre cele mai ieftine piețe spot din Europa din data de 11 ianuarie – doar Bulgaria (172 euro) are prețuri mai mici decât noi. Pe piețele occidentale prețurile sunt în jurul valorii de 250 de euro/MWh, la fel și în Polonia, care, tradițional, avea prețuri spot mai mici, Unul dintre motivele prețului mic de la noi este și aportul semnificativ prognozat al turbinelor eoliene….. Astfel în data de 11 ianuarie, din România “curge”, în toate intervalele orare ale zilei, energie în rețeaua maghiară, în cele mai multe ore la un nivel de 776 MW, valoarea maximă posibilă – prețul spot de mâine din Ungaria este de 254 de euro/MWh, cu circa 80 de euro în plus față de cel din România. În schimb, în 16 intervale orare în România intră energie din rețeaua bulgară, unde prețul mediu al zilei este cu 1,5euro/MWh mai mic decât la noi. Amintim că piața spot de energie electrică de la București este cuplată prin preț cu cele din Ungaria, Cehia și Slovacia și, mai nou, cu cele din Austria, Polonia și Germania. În luna octombrie 2021, piața spot de la București a fost cuplată, prin același mecanism, și cu piața din Bulgaria. Integral: https://www.economica.net
Taxa auto: noncombatul Ministerului Mediului condamnă zeci de mii de români la moarte A trecut relativ neobservată ieșirea de săptămâna trecută a ministrului Mediului, Tanczos Barna, cu privire la taxa auto. Pe scurt: nu vom avea anul acesta niciun fel de taxă auto, pentru că „Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi.” Așa s-a decis, din pix, de către guvernul PSD-PNL-UDMR: că poluarea nu este o prioritate, deși între 16.000 și 26.500 de români mor prematur în fiecare an din cauza poluării, conform datelor Agenției Europene de Mediu și OMS. Nimic surprinzător în atitudinea reprezentanților acestei coaliții, în frunte cu președintele Iohannis, preocupat acum de schimbările climatice (se face un grup de lucru, privim cu atenție și îngrijorare): nu i-au emoționat cei 100.000 de români morți în exces în ultimii doi ani, au preferat să ia măsuri populiste de relaxare continuă, în condițiile în care 70% din populație fix asta a vrut. Orice, numai să nu supere votanții. Dacă nu i-au emoționat 50.000 de morți în exces pe an, cum să-i emoționeze 20.000? Aceeași abordare o au și față de această problemă acută, care pur și simplu omoară, în medie, vreo doi români pe oră. Garda de Mediu, care începuse să-și facă timid treaba sub Octavian Berceanu, a fost decapitată, iar acum a lăsat-o moale cu activitățile, fapt resimțit instantaneu de bucureșteni (și nu doar de ei): seară de seară, aerul devine irespirabil din cauza arderii gunoaielor, iar orașe precum Bucureștiul sunt printre cele mai poluate din Europa. La RAR, care ar trebui să penalizeze zilnic sutele de mii de români care circulă cu mașini într-o stare tehnică jalnică, aceiași indivizi care nu fac nimic de trei decenii continuă să nu facă nimic. Ei nu văd nici fumul, nici smogul, nici rablele din care curg tablele, nimic….. Modalitatea asta se caută cu lupa de foarte mulți ani, de guvern după guvern – de la vestita doamnă Plumb la, iată, domnul Barna, cu toții neputincioși în a face ca poluatorii să plătească. Cauzele sunt multiple. În primul rând, o taxă auto nu mai poate face distincția dintre mașinile înmatriculate în afara țării și cele din România – e ilegal. Ea trebuie aplicată tuturor mașinilor. Iar aici, toți, dar absolut toți guvernanții s-au temut să piardă voturi, impunând un cost suplimentar care ar genera tumult în milioane de români obișnuiți să nu plătească nimic pentru impactul lor asupra mediului. În al doilea rând, o taxă auto afectează diferit pături ale populației pentru care mobilitatea este absolut necesară. Dacă pensionarul din oraș are la dispoziție, totuși, transport în comun de multe ori gratuit, iar cel cu salariu mic mai poate merge uneori și pe jos sau cu bicicleta (lucru pe care ar trebui să-l facem cu toții, de fapt), atunci când vorbim de milioane de români care locuiesc în suburbii, la sat sau chiar în destule orașe mici, pur și simplu soluțiile alternative de transport nu există.