Revista Presei – 21 iulie.”BNR estimează o creștere peste așteptări a ratei inflației. „Poate eroda mai puternic venitul disponibil real al populației””
21/07/2021 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de miercuri, 21 iulie! Pe parcursul zilei de miercuri, între orele 3:00 şi 22:00, va fi valabilă o informare meteo de instabilitate atmosferică temporar accentuată, mai ales după-amiaza şi seara, local în zona de munte, precum şi în nord-estul, centrul şi sud-estul ţării. Astfel, la nivelul întregii ţări, vor fi averse cu caracter torenţial, descărcări electrice, intensificări ale vântului şi izolat vijelii şi grindină. Totodată, în intervale scurte de timp sau prin acumulare, cantităţile de apă vor depăşi local 20 – 30 l/mp, izolat de 40 – 45 l/mp. În acelaşi timp, în sud-estul ţării, disconfortul termic se va menţine ridicat, iar spre seară şi noaptea pe arii restrânse se vor semnala manifestări de instabilitate atmosferică. In Bucuresti posibil ploi dupa-amiaza, temperaturi intre 28/16 gr.C.
Studiu: Anticorpii la persoanele care s-au infectat cu COVID durează cel puțin 9 luni O cercetare realizată de experți de la Imperial College London şi Universitatea din Padova arată că anticorpii generați de sistemul imunitar în urma infectării cu noul coronavirus durează „cel puţin” nouă luni, potrivit Dpa, citată de Agerpres. Cercetătorii au constatat că nivelurile de anticorpi ”se menţin ridicate”, indiferent dacă persoana infectată a dezvoltat sau nu simptome de COVID-19, boala cauzată de acest virus. ”Marea majoritate a infecţiilor cu SARS-CoV-2 (coronavirus), indiferent de prezenţa simptomelor, dezvoltă anticorpi”, conform cercetării publicate luni în jurnalul ştiinţific Nature Communications. Concluziile studiului au fost trase după testarea pacienţilor din nordul Italiei, una dintre regiunile cele mai afectate la începutul pandemiei. Aproximativ 3.000 de locuitori din Vo’, un oraş din nordul Italiei, carantinat cu armată la începutul anului 2020 după descoperirea primelor cazuri cu COVID din Europa au fost testaţi pentru anticorpi în luna mai 2020 şi, din nou, în noiembrie. La sfârşitul lui 2020, ”nivelurile detectabile de anticorpi” s-au menţinut la 98,8 procente dintre persoanele care s-au infectat cu virusul în februarie sau martie. De asemena, echipa de cercetători a declarat că a detectat chiar şi cazuri de creştere a nivelului de anticorpi, ceea ce sugera ”potenţiale reinfectări” şi un posibil ”impuls dat sistemului imunitar”. Integral: https://www.libertatea.ro
FĂRĂ ACCELERAREA RATEI DE VACCINARE Riscăm să ne lovească un nou val de panică Nu ştiu câţi aţi remarcat explozia cazurilor de COVID din Marea Britanie. Sunt deja peste 50.000 de noi îmbolnăviri confirmate zilnic, iar această imagine ne poate oferi un indicator despre cum va fi situaţia, nu peste multă vreme, şi în România. Numai că în România va fi, probabil, mult mai rău. De ce cred asta? Răspunsul îl găsim în rata vaccinării care este printre cele mai scăzute din Europa. În Uniunea Europeană doar Bulgaria stă mai rău decât România. În Marea Britanie s-a vaccinat anti-COVID, cu două doze, peste 52% din populaţie, iar în România doar 24%. Cât priveşte vaccinarea cu cel puţin o doză, în Marea Britanie avem aproximativ 70% din populaţie, în timp ce în România avem 30%. Deocamdată, în România noua variantă Delta (cunoscută drept varianta indiană a SARS-Cov2), mult mai contagioasă, nu a început să se răspândească la scară largă. Dar sunt convins că va exista o explozie de îmbolnăviri şi spitalizări odată cu venirea următorului val epidemiologic. Din păcate, în România mulţi aleg să nu se vaccineze, asumându-şi un risc foarte mare. Pentru cei vaccinaţi veştile sunt bune. Vă propun să ne uităm tot la cazul Marii Britanii. În toamna anului trecut, când erau în medie puţin peste 20.000 de cazuri de îmbolnăvire pe zi, numărul deceselor a fost de 400-500 zilnic. Dar acum, în condiţiile unui număr mult mai mare de infectări, numărul mediu al deceselor cauzate de COVID nu depăşeşte 50 pe zi. Aşadar, datorită vaccinării numărul deceselor este sub 10%, comparativ cu perioada în care populaţia nu era vaccinată deloc. Cifra spitalizărilor este, de asemenea, mult sub nivelul anului trecut. Oare de ce autorităţile române nu profită de acalmia pe care o traversăm în prezent ca să facă totul pentru a-i atrage şi convinge pe cât mai mulţi să se vaccineze? Integral: https://www.bursa.ro
Prețul gazelor pe bursă a crescut îngrijorător. Toate produsele se vor scumpi în lanț si facturile s-ar putea dubla Prețul gazelor naturale marfă, gaze vândute pe Bursa Română de Mărfuri (B.R.M), a crescut in ultimul an de 4,43 ori, potrivit unei analize a Asociației Energia Inteligentă. Această creștere a prețului gazelor naturale va aduce scumpiri în lanț la toate produsele, creșteri care ar putea fi cuprinse între 10% și 30%. Tranzacțiile realizate pe BRM cu vânzare în Semestrul II 2021 arată că această tendință a creșterii prețului va continua și în Trimestrul 4 din 2021, atingându-se apogeul în Trimestrul 1 al anului viitor, când prețul este posibil să depășească valoarea de 200 lei/MWh. Această situație se reflectă și la nivelul prețului gazelor consumate de consumatorii casnici. Astfel, toți consumatorii casnici care au trecut în 2020 în piața concurențială urmează să achite pentru următorul an prețuri mai mari cu 75 – 105%. Asadar, un consumator care locuiește într-o casă a achitat în cea mai friguroasă lună a iernii trecute o factură de 778 lei. În contextul preconizat ar urma să achite în iarna 2021/2022 o factură de 1.592 lei. Având în vedere că mulți dintre consumatorii casnici au încheiat în urmă cu un an contracte în piața concurențială, contracte care urmează să expire în lunile iulie – septembrie 2021, consumatorii ar trebui să fie foarte atenți, deoarece contractele, în general, dețin clauze de prelungire a contractului existent la prețul comunicat de furnizor printr-o simplă notificare, fără a ma fi necesară semnarea unui nou contract. Astfel, consumatorul se va găsi în situația de a achita aceste prețuri în următorul an, în lipsa alegerii unui alt furnizor. Integral: https://ziare.com
