Revista Presei – 30 iunie.”Șase luni la putere: marile eșecuri ale Coaliției și ale guvernului Cîțu…Eliminarea pensiilor speciale – vorbe goale…Renuntarea la cumulul pensie-salariu la bugetari, în ritm de melc….Reforma administrației, necesară dar inexistentă….Repararea legilor justiției a primit „nesatisfăcător” de la GRECO”
30/06/2021 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de miercuri, 30 iunie! ANM a emis marți, 29 iunie, două avertizări meteo – cod galben de caniculă și cod portocaliu de caniculă, valabile până joi. „Valorile maxime ale temperaturii aerului vor atinge frecvent 35… 38 de grade Celsius”, potrivit ANM. Miercuri, temperaturile maxime pe regiuni vor arăta astfel: 34 grade în Moldova, 36 în Transilvania, 34 în Maramureș, 37 în Crișana, 38 în Banat, 38 în Muntenia, 39 în Oltenia și 34 în Dobrogea. Sunt posibile precipitații însoțite de descărcări electrice în toate regiunile țării, excepție făcând Dobrogea, unde cerul va fi mai mult senin. In Bucuresti miercuri, 30 iunie, va fi caniculă la amiază. Temperatura maximă va fi de 35… 36 de grade Celsius. Temperatura minimă va fi de 18 – 20 de grade Celsius, cerul va fi variabil, în timp ce probabilitatea pentru ploi de scurtă durată va fi redusă şi vântul va sufla slab şi moderat.
STUDIU. Imunitatea dobândită după vaccinarea cu serurile Pfizer și Moderna ar putea dura ani de zile …. Vaccinurile produse de Pfizer-BioNTech și Moderna te-ar putea proteja ani de zile împotriva coronavirusului, arată un studiu efectuat în Statele Unite. Totodată, oamenii de știință spun că în cazul persoanelor care au trecut prin boală înainte de vaccinare, imunitatea ar putea dura toată viața, scrie The New York Times. Noile cercetări arată că majoritatea persoanelor imunizate cu vaccinurile ARN mesager ar putea să nu aibă de noi rapeluri, atâta timp cât virusul nu evoluează dincolo de formele actuale – ceea ce nu este garantat. „Este un semn bun pentru cât de durabilă este imunitatea noastră față de vaccin”, a spus Ali Ellebedy, imunolog la Universitatea Washington din St. Louis, care a coordonat echipa care a realizat studiul publicat apoi în revista Nature. Studiul nu a luat în considerare și vaccinul anti-Covid de la Johnson & Johnson. Totuși, cercetătorii spun că se așteaptă ca serul se ofere imunitate pe un termen mai scurt. Dr. Ellebedy și colegii săi au raportat luna trecută că la persoanele care au supraviețuit bolii, celulele imune care recunosc virusul se află în repaus în măduva osoasă cel puțin opt luni după infecție. Un studiu realizat de o altă echipă a indicat că așa-numitele celule B cu memorie continuă să se maturizeze și să se întărească cel puțin un an după infecție. Integral: https://alephnews.ro
Analiză | Șase luni la putere: marile eșecuri ale Coaliției și ale guvernului Cîțu Guvernul Cîțu și Coaliția de guvernare nu se pot lăuda cu prea multe realizări în cele șase luni de putere. Bilanțul este mai degrabă negativ dacă analizăm promisiunile electorale și cele din programul de guvernare. Ce putea face și n-a făcut actuala putere și de ce a ajuns în situația asta? Lucrurile scârțâie iar reformele par a se lăsa așteptate, în ciuda majorității din Parlament. Asta se vede nu doar în sondajele de opinie (încrederea în Parlament este de 12,2%, iar în Guvern de 17, 2% – sondaj INSCOP–), ci și în nemulțumirea exprimată recent de premierul Florin Cîțu. Declarația premierului trebuie privită însă în contextul electoral din PNL și a luptei pe care acesta o duce cu rivalul Ludovic Orban. Acesta este probabil și motivul pentru care premierul a amenințat că va apela la Ordonanțe de Urgență pentru a face „reformă” și nu va mai sta după coada Parlamentului. Liderul USR PLUS, Dan Barna, aflat la rândul său în fața unui congres care îl va valida sau nu la șefia partidului, este de acord cu Cîțu. Ambele poziționări pot fi suspectate de ipocrizie, pentru că unele legi sau măsuri erau și la latitudinea Guvernului, nu doar a Parlamentului. TVR, SRR și Avocatul Poporului Să luăm, de exemplu, ultimele două situații din constelația nereușitelor și a amânărilor: numirile la TVR și radio-ul public și revocarea Avocatului Poporului. Numirea interimarilor puși de Parlament la conducerea TVR și SRR a fost respinsă de Curtea Constituțională, așa că, pentru a evita un alt vot în Parlament, PNL, USR PLUS și UDMR au folosit o stratagemă: votul a fost dat de Birourile Permanente, ale căror decizii, teoretic, nu pot fi contestate la CCR, deși PSD a anunțat că o va face…..Așa cum a arătat deja Europa Liberă, nu se poate vorbi despre reformă atâta vreme cât pentru niciuna dintre funcții nu se organizează concurs iar acestea rămân politizate. De altfel, alegerea Ramonei Săseanu–Moroșanu ca interminar la TVR, nume controversat, este exact rezultatul acestor neînțelegeri din Coaliție….. Revocarea Renatei Weber din poziția de Avocat al Poporului a atras criticile Comisiei de la Veneția, exact ca în 2012, când fosta alianță USL l-a demis pe Gheorghe Iancu după o procedură asemănătoare celei de acum. Urmează contestația PSD la CCR. Din acest motiv, Coaliția a decis să aștepte verdictul Curții și să amâne votul în Parlament pentru Fabian Gyula (UDMR), fost procuror pensionat la 49 de ani, care susține cumulul pensiei (speciale) cu salariul, adică exact ceea ce Coaliția a spus că va elimina din lege. Și în această situație politizarea continuă, pe sistemul „pleacă ai voștri, vin ai noștri”, din simplul motiv că, deși s-a promis reformă în această zonă, legea Avocatului Poporului nu a fost modificată în sensul introducerii unor criterii de neutralitate politică: candidatul să nu fi fost membru al unui partid politic în ultimii zece ani, așa cum au declarat specialiștii consultați de Europa Liberă. Desființarea Secției Speciale: sezonul 3 Aproape nu trece zi în care fie ministrul Justiției, fie vreun lider sau nume cu greutate din Coaliție