…. Dar această dilemă cu două capete nu e chiar imposibil de rezolvat, recunoaște chiar ministrul. Trebuie doar mutată frumușel în ograda primarilor, să-și ia ei castanele dacă Guvernul nu e în stare. Doar banii din taxele pe proprietatea autoturismelor se duc la bugetul local, nu către centru, nu? Însă când vorbim de o politică la nivel național nu poți, pur și simplu, să te speli pe mâini, mai ales atunci când ești chiar ministrul Mediului. „Ar trebui să avem un parteneriat” sună bine, dar avem oare și o strategie concretă? Cu termene și ținte concrete?….Dacă cetățeanul din București se revoltă că i s-a mărit taxa de parcare de zece ori față de anul trecut ar fi informat că și acest cost este, de fapt, de circa zece ori mai mic decât cel pe care l-ar plăti pentru parcarea într-un complex privat, cum ar reacționa oare?.…. Dacă ar ști că ministerul Mediului pune presiune pe autoritățile competente (RAR, Garda de Mediu etc.) să-i penalizeze puternic pe cei cu mașini care merg cu sistemul de depoluare dezactivat, oare nu le-ar veni mai ușor celor care au mașini vechi, dar au și grijă de ele? Dacă ar ști că ministrul Mediului insistă pe lângă onorabilii săi colegi din PSD și PNL ca strategia pentru trenuri – cel mai ecologic mod de transport interurban și periurban – să nu fie tratată în bătaie de joc la „și altele”, și că în 2-3 ani ar putea circula cu trenuri moderne spre orașul mare în care au locul de muncă, n-ar renunța mai ușor la niște rable care oricum îi costă peste măsură?.… Cu ce îi va ajuta domnul ministru Barna pe primari când, spre finalul acestui an, vor fi obligați să anunțe și măriri de 2-3-4 ori ale impozitelor pe mașini? În fond, domnia sa are de raportat la UE scoaterea din circulație a 250.000 de mașini extrem de poluante până în 2026. Un număr oricum absolut hilar (dacă n-ar muri oameni), cât timp românii înmatriculează în fiecare an 400.000 de mașini rulate, dintre care o bună parte sunt deja mai vechi de 15 ani la momentul înmatriculării! Aproape 50% din autoturismele din România sunt deja mai vechi de 16 ani. În plus, așa cum am menționat, o foarte bună parte din ele nu corespund nici măcar normelor de poluare care erau în vigoare la momentul fabricației, mergând pe stradă cu sistemul de curățare a gazelor dezactivat, lucru care este de notorietate, dar poate nu și la minister, care de ani de zile nu face absolut nimic pentru a pedepsi acest comportament pur și simplu criminal și foarte larg răspândit….. În plus, ideea înlocuirii unor autoturisme cu alte autoturisme este pur și simplu perimată în 2022. Toată Europa vrea să scape de mașina individuală, să o facă cât mai scumpă și să investească în soluții alternative, la noi încă premiem cumpărătorii de mașini, bravo, nota zece! Cu excepția motorizărilor foarte puțin poluante și a mașinilor hibride sau electrice (și acestea nu toate, e aberant să dai bani publici drept discount la mașini de peste 50.000 de euro, cu sute de cai putere), poate că onor Ministerul ar putea apela la altă strategie de sprijin financiar pentru mobilitate verde, nu pentru industria auto. Industria auto de la noi poate fi ajutată foarte bine construind autostrăzi, linii de tren și dragând Dunărea, căi de transport pe care ar putea să-și trimită mai rapid și mai ieftin produsele în toată lumea. Nu cu bani dați de la buget sub masca unui program „verde”…..Din păcate nu văd niciun motiv de speranță, domnul Barna luând pur și simplu loc în lungul șir al celor care au preferat să nu facă nimic. Dacă pentru urși a avut energie cât cuprinde, pentru rezolvarea unei probleme acute, care omoară mii de români anual, preferă să împingă problema spre colegi. Integral: https://pressone.ro