BNR estimează o creștere peste așteptări a ratei inflației. „Poate eroda mai puternic venitul disponibil real al populației” ….”Rata anuală a inflaţiei va creşte probabil mai pronunţat pe orizontul apropiat de timp decât s-a anticipat anterior, în condiţiile în care prognoza pe termen mediu publicată în Raportul asupra inflaţiei din mai 2021 indica un vârf de 4,1 la sută în septembrie-decembrie 2021 şi valori de circa 3 la sută pe parcursul anului 2022. S-a observat că şi această nouă creştere mai accentuată a ratei anuale a inflaţiei are un caracter preponderent temporar, similar ascensiunii sale din semestrul I, ea fiind atribuibilă, aproape integral, acţiunii factorilor pe partea ofertei, de natură să genereze efecte de bază dezinflaţioniste considerabile pe parcursul anului următor”, se arată în document. Acesta menţionează că determinante sunt majorările mai ample anticipate a fi consemnate de preţurile gazelor naturale şi ale energiei electrice în luna iulie 2021, cărora li se alătură scumpirea mai consistentă a combustibililor, în corelaţie cu ascensiunea cotaţiei petrolului. Efecte inflaţioniste ceva mai intense decât cele previzionate anterior sunt probabile şi în cazul segmentului LFO, inclusiv în contextul tendinţei de refacere a cererii venite din partea unor sectoare, pe fondul relaxării măsurilor restrictive. Membrii Consiliului de Administraţie al BNR au mai semnalat că impactul inflaţionist al factorilor pe partea ofertei ar putea fi însă mai intens şi mai de durată, implicit de natură a afecta anticipaţiile inflaţioniste pe termen mediu, aceştia evocând posibile scumpiri mai mari ale preţurilor energiei, precum şi creşterile sincronizate ale cotaţiilor multor materii prime, alături de blocajele în lanţurile de producţie şi aprovizionare, ce alimentează inflaţia pe plan mondial. A fost semnalată şi posibila creştere a gradului de transferare în preţuri a costurilor crescute, inclusiv în contextul unor pierderi suferite anterior de firmele din anumite sectoare, precum şi pe fondul cererii reprimate ce se manifestă pe măsura ridicării restricţiilor. “O creştere mai amplă a ratei inflaţiei ar fi însă de natură să erodeze mai puternic venitul disponibil real al populaţiei, implicit să exercite efecte adverse mai mari asupra cererii de consum şi a celei agregate pe un orizont considerabil de timp, au subliniat mai mulţi membri ai Consiliului”, mai scrie în minută. Totodată, s-a arătat că există premise favorabile pentru producţii peste aşteptări în cazul unor culturi agricole în acest an, iar cotaţiile internaţionale ale unor materii prime agro-alimentare au cunoscut recent corecţii descendente, cel puţin parţiale, ce vor fi probabil resimţite la nivelul IPC (indicele preţurilor de consum). S-a concluzionat că, deşi cresc ca relevanţă în acest context, riscurile la adresa anticipaţiilor inflaţioniste pe termen mediu rămân în perspectivă imediată relativ scăzute, dar reclamă monitorizarea atentă a tuturor evoluţiilor. Presiunile inflaţioniste ale factorilor fundamentali se vor evidenţia, însă, ceva mai devreme decât s-a anticipat în prognoza din luna mai, au convenit membrii Consiliului, dată fiind probabila reinversare în devans cu două trimestre a poziţiei ciclice a economiei. Integral: https://ziare.com
Lipsă acută de personal în instanţele din România Aproape 1000 de locuri sunt libere în sistemul judiciar din ţara noastră • Lipsa de personal supraîncarcă rolul instanţelor şi suprasolicită magistraţii • Ana Birchall: “Ministrul Stelian Ion, în loc să rezolve situaţia, a ales să o agraveze, blocând şi transferurile” • Cătălin Predoiu: “Un adevărat «Plan Marshall» trebuie lansat în sistemul judiciar” Lipsa acută a personalului, la care se adaugă creşterea numărului de ani necesari promovării, precum şi condiţiile precare de infrastructură reprezintă principalele probleme cu care se confruntă instanţele şi parchetele din ţara noastră şi, se pare, că decidenţii politici găsesc cu greu soluţii pentru ca sistemul judiciar să activeze în parametri normali. Faptul că instanţele – mai ales cele din municipiile reşedinţă de judeţ şi din municipii – nu au schema completă de judecători, atrage supraîncărcarea rolului judecătoriilor, tribunalelor şi chiar curţilor de apel şi suprasolicitarea magistraţilor, ce are efecte negative asupra sănătăţii acestora….. “Cică e vacanţă judecătorească, însă e foc continuu: jumătate de personal e în concediu, jumătate e la serviciu. Luna viitoare inversăm. Asa că cei care am rămas…lucrăm dublu. Ora 9: ajung la birou, sâmbăta – la 10. Ora 13: ies fuga la o pizza în zonă. Ora 14: Mă întâlnesc pe hol cu o colegă judecător. «Ce faci?», întreb. «Muncesc pentru patrie». «Tu?». «Eu… supravieţuiesc», răspund. Intru înapoi in birou, la 40 de grade Celsius. Las uşa deschisă să se facă curent între geam şi hol. Ora 15: Trece o colegă prin dreptul uşii deschise. «Şi tu ai venit?», o întreb. «E mai multă