Haos pe piaţa gazului: facturile ar putea creşte şi cu 80%. Importurile duduie, producţia internă este pe minus. „Noi în loc să inundăm piaţa cu gaz intern, am creat mecanismul perfect de scumpire.“ Consumatorii vulnerabili nu au nicio plasă de siguranţă în faţa scumpirilor imposibil de evitat la gaze naturale. Cuplarea preţului din producţia internă de gaze la preţul bursei de la Viena, acolo unde jocurile sunt făcute de Gazprom, fără stabilirea unui mecanism clar de protecţie a consumatorilor vulnerabili, expune România, în prag de sezon rece, la o creştere a facturilor de circa 80%….. „Noi în loc să inundăm piaţa cu gaz intern, am creat mecanismul perfect de scumpire“, spun oamenii din piaţă. Calculele ZF făcute pe baza datelor din rapoartele ANRE arată o situaţie alarmantă pe piaţa gazelor. Astfel, în primele cinci luni ale anului consumul intern a crescut cu aproape 10%, importurile din Rusia s-au majorat cu peste 20%, exporturile de gaze din România, unde intră şi tranzitul, au crescut de circa 20 de ori, iar producţia internă a scăzut. Pe pieţele internaţionale, preţul a explodat. De la 18 euro pe MWh în primul trimestru al anului, contractele pe gaze pe bursa de la Viena, CEGH, pentru ultimul trimestru se încheie la peste 47 de euro pe MWh. Analiza preţurilor din noile abonamente lansare de furnizorii de gaze arată că scumpirile cu care s-ar putea confrunta populaţia sunt şi de 80% faţă de anul trecut. Integral: https://www.zf.ro
Guvernul a aprobat accesul procurorilor și polițiștilor la registrul conturilor bancare deținut de ANAF Polițiștii, procurorii și specialiștii Departamentului de Luptă Antifraudă (DLAF) și cei ai Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) vor avea acces la registrul centralizat de conturi bancare al ANAF, unde sunt ținute informaţiile financiare, analizele financiare şi informaţiile privind conturile din bănci. Cu toate acestea, autoritățile nu vor avea acces la cuantumul conturilor, ci doar la locul unde sunt deschise conturile bancare, dacă acestea sunt active sau închise. Potrivit ordonanței adpotată luni, 30 august, de Guvern, „autorităţile competente accesează registrul centralizat de conturi bancare şi consultă informaţiile privind conturile bancare, în mod direct şi fără întârziere, atunci când acest lucru este necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor care le revin în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracţiunilor grave, inclusiv pentru identificarea, urmărirea şi indisponibilizarea activelor legate de o astfel de investigaţie”, se arată în proiectul de ordonanță, notează romania.europalibera.org. În plus, Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) va trebui să colaboreze cu organele de cercetare penală, cu ANABI și cu DLAF „şi răspunde, de îndată, solicitărilor motivate de informaţii financiare sau de analize financiare formulate de către acestea”. Mai mult, oficiul în cazuri excepționale și urgente, „poate face schimb de informații financiare sau de analize financiare care ar putea fi relevante pentru prelucrarea sau analizarea informațiilor legate de terorism sau de criminalitatea organizată asociată cu terorismul, cu unitățile de informații financiare din celelalte state membre ale Uniunii Europene”. Integral: https://ziare.com
