Revista Presei – 16 februarie. “Așa cum extrem de grav mi se pare că acest sistem nenorocit și unic în Europa rezistă, în timp ce în România se moare mult dincolo de bilanțurile Covid.”
16/02/2021 | Autor desy.demeter Categorii: Stiri / Revista Presei |
Buna dimineata intr-o zi de marti, 16 februarie! ANM a emis o atentionare meteorologica valabila in intervalul 15 februarie, ora 20:00 – 17 februarie, ora 10:00, conform careia in nordul, centrul și estul țării, vremea va fi deosebit de rece, local geroasa dimineața si noaptea, iar în cursul nopții de marți spre miercuri (16/17 februarie) și în regiunile sudice. În aceste zone temperaturile minime se vor încadra, în general, între -15 și -10 grade, cu cele mai scăzute valori în depresiunile din estul Transilvaniei, unde vor coborî până în jurul a -20 de grade. De asemenea meteorologii au anuntat ca maximele termice din cursul zilei de marți (16 februarie) vor fi preponderent negative și se vor încadra, în general, între -6 și 0 grade. Izolat, mai apar fulguieli, iar vantul se mentine activ in masivele sudice. În Capitală, vremea va fi geroasa. Maxima va ajunge pana la – 2 grade Celsius. Spre seară, se răcește considerabil, iar noaptea se vor inregistra –8 grade Celsius
Cutiile negre ale Covid și bilanțul lor Pentru toți cei ținuți închiși fără simptome au fost ratați cine știe de câte ori mai mulți care nici măcar n-au vrut să afle dacă sunt sau nu infectați ca să nu fie închiși. Într-o criză fără precedent precum Covid greșelile individuale și de sistem sunt inevitabile. Este însă evitabil să nu insiști în eroare după ce ea devine clară. Așa cum evitabil este să nu încerci să reinventezi apa caldă prin metode al căror rezultat este un sloi de gheață. În interviul exclusiv acordat SpotMedia.ro, prof. univ. dr. Gheorghe Andrei Dan, șeful Secției clinice de cardiologie și al Clinicii Medicale Colentina, explică exact ce erori letale au fost făcute în România. Ele au început cu crearea spitalelor distincte Covid și cu internarea asimptomaticilor: Între pacientul infectat, depistat, trimis către spital și pacientul externat sau decedat de Covid este o cutie neagră despre care se vorbește foarte puțin. O cutie neagră nefericită și neeuropeană numită ‘spitalul Covid’ Spitalele Covid au fost o soluție simplă de a scăpa de prezența pe stradă a bolnavului Covid. În martie, nețînând cont de reguli europene ale dreptului omului, pacienții asimptomatici au ajuns în spitale Covid unde au fost ’deținuți’ până la negativare. Ei au dispărut din statistica stradală, dar au încărcat aceste spitale cu pacienți în secții de specialitate. Explicația concentrării, pentru început, putea exista: lipsa de resurse. Nu existau echipamente pentru cadrele medicale, nici măcar măștile nu erau chiar la discreție. Și atunci ce și cât ai dirijezi spre câteva spitale. Cazurile erau atunci foarte puține, deci spitalele de boli infecțioase ar fi fost suficiente. Dacă nu internam și asimptomaticii. O eroare fundamentală autohtonă 100%. Din cauza ei a fost nevoie de mai multe spitale Covid în care stăteau oameni clinic sănătoși. Și tot din cauza ei oamenii au devenit tot mai reticenți la testare, să se ascundă. Cunosc personal cazul unui “pozitiv” ținut 3 săptămâni închis în “Matei Balș” fară să fi strănutat măcar o dată. Omul e ieșit de acolo depresiv și nimeni din anturajul lui nu a mai acceptat vreo testare indiferent ce suspiciune a avut. De aceea, pentru toți cei ținuți închiși fără simptome au fost ratați cine știe de câte ori mai mulți care nici măcar n-au vrut să afle dacă sunt sau nu infectați ca să nu fie închiși. După ce chestiunea echipamentelor a fost rezolvată nu mai exista nicio justificare pentru a nu ne alinia la soluțiile din restul țărilor, măcar în spitalele unde puteau fi create circuitele diferite, adică un număr foarte mare. Mai ales că, la un moment dat, din fericire, s-a terminat și inepția internării asimptomaticilor. Diferențierea era oricum iluzorie. Bolnavii Covid asimptomatici, dar cu alte afecțiuni oricum intrau în toate spitalele și stăteau acolo până să fie testați. Când ai transmitere comunitară, cum să mai crezi că poți pune bariera? De ce să-l mai muți, mai ales dacă trebuie să-l iei la propriu de pe masa de operație? În plus, nimeni nu pare să se fi gândit ce sarcină uriașă cade pe infrastructura spitalelor Covid. Terapia Covid presupune un consum foarte mare de oxigen și curent electric. O secție, două în fiecare spital înseamnă o diluare a acestei presiuni în sistem la nivel suportabil/spital. Dar când tot spitalul e doar Covid, nu e de mirare că instalația electrică cedează și că tot spitalul e îmbibat cu oxigen, deci devine un fel de bombă cu ceas. Nici „Balș” sau „Victor Babeș” nu ar fi trebuit să fie 100%. Ce s-a întâmplat cu toată patologia infecțioasă obișnuită a acestor spitale? Existența spitalelor Covid și suport Covid a lovit cel mai tare restul bolnavilor, într-o țară cu foarte mulți cronici. În timp ce ele erau în bună măsură goale, în afara perioadelor de sarcină maximă și cu excepția secțiilor ATI, foarte mulți bolnavi nu mai aveau acces la asistență medicală. În orașele mari mai era cum mai era. Nu te mai puteai duce la Colentina, dar puteai găsi totuși o soluție de avarie altundeva. Dar în orașele mici a fost dezastru. Prof. univ. dr. Gheorghe Andrei Dan se referea la Câmpulung. Dar la fel a fost și în alte locuri, de exemplu, Medgidia sau Bârlad. Orașe mai mici, la distanță importantă de capitala de județ, au rămas fără asistență medicală și pentru bolanvii cronici, și pentru urgențe. Cunosc cazuri de oameni care au făcut infarct și până să fie duși la cine știe câte zeci de km au murit. Poate mureau și dacă spitalul Câmpulung era deschis, dar poate aveau o mică șansă să fie stabilizați. Nu vom ști niciodată. Știm că în luna noiembrie în România au murit cu 14 mii mai mulți oameni decât în nov. 2019, cel mai mare număr după Al Doilea Război Mondial, iar în decembrie 2020 cu 13.504 mai mulți decât în dec. 2019. De ce s-a persitat în această organizare greșită și 100% originală? Pe de-o parte, pentru că era mai comod. Din același motiv pentru care școlile au rămas închise și în sate care nu au avut niciun caz, deci au fost mereu verzi. Din același motiv pentru care asimptomaticii au fost închiși în spitale. Sistemul centralizat e cel mai comod pentru că nu presupune analize de finețe, distincții, bătaie de cap, competențe manageriale….. Dar nici măcar persistența în greșeală nu mi s-ar părea atât de gravă dacă ar fi fost o pură eroare de evaluare, o neînțelegere a efectelor. Dar ceea ce aflăm este că cei care avertizau erau hărțuiți cu controale până renunțau. Ceea ce înseamnă cu totul altceva. Așa cum extrem de grav mi se pare că acest sistem nenorocit și unic în Europa rezistă, în timp ce în România se moare mult dincolo de bilanțurile Covid. Integral: https://spotmedia.ro
Piatra-Neamț și „Balș” au fost doar apogeul îndoliat al celor 123 de incendii din spitale și 361 din școli. Ce s-a descoperit la cauze? Un fenomen rar discutat: în total, peste 700 de incendii au avut loc în ultimii cinci ani în grija statului, spitale, şcoli şi clădiri administrative. Anchetele au arătat că peste o treime din clădiri au ars din cauza instalaţiilor electrice defecte sau improvizate, iar pe locul doi vine fumatul. În cazul spitalelor, niciodată în ultimii cinci ani cauza incendiului nu a venit de la instalațiile de încălzire din priză, potrivit statisticii IGSU. Libertatea a obţinut de la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă detalii despre cauzele producerii incendiilor din mediul aflat în responsabilitatea statului, pentru a pune tragediile de la Neamţ şi „Balş” într-un context mai larg. În clădirile din responsabilitatea statului – spitale, şcoli, clădiri administrative – au avut loc 708 incendii, în decurs de 5 ani (2016-2020). Dintre acestea, o proporţie covârşitoare – 245 – au fost produse de instalaţii electrice stricate sau improvizate. În cazul spitalelor, cele 123 de focuri au fost produse mai ales de instalaţii electrice defecte sau încălcarea legislaţiei privind fumatul. Repartizarea pe 2016-2020, arată că situația nu devine mai bună: 2016: 17 incendii 2017: 22 incendii 2018: 35 incendii 2019: 25 incendii 2020: 24 incendii. 11 oameni şi-au pierdut pe loc viaţa în aceste incendii, în vreme ce alţi 15 au fost răniţi. Dar numai la Piatra-Neamț au murit mai mulți. Însă, despre cei răniţi, informaţiile IGSU se opresc la momentul incendiului, a explicat instituţia în răspunsul pentru Libertatea. „Precizăm faptul că bazele de date privind intervențiile în situaţii de urgență, constituite și gestionate la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, conțin doar informații colectate pe timpul intervențiilor. Astfel, informațiile referitoare la evoluția ulterioară a stării de sănătate a victimelor (însănătoșite sau decedate ulterior incendiilor) nu se regăsesc în bazele de date menţionate” – IGSU. Aproape jumătate din focurile din spitale vin de la defectele sau improvizaţiile electrice 55 dintre cele 123 de incendii care au avut loc în unităţile medicale au avut o cauză comună: instalaţii electrice defecte sau cu improvizaţii. Aceasta este de departe cea mai frecvent întâlnită cauză a producerii incendiilor în sistemul sanitar, ducând, de pildă, la 14 dintre cele 24 de incendii din spitale înregistrate de IGSU în anul 2020. … Incendiile din şcoli În aceeaşi perioadă de cinci ani, 2016-2020, în unităţile de învăţământ au avut loc 361 de incendii – un număr aproape triplu faţă de evenimentele înregistrate în spitale, potrivit statisticii IGSU. O persoană a murit pe loc într-unul din aceste incendii, produs în anul 2016, iar în total, în toate cele 361 de incendii, au fost răniţi 16 oameni. ….A treia categorie: restul clădirilor administrate de stat În celelalte clădiri aparţinând instituţiilor publice (administrative) au avut loc încă 224 de incendii, spun datele IGSU, ceea ce duce numărul total al focurilor pornite sub supravegherea statului la peste 700. Şi în acest caz, grosul, 69 de incendii, este dat de flăcările pornite de la instalaţii electrice defecte ori improvizate. Iar alte 37 de clădiri ale instituţiilor publice au ars din cauza nerespectării normelor privind fumatul. În total în România, în primii 5 ani după Colectiv (2016-2020), 1.308 oameni au murit în incendii şi alţi 3.440 au fost răniţi. Integral: https://www.libertatea.ro