linişte. (…) Şi am timp să îmi fac dosarele. Săptămâna trecută am intrat zilnic în sala de judecată», îmi spune. Ora 16: Mă uit satisfăcut la grămada de dosare motivate: 20 de bucăţi, sâmbătă şi duminică, câte 12 ore de lucru. (…) M-am apucat de unul din dosarele alea mari: are câteva zeci de volume, trebuie să motivez soluţia pe care o voi da peste două săptămâni. Motivez de acum până la termen, în fiecare zi, cât se poate. Ora 21.43. Ies”, nota Cristi Dănileţ, în 11 iulie, pe pagina oficială de Facebook. A doua zi, la ora 22:31, acelaşi magistrat scria: “Sunt exact 13 ore şi jumătate de când am intrat în tribunal. (…) Iar mâine trebuie să fiu fresh devreme, că am şedinţă de judecată”, pentru ca în 13 iulie să noteze: “Astăzi plec mai repede: de la 9 fără 10 în tribunal până la 19:52 (…).Am văzut că la Judecătoria Roman se moare. (…) O judecătoare de la Piatra Neamţ a cerut să fie delegată acolo, să îi ajute pe «supravieţuitori». După ce a scris pe forumul magistraţilor despre dezastrul în care trebuie să judece (personal pe cale de dispariţie, sute de dosare pe cap de om), tocmai a fost anunţată că delegarea sa acolo nu se va prelungi. Cineva de «sus» a citit ce a scris, logic. (…)…. Deblocarea concursurilor la INM, blocată doi ani în Parlament Situaţia descrisă de magistratul din Cluj este identică în toate instanţele din municipii şi municipiile reşedinţă de judeţ, care se confruntă cu aceleaşi probleme: lipsă de personal care atrage suprasolicitarea magistraţilor şi supraîncărcarea rolului instanţelor. Supraîncărcare ce se vede şi din rapoartele din ultimii zece ani întocmite de Consiliul Superior al Magistraturii, documente ce consemnează anual aproximativ 3 milioane de dosare pe rolul instanţelor şi parchetelor din ţara noastră. Aceasta, în condiţiile în care în sistem mai sunt aproximativ 7800 de judecători şi procurori (4900 de judecători şi aproape 2800 de procurori). La actuala lipsă acută de personal a contribuit şi blocarea, în ultimii doi ani, a concursurilor de admitere din magistratură din cauza unei decizii a Curţii Constituţionale care arată că acestea nu pot fi organizate doar pe baza unui regulament aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii, ci este nevoie de o prevedere legislativă. Proiectul de lege necesar deblocării concursurilor a fost adoptat de Parlament abia în acest an, iar acum CSM trebuie să lucreze la noul regulament pentru organizarea la finalul lui 2021 a unui nou concurs, concurs ce va fi anunţat cu 60 de zile înaintea desfăşurării. Cu toate acestea, absolvenţii vor ajunge în instanţe, cu drepturi depline, abia peste doi ani, la finalizarea cursurilor din cadrul Institutului Naţional al Magistraturii, perioadă în care vor mai ieşi la pensie sute de judecători şi procurori. Probabil că unii dintre magistraţi nu vor mai apuca să vadă decizia de pensionare, din cauza decesului cauzat de suprasolicitarea de la locul de muncă. Conform judecătorului Cristi Dănileţ, în acest moment sunt aproximativ 1000 posturi de judecător libere în instanţele din ţara noastră. Iar acest lucru se observă în termenele acordate, mai ales la recursurile de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, unde cauzele urgente – cum ar fi cele din contencios administrativ – primesc termen după doi ani şi jumătate….. “Actualul ministru, Stelian Ion, în loc să rezolve situaţia, a ales să o agraveze, blocând şi transferurile. În ultimii doi ani nu au fost organizate concursuri de intrare în magistratură, deoarece legea era blocată în Parlament. Îmi amintesc că am vrut să reglementez în acest domeniu, dar ar fi fost neconstituţional, deoarece exista un proiect de act normativ pe circuitul de adoptare din Parlament”, a declarat, pentru ziarul BURSA, Ana Birchall, fost ministru al justiţiei, în perioada 24 aprilie- 4 noiembrie 2019, în guvernul Dăncilă. Doamna Birchall mai notează că, în sistemul judiciar, sunt peste 1400 de procurori care au vechime mai mare de zece ani şi 900 care au gradul necesar, care îndeplinesc condiţiile pentru a activa în cadrul DNA şi DIICOT, dar nu vor să se ducă acolo, deoarece nu sunt stimulaţi din niciun punct de vedere, aşa cum arăta recent şi şeful DNA, Crin Bologa care afirma: “La DNA nu se ia niciun ban în plus, niciun avantaj în plus faţă de colegii care au grad de Parchet General. Sunt destui colegi care au acest grad, dar lucrează la judecătorii, la tribunale, curţi de apel şi la Parchetul General. Or, la DNA şi DIICOT, presiunea este foarte mare, munca este foarte intensă şi atunci este foarte greu să convingem oamenii să vină”. Ana Birchall consideră că actualul ministru de justiţie, Stelian Ion, ar trebui să vină cu soluţii legislative, pentru a rezolva problema de personal cu care se confruntă direcţiile respective. Integral: https://www.bursa.ro