Bomba ascunsă în spatele cifrelor frumoase: Deşi macro economia creşte exponenţial iar băncile se pregătesc pentru cel mai mare profit din istorie, la nivel micro companiile româneşti sunt într-o situaţie mult mai proastă decât în criza anterioară, datoriile dintre ele ajungând la 430 mld. lei, cel mai ridicat nivel din istorie, şi nimeni nu ştie cum vor fi plătite …. Datorită revenirii economice rapide, încasările la buget sunt prognozate să ajungă la 380 mld. lei în acest an, după rectificarea bugetară de acum, cel mai ridicat nivel din istorie. La rectificare guvernul a majorat estimarea de venituri cu nu mai puţin de 15 mld. lei, o sumă nemaiîntâlnită. Dar şi cheltuielile bugetare le-a majorat cu 18 mld. lei. Sistemul bancar, format din 34 de bănci, a raportat pentru 2020 – un an de criză, cu o scădere economică de 3,9% – o creştere a activelor cu 13%, până la 560 mld. lei, şi un profit de 5,14 mld. lei, în scădere cu 19%. Creditarea privată a crescut cu 5% (noroc cu programul de garanţii IMM Invest, pentru că altfel ar fi fost pe minus), în timp ce împrumuturile acordate guvernului au crescut cu 20%. Rata de solvabilitate a urcat la 23%, iar raportul dintre credite şi depozite a scăzut la 65%, ceea ce arată cât de mare este disponibilul de lichiditate al băncilor, care nu se regăseşte în creditarea economiei (nu a guvernului). În şase luni din 2021, băncile au raportat un profit de 4,2 mld. lei, ceea ce, extrapolând pe tot anul, ar duce profitul întregului sistem bancar la 8 mld. lei, cel mai ridicat nivel din istorie. Cifra de afaceri a tuturor companiilor (600.000) a fost în 2020 de 1.657 mld. lei, în scădere cu 5%, în timp ce profitul a urcat la 149 mld. lei, cel mai ridicat nivel din istorie. Dacă se scad pierderile raportate, rezultatul final (profit minus pierdere) indică un câştig de 110,6 mld. lei. Pe hârtie. Ca o comparaţie, în 2008, înainte să vină criza, cifra de afaceri a tuturor companiilor a fost de 1.082 mld. lei, cu un profit de 60 mld. lei şi cu un rezultat net (profit minus pierderi) de 14,2 mld. lei. PIB-ul a fost de 514,7 mld. lei, echivalentul a 139,7 mld. euro. Este bine de precizat că acum primele 1.000 cele mai mari companii din România realizează aproape jumătate din cifra de afaceri totală, în timp ce în 2008 primele 1.000 de companii făceau numai 30% din cifra de afaceri totală. Asta arată cât de sud-americanizat a devenit businessul din România. Aceasta este poza statică. Macroeconomic stăm bine, dar ce se află în bilanţurile companiilor?…. Eugen Anicescu, country manager Coface România, parte din cea mai mare companie de asigurări de credite din lume, spune că, deşi macro stăm bine, bilanţul companiilor, adică ce se află în spatele datelor mari, arată mult, mult mai rău decât în criza anterioară. Este de ajuns să ne uităm la totalitatea datoriilor între companii, adică la creanţe, care au ajuns la 430 mld. lei – cel mai ridicat nivel din istorie -, plus 38 mld. lei faţă de 2019 şi de patru ori mai mult decât în criza anterioară, menţionează el. Aceste datorii trebuie plătite, dar să vedem cum, şi mai ales câte dintre ele nu vor fi plătite, pentru că firmele nu au bani, a adăugat Anicescu. Dacă în criza din 2008/2009 băncile au înăsprit creditarea, firmele au început să dea ele “credite” furnizor, adică creditează clienţii prin livrarea mărfurilor sau prestarea de servicii, cu plata ulterioară. Din păcate, şi termenele de plată au crescut, iar aceste creanţe nu sunt asigurate, aceste datorii fiind primele şterse dacă o firmă intră în insolvenţă. Anul trecut foarte multe firme zombie au supravieţuit pentru că au beneficiat de amânarea plăţii creditelor, de amânarea plăţii taxelor şi impozitelor sau de prelungirea termenelor de plată a creanţelor. Integral: https://www.zf.ro