Când sănătatea primeşte o felie atât de mică din tortul bugetar, toţi avem de suferit Ministerul Sănătăţii va primi 17,5 miliarde de lei în 2021 de la bugetul statului, cu 11,2% mai puţini bani decât în 2020. Este al doilea an al pandemiei, iar această scădere ridică multe semne de întrebare, mai ales că, în repetate rânduri, reprezentanţii coaliţiei de guvernare promiseseră alocări mai generoase la sănătate. În România, sănătatea a fost cronic subfinanţată de stat, ceea ce a venit la pachet cu consecinţe dezastruoase în sistemul medical. …. Sursele publice de finanţare ale sănătăţii în România sunt: Bugetul CNAS (Fondul naţional unic al asigurărilor sociale de sănătate), estimat în 2021 la 44,8 miliarde de lei Bugetul Ministerului Sănătăţii – 17,4 miliarde de lei, potrivit proiectului de buget pe 2021 Autorităţile locale care au în administrare spitalele municipale, judeţene Alte ministere care au propriile spitale: Ministerul Justiţiei, Ministerul Apărării Naţionale, MAI. Ultimele două surse de finanţare reprezintă undeva la 10% din totalul cheltuielilor publice cu sănătatea în ultimii ani. Astfel, dacă în 2018, bugetul Ministerului Sănătăţii şi al CNAS însumau 4,66% din PIB, totalul cheltuielilor publice cu sănătatea ajungea, de fapt, la 5,6% din PIB….. Într-un sistem şubrezit, cariat de bacterii în spitale, incendii care pun în pericol pacienţi greu transportabili, negarea accesului la tratament al unor bolnavi cronici, resursă umană insuficientă, extenuată şi toate celelalte vulnerabilităţi pe care pandemia le-a adus sau le-a accentuat, o finanţare de 6% din PIB rămâne o glumă. Ca să înţelegem de ce este o glumă e suficient să ne amintim două lucruri, pe care le vom dezvolta în cele ce urmează: aproape toate ţările din UE dau mai mult de 6% din PIB sănătăţii încă de dinaintea pandemiei tendinţa în majoritatea economiilor este ca în 2021 să fie alocaţi mai mulţi bani sănătăţii, nu mai puţini, dat fiind că pandemia nu s-a încheiat şi că, în acelaşi timp, este nevoie de resurse pentru recuperare post-pandemie. Cele mai recente date care compară felul în care diferite ţări finanţează sănătatea sunt datele OCDE (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică) pentru anul 2019. …. Toate celelalte state membre alocau peste 6 procente sănătăţii, media fiind la 8,3%, iar maximele fiind atinse în Germania: 11,7%, Franţa: 11,2%, Suedia: 10,9%, Austria: 10,3%. Cu alte cuvinte, faţă de ţările model: Germania sau Franţa, România dădea sănătăţii – procentual – doar jumătate. Şi dacă ne uităm şi peste ocean, alocarea noastră pare minusculă: în America de Nord (SUA şi Canada), sănătatea ia peste 16% din PIB – după cum arată acest raport al Economist Intelligence Unit. Datele Eurostat pentru 2018 plasează România pe ultimul loc în Europa la cheltuieli bugetare per capita (deci raportate la populaţie), după Bulgaria sau Letonia şi cu foarte mult în urma unor ţări ca Elveţia, Norvegia, Germania, Olanda, Austria. Problema şi mai mare este că subfinanţarea a fost dublată în România de o alocare defectuoasă a banilor, influenţată de corupţie, management ineficient, lipsa competenţei în structuri-cheie – ceea ce a dus frecvent la irosirea unei bune părţi din aceste sume oricum mici în comparaţie cu nevoile populaţiei. …. În Italia, guvernul a detaliat un pachet de recuperare pentru sistemul medical în valoare de 20 miliarde de dolari, iar prognoza totală pentru creşterea cheltuielilor cu sănătatea este de 3,5% – în 2021 faţă de 2020. În Franţa, bugetul alocat sănătăţii este cu 5% mai mare decât anul trecut, un procent similar (5,1%) fiind estimat şi pentru Suedia. … Potrivit unei macroanalize a Economist Intelligence Business Unit, în cele mai puternice 60 de economii din lume, anul 2021 va aduce o creştere medie de 5,5% a cheltuielilor cu sănătatea faţă de 2020. Aceeaşi macroanaliză arată că aceste fonduri sunt necesare şi pentru că, în majoritatea ţărilor, primele luni ale pandemiei au adus, de fapt, „economii forţate”, prin limitarea accesului la tratament pentru afecţiuni non-COVID. În acelaşi timp însă, România scade cu 11,2% bugetul Ministerului Sănătăţii (faţă de execuţia bugetară din 2020) şi va avea aproximativ acelaşi buget la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (execuţia pe 2020 la CNAS a fost de 44,64 miliarde de lei, în vreme ce prognoza pe 2021 este de 44,8 miliarde de lei). Integral: https://www.libertatea.ro
Contracte năucitoare ale unor companii care produc vaccin anti-Covid, cu exonerare de daune și garantare prin proprietăți de stat Peru se luptă din greu cu al doilea val al pandemiei de Covid-19. La fel se întâmplă în Uruguay și Argentina. Marile companii farmaceutice care produc vaccinuri anti-coronavirus pentru țările Americii de Sud (și nu numai) pun presiuni pe guverne, atât în ce privește exonerarea companiilor de răspunderea legală pentru efectele secundare ale vaccinurilor, cât și cu privire la eventuala garantare a plății acestora cu active de stat. Am putea deduce că aceste companii, favorizate de criza Corona, își extind puterea îndatorând state întregi. Negocierile pentru condiții și transparența contractelor s-au blocat și la nivelul UE…..Fără despăgubiri în Uruguay Potrivit unui raport al portalului Amerika21 din America Latină, președintele Uruguayului, Luis Lacalle Pou, a declarat că a semnat un contract cu Pfizer pentru furnizarea a două milioane de doze de vaccin. Pentru a primi o livrare, trebuiau semnate anumite clauze de confidențialitate. Surse oficiale au subliniat că Uruguay-ul ar trebui să renunțe la cererile de despăgubire, în cazul posibilelor efecte secundare pe termen lung, cauzate de vaccin. Pe 3 februarie, guvernul Lacalle Pou a anunțat că toți cei care ar dori să fie vaccinați vor trebui să semneze o declarație de consimțământ, similară cu cea dinaintea unei proceduri chirurgicale. De atunci, s-a speculat că Pfizer și guvernul uruguayan vor să se protejeze, în acest fel, de eventualele cereri de despăgubire. Garanții cu „inalienabile” în Argentina Compania americană a procedat în mod similar în Argentina. Negocierile despre o posibilă administrare a vaccinului Pfizer au eșuat acolo, pentru moment. Ministrul argentinian al Sănătății, Ginés González, a comentat cererile concernului Pfizer, „de a încălca demnitatea țării sale”. Pfizer ar fi cerut ca tratatul să anuleze legile naționale, iar controversele să fie supuse arbitrajului internațional. În plus, Argentina ar trebui să adopte o lege privind garanțiile de plată prin active inalienabile. Acestea includ puțuri de petrol, ghețari, drepturi de pescuit, etc. Toate acestea reprezintă valori tranzacționabile pe burse, deoarece chiar și apa dulce a început recent să fie tranzacționată la bursa din New York. … Blocaj și lipsa de transparență la nivel european Discuțiile cu Pfizer / BioNTech s-au blocat și la nivel european. Comisia Europeană, care negociază pentru statele membre, s-a confruntat cu avocații SUA, pentru „probleme de daune”. Parlamentarii UE cer accesul la tratate. Trei contracte de la alți producători sunt până acum publice, dar „au fost înnegrite în locuri relevante”, iar contractul Pfizer / BioNTech lipsește. Germania a investit 750 de milioane de euro din bani publici în dezvoltarea vaccinului, 375 de milioane au ajuns la BioNTech din Mainz. BioNTech a anunțat că examinează în prezent modul în care va fi publicat contractul. „Vrem mai multe informații despre cine este responsabil în caz de daune”, spune Rasmus Andresen, care reprezintă Verzii, în Parlamentul European. „Vaccinurile sunt plătite cu bani europeni. În calitate de parlament, suntem responsabili nu numai pentru monitorizarea Comisiei, ci și pentru monitorizarea modului în care sunt folosiți banii”, a spus acesta. Suerie Moon, co-directoare a Centrului Global de Sănătate din Geneva, critică lipsa de transparență a negocierilor: „Publicul ar trebui să știe: ce a cerut guvernul meu? Sau la ce a renunțat, pentru a avea acces la vaccin? Integral: https://www.hotnews.ro