Tel Drum: radiografia unui jaf de milioane de euro .… Tel Drum a luat ființă în anul 1969, când s-a înființat Direcția Județeană de Drumuri și Poduri Teleorman, transformată ulterior în Regia Autonomă Tel Drum. În anul 2002, Regia Autonomă Tel Drum a devenit societate comercială pe acțiuni. La momentul acela, Dragnea exercita primul său mandat de președinte al Consiliului Județean Teleorman de aproape doi ani. Metoda de privatizare a fost stabilită de Consiliul Județean Teleorman. Potrivit unei surse care se afla în încăperea în care s-a stabilit felul în care urma să se facă acea privatizare, carnetul de sarcini a fost luat de Marian Fișcuci, colegul de școală a lui Liviu Dragnea, pe care Dragnea îl adusese la Consiliul Județean și-l prezentase tuturor drept “omul meu”. Acțiunile la purtător au fost făcute ulterior. În actul constitutiv al Tel Drum, actualizat în 2009, capitalul social subscris și vărsat era de 2.388.687,50 lei, din care 121.930 lei erau integral vărsat în numerar și 2.266.697,50 lei era vărsat în natură, divizat în 955,475 acțiuni la purtător, cu valoare nominală de 2,5 lei fiecare. Atunci, societatea a emis în formă materială 62 de titluri cumulative pentru un număr de 955.459 acțiuni la purtător și 25 de acțiuni la purtător, seria JJ, numerotate de la 0000001 la 0000025. Din conducerea Tel Drum au făcut întotdeauna parte oameni foarte apropiați lui Liviu Dragnea. Colegi de trupă, colegi de școală, prieteni de familie, oameni de încredere: Petre Pitiș. Mugurel Gheoghiaș, Liviu Dobrescu, Marian Fișcuci, Mirela Costache, Florea Nedea. Ancheta în dosarul Tel Drum a început destul de târziu. În anul 2017, DNA îi cerceta pe Petre Pitiș, Florea Neda, Ion Florian și pe Mircea Vișan pentru folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori în numele ei. Alături de ei, în vizorul procurorilor intraseră și companiile Tel Drum SA și SC WFA IMPEX SRL. Abia din anul 2020, Liviu Dragnea ajunge să fie numit în corelație cu dosarul Tel Drum, procurorii arătând că, în calitate de președinte al Consiliului Județean Teleorman ar fi emis și semnat hotărâri și dispoziții, cu încălcarea legii, acte indispensabile pentru procedura de atribuire a contractului care, între altele, au inclus o condiție restrictivă ce avantaja SC Tel Drum SA. …. Dragnea este acuzat de procurorii anticorupție de comiterea următoarelor fapte: constituire a unui grup infracțional organizat, două infracțiuni de abuz în serviciu cu obținere de foloase pentru sine sau pentru altul, instigare la infracțiunea de folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are că rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, în formă participației improprii. În calitatea lui de președinte al Consiliului Județean Teleorman, Dragnea ar fi inițiat un grup infracțional organizat din care ar fi făcut parte funcționari din administrația locală și persoane din mediul de afaceri. Grupul infracțional organizat, cu tentacule în întreaga administrație publică locală și în board-ul Tel Drum, a acționat în perioada 2001-2017 în scopul de a obține, în mod fraudulos, sume importante din contractele finanțate din fonduri publice (naționale și europene), prin infracțiuni de abuz în serviciu, de fraudare a fondurilor europene, de evaziune fiscală și înlesnirea accesului la informații confidențiale. Scopul grupului era acela ca firma Tel Drum să obțină bani europeni, prin semnarea unui contract de reabilitare a 55 de kilometri de drum județean, mai precis DJ 701, în valoare de 114.263.011 lei Pentru a asigura Tel Drum de primirea acestei sume uriașe, Dragnea ar fi emis și semnat hotărâri și dispoziții, cu încălcarea legii, incluzând chiar și o condiție restrictivă ce avantaja SC Tel Drum SA în raport cu ceilalți ofertanți. Tot atunci, în calitate de reprezentant al Consiliului Județean Teleorman, Dragnea ar fi făcut demersuri și ar fi contribuit astfel încât firma Tel Drum SA să câștige și contractul de reabilitare a peste 50 km din DJ 506, un alt drum județean din Teleorman, în valoare de 62.482.442 lei, dintre care suma de 6.930.138 euro provenea din fonduri europene. Procurorii spun că, în cursul procedurii de atribuire, s-ar fi falsificat și înlocuit date, inclusiv prin introducerea condiției restrictive ce favoriza societatea Tel Drum, asigurându-i câștigarea licitației. Un audit al Comisiei Europene a fost realizat la începutul anului 2011, cele două proiecte făcând obiectul unei verificări suplimentare. Pentru că o serie de nereguli s-au remarcat în cursul misiunii de audit, Comisia Europeană a recomandat Autorității de Management al Programului Operațional Regional să aplice o serie de corecții Consiliului Județean Teleorman, corecții ce au ajuns în final la 100%. La momentul acela, Autoritatea de Management se afla în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale, condus de Elena Udrea, în timp ce la conducerea Consiliului Județean Teleorman se afla Liviu Dragnea….. Procurorii au fost sesizați chiar de OLAF cu privire la aspectele cu caracter infracțional constatate în privința fostului șef al Consiliului Județean Teleorman, în ciuda faptului că și acum Liviu Dragnea neagă că ar fi avut legătură cu Tel Drum sau că ar fi avut un interes direct în favorizarea acestei companii în a câștiga contracte publice, în ciuda oricărei dovezi care arată că Tel Drum a câștigat toate contractele consistente puse la bătaie de Consiliul Județean Teleorman. Cu toate acestea, elementele constatate ca fiind în neregulă au determinat oprirea, pentru două luni, a plăților intermediare pentru Axa II a Programului Operațional Regional – Îmbunătățirea infrastructurii regionale și locale de transport. Dar infracțiunile s-au ținut lanț și nu s-au oprit doar la cele două proiecte… În cursul anului 2014, reprezentanții Tel Drum SA au depus o cerere de finanțare în cadrul POS CCE 2007-2013 în vederea achiziționării unei stații de mixturi asfaltice. În septembrie 2015, între Ministerul Fondurilor Europene, desemnat ca Autoritate de Management a Programului Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice și SC Tel Drum SA a fost încheiat un contract pentru acordarea finanțării nerambursabile. Tel Drum SA a publicat pe site-ul www.fonduri-ue.ro anunțul de achiziție la data de 02.09.2015, iar firma WFA