să nu anunțe desființarea controversatei Secții pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), cunoscută drept Secția Specială. Această desființare a fost laitmotivul campaniei electorale și continuă să fie și după șase luni de guvernare. Asta chiar și după ce Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a decis, în 18 mai, că rapoatele Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) sunt obligatorii, că SIIJ trebuie desființată și că dreptul european primează în fața deciziilor Curții Constituționale. Altfel spus, Coaliția de la putere a primit pe tavă motivarea desființării Secției Speciale, la care votul final este așteptat de peste 3 luni la Senat. Ultimul motiv invocat pentru o nouă amânare este că se așteaptă poziția Comisiei de la Veneția, pe care a sesizat-o ministrul Justiției, Stelian Ion…… Eliminarea pensiillor speciale – vorbe goale Renunțarea la pensiile speciale, care creează o categorie privilegiată de pensionari, este o altă promisiune neonorată. Numulțumirea populației față de această inechitate este vizibilă în toate sondajele de opinie. Din cauza mai multor decizii ale Curții Constituționale, desființarea pensiilor speciale în plată este dificilă, dacă nu chiar imposibilă, ceea ce recunosc aproape toți politicienii. ….. Renuntarea la cumulul pensie-salariu la bugetari, în ritm de melc…. Reforma administrației, necesară dar inexistentă…. Declarațiile au fost mai mult de principiu, pentru că în practică lucrurile stau pe dos. Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, de exemplu, a prelungit mandatele unor veterani ai sinecurilor publice, evident, cu legături în zona politică. Este vorba de Consiliul de Administrație al Garantării Creditelor pentru IMM-uri unde își vor continua activitatea pe bani buni Radu Stroe ( un cunoscut traseist politic PNL-ALDE- UNPR-PSD), Ovidiu Silaghi (PNL-ALDE), Ion Ariton (PDL- ALDE- PMP), Anca Boagiu (PNL), Dan Matei (PSD) etc. Lista este mult mai lungă. Repararea legilor justiției a primit „nesatisfăcător” de la GRECO În ce privește promisiunile de reparare a legilor justiției „stricate” de guvernarea PSD, acestea bat pasul pe loc, lucru remarcat de altfel și de ultimul raport GRECO. România a implementat satisfăcător doar 5 din cele 18 recomandări din vechiul raport. Integral: https://romania.europalibera.org
Fondul de rezervă la dispoziția Guvernului a fost gestionat ca pe vremea PSD și în 2020. Adică n-a prea fost pentru urgențe. Unde s-au dus banii Din 2018, de când era PSD la Guvernare, Fondul de rezervă și de intervenție la dispoziția Guvernului nu mai este doar pentru urgențe, așa cum ar trebui să fie, așa cum avertizam de anul trecut menționând că s-a transformat „într-un vehicul prin care banii sunt mai greu de urmărit”. Noul raport al Consiliului Fiscal pe anul 2020 spune că s-a deteriorat cadrul de utilizare a fondului de rezervă, “atât din perspectiva totalului cheltuielilor angajate în anul 2020, cât și din cea a numărului hotărârilor de Guvern adoptate în vederea alocării unor sume din acest fond”. Conform documentului Consiliului fiscal, Guvernul a făcut asta printr-o derogare de la Legea 500/2002. Practic, multe cheltuieli finanțate din Fondul de rezervă ar fi trebuit să fie prevăzute la când s-a realizat bugetului de stat. ….Cu alte cuvinte, banii s-au dus pe cheltuieli ce ar fi trebuit să se regăsească la fundamentarea bugetului de stat pe anul trecut. Aceste cheltuieli nu erau neprevăzute. E greu de crezut că nu se știa, de exemplu, ce investiții vor face autoritățile locale la PNDL. Conform Consiliului fiscal se remarcă menținerea tendinței din anii anteriori de a angaja majoritatea cheltuielilor din fondul de rezervă spre final de an, 18 dintre cele 47 de hotărâri de Guvern (de alocare a banilor din Fond) fiind aprobate în luna decembrie, respectiv în cuantum de 3,158 miliarde lei, reprezentând aproape 40% din alocările întregului an. Această practică face dificilă urmărirea sumelor cheltuite din fondul de rezervă bugetară și constituie un argument în plus cu privire la menținerea caracterului discreționar al constituirii și utilizării acestui fond. Din perspectiva destinațiilor alocărilor din fondul de rezervă la dispoziția Guvernului, în anul 2020, direcționate către autoritatea centrală, principalii beneficiari au fost: Ministerul Sănătății cu 22,5% din totalul alocărilor din fondul de rezervă bugetară la nivel central și local fiind destinate măsurilor de combatere a efectelor Pandemiei, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice cu 12,3% din total și Ministerul Afacerilor Interne cu 6,2%94 din totalul sumelor alocate din fondul de rezervă. Autoritățile locale au primit în anul 2020 circa 42,5% din totalul alocărilor din fondul de rezervă, respectiv, 3.382,5 mil. lei, o sumă de 3,6 ori mai mare comparativ cu anul 2019. Recomandarea Consiliului fiscal Consiliul Fiscal recomandă plafonarea sumelor ce pot fi repartizate și utilizate din fondul de rezervă, ca procent din totalul cheltuielilor, un nivel mediu de 1% fiind aparent suficient pentru cheltuielile urgente, având în vedere evoluțiile din anul 2020 și anii anteriori. Identificarea explicită a cheltuielilor care pot fi angajate din fondul de rezervă împreună cu o mult mai mare transparență, inclusiv prin raportarea periodică către Parlament a modului și nivelului de utilizare a fondului de rezervă bugetară, inclusiv a sumelor alocate efectiv cheltuite. Integral: https://economie.hotnews.ro