Care sunt cele mai mari găuri negre ale statului: pierderi de peste 3 miliarde de lei adunate de cele mai neprofitabile 10 companii ale statului în 2019. Cele mai mari 10 companii controlate de stat care au cele mai mari pierderi adună 68.000 de angajaţi Cele mai neprofitabile 10 companii controlate de stat au adunat pierderi de peste 3 miliarde de lei numai în 2019, arată cele mai recente date publice agregate,. Cumulat, cele 10 companii au 68.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de aproape 10 miliarde de lei. Cu subvenţii masive de la bugetul de stat, mai ales pentru companiile de transport, dar şi ajutoare de stat, cinci din 10 cele mai importante companii deţinute integral de guvernul român sunt pe pierdere: CFR Călători, Tarom, CFR Marfă, CFR SA şi Metrorex. Premierul Florin Cîţu a avertizat companiile de stat care sunt în pierdere că, în lipsa unui plan de restructurare, riscă să le taie subvenţiile. Or, fără aceste subvenţii, o companie precum Metrorex, CFR sau producătorii de energie pe bază de cărbune nu are cum să supravieţuiască. Ministrul transporturilor Cătălin Drulă spune că Metrorex, spre exemplu, îşi acoperă doar 30% din cheltuieli din venituri proprii. În aceste condiţii, cum să intre în discuţie profitul? Pentru aceste companii, se mai pune şi problema datoriilor istorice acumulate către furnizori, creditori sau Fisc, care nu pot fi stinse din venituri proprii, iar „iertarea“ de aceste datorii, care s-a mai pus în discuţie la nivelul guvernelor anterioare, riscă să fie considerată un ajutor de stat, care ar da companiilor de stat un avantaj pe piaţă. Complexul Energetic Hunedoara (CEH), producător de energie pe bază de cărbune aflat în insolvenţă, a avut în 2019 pierderi de 1,1 mld. lei, la o cifră de afaceri de 250 mil. lei. Compania, care are 4.000 de angajaţi, are datorii de circa 6 mld. lei, dintre care peste 1,6 mld. lei către ANAF….. Complexul Energetic Oltenia (CEO), cel mai mare producător de energie pe bază de cărbune din România, a înregistrat pierderi de 863 mil. lei în 2019, la o cifră de afaceri de 3,1 mld. lei. Compania are 12.900 de angajaţi. La fel ca la CEH, fără intervenţia statului, producătorul de energie nu poate ieşi singur din pierderile înregistrate. La finalul anului trecut, statul român a notificat Comisia Europeană în legătură cu un plan de restructurare pentru CE Oltenia care prevede un sprijin de aproape 10 mld. lei, din care 6,5 mld. lei de la bugetul de stat. CFR Marfă, cu pierderi acumulate în ultimii 10 ani de peste 2,5 mld. lei, a mai înregistrat un minus de 237 mil. lei în 2019, la afaceri de 675 mil. lei. În 2013, odată cu intenţia de privatizare a companiei, guvernul Ponta a anulat datorii istorice de circa 2,5 mld. lei ale operatorului feroviar, însă o decizia a Comisiei Europene de anul trecut obligă CFR Marfă să restituie suma, considerată ajutor de stat. Tarom, compania aeriană de stat, cu pierderi în ultimii 13 ani, a mai adăugat în 2019 170 mil. lei la pierderi, cu o cifră de afaceri de 1,3 mld. lei. Compania are aproximativ 1.800 de angajaţi. Cu toate acestea, la privat se poate. Cu zboruri mult mai ieftine, puţin peste 1.000 de angajaţi şi cifră de afaceri de 2,2 mld. lei în 2019, operatorul aerian românesc low-cost Blue Air înregistra în 2019 profit de 72 mil. lei. Integral: https://www.zf.ro
Florin Cîţu are ocazia să fie Margaret Thatcher al României: să vedem însă dacă are voinţă şi puterea de a se lupta cu sindicatele de stat, de a reduce aparatul bugetar şi celebrele sporuri (până acum sunt numai vorbe), de a intra măcar în birourile firmelor de stat, puşculiţele de partid sau de a vinde pe Bursă companiile de stat În 1979, spre surprinderea întregii lumi politice, Margaret Thatcher a preluat conducerea guvernului de la Londra, dar nu multă lume paria pe ea. Într-un deceniu, printr-o determinare şi o voinţă politică extraordinară, premierul Marii Britanii a scos ţara de sub ameninţarea puternicelor sindicate, a privatizat companiile de stat, a renunţat la statul-dădacă şi a pus bazele celei mai puternice pieţe financiare din lume – City-ul londonez. Plus că a fost unul dintre liderii politici care a contribuit la căderea comunismului. Păstrând proporţiile, premierul Florin Cîţu are ocazia să facă acelaşi lucru:- să reducă aparatul bugetar, care în perioada în care el a fost ministru al Finanţelor, a crescut cu 14.000 de poziţii, ajungând la 1,249 mil. persoane;- să se lupte cu sindicatele din învăţământ, sănătate, transporturi, administraţie publică, care cer an de an tot mai mulţi bani fără să ofere servicii mai bune; – să reducă puterea şi ameninţarea companiilor de stat; – să taie anomaliile din sistemul de sporuri;- să găsească o soluţie viabilă la pensiile speciale;- să majoreze vârsta de pensionare în instituţiile de forţă: nu poţi să te pensionezi la 48 de ani iar a doua zi să te reangajezi la stat;- să vândă pe Bursă acţiunile la companiile de stat şi să facă din Bursa de la Bucureşti starul Europei Centrale şi de Est prin care să atragă investiţii de portofoliu de peste 2 mld. dolari pentru că are cu ce, astfel încât, în final, Bursa să devină cel mai bun loc de finanţare şi pentru companiile private;- să schimbe cât mai repede legislaţia pentru investiţiile în gazele din Marea Neagră astfel încât să se dea drumul la aceste proiecte. Din punct de vedere politic guvernul Cîţu are o majoritate în Parlament care poate lua multe decizii din punct de vedere legislativ, fără să se uite la retorica publică de genul PNL/Guvernul/Cîţu ne vinde ţara, ne vinde companiile de stat profitabile. Până la urmă acţiunile de la companiile de stat care s-ar vinde pe Bursă, ar intra în Pilonul II de pensii, acolo unde au banii peste 7 mil. români. Întrebarea este dacă Florin Cîţu, teoretic cel mai puţin infectat de aparatul de stat pentru că vine din sectorul privat, are determinarea şi voinţa politică să facă aceste lucruri. Din păcate PNL este mai mult un partid social, apărător al administraţiei de stat, decât un partid liberal care ar vrea o prezenţă mai redusă a statului, a instituţiilor de stat, a companiilor de stat, a oamenilor care o viaţă întreagă au lucrat la stat, dar sunt liberali, în economie şi în business. Nu trebuie să uităm că în guvernarea PNL – Tăriceanu 2004-2008 numărul angajaţilor la stat a crescut cu 200.000 (enorm), de la 1,19 milioane la 1,39 milioane – decembrie 2008. În guvernarea Orban, unde Florin Cîţu a fost ministrul Finanţelor, numărul de angajaţi la stat a crescut cu 14.000 ajungând la 1,249 milioane, cu o factură salarială de 110 mld. lei, în creştere cu 7,5% în 2020. În ciuda retoricii exprimate de la Palatul Victoria că „aşa nu se mai poate” – „trebuie să lăsăm ipocrizia deoparte, sunt cheltuieli salariale şi de pensii care nu mai pot fi susţinute, au fost măriri făcute din pix de PSD, vom rediscuta legea salarizării bugetarilor, vom restructura companiile de stat, vor urma concedieri”, realitatea din bugetul pe 2022 prezentat public joi, arată altfel: nu scrie nimic concret despre reducerea aparatului bugetar, nu este nicio cifră: – celebrele sporuri nu sunt tăiate ci doar cheltuielile salariale sunt plafonate la nivelul din decembrie 2020, deci nici vorbă despre tăierea sporurilor; – pensiilor speciale nu li se întâmplă nimic, au acelaşi buget; – instituţiile de stat, agenţiile de stat sunt în acelaşi număr;- cheltuielile statului sunt prevăzute să crească cu 2%, deci nici vorbă de austeritate, în schimb veniturile sunt prognozate să aibă o creştere de 13%, adică sectorul privat şi economia trebuie să muncească mai mult ca să plătească mai multe taxe şi impozite;- nu există nimic concret, care sunt companiile de stat cu pierderi, care sunt aceste pierderi, când şi cum se vor face reducerile acestor pierderi, cum se va restructura personalul – nicio cifră concretă. În schimb consemnăm un deficit bugetar de 80 mld. de lei, ce-i drept în scădere de la 102 mld. lei în 2020, ceea ce va implica încă o creştere a datoriei publice. În bugetul pe 2021 nu se menţionează nivelul la care va ajunge datoria publică la finalul acestui an, ci doar că nu va depăşi 55% din PIB. Bugetul prezentat public de guvernul Cîţu nu este deloc de austeritate, ci chiar este un buget generos în condiţiile acestei crize. Dacă tot de la Palatul Victoria se vorbeşte despre reforma aparatului bugetar, premierul Cîţu ar trebui să prezinte public o situaţie clară a tuturor instituţiilor de stat, cele care primesc bani de la stat şi cele care se autofinanţează prin taxe şi impozite cu:– numărul de salariaţi;- salariul mediu;- primele 30% din salariile cele mai mari;- modalităţile de formare a întregului salariu – defalcarea pe sporuri sau alte forme de venit. Acest lucru ar ajuta la o înţelegere unde se duc 110 mld. lei an de an, plus o evoluţie a acestor venituri de la guvernul Cioloş încoace. Din păcate premierul Cîţu are o istorie politică cu multe declaraţii care ulterior nu au fost acoperite de realitate – începând de la dezastrul PSD, ce s-a întâmplat cât timp a fost Orlando Teodorovici ministru al Finanţelor, ca să nu mai vorbim de celebrul #RomaniiTrebuieSaStie. Integral: https://www.zf.ro
