Text: Primul Tratat de Pace documentat din istoria omenirii
13/02/2013 | Autor theophyle Categorii: Carte, Magazin Istoric |
Vezi articolul despre Biblioteca din Hatuşa (Hattuša)
Actul prezentat mai jos este primul tratat de pace intre doua mari puteri din istoria omenirii, interesant de mentionat ca acest tratat contine toate elementele diplomatiei moderne. Tratatul este cunoscut si ca “Tratatul de la Kadesh” si a fost redactat in ambele limbi si in cuneiformele Hitite si in Heroglifele Egiptene, bineinteles fiecare versiune lingvistica vine sa preaslaveasca conducatorul respective, aducand laude intelepciunii si curajului conducatorului respective, fiind prezentat ca adevaratul conciliator. Analizand textele tratatelor ai impresia ca nimic nu s-a schimbat in Orientul Mijlociu in afara intelepciunii conducatorilor, cei contemporani sunt mai tampiti si intransigenti decat cei antici.
Istoria incepe aproximativ ca o poveste, care se petrece in Principatele Române dinainte de Unire. Regele Hitit Mursili al III-lea fuge in Egipt dupa o incercare de mazilire a unchiului sau Hattusili al III-lea, care la randul sau il deposedase pe nepotul lui Mursili al III-lea pe “subiect” de incapacitate administrativa. Ramses al II-lea (Ramesses) infirma vreo legatura cu fugarul, transmitand regelui Hitit urari de bine. Hattusili al III-lea precipita lucrurile, ambele state ajungand in pragul razboiului. In al 21-lea an al domniei lui Ramses al II-lea (1258 i.Hr), hotaraste ca “ca nu se face” de un razboi si propune semnarea unui tratat de pace cu Hattusili al III-lea, lasandu-l cu ochii in soare pe nepotul nevolnic Mursili al III-lea.
Tratatul se incheie la in orasul care a cunoscut una din cele mai crancene lupte din istoria antica, Kadesh, intre acelasi faraon Ramses al II-lea si regele Muwatalli II (tatal nefericitului mazilit si fratele uzurpatorului), aceasta lupta a fost incheiata indecis si este considerata ultima campanie majora a marelui faraon.
Asa cum am mentionat mai sus, ambele versiuni au fost gasite aproape intacte. Versiunea Hitita a fost inscriptionata pe o placuta de argint si a fost descoperita in templul de la Karnak, versiunea egipteana a fost gasita in acelasi loc, copii au fost gasite si in sapaturile arheologilor care au descoperit biblioteca din Hatuşa.
Tratatul de pace contine 18 articole, deschiderea contractului (preambul) citeaza respectivi zeii ale partilor, care si ei doresc pacea intre popoarele respective. Frontierele nu sunt desemnate, totusi un papirus (celebru), care vorbeste despre situatia din Canan in aceasta perioada, numit papirusul Anastasy A, vorbeste de aceste hotarari ca si cum ar fi fost stabilite intr-o “anexa” a contractului principal. Trebuie mentionat ca acest contract a fost respectat cu sfintenie de ambele parti, astfel ca in lunga domnie a lui Ramses al II-lea nu s-au inregistrat nici un fel de neintelegeri intre Egipteni si Hitiţi.
Am intarziat cu postarea aceasta pentru ca am cautat in toate bibligrafiile universitare, la facultatile de “resort”, inclusiv la facultatile de drept, nu am gasit acest contract in bibliografie. Simt o mare compasiune fata de studentii romani care invata in Romania si un mare dispret fata de cei care ii invata. Acest contract este o piatra de temelie in istoria umanitatii, echivalent codului lui Hamurabi. Rusine!
Traducerea in limba Engleza a contractului ce contine ambele versiuni poate fi vazuta aici. Este unul din cele mai documentate situri legate de istoria textelor egiptene
Instructiuni comentarii:
Pentru a comenta sub identitatea de pe blogul anterior TheophylePoliteia autentificati-va mai intai, apasand pe iconul corespunzator din formular. [ Ex. pentru autentificare Wordpress apasati iconul ]
Buna ziua si multumiri pentru text.
Sunt de acord: conducatorii anticilor erau mai intelepti iar Orientul Mijlociu este acelasi 🙂
Ma surprinde lipsa acestui contact din bibliografiile de la facultatile de istorie, de la cele de drept nu aveam nici o speranta. Eu am aflat de el de pe la tv (unul din canalele de istorie) si de la tine. Deci multumiri inca o data, inclusiv pentru versiunea in engleza.
Buna ziua,
cu placere. 🙂 Noi romanii ne ocupam numai de lucruri importante 🙁
Buna ziua.
Apropos de bibliografie..Traducerea tratatului se poate citi si in romaneste.Se gaseste cel putin intr-o carte, ˝Gindirea hittita in texte˝ aparuta in 1986 la Ed. Stiintifica si Enciclopedica.Facea parte dintr-o colectie de volume in seria Bibliotheca Orientalis, alaturi de alte titluri cum ˝ Gindirea egipteana antica in texte˝, ˝Gindirea asiro-babiloniana in texte˝, Cultura si filozofie indiana in texte˝ , ˝Filosofia araba in texte˝, ˝Filosofia ebraica in texte˝, ˝Filosofia persana in texte˝ si inca altele.
Nu-i un lucru de lauda dar trebe sa recunosc ca n-am citit cartea despre gandirea hitita.
Numai ca gratie articolelor de fata mi-a aparut in fata ochilor ,ca dintr-o ceata, coperta cartii si mi-am adus aminte ca trebuie ca o am undeva ingropata prin biblioteca, ramasa mostenire.Am sapat un pic si am gasit-o.Fara supracoperta, cu paginile destul de uzate si cu semnatura lui tata, Dumnezeu sa-l ierte, pe pagina de garda, semn ca a citit-o.
Acuma, daca a citit-o bietul tata ar trebui s-o citesc si io.
Este extrem de greu sa recuperezi vestigiile cele mai indepartate ale antichitatii cand cultura academica si cea universitara este lipsita de cele mai rudimentare elemente, bunaoara studiul limbilor civilizatiilor Orientului Apropiat. Unde se invata hitita, akkadiana sau scrierea hieratica in Romania? Pot sigur sa spun ca cei de la fac. de medicina stiu despre mss. Edwin Smith Papyrus, unul intre cele mai vechi mss. de chirurgie ever, insa nu citesc textul in original…nici nu au cum. La Oxford, inca din secolul al XVI lea se studia medicina cam 10 ani si era obligatoriu greaca si latina…cine isi mai pune acum problema dpv al istoriei ideilor asa incat sa gandeasca diacronic orice? Pot spune ca la inceputul secolului XX, la Cluj exista o stralucita scoala de istoria medicinei, intre altele f. familiara lui Eliade, despre care si scrie in 1928. Asta pentru a oferi un minim exemplu. Despre istoria dreptului, nu stiu ce se studiaza, insa stiu ca istoria matematicii, in speta a geometriei, este intrinseca ideii de cadastru, de masurare a teritoriilor si ca astfel, dreptul funciar(si poate primele rudimente de drept international) in perioada antica se pricepe prin intermediul primelor masuratori si topografii executate temeinic datorita notiunilor avansate de geometrie. Artele liberale ar constitui si acum, in modernitate, o excelenta baza de cunoastere si, mai ales, de organizare a cunostintelor, fara ca ele sa fie aleatorii, dar cui sa explici toate aceste subtilitati cand numai cativa mai sunt in stare sa citeasca greceste?