Consiliul Fiscal: Ministerul de Finanțe nu ia în calcul să încaseze vreun ban din PNRR în 2021 ….„În proiectele de acte normative aferente rectificării bugetare primite de la Ministerul Finanțelor nu se face vreo referire la PNRR, implicit la estimarea, chiar preliminară, a unui eventual impact bugetar al acestuia în anul 2021. Doar în Raportul privind execuția bugetară pe sem. I 202116 se specifică faptul că, pentru CFM 2021-2027, programele operaționale sunt în curs de aprobare, iar PNRR este în curs de analiză în vederea aprobării de către Comisia Europeană”, scrie Consiliul Fiscal. Această instituție arată că din cele 3,2 mld. euro estimate pentru acest an au fost absorbite doar circa o treime în primele 6 luni: „Conform datelor MIPE privind stadiul absorbției fondurilor UE din CFM 2014-2020, la data de 31.07.2021, rata de absorbție efectivă (rambursări de la Comisia Europeană) era de numai 38,3% cumulat la cele șase programe operaționale pe întreaga perioadă, respectiv doar 8,5 mld. euro rambursate din totalul alocărilor de 22,6 mld. euro”. În opinia la rectificarea de buget, Consiliul Fiscal are un întreg capitol în care prezintă importanța PNRR: „Întârzieri în aprobarea PNRR în cazul României au putut fi justificate prin caracterul de noutate absolută a MRR și complexitatea grilei de evaluare, prin lipsa unor proiecte mature de investiții, etc. Dar orice timp irosit în demararea acestuia, cu atât mai mult în ipoteza atingerii unui nivel maxim al finanțării și/sau în calendarul angajat al reformelor, în realizarea țintelor asumate și implementarea proiectelor de investiții, se materializează în pierderi ce afectează gradul de absorbție a fondurilor europene și, în ultimă instanță, dezvoltarea economiei României.Stringența utilizării într-o proporție cât mai mare a fondurilor aferente PNRR decurge și din majorarea resurselor bugetului UE cu 0,6% din GNI (Gross National Income) din partea statelor membre pentru acoperirea costului rambursării sumelor împrumutate de pe piețele internaționale de capital pentru finanțarea MRR prin emiterea de obligațiuni ale Uniunii Europene, implicând o contribuție suplimentară a României de circa 1,1 mld. euro anual, ceea ce obligă la realizarea unui grad de absorbție cât mai ridicat a acestor fonduri”. Integral: https://newsweek.ro
FMI prognozează o creştere economică de 7% pentru România în 2021, o estimare mai bună decât cea anterioară dar o scădere a creşterii economice la 4,8% anul viitor; Odată ce criza va trece cursul valutar trebuie să fie mai flexibil …. FMI spune că o creştere a ratei de vaccinare este cea mai importantă măsură de politică economică astfel încât recuperarea să fie cât mai rapidă. FMI atrage atenţia că deşi economia i-a revenit există sectoare care sunt în continuare sever afectate şi de aceea noul plan de măsuri trebui să se adreseze acestora. “Dacă recuperarea economică este mai susţinută autorităţile ar trebui sa economisească surplusurile de venituri” menţionează FMI. FMI spune că România are nevoie de măsuri suplimentare pe termen mediu pentru reducere deficitului bugetar spre ţinta de 3% din PIB. Taxarea trebui să fie mai eficientă, menţionează instituţia. Cheltuielile trebui să fie reprioritizate pentru susţinerea investiţiilor publice în acelaşi timp cu o creştere a salariilor şi a pensiilor sustenabilă. Guvernanţa corporativă trebuie întărită iar programele anticorupţie sunt esenţiale, menţionează FMI. Creşterea economică pe termen mediu a României depinde de atragerea resurselor financiare din planul PNRR. În privinţa politicilor monetare şi financiare, FMI spune că BNR trebuie să aibă o politică care să susţină recuperarea economică astfel încât consolidarea fiscală la nivelul bugetului să fie mai puţin severă. Creşterea inflaţiei trebuie monitorizată astfel încât să fie readusă în intervalul de prognoză. BNR trebuie să se pregăteasca şi pentru creşterea creditelor neperformante astfel încât băncile să poată să susţină aceste pierderi. Odată de criza se va absorbi rata de schimb RON/EUR trebuie să fie mai flexibilă pentru a absorbi şocurile interne şi a reducerea creşterea deficitului de cont curent. Integral: https://www.zf.ro