SCANDALUL DIN JUSTIŢIE IA AMPLOARE Decizia CSM privind secţia specială a nemulţumit magistraţii Avizul negativ dat de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) cu privire la proiectul de lege privind desfiinţarea Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie (SIIJ) a învolburat apele din sistemul juridic din ţara noastră. Majoritatea procurorilor şi judecătorilor au luat act cu îngrijorare de atitudinea revoltătoare a majorităţii membrilor CSM de condiţionare a desfiinţării SIIJ de instituirea unor privilegii inadmisibile, care asigură impunitate, fapt de neconceput în societăţi democratice stabile, se arată într-un comunicat de presă comun al Asociaţiei Forumul Judecătorilor din România şi Asociaţiei Iniţiativa pentru Justiţie. “Sub umbrela constituţională de «garant al independenţei justiţiei», unii membri ai Consiliului Superior al Magistraturii au încercat să inducă ideea că «toţi magistraţii vor garanţii că nu vor fi supuşi unor abuzuri». Aceste afirmaţii sunt dezonorante, mai ales pentru magistraţii care au înţeles că situaţii izolate şi incerte, prezentate în presă drept «abuzuri», nu pot fi generalizate. Cât timp astfel de prevederi nu au fost niciodată solicitate de către miile de magistraţi oneşti din România drept condiţie pentru desfiinţarea SIIJ, o astfel de afirmaţie riscă să afecteze în spaţiul public credibilitatea unui organism reprezentativ, creat tocmai pentru a garanta independenţa justiţiei”, se arată în documentul emis de cele două asociaţii profesionale. Reprezentanţii acestora afirmă că utilizarea trunchiată, de către unii membri ai CSM, a unor pasaje din Avizele Comisiei de la Veneţia duce în derizoriu orice demers susţinut de vreun magistrat, fie şi din poziţia de membru al unui organism pur administrativ. “Termenul de «garanţii procesuale efective», folosit de Avizele Comisiei de la Veneţia, nu vizează instituirea unor filtre pentru ca magistraţii să nu poată fi niciodată anchetaţi penal. Dimpotrivă, este vorba de implicarea efectivă, reală, a CSM în numirea procurorilor în structurile de parchet, în raport de factorul politic, de selecţia riguroasă a procurorilor în structurile de parchet, de evitarea conflictelor de interese etc. (a se vedea par.80 şi următoarele din Avizul nr.924/2018 al Comisiei de la Veneţia)”, se arată în comunicatul de presă citat. Cele două asociaţii profesionale arată că punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de un magistrat (judecător sau procuror) doar cu autorizarea prealabilă a procurorului general şi trimiterea în judecată a judecătorilor şi procurorilor încuviinţată de Secţia pentru judecători sau, după caz, de Secţia pentru procurori a CSM sunt aspecte în mod evident neconstituţionale, pentru că ar situa magistraţii deasupra cetăţenilor obişnuiţi. Conducerea Direcţiei Naţionale Anticorupţie s-a declarat nemulţumită de declaraţiile făcute în cadrul dezbaterii organizată joia trecută de CSM privind desfiinţarea SIIJ. Într-un comunicat de presă, DNA arată că membrii ai CSM şi ai unor asociaţii profesionale (n.red. – Asociaţia Magistraţilor din România, Asociaţia Procurorilor din România şi Uniunea Naţională a Judecătorilor din România) au făcut “afirmaţii nejustificate, denigratoare la adresa activităţii Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi a procurorilor din cadrul acesteia…. Cu alte cuvinte, CSM a refuzat desfiinţarea secţiei speciale de anchetare a magistraţilor pentru că ministrul Justiţiei nu le-a oferit imunitatea pe care şi-o doresc magistraţii din vârful piramidei sistemului judiciar din ţara noastră. Garanţia cerută de CSM este asemănătoare imunităţii unui parlamentar în faţa urmăririi penale, imunitate care poate fi ridicată doar prin votul Camerei din care face parte. În ciuda a ceea ce susţin magistraţii de rang înalt din cadrul Consiliului, condiţionarea urmăririi penale a unui judecător sau procuror de avizul favorabil prealabil al Procurorului General sau al secţiilor din cadrul CSM este asemănătoare cu imunitatea parlamentarilor. Acest lucru a fost semnalat şi de ministrul Justiţiei, Stelian Ion care a spus că nu a fost niciodată obtuz la idei de garanţii pentru independenţa judecătorilor şi procurorilor. “Magistraţii au deja un fel de imunitate, legat de percheziţii, arestări, reţineri care nu pot fi făcute decât cu avizele secţiilor din CSM. A introduce acum alte imunităţi, un aviz pentru trimiteri în judecată, înseamnă imunităţi, au fost numite super-imunităţi. Astfel de propuneri nu fac bine nici măcar magistraţilor. Vom continua discuţiile pe găsirea unor garanţii suplimentare, dacă vor fi identificate, dar aceste garanţii nu pot fi cele din proiectul iniţial de lege”, a declarat Stelian Ion. Integral: https://www.bursa.ro
Fața nevăzută a sistemului de termoficare (II): Cum se peticesc cele mai găurite conducte din subteranele Bucureștiului, cât încă sunt pe jumătate pline cu apă opărită …. Primii care își dau seama că s-a căscat ditai gaura într-o conductă de termoficare plină-ochi cu apă clocotită sunt inginerii de la dispeceratele Termoenergetica. Dar – doar prin măsurarea unor parametri – respectivii ingineri nu văd decât că, brusc, rețeaua de conducte dintr-o zonă a orașului înghite mult mai multe tone de apă decât de obicei. Iar ăsta e semn clar că, acolo, undeva, apa țâșnește din conducte. Dispecerii alertează câțiva dintre cei circa 200 de oameni care se ocupă de întreținerea rețelei de conducte magistrale din București. E treaba acestora să găsească spărtura și s-o repare cât mai repede. Cum se ajunge de la acest prim semnal de alarmă până la găsirea și repararea spărturii din conductă, ne-a explicat pe larg șeful secției Transport Progresul, Narcis Gheorghe. Are 45 de ani și e inginer de instalații. Jumătate din viață a lucrat la termoficare. Iar de câțiva ani are în grijă, printre multe altele, magistrala Progresu – Ferentari. Adică vreo 12 kilometri din cea mai găurită și mai fragilă conductă de termoficare din București. Pe un șantier deschis pe această magistrală l-am întâlnit, săptămâna trecută. ”La avarie, apelul de mobilizare îl primește întreaga echipă, formată din inginer, maistru instalator, sudori, electrician și muncitori necalificați. Mai rar, e și câte un lăcătuș. Toți pleacă spre șantier. Cu cât locuiesc mai aproape, se apucă mai repede de treabă. Dar nu-i aștepți pe toți…. Când s-au strâns 4-5 oameni, pleci să găsești avaria. Se face control, dar numai la capace. Din cauza stării precare în care se află conducta, e interzis să mai introducem oameni în galerii (în care se află conductele de termoficare – n.red.) câtă vreme prin țevi circulă apa fierbinte (uneori la peste 90 de grade Celsius – n.red.)….Din cauză că dacă, Doamne ferește!, o conductă pocnește, omul din galerie n-ar mai avea nicio șansă să scape cu viață din apa opărită. Așa că prima oară mergem acolo unde știm că rețeaua e veche și cedează des. Ridicăm capacele de pe stradă și ne uităm. Poate vedem apa cum curge șuvoi pe sub conducte. Și-atunci ne dăm seama că spărtura e aproape. Dar pentru că multe dintre galerii sunt legate la canalizare, apa opărită se poate scurge. Și atunci nu vezi șuvoaiele, nici când spărtura e aproape. Dar atunci poate că aburul care se ridică din galerii e fierbinte… Sunt niște semne pe care înveți să le interpretezi”, a explicat Narcis Gheorghe. Inginerul Adrian Untea – care a lucrat 10 ani la mentenanța rețelei de conducte magistrale din Berceni – spune că, din cauza canalizării, s-a întâmplat să găsească avaria și la 2 kilometri depărtare de zona în care aburul se ridica din subteran. Per total, vreo oră sau două trec până când oamenii reușesc să găsească avaria. Cascade de apă opărită și răbdare ”După ce am găsit spărtura din conductă, căutăm cele mai apropiate vane de secționare (dispozitive montate transversal pe conductă și care, prin rotirea unor robinet, opresc pătrunderea apei – n.red.). De asta e și nevoie să fie 4-5 oameni încă de la început, la intervenție. Unii acționează vana dintr-un capăt al sectorului de țeavă spartă, iar ceilați se duc în celălalt capăt și fac același lucru, în paralel. Și așa, apa din rețea nu mai ajunge la spărtură. Apar și probleme. Unele vane sunt vechi și nu opresc apa. Sau căminul în care se află o vană e inundat (cu apă fierbinte – n.red.), iar oamenii n-au cum să coboare să își facă treaba. Și-atunci cauți alte vane, mai îndepărtate. Asta înseamnă că pierzi timp și lași mai mulți bucureșteni fără apă caldă și căldură. Dar, uneori, altă soluție n-ai”, spune Narcis Gheorghe. Între timp, inginerii din dispeceratele Termoenergetica încearcă să dirijeze apa prin alte conducte, ca să nu oprească încălzirea. Când nu reușesc, bucureștenii din zonă rămân în frig. Între timp, echipa de intervenție de la Termoenergetica începe să golească de apă fierbinte conductele pe care trebuie să le repare. E o treabă care s-ar putea face repede sau care ar putea să dureze și până la 14 ore, spune inginerul Adela Ciudoescu….. La avariile mari, apa poate să țâșească prin găurile din conductele subterane cu atâta putere încât sparge asfaltul. Galeriile se umplu cu apă fiartă. Și trec ore până când pot fi golite, cu ajutorul unor pompe care aruncă apa în cele mai apropiate guri de canalizare. În zona Deltei Văcărești și a Splaiului Unirii, conductele de termoficare sunt instalate sub cele de canalizare. Așa că acolo e întodeauna nevoie de pompe pentru evacuarea apei opărite care se scurge din conductele sparte ale Termoenergetica. Uneori, pentru economie de timp – dacă spărtura e în partea de sus a conductei – aceasta nu se mai golește de tot, ci doar cât să se poată lucra. Iar după ce s-a evacuat bună parte din apă, muncitorii pun ventilatoare de mare putere pe guri de acces în subteran. Scopul: să scoată aburul gros și fierbinte care s-a ridicat din apa care inunda galeriile. Și asta e o operațiune care poate dura ore în șir…. Pe 9 februarie, primarul general Nicușor Dan a anunțat startul lucrărilor la înlocuirea a 12 kilometri de conductă de termoficare din zona Rahova, care trec pe sub Calea Ferentari. E unul dintre cele mai fragile sectoare de rețea, cu avarii dese și greu de reparat. Dar până să se înlocuiască țevile, trebuie să funcționeze cele vechi și găurite, pe care le repară echipele conduse de Narcis Gheorghe și Adela Ciudoescu. Pe la prânz, o echipă de intervenție așteaptă să se ventileze o galerie de termoficare de sub Calea Ferentari, din apropiere de interesecția cu Calea Rahova (alte două echipe intervin pe aceeași stradă, la distanță de câțiva kilometri)…. Sistemul de termoficare al Capitalei are două tipuri de componente: centralele care produc apă fierbinte și o rețea de conducte și puncte termice care distribuie acea apă. Cele mai multe și mai mari centrale sunt ale ELCEN (deținut de Guvern). Rețeaua de distribuție aparține, însă, Primăriei Capitalei care a dat-o în exploatare Companiei Municipale Termoenergetica SA. Această rețea e o megastructură alcătuită din: 954 km de conducte groase (magistrale), 1.027 de puncte termice și 2.963 de km de conducte mai subțiri. Integral: https://spotmedia.ro