Pe mâinile cui a fost lăsată Compania Națională de Investiții, în ultimii 9 ani Guvernele s-au mai schimbat, pe directoarea Companiei Naționale de Investiții, Manuela Pătrășcoiu, nu a mișcat-o nimeni din funcție din 2013. Ce surprize ascund CV-ul și declarațiile de avere ale acesteia, într-un nou articol marca Valeriu Nicolae, publicat de Libertatea. …. Pe site-ul instituției conduse de doamna Pătrășcoiu, rapoartele obligatorii de transparență nu mai există din 2019. Există un fel de rezumate ale întâlnirilor AGA, dar lipsesc lucrurile cele mai importante – felul în care s-au cheltuit banii și mai ales modul în care au fost remunerați oamenii din conducerea CNI. …. În 2009, doamna Pătrășcoiu era, conform CV-ului domniei sale, directoare economică la CNI. Nu avea cum să facă mai puțin de 10.000 de lei net pe lună, căci în 2011, în aceeași poziție, în condiții de tăieri salariale, a câștigat peste 12.000 de lei lunar, conform declarației de avere. Pe 2010, salariul este secretizat, iar în 2009 declarația de avere lipsește. Doamna Pătrășcoiu câștiga totuși cel puțin de 22 de ori mai mult decât salariul minim pe economie. În acel an, 2009, ea a beneficiat de un credit ipotecar ANL pentru un apartament de 85,14 metri pătrați în București. ….. Locuințele ANL au fost gândite în special pentru tineri cu venituri reduse. Pe lângă salariul imens, doamna Pătrășconiu mai deținea, în 2009, un alt apartament în București, două mașini plus un contract de leasing pentru un jeep de lux în valoare de 54.900 de euro. CV-ul domniei sale este tipic celor care primesc peste 100.000 de euro anual de la statul lor cel bun. Și doamna Pătrășcoiu este absolventa Colegiului Național de Apărare, cel atât de faimos prin doctorate plagiate, legături cu serviciile secrete și absolvenți care de care mai dubioși. Cum a ajuns o contabilă de la Flacăra și Rebus consilieră principală la minister și apoi, aproape imediat (într-un an), directoare economică la Compania Națională de Investiții, care implementa programe de sute de milioane de euro, incluzând faimosul program al sălilor de sport? Este o întrebare care astăzi pare inutilă. Din 2002 – de pe timpul guvernului Adrian Năstase – doamna este director economic la CNI. Despre corupția din CNI s-a scris la greu. …..Între 2005 și 2006, doamna Pătrășcoiu, cu o slujbă foarte bine plătită și extrem de importantă: directoare economică la cea mai importantă agenție națională de investiții, face, în același timp, Relații Internaționale și Integrare Europeană la SNSPA, Management Financiar Bancar la Universitatea Româno-Americană și devine expert contabil, absolvind cursurile Corpului Experților Contabili. Mai exact, făcea în același timp trei studii postuniversitare. Doamna Manuela Pătrășcoiu ajunge director general al CNI în 2013, după ce postul fusese eliberat de doamna Ana Maria Topoliceanu. Fosta parteneră de afaceri a Elenei Udrea va primi ulterior trei ani cu suspendare pentru corupție în faimosul dosar „Gala Bute”. ….. Consiliul de Administrație (CA) al CNI adăpostește și alte „minuni”. O găsim aici pe doamna Guran, soția domnului Virgil Guran, mare lider liberal, cel care a scăpat de pușcărie pentru evaziune fiscală după ce și-a scos un certificat medical de tulburări psihice. Soția domnului Guran are zero calificări care să justifice prezența în CA. Și nu este deloc o excepție. Nivelul imposturii și nepotismului în funcțiile de conducere ale companiilor unde statul este acționar principal este îngrozitor. Cum la fel de îngrozitoare este și lipsa totală de acțiune din partea partidelor pentru a rezolva aceste probleme. Practic, nu există nicio diferență între numirile făcute de PNL, PSD sau UDMR. România nu este doar un stat eșuat, cum bine a spus șeful statului, ci și un stat capturat. Un stat laș, dominat de nepotism și corupție. Un stat care pute îngrozitor a servicii secrete, șantaj și a incompetență arogantă și cinică în cele mai importante funcții. Cu precizarea că numirile făcute de domnul președinte Iohannis în CA-uri nu fac excepție de la regula enunțată mai sus, iar domnul Iohannis reprezintă excepțional calitățile acestui stat. Integral: https://www.libertatea.ro