Florin Cîțu și asistența socială, baba și mitraliera Premierul Cîțu are impresia că asistența socială înseamnă să dai bani, să-i împarți (într-un act de bunăvoință pe care tu, administratorul treburilor publice, îl faci pentru niște prăpădiți). Și totuși, asistența socială este despre suport, servicii și urmările lor practice în comunitățile vizate. Pe 25 iunie 2021, aflat într-o vizită la Piatra Neamț, premierul liberal Florin-Vasile Cîțu a făcut câteva declarații despre felul în care vede treaba (adică sarcinile și responsabilitățile) guvernului în asistența socială. Declarațiile sunt atât de lipsite de context, iar vederile exprimate atât de strâmbe, încât ne simțim condamnați să le cităm și să le pătrundem. Chiar dacă, în fond, sunt niște prostii colosale scoase pe gură de omul care conduce Guvernul României. Da, vorbim de acea țară din Uniunea Europeană în care serviciile de asistență socială sunt la pământ – iar asta se vede în fiecare zi și-n nivelul de trai al periferiilor comunitare, și-n educație, și-n sănătate, ba chiar și-n traficul de persoane (probabil premierului Cîțu i-a scăpat deocamdată realitatea din centrele rezidențiale ale statului pe care vrea să-l orienteze spre investiții, nu spre pomeni sociale)….. Poate cel mai îngrijorător aspect (îngrijorător, carevasăzică, pentru calitatea guvernării din România) e că premierul Cîțu are impresia că asistența socială înseamnă să dai bani, să-i împarți (într-un act de bunăvoință pe care tu, administratorul treburilor publice, îl faci pentru niște prăpădiți). Și totuși, asistența socială este despre suport, servicii și urmările lor practice în comunitățile vizate. O privire mai largă asupra asistenței sociale Asistența socială înseamnă, de exemplu, ca fata de 13 ani scoasă din locuința unui bărbat de 34 care se culca cu ea de la 12 ani să primească nu doar cazare, ci și consiliere psihologică. Și mai înseamnă să i se facă, de către un manager de caz, un plan de intervenție socială care să-i ofere șansa la recuperare. În realitate, în acest caz concret documentat recent de Dela0.ro, asistența socială românească a însemnat un manager de caz care a propus simplu, fără cheltuieli prea mari pentru stat: ca fata să fie scoasă din centrul rezidențial pentru a întemeia o familie cu bărbatul de peste 30 de ani. Asistența socială înseamnă și suport pentru ca o familie să iasă din sărăcie extremă. Nu sunt deloc puține familiile românești aflate în asemenea situații. Asistența, în cazul lor, ar presupune vizite și intervenție capabile să ducă la formularea unui plan individualizat. În acest sens mai multe instituții ar trebui să lucreze împreună. În practică, asta ar însemna să ai la masă un mediator sanitar, un mediator școlar și un asistent social. În realitate, România și-a bătut joc atât de mediatorii sanitari, cât și de mediatorii școlari. Au fost formați, de exemplu, în jur de 1.800 de mediatori școlari (o prioritate clară a Strategiei Guvernului României de Incluziune 2014 – 2020). Atât de important s-a dovedit rolul mediatorului școlar în strategia statului încât, în 2016, mai puțin de 450 mai erau activi. În multe primării de comună, postul de asistent social e ocupat de un lucrător social, adică de o persoană fără cunoștințe specifice de intervenție. În 2018, România avea la dispoziție peste 43 de milioane de euro pentru asistența socială. Mai exact pentru un program care urma să ofere servicii integrate în 139 de comunități vulnerabile timp de 40 de luni. Adică acele comunități să dispună de asistent social, mediator școlar și mediator sanitar. Al doilea program viza comunitățile care nu reușiseră să dezvolte servicii sociale. În cadrul programului era asigurat (practic) salariul unui asistent social. Asistență socială mai înseamnă alte și alte lucruri. Să ai, de pildă, centre de primiri urgență pentru victimele violenței domestice. 13 județe din România nu au nici măcar unul. Sau să ai centre de recuperare pentru victimele violenței domestice. 26 de județe din România nu au nici măcar o clădire publică destinată acestui scop. Sau să ai adăposturi cu servicii integrate și timp nelimitat de găzduire pentru victimele traficului de persoane. Statul român nu are niciun astfel de adăpost. Nici măcar unul în toată țara guvernată de Florin Cîțu. …. Ministrul PNL al muncii Raluca Turcan și-a început mandatul cu o vânătoare discursivă a <asistaților care stau pe banii statului>. Așa a pornit ministrul prin județe să vadă cine nu vrea să muncească, ci doar să primească. După critici dure apărute în presă, Turcan a înlocuit termenii: nu era vânătoare, ci grijă față de cei vulnerabili. Așa că la finalul campaniei de verificare, discursul ministerial a fost mai racordat la realitate, subliniind lipsa serviciilor și nevoia de implicare a statului. Ideea prăpădită, vecină cu modestia intelectuală, a premierului Cîțu – cum că asistența este despre împărțit bani către oameni – e demolată chiar de datele factuale. În aprilie 2021, primeau ajutor social (VMG – venit minim garantat) în România 169.690 de beneficiari. Alocație pentru susținerea familiei primeau 149.732 de beneficiari. Ajutorul social e de 142 de lei pentru o persoană și poate ajunge la aproape 600 de lei pentru o familie formată din șapte membri. Integral: https://beta.dela0.ro
Centrala de la Cernavodă | Istoria unui proiect de 8 miliarde de dolari marcat de eșecuri economice și spionaj energetic Parlamentul României a ratificat memorandumul cu Statele Unite ale Americii pentru construcția reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă. Decizia vine la finalul a 30 de ani de încercări repetate și eșuate de dezvoltare a capacității nucleare românești. Proiectul, care prevede retehnologizarea Unității 1 și finalizarea construcției Unităților 3 și 4 de la Centrala Nucleară Electrică de la Cernavodă, ar însemna reducerea emisiilor de carbon (CO2) până în anul 2031. Cantitatea de CO2 redusă prin creșterea capacității nucleare ar scădea de la 10 milioane de tone CO2/an, cât este în prezent, până la 20 de milioane de tone. Începerea proiectului ar duce la crearea a peste 9.000 de locuri noi de muncă. Construcția reactoarelor 3 și 4 de la Centrala de la Cernavodă a fost unul dintre planurile ambițioase ale lui Nicolae Ceaușescu. Proiectul, început în anul 