Impex SRL a fost declarată câștigătoare, prin simularea, de fapt, a procedurii de atribuire, pentru că reprezentanții Tel Drum au fost cei care au negociat prețul și condițiile achiziției utilajului de la WFA Impex SRL, care era doar un interpus scriptic în procedură, această societate neavând nici experiența și nici capacitatea de a furniza utilajul în mod independent. Mai mult, grupul infracțional organizat a depus declarații false cu privire la conflictul de interese între Tel Drum și WFA Impex SRL, de vreme ce WFA Impex SRL era într-o situație de afiliere cu Tel Drum SA iar între Petre Pitiș, Neda Florea și Ion Florian era atât o relație profesională cât și una personală. În realitate, WFA Impex SRL funcționa ca o societate satelit pentru Tel Drum SA, rețetă pe care s-a mers în continuare și după ce Tel Drum a intrat în insolvență, pentru ca acționarii companiei să-și mențină nivelul ridicat de trai și să poată face în continuare concediile împreună. Integral: https://investigatoria.ro
De ce nu dispar primăriile cu venituri sub cheltuieli | Fenomenul „mâinii întinse” la Guvern și al „comunelor dormitor” Ultima reformă administrativă s-a făcut în România în 1968. De peste 50 de ani, funcționează sistemul gândit de comuniști și Nicolae Ceaușescu. Guvernele promit reforma, dar preferă să țină dependente de centru primăriile care nu se pot autofinanța. Rectificarea bugetară a fost folosită de guverne ca o armă politică în ultimii 30 de ani. Primarii de aceeași culoare cu premierul sau care îl susțin sunt favorizați la împărțirea banilor. Alocările nu se fac mereu după o formulă precisă, iar fenomenul „mâinii întinse” este recunoscut de edilii din întreaga țară. Premierul Cîțu a afirmat că peste 50% dintre primării au venituri mai mici decât cheltuielile și este nevoie de o reformă administrativă. Nu este primul care constată acest lucru. Și fostul premier Tudose (PSD) a vorbit despre fenomenul primăriilor care nu își asigură nici măcar salariile. Nici social-democrații nu au făcut vreo reformă. Recent, rectificarea bugetară a devenit sursă de scandal în competiția internă din PNL. Primarii vin rând pe rând la masa premierului pentru a discuta proiectele locale, dar se pune și problema Congresului liberalilor. Anul trecut, rectificarea a fost folosită pentru ca PNL să racoleze primari PSD. Simulările realizate la Ministerul Dezvoltării Regionale au scos la iveală cifre amețitoare: doar 39 de unități administrativ teritoriale din cele peste 3.200 din țară își acoperă cheltuielile din taxele și impozitele locale încasate. „În cazul în care ne uităm la venituri provenite numai din impozite și taxe locale versus cheltuieli de funcționare a autorității locale cu bunuri și servicii, să știți că dacă am folosi numai acest criteriu și am face din pix o reorganizare administrativ-teritorial ne-am trezi în loc de peste 3.000 de unități administrativ teritoriale cu 39”, a dezvăluit ministrul Cseke Attila. Primele vizate de o viitoare reorganizare administrativ-teritorială sunt comunele. România are 2.862 de comune, iar suprafața acestora acoperă 87% din suprafața națională. În ele trăiesc, cel puțin în acte, aproape 49% din populația României. Cifra reală este mai mică, din cauza fenomenului masiv al migrației spre Vest în căutarea unui loc de muncă. Primarii de comune s-au simțit lezați de propunerea venită din partea Asociațiilor Municipiilor pentru unirea comunelor cu municipiile. O consideră o tentativă de „cotropire”,după cum o descrie președintele Asociației Comunelor din România. „Miza o reprezintă patrimoniul comunelor României. Vor să fie vătafi pe un anumit patrimoniu, că nu mai au la îndemână altul” este poziția lui Emil Drăghici, președintele Asociației. Respinge teoria că multe comune nu au venituri pentru a se finanța. Nici teoria comasării nu este atât de bine primită. „La sat, există acel element de afinitate interculturală. E greu să unești și două familii de albine, unindu-le le poți distruge pe amândouă. Primarii nu se bat pentru funcții pentru ei, se bat pentru identitatea locului. Ce faci, pui pistolul cetățenilor să voteze cum vrea mai marele nu știu cui?”, susține Drăghici. Și din acest punct începe războiul cu primarii de orașe și municipii. …. Multe primării au ajuns însă să nu mai poată plăti salariile majorate după 2017. Valentin Ivan, primarul comunei Sadu, județul Sibiu, spune că tema este falsă și arată o lipsă de respect. „Cea mai mare aberație este asta cu salariile mari din primăriile de comune. Legea stabilește că salariile sunt plafonate pe grad de comună și cel mult cât salariul viceprimarului. 3.380 la comuna de clasa 3, până la 3.000 de locuitori. 4.500 – 5.500 de lei la comunele mai mari”, susține edilul. Este deranjat de atitudinea primarilor de municipii, care vor să preia comunele, dar și de ideea desființării comunelor. „Dă frumos la public tema. Este frumos să spunem că din 2.862 de comune decât 30% se pot autofinanța și restul ar trebui desființate. Trebuie să înțeleagă oamenii și populația României care este vizată de această propunere de reformă că această inițiativă a Asociației Municipiilor o să fie nimicitoare în ceea ce privește identitatea istorică a satului românesc”, este poziția primarului. El a ridicat problema impozitului pe venit, care nu ajunge în bugetul comunei dacă locuitorul are serviciul în altă parte….. „Nu trebuie să stăm noi primarii să ne ducem cu mâna întinsă, ca milogii, la poarta Guvernului. Dă-ne în administrarea noastră terenurile de la Administrația Domeniilor Statului, care e stat în stat. A luat pământul comunelor, l-a concesionat și ne chinuim să obținem redevența. Comuna nu poate realiza parcuri industriale să aducă venituri”, este o posibilă soluție dorită de Gâju. Ea critică și rectificările discreționare făcute de guverne. „N-ar mai trebui să stăm cu mâna întinsă dacă rectificarea s-ar face după o formulă. Se dau bani unor localități care nu au proiecte. Așa te obligă pe tine ca primar să stai cu mâna întinsă la buget”, este oful primăriței din Cumpăna. Integral: https://romania.europalibera.org