Platformă de monitorizare și analiză a țintelor din PNRR, lansată de Dragoș Pîslaru și Cristian Ghinea. ”Programul pentru infrastructură feroviară, adoptat de Guvern, contrazice PNRR” …. Potrivit raportului, din cele 21 de obiective, numai 13 sunt îndeplinite în mod real, pe formă și pe fond (marcate cu culoarea verde), patru fiind încă în pregătire (marcate cu galben), două fiind în întârziere (marcate cu portocaliu) și două fiind încheiate, dar în mod neadecvat, cu probleme grave pe fond (marcate cu roșu). Acestea din urmă sunt considerate ca fiind blocate fiindcă măsurile propuse/adoptate de guvern nu sunt adecvate/suficiente sau nu respectă cerințele din PNRR. Marcat cu roșu: Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare Spre exemplu, autorii raportului consideră că Adoptarea strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare și aplicarea programului de acțiune, deși anunțate oficial și adoptate, au probleme grave pe fond. Astfel, Programul de acțiune care ar trebui să aplice Strategia (inclusă în PNRR), de fapt, contrazice unele prevederi chiar din PNRR, arată observațiile din raport. Pe scurt, Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare prevede, și include în PNRR, fonduri europene cu prioritate pentru lucrări de întreținere (sau reînnoire) a căilor ferate. Strategia fusese adoptată în decembrie 2020 de către guvernul Orban prin HG 985/2020 (ministrul Lucian Bode) și transmisă Comisiei Europene de către guvernul Cîțu (ordinul ministrului Cătălin Drulă). Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare a fost adoptat de către actualul Guvern în 30 decembrie 2021 prin HG 1302/2021. În schimb, „Programul de acțiune contrazice și ce scrie în Strategia pe care teoretic o aplică și ce am negociat pentru PNRR. Și de fapt, Planul revine la o logică greșită de excludere de facto a fondurilor europene la plata lucrărilor de întreținere. Și, cel mai șocant, identifică doar 6% din necesarul de finanțare pentru reînnoiri pe perioada 2021-2025 (Tabelul 6 din Program; fonduri necesare – 6203 mil lei, fonduri alocate – 374 mil lei), ignorând fondurile din PNRR ca sursă de finanțare (pe lângă o planificată subfinanțare de la bugetul național)”, se arată în Raport. ….„Deci ori guvernul Ciucă schimbă Strategia, ori reface Programul de acțiune. Dacă schimbă Strategia (ceea ce ar fi o decizie catastrofală, practic am continua degradarea infrastructurii), trebuie logic refăcute și investițiile din PNRR”.(explicațiile integrale pot fi găsite aici: https://monitorpnrr.eu/piloni/?jalon=69) Integral: https://www.g4media.ro
Previziune pesimistă a BNR: Rata anuală a inflaţiei va depăşi valorile prognozate în noiembrie. Dobânda cheie, majorată la 2% pe an Rata anuală a inflaţiei va creşte probabil gradual în următoarele luni, sub impactul şocurilor pe partea ofertei, depăşind valorile evidenţiate pe acest orizont de timp de prognoza pe termen mediu din luna noiembrie 2021, informează banca centrală. Potrivit sursei citate, determinante pentru înrăutăţirea perspectivei apropiate a inflaţiei sunt majorările mai ample de preţuri anticipate a fi consemnate de energia electrică şi gazele naturale – chiar şi în contextul aplicării măsurilor de compensare şi plafonare – precum şi de alimentele procesate, în principal pe fondul ascensiunii cotaţiilor produselor energetice şi ale mărfurilor agroalimentare. Impactul acestora este de natură să amplifice şi să prelungească mai mult deviaţia pozitivă a ratei anuale a inflaţiei de la limita de sus a intervalului ţintei, mai ales ulterior sistării măsurilor de compensare şi plafonare a preţurilor la energie, dar şi să genereze pe orizontul mai îndepărtat de timp efecte de bază dezinflaţioniste”, se precizează într-un comunicat al BNR remis luni AGERPRES. Potrivit BNR, incertitudini semnificative rămân, totuşi, asociate efectelor măsurilor temporare de compensare şi plafonare a preţurilor la energia electrică şi gazele naturale pentru populaţie, precum şi modului de evaluare şi de includere a acestora în calculul IPC. Incertitudini şi riscuri continuă, de asemenea, să vină din evoluţia cotaţiilor materiilor