1980, stabilea construcția a 5 reactoare pe baza tehnologiei CANDU, care prevede consumul de uraniu natural utilizând apă grea de puritate nucleară ca moderator și agent de răcire. Dictatorul român nu a mai ajuns să-și vadă visul împlinit. Primul reactor este pus în funcțiune în 1996, iar cel de-al doilea abia în 2007. Ele furnizează, în prezent, 20% din necesarul energetic al României….. Ce urmează? Construcţia reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă va costa aproape 8 miliarde de dolari, iar decizia de investiţii şi mobilizarea şantierului este estimată pentru anul 2024. Ambasada SUA a anunțat că proiectul va fi coordonat de AECom și va implica un consorțiu format din companii din S.U.A, România, Canada și Franța. AEcom este o mare companie americană de inginerie care, în 2019, a înregistrat venituri de peste 20 de miliarde de dolari și care are activitate în peste 150 de state. Acordul dintre Guvernul României și cel al Statelor Unite ale Americii, aprobat de Parlament în această săptămână prevede: – Încheierea unui proiect de acord de principiu ce privește principalele elemente ale dezvoltării proiectelor și părțile implicate care va fi transmis Comisiei Europene conform prevederilor Tratatului EURATOM. – Acordul privește mai multe arii de cooperare: proiectul realizării reactoarelor 3 și 4, retehnologizarea reactorului 1, schimburi între laboratoare de cercetare și universități, pregătirea personalului, cercetarea și dezvoltarea – Cooperarea pe termen lung și foarte lung pentru dezvoltarea de reactoare modulare mici în România, pe un amplasament care urmează a fi stabilit .- Tehnologia utilizată în dezvoltarea reactoarelor 3 și 4 va fi CANDU 6, similar celei utilizate în prezent la unitățile 1 și 2. Integral: https://romania.europalibera.org
Din 12 proiecte lansate de Ministerul Cercetării, 9 sunt pentru SRI, Armată, SPP, STS și MAI! Cercetătorii consultați de Libertatea în legătură cu acest call intitulat Soluții, în valoare de 70 de milioane de lei, susțin că „instituțiile de forță ar trebui să contribuie din propriile bugete foarte mari dacă au idei de cercetare, nu să beneficieze de banii și-așa puțini ai cercetării, un domeniu subfinanțat de ani buni”. …. Lista primei competiții din acest an: 1. Transformarea unui volum masiv de date și informații geospațiale în intelligence acționabil – Ministerul Apărării Naţionale – 6 milioane de lei; 2. Dezvoltarea și implementarea unei soluții moderne de înlocuire a sistemelor de propulsie la navele purtătoare de rachete ale Forțelor Navale Române – Forţele Navale Române – 10 milioane de lei; 3. Simulator complex pentru dezvoltarea, testarea și validarea metodelor și mijloacelor de reacție, specifice forțelor de intervenție, în cazul amenințărilor și riscurilor asimetrice care se produc în zone urbane – Ministerul Afacerilor Interne – 15 milioane de lei; 4. Instrumente automate de detecție a comportamentelor anormale în rețelele de calculatoare – Serviciul Român de Informații – două milioane de lei; 5. Identificarea comportamentului neobișnuit al persoanelor în fluxuri video – Serviciul Român de Informații – două milioane de lei; 6. Identificarea persoanelor în fluxuri video, folosind biometria siluetei – Serviciul Român de Informații – două milioane de lei; 7. Sistem pentru analiza și evaluarea riscurilor din spațiul extraatmosferic (RoSSA) – Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării – 6 milioane de lei; 8. Suport pentru sisteme spațiale militare – Ministerul Apărării Naționale – 3 milioane de lei; 9. Realizarea Centrului Național de Referință în domeniul comunicațiilor cuantice Quantec – Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării – 7,5 milioane de lei; 10. Platformă specializată în identificarea și evaluarea indicilor de alertă timpurie pentru gestionarea situațiilor de criză – Serviciul de Protecție și Pază – 7,5 milioane de lei; …. Dintre cele 12 teme de cercetare, 9 au fost adjudecate de instituțiile de forță, care vor lua 50 de milioane de lei din bugetul de 70 de milioane. Integral: https://www.libertatea.ro
Reacția Apelor Române | Programul de zeci de milioane de euro care trebuia să prevadă inundațiile este indisponibil Printre măsurile pe care le pot lua autoritățile pentru prevenirea inundațiilor provocate de viituri se află hărțile de risc pentru inundații. România a plătit în urmă cu un deceniu 47 de milioane de euro pentru o aplicație cu astfel de hărți.UPDATE: În urma publicării informațiilor despre programul Hărților de Hazard pentru Inundații, Apele Române au reacționat astăzi cu un comunicat. Din acesta, resiese că aplicația ar funcționa, doar că a fost mutată undeva pe site-ul administrației naționale. Mai mult, conducerea Apelor Române susține programul amintit a ajutat anual la evitarea unor inundații care ar fi putut produce daune de un miliard de euro. Întreg comunicatul administrație naționale se găsește la sfârșitul materialului. …. Numai că aplicația de desktop anti-inundație de 47 de milioane de euro a suferit primul eșec în prima lună de la lansarea sa. Nu toate zonele acoperite de ape în 20 aprilie 2014 se aflau în perimetrele cu risc ridicat de inundație indicate în aplicație. Premierul de atunci, Victor Ponta, a susținut că studiile nu sunt complete și mai trebuie realizate actualizări. La începutul lunii mai, șeful Executivului a anunțat că hărțile au fost refăcute şi sunt, din nou, gata. Au urmat viituri și în iunie și nici atunci programul nu a funcționat. De exemplu, cele mai puternice pagube s-au produs în comuna Jitia, din Vrancea. Aplicația trecea localitatea în afara oricărei arii de pericol. Cea mai apropiată așezare umană cu pericol de inundație se afla la 26 de kilometri. În 2021, aplicația nu mai este activă În iunie 2021, după o perioadă cu ploi abundente, au apărut viiturile care au provocat inundații în peste o sută de