Piere poporul? Despre biopolitica natalității Rapoartele statistice arată că până în 2050, populația României va fi de doar circa 15 milioane, din care o treime vor fi pensionari. Anul 2020 este al 31-lea an în care se înregistrează un declin demografic, adică al 31-lea an în care numărul morților a fost mai mare decât numărul noilor născuți. Anul trecut s-au născut cu 40.000 de copii mai puțin decât în 2019 și această scădere nu are legătură cu epidemia de coronavirus. În luna decembrie, însă, s-au născut primii copii concepuți în lockdown, cu 400 mai mulți decât în aceeași lună a anului precedent. Au murit, în schimb, cu 25.000 de oameni mai mulți față de 2019, din care, peste, 15.000 au fost contaminați cu noul coronavirus. Cifrele dramatice au legătură cu sărăcia de la periferie, cu spitale fără posibilități, dar și cu voința de a trăi mai bine a celor peste 2 milioane de români plecați din țară, care se adaugă și ei la scăderea demografică a României. Atâta vreme cât nivelul de trai din țară va fi net sub cel din Vest, oamenii vor continua să plece, iar cei care vor rămâne nu e sigur că vor dori să contribuie la creșterea natalității. Instabilitatea, complicațiile familiale, detaliile modernității, grijile cele mai banale, absența creșelor și grădinițelor publice, permanentele crize politice, sociale, economice sunt motive care-i determină pe mulți să aibă câte un copil sau să renunțe la acest vis. De fapt, după 1990, natalitatea a scăzut constant, inversând în acest fel excedentul permanent de după cel de-al Doilea Război Mondial. Până în urmă cu zece ani, statul român a ignorat această scădere sau a preferat filosofia non-intervenței. Pe urmă, în 2012, natalitatea a fost încurajată printr-o legislație favorabilă, mai ales femeilor care aveau salarii mari, fiindcă puteau profita de un an concediu pentru creșterea copilului având o indemnizație de 85% din venitul anual. Tot atunci, insistând să dezvolte această linie pro-natalistă, reprezentanții partidului aflat la guvernare au propus o lege care urmărea să pună piedici femeilor care ar fi vrut să renunțe la sarcină. Între necesitatea politicilor care să ducă la creșterea natalității și trecerea avortului în ilegalitate pare să fie o linie foarte fină. Deși legea care propunea „consilierea” femeilor înainte să decidă avortul, a căzut la vot, medicii din sistemul public refuză în număr tot mai mare să facă întreruperi de sarcini. O femeie fără mari posibilități sau o adolescentă care se teme de reacția familiei trebuie să plătească între 150 și 200 de euro pentru un avort la o clinică privată, dar dacă nu are acești bani va fi obligată să facă un copil pe care nu și-l dorește și pentru care nu are suficiente resurse. Un recent studiu al UNICEF pune România pe locul al doilea în Uniunea Europeană, după Bulgaria în clasamentul trist al mamelor adolescente. Autorii analizei scot în evidență precaritatea economică și socială a familiilor cu mame minore și a situațiilor care se repetă de la o generație la alta.În România, mai mult de 50 de spitale din 29 de județe refuză să facă avorturi, iar fenomenul este în creștere, fiind încurajat indirect dinspre zona politică și cât se poate de direct de Biserica Ortodoxă. Epidemia de coronavirus a făcut lucrurile și mai dificile, fiindcă guvernul consideră întreruperea de sarcină „o procedură non-esențială” și potrivit Asociației FILIA, doar 11% din cele 112 spitale publice au ofeirt în această perioadă servicii de avort. Patriarhul Daniel sprijină cum poate biopolitica natalității, le amintește femeilor că „avortul în limbajul bisericesc canonic se numeşte pruncucidere” și vorbește despre „pieirea ca popor” dacă România „continuă cu avorturile”, fiindcă au fost „câteva milioane din 1960” până acuma. Propaganda anti-avort se furișează din Biserică pe Internet, așa că 37% dintre tinerii români cu vârste între 14 și 29 de ani consideră avortul total nejustificat, potrivit unui sondaj publicat de Fundația Friedrich Ebert. Potrivit cercetării, această tendință este mai accentuată la tinerii religioși, indiferent de nivelul lor intelectual. Ei provin din generația celor care nu știu mai nimic despre celebrul Decret 770, prin care au fost interzise avorturile între 1966 și 1989, cu același scop menționat de Patriarhul Daniel, al salvării natalității. Integral: https://www.dw.com
Cinci ONG-uri de prestigiu cer desfiintarea institutului lui Ion Iliescu: “Finantarea institutiei de catre stat este nejustificata” Grupul pentru Dialog Social (GDS) a publicat pe Facebook o scrisoare deschisa catre liderii politici prin care cere desfiintarea Institutului Revolutiei Romane din Decembrie 1989, condus de Ion Iliescu. ONG-ul sustine ca finantarea acestei institutii de catre stat este nejustificata. “Reamintim faptul ca a fost data deja o ordonanta de urgenta pentru desfiintarea acestui Institut (in 30 decembrie 2019, de catre guvernul condus de Ludovic Orban), dar majoritatatea PSD din Parlament a respins acea ordonanta. Presedintele Romaniei Klaus Johannis a solicitat Parlamentului reexaminarea legii prin care a fost respinsa ordonanta de urgenta, subliniind ca institutia “nu a actionat in vederea atingerii scopului si misiunii pentru care a fost infiintata”, se arata in scrisoarea deschisa. Mai mult, membrii GDS sustin ca este “un act de ipocrizie si impostura stiintifica” sa fie scoase pe banda rulanta lucrari si studii despre evenimentele de la Revolutie, fara sa fie numiti autorii crimelor. “La 31 de ani de la momentul definitoriu al curajului sau, poporul roman a ramas cu tragica intrebare, devenita aproape retorica prin repetitie, “Cine a tras in noi dupa 22?”. Este o nedreptate profunda pentru memoria eroilor care ne-au redat si aparat libertatea in decembrie 1989. Este dureroasa pentru urmasii acestora, pentru ranitii ramasi in carucioare de invalizi, pentru memoria colectiva si pentru imaginea noastra ca popor”, se mai arata in scrisoare. Integral: https://ziare.com
Politico: Vizita lui Borell în Rusia și continuarea conductei Nord Stream 2 înseamnă sfârșitul ambițiilor geopolitice ale Europei Politica externă europeană a murit la Moscova, iar înmormântarea va avea loc pe mare, în această primăvară, la aproximativ 100 de metri sub Marea Baltică, unde un vas rusesc pe nume Fortuna cufundă ultima secțiune a conductei petroliere Nord Stream 2, având o lungime de 1.230 km, dintre Rusia și Germania, scrie corespondentul la Berlin al publicației Politico într-un editorial extrem de dur la adresa UE. – Comentariul integral semnat de Matthew Karnitschnig în Politico: Deși sfârșitul ambițiilor geopolitice ale Europei se apropia de mai multă vreme, lovitura de grație ne-a lăsat cu gura căscată, fie și din simplul motiv că ea singură și-a aplicat-o. Ilustrând ceea ce prin capitalele europene a fost considerată drept o ‘umilință’, șeful politicii externe a UE, Josep Borrell, a păstrat tăcerea la Moscova, vinerea trecută, atunci când, în timpul unei conferințe comune de presă transmise în direct, ministrul rus de externe Serghei Lavrov a declarat că UE este “un partener pe care nu te poți baza”. Singura reacție a lui Borrell la lunga diatribă a lui Lavrov a fost o grimasă de durere. Atunci când a revenit în colimatorul Bruxelles-ului, parlamentarii europeni au reacționat indignați și au cerut demisia lui Borrell. Europarlamentara belgiană Assita Kanko l-a întrebat pe Borrell, care este spaniol, unde-a dispărut curajul UE? (în text, ‘cojones’, cuvânt care în spaniolă înseamnă ‘testicule’, n. red.) Punând această întrebare, ea a dezvăluit în mod neinspirat micul secret murdar al UE: nu are așa ceva. UE a acționat cel mai bine atunci când s-a ținut doar de ce știe ea, adică, reglementări, comerț și acordarea de subvenții în cadrul blocului. Diplomația cu miză mare nu a fost și – după cum a dovedit-o Borrell – nici nu va fi vreodată partea forte a UE, pentru simplul motiv că, în privința politicii externe, nu există un consens între cei 27 de membri ai organizației. Fie