Autocompromiterea lui Cîţu și spirala tăcerii Cea mai importantă în campania din PNL nu este încăierarea dintre tabere. Până la un punct ea e chiar firească și sugerează o competiție reală. Cel mai impotant este că, prin felul în care ea este dusă, compromite guvernarea și, în loc să contribuie la reformarea și înnoirea unui partid de care e nevoie pe scena românească, îl face complet nefrecventabil. Înțeleg că are nevoie de voturile din Sălaj, înţeleg că dl Bode e în “echipa câștigătoare big time”, dar a-l numi “un foarte bun ministru” anulează orice discernământ managerial și politic din partea premierului. Nu e nicio diferență între ceea ce face dl Cîţu și ce făcea dl Orban cu ministrul Ștefan zis Grindă. Cum să-l numești “un foarte bun ministru” pe cel care patronează haosul din Poliția Româna, incompetența care a ucis la Onești, a ucis la Pitești, stă cu crima de la Arad în pom, pierde infractorii pe autostradă? Poate dl Cîţu indica măcar un singur succes al foarte bunului ministru de Interne? Unul singur în 7 luni de mandat. De-abia ai revocat ministrul de Finanțe, mai în primăvară te emancipai cu revocarea lui Vlad Voiculescu și acum ridici osanale celui mai slab, de la distanță, ministru din guvernul tău și unuia dintre cei slabi miniștri de Interne pe care i-a avut țara asta. Cum vei mai putea fi credibil de acum înainte în orice evaluare vei face, de la nivel de ministru la nivel de femeie de serviciu? Dl Bode este una dintre mostrele subordonării actului de guvernare intereselor electorale ale premierului. O altă mostră este nota de comunicare emisă de cancelaria premierului “Florin Cîţu candidat pentru preşedinţia PNL”, document publicat în presă și neinfirmat. Însuși faptul că există această preocupare la cancelaria premierului, că măcar un om plătit din bani publici, coli de hârtie și o imprimantă plătite cu bani publici sunt folosite la Guvern pentru “Florin Cîţu candidat pentru preşedinţia PNL” este un abuz în sine. Liviu Dragnea a intrat la pușcărie pentru că niște angajate într-o instituție a statului lucrau pentru partid. Un și mai mare abuz este că miniștrii Cabinetului sunt obligați să facă propagandă pentru alegerea premierului și trebuie să recite un punctaj “big time”. Dar dl Cîţu nu e singur, Rareș Bogdan alunecă și el spre ridicolul perfect. Întotdeauna a fost un personaj mai excentric în formulări, dar ceea ce a spus în weekendul trecut depășește nivelul acceptabil: ar trebui făcut un minister al Transporturilor Interne, “adică un minister al Transporturilor şi al Afacerilor Interne împreună”, care să fie condus de Lucian Bode. Am înțeles că ministerul mamut nu e vreun proiect, ci o metaforă care să acopere competențele dlui Bode în viziunea lui Rareș Bogdan. Eu mă întreb un singur lucru: cum l-ar fi tratat jurnalistul Rareș Bogdan în editorialul său de la începutul fiecărei emisiuni pe ministrul Bode? După Onești, după Pitești, după Arad, după pierderea lui Mladin și după multe asemenea “succesuri” de proporții epice? Atunci nu era în politică? Parcă a intrat pentru a fi altfel, nu la fel, ba chiar mai rău decât cei pe care îi critica atunci. Nu știu dacă actualul PNRR va fi acceptat la Bruxelles și oricum el mi se pare a rata din start exact esența reformistă. Fără a pomeni despre scremetele zămislirii. Dar este așa și pentru că atâta poate administrația românească inclusiv cea liberală. Este penibil a spune, ca Rareș Bogdan, că ministrul Boloș ar fi avut planul deja acceptat când exact PNRR-ul dlui Boloș a fost primul respins la Bruxelles in integrum. Subordonarea guvernării, declarațiile care sfidează realitatea ale dlui Cîţu și ale susținătorilor domniei sale, modul autoritar în care înțelege să trateze deja guvernarea în raport cu PNL, deși încă nu a fost ales, asumarea bugetului pe persoană fizică prin înlăturarea ministrului de Finanțe, sunt însă arme cu două tăișuri. Pe de-o parte, ele arată că nu e cu nimic mai bun decât dl Orban. Că nu e o soluție de reformare, de repunere în drepturi a competenței și coerenței, a adevărului. E doar mai tânăr și vorbește mai cool big time.….Am mai spus-o: în opinia mea, dnii Cîţu și Orban deschid două căi diferite, dar la fel de sigure către același rezultat: irelevanța PNL. Soluția redresării nu poate fi decât o a treia candidatură. Integral: https://spotmedia.ro