localități, conform datelor Ministerului Mediului. Nici în acest moment autoritățile locale (primăriile) sau autoritățile centrale (Ministerul Mediului și ANAR) nu știu exact unde să facă lucrări de îndiguire pentru a preveni potopul. Această problema trebuia rezolvată cu aplicația lansată în 2014. Programul nu mai este disponibil la adresa sa, pe site-ul http://gis2.rowater.ro:8989/flood/. Investiția de 47 de milioane de euro nu mai este utilă de foarte multe luni, transmit reprezentanții ANAR. Explicația neoficială ar fi că proiectul nu a fost prevăzut cu mentenanță sau îmbunătățiri ale sistemelor de operare. Studiile realizate în cadrul programului sunt încă la dispoziția Apelor Române, spune reprezentanții acestei instituții, doar că ele nu mai sunt publice…. Pentru a realiza aplicația de 47 de milioane de euro, din care 80% au fost fonduri europene, ANAR a încheiat mai multe contracte regionale cu diferite firme pentru realizarea măsurătorilor hidrografice, cartografice și aeriene. Administrația Națională Apele Române a fost condusă din 2012 până în iunie 2014 de Vasile Pintilie. Instituția se află în subordinea Ministerului Mediului, minister condus din 2012 și până la începutul lui 2014 de Rovana Plumb. Aceasta a fost înlocuită în acel an de Attila Korodi. Studii de cartografiere a cursurilor râurilor realizate de firme de profil, inclusiv cu ajutorul zborurilor aeriene, și interpretarea acestor date împreună cu specialiștii de la Apele Române reprezintă munca depusă în cadrul proiectului. Reprezentanții ANAR susțin că s-a cartografiat aproape 40% din teritoriul României. Bugetul de 47 de milioane de euro al acestui proiect a fost împărțit, în urma in unor licitații, între 50 de firme şi ANAR. 160 de milioane de lei, în jur de 38 de milioane de euro au fost oferite prin contracte publice. Integral: https://romania.europalibera.org
42% dintre copiii români sunt analfabeți funcțional. Sociolog: Unele școli au ajuns cimitire educaționale unde înveți cum să eșuezi 42% dintre copiii și adolescenții români sunt analfabeți funcțional. 2 din 3 copii din mediul rural sunt nevoiți să renunțe la școală pentru că nu au acoperite nici măcar nevoile de bază, iar școala în condițiile acestea este departe de a fi o prioritate. “Noi vorbim doar de adus copii la educație, nu vorbim despre calitatea educației. Ne mulțumim cu cei foarte puțini olimpici și nu vedem masa. E o ipocrizie de a nu vedea România în diversitatea ei”, a declarat la Digi24 sociologul Gelu Duminică. … Școală nu are nicio legătură cu dezvoltarea profesională, academică, a resursei umane, e doar un loc în care profesorii vin doar să își ia banii. Sunt foarte multe locuri așa. Niciodată o școală care produce analfabeți pe bandă rulantă nu a pățit nimic, deși ele se știu, le vedem în rezultate. Și atunci te întrebi a cui e vină. Nu s-a întrebat nimeni niciodată de ce responsabilitatea e trecută în afară sistemului, părinți și elevi, decât la cadrul didactic. Apoi, educația este extrem de dependentă de chestiuni care țin de dezvoltare. Este foarte greu să ai o școală dezvoltată când infrastructură comunei, a satului, e varză, e foarte greu că profesori foarte bine pregătiți să vină într-un loc unde îi ia trei ore să ajungă, unde nu e apă sau curent. Dacă aș rezuma această situație într-un cuvânt aș numi ipocrizie. Vedem doar aisbergului care ne face să se simțim foarte mândri de cei 10.000 de olimpici și nu vedem ceilalți un milion și ceva care se zbat în ignorantă și sărăcie”, a explicat Gelu Duminică. Integral: https://www.digi24.ro
Cunoscut economist american, previziuni îngrijorătoare: Va fi un dezastru economic și social! Guvernele nu mai educă copiii, îi programează. Care este soluția pentru viitoarele generații? Guvernele lumii nu reușesc să își educe cetățenii, ci doar să îi “programeze”, să îi învețe să execute comenzi specifice, asemenea unor roboți, iar acest lucru afectează masiv clasa de mijloc, cea care constituie defapt sufletul oricărei democrații. Efectele antrenării unei generații care nu reușește să gândească și să ia decizii liber sunt cuantificabile și ajung la ordinul a trilioane de dolari, a arătat profesorul și economistul John Charalambakis, la conferința ” Do we raise a generation without perspective?”, organizată sub auspiciile “Free Market Road Show 2021”. Charalambakis este economist șef al Blacksummit Financial Group Inc, din Statele Unite ale Americii și predă economie și finanțe de 20 de ani. În prezent este profesor la Patterson School of Diplomacy & International Commerce, la Universitatea din Kentucky…..„Temerea mea este că guvernele lumii nu își educă cetățenii. Școlile, fie că sunt școli primare, licee sau chiar universități, nu educă ci mai degrabă antrenează (dresează) elevii sau studenții. Aceasta este o tragedie, pentru că dacă eșuezi în procesul de educație și te concentrezi mai degrabă pe anumite discipline punctuale, efectele pentru economie, pentru societate și pentru democrație sunt dezastruoase.”, a spus John Charalambaki. În acest context, apreciază economistul este pusă în pericol chiar democrația. ” Pentru ca democrația să poată exista ca o idee adoptată voluntar de națiuni este nevoie de crearea și susținerea unei clase de mijloc. Iar pentru ca o astfel de clasă de mijloc să se ridice și să fie susținută este nevoie de patru tipuri de infrastructură: infrastructura legală, adică statul de drept (engl. The rule of law); infrastructura fizică, pentru că avem nevoie de drumuri, de porturi, de căi ferate pentru a ne mișca; infrastructura socială a cărei componentă majoră este sistemul educațional și infrastructura financiară. Dacă ați observat, țările care nu au experimentat niciodată democrația nu au o clasă de mijloc, iar țările care au alunecat din democrație spre alte forme de organizare și-au pierdut clasa de mijloc.”, a declarat profesorul de economie…..