prime, mai ales a celor energetice şi agroalimentare, precum şi din situaţia blocajelor în lanţurile globale de producţie şi aprovizionare. În acelaşi timp, banca centrală menţionează că evoluţia pandemiei şi a măsurilor restrictive asociate rămâne o sursă majoră de incertitudini şi riscuri la adresa previziunilor, cel puţin pe termen scurt, în contextul tendinţei de extindere la nivel naţional a valului pandemic provocat de varianta mai contagioasă a coronavirusului, Omicron, precum şi al progresului insuficient al vaccinării pe plan intern, dar şi prin potenţialul impact exercitat de acest val asupra economiilor europene, afectate puternic şi de criza energetică şi de persistenţa blocajelor în lanţurile de producţie şi aprovizionare…..O sursă de incertitudini şi riscuri rămâne şi absorbţia fondurilor europene, în special a celor aferente programului Next Generation EU, care este condiţionată de îndeplinirea unor ţinte şi jaloane stricte în implementarea proiectelor aprobate. Integral: https://ziare.com
Creșterea prețurilor la energie a dus inflația din zona euro la un nou record în decembrie …. Datele preliminare au arătat vineri că rata globală a inflației a ajuns la 5% pentru luna decembrie, comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Cifra reprezintă cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată și urmează recordul istoric din noiembrie, de 4,9%. Creșterea s-a datorat în principal creșterii prețurilor la energie. “După ce a ajuns la 5,0% în decembrie, inflația globală din zona euro ar trebui să scadă în acest an, pe măsură ce componenta energetică se prăbușește”, a declarat Capital Economics într-o notă de vineri. Inflația a fost în centrul atenției după creșterile consecutive din ultimele luni, iar managerii financiari dezbat dacă Banca Centrală Europeană ar trebui să adopte o poziție mai agresivă pentru a combate creșterea prețurilor. Banca centrală a declarat luna trecută că va reduce achizițiile lunare de active, dar a promis că va continua nivelul fără precedent de stimulare în 2022. Previziunile sale, actualizate în decembrie, plasează inflația globală la 1,8% atât în 2023, cât și în 2024. Instituția se așteaptă ca rata să depășească ținta în 2022, ajungând la 3,2%. Integral: https://www.digi24.ro
Sondaj: 74% dintre români cred că Știința şi Medicina sunt nume de vrăjitoare …. Chiar și românii care respectă vrăjitoarele sunt de părere că Știința și Medicina sunt două impostoare, care nici nu se compară cu vrăjitoarele Vanessa sau Melissa. „Nici dacă Știința sau Medicina mi-ar da bani n-aș asculta de ele, că nici nu se compară cu Vanessa. La ea dai un ban, dar măcar știe ce vorbește, nu ca alealalte două“, spune Geo Lemandroi, unul din românii care au mare încredere în vrăjitoare. 26% dintre români nu cred că Știința și Medicina sunt vrăjitoare, dar din păcate asta nu înseamnă că ei și știu despre ce este vorba. Unii cred că cele două sunt handbaliste, în timp ce unii au impresia că Știința și Medicina sunt numele unor constelații îndepărtate din univers. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua
Investiții ?
Strategii de dezvoltare ?
Finanțare bancară către capitalismul privat pentru a creste , dezvolta si creștere implicită a numărului de angajați ?
Stați liniștiți. E tot absolut gargara.
( doar statul angajează. Pile , cunoștințe , amante , rude)
https://m.adevarul.ro/economie/stiri-economice/cec-bank-plateste-dividende-6343-milioane-lei-statului-roman-reactia-ministrului-finantelor-1_61ddc1bf5163ec427195e97d/index.html
Lupul numit stat va stoarce in continuare oricare ban din profitul firmelor de stat care au profit.
Povestea e veche din 2009, gargara mediatică la fel, lipsa crasă de fonduri bancare pentru finanțarea oricărei strategii , evidenta.
Bugetul de stat al țării e o vaca de muls. ATÂT.
De ce după 32 de ani nu exista infrastructura, spitale decente , canalizare , scoli moderne , aceiași cauza:
Prăduirea bugetului in interes de partid/ persoana și indiferent cine se perinda la butoane.