că problema e Rusia sau Turcia sau chiar Statele Unite, negocierea unei poziții coerente în cadrul UE este mai mult decât imposibilă, nu din motive de ideologie de partid, ci din cauză că, deseori, interesele naționale diferă. Adevărata vină a lui Borrell a fost aceea de a fi lăsat să cadă masca de pe neputința UE. De săptămâni întregi, criticii au tot spus că el nu ar trebui să facă vizita, mai ales după ce Kremlinul l-a trimis la închisoare pe liderul opoziției Alexei Navalnîi și după ce protestatarii au fost zdrobiți. Ei au spus că rușii se vor folosi de această vizită în sprijinul propriei lor propagande și l-au sfătuit pe Borrell să renunțe, considerând că argumentele în sprijinul unui ‘dialog’ cu adversarul sunt răsuflate. Ceea ce l-a făcut pe spaniol să fie o pradă atât de ușoară pentru Lavrov a fost faptul că el nu a dispus de nicio pârghie la îndemână prin care să forțeze mâna Rusiei. Chiar dacă UE ar dispune de o armată sau de mult trâmbițata “autonomie strategică” la care mulți din Bruxelles aspiră, toate astea ar fi paralizate de procesul punerii de acord asupra lucrurilor care trebuie făcute în cazul unei provocări de felul celei venite din partea Rusiei. Singura cale prin care UE poate ‘pedepsi’ Rusia o constituie sancțiunile, un lucru care până acum nu pare să fi avut vreun efect asupra comportamentului răuvoitor al Moscovei. (În general, rușii bogați au reușit să ocolească restricțiile cumpărându-și pașapoarte europene din Cipru și Malta). Nu a fost de ajutor nici faptul că eforturile depuse pentru a lupta cu Rusia au fost substanțial subminate de Germania, cel mai mare membru al UE. Tendința Berlinului de a se uita în altă parte în fața provocărilor Rusiei e substanțial dovedită. În ultimii ani, cel mai bun exemplu al acestei orbiri a fost conducta Nord Stream 2. Multe țări din UE, ca să nu mai vorbim de SUA, s-au opus acestui proiect din diverse motive, inclusiv din cauză că el va păgubi cu miliarde Europa de Est prin taxele de tranzit pe care Rusia le plătește acum ca să exporte gaze pe continent. Berlinul a refuzat cu încăpățânare să se folosească de participarea sa la proiect ca ‘armă’ împotriva Moscovei, dat fiind faptul că (peste tot, cu excepția Germaniei) proiectul este văzut ca fiind de importanță strategică. De-a lungul timpului, Nord Stream 2 a supraviețuit unei anexări ilegale, unor serii de otrăviri și cel puțin unui asasinat, precum și unor tentative de subminare a democrației occidentale prea numeroase ca să mai poată fi citate. Totuși, acordul ruso-german este atât de drag Berlinului, încât guvernul german s-a oferit discret anul trecut, fără nicio problemă, să plătească 1 miliard de euro ca să obțină promisiunea Americii că nu va impune sancțiuni în urma acestui proiect. Săptămâna trecută, președintele german, Frank-Walter Steinmeier, a oferit o nouă explicație a ‘atașamentului’ Germaniei față de conductă. Într-un interviu acordat unui ziar, el a spus că “în timpul războiului, în fosta Uniune Sovietică au murit peste 20 de milioane de oameni. Asta nu e scuză pentru neplăcuta linie a politicii rusești de azi, dar să nu pierdem din vedere tabloul general“. Aceste declarații nu le-au prea căzut bine unora dintre vecinii Germaniei. Premierul polonez, Mateusz Morawiecki, a acuzat Germania că “merge pe la spatele Europei”, calificând proiectul Nord Stream 2 drept “un proiect împotriva UE, care ar putea în curând să servească politicilor agresive ale Rusiei“. “E timpul ca proiectul să se oprească”, a conchis el….. Poziția lui Borrell în calitate de ‘Înalt Reprezentant al Politicii Externe și de Securitate din Uniunea European’ a fost inventată relativ recent. La fel ca Borrell, cei doi predecesori ai săi, Catherine Ashton și Federica Mogherini, s-au luptat să articuleze o politică externă coerentă a UE fără a ține cont de programele capitalelor fiecărui stat. Titlul pompos nu e prea susținut, biroul se bucură de puțină autoritate și, după cum a descoperit și Borrell în timpul zadarnicei sale vizite la Moscova, de un respect încă și mai mic. Integral: https://www.g4media.ro
Iohannis a convocat 2 miniștri la Cotroceni, să-i țină bara când bagă piept Cancelaria prezidențială a dat în sfârșit explicații pentru avalanșa de invitații tranmise de Iohannis membrilor Guvernului. Rând pe rând, aproape toți miniștrii s-au perindat pe la palatul Cotroceni, deși se știe că Iohannis nu prea are minte pentru politică, așa că era puțin dubios de ce îi cheamă. Iohannis a precizat că miniștrii îl ajută la sală, mai precis îi țin bara atunci când vrea să împingă la piept sau când exersează tricepșii cu gantere de 45 kg. ”După 140 de repetări cu bara la 320 kg, la ultima chiar ai nevoie de ajutor s-o pui pe stand”, explică modest șeful statului…..La un moment dat soția președintelui chiar s-a enervat puțin, pentru că l-a prins pe Klaus făcând genuflexiuni cu Raluca Turcan în spate. Integral: https://www.timesnewroman.ro
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
“Un pneumolog român tratează bolnavii de COVID, încă din vară, cu medicamentul pentru astm recomandat zilele trecute de cercetătorii de la Oxford: „Niciun pacient nu a dezvoltat forma severă a bolii” Cercetătorii de la Universitatea Oxford au anunțat concluziile unui studiu care arată că un medicament comun în tratarea astmului poate să reducă cu 90% riscul de spitalizare a unui pacient cu COVID. Doctorul Gilda Popescu, de la Spitalul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta”, a declarat pentru Libertatea că a administrat deja pacienților săi cu afectare pulmonară acest tratament și, în cazul tuturor, boala a involuat.Studiul realizat de cercetătorii de la Oxford a avut la bază steroidul budesonidă, vândut sub numele de Pulmicort, folosit și la tratarea plămânilor de fumător. Cercetarea a fost desfășurată timp de 28 de zile pe 146 de pacienți, conform Reuters. Pulmicort a fost un medicament de succes pentru unul dintre producătorii de vaccinuri împotriva COVID, compania farma AstraZeneca, care oferă acum un medicament mai nou, Symbicort, ca tratament alternativ pentru astm….”
https://www.libertatea.ro/stiri/un-pneumolog-roman-trateaza-bolnavii-covid-inca-din-vara-cu-medicamentul-pentru-astm-descoperit-de-oxford-acest-studiu-imi-confirma-munca-3412110
Cand contează experienta doctorului … nu “eticheta” de spital covid-19 …
Sarut mana!
Fabulos e atunci cand experienta medicala bate indicatiile stabilite de birocratii gen Arafat/Strainu-Cercel.
“– Am decis să aleg această formulă pentru că boala provocată de noul coronavirus este o boală inflamatorie care afectează în primul rând aparatul respirator. Și trebuie să combatem această inflamație pulmonară. În iunie anul trecut, a fost descoperită și eficacitatea dexametazonei pe pacienții COVID. Având experiența tratării astmului, eu am ales terapia cu corticosteroizi inhalatori, deoarece aceștia acționează direct asupra aparatului respirator. Mai exact, inflamația pulmonară nu mai evoluează în alveole, fază în care apare insuficiența respiratorie. Nu mai avem acele imagini ale plămânilor cu aspect de sticlă mată.
– Și când ați avut primul pacient?
– În iulie anul trecut…
– Coincide cu momentul în care nu a mai fost obligatorie spitalizarea bolnavilor cu COVID?
– Un pic mai devreme. A fost un pacient care nu a dorit să fie spitalizat, deși avea și afectare pulmonară. Mi-am asumat riscul de a merge pe corticosteroizi inhalatori, gen Pulmicort sau Symbicort, și a avut o evoluție favorabilă”
Bunan dimineata! A propos de instalatiile electrice din spitalele si scolile romanesti, responsabile de sutele de incendii si de pierderile de vieti omenesti: a reparat cineva vreodata o priza/intrerupator dintr-o institutie a statului, pentru a vedea conductorii din aluminiu mufati de diversi Dorei direct cu alti conductori de cupru? Sau a vazut cineva birourile personalului TESA, facute in anii 50-60-70 cu prize care duceau 2 consumatori mici, cum sunt acum intesate de aparate care consuma infinit mai mult (calculatoare, UPS-uri, imprimante, scanere, uneori radiatoare cu cuart sau calorifere electrice)? A observat cineva ca toate cablurile sunt prin pereti pe niste trasee imposibil de dedus sau de nimerit cand faci reparatii? A observat cineva ca la licitatiile din SEAP castiga firmele de partid care aduc turcisme sau chinezisme pe principiul “cel mai ieftin”?
Normal ca sar in aer instalaitile electrice, ard cladiri si mor oameni. Ca la apa si gaze tot s-au mai inlocuit tevile, fiind vizibile si usor de reperat cand picura/scapa gaz. Insa la instalatiile electrice ascunse prin pereti, cine sa se uite? Merge priza? Merge! Baga 5 consumatori in ea, cu un triplu stecker luat de la coltul strazii!
Meserie observatia!… cupru rasucit sau mufat cu aluminiu… 🙂
Buna ziua.
Salut
Instalatii civile electrice anii 70 , 80 și 90 = conductori in aluminiu masiv zidite direct în perete sau de prin anii 80 , tot în perete dar trase în tuburi rigide de plastic ( se numeau atunci tuburi berman )
Firele flexibile in cupru erau rezervate cablajelor din mașinile unelte. Ordin PCR. Problema a apărut cînd lipsa căldurii au dus la folosirea intensa a reșourilor. Se topeau firele de aluminiu.
Suplimentar , apariția primelor mașini de spălat automate ( licență italiană San Giorgio) a dus la ulterioare topiri de fire aluminiu în pereți ( cu priza aferentă ).