„Din păcate, astăzi activismul se deghizează în sistem de educație. Deci în loc să educăm o persoană, mai degrabă o distrugem, pregătind, defapt, un robot să îndeplinească anumite sarcini punctuale, specifice. O adevărată educație civică integrează o multitudine de discipline. De la științe politice la religie, de la literatură la economie. Totul trebuie predat în așa fel încât studentul să poată integra noțiunile din aceste discipline și să devină astfel un om cu gândirea liberă (engl. freethinker), capabil să ia decizii.”, arată sursa citată….. Calculele mele arată că în primii ani de după terminarea școlii, studenții care au fost programați, antrenați și nu educați, aduc un randament mai mare, însă, pe termen lung, cei care au fost educați cu adevărat marchează câștiguri mult mai mari raportat la investiția făcută de sistemul educațional în ei, iar asta se întâmplă peste tot în lume. Diferența dintre cei care sunt pregătiți să facă un singur lucru toată viața-să spunem inginerie- și cei care din primul an de școală sunt pregătiți într-un sistem liberal (engl. liberal arts) care integrează mai multe discipline, se vede, deci, inclusiv în termeni financiari. Sistemul educațional are de câștigat mai mult, pe termen lung.”, a punctat economistul șef al Blacksummit Financial Group. Potrivit calculelor acestuia, rata de rentabilitate în educație este de aproximativ 9%, în medie, la nivelul întregii lumi. Practic, fiecare an de școală în plus este ca și cum ai pune banii în bancă și ai câștiga o dobândă de 9%. ” În următorii ani, țările vor pierde trilioane de dolari pentru că nu au fost capabile să își educe cetățenii așa cum trebuie. O mare problemă este că elevii și studenții din aproape întreaga lume au pierdut un an, în unele cazuri un an și jumătate, din cauza restricțiilor luate în pnademia COVID. Iar efectele acestor decizii continuă să se înmulțească. Temerea mea este că în următorii doi ani vom pierde până la un trilion de dolari în venituri și profitabilitate în mediu privat, din acest motiv.”, a mai arătat John Charalambakis. Integral: https://www.economica.net
De ce nu putem avea un bacalaureat precum cel francez? ….. Bacalaureatul este o declarație de intenții a școlii și societății în ansamblul ei. Ce vrem să știe și să poată face un tânăr de 18/19 ani? Recitiți întrebările de mai sus și veți găsi răspunsurile la cea tocmai pusă de mine: să fie ancorat în lumea în care trăiește (adică să fie capabil să asume problemele acesteia). Să înțeleagă la ce trimit aceste probleme și să cunoască felul în care li s-a răspuns în timp. Pe baza acestei cunoașteri să-și formeze propria lui judecată, pe care să fie capabil să o argumenteze și să o expună clar. Să aibă curajul propriei opinii (aceasta înseamnă: să fie capabil să ia atitudine). Și să înțeleagă că aceleași probleme pot genera răspunsuri diferite, dintre care unele sunt articulate, altele nu, unele sunt acceptabile, altele nu (adică să își exercite discernământul, toleranța și disponibilitatea de dialog). Cu alte cuvinte, avem de-a face, la propriu, cu ”un examen de maturitate” pe care trebuie să-l treacă tânărul care iese din sfera familială și se integrează, din ce în ce mai mult, în cea socială. Examenul de Bacalaureat îi cere proaspătului absolvent de Liceu să facă dovada faptului că – pe parcursul anilor săi de școală – a interiorizat acele lucruri (cărora uneori le spunem valori) ce constituie liantul și fundamentul societății. Într-un fel, întrebările acestui Bacalaureat circumscriu ideea de cetățean, așa cum o înțelege și și-o dorește Republica Franceză…..Poate că această formă a examenului – care începe cu Filosofia – e puțin surprizătoare în lumea noastră, care confundă filosofia cu vorbăria găunoasă despre orice și care vrea ca diplomele să certifice ”cunoștințe sigure” și, dacă se poate, o meserie garanatată. De aceea, merită să ne reamintim, o clipă, care e originea acestui examen. Bacalaureatul – în forma lui modernă (căci, mai în alte vremuri, era echivalent mai curând cu licența actuală) – apare odată cu veacul XIX, mai precis în 1801 și e (ca multe alte lucruri având legătură cu sistemul instituțional și cu cu cel educativ) o creație a lui Napoleon. Proclamând egalitatea – pe baza rațiunii de care au parte toți oamenii – Revoluția Franceză decisese (nu fără tensiuni) abolirea votului cenzitar (adică a votului legat de proprietate, ce se stabilea prin calculul impozitului aferent acesteia) și trecerea la votul universal (e drept, deocamdată masculin – pentru că, în acele timpuri, doar bărbații ocupau funcții publice și, mai ales, erau chemați /cu toții/ în noua armată republicană și, apoi, imperială)….. Odată cu primul comunism, cel agresiv, ”cosmopolitismul” devine acuză și reprezentanții lui (cu foarte rare excepții) sunt marginalizați și prigoniți. Cel de-al doilea comnism, ceaușismul, revine – în varianta lui proprie (identificând ”poporul” /sau cel puțin ”cea mai bună parte a lui”/ cu Partidul într-o continuitate istorică nefirească) – la naționalismul interbelic. Persecuțiile și interdicțiile stalinismului și ale dejismului (din intervalul 1947 – 1964) au avut ca efect nu doar reacția generală a populației la maculatura proletcultistă și la istoria rolleriană, ci și regăsirea – entuziastă – a interbelicului, care se canonizează în literatură și își păstrează intactă fascinația ocultă, dincolo de istoria rescrisă de politruci. Încercarea de a da o componentă mai rațională și mai reflexivă școlii românești (în parte, și pentru a limita daunele unei ideologizări excesive), articulată progresiv între Ilie Murgulescu și Mircea Malița, prin diversificarea ofertei educaționale, introducerea materiilor de specialitate și a manualelor experimentale sfârșește în contrariul ei odată ce Ceaușescu ia în posesie școala – sub forma Liceelor Industriale – ca laborator al ”omului multilateral dezvoltat”. La