PS.
Când intră Albania in UE vom avea cu cine sa ne mai comparam .
Cred ca și ăștia ne vor da clasa .☹️☹️☹️☹️
Bună ziua!
Aveți dreptate! Pentru mine „etalonul” de comparație e R. Moldova. Guvernul de acolo s-a pus pe treabă, chiar e guvern, nu guviermi, ca la noi și, dacă nu vine vreun „îngheț” geopolitic și/sau militar de la ruși, cred că „ne vor da ceață” în multe domenii! L-aș schimba, la orice moment, pe dulapul săsesc nesimțit de la Cotroceni cu Maia Sandu!…
Mesajul de mai sus era pentru @stefan60.
Ca și P.S-ul următor: Albania chiar construiește autostrăzi, prin munți, că aproape toată țara e muntoasă!…
“Transelectrica, victima politizării și a infrastructurii învechite. Un blackout este posibil oricând
….Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica” – S.A. este responsabilă pentru transportul energiei electrice, funcționarea sistemului și a pieței și pentru siguranța SEN. De asemenea, reprezintă principala legătură dintre cererea și oferta de electricitate, echilibrând permanent producția de energie din piață. Compania gestionează și schimburile de electricitate între țările Europei Centrale și de Vest.
Transelectrica este deţinută în proporţie de 58,7% de statul român prin Secretariatul General al Guvernului şi 41,3% de alţi acţionari. Societatea este administrată într-un sistem dualist, de către un Directorat, sub supravegherea unui Consiliu de Supraveghere.
117 mii lei pentru rezerve de folie de capac WC
Planul de dezvoltare a rețelei electrice de transport (RET) pe perioada 2020 – 2029, realizat de o echipă de specialiști din Transelectrica, dezvăluie aspecte îngrijorătoare. Concluzia generală este că starea SEN este precară fiind foarte învechită. RET se bazează în special pe realizările din timpul comuniștilor, investițiile din ultimii ani fiind minore….”
https://ziare.com/transelectrica/transelectrica-politizare-blackout-1719641
“Armata de consilieri a generalului Ciucă. Cine sunt oamenii care îi dau sfaturi premierului
Pe lista sfătuitorilor plătiți sau voluntari ai premierului Nicolae Ciucă se numără patru medici, un fost înalt ofițer SRI, oameni de casă ai lui Emil Boc dar și liberali care nu au mai prins locuri de ministru sau deputat, plus un nume important al fotbalului românesc…..”
https://www.libertatea.ro/stiri/armata-de-consilieri-a-generalului-ciuca-cine-sunt-oamenii-care-ii-dau-sfaturi-premierului-3923109
Cateva vesti din presa si barfa internationala. Trump si-a facut booster-ul si a fost fluierat de adepti cand a facut declaratia la un dineu privat. Germania pe drum spre colaps din cauza inchiderii surselor de energie atomica. In pragul celei mai mari crize industriale dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial.
Buna ziua
Pentru cine poate e instructiv de urmarit acum la BBC ședința camerei comunelor in care primul ministru este supus tirului întrebărilor privind participarea la o petrecere in grădina din Downing street in timpul lockdown ului impus de guvern…ni știu daca va demisiona sau nu,dar e o mostra de democrație
BYOB party… Bring Your Own Booze… 🙂 Misto prim-ministru, super-exotic.
https://www.g4media.ro/breaking-stoltenberg-dupa-negocierile-cu-rusia-aliatii-nato-au-transmis-rusiei-ca-nu-vor-renunta-la-prezenta-trupelor-aliate-in-tarile-din-estul-nato.html
Fără US,Europa e prada ușoară pentru Rusia ….a se vedea și “desantul” de nave cu GPL americane care debarca in Europa începând au sf luna Decembrie
Buna seara!
La noi Guvernul e o musca fara cap: in curand va fi collsit generalul Ciuca de problemele reale si de torul mediatic al PSD-istilor care vor vrea sa se “extraga” din nemultumirea populara dand vina pe Ciuca. PSD-istii vor actiona pe doua fronturi: in Guvern vor fi foarte mierosi si consensuali, la TV-uri vor hartui PNL-ul si pe Ciuca.
Ei cu o mana iau banii, cu alta trag cu pietre in Guvern si in PNL.