In 1990 ajung eu la spurcații 😀 de italieni și văd că TOATE instalațiile electrice civile se fac in fir flexibil de cupru , tot tras în tuburi flexibile în pereți , cu sisteme de protecție automate.
Adică siguranțe automate ( la noi era încă fuzibilul calul de bătaie) și în amonte , la tabloul de distribuție obligatoriu fiecărui apartament , aveau și o protecție obligatorie automata la fugă de curent ( pierdere prin contact direct fir- metal) . Adică protecție automata la risc de electrocutare.
Cum am ciocănit , șurubărit mașini unelte ” pe pâine” , noile standarde am asimilat in timp record. Basca cumpărat manual oficial ” norme de proiectare și realizare instalatii electrice civile de joasa tensiune.” Adică ” Biblia” italiană pentru circuite mono și trifaze cu tensiune 220 – 380 V.
De atunci au trecut o grămadă de ani și se vede.
99,99% din locuințele, birourile , spitalele italiene au fost renovate la norma UE. Că altfel nu primești contorul de curent , aprobarea pompierilor sau a primăriei.
România a asimilat normele UE în domeniu ( din 2007 încoace ) exact cum gașca se uda cînd trece prin apa. Zero barat.
( PS. Pe vremea răposatului Theophyle , a publicat o poza cu Udrea ministru în birou. Atrăgeam încă de atunci că priza care se vedea în poza era exact aia din socialism . Imposibil de găsit în nici o țară occidentală. Nici una. 😀. )
Deci pentru mine nu e nici o mirare . Oricare produs , instalație are o viață utilă. Scurtata prin normele obligatorii UE. Cînd norma devine obligatorie , trebuie sa schimbi tot la parametrii noi impuși.
In RO nu exista așa ceva. Se improvizează.
Așa ard pacienți , noi născuți , ard oameni în locuințe. Nu interesează pe nimeni.
Trecuta tragedia , se merge la schi. Cu escorta . Deci daca îl doare in dos pe șeful statului , ce poți pretinde de la ministri, secretari de stat , directori , primari , șefi secție?
Țapul ispășitor va fi mereu și mereu ultimul în ordinea răspunderii .
🖕
Stef, mare dreptate ai 🙂 Eu am avut placuta supriza sa imi repar singur tabloul electric din apartament, unde electricianul mufase “provizioriu” aluminiu cu cupru, direct, fara conectori.
Evident, apartament era vechi iar eu cerusem electricianului (si el a facut) niste circuite suplimentare fata de alea vechi si acestea erau toate pe cupru. Insa la cele vechi, prin pereti, nu a putut umbla. Ce sa vezi, facuse “provizoriu” si uitase (evident!) o imbinare cupru-aluminiu si la un moment dat masina de paine a solicitat putere pe circuitul respectiv si…miros de plastic incins peste tot, plus flama la tablou 😀
A sarit siguranta automata de pe scara, m-a lasat pe intuneric, insa am rezolvat rapid, nu fara a zice vreo doua de bine electricianului care uitase sa puna ceva definitv si corect la imbinarea “provizorie” pe care eu tocmai o descopeream…. Noroc ca eram acasa cand s-a intimplat!
Acum gandeste-te la cati electriciani fac chestii “provizorii” prin spitale si scoli si ce iese de acolo 🙁
Contact direct cupru – aluminiu.
Se învață ( sau se învața cindva) că e de evitat încă din primele ore de curs specialitate. Că ambele metale in contact direct intre ele , devin pila galvanica. Adică produc curent dar și se oxidează puternic. Care oxidare e galvanica = produce prost contact , încălzire , incendiu.
In linii generale , am serioase dubii cum în RO post 1989 se obține titlul de ” electrician autorizat”.
La alții e simplu. Cumulat :
– diploma de studiu ( școală profesională , liceu sau curs de ucenic cu durata de 3 ani . Inclus legalizarea diplomelor daca ai obținut respectivele diplome in alte tari UE. Dacă ești din afara UE , musai suplimentar și examen de autorizare. ) .
– înscris în registrul PFA sau in ” familia meșteșugarilor” meseriași pe cont propriu. Poți să ai și număr nelimitat de angajați în firma ta personala autorizată. !!!!
– răspundere civilă și penală pentru toate lucrările proiectate , realizate.
PS. Nu exista figura profesionala maistru. 😀
Asta-i cumva nimica… inainte de 90 in industriile celebre ale lui ceasca (petrochimica, ingrasaminte, etc etc) floseau cabluri de aluminiu 6 kV, cu papuci de aluminiu la capete, ca sa alimeteze motoare in constructie antiexploziva din diverse sectii, locatii, etc cu pericol de explozie.
Apoi se mirau ca cretinii, “specialisti” si securisti (la ancheta) de ce erau explozii mari (mari rar) sau explozii mici (ale cutiilor de borne de la motoare – mult mai des).
Te umfla rasu’-plansu’…
Cabluri de luminiu sunt folisite și azi. Oriunde in industrie
Diferența că nu îl poți folosii unde :
– exista vibrații . ( Aluminiu se rupe )
– risc de incendiu explozie ( foraj , mine , vopsitorii, etc )
Culmea meseriei , tablourile de distribuție din statile de transformare. Unde partea de joasa tensiune era făcută prin bare de aluminiu pe care se legau direct întrerupătoare cu bornele de legătură in cupru. 😀
Am avut un maistru în socialism care după multe ” succese” profesionale ajunsese să care lada mea de scule. Prin ordin ierarhic. Că nu putea fi concediat. PCR.
Eu 20 de ani categoria 3 electrician.
El 55 ani , categoria specială+ școală de maiștri. 😀
E mort de foarte multi ani . Am aflat după prima reîntoarcere in țară.
Electrocutat că fiind maistru , mega specialist , a băgat mâinile în un tablou electric sub tensiune.
Mama proștilor nu moare veci.
apoi, Stef, daca dupa atatia ani bagi mana in tablou, inseamna ca pana si lada aia cu scule a ta a carat-o degeaba 😀
Devenise alcolist notoriu. Iar alcoolul cu curentul nu merge.
Iar prin anii ’50 pana prin ’65 au folosit dobitocii motoare de j.t. bobinate cu aluminiu la aplicatii miniere, in zone grizutoase dar si si umede… iar au fost explozii… cu morti… evenimente stiute sau nestiute.
https://recenzee.ro/cel-mai-bun-detector-de-cabluri-conducte-prin-perete.html
🙂
am inteles…. sa nu facem ca doreii la sporovaiala
@ela, merci, am bagat la cap, cine stie cand voi mai avea nevoie 😀
https://www.g4media.ro/live-simona-halep-serena-williams-3-6-0-0-fara-antidot-pentru-masinaria-de-tenis.html
Tiriac, Nastase…:”si tacuisses, philosophus mansisses”… dar ce draq sa stie astia…
Tiriac s-a priceput la facut bani intotdeauna, iar Nastase la batut neveste.
Da 🙂
Mult mai putin la eleganta si decenta elementare chiar si in sport.
La bugetul sanatatii nu chiar asa cum se vorbeste prin presa. https://www.facebook.com/dragos.garofil/posts/10159319529276802
Sublim
In tara in care ard bebeluși și pacienți , fondul pus la dispoziția spitalelor crește cu cifra colosala de 1 % .
Adică ajunge la 1 miliard lei.
Suficient sa facem ce a zis președintele ?
” vom reclădi sistemul de sănătate din temelii” și ” Romania lucrului bine făcut “. 😁
Fondul din care se mai schimba o priza , se mai zugrăvește un salon e ridicol.
Restul e gargara ca întreaga politica PNL care doar aparent e diversa de politica PSD.
Nu se pot tăia sporuri , nu se pot reforma pensile speciale civile și Doamne fereste cele militare, oricare investiție și în oricare domeniu , doar și exclusiv pe bani UE și împrumuturi.
Basca posibilitatea să te pensionezi la 70 de ani.
Că aia care se pensionează la 42 de ani sunt de neatins.
Stat financiar real falit dar domnul Citu zice că nu e nevoie de mers la FMI.
Ce coincidenta. Și Băsescu a zis același lucru. Cindva. După care a cerșit banii FMI , UE și Banca Mondială. 😀
https://www.libertatea.ro/opinii/pensiile-speciale-despre-care-rares-bogdan-dacian-ciolos-sau-dan-barna-nu-sufla-o-vorba-despre-rentierii-de-lux-ai-statului-3416513
E bun. Visul de a fi șantier dăinuie de pe vremea lui Caragiale și a generat mereu noi categorii de “boieri” … de meserie !
https://www.g4media.ro/presedintele-iohannis-se-intalneste-cu-patriarhul-daniel-la-resedinta-acestuia.html
Lavrov tocmai a anuntat că Rusia vrea să intensifice legăturile cu tarile “coreligionare” din Europa …
Da, c-a intrat seful dracilor bor in post negru de smerenie si nu poate parasi incinta
https://www.kmkz.ro/de-ras/patriarhul-daniel-intrat-postul-negru-metalizat-530-cp-motor-v12-de-6-litri-postul-prinde-100
Buna ziua
De ale electricitatii:nu sunt specialist dar am înțeles ca pe un conductor poate “circula” doar o anumită cantitate de curent electric…și…toți “Ecologiștii” cer mașini electrice …stau și ma întreb ce se va întâmpla in București unde rețelele “crapă” vara datorita aparatelor de aer condiționat când se vor reîncărca prin cuplare la rețea vreo 40-50 mii mașini electrice deodată /și uite așa se poate face un program “ecologic” din banii europeni,adică, reabilitarea rețelelor electrice de transport; din păcate nu cred ca i duce mintea pe gashcarii noștri
buna ziua 🙂
Categoric reteaua noastra publica nu poate fi din mers adaptata sa sustina puteri mai mari pentru a incarca masini electrice. Insa toti politicienii vor sa (se) investeasca in masini electrice. In reabilitarea sistemului de transport al energiei cine investeste? Baietii destepti care iau de la Hidroelectrica si apoi vand scump altor firme de stat? 😀
Stați liniștiți tovarăși. 😀
Sistemul energetic național nu are și nu va avea în viitor puterea instalata necesara pentru a asigura SI incărcarea contemporană a mii de mașini electrice.