Almanahul lui Iohannis Una peste alta, nu pot decât să sper că acest almanah nu va ajunge niciodată proiect de lege în dezbatere parlamentară. Pe măsură ce este analizată în detaliu de autenticii specialiști în educație, “România Educată” se dovedește tot mai toxică. Nu pentru că ar avea o viziune greșită, ci în primul rând tocmai pentru că nu are nicio viziune. Este un almanah cu de toate pentru toți, elaborat de nu se știe cine și fundamentat pe nu se știe ce. Un almanah pe care un guvern slugarnic, condus de un premier perfuzat de autoritatea președintelui și dependent de ea, și-l asumă fără crâcnire…… De ce această lipsă de asumare? Le este rușine autorilor cu produsul muncii lor sau îi este rușine președintelui de colectivul care a întocmit proiectul? Sau pe cer nu poate exista decât un singur soare? Precedentul proiect pentru Educație, din care a izvorât Legea Educației Naționale, a avut o listă clară de contributori și un nume central, un creier, singurul creier cu autentică viziune și macro, și micro pentru toate nivelurile de educație – prof. Mircea Miclea. Și acum dl Miclea îți spune la ce pagină din proiectul domniei sale este o anumită idee, atât de profund l-a metabolizat și asumat. De aceea, proiectul dlui Miclea avea o viziune. Era un produs închegat de la grădiniță la doctorat. Puteai să fii de acord cu viziunea dlui Miclea sau nu, dar aveai cu ce să fii de acord sau nu. Aveai cu cine să discuți, pe cine să întrebi, cui să ceri explicații. Acum nu există nimeni. Doar rubrica mulțumiri și un președinte imperator care toarnă lozinci în declarații publice. “România Educata” e mărgica mandatului domniei sale. Nu am întâlnit pe nimeni care să vadă vreo viziune a proiectului contradictoriu în liniile sale mari, nu mai discutăm despre detalii. De exemplu: de ce să pui accentul pe specializări și autonomie, inclusiv prin admitere la liceu pe materii alese de liceul respectiv, pentru ca în final să dai un bacalaureat unic indiferent de profil. La uman în clasele a IX și a X-a se fac două ore de matematică pe săptămână, iar din a XI-a deloc. Cum să dai Bac cu aceleași subiecte ca la mate-info? Și invers, mate-info cu subiectele de limba română….. Sau: spui că vrei să elimini inechitățile, dar prin admitere iei orice șansă elevilor care nu fac meditații intensiv și, nu am nicio îndoială, cu profesori de la liceele vizate. Sau: copii picați la licee cu note foarte mari, imediat sub linie, la admitere, ajung la redistribuire în liceele slabe care mai au locuri. Sau: rezervi 30% din locurile în liceele de top pentru redistribuire. Adică elevul care a picat primul sub linie pe subiecte mai grele la materiile stabilite de liceu, pentru care s-a pregătit intensiv, se duce la evaluare unde are subiecte și din materii pentru care nu s-a pregătit la fel, pentru că nu erau pentru admitere. Și poate rata din nou. Este haotic și ilogic oricum ai lua-o. Fără a vorbi despre încurajarea masivă a corupției prin meditații, admitere autonomă și transferuri. Nu e de mirare că directorii liceelor de top sunt mulțumiți. Doar ei însă. În afară de câțiva favorizați nu am auzit pe nimeni care să laude “România Educată” în presa sau sistemul de educație….. Este coerent ca protectorul lui Licu și Despescu stă la masa cu dna “Standford” de la fabrica de diplome “Cantemir”. Probabil singura coerență din “România Educată”. Să nu ne miram așadar că este o mare formă fără fond construită din mici forme fără fond, precum de acum celebra: „Asumpția ontologică a strategiei abductive s-a bazat pe ideea consacrată că realitatea socială este o construcție a actorilor sociali”. Oare dl Iohannis o fi citit raportul sau s-a limitat să numere pozele cu domnia sa? Integral: https://spotmedia.ro
Iohannis, în cărţi pentru şefia NATO pentru că Dăncilă e deja luată de BNR E prost, dar e singurul prost disponibil! NATO dorește echipă completă la șefia organizației. După ce și l-au asigurat pe Mircea Geoană, prostănacul geostrategic al României, cei de la NATO au început să caute o persoană potrivită pentru funcția de lider al celei mai mari alianțe militare din istorie, și evident prima persoană la care s-au gândit a fost Viorica Dăncilă, dar Mugur Isărescu nu-i dă voie să plece. ”Am peste 70 de ani, am văzut toate serialele de comedie posibile, am citit tot TNR-ul, efectiv nimic nu mă mai poate face să râd, așa că mă bazez pe Viorica. Fără ea aș deveni un moșuleț trist și ramolit. Nu-mi luați singura distracție!”, a spus șeful BNR. NATO dă semne că s-ar putea mulțumi și cu Klaus Iohannis. ”E prost, dar nu are verva aceea a prostiei, acea efervescență de tută pe care doar Viorica Dăncilă a dovedit-o. Chiar și așa, Iohannis e în top”, spun surse NATO. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Iohanne si Nato (continuare) 🙂
“… Klaus Iohannis a fost inițial atras de job, care presupune multe călătorii, cum îi place lui, însă după ce a auzit că va trebui să meargă prin teatre de război și nu la Miami, președintele a spus că analizează cu atenție și îngrijorare jobul de șef NATO, deci înseamnă că e decis să-și bage p*la.”
https://www.kmkz.ro/de-ras/ministrul-mediului-explica-de-ce-trebuie-taiate-padurile-copacii-coboara-noaptea-localitati
https://www.kmkz.ro/de-ras/ministrul-mediului-explica-de-ce-trebuie-taiate-padurile-copacii-coboara-noaptea-localitati
Venitul lunar al lui Stelian Ion: 50.000 de lei net din trei funcții publice plătite de statul român
https://newsweek.ro/politica/venitul-lunar-al-lui-stelian-ion-50000-de-lei-net-de-la-statul-roman
Miza ideologică a războiului din PNL: De ce vrea Iohannis să ducă PNL mai aproape de progresiști decât de conservatorii europeni
https://www.g4media.ro/miza-ideologica-a-razboiului-din-pnl-de-ce-vrea-iohannis-sa-duca-pnl-mai-aproape-de-progresisti-decat-de-conservatorii-europeni.html
https://revista22.ro/bref/tia-serbanescu/disconfort-politic
Tia
“Fauci, Paul clash on virus origins, trade charges of lying
WASHINGTON (AP) — Dr. Anthony Fauci, the nation’s top infectious disease expert, angrily confronted Kentucky GOP Sen. Rand Paul on Tuesday in testimony on Capitol Hill, rejecting Paul’s insinuation that the U.S. helped fund research at a Chinese lab that could have sparked the COVID-19 outbreak.