finele regimului, elevii trebuie să știe, de-a valma, de toate: în primul rând mantra naționalistă, cu ”istoria milenară” ce culminează în Partid și, mai ales, în Secretarul lui General (sinteză a tuturor virtuților neamului), literatura noastră – mai ales cea eroică – fără termen de comparație (ceea ce face credibil protocronismul) și, ca viitori ”muncitori și ingineri pe șantierele patriei” să aibă cunoștințe ”din cele mai diverse” despre ”toate ramurile industriale” și, evident, despre științele tari ce stau la baza acestora. Un timp, calitatea profesorilor formați în interbelic și persistența unor manuale din anii Murgulescu – Malița mai frânează ceva din tendința pe care generalizarea Liceelor Industriale și a ”școlarizării de 12 ani” o duce, destul de repede, în caricatură. Mai trebuie adăugat un lucru: dat fiind că, pe vremea aceea, locurile din universități erau planificate ”în funcție de necesitățile sectoarelor economice” (și, ca atare, extrem de limitate), concurența adevărată era la admiterea în facultăți (acolo unde fiecare trebuia să înfrunte zeci de alți candidați)….. Morala e aceea că, exceptând cele 2 – 3 licee ale municipiilor reședință de județ, în rest, mai peste tot, din rațiuni de ”evidențiere a succeselor”, s-a practicat un soi de dumping generalizat (și bazat pe fraudă masivă), pe care l-a pus în evidență – imediat după 2010 – ”Bacalaureatul cu camere (de luat vederi)” al domnului Funeriu. După ce copiatul la vedere și scrierea după dictare în sălile de examen au devenit primejdioase (mai ales din cauza expunerii mediatice, dar și a consecințelor penale), marea problemă a școlii românești a fost aceea de-a găsi o modalitate prin care deficiențele de adâncime ale celor 12 ani de învășământ obligatoriu să fie ascunse la examenul final (a cărui menire să fie aceea de a-i mulțumi pe cât mai mulți, începând cu funcționarii ”raportărilor” din Minister). Și tactica a fost una simplă: dacă nu (mai) putem copia ”unu la unu”, copiem ”unu din trei” sau ”unu din cinci”. Mai exact, lansăm seturi de subiecte-tip, facem ”simulări” (ce cuvânt nimerit!) și garantăm că examenul va fi ”cam așa”. Altfel spus, învățăm niște algoritmi de răspuns/rezolvare și – la examen – știm că nu vom avea de-a face decât cu niște minime înlocuiri în formulele deprinse pe de rost. Mă tem că, oricum am boteza-o noi, treaba aceasta se numește tot copiat: învățatul ”pe de rost” și reproducerea mecanică nu au nimic de-a face nici cu exercițiul cunoașterii și nici cu cel al memoriei…. La noi, Bacalaureatul spune un lucru simplu: că școala s-a făcut ”așa cum s-a făcut” și pentru că ”trebuia să se facă”. Cu materii inepte, care suprasolicită copiii de mici, le dau sentimentul neputinței, le strivesc curiozitatea, nu fac nici o legătură între interesele lor (specifice timpului și vârstei) și o cunoaștere seacă și inutilă, ce nu le spune nimic pe care să-l poată integra în viața lor și nu are nici un interes pentru lumea lor lăuntrică ce crește, în alte ritmuri, în acești ani. În contrapartida acestor stupidități – alternând ”tatăl rău” cu ”mama bună” – îi lăsăm să cânte și să aplaude la ore și ținem training-uri despre ”dezvoltarea emoțională”. În schimb, aceeași școală îi învață toate formele imposturii ce strâmbă sufletul tânăr: mecanica implacabilă a banilor de meditații, cinismul acuzelor celui ce nu plătește și laudelor celui ce dă mai mult, favoritismele de tot soiul, ”referatele” de pe internet, tezele ”aranjate”, ”cadourile” obligatorii și – aproape inevitabil – examenele în care cei mai slabi iau notele cele mai mari. Când termină liceul, adesea, elevul e un om frustrat, care a făcut exercițiul nedreptății și care nu (mai) vrea decît fie să fugă în alte țări (lăsând în urmă o copilărie traumatizată), fie să răzbească ”cu orice preț”, ca ”să le arate el lor” cine a juns cel pe care-l batjocoreau. E trist că o mulțime de profesori, decăzuți la condiția de simpli păzitori ai elevilor (dar care nu beneficiază de avantajele meseriei de gardian), ajung să se răzbune – cu rafinamente sadice – pe niște făpturi lipsite de apărare, pe care fie le frâng, fie le înrăiesc. E la fel de trist faptul că aceiași profesori nu au nici o voce comună și îndură – cu o incalificabilă umilință – toate aberațiile ce decurg din ucazele Ministerului, ale ”comisiilor” lui și ale inspectoratelor. Nu există nici un grad al înjosirii prin care să nu fi trecut dăscălimea românească. Disperați de faptul că nu au nici o altă șansă în lumea noastră, majoritatea profesorilor – oameni d’un certaine âge – sunt dispuși la absolut orice pentru a-și conserva postul, a-și primi pensia și a ”compensa” din meditații ceea ce statul nu le dă. Integral: https://www.contributors.ro
Bătăi de stradă în Centrul Vechi între suporterii Elveției și doi șobolani Din păcate meciul dintre selecționatele Franței și Elveției, care are loc în seara aceasta la București, este marcat de violențe. Un grup de suporteri elvețieni s-au încăierat cu doi șobolani agresivi în Centrul Vechi. Scandalul a pornit de la un covrig scăpat pe jos de un suporter elvețian, care a fost înhățat de unul din zecile de mii de șobolani care mișună pretutindeni prin centrul Capitalei. Elvețienii, renumiți pentru zgârcenia lor, nu au lăsat cu niciun chip șobolanul să plece cu covrigul. Un alt șobolan, mai masiv, a sărit în apărarea primului, moment în care printre elvețieni s-a instalat panica. Un elvețian a scos briceagul după ce unul din șobolani i-a ciupit prietena de fund, dar asta i-a făcut pe șobolani să atace suporterii cu mâncare stricată din tomberoane. Românii din Centrul Vechi n-au asistat impasibili, ci din contră, au sărit în ajutorul șobolanilor, din patriotism, scandând ”Afară! Afară cu elvețienii din țară”, după care au profitat de ocazie și s-au tirat fără să achite nota de la terasă. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Bună ziua!