Când USR-PLUS descoperă că Moș Crăciun nu există. Cine i-a înșelat….Dl Barna se plânge, inclusiv în Raportul guvernării, că USR-PLUS a fost tras pe sfoară în privința revenirii la alegerea primarilor în două tururi, pentru că nu a fost constituită comisia de modificare a Codului electoral care să elaboreze proiectul în acest sens. Când un adult este păcălit că Moș Crăciun există, e vina lui sau este o victimă? Era suficient ca USR-PLUS să se uite cu cine stă la masă în coaliție. UDMR nu a făcut niciodată un secret din refuzul de a reveni la alegerea primarilor în două tururi. De aceea, reforma nici nu este trecută în programul de guvernare. Iar PNL nu se opune în mod oficial, dar primarii săi se opun, pentru că actualul sistem îi avantajează. Adică USR-PLUS a fost atât de naiv încât să fi crezut în mod sincer că Guvernul Orban și-a angajat răspunderea pe proiectul “primari în două tururi” pentru ca acesta să treacă și nu pentru a provoca PSD la moțiune, deci pentru intrarea în procedura anticipatelor? Corect spus este că USR-PLUS s-a lăsat înșelat și nu s-a ținut dur pe poziții pentru fiecare virgulă din programul de guvernare, mai ales pe temele lor forte. „Pentru a nu bloca crearea Guvernului, am decis crearea unei comisii parlamentare pentru cod electoral și libertatea fiecărui partener de a negocia parlamentar pentru aceste chestiuni”, scrie în raportul guvernării. Deci au renunțat de buna voie. Și nu e vorba numai despre primari în două tururi, ci și despre modul de desființare a SIIJ care creează acum atâtea probleme. „Ministerul Justiției va elabora și depune în cel mai scurt timp un proiect de lege privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție”, doar atât scrie în programul de guvernare. Și atât s-a întâmplat. Ca să se întâmple mai mult ar fi trebuit convenită și la literă și soluția de desființare, ceea ce nu s-a întâmplat. USR-PLUS a vrut să intre la guvernare cu orice preț, așa cum principala lor grijă este acum să dea asigurări că nu pleacă de acolo sub nicio formă. De ce? Pe de-o parte, sigur, pentru că e mai profitabil la Putere decât în Opoziție. Cașcavalul, ciolanul, numiți-l cum vreți, exercită o atracție pe care numai ipocriții o neagă….. În decembrie 2020, cu un scor nu chiar entuziasmant, liderii USR-PLUS s-au temut ca de naiba să intre în aceeași ecuație, a celor care blochează guvernarea și nu trimit PSD în Opoziție. Deși erau în poziția ideală să o facă, pentru că fără ei nu era majoritate. Vedem cum a jucat UDMR. Momiți și cu ministere la care nici nu visaseră, au semnat. Au luat portofolii grele, fără nicio garanție scrisă în programul de guvernare că vor putea face reformele cu care să livreze ce au promis. Și aici a fost o altă greșeală letală, tot sub presiunea unui electorat înfierbântat, pe care în loc să îl ducă la temperatura normală l-au încins și mai tare, ridicând presiunea așteptărilor la un nivel uriaș, irealizabil. Vă dau doar exemplul dlui ministru Ion care în 2020, în Opoziție, cerea Guvernului Orban OUG pentru SIIJ știind că referendumul, pe care și domnia sa l-a susținut, nu mai permitea OUG în materia organizării judiciare. Sau promitea că va aduce acasă toți condamnații fugari, deși MJ nu are atribuții în acest domeniu în UE. Au ridicat așteptarea prea sus, fără să se gândească în ce coaliție e probabil să intre, au securizat prea puțin prin programul de guvernare și acum, adulți în toată firea, află că Moș Crăciun nu există. Integral: https://spotmedia.ro
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02366-0?utm_source=Nature+Briefing&utm_campaign=c1422e61a3-briefing-dy-20210830&utm_medium=email&utm_term=0_c9dfd39373-c1422e61a3-44146089
“Intelligence investigation is inconclusive on virus’s origins, but finds SARS-CoV-2 wasn’t weaponized and is unlikely to have been engineered […]”
Buna ziua.