Paul suggested that Fauci had lied before Congress when in May he denied that the National Institutes of Health funded so-called “gain of function” research — the practice of enhancing a virus in a lab to study its potential impact in the real world — at a Wuhan virology lab. U.S. intelligence agencies are currently exploring theories that an accidental leak from that lab could have led to the global pandemic.
“I have not lied before Congress. I have never lied. Certainly not before Congress. Case closed,” Fauci told Paul before the Senate Health, Education, Labor, and Pensions Committee, saying a study the senator mentioned referenced a different sort of virus entirely from the one responsible for the coronavirus outbreak…..”
https://apnews.com/article/science-health-government-and-politics-coronavirus-pandemic-ec75a3b9505409e12aa6f65d3170ad26
https://www.g4media.ro/surse-clotilde-armand-vrea-sa-ceara-iar-prefecturii-sa-declare-starea-de-alerta-sanitara-invocand-faptul-ca-gunoaiele-nu-mai-sunt-stranse-de-20-de-zile-primaria-anunta-un-risc-de-tulburari-sociale.html
Bună ziua!
https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/auto/profilul-soferului-roman-care-provoaca-accidente-psiholog-este-imatur-emotional-orgolios-si-agresiv-1605529
Din text:
„Emil Răzvan Gâtej, specialist siguranță rutieră: Este imatur emoțional, se joacă, are impresia că condusul este o joacă și că el trebuie să ajungă primul. Avem foarte mari probleme în zona aceasta, nu se pune în locul celuilalt, nu se gândește că cel care iese de pe o bandă ar avea nevoie și el să se înscrie în trafic. Este un șofer care nu suportă să fie învins, pe fondul imaturității emoționale, este orgolios. Este agresiv, altă caracteristică psihologică.”
…
„Eduard Puiu, psiholog: Sunt oameni dependenți de adrenalină și atunci viteza combinată cu muzica dată foarte tare în mașină creează un soi de adicție. Sunt oameni care au altfel de deprinderi la volan și anume de a depăși foarte mult, de a se băga în fața altora în așa fel încât să-și testeze aceste capacități, dar capacitatea lor de a conștientiza riscul este foarte redusă.”
Dar, tovarăși experți siguranță rutieră/psihologi, constatările dumneavoastră sunt EFECTE!!! CAUZA este LIPSA DE EDUCAȚIE!… De ce nu vorbiți despre asta??? Că, dacă ați vorbi, dacă ar vorbi cineva și, mâine, poimâine sau în 2000 și ceva-toamna târziu, ar mai și face cineva ceva în acest sens, am scăpa de asemenea „exemple”!!!…
E halucinant cum ni se „servesc”, mereu, efectele, dar nimeni, nici măcar gurnaliștii, NU VĂD CAUZELE!…
“Iohannis a refuzat să promulge legea care dădea școlilor puterea de a-și numi directorii interimari. În august, toți directorii vor fi numiți de inspectori. USR, reacție dură: Duplicitate, zi tristă pentru România Educată – baronii locali își vor menține controlul și influența
Președintele Klaus Iohannis a refuzat să promulge legea care prevede că, în cazul neocupării prin concurs a posturilor de directori de şcoli, directorii interimari să fie numiţi de către consiliile de administraţie ale şcolilor şi nu de inspectoratele şcolare, adică de factorul politic. Iohannis a retrimis legea la Parlament, invocând neclarități în lege. În replică, senatorul USR Ștefan Pălărie, inițiatorul legii, îl acuză pe șeful statului că e duplicitar și că, prin această decizie, lasă soarta școlilor la mâna baronilor locali – cei care influențează decizis numirea inspectorilor…..Am muncit alături de colegii mei 6 luni pentru inițiativa legislativă care înlocuiește pixul inspectorilor generali cu votul secret al consiliului de administrație al școlilor. Ce am făcut în 6 luni? Ne-am consultat cu profesori, cu directori, am lucrat cu juriști din partea sindicatelor, am organizat îndelungi dezbateri.
Coșmarul nostru cel mai mare atunci (ca și acum) când am elaborat legea a fost că incidentul 9 ianuarie (care a dus la schimabrea a peste 700 de directori de școli) se va repeta la scară națională în luna august (peste câteva zile) când se vor vacanta toate cele aproximativ 10,000 de posturi de directori și directori adjuncți.
Astăzi, aproape toți inspectorii școlari generali sunt numiți politic, (cu funcții de partid în spate – și foști participanți la alegerile locale în septembrie) și îi găsim cocoțați în aceste funcții tocmai pe fondul neorganizării unor concursuri transparente în 2020 sau în prima parte a lui 2021. Acești oameni urmează „în baza legii” să hotărască în luna august ce culoare politică va colora unitățile de învățământ din România.
Coșmarul acesta a fost absolut inacceptabil pentru USR PLUS și am făcut toate eforturile umane și inumane pentru a obține majoritate în Parlament în spatele acestei legi – tocmai pentru a face un prim pas către normalitate în educație. Sau către o Românie Educată….”
https://www.g4media.ro/iohannis-a-refuzat-sa-promulge-legea-care-dadea-scolilor-puterea-de-a-si-numi-directorii-interimari-in-august-toti-directorii-vor-fi-numiti-de-inspectori-usr-reactie-dura-duplicitate-zi-trista-p.html
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24930457-dorel-lovit-din-nou-aparate-aer-conditionat-montate-ambele-unitati-interior-gara-nord.htm
Suntem imbatabili la economisit “uzul rațiunii ” … si analfabetism funcțional! 🙁
Seara buna.
In viața mea nu văzut așa ” profesionalitate”.
Pe lîngă că e prea mic conditionatorul pentru suprafața ( e de tip pentru camera ) , montatorul NU PRICEPE principiul de funcționare.
Cu grupul intern în același loc cu cel extern , nu răcești nimic.
Ce iese aer rece , se amesteca cu aerul cald emanat de grupul normal extern. Rezultat zero .
Meserie te halesc. 😀😀😀
Șefii astora , identic că angajații. Habarniști totali.