80 de ani de la Pogromul de la Iași…
https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/a-orasul-maceluluia-drumul-spre-chestura-printre-cadavre-pe-strazi–292809.html
Dumnezeu să-i ierte pe cei căzuți victime – câteva mii – acestui moment trist din istoria țării!
Revin 😀
1- ce reforme poate face PNL din moment ce e identic că PSD ?
Cel mult ” libertatea” de a lucra pină la 70 de ani , decretarea zilei alegătorului ( prostit) , autolauda permanenta a lui Citu pe Facebook.
2- Romania are cele mai mici alocații pentru copii. In paralel cei mai tineri pensionați ( speciali) cu cele mai mari pensi evident speciale , de servici. . A fi liberal înseamnă să tai de unde e din belșug și să dai copiilor . Adică investiție pentru cei care vor plății cindva datoria publică sau măcar dobânda la ea.
Dar cum tot social democrația ( șmecheră/ clientelară ) e și în imitația asta de liberali, dai înainte cu pensia specială + salariul de ministru + intemnizatia de senator aceleiași persoane. Tovarășul Ciuca. Ca el cu zecile de mii in sistemul bugetar.
Dai dracului de copii. La naiba viitor. Contează să ne umflam azi.
E evident , faptele confirma zilnic ( inclus gestionarea pandemiei, a vaccinării) că România e ani lumina de elementarele reguli democratice. Aplica zilnic ” principiile” dictaturilor. Fie ele soft , sud americane.
Îndatorare masiva , distribuție clientelară a banilor ( in primis specialii și în secondo mega salarii bugetare unor nulități cu pile ) .
PS.
Daca tot merge bine , primul nou reactor nuclear intra în rețea în 2030.
Dar în 2026, actualul reactor 1 intra in reparație capitală.
Un mizilic. Gaura zilnica de producție de 700 MW timp de 4-5 ani.
Basca închiderea centralelor pe cărbuni.
Sa vad cu ce acoperă ” experții” ăștia vreo 1.400 MW lipsa capacitate producție zilnica.
Sau au soluția. 😀
Model Ceașcă. Curentul cu porția. 🤣🤣
Linile de înaltă tensiune colegate cu vecinii , NU au capacitatea de a importa curentul lipsa din organizarea asta energetică = cu zero barat.
DOCUMENTE Bătălia pentru legea Romexpo. Președinta Senatului, Anca Dragu, a transmis Comisiei Juridice un memoriu de la adversarul proiectului: Am rugămintea de a ne comunica răspunsul dat acestuia/ Cum îi răspunde Iuliana Scântei (PNL)
https://www.g4media.ro/documente-batalia-pentru-legea-romexpo-presedinta-senatului-anca-dragu-a-transmis-comisiei-juridice-un-memoriu-de-la-adversarul-proiectului-am-rugamintea-de-a-ne-comunica-raspunsul-dat-acestuia.html
Buna ziua.
https://edition.cnn.com/2021/06/25/health/delta-plus-variant-explainer-intl-hnk-scn/index.html
“…According to the Indian government’s Covid-19 genome sequencing body, the Delta Plus variant exhibits several worrying traits such as increased transmissibility, stronger binding to receptors of lung cells, and a potential reduction in antibody response.
It’s not yet clear what effect the mutation may have on vaccine efficacy — but Julian Tang, professor of respiratory sciences at the University of Leicester, warned it could potentially give the variant “significant vaccine escape properties.”…”
“…All variants carry clusters of mutations. Delta Plus has an extra mutation called K417N, which distinguishes it from the regular Delta variant. This mutation affects the spike protein, the part of the virus that attaches to the cells it infects….”
Bulgărele de zăpadă se rostogolește, nu mai poate fi oprit…
„Curtea de Apel Craiova a sesizat, marți, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) cerând anularea efectelor Deciziei CCR nr. 390/2021 care susține că Secția de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) este constituțională și impune judecătorilor să nu aplice direct dreptul european (care dezaprobă activitatea SIIJ) în acest caz.”
Bună ziua.
Să sperăm, între timp mafia din justiție ripostează :
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24891644-scandal-justitie-csm-cerut-revocarea-procurorului-dna-care-opus-impartirii-dosarului-colectiv-reducerii-pedepsei-pentru-piedone-dna-csm-creeaza-precedent-periculos.htm
Ce pile are Piedone! 🙁
“Curtea Constitutionala tine in viata Academia Oamenilor de Stiinta. Cum motiveaza eliminarea din Legea bugetului a finantarii pentru institutie
….”Curtea constata ca legea bugetului de stat, prin derogarea realizata, a modificat, pentru anul 2021, o lege in vigoare, depasind sfera de relatii sociale pe care aceasta are aptitudinea constitutionala sa o reglementeze. Astfel, textul criticat, in loc sa se subsumeze obiectului de reglementare al unei legi bugetare, in sensul de a identifica veniturile bugetare care sa sustina cheltuiala bugetara reglementata de Legea nr. 31/2007, a procedat la eliminarea acestei cheltuieli”, arata motivarea judecatorilor CCR.
Totodata, magistratii Curtii precizeaza ca sintagma “conform legilor bugetare anuale” din cuprinsul art. 20 alin.(1) din Legea 31/2007 nu poate fi interpretata in sensul ca prin aceste legi se stabileste daca se acorda sau nu subventia, pentru ca acordarea insasi a subventiei este reglementata prin Legea 31/2007 si o lege bugetara nu poate lasa fara consistenta normativa un text de lege care trebuie luat in considerare pentru constructia bugetara.
Astfel, “aceasta sintagma exprima ideea de stabilire in concreto a cuantumului anual al acestei subventii pentru asigurarea functionarii Academiei, si nu de retragere/eliminare temporara pe diversi ani a acestei subventii”….”
https://ziare.com/stiri/eveniment/curtea-consitutionala-despre-academia-oamenilor-de-stiinta-1687876
Buna ziua
Vai de mama lor de juriști ai guvernului/probabil ca avizele de legalitate le da “eminentul”jurist “alta întrebare “