https://revista22.ro/bref/tia-serbanescu/toamna-gri
“Situația financiară pe termen lung, motivul principal de îngrijorare pentru generațiile Millenials și Z STUDIU
….Conform sursei citate, studiul realizat în 45 de țări din întreaga lume, inclusiv în România, notează că pandemia COVID-19 a creat incertitudine cu privire la viitorul financiar al celor două generații. Stresați permanent din cauza lipsei banilor
Prin urmare, 44% din românii Millennials sunt stresați tot timpul din cauza asta, în timp ce media globală este de 41%. De asemenea, 51% din respondenții din România ai generației Z sunt stresați aproape permanent, mai arată studiul citat. Pentru Millennials, sursele principale de stres sunt situația financiară pe termen lung (61% în România vs. 46% la nivel global), bunăstarea familiei (57% dintre români vs. 46% la nivel global), locul de muncă și perspectivele de carieră (56% vs. 41%), starea de sănătate fizică și mentală (51% vs. 33%).
În schimb, pentru Generația Z, principalul factor de stres este legat de bunăstarea familiei (66% în România vs. 47% global), urmat de aspectele ce țin de carieră (62% vs. 50%), situația financiară pe termen lung (58% vs. 48%) și starea de sănătate fizică și mentală (48% vs. 35%). ”
https://ziare.com/social/stiri-sociale/care-sunt-factorii-de-stres-pentru-generatia-millenials-si-z-1697912
Buna ziua, la revenire din concediu 🙂
Generatia Z de la noi (cei nascuti dupa 1997) au acum maxim 24 de ani. Maximum, caci generatia Z incepe in 1997.
Prin urmare, cei mai varstnici din generatia Z abia au terminat facultatea si sunt la primul job. Restul inca sunt in licee sau la facultati. Pentru acestia, criza din 2008-2012 a fost primul soc mai serios (resimtit in familie cand eru inca niste copii), iar dupa aproape 10 ani a venit pandemia, un alt soc pe care ei l-au resimtit fie ca studenti, fie in calitate de cautatori de meserie.
Pentru ei asadar viata se desfasoara aproape exclusiv doar sub specia economicului. Doritori sa aiba toate gadgeturile iesite pe piata si sa le schimbe apoi rapid cand apar ultimele “upgradeuri”, asaltati cu oferte de city-brakeuri sau cu reclame la tot felul de bunuri vandute ca fiind identificatori de statut social (masini, telefoane), acesti Millenials care nici nu au cunoscut razboiul, nici comunismul, nici tranzitia iliesciana, se plang de fapt ca nu au bani multi, rapizi si usori.
Categoric, ei nu mai au “stabilitatea” locurilor de munca a parintilor lor (care au platit pentru aceasta stabilitate cu altceva), insa nici nu ar dori-o, daca ar avea de ales intre aceasta si felul de viata cu care s-au obisnuit.
Nu poti avea si slanina in pod, si buzele unsa. Si epoca moderna (cu tentatiile ei), si banii linistiti (dar putini) ai vremurilor apuse traite de parintii lor.
https://www.g4media.ro/surse-disputa-in-guvern-dupa-ce-premierul-citu-a-vrut-sa-introduca-controversatul-program-anghel-saligny-pe-ordinea-de-zi-suplimentara-usr-plus-se-opune-proiectului.html
Referitor la sectia speciala, derbedeul asta de catzu ii fraiereste pe papagalii usereplus cum facea porcul criminal ciordache.
E clar ca penele-pesede-udemere nu vor sa o desfiinteze ca sa tina coruptia libera la maxim
Bună ziua!