Asta e valabil și pentru RFG, Franța , oricare alta tara chiar dezvoltata.
Tracțiunea electrica cere mii de mega wati in plus fata de ce este acum și la milioane de mașini electrice în circulație.
Basca demolarea centralelor pe cărbuni , nucleare.
Cînd se ajunge ” masa critica minimă” de auto electrice în circulație, sistemele energetice vor colapsa.
Ecologiștii nu au învățat matematica de baza.
In schimb sunt in parlamente. 😁
Ma intreb, oare popimea retrograda de la bor si adeptii asociati se vaccineaza si ei sau sunt bagati la interzis-vaccin?
Ar trebui facuta o categorie speciala cu astia, ultima. Sa ramana sa joace ping-pong cu covidul doar intre ei pana n-or mai putea.
https://www.g4media.ro/primele-efecte-ale-vaccinarii-anti-covid-in-romania-numarul-de-infectari-in-randul-personalului-din-spitale-si-centre-sociale-a-scazut-de-la-500-la-sub-50-pe-saptamana.html
“Femeia din Constanța care a murit în timp ce încerca să scape din locuința cuprinsă de incendiu a căzut de la etaj sub ochii pompierilor, veniți fără scară și saltea / Explicațiile halucinante ale ISU
O femeie de 56 de ani din Constanța a murit marți după ce a căzut de la balconul apartamentului de la etajul 6, cuprins de un incendiu violent. Ea ieșise pe balcon pentru a scăpa de flăcările din locuință și a așteptat acolo minute bune să fie salvată. Pompierii veniți la fața locului nu aveau însă nici autoscară și nici o saltea pe care femeia să poată sări, așa că au privit neputincioși cum femeia a căzut, în timp ce încerca să coboare pe zidul blocului, din balcon. Explicațiile ISU Constanța: autoscara a trebuit adusă de la 8 kilometri distanță și a ajuns la două minute după ce femeia a căzut în gol, iar saltea nu există în dotarea pompierilor….Contactat de Hotnews.ro, purtătorul de cuvânt al ISU Constanța, Anca Chiriță, a spus că pompierii au mers fără saltea pentru că nu există așa ceva în dotarea ISU.
Cum e posibil ca ISU să nu aibă în dotare o saltea? “Pentru că inspectoratul nu este dotat, nu există în dotarea Inspectoratului nicio saltea. Au fost la un moment dat și s-au înlocuit cu alte mijloace de intervenție la înălțime – autoscări mecanice”, este răspunsul reprezentantului ISU.
Pompierii aflați la fața locului nu aveau însă nici autoscară.
Întrebată cum a fost totuși posibilă o astfel de tragedie, sub ochii pompierilor, Anca Chiriță a răspuns: “Se vor verifica toate aspectele”. Convorbirea s-a întrerupt, iar reprezentantul ISU nu a mai putut fi contactat….”
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24610187-femeia-din-constanta-care-murit-timp-incerca-scape-din-locuinta-cuprinsa-incendiu-cazut-etaj-sub-ochii-pompierilor-veniti-fara-scara-saltea-explicatiile-halucinante-ale-isu.htm
Nici cu pompierii nu ne mai putem mândri … au elicoptere, dar nu au saltele sau plase la intervenție si doar o autoscara pe județ ?! 🙁
“Ukraine state auctions debtors’ underwear
Underwear is among confiscated items up for auction in Ukraine, following bailiffs’ raids on debtors.
Pants were seized in the central city of Kryvyi Rih and are advertised on a justice ministry website for online auctions, called Setam. The starting price for one pair is 19.4 hryvnia (£0.50; $0.70).
There have also been cases of the state auctioning off cows and sheep. The Covid pandemic has raised the number of registered Ukrainian debtors above 2m.
The number of debtors grew by 300,000 last year, according to official data seen by BBC Ukrainian.
There was indignation on Ukrainian social media last year when two confiscated pet dogs were put up for sale. And an MP, Yevgeniy Brahar, became the butt of jokes for suggesting that a hard-up pensioner should sell her dog in order to pay her bills….”
https://www.bbc.com/news/world-europe-56085599
https://www.libertatea.ro/opinii/pensiile-speciale-despre-care-rares-bogdan-dacian-ciolos-sau-dan-barna-nu-sufla-o-vorba-despre-rentierii-de-lux-ai-statului-3416513#ziarecom
Astia au inceput sa bage definitii noi referitor la pensiile speciale ca sa scape o intreaga si masiva pleiada de profitori de la stat de anularea pensiilor nesimitite.
O sa si-o ia puternic in muie de la electorat liberalissimii si restul daca umbal cu smecherii de 2 lei ca asta.
Definesc numai vreo cateva mii pe toata tara ca fiind “speciali” tocmai acum cand mior,aie toti ca nu au buget. Cand ei sunt cu sutele de mii.
https://www.timesnewroman.ro/life-death/bugetarii-vor-primi-si-spor-de-rusine-dupa-ce-s-a-aflat-cate-sporuri-primesc/
Buna seara
Pensii speciale:nu mai găsesc dar anul trecut era o situație a distributiei pensiilor speciale după 9 luni
Cam 75% din suma totala erau pensii militare,minister interne și SRI ….pan la urma ce “elimina” ăștia ?
N am nimic împotriva ca aceste categorii sa primească pensie” de serviciu” DAR după o anumită vârsta nu după un număr de ani de “serviciu”….așa cum unui salariat “normal” ajuns șomer la 45 ani i se spune “sa se recicleze” nu văd de nu și “speciali” se pot recicla….ei chiar sunt mai”deștepți “…sa mai lucreze vreo 15-20 ani și sa încaseze doua pensii…aia de “serviciu” și aia de “contributivității”
Nici măcar interzicerea cumulului pensie/angajat bugetar nu e de ajuns,ca vor apărea “firmele de paza” mai rău ca ciupercile
https://www.g4media.ro/johnson-johnson-a-cerut-oficial-autorizarea-vaccinului-sau-anti-covid-19-in-ue-acesta-se-administreaza-intr-o-singura-doza-si-are-eficacitate-globala-de-66.html
Bună seara!
Nenea sperietorul de păsici (cum zicea un coleg de facultate 🙂 ) – zis și cîț-cîț zice că există „un singur premier”!
Măi, să fie!… M-am liniștit: pot serba, cu bere, normal, în continuare, cei 5000+ de ani ai tribului băutorilor de bere! Mă panicasem nițel, bănuind că am rămas fără premier! 🙂
Politrucii pro-kremlin, dar și cei care, din neștiință, au „băgat bățul prin gard” (inclusiv fostul aliat, Andrei Năstase!) la decizia Maiei Sandu de a o desemna premier, a doua oară tot pe Natalia Gavriliță, au luat o „cărămidă” în figură, de la Curtea Constituțională basarabeană:
https://unimedia.info/ro/news/5e4e7d7c9b42280a/ultima-ora-cc-a-respins-cererea-de-suspendare-a-decretului-privind-desemnarea-candidatului-pentru-functia-de-prim-ministru.html
Deci, decretul Președintei basarabene e VALABIL!
O femeie tenace, care chiar știe ce vrea (ANTICIPATE), le dă un candidat impus de ea, corupților și pro-sovieticilor din șparlament (mulți, aleși la comanda fugarului plahatniuk, sprijinit de mulți idioți de la București, inclusiv din sri!)! Aceștia au două opțiuni:
a) acceptă – au un guvern care va acționa în direcția dorită de Maia Sandu;
b) resping propunerea – li se apropie „funia” (anticipatele) de gât!…
Gavriliță e originară din Transnistria, deci, pe lângă că, cu ea, Maia Sandu, „încurcă ițele” mancurților pro-sovietici, aduce și un „suflu” nou unei posibile rezolvări a complicatei probleme a separatismului de peste Nistru, care a rămas nerezolvată de 30 de ani! Aici, bolșevicul ilici a avut și el contribuția lui, în sprijinul rusnacilor (știu ce zic, și pot detalia, dacă e nevoie!)!…
Bravo Curții Constituționale de la Chișinău – condusă, și ea, de o femeie, Domnica Manole!… Basarabenii au femei mai „bărbate” decât cutrele de la noi, de-și zic „politicieni” – și de la președinție, și din parlamentm guvern, ca să nu mai zic de curtea prostituțională a lui dormeanov, sluga rusnacilor!
Și, vorba unei reclame (la berea Ciuc) – „încă una, și mă duc!” – o ultimă știre, despre o (altă) femeie de peste Prut, într-o poziție importantă:
https://unimedia.info/ro/news/daeba66195af5a4c/irina-vlah-in-fata-ambasadorilor-mesaj-catre-politicieni-nu-generati-promisiuni-irealizabile-si-asteptari-exagerate-amintiti-va-ce-spunea-nicolae-iorga.html?utm_source=Site%20Widgets&utm_medium=Related%20Widget&utm_campaign=Related%20Widget
Irina Vlah a devenit, în 2015, bașcan (guvernator) al regiunii autonome găgăuze. Tatăl ei e găgăuz, mama – bulgăroaică, ea a învățat rusește și, de câteva luni, ia lecții de română (de română, nu „moldovenească”, după cum a și declarat), invitând și alți minoritari din Basarabia să învețe „limba de stat”!…
E de urmărit cum va evolua doamna, mai ales că, în mesajul din link-ul de mai sus, a ales să-l citeze pe Nicolae Iorga!
Găgăuzilor se pare că le-a (re)venit „mintea la cap”: până în 1940, alături de germani (repatriați de Hitler) erau printre cele mai loiale minorități față de România!…
Gata: „fug” să-mi pregătesc orele (online) de mâine! 🙂
Buna seara!
Bomba secolului: Florin Iordache s-a “cumintit”. Ii e frica sa nu fie dat afara!
https://ziare.com/florin-iordache/stiri-florin-iordache/fostul-deputat-psd-florin-iordache-avizeaza-pozitiv-proiectul-de-lege-de-desfiintare-a-sectiei-speciale-1662659