La așa-zișii „liberali”, mai sunt „liberale” și „la liber” doar corupția și hoția!… Ca exemplu „grăitor”, de ieri, „liberalul” paralexe de la CJ Iași, are „liber” de control judiciar în dosarul „tabla de (la) Galați”… Mâine-poimâine e „grațiat” sau i se prescriu faptele și va fi „mai curat, mai uscat și mai… liber(al)”!…
“Cum vrea Florin Cîțu să forțeze adoptarea proiectului Anghel Saligny cu ajutorul lui Florin Iordache
Premierul Florin Cîțu urmează să forțeze la ședința de guvern din seara aceasta, 1 septembrie, adoptarea proiectului financiar Anghel Saligny pentru comunitățile locale, au transmis pentru Ziare.com surse politice.
Consiliul Legislativ condus de Florin Iordache va da aviz pozitiv proiectului iar premierul Florin Cîțu va adopta ordonanța de urgență în seara aceasta, au mai transmis sursele citate. Premierul va cita aliniatele 4 și 5 din art.20 din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative:…”
https://ziare.com/florin-citu/stiri-florin-citu/florin-citu-forteaza-adoptarea-proiectului-anghel-saligny-ajutor-florin-iordache-1698013
Se cunostea de copita porcului criminal dinainte… catzu, un gunoi clar daca s-a inhaitat cu asta.
https://www.g4media.ro/reactia-bisericii-ortodoxe-dupa-acuzatiile-de-cenzura-biserica-nu-se-opune-cercetarii-unei-probleme-de-natura-istorica-din-care-a-facut-ea-insasi-parte-ci-dimpotriva-o-sprijina-dar-nu-intr-un-cad.html
Ai dracu academicieni bor cenzori, o dau la intors si la scaldat…
I-a rupt Gelu Duminica, genial.
Am citit până la partea cu „romii” și apoi am ieșit!… Indiferent de poziția bor srl (discutabilă și deloc obiectivă!) rămân la opinia legată de ȚIGANI!
Evident, nu-mi pare rău de Stelian Ion, un alt tip de ministru incompetent. Mă bucur doar să văd degringolada lui Cîțu, prost mascată de alura de premier care… „nu se joacă” (!)
Oricum, pacă am fi sora geamănă a Americii (din acest punct de vedere, desigur): Washington Examiner titra azi ”Resign now: 52% want Biden out but fear worse under Harris” Pe scurt, dacă USR PLUS mai rămân în acest guvern vor reuși contraperformanța de a nu mai fi votați nici de susținătorii lor cei mai fideli.
Buna seara
Corect
Buna seara!
USR iese sigur de la guvernare. Intai a fost pilula amara cu revocarea lui V. Voiculescu (ala merita), acum Stelian Ion.
USR nu mai are nici o miza sa mai ramana intr-o guvernare in care trebuie sa voteze tot ce vrea PNL si in schimb sa nu i vada nimic din cerintele lor indeplinite.
PNL oricum va ajunge sa refaca USL-ul negociind pe sub masa cu PSD-ul. Sau chiar transparent, de ce nu, pentru “binele tarii”. Banii de la UE sunt destui pentru ambele partide.
Mafiotii USL nici macar nu mai simuleaza… Nu mai exista ministru care sa nu fie “prizonier politic”… Ori stai in banca ta si nu deranjezi orinduiea (exemplu Cimpeanu), ori zbori (exemple: sanatate, justitie)
https://www.g4media.ro/breaking-premierul-citu-l-a-revocat-pe-ministrul-justitiei-stelian-ion-cu-cateva-zile-inainte-ca-acesta-sa-faca-propunerile-pentru-sefia-diicot.html
O seara buna tuturor! 🙂
USR sa iasa de la guvernare, dar sa faca bine sa depuna si o motiune de cenzura.
Refacerea uslamului va trebui sa se produca, astfel, (si) la vedere.
Seara buna tuturor!
For Those About To Rock, I Salute You! 🙂
Buna dimineata, avem Revista Presei 🙂
https://politeia.org.ro/stiri-revista-presei/revista-presei-2-septembrie-procurorii-de-paie-miza-nevazuta-dar-reala/67456/